Реформа БЕБ: чи зможе бізнес ефективніше захищатися від свавілля в судах?

19.04.2024 13:40 | Економічна правда. Колонки

Сьогодні на розгляді у Верховній Раді України лежить 2 ключових законопроєкти про реформу Бюро економічної безпеки України.
Урядовий проєкт направлений в основному на оновлення керівництва органу, натомість "пробізнесова" версія, яку підтримують бізнес-спільноти та міжнародні партнери, пропонує на додачу зміни керівництва провести повну переатестацію кадрів БЕБ.
Однак ключове завдання реформи - надати БЕБ ефективну аналітичну систему для виявлення економічних злочинів.

У задумі Бюро економічної безпеки України мало стати органом, що акумулює протидію правопорушенням, які посягають на функціонування нормального стану економіки держави.

Як бажаний результат роботи БЕБ, держава мала б не втрачати того, що їй належить, а бізнес не мав би зазнавати утисків від багатьох правоохоронних органів одночасно.
Тобто на рівні держави БЕБ повинен відстоювати стратегічний інтерес держави - економічну безпеку.
Економічна безпека - це далеко не лише контроль над сплатою податків.
Економічна безпека держави - це захист власності, активів, інвестицій і бізнесу, який сьогодні генерує потенціал обороноздатності країни, а отже, і можливість її існування.
Сьогодні ж не зупиняються дискусії: як перезавантажити БЕБ так, щоб він став органом захисту бізнесу, а не постійного тиску на нього.
Така реформа має складатися щонайменше з двох частин:
Інституційне перезавантаження - переатестація працівників БЕБ, зміна процесу відбору керівника Бюро, посилення аналітичної функції та надання реальних інструментів для оцінки ризиків вчинення економічних злочинів, Зміна до Кримінального процесуального кодексу, який внесе трохи "правил" у вісь взаємодії "переслідування-захист" між БЕБ і бізнесом. Після прийняття змін до КПК України у 2021 році, до Бюро економічної безпеки передали розслідування так званих "злочинів по економіці".
Однак зараз 80% кримінальних проваджень, які підслідні БЕБ, продовжують розслідувати інші органи.

Перезавантаження не вдалося.
Рада не підтримала реформу БЕБ у баченні уряду.
Що далі?
Це створює тиск на бізнес і незрозумілість, який саме орган може застосувати санкції до підприємців у цих справах.
Для вирішення цієї проблеми експерти з захисту бізнесу пропонують чітко визначити у статті 216 КПК України, які злочини підслідні лише БЕБ.
Є пропозиції, щоб уникнути у законі формулювання "можуть розслідуватися БЕБ" і зафіксувати, наприклад, хто саме між ДБР та БЕБ має розслідувати правопорушення, передбачені статтями 191, 192, 206-2, 210, 211, 358, 366, 369 КК України.

На моє переконання, "чіткість" підслідності у КПК України може забезпечити виключно настання негативних наслідків для органу досудового розслідування, якщо його працівники порушують ці вимоги.

До прикладу, можна визнати недопустимими зібрані докази у провадженнях, що не підслідні певному правоохоронному органу.
Зараз у парламенті є декілька редакцій законопроєктів, що стосуються змін до КПК.
Наприклад, уряд пропонує:
віднести "всю контрабанду" до підслідності БЕБ; забрати від органів служби безпеки розслідування контрабанди культурних цінностей та зброї (стаття 201 КК України) і контрабанду наркотиків та лікарських препаратів (стаття 305 КК України); визначити строк для прокурора для передачі кримінального провадження належному органу. До того ж уряд вважає за доцільне залучати представників Ради бізнес-омбудсмана до присутності під час виконання ухвал про доступ до речей та документів або обшуку на підприємстві - але водночас без будь-яких особливих повноважень.
Натомість парламентський корпус:
виступає за заборону залучення до проведення тих же обшуків у бізнесу із залученням силового блоку, що найчастіше відбувається за участі БЕБ та СБУ; виключає Нацполіцію та СБУ з переліку органів державного фінансового контролю; зобов"язує фіксувати на відео процес знищення речових доказів. Крім цього, низка змін стосується врегулювання процедури та чіткого строку повернення арештованого майна після розгляду питання в суді.

Ключове питання, яке турбує - чи стануть ці зміни справді належними запобіжниками та протидією тиску на бізнес
Такі пропозиції до КПК хоч і мають у собі зерно істини, але не вирішать таких гострих питань:
Неможливість оскарження факту внесення відомостей про злочин - бізнес не зможе пройти комплаєнс на тендері, у банківських установах, для отримання державного фінансування; Незахищеність постраждалого бізнесу в питаннях набуття статусу потерпілої особи, наприклад, від рейдерських захоплень - без цього статусу підприємці фактично позбавлені будь-якої можливості активної участі у розслідуванні та захисту; Тривале й часто безпідставне утримання вилучених документів і готівки, не зняття арешту з рахунків, корпоративних прав та активів компанії - розслідування можуть тривати роками, водночас органи правопорядку зможуть цілком "законно" утримувати все арештоване майно по факту стільки, скільки їм цього хотітиметься. Відповідно, бізнес має зрозуміти, що ризик переслідування в кримінальних провадженнях в економічних злочинах створює цілу низку наслідків: від блокування роботи підприємства, до повного зупинення діяльності, замороження активів та втрати репутації.

На жаль, сьогоднішні законодавчі ініціативи не орієнтовані на роботу з цими ризиками для бізнесу, а відповідно, підготовка бізнесу до протидії тиску зі сторони БЕБ перекладається на плечі керівників компанії.
І єдиний спосіб зменшити ці ризики - впроваджувати власні правила економічної безпеки та кримінального комплаєнсу.

Додати коментар

Користувач:
email:





Global economies,
Interconnected markets,
Trade deals and tariffs.

- Fin.Org.UA

Новини

20:40 - Підрив залізниці у Польщі розслідують як терористичний й в інтересах іноземної розвідки
20:36 - Родина нардепа "Батьківщини" будувала люксові готелі з Комарницьким
20:20 - НАЗК виявило ознаки брехні у 58% перевірених у жовтні декларацій
20:05 - Позитивні прогнози: ЄС оновив очікування зростання
19:35 - Суд постановив знести збудований на цвинтарі готель у Солотвино
19:20 - Chevron зацікавилась купівлею активів "Лукойл"
18:56 - Пакунки доларів з операції "Мідас": банкам заборонено видавати такі обсяги коштів – НБУ
18:55 - У Мінсоцполітики сказали, скільки українців мають тимчасовий захист у країнах ЄС
18:45 - Україна на третину збільшила експорт феросплавів
18:30 - Кредитування підприємств зростає три квартали поспіль – НБУ
18:16 - Голосування за бюджет перенесли на 2 грудня – Підласа
18:15 - Нацбанк оголосив курс долара і євро на вівторок 18 листопада
18:10 - 18 листопада графіки відключень світла діятимуть цілодобово
17:45 - Податкова через нову систему автоматично стягнула сто мільйонів гривень боргів
17:45 - Чернишов заперечив причетність до плівок Міндіча
17:40 - Аудитори почали перевіряти "Енергоатом": на черзі ревізія ще трьох держкомпаній
17:38 - Засідання Комісії
17:30 - Збільшити продажі на Black Friday: що спрацювало у 2024-му
17:26 - САП просить взяти Чернишова під арешт і встановити заставу у 55 мільйонів
17:14 - Подальше стрімке нарощення кредитів посилює їх ключову роль для діяльності банків – Огляд банківського сектору
17:13 - Огляд банківського сектору, листопад 2025 року
17:10 - "Цікавіше, ніж "шлагбаум": нардеп розповів про схему на роботі "Земельного банку"
16:55 - Попит на мотоцикли падає через сезонність: які марки найпопулярніші
16:50 - Французький концерн поставить в Україну 55 електровозів: замінить 80 старих аналогів
16:43 - Леся Карнаух: Запуск автоматизованої системи вже дозволив стягнути понад 100 млн грн податкового боргу з юросіб
16:25 - Ціна на російську нафту обвалилась до $36 за барель
16:05 - Додаткові джерела живлення та укриття: за якими критеріями обирають українці орендоване житло
16:00 - У підрядника "Сенс Банку" виявили спільну адресу реєстрації з підприємством Міндіча
15:35 - Менше, ніж очікували: Підласа прокоментувала нову програму МВФ на $8 мільярдів
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 18.11.2025


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32295
Австралійський долар27.4235
Така0.34386
Канадський долар29.9815
Юань Женьміньбі5.9186
Чеська крона2.0186
Данська крона6.5325
Гонконгівський долар5.4115
Форинт0.127075
Індійська рупія0.47459
Рупія0.0025137
Новий ізраїльський шекель12.9804
Єна0.27165
Теньге0.080554
Вона0.028798
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.1356
Мексиканське песо2.2953
Молдовський лей2.487
Новозеландський долар23.8436
Норвезька крона4.1705
Саудівський ріял11.2173
Сінгапурський долар32.3046
Донг0.0015962
Ренд2.4634
Шведська крона4.4534
Швейцарський франк52.8812
Бат1.29632
Дирхам ОАЕ11.453
Туніський динар14.2959
Єгипетський фунт0.8939
Фунт стерлінгів55.4401
Долар США42.067
Сербський динар0.41634
Азербайджанський манат24.7424
Румунський лей9.5962
Турецька ліра0.9938
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.2003
Болгарський лев24.9449
Євро48.7872
Ларі15.5372
Злотий11.5515
Золото171592.13
Срібло2141.8
Платина65139.07
Паладій58582.5

Курси валют, встановлені НБУ на 18.11.2025