Як спростити Україні шлях до децентралізованої енергетики

01.11.2024 13:38 | Економічна правда. Колонки

Розподілена генерація стає одним із ключових напрямів розвитку енергетичного сектору України, особливо в умовах підвищеної вразливості централізованої інфраструктури.

Це рішення спрямоване на забезпечення енергетичної стійкості місцевих громад, покращення надійності постачання та стимулювання використання відновлюваних джерел енергії.

Впровадження мікрогенераційних об"єктів, таких як сонячні та вітрові станції, може не лише підвищити надійність та безпеку енергопостачання, але й створити нові можливості для економічного зростання та залучення інвестицій в регіони України.
Законодавчі аспекти, державна підтримка та місцевий рівень Для розвитку розподіленої генерації в Україні впроваджуються низка законодавчих ініціатив, спрямованих на створення сприятливих умов для громад та приватних інвесторів.

У відповідь на енергетичні виклики, пов"язані з наслідками регулярних обстрілів росією енергосистеми України, уряд запровадив низку спрощень та полегшення регуляторних вимог на період воєнного стану.

Зокрема, дозволено будівництво газотурбінних та газопоршневих установок потужністю від 1 МВт і більше без дозвільних документів, визначених містобудівним законодавством, та зменшено строки приєднання відповідних об"єктів генерації до електричних, газових та теплових мереж.

Також діють податкові пільги для імпорту обладнання для розподіленої генерації, що дозволяє знизити витрати інвесторів.
Державні програми підтримки, такі як "Доступні кредити 5-7-9%", розширені для фінансування проєктів у громадах, з метою стимулювання енергетичної автономії та залучення приватного капіталу в сектор розподіленої енергетики.
Проте, на практиці впровадження проєктів на рівні громад стикається з численними викликами, зокрема через брак доступу до актуальних енергетичних даних і фінансових ресурсів.

В умовах воєнного стану доступ до інформації обмежено, і громади змушені користуватись застарілими або непрямими даними, що знижує точність енергетичних оцінок та прогнозів та ускладнює розробку й реалізацію місцевих енергетичних планів.

Попри ці складнощі, в тих громадах, де налагоджена співпраця різних стейкхолдерів, включаючи приватний бізнес, комунальні підприємства та громадські організації, вдається залучати підтримку міжнародних партнерів, враховуючи технічну та фінансову допомогу для реалізації проєктів розподіленої генерації.

Наприклад, вже успішно функціонують гібридні сонячні станції на деяких об"єктах критичної інфраструктури, таких як медичні заклади та водоканали, що гарантує автономне енергозабезпечення під час аварійних відключень.

Підвищення енергоефективності громад, зокрема завдяки реформі децентралізації, сприяє підвищенню інтересу до таких рішень і створює передумови для інтеграції відновлюваних джерел енергії та високоефективної когенерації в місцеву інфраструктуру.
Європейський досвід Європейський Союз накопичив значний досвід у розвитку розподіленої генерації, створюючи умови для децентралізованого виробництва енергії на рівні громад.
Одним із ключових документів, що визначає напрямок цього розвитку, є Директива ЄС 2019/944, яка закріплює спільні правила внутрішнього ринку електроенергії та надає широкі можливості для розвитку "активних споживачів", які можуть виробляти, споживати та продавати електроенергію.

В Україні ця директива імплементується в межах Третього Енергетичного пакету, метою якого є інтеграція української енергосистеми з європейською та модернізація ринку електроенергії.
Серед практичних прикладів європейських країн, які впроваджують розподілену генерацію, слід відзначити Німеччину.
У Німеччині понад 50% встановлених потужностей у відновлюваній енергетиці контролюються місцевими кооперативами, домогосподарствами та малими підприємствами.
Цей показник став можливим завдяки "Закону про відновлювану енергетику" (Erneuerbare-Energien-Gesetz, EEG), який запроваджує гарантії викупу зеленої електроенергії та сприяє формуванню регіональних енергетичних кооперативів.
Данія також є прикладом успішної реалізації проєктів розподіленої генерації, особливо у секторі вітрової енергетики.
Відповідно до датських програм розвитку, громади, які приймають проєкти вітроенергетики, мають можливість отримати частину прибутків від виробленої енергії або володіти часткою в проєктах.

Такі програми почали діяти з 2009 року, коли уряд Данії ухвалив закон, що передбачає знижки на електроенергію для громад, які сприяють розвитку відновлюваних джерел.
Крім того, приклад Франції демонструє підтримку децентралізованої генерації на державному рівні.
У 2015 році Франція ухвалила закон про енергетичний перехід на користь зеленого зростання (Transition énergétique pour la croissance verte), що включає положення для розвитку розподіленої генерації.

Цей закон підтримує проєкти громадського рівня та стимулює співпрацю між муніципалітетами та приватними інвесторами у виробництві зеленої енергії.
Важливу роль у розвитку розподіленої генерації в ЄС відіграють фінансові інструменти, зокрема Фонд підтримки справедливої трансформації спрямований на сприяння перехідним ініціативам у регіонах, що залежать від викопного палива.

Затверджений у 2020 році фонд передбачає фінансування на суму 17,5 млрд євро для підтримки проєктів розподіленої генерації та перебудови економіки вугільних регіонів у країнах-членах ЄС.
Також Європейський інвестиційний банк активно підтримує муніципалітети у впровадженні "розумних" мікромереж, надаючи кредити та гранти на проєкти зеленої енергетики.
Україні, яка інтегрується в європейську енергетичну систему ENTSO-E з березня 2022 року, корисно врахувати досвід ЄС для прискорення розвитку розподіленої генерації.
Технічні аспекти та інноваційні рішення Розвиток розподіленої генерації в Україні потребує модернізації мережевої інфраструктури та впровадження нових технологій, що дозволяють забезпечити автономність та стійкість локальних енергетичних систем.

Одним із ключових документів, що регулює технічні вимоги, є ухвалена розпорядженням КМУ від 18 липня 2024 р.
№ 713-р "Стратегія розвитку розподіленої генерації до 2035 року" (далі - Стратегія), яка передбачає масштабне впровадження об"єктів розподіленої генерації, технологій зберігання енергії, "розумних" мереж та мікромереж.
Згідно зі Стратегією основні технічні вимоги для розвитку розподіленої генерації включають збільшення встановленої потужності малих електростанцій, особливо тих, що використовують газотурбінні й газопоршневі установки, та об"єктів відновлюваної енергетики.

Однією з інноваційних технологій, що активно впроваджується, є системи зберігання енергії, які можуть допомогти стабілізувати роботу енергосистеми та у перспективі забезпечити її гнучкість.
Також діє "Концепція впровадження розумних мереж в Україні до 2035 року", схвалена розпорядженням КМУ від 14 жовтня 2022 р.
№ 908-р.

Вона передбачає інтеграцію смарт мереж та автоматизованих систем управління мережами й технологій моніторингу, які сприятимуть збалансуванню попиту та пропозиції на ринку електроенергії, а також підвищенню надійності електропостачання споживачів, в тому числі об"єктів критичної інфраструктури, таких як лікарні, водоканали тощо.
Виклики та перешкоди для розвитку розподіленої генерації Попри інтенсивну підтримку розподіленої генерації з боку держави, цей сектор зіштовхується з ризиками, що уповільнюють темпи впровадження нових проєктів.
Так, наприклад, за спрощеним порядком приєднання до електромереж для сонячних та вітрових електростанцій (СЕС та ВЕС) згідно з постановою НКРЕКП № 875 від 8 травня 2024 року, Регулятор передбачив вимогу встановлення установок зберігання енергії, що мають забезпечити резерв потужності на рівні 4 годин роботи таких станцій.

На практиці ця вимога стримує багатьох замовників приєднувати СЕС та ВЕС за спрощеною процедурою, незважаючи на низку переваг, передбачених спрощеним порядком приєднання.

Адже вимога щодо установок зберігання з потужністю, що має відповідати номіналам генеруючого обладнання і мати велику ємність, значно здорожчує вартість усього проєкту.

Наприклад, для СЕС потужністю 1 МВт відповідна УЗЕ ємністю 4 МВт·год може щонайменше вдвічі підняти обсяг необхідних капітальних інвестицій.

Окрім того, є й інші особливості, які потребують перегляду і вдосконалення умов щодо розвитку проєктів енергостійкості.
Наприклад, особливої уваги потребують умови для розвитку мікромереж, що здатні працювати як автономно, так і в складі загальної енергосистеми.
Про це детальніше зазначено у звіті "Виклики та можливості розвитку розподіленої генерації та мікромереж в громадах", розробленому за підсумками дослідження, проведеного Razom We Stand спільно з SDIA.
Серед інших бар"єрів для інвестицій у децентралізовану енергетику варто відзначити нестабільність законодавчої бази.
В умовах воєнного стану прийнято низку тимчасових постанов на час дії воєнного стану, чи впродовж 6 або 12 місяців після його припинення чи скасування.

Наприклад, спрощення митних процедур для ввезення енергетичного обладнання, затверджене змінами до Митного кодексу 16 липня 2024 року, є тимчасовим заходом, а отже, інвестори ризикують зіткнутися з посиленням податкового навантаження у майбутньому.
Ще одним викликом є ​​нестача кваліфікованих кадрів для реалізації проєктів розподіленої генерації, особливо на місцевому рівні.
Близько 60% громад мають обмежений доступ до фахівців з відновлюваних джерел енергії, що ускладнює реалізацію проєктів на рівні місцевих спільнот.
Для подолання цих викликів та бар"єрів Україна активно співпрацює з міжнародними організаціями, зокрема з Європейським інвестиційним банком, який у 2023 році надав 100 млн євро для розвитку "зелених" проєктів, в тому числі розподіленої генерації.

Проте, для досягнення значних результатів у масштабному розвитку таких проєктів необхідно вдосконалювати національне законодавство, стимулювати залучення інвестицій, а також кваліфікованих кадрів, особливо на рівні громад.
Висновки та рекомендації Розвиток розподіленої генерації в Україні є перспективним напрямом для підвищення енергетичної безпеки держави, зміцнення економіки місцевих громад і переходу до екологічно чистих джерел енергії.

Успішний досвід європейських країн демонструє, що стабільна підтримка на державному рівні, доступні фінансові інструменти та спрощені процедури приєднання можуть значно прискорити впровадження нових проєктів.

Український уряд вже зробив низку важливих кроків, однак для розширення можливостей у цій галузі потрібне подальше вдосконалення законодавства, зокрема в частині стабільного податкового та митного режиму, а також розробка привабливих моделей для розвитку проєктів мікромереж.
Рекомендується також інвестувати в підготовку кадрів та модернізацію мережевої інфраструктури, щоб забезпечити стабільний розвиток розподіленої генерації в довгостроковій перспективі.
Співавтори: Максим Бевз та Максим Гардус, Razom We Stand

Додати коментар

Користувач:
email:





Біржа додає
Статусу компанії, але
І ризиків багато.

- Fin.Org.UA

Новини

18:00 - За тиждень Нацбанк продав 661 мільйон доларів
17:00 - Гетманцев прокоментував законопроєкт, який може амністувати ОПК за корупційні злочини
15:54 - BlackRock припинила перемовини про інвестиційний фонд для України після перемоги Трампа
14:54 - Частина Чугуєва без світла після російської атаки – мер
13:58 - ОПЕК+ знижує ціни: домовились про більший видобуток
13:02 - московіяни атакували відділення "Нової пошти" у Чугуєві
12:01 - США почнуть переговори з Китаєм щодо угоди з TikTok з наступного тижня – Трамп
10:55 - Трамп заявив, що підписав листи про мита до 12 країн
10:00 - CMO monobank іде з посади після восьми років
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 05.07.2025
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 4 липня: блекаут на ЗАЕС через московія та наслідки атаки по Києву
20:40 - На Google подали антимонопольну скаргу в ЄС через AI Overviews
20:15 - Трамп готовий дозволити фермерам мати своїх мігрантів-робітників
19:45 - Індія може подвоїти експорт товарів до США через торгову угоду
19:20 - Європейські акції відреагували на наближення дедлайну щодо мит від США
18:50 - МАГАТЕ вивело фахівців з Ірану: навколо ядерної програми тепер інформаційний вакуум
18:30 - Удар окупантів спричинив блекаут на Запорізькій атомній електростанції
18:22 - На ЗАЕС стався блекаут через удар московія
18:05 - "Прекрасний" закон Трампа рятує США від дефолту – і штовхає в боргову яму
17:45 - В обігу з’явиться монета, присвячена Національній поліції України
17:30 - Нацбанк показав, яким буде курс валют після вихідних
17:22 - Macroeconomic and Monetary Review, July 2025
17:22 - Макроекономічний та монетарний огляд, липень 2025 року
17:20 - Республіка Корея започатковує нову програму економічного інноваційного партнерства з Україною на 10 млн дол
17:00 - У червні зросли надходження митних платежів до бюджету: основні бюджетоформуючі товари
16:45 - Прогноз про продажі електромобілів та гібридів у Китаї: зі 129 брендів лишаться 15
16:42 - Недбале управління і мільйонні втрати: аудит виявив фінансові порушення в Харківській лікарні №25
16:34 - Рада розгляне законопроєкт про конфіскацію російських вагонів
16:20 - Сезонна робота в Карпатах та Одесі: які зарплати за неї можна отримати


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32235
Австралійський долар27.3713
Така0.34041
Канадський долар30.7083
Юань Женьміньбі5.8265
Чеська крона1.9928
Данська крона6.5835
Гонконгівський долар5.3167
Форинт0.123226
Індійська рупія0.48873
Рупія0.0025784
Новий ізраїльський шекель12.4591
Єна0.28904
Теньге0.080335
Вона0.030613
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.8837
Мексиканське песо2.2383
Молдовський лей2.4755
Новозеландський долар25.3034
Норвезька крона4.146
Саудівський ріял11.1276
Сінгапурський долар32.7583
Донг0.0015933
Ренд2.3675
Шведська крона4.366
Швейцарський франк52.5685
Бат1.29072
Дирхам ОАЕ11.3621
Туніський динар14.5031
Єгипетський фунт0.8457
Фунт стерлінгів56.9504
Долар США41.7341
Сербський динар0.41919
Азербайджанський манат24.5451
Румунський лей9.7119
Турецька ліра1.0474
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.3874
Болгарський лев25.1183
Євро49.121
Ларі15.3541
Злотий11.5665
Золото139202
Срібло1539.03
Платина58027.09
Паладій47531.38

Курси валют, встановлені НБУ на 07.07.2025