Реформа БЕБ: чи зможе бізнес ефективніше захищатися від свавілля в судах?

19.04.2024 13:40 | Економічна правда. Колонки

Сьогодні на розгляді у Верховній Раді України лежить 2 ключових законопроєкти про реформу Бюро економічної безпеки України.
Урядовий проєкт направлений в основному на оновлення керівництва органу, натомість "пробізнесова" версія, яку підтримують бізнес-спільноти та міжнародні партнери, пропонує на додачу зміни керівництва провести повну переатестацію кадрів БЕБ.
Однак ключове завдання реформи - надати БЕБ ефективну аналітичну систему для виявлення економічних злочинів.

У задумі Бюро економічної безпеки України мало стати органом, що акумулює протидію правопорушенням, які посягають на функціонування нормального стану економіки держави.

Як бажаний результат роботи БЕБ, держава мала б не втрачати того, що їй належить, а бізнес не мав би зазнавати утисків від багатьох правоохоронних органів одночасно.
Тобто на рівні держави БЕБ повинен відстоювати стратегічний інтерес держави - економічну безпеку.
Економічна безпека - це далеко не лише контроль над сплатою податків.
Економічна безпека держави - це захист власності, активів, інвестицій і бізнесу, який сьогодні генерує потенціал обороноздатності країни, а отже, і можливість її існування.
Сьогодні ж не зупиняються дискусії: як перезавантажити БЕБ так, щоб він став органом захисту бізнесу, а не постійного тиску на нього.
Така реформа має складатися щонайменше з двох частин:
Інституційне перезавантаження - переатестація працівників БЕБ, зміна процесу відбору керівника Бюро, посилення аналітичної функції та надання реальних інструментів для оцінки ризиків вчинення економічних злочинів, Зміна до Кримінального процесуального кодексу, який внесе трохи "правил" у вісь взаємодії "переслідування-захист" між БЕБ і бізнесом. Після прийняття змін до КПК України у 2021 році, до Бюро економічної безпеки передали розслідування так званих "злочинів по економіці".
Однак зараз 80% кримінальних проваджень, які підслідні БЕБ, продовжують розслідувати інші органи.

Перезавантаження не вдалося.
Рада не підтримала реформу БЕБ у баченні уряду.
Що далі?
Це створює тиск на бізнес і незрозумілість, який саме орган може застосувати санкції до підприємців у цих справах.
Для вирішення цієї проблеми експерти з захисту бізнесу пропонують чітко визначити у статті 216 КПК України, які злочини підслідні лише БЕБ.
Є пропозиції, щоб уникнути у законі формулювання "можуть розслідуватися БЕБ" і зафіксувати, наприклад, хто саме між ДБР та БЕБ має розслідувати правопорушення, передбачені статтями 191, 192, 206-2, 210, 211, 358, 366, 369 КК України.

На моє переконання, "чіткість" підслідності у КПК України може забезпечити виключно настання негативних наслідків для органу досудового розслідування, якщо його працівники порушують ці вимоги.

До прикладу, можна визнати недопустимими зібрані докази у провадженнях, що не підслідні певному правоохоронному органу.
Зараз у парламенті є декілька редакцій законопроєктів, що стосуються змін до КПК.
Наприклад, уряд пропонує:
віднести "всю контрабанду" до підслідності БЕБ; забрати від органів служби безпеки розслідування контрабанди культурних цінностей та зброї (стаття 201 КК України) і контрабанду наркотиків та лікарських препаратів (стаття 305 КК України); визначити строк для прокурора для передачі кримінального провадження належному органу. До того ж уряд вважає за доцільне залучати представників Ради бізнес-омбудсмана до присутності під час виконання ухвал про доступ до речей та документів або обшуку на підприємстві - але водночас без будь-яких особливих повноважень.
Натомість парламентський корпус:
виступає за заборону залучення до проведення тих же обшуків у бізнесу із залученням силового блоку, що найчастіше відбувається за участі БЕБ та СБУ; виключає Нацполіцію та СБУ з переліку органів державного фінансового контролю; зобов"язує фіксувати на відео процес знищення речових доказів. Крім цього, низка змін стосується врегулювання процедури та чіткого строку повернення арештованого майна після розгляду питання в суді.

Ключове питання, яке турбує - чи стануть ці зміни справді належними запобіжниками та протидією тиску на бізнес
Такі пропозиції до КПК хоч і мають у собі зерно істини, але не вирішать таких гострих питань:
Неможливість оскарження факту внесення відомостей про злочин - бізнес не зможе пройти комплаєнс на тендері, у банківських установах, для отримання державного фінансування; Незахищеність постраждалого бізнесу в питаннях набуття статусу потерпілої особи, наприклад, від рейдерських захоплень - без цього статусу підприємці фактично позбавлені будь-якої можливості активної участі у розслідуванні та захисту; Тривале й часто безпідставне утримання вилучених документів і готівки, не зняття арешту з рахунків, корпоративних прав та активів компанії - розслідування можуть тривати роками, водночас органи правопорядку зможуть цілком "законно" утримувати все арештоване майно по факту стільки, скільки їм цього хотітиметься. Відповідно, бізнес має зрозуміти, що ризик переслідування в кримінальних провадженнях в економічних злочинах створює цілу низку наслідків: від блокування роботи підприємства, до повного зупинення діяльності, замороження активів та втрати репутації.

На жаль, сьогоднішні законодавчі ініціативи не орієнтовані на роботу з цими ризиками для бізнесу, а відповідно, підготовка бізнесу до протидії тиску зі сторони БЕБ перекладається на плечі керівників компанії.
І єдиний спосіб зменшити ці ризики - впроваджувати власні правила економічної безпеки та кримінального комплаєнсу.

Додати коментар

Користувач:
email:





Investors beware
Financial markets can be cruel
Risk and reward dance

- Fin.Org.UA

Новини

23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:01 - До страховика застосовано захід впливу у вигляді штрафу
21:00 - Новини 1 грудня: "запобіжка" Міндічу та друга хвиля виплат "зимової підтримки"
20:50 - Туреччина різко скоротила імпорт російської нафти на тлі санкцій
20:25 - Депутати проти запровадження ПДВ для більшої кількості спрощенців – ЗМІ
20:15 - Співзасновник Gunvor виходить з бізнесу після заяви Мінфіну США про "маріонетку Кремля"
20:00 - Nvidia відкриває код для розробки безпілотних автомобілів
19:55 - Monthly Business Outlook Survey, November 2025
19:55 - Businesses Reported Guarded Economic Outlook – Business Outlook Survey in November
19:55 - Щомісячні опитування підприємств України, листопад 2025 року
19:55 - Бізнес стримано оцінив свою ділову активність – підсумки опитування підприємств у листопаді
19:30 - Суд заочно обрав запобіжний захід Міндічу
19:15 - За рік інвестиції у держоблігації зросли майже на третину – Мінфін
19:00 - Уряд затвердив порядок формування Ради громадського контролю при АРМА
18:55 - Реструктуризація кредитів: ФГВФО розповів про темпи виплат
18:49 - ФДМ продав занедбану базу відпочинку на Одещині: ціна зросла у понад сто разів
18:41 - 2 грудня графіки не зміняться
18:30 - Газ для когенераційних установок: Міненерго пояснило, хто купуватиме його дешевше
18:20 - Конкурс на управління арештованими активами IDS Ukraine: як працює процедура відбору
18:20 - Нацбанк випустив нові монети, присвячені Криму, Донеччині та Луганщині
18:15 - Wise заблокує усі карти росіян і білорусів у яких немає посвідки на проживання в ЄС
18:00 - Вимоги до хімічної продукції: презентовано посібник із класифікації, маркування та пакування
18:00 - У СЕП запроваджується трекінг-сервіс платіжних операцій
17:45 - Нацбанк показав курс долара і євро на вівторок 2 грудня
17:36 - Inzhur купив вінницький ТРЦ за півтора мільярда
17:25 - Житлові ваучери: заявки подали вже півтори тисячі родин
17:10 - Уряд спростив отримання дозволів на буріння свердловин
17:00 - Артем Некрасов: Співпраця зі Світовим банком є важливою для стійкості енергосистеми
17:00 - "Ми сильні. Ми разом": нові обігові пам’ятні монети, присвячені єдності та неподільності України
17:00 - В Україні вперше ввели санкції проти морських суден: як їх ідентифікує митниця


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32552
Австралійський долар27.7822
Така0.34644
Канадський долар30.3348
Юань Женьміньбі5.9876
Чеська крона2.0403
Данська крона6.603
Гонконгівський долар5.4364
Форинт0.129599
Індійська рупія0.47276
Рупія0.002541
Новий ізраїльський шекель12.9603
Єна0.27354
Теньге0.082818
Вона0.028887
Ліванський фунт0.000473
Малайзійський ринггіт10.2484
Мексиканське песо2.3169
Молдовський лей2.4907
Новозеландський долар24.3335
Норвезька крона4.1892
Саудівський ріял11.2823
Сінгапурський долар32.7339
Донг0.0016058
Ренд2.4798
Шведська крона4.499
Швейцарський франк52.9134
Бат1.3259
Дирхам ОАЕ11.528
Туніський динар14.4131
Єгипетський фунт0.8909
Фунт стерлінгів56.1742
Долар США42.3413
Сербський динар0.41981
Азербайджанський манат24.9037
Румунський лей9.6891
Турецька ліра0.9973
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.7168
Болгарський лев25.2077
Євро49.3149
Ларі15.6878
Злотий11.6633
Золото179802.33
Срібло2417.7
Платина71423.42
Паладій62202.76

Курси валют, встановлені НБУ на 02.12.2025