Відмовитися від бруківки і зменшити пенсії? Чи існують в Україні внутрішні економічні резерви

20.05.2024 18:31 | Економічна правда. Колонки

Всім відомо, що війна це похідна від економіки.
Чим більше держава здатна виділити на війну - тим більше вона буде мати зброї, припасів, і забезпечених солдатів.
І виникає логічне питання: а чи всі можливі ресурси ми кинули на війну.

У цьому випадку ми візьмемо широке визначення доступних ресурсів, і поділимо їх на 5 груп.
1) Державний бюджет, який ми формуємо з наших податків, акцизів, мит.
Це насправді ключовий і найбільший кошик і всі гроші з нього ми використовуємо на війну і тільки на неї.

Це більше 1700 мільярдів гривень.
Тобто ми не будуємо за ці гроші дороги, не платимо зарплати бюджетникам.
Все іде на війну.

Теоретично можна зменшувати корупцію, бороти тіньовий ринок, контрабанду, піднімати податки, але це теорія і реалізувати її швидко дуже важко, більше того часто ці пункти ідуть всупереч.

Наприклад, високі акцизи на цигарки (збільшують надходження) сприяють чорному ринку і корупції (зменшують надходження).
Можна сказати: так треба просто ефективно боротися.
Але все не так просто.

Ми не зможемо збільшити спроможність держави в моменті, да ще і під час війни.
НАБУ будували роками, і тільки зараз ми пожинаємо відчутні плоди цієї діяльності, і то маємо багато питань до ефективності і незалежності.

Платити за рахунками: як не перетворити український (після)воєнний бюджет на боргову яму А за НАБУ слідкують всі партнери.
Потужність держави вибудовується десятками років.
Тобто тут ми використовуємо практично всі наявні резерви, але маємо теоретичні.
2) Держбюджет з коштів іноземних партнерів.
Ці кошти ми не маємо право використовувати на війну, вони забороняють.
Тому вони йдуть на соціалку, зарплати бюджетникам, інфраструктуру.
Тобто тут ми використовуємо нуль з нуля, максимум.
3) Місцеві бюджети і комунальні підприємства.
Доходи цих бюджетів формуються нашими податками, і теоретично ми можемо забрати частину в держбюджет.
Але ми вже забрали військове ПДФО, а загальна сума всіх біля 300 млрд, що менше 10% держбюджету.

Більше того, держава дає 35 млрд громадам з державного.
Чи можемо ми тут щось взяти.
Теоретично можна скоротити капітальні витрати, але це значно вдарить по більшості громад, дороги перестануть ремонтуватися, життя в містах стане ще гіршим.

Таким чином це може зекономити умовних 25 млрд грн, але ми можемо втратити більше від того що люди емігрують і відповідно чистий ефект взагалі буде мінусовим.
Плюс витрати на критичний ремонт доріг все одно на 50% повертається в держбюджет податками.
Більше того, це удар взагалі по реформі децентралізації, по суті зведення її нанівець, це рух до централізації, це погіршення відношення з самоврядуванням і таким чином розділення суспільства.

Тобто ті декілька мільярдів потенційного ефекту абсолютно не коштують тих ризиків.
Комунальні підприємства в більшості збиткові хронічно, тим паче ціни на компослуги значно нижче ринкових цін.
4) Пенсійний фонд.
65% пенсійного фонду формується нашими податками, це близько 600 млрд грн.
Це багато.
Інші 35% по суті платять наші партнери.
Чи можемо ми тут щось зробити.

Якщо ми просто зменшимо пенсії (це майже нереально, але уявімо), партнери просто будуть платити менше на пенсії, а ми так само.
Таким чином це зробить бюджету тільки гірше.

Але в теорії ми можемо зменшити податок пенсійний (ЄСВ), і відповідно збільшити податок на доходи (ПДФО).
Тобто дірка вже буде умовно 60% в пенсійному, але держбюджет стане більшим на умовно 150 млрд.
Бізнес і населення цього не відчує, це питання до наших партнерів чи вони на таке погодяться.
Теоретично на покриття цієї дірки можна використати відсотки від російських активів.
В результаті чи маємо ми тут резерви? Ні, ми не маємо, але за допомогою партнерів ми зможемо мати.
Тобто від нас прямо нічого не залежить.
5) Держкомпанії.
Теоретично можна зменшити корупцію, зменшити неефективність, частину компаній можна продати.
Але навіть при максимальному результаті мова про 10-20 мільярдів максимум.

Тобто тут є деякий потенціал, зокрема в компаніях монополістах "Укрзалізниця", "Нафтогаз", "Укрнафта", "Енергоатом" та інші.
Проте потрібно реалістично оцінювати потенціал, він не великий, враховуючи те що найбільші держкомпанії постійно піддаються російським атакам.
В результаті висновок такий, що короткостроково внутрішніх резервів у нас майже немає.
Так чи інакше ми залежимо від партнерів.
Перестати будувати дороги, мости, доглядати за парками - не допоможе, а ймовірно зробить тільки гірше.

Парадокс в тому що ми навпаки зацікавленні у збільшенні не військових податків (щоб просити більше у партнерів), що в результаті через податки опиниться вже у військовому бюджеті.

Звичайно ми хочемо думати, що нам треба лише побороти корупцію, лише перевести економіку на військові рейки.
Але на жаль немає простих, швидких методів збільшити наш оборонний бюджет.

Корупція - зло, але немає низько висячих фруктів, які дали б нам відчутний позитивний ефект.
В кращому випадку мова про збільшення бюджету оборони на пару відсотків.

Щодо ефективності видатків бюджету на війну, то нагадаю що близько 70% - це зарплати та виплати військовим.
Чи можна щось оптимізувати в цій частині витрат питання до Міноборони.
Тому ми маємо перестати біситися від ремонту доріг, від зарплат бюджетникам, від догляду за парком Наталка.
Це все ніяк не впливає на нашу оборону, а скоріше впливає позитивно.

Додати коментар

Користувач:
email:





Crypto boom or bust,
Digital coins in demand,
Bitcoin mania.

- Fin.Org.UA

Новини

23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:25 - Зеленський анонсував пакет санкцій проти танкерів московія
21:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 10 грудня: обшуки у податковій та нова атака дронів на "тіньовий флот"
21:00 - Камишін йде із наглядової ради "Укрзалізниці" – джерела
20:50 - Наприкінці грудня почнеться аудит оборонки – Свириденко
20:35 - ФГВФО визначив інвестора для врегулювання "РВС Банку"
20:25 - Офіс Temu в Дубліні піддався рейду з боку регуляторних органів ЄС
19:42 - На Intel та AMD подали до суду через потрапляння чипів до московія
19:08 - Зеленський підписав закон про Держбюджет-2026
18:55 - В Києві вуличне освітлення перевели в режим економії: деталі
18:50 - Безпілотні катери вразили ще один підсанкційний танкер у Чорному морі
18:40 - Уряд хоче віддати порт Чорноморськ в концесію на 40 років в обхід Prozorro
18:40 - Авторизаційні вимоги до небанківських надавачів фінансових послуг буде оновлено
18:35 - Для громадського обговорення: оприлюднено проєкт Стратегії збереження біологічного різноманіття України до 2035 року
18:29 - Україна залучила майже 1,3 мільярда євро міжнародної допомоги на закупівлю газу
18:25 - Українці зможуть подати повідомлення про ДТП через "Дію"
18:03 - 11 грудня графіки відключення світла діятимуть усю добу: обсяги знову невідомі
17:50 - Мінекономіки погодило рекордну кількість заявок на гранти для переробників
17:45 - Дві тисячі на медогляд: стало відомо як працюватиме програма чекапів для людей 40+
17:31 - Фірташ остаточно виграв справу про екстрадицію до США
17:30 - Гуманітарне розмінування: результати та події за листопад
17:30 - У "Дії" з’явиться інтерактивна карта інтернет-покриття xPON
17:20 - Фермери США поскаржились, що їм не вистачить компенсації, яку пропонує Трамп
17:09 - Нове регулювання НКЦПФР створює ризики для ринку житлового будівництва
17:05 - НАЗК підрахувало, скільки корупціонерів було покарано за 11 років
17:00 - Велика приватизація: Уряд представив ключові пріоритети на 2026-2027 роки
16:53 - На Київщині за один мільярд збудують нове СІЗО замість Лук’янівського


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32576
Австралійський долар28.1085
Така0.34587
Канадський долар30.5478
Юань Женьміньбі5.9865
Чеська крона2.03
Данська крона6.5892
Гонконгівський долар5.4334
Форинт0.128226
Індійська рупія0.46985
Рупія0.0025332
Новий ізраїльський шекель13.0966
Єна0.26982
Теньге0.081552
Вона0.028766
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.2679
Мексиканське песо2.3236
Молдовський лей2.4869
Новозеландський долар24.4597
Норвезька крона4.1696
Саудівський ріял11.2669
Сінгапурський долар32.6269
Донг0.0016043
Ренд2.485
Шведська крона4.5347
Швейцарський франк52.5886
Бат1.32805
Дирхам ОАЕ11.5123
Туніський динар14.4127
Єгипетський фунт0.8881
Фунт стерлінгів56.2932
Долар США42.2812
Сербський динар0.41894
Азербайджанський манат24.8669
Румунський лей9.6733
Турецька ліра0.9925
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.6033
Болгарський лев25.1569
Євро49.2153
Ларі15.68
Злотий11.6496
Золото177421.22
Срібло2581.11
Платина70452.32
Паладій63021.4

Курси валют, встановлені НБУ на 11.12.2025