Реформа БЕБ: чи зможе бізнес ефективніше захищатися від свавілля в судах?

19.04 13:40 | Економічна правда. Колонки

Сьогодні на розгляді у Верховній Раді України лежить 2 ключових законопроєкти про реформу Бюро економічної безпеки України.
Урядовий проєкт направлений в основному на оновлення керівництва органу, натомість "пробізнесова" версія, яку підтримують бізнес-спільноти та міжнародні партнери, пропонує на додачу зміни керівництва провести повну переатестацію кадрів БЕБ.
Однак ключове завдання реформи - надати БЕБ ефективну аналітичну систему для виявлення економічних злочинів.

У задумі Бюро економічної безпеки України мало стати органом, що акумулює протидію правопорушенням, які посягають на функціонування нормального стану економіки держави.

Як бажаний результат роботи БЕБ, держава мала б не втрачати того, що їй належить, а бізнес не мав би зазнавати утисків від багатьох правоохоронних органів одночасно.
Тобто на рівні держави БЕБ повинен відстоювати стратегічний інтерес держави - економічну безпеку.
Економічна безпека - це далеко не лише контроль над сплатою податків.
Економічна безпека держави - це захист власності, активів, інвестицій і бізнесу, який сьогодні генерує потенціал обороноздатності країни, а отже, і можливість її існування.
Сьогодні ж не зупиняються дискусії: як перезавантажити БЕБ так, щоб він став органом захисту бізнесу, а не постійного тиску на нього.
Така реформа має складатися щонайменше з двох частин:
Інституційне перезавантаження - переатестація працівників БЕБ, зміна процесу відбору керівника Бюро, посилення аналітичної функції та надання реальних інструментів для оцінки ризиків вчинення економічних злочинів, Зміна до Кримінального процесуального кодексу, який внесе трохи "правил" у вісь взаємодії "переслідування-захист" між БЕБ і бізнесом. Після прийняття змін до КПК України у 2021 році, до Бюро економічної безпеки передали розслідування так званих "злочинів по економіці".
Однак зараз 80% кримінальних проваджень, які підслідні БЕБ, продовжують розслідувати інші органи.

Перезавантаження не вдалося.
Рада не підтримала реформу БЕБ у баченні уряду.
Що далі?
Це створює тиск на бізнес і незрозумілість, який саме орган може застосувати санкції до підприємців у цих справах.
Для вирішення цієї проблеми експерти з захисту бізнесу пропонують чітко визначити у статті 216 КПК України, які злочини підслідні лише БЕБ.
Є пропозиції, щоб уникнути у законі формулювання "можуть розслідуватися БЕБ" і зафіксувати, наприклад, хто саме між ДБР та БЕБ має розслідувати правопорушення, передбачені статтями 191, 192, 206-2, 210, 211, 358, 366, 369 КК України.

На моє переконання, "чіткість" підслідності у КПК України може забезпечити виключно настання негативних наслідків для органу досудового розслідування, якщо його працівники порушують ці вимоги.

До прикладу, можна визнати недопустимими зібрані докази у провадженнях, що не підслідні певному правоохоронному органу.
Зараз у парламенті є декілька редакцій законопроєктів, що стосуються змін до КПК.
Наприклад, уряд пропонує:
віднести "всю контрабанду" до підслідності БЕБ; забрати від органів служби безпеки розслідування контрабанди культурних цінностей та зброї (стаття 201 КК України) і контрабанду наркотиків та лікарських препаратів (стаття 305 КК України); визначити строк для прокурора для передачі кримінального провадження належному органу. До того ж уряд вважає за доцільне залучати представників Ради бізнес-омбудсмана до присутності під час виконання ухвал про доступ до речей та документів або обшуку на підприємстві - але водночас без будь-яких особливих повноважень.
Натомість парламентський корпус:
виступає за заборону залучення до проведення тих же обшуків у бізнесу із залученням силового блоку, що найчастіше відбувається за участі БЕБ та СБУ; виключає Нацполіцію та СБУ з переліку органів державного фінансового контролю; зобов"язує фіксувати на відео процес знищення речових доказів. Крім цього, низка змін стосується врегулювання процедури та чіткого строку повернення арештованого майна після розгляду питання в суді.

Ключове питання, яке турбує - чи стануть ці зміни справді належними запобіжниками та протидією тиску на бізнес
Такі пропозиції до КПК хоч і мають у собі зерно істини, але не вирішать таких гострих питань:
Неможливість оскарження факту внесення відомостей про злочин - бізнес не зможе пройти комплаєнс на тендері, у банківських установах, для отримання державного фінансування; Незахищеність постраждалого бізнесу в питаннях набуття статусу потерпілої особи, наприклад, від рейдерських захоплень - без цього статусу підприємці фактично позбавлені будь-якої можливості активної участі у розслідуванні та захисту; Тривале й часто безпідставне утримання вилучених документів і готівки, не зняття арешту з рахунків, корпоративних прав та активів компанії - розслідування можуть тривати роками, водночас органи правопорядку зможуть цілком "законно" утримувати все арештоване майно по факту стільки, скільки їм цього хотітиметься. Відповідно, бізнес має зрозуміти, що ризик переслідування в кримінальних провадженнях в економічних злочинах створює цілу низку наслідків: від блокування роботи підприємства, до повного зупинення діяльності, замороження активів та втрати репутації.

На жаль, сьогоднішні законодавчі ініціативи не орієнтовані на роботу з цими ризиками для бізнесу, а відповідно, підготовка бізнесу до протидії тиску зі сторони БЕБ перекладається на плечі керівників компанії.
І єдиний спосіб зменшити ці ризики - впроваджувати власні правила економічної безпеки та кримінального комплаєнсу.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bull or bear, which way?
Forecasters predict the trend
Uncertainty reigns

- Fin.Org.UA

Новини

23:56 - Інфляція залишатиметься помірною, а економіка надалі відновлюватиметься у 2024–2026 роках – Інфляційний звіт НБУ
23:49 - Inflation Report, April 2024
23:49 - Інфляційний звіт, квітень 2024 року
22:46 - Світлана Гринчук: допомога міжнародних партнерів важлива для прискорення ремонтів після російських атак
21:00 - Новини 2 травня: наслідки удару по об'єктах "Нової пошти" в Одесі, PornHub зареєструвався платником ПДВ в Україні
20:53 - "Нафтогаз" запропонував Туреччині зберігати газ в українських підземних сховищах 
20:52 - Мінінфраструктури: Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) профінансувало будівництво нового судна для Адміністрації морських портів України
20:13 - В Україні за гроші USAID збудували лоцманське судно
20:10 - Держаудитслужба виявила схему з виведення 119 мільйонів з ліквідованого банку "Січ" 
19:40 - ОЕСР покращила прогноз для світової економіки на цей рік
19:32 - З початку року до держбюджету залучено понад 155 мільярдів від розміщення ОВДП
19:05 - МОЗ пришвидшить передачу Фонду держмайна своїх об'єктів для приватизації
18:51 - Reuters: московія постачає Північній Кореї нафту в обхід обмежень ООН
18:37 - У США засудили українського хакера до 14 років ув’язнення за вимагання 700 мільйонів доларів
18:35 - «Дашборд» щодо заробітних плат у держорганах: оновлено дані за березень 2024
18:30 - Гетманцев подякував PornHub: компанія зареєструвалася платником ПДВ в Україні
18:25 - Мінекономіки: Запрацювали нові правила для захисту дизайнів
18:10 - Проведено засідання підгруп Міжвідомчої робочої групи з питань протидії сексуальному насильству, пов'язаному зі збройною агресією росії проти України, та надання допомоги постраждалим
18:05 - У сервісних центрах Apple в московія закінчилися оригінальні запчастини – ЗМІ
17:54 - Проекти розвитку, нові можливості та подальша підтримка України: підсумки участі української делегації у CDIP 32 ВОІВ
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 02.05.2024
17:41 -  Запрацювали нові правила для захисту дизайнів
17:36 - "Газпрому" у 2023 році отримав чистий збиток у майже 6,7 мільярда доларів
17:20 - Ukraine’s Government Borrows Equivalent of Almost UAH 155 Billion through Auctions to Sell Domestic Government Debt Securities since Early 2024, and over UAH 973 Billion Total since Martial Law Was Imposed
17:20 - З початку 2024 року уряд залучив від продажу ОВДП на аукціонах понад 155 млрд грн в еквіваленті, а загалом упродовж воєнного стану – більше ніж 973 млрд грн в еквіваленті
16:39 - Досвід проведення вакцинації в умовах війни обговорили під час національного діалогу до Всесвітнього тижня імунізації
16:31 - Ігор Клименко: Ознайомився з роботою лабораторного ДНК-комплексу Експертної служби МВС
16:25 - Як взаємодіяти з людьми з бойовим досвідом: новий освітній серіал на Дія.Освіта
16:19 - Колонка фахівців НБУ "Чи працює трансмісійний механізм в Україні?"
16:17 - Понад 40 мільярдів гривень отримали аграрії з початку року на розвиток господарств


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.8121
Канадський долар28.8131
Юань Женьміньбі5.4597
Чеська крона1.6849
Данська крона5.6727
Гонконгівський долар5.0571
Форинт0.108785
Індійська рупія0.47365
Рупія0.0024427
Новий ізраїльський шекель10.5597
Єна0.25541
Теньге0.089192
Вона0.02874
Мексиканське песо2.3312
Молдовський лей2.2429
Новозеландський долар23.4361
Норвезька крона3.5726
московський рубль0.43002
Сінгапурський долар29.093
Ренд2.118
Шведська крона3.6238
Швейцарський франк43.3492
Єгипетський фунт0.8245
Фунт стерлінгів49.4695
Долар США39.5345
Білоруський рубль14.3699
Азербайджанський манат23.2529
Румунський лей8.5031
Турецька ліра1.2213
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.1093
Болгарський лев21.6331
Євро42.3098
Злотий9.7768
Алжирський динар0.29444
Така0.35923
Вірменський драм0.101843
Домініканське песо0.67765
Іранський ріал0.00094084
Іракський динар0.030164
Сом0.44558
Ліванський фунт0.000442
Лівійський динар8.1112
Малайзійський ринггіт8.2796
Марокканський дирхам3.9156
Пакистанська рупія0.14195
Саудівський ріял10.5357
Донг0.001559
Бат1.06607
Дирхам ОАЕ10.7586
Туніський динар12.5712
Узбецький сум0.0031311
Новий тайванський долар1.21335
Туркменський новий манат11.29
Сербський динар0.36176
Сомоні3.6171
Ларі14.7362
Бразильський реал7.7185
Золото90886.65
Срібло1039.22
Платина37641.19
Паладій37103.13

Курси валют, встановлені НБУ на 03.05.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861048.671048.671048.671048.679175862.50
2276561087.41087.41087.41087.4434960.00
2280431115.381115.381115.381115.3874730.46
2284491084.551084.551084.551084.553253.65
229025987.58987.58987.58987.581739128.38
229470924.53924.53924.53924.53924530.00
DOEN7.27.27.27.29360.00
USXT22463646364636463623180000.00
XS12141600016000160001600096000.00
XS47781550015500155001550046500.00

Дані за 02.05.2024