Чого не вистачає для розвитку малого і середнього підприємництва? Кілька зауваг до Стратегії

12.08.2024 18:20 | Економічна правда. Колонки

Програма розвитку підприємництва потребує конкретних кроків для покращення умов ведення бізнесу.
Зокрема, забезпечення передбачуваності регуляторного середовища, розширений доступ до знань, ринків, капіталів.
І на додачу - врахування сучасних непростих умов, в яких зараз перебуває Україна.

"Стратегія відновлення, сталого розвитку та цифрової трансформації малого й середнього підприємництва на період до 2027 року", яку у квітні 2024 року оприлюднило Міністерство економіки, виглядає логічною та обґрунтованою, принаймні на папері.

Однак, у людей, які мають досвід роботи в бізнесі, та чітке бачення того, як мають розвиватися підприємства, зокрема малі і середні (далі - МСП), вона викликає ряд зауваг.

Автори Стратегії чітко зазначають, що МСП - основа української економіки, що забезпечує 2\1 доданої вартості та 80% робочих місць.
Відтак ми, як країна, як громадянське суспільство, мали б робити все (і навіть трохи більше) для того, щоб зберегти й розвивати малий і середній бізнес, який є запорукою збереження і розвитку української економіки загалом.

Не дотримуючись глобальної конкуренції, не працюючи всередині країни над тим, щоб зростала конкурентоспроможність та інноваційний потенціал економіки, ми не матимемо шансів на міжнародних ринках.

Зрозуміло, що стратегія розвитку МСП за духом відображає наш рух в ЄС.
Однак, нам варто скористатися досвідом Польщі, на етапі її вступу в Євросоюз.
"Польща буде тією мірою важити на Заході й для Заходу, наскільки вона зможе набути впливу на Сході, тобто насамперед в Україні", - це слова політика та державного діяча Яцека Куроня.

Їх особливо варто застосовувати до економки.
Маємо йти вперед, спрямовуючи погляди та зусилля не тільки на захід, але і на схід (мова йде, звичайно, не про росію).
Ми часто забуваємо про 3-мільярдний ринок Азії.
Коли в експертному колі обговорювали стратегію Львова, то дійшли висновку про важливість співпраці з країнами Азії - "якщо ви не продаєте в Азію, то ви фактично не продаєте".

Чего не хватает для развития малого и среднего предпринимательства? Несколько замечаний к Стратегии Звідси виникла ідея створення Азійського центру, на жаль, поки не реалізована.
Тому, присутня у Стратегії, чітка спрямованість на Європу - це, безперечно, добре, але потрібно також бути відкритими і до співпраці з Азією, де менше регулювання і більша конкуренція.

Відсутність горизонтальної довіри є причиною недієвості інституцій, що покликані просувати інтереси підприємців, до прикладу торгово-промислових палат.
Побудовою таких інституцій у розвинених країнах займається держава, уряди.

Отже, бізнес справедливо очікує, що уряд України, так само як і міжнародні організації, надаватимуть підтримку в пошуку нових ринків і постачальників і так допомагатимуть представникам малого та середнього бізнесу підвищувати стійкість, створювати та покращувати ланцюги постачання, виробляти продукцію з високою доданою вартістю.

Критичним, на нашу думку, є і те, що у Стратегії замало уваги приділяється розвитку креативних індустрій.
А саме там є додана вартість і з тим нам варто працювати активніше.

Цей документ цілковито базується на використанні місцевої робочої сили.
За прогнозами, населення продовжуватиме скорочуватися до 2052 року і це будуть зміни, що зачіпатимуть молодші вікові групи та вплинуть на дефіцит робочої сили.

Логічно було б говорити про можливість українському підприємцеві найму іноземної робочої сили.
Варто запропонувати правило: має бути пріоритет української робочої сили, але якщо Державна служба зайнятості не забезпечує нам необхідних фахівців - маємо повне право вийти на світовий ринок праці.

Потрібно говорити про нас не тільки як про робочу силу, але і як про бізнес, який потребує робочої сили. Треба перетворювати українців з нації суцільних наймитів на націю підприємців.

Є також застереження щодо аналізу регуляторного впливу - він мав би робитися на всі проєкти актів, які стосуються підприємництва.
Бо зараз наші ідеї у сфері підприємництва можуть бути аж надто розмаїтими та часом деструктивними.

У культурі підприємництва нам бракує відваги брати на себе ризики з захоплення глобального ринку.
Також немає нічого про горизонтальне об"єднання хоча б заради можливостей створення саморегулівних організацій, і так залучити їх до створення законодавства, що регулюватиме їхню власну діяльність.
Однак, будьмо відверті - всі ці заходи будуть малоефективними через відсутність довіри до державних інституцій.
У Стратегії окремим розділом варто винести "Забезпечення реальної презумпції невинуватості для бізнесу", де перші й основні удари бюрократії має брати на себе держава і місцеве самоврядування, а не малі та середні підприємці.

Саме таку філософію ставлення до підприємництва маємо впроваджувати у наступних документах, що визначатимуть розвиток МСП.

Додати коментар

Користувач:
email:





Regulatory rules,
Compliance and transparency,
Markets kept in line.

- Fin.Org.UA

Новини

15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 05.12.2025
15:00 - Ідея красива, але не робоча: що не так із програмою нацкешбеку
14:58 - Суд відкрив справу про банкрутство фармацевтичного заводу Жеваго
14:45 - В Україну йде менше контрабандних сигарет – митниця
14:21 - Рада розширила податкові та митні пільги для виробників дронів
14:15 - Обсяг міжнародних резервів знову сягнув рекордних показників
14:00 - ФГВФО продовжив тимчасову адміністрацію у "РВС банку"
13:56 - Макроекономічний та монетарний огляд, грудень 2025 року
13:50 - Міжнародні резерви зросли до 54,7 млрд дол. США за підсумками листопада
13:41 - Графік відключення, НАБУ, Міндіч: які найпопулярніші запити українців у Google у 2025 році
13:40 - Борги українців за мікрокредитами зросли на понад чверть
13:30 - Відновлення української енергетики: Німеччина дає сто мільйонів євро
13:25 - ФОПом на загальній системі оподаткування безоплатно отримані товари (роботи, послуги): що з доходом?
13:24 - Чи підлягають амортизації у податковому обліку витрати на поліпшення (ремонт) орендованих основних засобів і що з фінансовим результатом до оподаткування?
13:23 - Перевірка достовірності РНОКПП: надання відповіді органами ДПС на запит державних установ
13:23 - Перевірка достовірності РНОКПП: надання відповіді органами ДПС на запит державних установ
13:22 - Попередня реєстрація в електронній черзі для отримання послуг у ЦОП: алгоритм дій
13:21 - Яка сума (вартість) благодійної допомоги не включається до загального оподатковуваного доходу певних категорій платників ПДФО
13:20 - Які витрати мають право враховувати приватні виконавці при визначенні сукупного доходу?
13:19 - Земельна ділянка перебуває у спільній сумісній власності кількох фізичних осіб: нарахування контролюючим органом земельного податку
13:17 - Які документи, в який термін та до якого контролюючого органу повинен подати відокремлений підрозділ нерезидента, у тому числі постійне представництво для взяття на облік?
13:16 - Дії суб’єкта господарювання перед початком використання КОРО/РК та її закінченням
13:15 - Умови, за яких ФОП можуть бути платниками єдиного податку четвертої групи
13:14 - Передача в оренду нерухомого майна разом із стаціонарним джерелом забруднення в середині звітного періоду (року): період, з якого припиняється подання податкової декларації екологічного податку
13:13 - Особливості оподаткування страхової діяльності юридичних осіб – резидентів
13:10 - ПДВ: порядок формування податкового зобов’язання та податкового кредиту у комітента і комісіонера при придбанні товарів у нерезидента
13:09 - ДПС та Європейська Бізнес Асоціація опрацьовують практичні питання формування та подання SAF-T UA
13:05 - Виробникам комплектуючих для інноваційної зброї запропонували нові гранти
13:03 - ДПС та VERO визначили пріоритети співпраці на 2026 рік: фокус на інституційній сталій трансформації
13:00 - "Перетворили дахи 70 бізнесів на СЕС та заощадили їм десятки мільйонів в енергокризу"


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32466
Австралійський долар27.8729
Така0.34514
Канадський долар30.1895
Юань Женьміньбі5.9652
Чеська крона2.0367
Данська крона6.5911
Гонконгівський долар5.4197
Форинт0.128813
Індійська рупія0.46882
Рупія0.0025333
Новий ізраїльський шекель13.0402
Єна0.27273
Теньге0.08343
Вона0.028662
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.2562
Мексиканське песо2.308
Молдовський лей2.4818
Новозеландський долар24.3211
Норвезька крона4.1807
Саудівський ріял11.2397
Сінгапурський долар32.5618
Донг0.0015996
Ренд2.4838
Шведська крона4.4897
Швейцарський франк52.7034
Бат1.31598
Дирхам ОАЕ11.4855
Туніський динар14.4006
Єгипетський фунт0.887
Фунт стерлінгів56.3069
Долар США42.1838
Сербський динар0.41876
Азербайджанський манат24.8111
Румунський лей9.6661
Турецька ліра0.9938
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.5679
Болгарський лев25.1723
Євро49.2264
Ларі15.6219
Злотий11.634
Золото176770.37
Срібло2420.69
Платина69402.9
Паладій61385.44

Курси валют, встановлені НБУ на 05.12.2025