Реформа БЕБ: чи зможе бізнес ефективніше захищатися від свавілля в судах?

19.04.2024 13:40 | Економічна правда. Колонки

Сьогодні на розгляді у Верховній Раді України лежить 2 ключових законопроєкти про реформу Бюро економічної безпеки України.
Урядовий проєкт направлений в основному на оновлення керівництва органу, натомість "пробізнесова" версія, яку підтримують бізнес-спільноти та міжнародні партнери, пропонує на додачу зміни керівництва провести повну переатестацію кадрів БЕБ.
Однак ключове завдання реформи - надати БЕБ ефективну аналітичну систему для виявлення економічних злочинів.

У задумі Бюро економічної безпеки України мало стати органом, що акумулює протидію правопорушенням, які посягають на функціонування нормального стану економіки держави.

Як бажаний результат роботи БЕБ, держава мала б не втрачати того, що їй належить, а бізнес не мав би зазнавати утисків від багатьох правоохоронних органів одночасно.
Тобто на рівні держави БЕБ повинен відстоювати стратегічний інтерес держави - економічну безпеку.
Економічна безпека - це далеко не лише контроль над сплатою податків.
Економічна безпека держави - це захист власності, активів, інвестицій і бізнесу, який сьогодні генерує потенціал обороноздатності країни, а отже, і можливість її існування.
Сьогодні ж не зупиняються дискусії: як перезавантажити БЕБ так, щоб він став органом захисту бізнесу, а не постійного тиску на нього.
Така реформа має складатися щонайменше з двох частин:
Інституційне перезавантаження - переатестація працівників БЕБ, зміна процесу відбору керівника Бюро, посилення аналітичної функції та надання реальних інструментів для оцінки ризиків вчинення економічних злочинів, Зміна до Кримінального процесуального кодексу, який внесе трохи "правил" у вісь взаємодії "переслідування-захист" між БЕБ і бізнесом. Після прийняття змін до КПК України у 2021 році, до Бюро економічної безпеки передали розслідування так званих "злочинів по економіці".
Однак зараз 80% кримінальних проваджень, які підслідні БЕБ, продовжують розслідувати інші органи.

Перезавантаження не вдалося.
Рада не підтримала реформу БЕБ у баченні уряду.
Що далі?
Це створює тиск на бізнес і незрозумілість, який саме орган може застосувати санкції до підприємців у цих справах.
Для вирішення цієї проблеми експерти з захисту бізнесу пропонують чітко визначити у статті 216 КПК України, які злочини підслідні лише БЕБ.
Є пропозиції, щоб уникнути у законі формулювання "можуть розслідуватися БЕБ" і зафіксувати, наприклад, хто саме між ДБР та БЕБ має розслідувати правопорушення, передбачені статтями 191, 192, 206-2, 210, 211, 358, 366, 369 КК України.

На моє переконання, "чіткість" підслідності у КПК України може забезпечити виключно настання негативних наслідків для органу досудового розслідування, якщо його працівники порушують ці вимоги.

До прикладу, можна визнати недопустимими зібрані докази у провадженнях, що не підслідні певному правоохоронному органу.
Зараз у парламенті є декілька редакцій законопроєктів, що стосуються змін до КПК.
Наприклад, уряд пропонує:
віднести "всю контрабанду" до підслідності БЕБ; забрати від органів служби безпеки розслідування контрабанди культурних цінностей та зброї (стаття 201 КК України) і контрабанду наркотиків та лікарських препаратів (стаття 305 КК України); визначити строк для прокурора для передачі кримінального провадження належному органу. До того ж уряд вважає за доцільне залучати представників Ради бізнес-омбудсмана до присутності під час виконання ухвал про доступ до речей та документів або обшуку на підприємстві - але водночас без будь-яких особливих повноважень.
Натомість парламентський корпус:
виступає за заборону залучення до проведення тих же обшуків у бізнесу із залученням силового блоку, що найчастіше відбувається за участі БЕБ та СБУ; виключає Нацполіцію та СБУ з переліку органів державного фінансового контролю; зобов"язує фіксувати на відео процес знищення речових доказів. Крім цього, низка змін стосується врегулювання процедури та чіткого строку повернення арештованого майна після розгляду питання в суді.

Ключове питання, яке турбує - чи стануть ці зміни справді належними запобіжниками та протидією тиску на бізнес
Такі пропозиції до КПК хоч і мають у собі зерно істини, але не вирішать таких гострих питань:
Неможливість оскарження факту внесення відомостей про злочин - бізнес не зможе пройти комплаєнс на тендері, у банківських установах, для отримання державного фінансування; Незахищеність постраждалого бізнесу в питаннях набуття статусу потерпілої особи, наприклад, від рейдерських захоплень - без цього статусу підприємці фактично позбавлені будь-якої можливості активної участі у розслідуванні та захисту; Тривале й часто безпідставне утримання вилучених документів і готівки, не зняття арешту з рахунків, корпоративних прав та активів компанії - розслідування можуть тривати роками, водночас органи правопорядку зможуть цілком "законно" утримувати все арештоване майно по факту стільки, скільки їм цього хотітиметься. Відповідно, бізнес має зрозуміти, що ризик переслідування в кримінальних провадженнях в економічних злочинах створює цілу низку наслідків: від блокування роботи підприємства, до повного зупинення діяльності, замороження активів та втрати репутації.

На жаль, сьогоднішні законодавчі ініціативи не орієнтовані на роботу з цими ризиками для бізнесу, а відповідно, підготовка бізнесу до протидії тиску зі сторони БЕБ перекладається на плечі керівників компанії.
І єдиний спосіб зменшити ці ризики - впроваджувати власні правила економічної безпеки та кримінального комплаєнсу.

Додати коментар

Користувач:
email:





Money flows like waves,
In the global financial sea,
Markets rise and fall.

- Fin.Org.UA

Новини

17:53 - Інформація про бюджет за бюджетними програмами з деталізацією за кодами економічної класифікації видатків бюджету або класифікації кредитування бюджету за 9 місяців 2025 року
17:19 - Небанківській установі відкликано ліцензію на здійснення валютних операцій
17:05 - Зроблено в Україні: Мінекономіки погодило 37 нових заявок на гранти для переробних підприємств
16:25 - Українці значно активніше користуються безготівковими картковими розрахунками: результати за дев’ять місяців 2025 року
16:22 - Гайд «ПОДАТКОВІ СТИМУЛИ»
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 19.11.2025
15:10 - Лист очікувань власника державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності «Укрінтеренерго» на 2026 рік
15:08 - До двох небанківських надавачів платіжних послуг застосовано заходи впливу
15:05 - Лист очікувань власника державного підприємства «Київський обласний науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» на 2025 рік
14:58 - Лист очікувань власника державного підприємства “Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості” на 2026 рік
14:39 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
14:30 - Комплаєнс-ризики: що включає процес управління податковими ризиками
14:29 - Чи можна здійснювати роздрібну торгівлю власно вирощеного тютюну кінцевому споживачу?
14:27 - До уваги юридичних осіб – платників єдиного податку четвертої групи!
14:25 - Перевірка декларацій посадовців: НАЗК назвало найбільших порушників жовтня
14:24 - За яким кодом класифікації доходів бюджету резидент Дія Сіті сплачує ПДФО за ставкою 18 % при виплаті доходів, які не належать до фонду оплати праці?
14:23 - Які земельні ділянки не підлягають оподаткуванню земельним податком?
14:22 - Про особливості отримання свідоцтва про народження дитини з відміткою «повторно» одним з батьків (усиновителем) малолітньої особи (до 14 років)
14:15 - Студент навчається в університеті і на військовій кафедрі: чи має право мати, яка здійснює оплату за його навчання, включити такі витрати до податкової знижки?
14:14 - Визначення суб’єктом господарювання роздрібної торгівлі ціни продажу сигари за одиницю у разі продажу поштучно
14:12 - Податковий календар на 19 листопада 2025 року
14:11 - Понад 13,4 млн грн частини чистого прибутку спрямували платники Дніпропетровщини до загального фонду держбюджету
14:09 - ФОПи – платники збору за місця для паркування транспортних засобів поповнили місцеві бюджети Дніпропетровщини на понад 6,1 млн гривень
14:08 - Єдиний податок: від ФОПів до місцевих бюджетів Дніпропетровщини надійшло більше як 4,4 млрд гривень
14:06 - «Податки захищають»: нова комунікаційна кампанія Мінфіну та ДПС
14:05 - З початку року кількість заблокованих податкових накладних зменшилася майже у чотири рази – Леся Карнаух в інтерв’ю LIGA.net
14:04 - Леся Карнаух: Запуск автоматизованої системи вже дозволив стягнути понад 100 млн грн податкового боргу з юросіб
13:40 - Для військових замовили сухпайків на 100 мільйонів: за рік ціни зросли в півтора раза
13:38 - Уряд оголосив конкурси до наглядових рад «Нафтогазу» та «Енергоатому»
13:25 - Між Хайфою та портом Південний відновлюється контейнерне сполучення


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32304
Австралійський долар27.3685
Така0.34423
Канадський долар30.0124
Юань Женьміньбі5.9193
Чеська крона2.0172
Данська крона6.5331
Гонконгівський долар5.4065
Форинт0.126727
Індійська рупія0.47503
Рупія0.0025133
Новий ізраїльський шекель12.8664
Єна0.27121
Теньге0.080942
Вона0.028756
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.1101
Мексиканське песо2.2809
Молдовський лей2.4806
Новозеландський долар23.8474
Норвезька крона4.1581
Саудівський ріял11.224
Сінгапурський долар32.3265
Донг0.0015955
Ренд2.4412
Шведська крона4.4375
Швейцарський франк52.86
Бат1.29851
Дирхам ОАЕ11.4603
Туніський динар14.306
Єгипетський фунт0.8922
Фунт стерлінгів55.3578
Долар США42.0924
Сербський динар0.41618
Азербайджанський манат24.7573
Румунський лей9.5913
Турецька ліра0.9941
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.2048
Болгарський лев24.9436
Євро48.7914
Ларі15.561
Злотий11.4934
Золото169708.14
Срібло2102.55
Платина64547.85
Паладій58974.4

Курси валют, встановлені НБУ на 19.11.2025