Коли державні банки зможуть продавати проблемні кредити без проблем?

24.04 13:34 | Економічна правда. Колонки

Банківський сектор України, попри виклики воєнного стану, демонструє стійкість і залишається підтримкою для економіки воюючої країни.
При цьому давно існує історично накопичений ризик, на який можна і треба впливати просто зараз.

Ідеться про високий обсяг непрацюючих кредитів (non-performing loans - NPL).
Це проблема для всієї банківської системи, і насамперед для державних банків, платоспроможність яких у разі чого власник забезпечуватиме коштами платників податків.

Для врегулювання проблеми існує ефективний механізм реалізації непрацюючих активів, який у нашій країні не використовується повною мірою, бо не має відповідного законодавчого підґрунтя.
На що впливають непрацюючі активи банків? Висока частка непрацюючих кредитів, які довгий час не обслуговуються і навряд чи будуть повернуті, істотно погіршує якість кредитних портфелів банків і відповідно їх кредитний рейтинг.

Зниження кредитного рейтингу обмежує можливості банків залучати інвестиції і зміцнювати свою стабільність.
NPL збільшують витрати банку на формування грошових резервів, якими він покриватиме кредитні ризики.
За законом банки відкладають відповідну суму коштів, щоб компенсувати ту частину кредиту, яка може не повернутись.

Позичальники перестають платити за боргами: як це вплине на банки та економіку Безнадійні кредити потребують стовідсоткового резервування, тобто на всю суму виданого кредиту.
Такі резерви можуть використовуватись лише для відшкодування втрат, тому не приносять банкам доходів і не працюють на економіку.
Отже, NPL знижують прибутковість банків та здатність кредитувати реальну економіку.
Зменшення частки непрацюючих кредитів важливе для стійкості банків і банківської системи загалом.
Також в березні 2024 року Кабінет Міністрів України розробив План України для Ukraine Facility - технічний документ, необхідний для реалізації програми фінансової підтримки України від Європейського Союзу.

Серед іншого, План передбачає реалізацію реформи у фінансовому секторі, складовою якої є розв"язання проблеми непрацюючих кредитів банків, що дозволить посилити стійкість банківської системи та підвищити довіру інвесторів.
Тенденції й цифри За інформацією Національного банку України, на початок 2022 року зберігалась тенденція до скорочення обсягу непрацюючих кредитів.
Тоді регулятор прогнозував, що наприкінці 2024 року частка NPL у банківській системі України не перевищуватиме 10%.

Але через повномасштабну війну на кінець 2022 року цей показник зріс до 38%.
За 2023 рік відсоток істотно не змінився.
Наразі, за даними НБУ, це майже 420 млрд гривень.
І понад 80% із цієї суми - більш як 350 млрд гривень - зосереджені у державних банках, при чому борги становлять половину їхніх кредитних портфелів.

Як виникли й накопичувались NPL? В Україні високий рівень непрацюючих кредитів зберігається вже десятиліття.
За даними Нацбанку, близько третини загальної суми непрацюючих корпоративних кредитів виникли під час повномасштабного вторгнення держави-агресора.
Та більшість NPL у кредитних портфелях українських банків стали проблемними задовго до цього.

Заведено вважати, що перше різке зростання обсягу NPL сталось внаслідок світової фінансової кризи 2008 року.
Другий злет був зумовлений початком російської агресії у 2014 році і чотирикратною девальвацією гривні.

А після повномасштабного вторгнення головною причиною нового підвищення рівня NPL стала неспроможність позичальників обслуговувати і повертати кредити через вимушене згортання чи повне припинення бізнесу і втрату заставного майна в зоні бойових дій та на окупованих територіях.

В українських реаліях збільшення обсягу непрацюючих кредитів відбувалось не лише через зовнішні чинники, а й у результаті нових підходів НБУ до визначення непрацюючих активів, масштаби яких довго були прихованими.

Продаж NPL банків-банкрутів Щоб знизити рівень NPL, Єврокомісія рекомендує країнам ЄС одним з основних інструментів продаж непрацюючих кредитів.
У чинному правовому полі України успішно продавати вдається лише проблемні кредити з активів банків-банкрутів, які виставляє на прозорі онлайн-аукціони Фонд гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВ).
Переважна частка активів цих банків - саме права вимоги за кредитними договорами.
За даними публічного модуля аналітики Прозорро.Продажі, торік ФГВ реалізував права вимоги на суму понад 3.8 млрд гривень на 249 аукціонах.

Найконкурентнішим за всі роки був аукціон із шістнадцятьма учасниками, що змагались за пул активів, до якого входили і права вимоги та інші майнові права за кредитними договорами.

Активи продано на аукціоні за 189 млн гривень, що становить майже половину від початкової ціни, тоді як мінімальна ціна, до якої передбачалось зниження, могла становити всього 4 млн гривень.

З 2016 року ФГВ провів у системі Прозорро.Продажі понад 9 тисяч успішних аукціонів з реалізації прав вимоги за кредитами ліквідованих банків на майже 17 млрд гривень.
Ці кошти були спрямовані на розрахунки з їхніми вкладниками.

Тривалий досвід реалізації таких активів у системі сприяв формуванню ринку, де є інфраструктура системи Прозорро.Продажі та бізнес, що вкладає кошти в NPL та знає, як з ними працювати.
Продаж непрацюючих активів державних банків може розширити й пожвавити цей ринок.
Чому державні банки ризикують, продаючи NPL Можливість продавати непрацюючі кредити на відкритих та прозорих торгах усі банки мають із квітня 2020 року, що передбачено відповідною постановою Уряду.
Водночас за чинним законодавством для державних банків залишається серйозний ризик.

Оскільки борги неможливо реалізувати за номінальною вартістю, будь-яке зниження ціни на такий актив - уже потенційне завдання збитків державі.
Водночас виручити певні кошти за вже списані кредити означає мінімізувати збитки.

Коли за безнадійний NPL вдається отримати живими грошима, наприклад, 10% від кредиту - це успішний результат продажу.

Державним банкам потрібні гарантії, що їх не переслідуватимуть за той спосіб управління проблемними активами, який успішно використовується у світі - це продаж NPL на вторинному ринку зі зниженням ціни.

В Україні нарешті має запрацювати чіткий механізм реалізації проблемних активів у прозорий спосіб на конкурентних засадах, закріплений на рівні законодавства.

Додати коментар

Користувач:
email:





Currency exchange
Money flowing across borders
Global economy

- Fin.Org.UA

Новини

11:10 - Трудові відносини у фокусі уваги податкової служби Дніпропетровщини
11:09 - Дніпропетровщина: діалог з місцевими громадами триває
09:59 - "Укрпошта" продала на аукціонах 322 старих авто майже на 4 мільйони
09:44 - Ціни на нафту зростають на тлі побоювань щодо ескалації конфлікту в Секторі Газа
09:18 - У квітні українці пригнали з-за кордону менше легковиків, ніж у березні 
09:11 - Чи враховується при визначенні вартісного критерію контрольованих операцій для цілей трансфертного ціноутворення сума отриманих депозитів?
09:10 - Отримуючи заробітну плату в «конверті», працівник залишається соціально незахищеним
09:08 - При зміні КЕП в ПРРО не відображається історія розрахункових операцій: дії суб’єкта господарювання
09:07 - Деякі особливості заповнення декларації про доходи платниками, які постраждали внаслідок збройної агресії РФ проти України і отримали допомогу
09:06 - Чи є контролюючою особою у розумінні положень ст. 39 прим. 2 ПКУ фізична особа – резидент України, яка зареєструвала індивідуальне підприємництво в іноземній країні?
09:04 - Чи має право ФОП – платник єдиного податку другої – третьої груп (крім е-резидентів) виготовляти та реалізовувати вироби з корисних копалин?
09:02 - Оновлено «Єдине вікно подання електронної звітності»
09:02 - Інформація про заробітну плату за квітень 2024 року
09:00 - Щодо документальних позапланових перевірок суб’єктів господарської діяльності, які здійснюють операції з експорту та імпорту товарів
09:00 - Окупанти пошкодили високовольтний об'єкт "Укренерго" на Сумщині
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
20:46 - Ігор Клименко - азовцям: «Ви пишете справжню історію України, яку ніхто не зможе переписати»
18:42 - Усунення росії зі світового ринку урану прискорить введення санкцій проти «росатому», - Герман Галущенко
18:00 - Саудівська Аравія зафіксувала дефіцит бюджету на тлі зростання капітальних витрат
17:21 - Ворог завдав удару по Словʼянській ТЕС
17:02 - Foxconn, яка збирає IPhone, підтверджує рекордні продажі у квітні
16:11 - Потужності Rheinmetall у середньостроковій перспективи зростуть до 1 млн снарядів на рік
15:46 - Усунення росії зі світового ринку урану прискорить введення санкцій проти «росатому» - Герман Галущенко
15:00 - Тримачі українських єврооблігацій вимагають поновити виплати, натомість списати частину боргу - WSJ
14:38 - Ситуація в енергосистемі станом на 5 травня
14:20 - Фінляндія хоче побудувати завод з виробництва тротилу на тлі нестачі снарядів
13:20 - За тиждень НБУ продав 508 мільйонів доларів на міжбанку
12:25 - Останні російські удари по енергосистемі завдали збитків на понад $1 млрд - Галущенко
12:25 - СИТУАЦІЯ В ЕНЕРГОСИСТЕМІ на 5 травня: у південних регіонах обмежувалась генерація з ВДЕ; діють обмеження для споживачів у Харківській області та для промисловості у Кривому Розі
11:58 - Пенсійний фонд України: Станом на 3 травня профінансовано на пенсійні виплати 12,4 млрд грн


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.9192
Канадський долар28.8263
Юань Женьміньбі5.4407
Чеська крона1.6925
Данська крона5.676
Гонконгівський долар5.0414
Форинт0.108891
Індійська рупія0.47217
Рупія0.0024496
Новий ізраїльський шекель10.5889
Єна0.25714
Теньге0.08875
Вона0.028901
Мексиканське песо2.3266
Молдовський лей2.2351
Новозеландський долар23.5751
Норвезька крона3.6141
московський рубль0.43084
Сінгапурський долар29.1311
Ренд2.1282
Шведська крона3.6364
Швейцарський франк43.4413
Єгипетський фунт0.8221
Фунт стерлінгів49.4628
Долар США39.3969
Білоруський рубль14.3199
Азербайджанський манат23.1719
Румунський лей8.5083
Турецька ліра1.2181
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.0414
Болгарський лев21.6122
Євро42.3359
Злотий9.7825
Алжирський динар0.29444
Така0.35923
Вірменський драм0.101843
Домініканське песо0.67765
Іранський ріал0.00094084
Іракський динар0.030164
Сом0.44558
Ліванський фунт0.000442
Лівійський динар8.1112
Малайзійський ринггіт8.2796
Марокканський дирхам3.9156
Пакистанська рупія0.14195
Саудівський ріял10.5357
Донг0.001559
Бат1.06607
Дирхам ОАЕ10.7586
Туніський динар12.5712
Узбецький сум0.0031311
Новий тайванський долар1.21335
Туркменський новий манат11.29
Сербський динар0.36176
Сомоні3.6171
Ларі14.7362
Бразильський реал7.7185
Золото90513.59
Срібло1041.65
Платина37984.92
Паладій36819.55

Курси валют, встановлені НБУ на 06.05.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861049.051049.051049.051049.055245250.00
2276561084.711084.711084.711084.71650826.00
2280431115.861115.861115.861115.8610042.74
2284491096.781096.781096.781096.78142581.40
229025987.94987.94987.94987.9410027591.00
229470924.88924.88924.88924.884565207.68
2302621066.831066.831066.831066.83720110.25
USGK78454745474547454722735000.00
XS12141600016000160001600064000.00

Дані за 03.05.2024