Відмовитися від бруківки і зменшити пенсії? Чи існують в Україні внутрішні економічні резерви

20.05 18:31 | Економічна правда. Колонки

Всім відомо, що війна це похідна від економіки.
Чим більше держава здатна виділити на війну - тим більше вона буде мати зброї, припасів, і забезпечених солдатів.
І виникає логічне питання: а чи всі можливі ресурси ми кинули на війну.

У цьому випадку ми візьмемо широке визначення доступних ресурсів, і поділимо їх на 5 груп.
1) Державний бюджет, який ми формуємо з наших податків, акцизів, мит.
Це насправді ключовий і найбільший кошик і всі гроші з нього ми використовуємо на війну і тільки на неї.

Це більше 1700 мільярдів гривень.
Тобто ми не будуємо за ці гроші дороги, не платимо зарплати бюджетникам.
Все іде на війну.

Теоретично можна зменшувати корупцію, бороти тіньовий ринок, контрабанду, піднімати податки, але це теорія і реалізувати її швидко дуже важко, більше того часто ці пункти ідуть всупереч.

Наприклад, високі акцизи на цигарки (збільшують надходження) сприяють чорному ринку і корупції (зменшують надходження).
Можна сказати: так треба просто ефективно боротися.
Але все не так просто.

Ми не зможемо збільшити спроможність держави в моменті, да ще і під час війни.
НАБУ будували роками, і тільки зараз ми пожинаємо відчутні плоди цієї діяльності, і то маємо багато питань до ефективності і незалежності.

Платити за рахунками: як не перетворити український (після)воєнний бюджет на боргову яму А за НАБУ слідкують всі партнери.
Потужність держави вибудовується десятками років.
Тобто тут ми використовуємо практично всі наявні резерви, але маємо теоретичні.
2) Держбюджет з коштів іноземних партнерів.
Ці кошти ми не маємо право використовувати на війну, вони забороняють.
Тому вони йдуть на соціалку, зарплати бюджетникам, інфраструктуру.
Тобто тут ми використовуємо нуль з нуля, максимум.
3) Місцеві бюджети і комунальні підприємства.
Доходи цих бюджетів формуються нашими податками, і теоретично ми можемо забрати частину в держбюджет.
Але ми вже забрали військове ПДФО, а загальна сума всіх біля 300 млрд, що менше 10% держбюджету.

Більше того, держава дає 35 млрд громадам з державного.
Чи можемо ми тут щось взяти.
Теоретично можна скоротити капітальні витрати, але це значно вдарить по більшості громад, дороги перестануть ремонтуватися, життя в містах стане ще гіршим.

Таким чином це може зекономити умовних 25 млрд грн, але ми можемо втратити більше від того що люди емігрують і відповідно чистий ефект взагалі буде мінусовим.
Плюс витрати на критичний ремонт доріг все одно на 50% повертається в держбюджет податками.
Більше того, це удар взагалі по реформі децентралізації, по суті зведення її нанівець, це рух до централізації, це погіршення відношення з самоврядуванням і таким чином розділення суспільства.

Тобто ті декілька мільярдів потенційного ефекту абсолютно не коштують тих ризиків.
Комунальні підприємства в більшості збиткові хронічно, тим паче ціни на компослуги значно нижче ринкових цін.
4) Пенсійний фонд.
65% пенсійного фонду формується нашими податками, це близько 600 млрд грн.
Це багато.
Інші 35% по суті платять наші партнери.
Чи можемо ми тут щось зробити.

Якщо ми просто зменшимо пенсії (це майже нереально, але уявімо), партнери просто будуть платити менше на пенсії, а ми так само.
Таким чином це зробить бюджету тільки гірше.

Але в теорії ми можемо зменшити податок пенсійний (ЄСВ), і відповідно збільшити податок на доходи (ПДФО).
Тобто дірка вже буде умовно 60% в пенсійному, але держбюджет стане більшим на умовно 150 млрд.
Бізнес і населення цього не відчує, це питання до наших партнерів чи вони на таке погодяться.
Теоретично на покриття цієї дірки можна використати відсотки від російських активів.
В результаті чи маємо ми тут резерви? Ні, ми не маємо, але за допомогою партнерів ми зможемо мати.
Тобто від нас прямо нічого не залежить.
5) Держкомпанії.
Теоретично можна зменшити корупцію, зменшити неефективність, частину компаній можна продати.
Але навіть при максимальному результаті мова про 10-20 мільярдів максимум.

Тобто тут є деякий потенціал, зокрема в компаніях монополістах "Укрзалізниця", "Нафтогаз", "Укрнафта", "Енергоатом" та інші.
Проте потрібно реалістично оцінювати потенціал, він не великий, враховуючи те що найбільші держкомпанії постійно піддаються російським атакам.
В результаті висновок такий, що короткостроково внутрішніх резервів у нас майже немає.
Так чи інакше ми залежимо від партнерів.
Перестати будувати дороги, мости, доглядати за парками - не допоможе, а ймовірно зробить тільки гірше.

Парадокс в тому що ми навпаки зацікавленні у збільшенні не військових податків (щоб просити більше у партнерів), що в результаті через податки опиниться вже у військовому бюджеті.

Звичайно ми хочемо думати, що нам треба лише побороти корупцію, лише перевести економіку на військові рейки.
Але на жаль немає простих, швидких методів збільшити наш оборонний бюджет.

Корупція - зло, але немає низько висячих фруктів, які дали б нам відчутний позитивний ефект.
В кращому випадку мова про збільшення бюджету оборони на пару відсотків.

Щодо ефективності видатків бюджету на війну, то нагадаю що близько 70% - це зарплати та виплати військовим.
Чи можна щось оптимізувати в цій частині витрат питання до Міноборони.
Тому ми маємо перестати біситися від ремонту доріг, від зарплат бюджетникам, від догляду за парком Наталка.
Це все ніяк не впливає на нашу оборону, а скоріше впливає позитивно.

Додати коментар

Користувач:
email:





Фінансова свобода - це наша мета
Збільшуємо бюджет, але виключаємо дірки
Поєднуючи основи і ризики
Успішність гарантованою не буде, але її шанс тут є

- Fin.Org.UA

Новини

07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 27.07.2024
00:00 - Накази Міністерства енергетики України
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
00:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:25 - Кібер іншуртех Cowbell залучив 55 млн євро у раунді Серії C від Zurich
21:04 - Продовжуємо діалог з США щодо збільшення підтримки української економіки, - Юлія Свириденко
21:00 - Новини 26 липня: суперечки про підвищення ПДВ, спустошений Резервний фонд держбюджету 
20:44 - У Раді пояснили, коли треба ухвалити зміни до бюджету, аби військові вчасно отримали зарплати
20:20 - Продовжуємо діалог з США щодо збільшення підтримки української економіки - Юлія Свириденко
20:11 - У рамках Олімпійських ігор у Парижі стартувала глобальна комунікаційна кампанія VOLIA
20:06 - САП та НАБУ підозрюють екстоппосадовців у завданні "Центренерго" мільйонних збитків 
20:00 - Золото гнётся, но пока не сломлено
20:00 - Американцы критически мало сберегают, но это пока не беспокоит рынки
19:30 - Нацбанк випустив нову монету, присвячену медикам 
19:25 - S&P підвищило рейтинг Vienna Insurance Group на рівні "A+" зі стабільним прогнозом
19:25 - НБУ змінив тимчасового адміністратора CК “Саламандра”
19:25 - НБУ анулював ліцензії та виключення з реєстру СК "Велтлінер"
19:25 - Страховики констатують зростання тарифів на перестрахування відповідальності
19:10 - Посилюємо співпрацю з UNICEF Ukraine для прискорення імплементації програм водозабезпечення населення, розвитку кліматичної політики та залучення молоді до довкіллєвих треків
19:03 - Чому ПДВ підвищувати небажано, – роз’яснення Мінфіну
19:03 - Кількість працюючих індустріальних парків в Україні у 2024 може зрости до 20, у 2025 - до 30
18:59 - "Лукойл" збільшив морський експорт нафти через українські санкції проти "Дружби"
18:40 - Керівник "Укренерго" прокоментував рішення суду щодо перевірки його на корупцію
18:36 - Резервний фонд, з якого фінансують термінову відбудову та фортифікації, майже пустий
18:30 - Розпочинається обговорення змін до Положення про ліцензування банків
18:09 - Мінфін пояснює, чому не бажано підвищувати ПДВ 
18:01 - Де в Україні дешевше винаймати квартиру: опубліковано рейтинг
17:49 - Мораторії в Україні: чому від них потрібно відмовлятися
17:45 - Одному страховику та двом кредитним спілкам анульовано ліцензії та виключено їх з Державного реєстру фінустанов, двом платіжним установам відкликано ліцензії
17:43 - У суботу графіки відключення світла діятимуть лише протягом шести годин


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.9582
Канадський долар29.7467
Юань Женьміньбі5.6672
Чеська крона1.7594
Данська крона5.9808
Гонконгівський долар5.2643
Форинт0.114098
Індійська рупія0.49086
Рупія0.0025218
Новий ізраїльський шекель11.2103
Єна0.26571
Теньге0.086782
Вона0.02965
Мексиканське песо2.2428
Молдовський лей2.3193
Новозеландський долар24.2232
Норвезька крона3.7417
московський рубль0.47849
Сінгапурський долар30.5834
Ренд2.2515
Шведська крона3.8054
Швейцарський франк46.5067
Єгипетський фунт0.8503
Фунт стерлінгів52.889
Долар США41.098
Білоруський рубль14.9382
Азербайджанський манат24.1767
Румунський лей8.9773
Турецька ліра1.2457
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.5245
Болгарський лев22.8195
Євро44.6324
Злотий10.4437
Алжирський динар0.3007
Така0.34298
Вірменський драм0.10422
Домініканське песо0.68714
Іранський ріал0.0009632
Іракський динар0.030881
Сом0.46797
Ліванський фунт0.000452
Лівійський динар8.2969
Малайзійський ринггіт8.5755
Марокканський дирхам4.0591
Пакистанська рупія0.14528
Саудівський ріял10.7829
Донг0.0015892
Бат1.10139
Дирхам ОАЕ11.0136
Туніський динар12.8663
Узбецький сум0.0032215
Новий тайванський долар1.24709
Туркменський новий манат11.5583
Сербський динар0.36985
Сомоні3.7936
Ларі14.449
Бразильський реал7.3541
Золото97533.77
Срібло1140.7
Платина38298.82
Паладій37289.04

Курси валют, встановлені НБУ на 29.07.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
CRSR061028.111028.111028.111028.114112.44
FSTF021003.071003.071003.071003.075015.35

Дані за 05.07.2024