Відмовитися від бруківки і зменшити пенсії? Чи існують в Україні внутрішні економічні резерви

20.05.2024 18:31 | Економічна правда. Колонки

Всім відомо, що війна це похідна від економіки.
Чим більше держава здатна виділити на війну - тим більше вона буде мати зброї, припасів, і забезпечених солдатів.
І виникає логічне питання: а чи всі можливі ресурси ми кинули на війну.

У цьому випадку ми візьмемо широке визначення доступних ресурсів, і поділимо їх на 5 груп.
1) Державний бюджет, який ми формуємо з наших податків, акцизів, мит.
Це насправді ключовий і найбільший кошик і всі гроші з нього ми використовуємо на війну і тільки на неї.

Це більше 1700 мільярдів гривень.
Тобто ми не будуємо за ці гроші дороги, не платимо зарплати бюджетникам.
Все іде на війну.

Теоретично можна зменшувати корупцію, бороти тіньовий ринок, контрабанду, піднімати податки, але це теорія і реалізувати її швидко дуже важко, більше того часто ці пункти ідуть всупереч.

Наприклад, високі акцизи на цигарки (збільшують надходження) сприяють чорному ринку і корупції (зменшують надходження).
Можна сказати: так треба просто ефективно боротися.
Але все не так просто.

Ми не зможемо збільшити спроможність держави в моменті, да ще і під час війни.
НАБУ будували роками, і тільки зараз ми пожинаємо відчутні плоди цієї діяльності, і то маємо багато питань до ефективності і незалежності.

Платити за рахунками: як не перетворити український (після)воєнний бюджет на боргову яму А за НАБУ слідкують всі партнери.
Потужність держави вибудовується десятками років.
Тобто тут ми використовуємо практично всі наявні резерви, але маємо теоретичні.
2) Держбюджет з коштів іноземних партнерів.
Ці кошти ми не маємо право використовувати на війну, вони забороняють.
Тому вони йдуть на соціалку, зарплати бюджетникам, інфраструктуру.
Тобто тут ми використовуємо нуль з нуля, максимум.
3) Місцеві бюджети і комунальні підприємства.
Доходи цих бюджетів формуються нашими податками, і теоретично ми можемо забрати частину в держбюджет.
Але ми вже забрали військове ПДФО, а загальна сума всіх біля 300 млрд, що менше 10% держбюджету.

Більше того, держава дає 35 млрд громадам з державного.
Чи можемо ми тут щось взяти.
Теоретично можна скоротити капітальні витрати, але це значно вдарить по більшості громад, дороги перестануть ремонтуватися, життя в містах стане ще гіршим.

Таким чином це може зекономити умовних 25 млрд грн, але ми можемо втратити більше від того що люди емігрують і відповідно чистий ефект взагалі буде мінусовим.
Плюс витрати на критичний ремонт доріг все одно на 50% повертається в держбюджет податками.
Більше того, це удар взагалі по реформі децентралізації, по суті зведення її нанівець, це рух до централізації, це погіршення відношення з самоврядуванням і таким чином розділення суспільства.

Тобто ті декілька мільярдів потенційного ефекту абсолютно не коштують тих ризиків.
Комунальні підприємства в більшості збиткові хронічно, тим паче ціни на компослуги значно нижче ринкових цін.
4) Пенсійний фонд.
65% пенсійного фонду формується нашими податками, це близько 600 млрд грн.
Це багато.
Інші 35% по суті платять наші партнери.
Чи можемо ми тут щось зробити.

Якщо ми просто зменшимо пенсії (це майже нереально, але уявімо), партнери просто будуть платити менше на пенсії, а ми так само.
Таким чином це зробить бюджету тільки гірше.

Але в теорії ми можемо зменшити податок пенсійний (ЄСВ), і відповідно збільшити податок на доходи (ПДФО).
Тобто дірка вже буде умовно 60% в пенсійному, але держбюджет стане більшим на умовно 150 млрд.
Бізнес і населення цього не відчує, це питання до наших партнерів чи вони на таке погодяться.
Теоретично на покриття цієї дірки можна використати відсотки від російських активів.
В результаті чи маємо ми тут резерви? Ні, ми не маємо, але за допомогою партнерів ми зможемо мати.
Тобто від нас прямо нічого не залежить.
5) Держкомпанії.
Теоретично можна зменшити корупцію, зменшити неефективність, частину компаній можна продати.
Але навіть при максимальному результаті мова про 10-20 мільярдів максимум.

Тобто тут є деякий потенціал, зокрема в компаніях монополістах "Укрзалізниця", "Нафтогаз", "Укрнафта", "Енергоатом" та інші.
Проте потрібно реалістично оцінювати потенціал, він не великий, враховуючи те що найбільші держкомпанії постійно піддаються російським атакам.
В результаті висновок такий, що короткостроково внутрішніх резервів у нас майже немає.
Так чи інакше ми залежимо від партнерів.
Перестати будувати дороги, мости, доглядати за парками - не допоможе, а ймовірно зробить тільки гірше.

Парадокс в тому що ми навпаки зацікавленні у збільшенні не військових податків (щоб просити більше у партнерів), що в результаті через податки опиниться вже у військовому бюджеті.

Звичайно ми хочемо думати, що нам треба лише побороти корупцію, лише перевести економіку на військові рейки.
Але на жаль немає простих, швидких методів збільшити наш оборонний бюджет.

Корупція - зло, але немає низько висячих фруктів, які дали б нам відчутний позитивний ефект.
В кращому випадку мова про збільшення бюджету оборони на пару відсотків.

Щодо ефективності видатків бюджету на війну, то нагадаю що близько 70% - це зарплати та виплати військовим.
Чи можна щось оптимізувати в цій частині витрат питання до Міноборони.
Тому ми маємо перестати біситися від ремонту доріг, від зарплат бюджетникам, від догляду за парком Наталка.
Це все ніяк не впливає на нашу оборону, а скоріше впливає позитивно.

Додати коментар

Користувач:
email:





Forex fluctuations
Currency values in flux
Invest with caution

- Fin.Org.UA

Новини

22:18 - Помер чернігівський ресторатор Ігор Сухомлин
21:00 - Новини 15 жовтня: екстрені відключення продовжуються
20:45 - Microsoft уникне антимонопольного розслідування у Франції
20:25 - Британія вводить санкції проти "Лукойл" та "Роснефть"
20:10 - Реформи в Україні та залучення приватних інвестицій – результати зустрічей з керівництвом МВФ та Світового банку
20:06 - Стартує повторне обговорення змін до порядку безготівкових розрахунків
19:57 - У Британії пояснили, чому не долучились до схеми закупівлі зброї США для України
19:55 - Міністр Олексій Соболев обговорив пріоритетні напрями співпраці з Міністром фінансів США Скоттом Бессентом у Вашингтоні
19:26 - "Шатдаун" коштує США 15 мільярдів доларів щодня – Бессент
19:17 - Коментар Національного банку щодо зміни реального ВВП у ІІ кварталі 2025 року
18:53 - Захист енергооб'єктів України недостатньо реалізований – Рахункова палата
18:45 - Бразилія та США проведуть переговори щодо мит
18:19 - Участь Мінекономіки у роботі Верховної Ради України 13 – 15 жовтня 2025 року
18:11 - Участь Мінекономіки у засіданні Уряду 10 жовтня 2025 року
18:08 - "Довбуш Карпатський Чорна Смородина" та "Медовий": нова інтерпретація традицій
18:06 - У більшості регіонів країни запровадили екстрені відключення світла
18:03 - Ексголова "Нафтогазу" прокоментував відбудову зруйнованих газових об’єктів
17:47 - МВФ очікує, що держборг України перевищить 110% від ВВП у 2026 році
17:45 - Лист Пенсійного фонду України від 01.10.2025 № 2800-060202-5/65659 щодо нарахування щомісячної заробітної плати для заброньованого працівника
17:40 - Доллар предпочитает не высовываться пока
17:25 - В Україні зростає попит на зарядні станції та павербанки: як змінились ціни та що кажуть у владі
17:15 - Форум аграріїв Черкащини: держава та бізнес об’єднують зусилля для зміцнення агросектору в умовах війни
17:06 - До уваги платників ПДВ!
17:05 - Щодо оподаткування виплати кредиторської заборгованості за отримані товари від ФОП, що виплачується його спадкоємцям
17:05 - Ексвласника "Ельдорадо" Поліщука звинувачують у привласненні державної землі
17:03 - Умови, за яких ФОПи – платники єдиного податку звільняються від обов’язку сплати єдиного внеску за себе
17:02 - Дивіденди виплачені юрособою – резидентом на користь фізособи – резидента за договором про відступлення права вимоги, укладеним між такою фізособою та нерезидентом – учасником юрособи: що з ПДФО?
17:00 - Держава зібрала акцизних податків на третину більше, ніж торік
16:58 - Платникам податку на прибуток підприємств про подання податкової декларації за оновленою формою
16:56 - До уваги внутрішньо переміщених осіб!


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.3218
Австралійський долар27.2071
Така0.34386
Канадський долар29.742
Юань Женьміньбі5.8597
Чеська крона1.9989
Данська крона6.4978
Гонконгівський долар5.3725
Форинт0.124184
Індійська рупія0.4744
Рупія0.0025193
Новий ізраїльський шекель12.6905
Єна0.27567
Теньге0.0775
Вона0.029336
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.8692
Мексиканське песо2.2614
Молдовський лей2.4766
Новозеландський долар23.8996
Норвезька крона4.1385
Саудівський ріял11.1353
Сінгапурський долар32.2103
Донг0.0015853
Ренд2.4101
Шведська крона4.4032
Швейцарський франк52.1748
Бат1.28226
Дирхам ОАЕ11.3696
Туніський динар14.2353
Єгипетський фунт0.8764
Фунт стерлінгів55.7589
Долар США41.7607
Сербський динар0.41416
Азербайджанський манат24.5695
Румунський лей9.5364
Турецька ліра0.998
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.9422
Болгарський лев24.8162
Євро48.5301
Ларі15.4127
Злотий11.4004
Золото175333.55
Срібло2211
Платина69627.62
Паладій65155.04

Курси валют, встановлені НБУ на 16.10.2025