Реформа БЕБ: чи зможе бізнес ефективніше захищатися від свавілля в судах?

19.04.2024 13:40 | Економічна правда. Колонки

Сьогодні на розгляді у Верховній Раді України лежить 2 ключових законопроєкти про реформу Бюро економічної безпеки України.
Урядовий проєкт направлений в основному на оновлення керівництва органу, натомість "пробізнесова" версія, яку підтримують бізнес-спільноти та міжнародні партнери, пропонує на додачу зміни керівництва провести повну переатестацію кадрів БЕБ.
Однак ключове завдання реформи - надати БЕБ ефективну аналітичну систему для виявлення економічних злочинів.

У задумі Бюро економічної безпеки України мало стати органом, що акумулює протидію правопорушенням, які посягають на функціонування нормального стану економіки держави.

Як бажаний результат роботи БЕБ, держава мала б не втрачати того, що їй належить, а бізнес не мав би зазнавати утисків від багатьох правоохоронних органів одночасно.
Тобто на рівні держави БЕБ повинен відстоювати стратегічний інтерес держави - економічну безпеку.
Економічна безпека - це далеко не лише контроль над сплатою податків.
Економічна безпека держави - це захист власності, активів, інвестицій і бізнесу, який сьогодні генерує потенціал обороноздатності країни, а отже, і можливість її існування.
Сьогодні ж не зупиняються дискусії: як перезавантажити БЕБ так, щоб він став органом захисту бізнесу, а не постійного тиску на нього.
Така реформа має складатися щонайменше з двох частин:
Інституційне перезавантаження - переатестація працівників БЕБ, зміна процесу відбору керівника Бюро, посилення аналітичної функції та надання реальних інструментів для оцінки ризиків вчинення економічних злочинів, Зміна до Кримінального процесуального кодексу, який внесе трохи "правил" у вісь взаємодії "переслідування-захист" між БЕБ і бізнесом. Після прийняття змін до КПК України у 2021 році, до Бюро економічної безпеки передали розслідування так званих "злочинів по економіці".
Однак зараз 80% кримінальних проваджень, які підслідні БЕБ, продовжують розслідувати інші органи.

Перезавантаження не вдалося.
Рада не підтримала реформу БЕБ у баченні уряду.
Що далі?
Це створює тиск на бізнес і незрозумілість, який саме орган може застосувати санкції до підприємців у цих справах.
Для вирішення цієї проблеми експерти з захисту бізнесу пропонують чітко визначити у статті 216 КПК України, які злочини підслідні лише БЕБ.
Є пропозиції, щоб уникнути у законі формулювання "можуть розслідуватися БЕБ" і зафіксувати, наприклад, хто саме між ДБР та БЕБ має розслідувати правопорушення, передбачені статтями 191, 192, 206-2, 210, 211, 358, 366, 369 КК України.

На моє переконання, "чіткість" підслідності у КПК України може забезпечити виключно настання негативних наслідків для органу досудового розслідування, якщо його працівники порушують ці вимоги.

До прикладу, можна визнати недопустимими зібрані докази у провадженнях, що не підслідні певному правоохоронному органу.
Зараз у парламенті є декілька редакцій законопроєктів, що стосуються змін до КПК.
Наприклад, уряд пропонує:
віднести "всю контрабанду" до підслідності БЕБ; забрати від органів служби безпеки розслідування контрабанди культурних цінностей та зброї (стаття 201 КК України) і контрабанду наркотиків та лікарських препаратів (стаття 305 КК України); визначити строк для прокурора для передачі кримінального провадження належному органу. До того ж уряд вважає за доцільне залучати представників Ради бізнес-омбудсмана до присутності під час виконання ухвал про доступ до речей та документів або обшуку на підприємстві - але водночас без будь-яких особливих повноважень.
Натомість парламентський корпус:
виступає за заборону залучення до проведення тих же обшуків у бізнесу із залученням силового блоку, що найчастіше відбувається за участі БЕБ та СБУ; виключає Нацполіцію та СБУ з переліку органів державного фінансового контролю; зобов"язує фіксувати на відео процес знищення речових доказів. Крім цього, низка змін стосується врегулювання процедури та чіткого строку повернення арештованого майна після розгляду питання в суді.

Ключове питання, яке турбує - чи стануть ці зміни справді належними запобіжниками та протидією тиску на бізнес
Такі пропозиції до КПК хоч і мають у собі зерно істини, але не вирішать таких гострих питань:
Неможливість оскарження факту внесення відомостей про злочин - бізнес не зможе пройти комплаєнс на тендері, у банківських установах, для отримання державного фінансування; Незахищеність постраждалого бізнесу в питаннях набуття статусу потерпілої особи, наприклад, від рейдерських захоплень - без цього статусу підприємці фактично позбавлені будь-якої можливості активної участі у розслідуванні та захисту; Тривале й часто безпідставне утримання вилучених документів і готівки, не зняття арешту з рахунків, корпоративних прав та активів компанії - розслідування можуть тривати роками, водночас органи правопорядку зможуть цілком "законно" утримувати все арештоване майно по факту стільки, скільки їм цього хотітиметься. Відповідно, бізнес має зрозуміти, що ризик переслідування в кримінальних провадженнях в економічних злочинах створює цілу низку наслідків: від блокування роботи підприємства, до повного зупинення діяльності, замороження активів та втрати репутації.

На жаль, сьогоднішні законодавчі ініціативи не орієнтовані на роботу з цими ризиками для бізнесу, а відповідно, підготовка бізнесу до протидії тиску зі сторони БЕБ перекладається на плечі керівників компанії.
І єдиний спосіб зменшити ці ризики - впроваджувати власні правила економічної безпеки та кримінального комплаєнсу.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bond yields fluctuate
Interest rates affect us all
Financial balance

- Fin.Org.UA

Новини

16:15 - Українські IPO на вітчизняних фондових майданчиках: історія та сучасний стан
15:53 - До уваги платників!
15:48 - Особливості складання заявок на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового
15:47 - Чи може платник ПДВ заявляти бюджетне відшкодування за отриманими послугами від нерезидента, незареєстрованого як платник цього податку?
15:45 - Платник податку на прибуток підприємств надає благодійну допомогу: податкові переваги
15:44 - Нерезидент для звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку може подати відповідну довідку для підтвердження свого статусу резидента
15:43 - Платникам рентної плати за використання надр для видобування окремих видів корисних копалин
15:42 - Про подання звітності в електронному вигляді особою, яка виконує обов’язки мобілізованого керівника, у якого строк чинності його КЕП закінчився
15:41 - Юридична особа з метою пільгового оподаткування не може одночасно бути резидентом Дефенс Сіті і резидентом Дія Сіті
15:40 - Податковий календар на 20 листопада 2025 року
15:38 - До місцевих бюджетів Дніпропетровщини від платників рентної плати за видобування залізних руд надійшло майже 1,3 млрд гривень
15:35 - Загальний фонд держбюджету отримав від платників Дніпропетровщини майже 199,4 млн грн екологічного податку
15:34 - Дніпропетровщина: від платників податку на прибуток підприємств місцеві бюджети отримали майже 577,4 млн гривень
15:32 - Оцініть доступність і безбар’єрність послуг в органах ДПС – запрошуємо взяти участь в опитуванні
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 20.11.2025
15:28 - Леся Карнаух: ДПС запускає цифровий сервіс «ТAX Control»
15:15 - Найбільші корупційні скандали України з 2014 року: ранжування за розміром збитків державі
14:55 - Качка заявив, що скандал в енергетиці не вплинув на переговори щодо "репараційного кредиту"
14:44 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
14:35 - Українці озвучили, який рівень зарплат є для них найбільш прийнятним
14:20 - Розмір компенсації для власників генераторів оновлено – Мінцифри
14:14 - В НАБУ прокоментували обшуки у директора з безпеки "Нафтогазу"
14:12 - Верховна Рада звільнила Гринчук з посади міністра енергетики
14:07 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
13:40 - Рада звільнила Галущенка з посади міністра юстиції
13:30 - Знищено 900 посилок: ворог влучив у відділення "Укрпошти" у Львові
13:20 - Запорізьку АЕС після чотириденної перерви під'єднали до основної лінії живлення – МАГАТЕ
13:05 - НАБУ оцінило перспективи екстрадиції Міндіча
13:00 - На руїнах того, що будували все життя. Історія відродження агрофірми на Харківщині після російської окупації
12:40 - московія вчергове вдарила по електростанції України


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.3229
Австралійський долар27.3195
Така0.344
Канадський долар30.0527
Юань Женьміньбі5.9201
Чеська крона2.018
Данська крона6.5254
Гонконгівський долар5.4058
Форинт0.127502
Індійська рупія0.47517
Рупія0.0025187
Новий ізраїльський шекель12.8999
Єна0.26942
Теньге0.081173
Вона0.028725
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.1445
Мексиканське песо2.2969
Молдовський лей2.4758
Новозеландський долар23.691
Норвезька крона4.1503
Саудівський ріял11.2244
Сінгапурський долар32.2788
Донг0.0015958
Ренд2.454
Шведська крона4.432
Швейцарський франк52.4873
Бат1.29862
Дирхам ОАЕ11.4609
Туніський динар14.2946
Єгипетський фунт0.8882
Фунт стерлінгів55.2157
Долар США42.0948
Сербський динар0.41557
Азербайджанський манат24.7616
Румунський лей9.5781
Турецька ліра0.9938
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.1513
Болгарський лев24.9214
Євро48.7374
Ларі15.5665
Злотий11.53
Золото173228.94
Срібло2197.92
Платина66278.26
Паладій60062.54

Курси валют, встановлені НБУ на 20.11.2025