Як у боротьбі з ворогом не знищити власну економіку

25.05.2024 14:00 | Економічна правда. Колонки

У квітні 2024 року голова фракції "Слуга народу" Давид Арахамія зареєстрував законопроєкт № 11195, яким запроваджується механізм можливого фактичного взяття під контроль держави будь-яких підприємств, які належать юридичним особам, у структурі власності яких хоча б на 0,00000001% фігурує підсанкційна особа.
Що це - боротьба з рф на санкційному фронті, знекровлення ворога? Чи бажання під приводом війни здійснити перерозподіл власності в країні?
Як практикуючий адвокат я звик доволі спокійно ставитися до законопроєктів.
Поки вони не стали законами.
Далеко не завжди вони доходять до цієї стадії, та й в самі документи законодавці вносять іноді тисячі правок, які можуть докорінно змінити зміст.
Проте бувають випадки, коли навіть враховуючи це все законопроєкт є очевидно екстравагантним чи навіть небезпечним, як у випадку із законопроектом №11195.
Стосовно нього вже висловилися Європейська бізнес асоціація, народні депутати Олексій Гончаренко та Ярослав Железняк та багато експертів.
За словами Железняка, навіть сам автор законопроекту вже не готовий за нього голосувати.
Обурення громадськості досягло такого рівня, що 24 травня в Міністерстві юстиції України провели обговорення законопроєкту.
Зрозуміло, що повного консенсусу та порозуміння досягнуто не було, але важливіше інше.
Представники бізнес-асоціацій прямо заявили, що законопроєкт не може розглядатися, бо порушує базові конституційні права людини - право власності навіть у ідеально законослухняного правовласника.
У відповідь заступниця міністра юстиції відповіла, що у нас війна, тому ми все одно закон буде ухвалений.
І як у Джорджа Овелла у "1984", його назвуть законом про "механізми захисту права власності", хоча це більше схоже на узаконення державного рейдерства.
Контекст Ще до початку широкомасштабного вторгнення рф в Україні для боротьби із неконтрольовано широким колом осіб, які на думку РНБО посягали на національні інтереси, активно використовувалися санкції.
Всі ми пам"ятаємо ці п"ятниці та санкційні новини.
Неординарним кроком тоді стало активне застосування цього інструменту і до громадян України.
Щодо правомірності використання таких інструментів в правничому світі розгорнулась велика дискусія, яка була представлена в окремих позиціях.
У 2022 році закон про санкції було доповнено, в тому числі, п.
1-1 ч.
1 ст.
4 та ст.
5-1, якими запроваджувалась можливість стягнення в дохід держави активів людей, що завдали шкоди нацбезпеці, суверенітету та територіальній цілісності України.
Загальна логіка була зрозуміла - боротьба із колаборантами та дійовими особами рф, але формулювання кола осіб було дуже широким, враховуючи відсилку норми на категорії "національна безпека".
Згідно з пунктами 9 та 10 ч.
1 ст.
1 Закону України про нацбезпеку, національна безпека України - це захищеність державного суверенітету, територіальної цілісності, демократичного конституційного ладу та інших національних інтересів України від реальних та потенційних загроз.
Але якщо активом, корпоративними правами, підсанкційна особа володіє через іншу юридичну особу, де не є єдиним власником, що ж тоді робити?
Ця проблематика знайшла своє відображення у рішенні Вищого антикорупційного суду України, хоча і скасованому потім у цій частині постановою Апеляційної палати.
За логікою, потрібно накласти арешт на акції підсанкційної особи і передати їх в управління уповноваженому державному органу.
А далі державний орган діє відповідно до законодавства про відповідні співтовариства.
Якщо має мажоритарний пакет, то перебирає управління на себе, якщо міноритарний - отримує відповідний прибуток тощо.
На практиці, як зазначав Мінюст у своїх численних поясненнях, розібратися у структурі власності багатьох товариств складно.
От торгуються акції якоїсь компанії на Лондонській біржі і підсанкційна особа через якусь офшорну компанію купила декілька відсотків акцій - що тоді робити?
Означену проблему і мав би вирішити новий законопроєкт.
Що пропонується законопроєктом Вирішити проблему законодавці пропонують у доволі екзотичний спосіб.
Перше.
100% частки, яка належить юридичній особі, серед співвласників якої є підсанкційна особа, навіть якщо вона володіє лише частиною якцій, за заявою уповноваженого органу можуть бути стягнуті судом в дохід держави.
Друге.
Після набрання рішенням про стягнення в дохід держави активу законної сили, права на цінні папери/частки у статутному капіталі осіб, щодо яких не застосовано санкції (непідсанкційні особи), зараховуються на рахунки умовного зберігання (ескроу) в цінних паперах та/або рахунки умовного зберігання (ескроу) часток товариства.
Третє. Ці особи повідомляються про необхідність зареєструвати, оформити, за собою відповідне право власності.
Четверте.
Непідсанкційні особи звертаються до установ, у яких відкриті рахунки для переказу прав на цінні папери та/або часток.
Якщо протягом п"яти років від дня зарахування прав на цінні папери та/або часток на рахунки непідсанкційні особи не здійснять дії щодо відновлення своїх прав, вважатиметься, що вони відмовились від права власності на такі цінні папери та/або частки.
Важливим аспектом є те, що акції (частки) або інші цінні папери, зараховані на рахунки умовного зберігання (ескроу) в цінних паперах та/або рахунки умовного зберігання (ескроу), до моменту здійснення їх переказу на власні рахунки непідсанкційних осіб (які дають право на участь в органах емітента/товариства) не враховуються при визначенні кворуму, не надають права на участь у загальних зборах акціонерів (учасників) товариства та при голосуванні в органах емітента/товариства.
Іншими словами - частка власності непідсанкційних осіб "заморожується", навіть якщо вона становить 99%.
Активною залишається лише частка, яка належала підсанкційній особі і цієї частки (навіть якщо це 0,000001%) достатньо для прийняття будь-яких рішень юридичною особою як учасником підприємства.
Таким чином держава, за цим законопроектом, не лише забирає власність підсанкційних осіб, але забирає собі все, у тому числі і власність непідсанкційних осіб, навіть якщо вони мають 99% у відповідній юридичній особі, та може повністю перебирати на себе управління компанією, якою ця юридична особа володіє.
Жодних обмежень щодо управління юридичною особою з боку держави у законопроєкті, як і жодного варіанту реального захисту прав непідсанкційних власників, не зафіксовано.
Саме це і дозволило критикам законопроєкту назвати його державним рейдерством, і з цим важко сперечатися.
До того ж, якщо частка підсканкційної особи у юрособі-власнику активу менша ніж 25%, то порядок ухвалення рішення про стягнення 100% частки, яка належить юридичній особі, в дохід держави приймається Кабміном у порядку, затвердженому самим Кабміном.
А це прямо суперечить вимогам законодавства про виключне повноваження суду на таке стягнення.
Чим небезпечний законопроєкт та що робити Отже, в Україні вже наразі позасудовим рішенням РНБО будь-яку особу, яка на думку Нацради безпеки нанесла шкоду національним інтересам, можна внести до переліку осіб, на яких накладаються санкції, застосовуються замороження її активів (це все поза судом) та стягнення активів в дохід держави (судовим рішенням).
Даний законопроєкт дозволяє стягнути не лише частки підсанкційної, але і непідсанкційної особи в дохід держави у спільних із підсанкційними особами юридичних особах.
Ці непідсанкційні частки фактично будуть "заморожуватися" у питанні реалізації корпоративних прав, а держава за рахунок частки підсанкційної особи може отримати в тому числі повний контроль над певними підприємствами.
При цьому непідсанкційні особи, для яких це матиме негативні наслідки, могли засновувати відповідні компанії із підсанкційними особами набагато раніше, до накладення санкцій, чи початку війни у 2014 році, чи інших значущих подій.
Так само може бути з акціонерними товариствами, акції яких торгуються на біржах, адже непідсанкційні власники навіть в теорії не можуть знати статус в українських санкціях покупців акцій цих компаній на біржі.
Проте достатньо, щоб хтось з тисяч підсанкційних осіб купив хоч одну акцію на біржі - і за цим законом держава може перебрати контроль над корпоративними правами такої компанії в українському підприємстві.
Уявіть, до яких зловживань це могло б призвести у гіпотетичній країні із високими корупційними ризиками, бюрократичним апаратом, схильним до зловживання владою та вчинення правопорушень, відсутністю справедливого суду та верховенства права?
Як же добре, що ми живемо у демократичній правовій державі, де влада завжди і виключно приймає некорупційні і правові рішення і нам такі ризики абсолютно не загрожують…
Тим не менш, базові принципи права, зокрема право приватної власності, мають бути захищені навіть в Україні.
Аргумент про те, що у нас війна, зрозумілий.
Однак як допоможе виграти війну законопроєкт, який пропонує забрати приватну власність у доброчесних власників? Чого він ще допоможе досягти, окрім переконання бізнесменів і інвесторів ніколи не йти в Україну і не наражати себе на ризик втратити власності?
А є ще міжнародні суди, двосторонні договори щодо захисту інвестицій та інші механізми судового захисту поза українським правовим полем.
Є вірогідність, що судові справи, де рішення приймалися відповідно до даного закону, українська сторона програє.
Непідсанкційні особи не можуть і не мають нести жодних негативних наслідків відповідно до Закону про санкції, оскільки не посягали на інтереси України та не вчиняли протиправних дій.
Це принципове питання захищеності бізнесу, інвестиційної привабливості та, без перебільшення, майбутнього бізнес-життя в Україні.

Додати коментар

Користувач:
email:





Український ринок,
Діє згідно з міжнародними стандартами,
Інвестуй, будь у центрі подій.

- Fin.Org.UA

Новини

14:02 - Оригінал чи копія витягу із технічної документації про НГО земельної ділянки подається разом з податковою декларацією з плати за землю?
14:00 - На вебпорталі ДПС в Реєстрі «Пошук фіскального чеку» відсутній фіскальний чек: дії суб’єкта господарювання
13:59 - Про внесення до вперше отриманого паспорта у формі картки відмітки про наявність права здійснювати будь-які платежі за номером паспорта
13:58 - Право на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року на наступні податкові роки не переноситься
13:57 - Чи потрібно СГ, який використовує в своїй діяльності печатку, обов’язково отримувати КЕП для накладання її на електронний документ?
13:56 - Подання облікової картки за формою № 1ДР/заяви за формою № 5ДР: чи можна пред’являти цифрові документи з мобільного додатку Портал Дія?
13:55 - Подання представником фізичної особи заяви подання про проставлення апостиля в ДПС України на офіційних документах, призначених для використання на території інших держав
13:54 - Про згоду на розкриття іншому платнику податкової інформації про себе у самостійно визначеному обсязі, наданої платником через Електронний кабінет
13:53 - Умови отримання пільг з податку на прибуток для підприємств та організацій, заснованих громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю
13:52 - Офіс податкових консультантів – проактивний податковий сервіс
13:51 - Дніпропетровщина: кількість платників єдиного внеску перевищує 290 тисяч осіб
13:50 - За користування надрами до загального фонду держбюджету від платників Дніпропетровщині надійшло понад 71,2 млн грн рентної плати
13:49 - Дніпропетровщина: платники єдиного податку поповнили місцеві бюджети майже на 5,8 млрд гривень
13:47 - Дніпропетровщина формує нове покоління драйверів економічного зростання
13:42 - Податківці Дніпропетровщини: менторство допомагає долати бар’єри
13:41 - Підвищення доброчесності та впровадження реформ у ДПС – основні напрями реалізації фінсько-українського проєкту
12:45 - Кудрицький каже, що не дав Галущенко створити корупційні схеми в "Укренерго"
12:25 - Голова Закарпатської ОВА розповів, що регіон очікує від релокованих компаній
12:15 - Частина Херсона залишилась без електрики після ворожого обстрілу
11:40 - "Не витримують фінансово": тисячі транспортних компаній у московія опинилися на межі банкрутства
11:32 - Підвищення доброчесності та впровадження реформ у ДПС – основні напрями реалізації фінсько-українського проєкту
11:30 - НКЦПФР взяла участь у тренінгу IOSCO про посилення нагляду та обміну інформацією
11:30 - Україна отримала від Євросоюзу 5,9 мільярдів євро
11:10 - Зеленський запровадив санкції проти Міндіча і Цукермана
11:03 - Суд арештував працівницю "бек-офісу" Міндіча з легалізації корупційних коштів
11:00 - У Києві будуватимуть доступне житло для молодих спеціалістів
10:55 - Курс валют на 13 листопада у банках України: скільки коштує долар і євро
10:31 - У низці областей знеструмлені споживачі та пошкоджене енергообладнання – "Укренерго"
10:00 - Oekraïne en Nederland: een strategische samenwerking op de kapitaalmarkten
09:55 - "Надзвичайно прикро": У ЄС відреагували на корупційний скандал з Міндічем


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32258
Австралійський долар27.5011
Така0.34408
Канадський долар30.0066
Юань Женьміньбі5.9069
Чеська крона2.0079
Данська крона6.5157
Гонконгівський долар5.4091
Форинт0.126319
Індійська рупія0.47425
Рупія0.002515
Новий ізраїльський шекель13.1471
Єна0.27153
Теньге0.080118
Вона0.028671
Ліванський фунт0.000469
Малайзійський ринггіт10.1688
Мексиканське песо2.299
Молдовський лей2.4748
Новозеландський долар23.8102
Норвезька крона4.1821
Саудівський ріял11.2086
Сінгапурський долар32.2598
Донг0.0015954
Ренд2.4641
Шведська крона4.4504
Швейцарський франк52.6063
Бат1.2953
Дирхам ОАЕ11.4451
Туніський динар14.2694
Єгипетський фунт0.8902
Фунт стерлінгів55.1324
Долар США42.0377
Сербський динар0.41505
Азербайджанський манат24.7251
Румунський лей9.5699
Турецька ліра0.9951
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0944
Болгарський лев24.8759
Євро48.6544
Ларі15.5419
Злотий11.5036
Золото173649.75
Срібло2174.37
Платина66633.54
Паладій60496.87

Курси валют, встановлені НБУ на 13.11.2025