Відмовитися від бруківки і зменшити пенсії? Чи існують в Україні внутрішні економічні резерви

20.05.2024 18:31 | Економічна правда. Колонки

Всім відомо, що війна це похідна від економіки.
Чим більше держава здатна виділити на війну - тим більше вона буде мати зброї, припасів, і забезпечених солдатів.
І виникає логічне питання: а чи всі можливі ресурси ми кинули на війну.

У цьому випадку ми візьмемо широке визначення доступних ресурсів, і поділимо їх на 5 груп.
1) Державний бюджет, який ми формуємо з наших податків, акцизів, мит.
Це насправді ключовий і найбільший кошик і всі гроші з нього ми використовуємо на війну і тільки на неї.

Це більше 1700 мільярдів гривень.
Тобто ми не будуємо за ці гроші дороги, не платимо зарплати бюджетникам.
Все іде на війну.

Теоретично можна зменшувати корупцію, бороти тіньовий ринок, контрабанду, піднімати податки, але це теорія і реалізувати її швидко дуже важко, більше того часто ці пункти ідуть всупереч.

Наприклад, високі акцизи на цигарки (збільшують надходження) сприяють чорному ринку і корупції (зменшують надходження).
Можна сказати: так треба просто ефективно боротися.
Але все не так просто.

Ми не зможемо збільшити спроможність держави в моменті, да ще і під час війни.
НАБУ будували роками, і тільки зараз ми пожинаємо відчутні плоди цієї діяльності, і то маємо багато питань до ефективності і незалежності.

Платити за рахунками: як не перетворити український (після)воєнний бюджет на боргову яму А за НАБУ слідкують всі партнери.
Потужність держави вибудовується десятками років.
Тобто тут ми використовуємо практично всі наявні резерви, але маємо теоретичні.
2) Держбюджет з коштів іноземних партнерів.
Ці кошти ми не маємо право використовувати на війну, вони забороняють.
Тому вони йдуть на соціалку, зарплати бюджетникам, інфраструктуру.
Тобто тут ми використовуємо нуль з нуля, максимум.
3) Місцеві бюджети і комунальні підприємства.
Доходи цих бюджетів формуються нашими податками, і теоретично ми можемо забрати частину в держбюджет.
Але ми вже забрали військове ПДФО, а загальна сума всіх біля 300 млрд, що менше 10% держбюджету.

Більше того, держава дає 35 млрд громадам з державного.
Чи можемо ми тут щось взяти.
Теоретично можна скоротити капітальні витрати, але це значно вдарить по більшості громад, дороги перестануть ремонтуватися, життя в містах стане ще гіршим.

Таким чином це може зекономити умовних 25 млрд грн, але ми можемо втратити більше від того що люди емігрують і відповідно чистий ефект взагалі буде мінусовим.
Плюс витрати на критичний ремонт доріг все одно на 50% повертається в держбюджет податками.
Більше того, це удар взагалі по реформі децентралізації, по суті зведення її нанівець, це рух до централізації, це погіршення відношення з самоврядуванням і таким чином розділення суспільства.

Тобто ті декілька мільярдів потенційного ефекту абсолютно не коштують тих ризиків.
Комунальні підприємства в більшості збиткові хронічно, тим паче ціни на компослуги значно нижче ринкових цін.
4) Пенсійний фонд.
65% пенсійного фонду формується нашими податками, це близько 600 млрд грн.
Це багато.
Інші 35% по суті платять наші партнери.
Чи можемо ми тут щось зробити.

Якщо ми просто зменшимо пенсії (це майже нереально, але уявімо), партнери просто будуть платити менше на пенсії, а ми так само.
Таким чином це зробить бюджету тільки гірше.

Але в теорії ми можемо зменшити податок пенсійний (ЄСВ), і відповідно збільшити податок на доходи (ПДФО).
Тобто дірка вже буде умовно 60% в пенсійному, але держбюджет стане більшим на умовно 150 млрд.
Бізнес і населення цього не відчує, це питання до наших партнерів чи вони на таке погодяться.
Теоретично на покриття цієї дірки можна використати відсотки від російських активів.
В результаті чи маємо ми тут резерви? Ні, ми не маємо, але за допомогою партнерів ми зможемо мати.
Тобто від нас прямо нічого не залежить.
5) Держкомпанії.
Теоретично можна зменшити корупцію, зменшити неефективність, частину компаній можна продати.
Але навіть при максимальному результаті мова про 10-20 мільярдів максимум.

Тобто тут є деякий потенціал, зокрема в компаніях монополістах "Укрзалізниця", "Нафтогаз", "Укрнафта", "Енергоатом" та інші.
Проте потрібно реалістично оцінювати потенціал, він не великий, враховуючи те що найбільші держкомпанії постійно піддаються російським атакам.
В результаті висновок такий, що короткостроково внутрішніх резервів у нас майже немає.
Так чи інакше ми залежимо від партнерів.
Перестати будувати дороги, мости, доглядати за парками - не допоможе, а ймовірно зробить тільки гірше.

Парадокс в тому що ми навпаки зацікавленні у збільшенні не військових податків (щоб просити більше у партнерів), що в результаті через податки опиниться вже у військовому бюджеті.

Звичайно ми хочемо думати, що нам треба лише побороти корупцію, лише перевести економіку на військові рейки.
Але на жаль немає простих, швидких методів збільшити наш оборонний бюджет.

Корупція - зло, але немає низько висячих фруктів, які дали б нам відчутний позитивний ефект.
В кращому випадку мова про збільшення бюджету оборони на пару відсотків.

Щодо ефективності видатків бюджету на війну, то нагадаю що близько 70% - це зарплати та виплати військовим.
Чи можна щось оптимізувати в цій частині витрат питання до Міноборони.
Тому ми маємо перестати біситися від ремонту доріг, від зарплат бюджетникам, від догляду за парком Наталка.
Це все ніяк не впливає на нашу оборону, а скоріше впливає позитивно.

Додати коментар

Користувач:
email:





Криптовалюта
Стала визнаною валютою
На майбутнє.

- Fin.Org.UA

Новини

23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 7 листопада: в Україні з'явиться нова фондова біржа, Зеленський оцінив діяльність Кудрицького
20:45 - Варення, компот і цікавий тренд: На Чернігівщині створять індустріальний парк
20:34 - "Укрнафта" знайшла змову на тендері про капремонт: АМКУ підтвердив
20:30 - Міжнародні активи "Лукойл" мають все більше проблем через санкції США
20:05 - Україна відкриває нову сторінку трансатлантичної співпраці, формуючи маршрут постачання LNG із США через Грецію, – Світлана Гринчук
20:01 - У прифронтовій Харківщині замовили траву для футбольного поля за завищеними цінами
19:20 - Україна домовилася на 25 років про регулярні поставки газу США
19:15 - Ощадбанк хоче покарати винних, які паралізували роботу київського ТРЦ "Гулівер"
18:55 - Україна відновлює імпорт дизпалива з порту Констанца – медіа
18:40 - Біля ЗАЕС встановили режим припинення вогню для ремонтів
18:30 - В Україні позапланово перевірятимуть виконання будівельних норм на безбар’єрність
18:21 - Інтерв’ю Андрія Пишного під час конференції «Forbes Banker»
18:20 - Нацбанк показав курс долара і євро на понеділок 10 листопада
18:12 - Суд скасував рішення АМКУ про змову на аукціоні Держгеонадр
17:49 - В Україні у суботу діятимуть графіки відключення світла: які планують обмеження
17:30 - У 2026 році 70% безпілотників планують закупити через DOT Chain Defence – Міноборони
17:19 - Психополоса в ССО: секрети підготовки спецпризначенців
17:12 - Зеленський розповів, яким у ЗСУ буде базове забезпечення за контрактом
17:10 - Кудрицький не забезпечив безпеку нашої енергетики – Зеленський
17:00 - Звіт Єврокомісії: напрями «Вільний рух людей», «Економічна та монетарна політика», «Соціальна політика та зайнятість», «Економічні критерії», «Торгівля»
16:59 - Фінські заправки російського гіганта "Лукойл" відчувають нестачу палива через санкції
16:55 - Свириденко повідомила, коли стартує програма "УЗ-3000" та скільки вона триватиме
16:40 - Власник "РВС Банку" оскаржуватиме рішення НБУ щодо неплатоспроможності
16:20 - Компанія, що виготовляє бетон для оборони України, хотіла привласнити 5 мільйонів
16:15 - Знищені посилки на 10 мільйонів: армія московія атакувала "Нову пошту" в Чугуєві
16:05 - Білорусь збільшила постачання з окупованих територій України – медіа
16:00 - Кредити під час війни: що банки не можуть стягувати з боржників
15:52 - Звіт про надходження запитів на публічну інформацію за жовтень 2025 р.
15:50 - Україна отримає щонайменше 300 млн кубометрів американського LNG, - Світлана Гринчук


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32171
Австралійський долар27.1977
Така0.34462
Канадський долар29.7443
Юань Женьміньбі5.895
Чеська крона1.9937
Данська крона6.4965
Гонконгівський долар5.3979
Форинт0.125883
Індійська рупія0.47344
Рупія0.0025153
Новий ізраїльський шекель12.8629
Єна0.27421
Теньге0.079962
Вона0.028762
Ліванський фунт0.000469
Малайзійський ринггіт10.0503
Мексиканське песо2.2606
Молдовський лей2.4582
Новозеландський долар23.5834
Норвезька крона4.1191
Саудівський ріял11.1924
Сінгапурський долар32.2289
Донг0.0015956
Ренд2.4185
Шведська крона4.39
Швейцарський франк52.0951
Бат1.29743
Дирхам ОАЕ11.4292
Туніський динар14.2328
Єгипетський фунт0.8869
Фунт стерлінгів55.046
Долар США41.9782
Сербський динар0.41377
Азербайджанський манат24.6931
Румунський лей9.5381
Турецька ліра0.9945
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0205
Болгарський лев24.801
Євро48.5058
Ларі15.5199
Злотий11.417
Золото167740.69
Срібло2037.15
Платина64918.45
Паладій57762

Курси валют, встановлені НБУ на 10.11.2025