Реформа БЕБ: чи зможе бізнес ефективніше захищатися від свавілля в судах?

19.04.2024 13:40 | Економічна правда. Колонки

Сьогодні на розгляді у Верховній Раді України лежить 2 ключових законопроєкти про реформу Бюро економічної безпеки України.
Урядовий проєкт направлений в основному на оновлення керівництва органу, натомість "пробізнесова" версія, яку підтримують бізнес-спільноти та міжнародні партнери, пропонує на додачу зміни керівництва провести повну переатестацію кадрів БЕБ.
Однак ключове завдання реформи - надати БЕБ ефективну аналітичну систему для виявлення економічних злочинів.

У задумі Бюро економічної безпеки України мало стати органом, що акумулює протидію правопорушенням, які посягають на функціонування нормального стану економіки держави.

Як бажаний результат роботи БЕБ, держава мала б не втрачати того, що їй належить, а бізнес не мав би зазнавати утисків від багатьох правоохоронних органів одночасно.
Тобто на рівні держави БЕБ повинен відстоювати стратегічний інтерес держави - економічну безпеку.
Економічна безпека - це далеко не лише контроль над сплатою податків.
Економічна безпека держави - це захист власності, активів, інвестицій і бізнесу, який сьогодні генерує потенціал обороноздатності країни, а отже, і можливість її існування.
Сьогодні ж не зупиняються дискусії: як перезавантажити БЕБ так, щоб він став органом захисту бізнесу, а не постійного тиску на нього.
Така реформа має складатися щонайменше з двох частин:
Інституційне перезавантаження - переатестація працівників БЕБ, зміна процесу відбору керівника Бюро, посилення аналітичної функції та надання реальних інструментів для оцінки ризиків вчинення економічних злочинів, Зміна до Кримінального процесуального кодексу, який внесе трохи "правил" у вісь взаємодії "переслідування-захист" між БЕБ і бізнесом. Після прийняття змін до КПК України у 2021 році, до Бюро економічної безпеки передали розслідування так званих "злочинів по економіці".
Однак зараз 80% кримінальних проваджень, які підслідні БЕБ, продовжують розслідувати інші органи.

Перезавантаження не вдалося.
Рада не підтримала реформу БЕБ у баченні уряду.
Що далі?
Це створює тиск на бізнес і незрозумілість, який саме орган може застосувати санкції до підприємців у цих справах.
Для вирішення цієї проблеми експерти з захисту бізнесу пропонують чітко визначити у статті 216 КПК України, які злочини підслідні лише БЕБ.
Є пропозиції, щоб уникнути у законі формулювання "можуть розслідуватися БЕБ" і зафіксувати, наприклад, хто саме між ДБР та БЕБ має розслідувати правопорушення, передбачені статтями 191, 192, 206-2, 210, 211, 358, 366, 369 КК України.

На моє переконання, "чіткість" підслідності у КПК України може забезпечити виключно настання негативних наслідків для органу досудового розслідування, якщо його працівники порушують ці вимоги.

До прикладу, можна визнати недопустимими зібрані докази у провадженнях, що не підслідні певному правоохоронному органу.
Зараз у парламенті є декілька редакцій законопроєктів, що стосуються змін до КПК.
Наприклад, уряд пропонує:
віднести "всю контрабанду" до підслідності БЕБ; забрати від органів служби безпеки розслідування контрабанди культурних цінностей та зброї (стаття 201 КК України) і контрабанду наркотиків та лікарських препаратів (стаття 305 КК України); визначити строк для прокурора для передачі кримінального провадження належному органу. До того ж уряд вважає за доцільне залучати представників Ради бізнес-омбудсмана до присутності під час виконання ухвал про доступ до речей та документів або обшуку на підприємстві - але водночас без будь-яких особливих повноважень.
Натомість парламентський корпус:
виступає за заборону залучення до проведення тих же обшуків у бізнесу із залученням силового блоку, що найчастіше відбувається за участі БЕБ та СБУ; виключає Нацполіцію та СБУ з переліку органів державного фінансового контролю; зобов"язує фіксувати на відео процес знищення речових доказів. Крім цього, низка змін стосується врегулювання процедури та чіткого строку повернення арештованого майна після розгляду питання в суді.

Ключове питання, яке турбує - чи стануть ці зміни справді належними запобіжниками та протидією тиску на бізнес
Такі пропозиції до КПК хоч і мають у собі зерно істини, але не вирішать таких гострих питань:
Неможливість оскарження факту внесення відомостей про злочин - бізнес не зможе пройти комплаєнс на тендері, у банківських установах, для отримання державного фінансування; Незахищеність постраждалого бізнесу в питаннях набуття статусу потерпілої особи, наприклад, від рейдерських захоплень - без цього статусу підприємці фактично позбавлені будь-якої можливості активної участі у розслідуванні та захисту; Тривале й часто безпідставне утримання вилучених документів і готівки, не зняття арешту з рахунків, корпоративних прав та активів компанії - розслідування можуть тривати роками, водночас органи правопорядку зможуть цілком "законно" утримувати все арештоване майно по факту стільки, скільки їм цього хотітиметься. Відповідно, бізнес має зрозуміти, що ризик переслідування в кримінальних провадженнях в економічних злочинах створює цілу низку наслідків: від блокування роботи підприємства, до повного зупинення діяльності, замороження активів та втрати репутації.

На жаль, сьогоднішні законодавчі ініціативи не орієнтовані на роботу з цими ризиками для бізнесу, а відповідно, підготовка бізнесу до протидії тиску зі сторони БЕБ перекладається на плечі керівників компанії.
І єдиний спосіб зменшити ці ризики - впроваджувати власні правила економічної безпеки та кримінального комплаєнсу.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bull or bear, which way?
Forecasters predict the trend
Uncertainty reigns

- Fin.Org.UA

Новини

23:12 - Національний банк пом'якшує низку валютних обмежень для підтримання економіки та водночас посилює окремі норми для протидії непродуктивному відпливу капіталу
21:00 - Новини 9 травня: ріст інфляції, блокування Арестовича на Youtube, Трамп погрожує виробнику Barbie
20:54 - Німецькі акції досягли рекордно високого рівня
20:30 - Индексы США: Кто питает жадность рынков?
20:22 - 30 днів без вогню або посилення санкцій: США і ЄС готують план перемир’я між Україною і московія
19:53 - Санкції проти росіян і компаній з Ірану, Китаю та Узбекистану: Зеленський підписав указ
19:40 - Підготовка до переговорів з ЄС у сфері енергетики: проведено другу тренувальну сесію
19:31 - Іноземні банки позбулися рекордної кількості держоблігацій Індії за майже 20 років
18:56 - Китайські інвестиції за кордоном зросли на третину на тлі торговельної війни Трампа
18:47 - Від системи "Шлях" відключили 20 нових порушників: їх викрили на схемах з ухилянтами
18:26 - Panasonic скоротить 10 000 працівників в рамках реструктуризації
18:13 - Розпочинається повторне обговорення змін до Положення про авторизацію надавачів фінансових послуг
18:06 - В Україні хочуть оподатковувати доходи полонених росіян
18:05 - Мінекономіки створило міжнародну робочу групу з розвитку ринку страхування
17:55 - Доллар США: контратака
17:50 - Шість найпоширеніших помилок підприємців-початківців
17:48 - Україна готується до впровадження Європейської професійної карти: затверджено урядовий план
17:35 - YouTube заблокував канал Арестовича та інших підсанкційних осіб
17:30 - Гендиректора гідроелектростанції підозрюють у мільйонних розтратах
17:11 - Японський металургійний гігант Nippon Steel очікує падіння прибутку на понад 40%
17:00 - В Україні зростає сегмент електромобілів: які моделі найпопулярніші
16:55 - UGB профінансував проєкт підвищення енергетичної стійкості теплокомуненерго на Житомирщині
16:41 - Кабмін призначив двох заступників голови Податкової
16:25 - В Україні річна інфляція зросла до 15,1%
16:20 - П’ять енергоблоків працюють на українських АЕС, чотири — на обслуговуванні
16:18 - Сентиментальної підтримки з боку країн-членів ЄС, потрібна "коаліція охочих" – Прево
16:14 - На Харківщині держаудитори виявили порушень майже на 3 мільярди гривень за перший квартал 2025 року
16:13 - На Харківщині держаудитори виявили порушень майже на 3 мільярди гривень за перший квартал 2025 року
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 12.05.2025
16:00 - Трамп запропонував 80% мито на китайські товари перед переговорами


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31261
Австралійський долар26.6067
Така0.34055
Канадський долар29.8641
Юань Женьміньбі5.7382
Чеська крона1.8747
Данська крона6.2669
Гонконгівський долар5.3414
Форинт0.115508
Індійська рупія0.48657
Рупія0.002515
Новий ізраїльський шекель11.7021
Єна0.28625
Теньге0.080536
Вона0.029666
Ліванський фунт0.000464
Малайзійський ринггіт9.6625
Мексиканське песо2.1285
Молдовський лей2.4232
Новозеландський долар24.492
Норвезька крона4.006
Саудівський ріял11.0765
Сінгапурський долар32.0208
Донг0.0015998
Ренд2.2814
Шведська крона4.2833
Швейцарський франк50.0114
Бат1.25896
Дирхам ОАЕ11.3115
Туніський динар13.8467
Єгипетський фунт0.8208
Фунт стерлінгів55.1536
Долар США41.547
Сербський динар0.3988
Азербайджанський манат24.4351
Румунський лей9.1334
Турецька ліра1.0722
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.1143
Болгарський лев23.9051
Євро46.7528
Ларі15.151
Злотий11.0292
Золото138440.01
Срібло1351.97
Платина41035.97
Паладій40813.7

Курси валют, встановлені НБУ на 12.05.2025