Як спростити Україні шлях до децентралізованої енергетики

01.11.2024 13:38 | Економічна правда. Колонки

Розподілена генерація стає одним із ключових напрямів розвитку енергетичного сектору України, особливо в умовах підвищеної вразливості централізованої інфраструктури.

Це рішення спрямоване на забезпечення енергетичної стійкості місцевих громад, покращення надійності постачання та стимулювання використання відновлюваних джерел енергії.

Впровадження мікрогенераційних об"єктів, таких як сонячні та вітрові станції, може не лише підвищити надійність та безпеку енергопостачання, але й створити нові можливості для економічного зростання та залучення інвестицій в регіони України.
Законодавчі аспекти, державна підтримка та місцевий рівень Для розвитку розподіленої генерації в Україні впроваджуються низка законодавчих ініціатив, спрямованих на створення сприятливих умов для громад та приватних інвесторів.

У відповідь на енергетичні виклики, пов"язані з наслідками регулярних обстрілів росією енергосистеми України, уряд запровадив низку спрощень та полегшення регуляторних вимог на період воєнного стану.

Зокрема, дозволено будівництво газотурбінних та газопоршневих установок потужністю від 1 МВт і більше без дозвільних документів, визначених містобудівним законодавством, та зменшено строки приєднання відповідних об"єктів генерації до електричних, газових та теплових мереж.

Також діють податкові пільги для імпорту обладнання для розподіленої генерації, що дозволяє знизити витрати інвесторів.
Державні програми підтримки, такі як "Доступні кредити 5-7-9%", розширені для фінансування проєктів у громадах, з метою стимулювання енергетичної автономії та залучення приватного капіталу в сектор розподіленої енергетики.
Проте, на практиці впровадження проєктів на рівні громад стикається з численними викликами, зокрема через брак доступу до актуальних енергетичних даних і фінансових ресурсів.

В умовах воєнного стану доступ до інформації обмежено, і громади змушені користуватись застарілими або непрямими даними, що знижує точність енергетичних оцінок та прогнозів та ускладнює розробку й реалізацію місцевих енергетичних планів.

Попри ці складнощі, в тих громадах, де налагоджена співпраця різних стейкхолдерів, включаючи приватний бізнес, комунальні підприємства та громадські організації, вдається залучати підтримку міжнародних партнерів, враховуючи технічну та фінансову допомогу для реалізації проєктів розподіленої генерації.

Наприклад, вже успішно функціонують гібридні сонячні станції на деяких об"єктах критичної інфраструктури, таких як медичні заклади та водоканали, що гарантує автономне енергозабезпечення під час аварійних відключень.

Підвищення енергоефективності громад, зокрема завдяки реформі децентралізації, сприяє підвищенню інтересу до таких рішень і створює передумови для інтеграції відновлюваних джерел енергії та високоефективної когенерації в місцеву інфраструктуру.
Європейський досвід Європейський Союз накопичив значний досвід у розвитку розподіленої генерації, створюючи умови для децентралізованого виробництва енергії на рівні громад.
Одним із ключових документів, що визначає напрямок цього розвитку, є Директива ЄС 2019/944, яка закріплює спільні правила внутрішнього ринку електроенергії та надає широкі можливості для розвитку "активних споживачів", які можуть виробляти, споживати та продавати електроенергію.

В Україні ця директива імплементується в межах Третього Енергетичного пакету, метою якого є інтеграція української енергосистеми з європейською та модернізація ринку електроенергії.
Серед практичних прикладів європейських країн, які впроваджують розподілену генерацію, слід відзначити Німеччину.
У Німеччині понад 50% встановлених потужностей у відновлюваній енергетиці контролюються місцевими кооперативами, домогосподарствами та малими підприємствами.
Цей показник став можливим завдяки "Закону про відновлювану енергетику" (Erneuerbare-Energien-Gesetz, EEG), який запроваджує гарантії викупу зеленої електроенергії та сприяє формуванню регіональних енергетичних кооперативів.
Данія також є прикладом успішної реалізації проєктів розподіленої генерації, особливо у секторі вітрової енергетики.
Відповідно до датських програм розвитку, громади, які приймають проєкти вітроенергетики, мають можливість отримати частину прибутків від виробленої енергії або володіти часткою в проєктах.

Такі програми почали діяти з 2009 року, коли уряд Данії ухвалив закон, що передбачає знижки на електроенергію для громад, які сприяють розвитку відновлюваних джерел.
Крім того, приклад Франції демонструє підтримку децентралізованої генерації на державному рівні.
У 2015 році Франція ухвалила закон про енергетичний перехід на користь зеленого зростання (Transition énergétique pour la croissance verte), що включає положення для розвитку розподіленої генерації.

Цей закон підтримує проєкти громадського рівня та стимулює співпрацю між муніципалітетами та приватними інвесторами у виробництві зеленої енергії.
Важливу роль у розвитку розподіленої генерації в ЄС відіграють фінансові інструменти, зокрема Фонд підтримки справедливої трансформації спрямований на сприяння перехідним ініціативам у регіонах, що залежать від викопного палива.

Затверджений у 2020 році фонд передбачає фінансування на суму 17,5 млрд євро для підтримки проєктів розподіленої генерації та перебудови економіки вугільних регіонів у країнах-членах ЄС.
Також Європейський інвестиційний банк активно підтримує муніципалітети у впровадженні "розумних" мікромереж, надаючи кредити та гранти на проєкти зеленої енергетики.
Україні, яка інтегрується в європейську енергетичну систему ENTSO-E з березня 2022 року, корисно врахувати досвід ЄС для прискорення розвитку розподіленої генерації.
Технічні аспекти та інноваційні рішення Розвиток розподіленої генерації в Україні потребує модернізації мережевої інфраструктури та впровадження нових технологій, що дозволяють забезпечити автономність та стійкість локальних енергетичних систем.

Одним із ключових документів, що регулює технічні вимоги, є ухвалена розпорядженням КМУ від 18 липня 2024 р.
№ 713-р "Стратегія розвитку розподіленої генерації до 2035 року" (далі - Стратегія), яка передбачає масштабне впровадження об"єктів розподіленої генерації, технологій зберігання енергії, "розумних" мереж та мікромереж.
Згідно зі Стратегією основні технічні вимоги для розвитку розподіленої генерації включають збільшення встановленої потужності малих електростанцій, особливо тих, що використовують газотурбінні й газопоршневі установки, та об"єктів відновлюваної енергетики.

Однією з інноваційних технологій, що активно впроваджується, є системи зберігання енергії, які можуть допомогти стабілізувати роботу енергосистеми та у перспективі забезпечити її гнучкість.
Також діє "Концепція впровадження розумних мереж в Україні до 2035 року", схвалена розпорядженням КМУ від 14 жовтня 2022 р.
№ 908-р.

Вона передбачає інтеграцію смарт мереж та автоматизованих систем управління мережами й технологій моніторингу, які сприятимуть збалансуванню попиту та пропозиції на ринку електроенергії, а також підвищенню надійності електропостачання споживачів, в тому числі об"єктів критичної інфраструктури, таких як лікарні, водоканали тощо.
Виклики та перешкоди для розвитку розподіленої генерації Попри інтенсивну підтримку розподіленої генерації з боку держави, цей сектор зіштовхується з ризиками, що уповільнюють темпи впровадження нових проєктів.
Так, наприклад, за спрощеним порядком приєднання до електромереж для сонячних та вітрових електростанцій (СЕС та ВЕС) згідно з постановою НКРЕКП № 875 від 8 травня 2024 року, Регулятор передбачив вимогу встановлення установок зберігання енергії, що мають забезпечити резерв потужності на рівні 4 годин роботи таких станцій.

На практиці ця вимога стримує багатьох замовників приєднувати СЕС та ВЕС за спрощеною процедурою, незважаючи на низку переваг, передбачених спрощеним порядком приєднання.

Адже вимога щодо установок зберігання з потужністю, що має відповідати номіналам генеруючого обладнання і мати велику ємність, значно здорожчує вартість усього проєкту.

Наприклад, для СЕС потужністю 1 МВт відповідна УЗЕ ємністю 4 МВт·год може щонайменше вдвічі підняти обсяг необхідних капітальних інвестицій.

Окрім того, є й інші особливості, які потребують перегляду і вдосконалення умов щодо розвитку проєктів енергостійкості.
Наприклад, особливої уваги потребують умови для розвитку мікромереж, що здатні працювати як автономно, так і в складі загальної енергосистеми.
Про це детальніше зазначено у звіті "Виклики та можливості розвитку розподіленої генерації та мікромереж в громадах", розробленому за підсумками дослідження, проведеного Razom We Stand спільно з SDIA.
Серед інших бар"єрів для інвестицій у децентралізовану енергетику варто відзначити нестабільність законодавчої бази.
В умовах воєнного стану прийнято низку тимчасових постанов на час дії воєнного стану, чи впродовж 6 або 12 місяців після його припинення чи скасування.

Наприклад, спрощення митних процедур для ввезення енергетичного обладнання, затверджене змінами до Митного кодексу 16 липня 2024 року, є тимчасовим заходом, а отже, інвестори ризикують зіткнутися з посиленням податкового навантаження у майбутньому.
Ще одним викликом є ​​нестача кваліфікованих кадрів для реалізації проєктів розподіленої генерації, особливо на місцевому рівні.
Близько 60% громад мають обмежений доступ до фахівців з відновлюваних джерел енергії, що ускладнює реалізацію проєктів на рівні місцевих спільнот.
Для подолання цих викликів та бар"єрів Україна активно співпрацює з міжнародними організаціями, зокрема з Європейським інвестиційним банком, який у 2023 році надав 100 млн євро для розвитку "зелених" проєктів, в тому числі розподіленої генерації.

Проте, для досягнення значних результатів у масштабному розвитку таких проєктів необхідно вдосконалювати національне законодавство, стимулювати залучення інвестицій, а також кваліфікованих кадрів, особливо на рівні громад.
Висновки та рекомендації Розвиток розподіленої генерації в Україні є перспективним напрямом для підвищення енергетичної безпеки держави, зміцнення економіки місцевих громад і переходу до екологічно чистих джерел енергії.

Успішний досвід європейських країн демонструє, що стабільна підтримка на державному рівні, доступні фінансові інструменти та спрощені процедури приєднання можуть значно прискорити впровадження нових проєктів.

Український уряд вже зробив низку важливих кроків, однак для розширення можливостей у цій галузі потрібне подальше вдосконалення законодавства, зокрема в частині стабільного податкового та митного режиму, а також розробка привабливих моделей для розвитку проєктів мікромереж.
Рекомендується також інвестувати в підготовку кадрів та модернізацію мережевої інфраструктури, щоб забезпечити стабільний розвиток розподіленої генерації в довгостроковій перспективі.
Співавтори: Максим Бевз та Максим Гардус, Razom We Stand

Додати коментар

Користувач:
email:





Капіталіст
Вмигає дивом в кишені
Наче твердіння

- Fin.Org.UA

Новини

11:51 - Місцеві бюджети Дніпропетровщини отримали від фізичних осіб понад 616,5 млн грн плати за землю
11:16 - Комунікаційна податкова платформа Дніпропетровщини – оперативний і дієвий зворотній зв’язок з платниками
11:15 - До уваги резидентів Дія Сіті!
11:14 - Внесок до загального фонду державного бюджету від платників Дніпропетровщини – майже 16,0 млрд грн ПДВ
11:12 - Військовий збір: на підтримку обороноздатності до загального фонду держбюджету від платників Дніпропетровщини надійшло понад 7,3 млрд гривень
11:11 - Випадки, в яких виникає право податкової застави
10:15 - Нідерланди готові припинити контроль над китайським виробником мікросхем: умови
10:00 - Міжнародні резерви становили 49,5 млрд дол. США за підсумками жовтня
10:00 - International Reserves at USD 49.5 Billion in October
09:55 - Нові легковики в Україні: які моделі найчастіше обирають населення та бізнес
09:30 - Антифрод нового покоління: реальні результати у європейському банку з IBM Safer Payments
09:20 - Названа маріонеткою Кремля компанія передумала купувати активи "Лукойлу"
09:00 - Модний вирок: як вплине на Mango справа про можливе вбивство сином засновника компанії
09:00 - Армія московія знову атакувала енергооб'єкти на Одещині
08:30 - Чому українські АЗК випереджають європейські
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 07.11.2025
02:42 - Лабіринт Державних Програм Підтримки: Інструкція з Виживання для Свідомих Українців
23:00 - Накази Міністерства енергетики України
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
22:39 - Держмоніторинг не дає НАБУ дані про рух коштів компанії, пов’язаної з Міндічем
21:00 - Новини 6 листопада: проблеми "нацкешбеку", нові купівлі "Київстару"
20:50 - На українському ринку змінилась вартість цибулі: скільки вона коштує
20:30 - British Airways використовуватиме Starlink для постійного інтернету в літаках
20:10 - Ціни на молочні продукти залишаються високими: скільки коштує кефір, сметана, масло
19:40 - Міноборони пояснило, як підприємствам ОПК отримати статус критично важливих
19:10 - "Гроші ходять за вчителем": українські педагоги отримуватимуть кошти на власне навчання
18:50 - Митниця порахувала втрати від пільгового ввезення електромобілів: деталі
18:42 - АМКУ дозволив "Київстару" купити виробника сонячної електроенергії
18:36 - Кабмін переніс запровадження електронного акцизу майже на рік
18:17 - Світлана Гринчук відвідала Одещину: в центрі уваги – захист енергосистеми та відновлення після атак


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32216
Австралійський долар27.4133
Така0.34515
Канадський долар29.8529
Юань Женьміньбі5.9103
Чеська крона1.9932
Данська крона6.4979
Гонконгівський долар5.4128
Форинт0.125544
Індійська рупія0.47481
Рупія0.0025198
Новий ізраїльський шекель12.9269
Єна0.27396
Теньге0.079958
Вона0.029098
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.0611
Мексиканське песо2.2661
Молдовський лей2.4553
Новозеландський долар23.8362
Норвезька крона4.1396
Саудівський ріял11.2205
Сінгапурський долар32.2628
Донг0.0015993
Ренд2.4237
Шведська крона4.4144
Швейцарський франк52.0643
Бат1.30084
Дирхам ОАЕ11.4579
Туніський динар14.2367
Єгипетський фунт0.8889
Фунт стерлінгів55.1253
Долар США42.0836
Сербський динар0.41384
Азербайджанський манат24.7521
Румунський лей9.5428
Турецька ліра0.9991
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.1075
Болгарський лев24.8047
Євро48.5224
Ларі15.5577
Злотий11.4085
Золото168599.53
Срібло2043.5
Платина65820.43
Паладій59456.13

Курси валют, встановлені НБУ на 07.11.2025