Реформа БЕБ: чи зможе бізнес ефективніше захищатися від свавілля в судах?

19.04 13:40 | Економічна правда. Колонки

Сьогодні на розгляді у Верховній Раді України лежить 2 ключових законопроєкти про реформу Бюро економічної безпеки України.
Урядовий проєкт направлений в основному на оновлення керівництва органу, натомість "пробізнесова" версія, яку підтримують бізнес-спільноти та міжнародні партнери, пропонує на додачу зміни керівництва провести повну переатестацію кадрів БЕБ.
Однак ключове завдання реформи - надати БЕБ ефективну аналітичну систему для виявлення економічних злочинів.

У задумі Бюро економічної безпеки України мало стати органом, що акумулює протидію правопорушенням, які посягають на функціонування нормального стану економіки держави.

Як бажаний результат роботи БЕБ, держава мала б не втрачати того, що їй належить, а бізнес не мав би зазнавати утисків від багатьох правоохоронних органів одночасно.
Тобто на рівні держави БЕБ повинен відстоювати стратегічний інтерес держави - економічну безпеку.
Економічна безпека - це далеко не лише контроль над сплатою податків.
Економічна безпека держави - це захист власності, активів, інвестицій і бізнесу, який сьогодні генерує потенціал обороноздатності країни, а отже, і можливість її існування.
Сьогодні ж не зупиняються дискусії: як перезавантажити БЕБ так, щоб він став органом захисту бізнесу, а не постійного тиску на нього.
Така реформа має складатися щонайменше з двох частин:
Інституційне перезавантаження - переатестація працівників БЕБ, зміна процесу відбору керівника Бюро, посилення аналітичної функції та надання реальних інструментів для оцінки ризиків вчинення економічних злочинів, Зміна до Кримінального процесуального кодексу, який внесе трохи "правил" у вісь взаємодії "переслідування-захист" між БЕБ і бізнесом. Після прийняття змін до КПК України у 2021 році, до Бюро економічної безпеки передали розслідування так званих "злочинів по економіці".
Однак зараз 80% кримінальних проваджень, які підслідні БЕБ, продовжують розслідувати інші органи.

Перезавантаження не вдалося.
Рада не підтримала реформу БЕБ у баченні уряду.
Що далі?
Це створює тиск на бізнес і незрозумілість, який саме орган може застосувати санкції до підприємців у цих справах.
Для вирішення цієї проблеми експерти з захисту бізнесу пропонують чітко визначити у статті 216 КПК України, які злочини підслідні лише БЕБ.
Є пропозиції, щоб уникнути у законі формулювання "можуть розслідуватися БЕБ" і зафіксувати, наприклад, хто саме між ДБР та БЕБ має розслідувати правопорушення, передбачені статтями 191, 192, 206-2, 210, 211, 358, 366, 369 КК України.

На моє переконання, "чіткість" підслідності у КПК України може забезпечити виключно настання негативних наслідків для органу досудового розслідування, якщо його працівники порушують ці вимоги.

До прикладу, можна визнати недопустимими зібрані докази у провадженнях, що не підслідні певному правоохоронному органу.
Зараз у парламенті є декілька редакцій законопроєктів, що стосуються змін до КПК.
Наприклад, уряд пропонує:
віднести "всю контрабанду" до підслідності БЕБ; забрати від органів служби безпеки розслідування контрабанди культурних цінностей та зброї (стаття 201 КК України) і контрабанду наркотиків та лікарських препаратів (стаття 305 КК України); визначити строк для прокурора для передачі кримінального провадження належному органу. До того ж уряд вважає за доцільне залучати представників Ради бізнес-омбудсмана до присутності під час виконання ухвал про доступ до речей та документів або обшуку на підприємстві - але водночас без будь-яких особливих повноважень.
Натомість парламентський корпус:
виступає за заборону залучення до проведення тих же обшуків у бізнесу із залученням силового блоку, що найчастіше відбувається за участі БЕБ та СБУ; виключає Нацполіцію та СБУ з переліку органів державного фінансового контролю; зобов"язує фіксувати на відео процес знищення речових доказів. Крім цього, низка змін стосується врегулювання процедури та чіткого строку повернення арештованого майна після розгляду питання в суді.

Ключове питання, яке турбує - чи стануть ці зміни справді належними запобіжниками та протидією тиску на бізнес
Такі пропозиції до КПК хоч і мають у собі зерно істини, але не вирішать таких гострих питань:
Неможливість оскарження факту внесення відомостей про злочин - бізнес не зможе пройти комплаєнс на тендері, у банківських установах, для отримання державного фінансування; Незахищеність постраждалого бізнесу в питаннях набуття статусу потерпілої особи, наприклад, від рейдерських захоплень - без цього статусу підприємці фактично позбавлені будь-якої можливості активної участі у розслідуванні та захисту; Тривале й часто безпідставне утримання вилучених документів і готівки, не зняття арешту з рахунків, корпоративних прав та активів компанії - розслідування можуть тривати роками, водночас органи правопорядку зможуть цілком "законно" утримувати все арештоване майно по факту стільки, скільки їм цього хотітиметься. Відповідно, бізнес має зрозуміти, що ризик переслідування в кримінальних провадженнях в економічних злочинах створює цілу низку наслідків: від блокування роботи підприємства, до повного зупинення діяльності, замороження активів та втрати репутації.

На жаль, сьогоднішні законодавчі ініціативи не орієнтовані на роботу з цими ризиками для бізнесу, а відповідно, підготовка бізнесу до протидії тиску зі сторони БЕБ перекладається на плечі керівників компанії.
І єдиний спосіб зменшити ці ризики - впроваджувати власні правила економічної безпеки та кримінального комплаєнсу.

Додати коментар

Користувач:
email:





Futures market trade,
Bets on prices yet to come,
Risk and reward weighed.

- Fin.Org.UA

Новини

22:03 - Верховна Рада прийняла за основу урядовий законопроєкт щодо розширення переліку підстав розкриття банками банківської таємниці
21:00 - Новини 23 травня: Кабмін працює над підвищенням податків, росіяни обстріляли друкарню видавництва Vivat
20:40 - NASA відклала політ Boeing Starliner з екіпажем на невизначений термін
20:34 - Італія підтримує план зі збільшення імпорту зеленої енергетики із півночі Африки - Bloomberg
20:29 - Мінсоцполітики та банківські асоціації співпрацюватимуть задля доступності та прозорості виплат соціальної допомоги
20:06 - НБУ презентував пам'ятну монету, присвячену кримськотатарському орнаменту
20:05 - Цьогоріч понад 200 Центрів життєстійкості відкриються по всій Україні: результати фінального відбору громад
19:50 - Німеччина та Франція закликали до зміни економічної політики ЄС
19:29 - Легкий спосіб заробітку з тяжкими наслідками або Як НБУ бореться з "дропами"
19:27 - Фонд держмайна готує PINbank до приватизації
19:24 - Amazon виведе з орбіти два свої супутники після успішного випробування
19:09 - United24 розпочала глобальний збір на бойові роботизовані платформи
18:53 - У Польщі усе важче знайти сезонних працівників: одна з причин - українці їдуть далі на захід
18:40 - АМКУ оштрафував "приватівців" за змову на аукціоні з продажу скрапленого газу на початку великої війни
18:35 - Відбулося засідання Наглядової ради Українського фонду соціальних інвестицій
18:35 - Пропонується оновити порядок здійснення банками вкладних (депозитних) операцій та операцій з ощадними сертифікатами банку
18:13 - Верховна Рада прийняла за основу законопроєкт щодо створення належних умов в місцях несвободи
18:10 - У Києві обмежать рух транспорту на 2-х вулицях Дніпровського району
18:02 - Шмигаль зустрівся з місією МВФ: новий перегляд програми дозволить залучити $2,2 мільярда
17:58 - Російський мільярдер Кузяєв, який забезпечує зв'язок для армії московія, уникає санкцій ЄС та США – Trap Aggressor
17:57 - У 2024 році Україна розраховує залучити ще три транші обсягом $4,5 млрд за програмою EFF
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 23.05.2024
17:40 - Увага! Отримуйте інформацію про ситуацію в енергосистемі тільки з офіційних джерел!
17:34 - Українські енергетики відновили лінію живлення ЗАЕС
17:33 - Строк оформлення невитребуваних паїв продовжили до 2028 року – Мінагрополітики
17:25 - У липні 2024 стартує новий етап ініціативи Вертикальний коридор
17:16 - ФДМУ визначив умови і стартову ціну приватизації "ОГХК". Далі рішення за Кабміном
17:15 - "У мене є великі сумніви": Стефанчук прокоментував економічне бронювання 
17:03 - Денис Шмигаль: Очікуємо від місії МВФ четвертий перегляд програми EFF, який дозволить залучити 2,2 млрд доларів
17:00 - Відновлення житла в Україні: як GOOD ROOF допомагає у відбудові


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.5112
Канадський долар29.2094
Юань Женьміньбі5.5137
Чеська крона1.7511
Данська крона5.8044
Гонконгівський долар5.1127
Форинт0.111863
Індійська рупія0.47936
Рупія0.0024938
Новий ізраїльський шекель10.8683
Єна0.2549
Теньге0.090179
Вона0.029298
Мексиканське песо2.3984
Молдовський лей2.2586
Новозеландський долар24.4633
Норвезька крона3.7576
московський рубль0.44181
Сінгапурський долар29.5949
Ренд2.1736
Шведська крона3.7365
Швейцарський франк43.7293
Єгипетський фунт0.8472
Фунт стерлінгів50.8587
Долар США39.9205
Білоруський рубль14.5102
Азербайджанський манат23.4951
Румунський лей8.706
Турецька ліра1.2391
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.8725
Болгарський лев22.1473
Євро43.3137
Злотий10.1527
Алжирський динар0.29444
Така0.35923
Вірменський драм0.101843
Домініканське песо0.67765
Іранський ріал0.00094084
Іракський динар0.030164
Сом0.44558
Ліванський фунт0.000442
Лівійський динар8.1112
Малайзійський ринггіт8.2796
Марокканський дирхам3.9156
Пакистанська рупія0.14195
Саудівський ріял10.5357
Донг0.001559
Бат1.06607
Дирхам ОАЕ10.7586
Туніський динар12.5712
Узбецький сум0.0031311
Новий тайванський долар1.21335
Туркменський новий манат11.29
Сербський динар0.36176
Сомоні3.6171
Ларі14.7362
Бразильський реал7.7185
Золото94512.58
Срібло1221.63
Платина41251.45
Паладій39463.41

Курси валют, встановлені НБУ на 24.05.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2276561094.871095.741094.871094.877927728.80
2289101092.871092.871092.871092.8743714.80
2292641046.681046.81046.681046.81354439.20
2302621082.681082.681082.681082.681981304.40
USXX34464746474647464723235000.00
XS121416000160001600016000176000.00

Дані за 23.05.2024