Як війна змінила ставлення світу до українських товарів

23.02.2024 08:40 | Економічна правда. Колонки

Десь на початку 2000-х серед українських підприємців можна було почути: "Хочеш завалити угоду - напиши "Зроблено в Україні".
Такими були тогочасні реалії.
Made in Ukraine у нашому розумінні було синонімом низької якості, і більшість із нас намагалися уникати цього маркування або ж вказувати походження товарів дрібним шрифтом.
Можливо, це стосується далеко не всіх категорій товарів.
Але, до прикладу, моя компанія PET Technologies виробляє складне обладнання для виготовлення ПЕТ-пляшок.
Хоч би якісним воно не було, 15-20 років тому Україна не позиціонувалася на світовому ринку, як виробник високоякісного продукту в галузі машинобудування.

Коли у 2009-му ми запланували вихід на європейський ринок, я спеціально зареєстрував компанію в Австрії, аби мати європейську прописку, а значить право писати "Спроєктовано в Європі".
На той момент це було питання виживання.
Я вигадав привабливу легенду: австрійська компанія знайшла в Україні лідера з випуску машин і розмістила там своє виробництво: "Унікальні австрійські технології втілені на сучасному унікальному підприємстві під чуйним керівництвом австрійських інженерів".
Поступово, по мірі експансії українських компаній на світовий ринок і знайомства споживача із нашими товарами, ставлення до них у світі змінювалося - ставало більш справедливим.
Але по-справжньому революційна зміна відбулася за перший рік війни.
І ключову роль у цьому відіграла не якість, а сприйняття і мода.
Очима зарубіжних клієнтів українські компанії, які продовжують працювати під ракетними обстрілами і виконувати свої зобов"язання, - справжні відчайдухи і водночас надійні партнери.
Made in Ukraine стало не лише знаком стійкості на надійності, воно стало модним у світі і предметом гордості для виробників.
Ми намагаємося усіляко підкреслювати українське походження нашої продукції.
У лютому 2023-го, в річницю російського вторгнення, я ухвалив рішення маркувати всю продукцію нашої компанії Made in Brave Ukraine.
Зробити це мене мотивувало велике і складне замовлення від клієнта із Саудівської Аравії, до виконання якого ми приступили 24 лютого 2023-го.
Я подумав: вже рік іде війна, а існуючі клієнти не шукають нам заміну.
Ба, більше - з"являються нові.
Значить, довіряють нам і вірять в нас.
"Ви що, справді працюєте?", - здивовано запитав інший клієнт, з Латинської Америки, коли ми розмістили камери в цехах, які в режимі реального часу дозволяють клієнтам спостерігати процес створення обладнання під їхнє замовлення.
Бізнес з присмаком пороху.
Історії підприємців, які перелаштувалися під час війни
Зізнаюся, що ідея маркування Made in Brave Ukraine належить не мені, а моєму товаришу - засновнику COLLAR Company Юрію Синиці.
Його компанія понад двадцять років виробляє товари для домашніх улюбленців.
Реалізуючи стратегію розвитку на зовнішніх ринках, кілька років поспіль менеджери COLLAR намагалися налагодити співпрацю з найбільшою в Європі мережею зоомагазинів Fressnapf.
Для виробника з будь-якого куточку світу зайти в цю мережу - все одно, що зірвати джекпот.
Втім, всі спроби були марними - жодної відповіді на листи та дзвінки.
Таке ставлення - не лише з боку Fressnapf.
За словами Юрія, до війни його компанія брала участь у восьми американських виставках, під час яких часто потенційні партнери цілком серйозно питали, де знаходиться Україна і чи це, бува, не частина московії.
Дехто навіть не розумів, що це Європа.
У 2022-му, через кілька місяців від вторгнення Юрій виступав на профільній конференції в Італії.
Після виступу до нього підійшов топ-менеджер Fressnapf зі словами: "Певне, час нам з вами розпочати співпрацю".
Вся експортна продукція COLLAR маркована Made in Brave Ukraine.
За словами Юрія, важко порахувати, як це спрацювало в грошах, проте точно вплинуло на настрій в компанії та значно підвищило мотивацію персоналу.
Схожі слова я почув від Наталі, власниці відомого швейцарського бренду косметики, що продається у понад 50 країнах світу, найбільший з яких - американський.
Виробничі потужності її компанії розташовані у Швейцарії, лабораторія - у Німеччині, тому зазначити українське походження косметики неможливо.
Втім, вона пішла іншим шляхом - всюди, де це доречно, підкреслює, що фаундером компанії є українка.
До війни Collar експортувала товари для тварин у 78 країн.
Як компанії вдалось вціліти в Чернігові та почати з нуля Що тут нового? Наталя зізнається: раніше намагалася зайвий раз не афішувати своє походження, дослухаючись порад маркетингових та рекламних агенцій - мовляв, жінки зі східної Європи в американському бізнесі не котируються, ніхто не буде серйозно сприймати ваш продукт.
Останні вже майже два роки вона гордо говорить про своє українське походження.
І продажам це не шкодить.
Швидше - навпаки.
"Головне - це сильно підтримує мене енергетично!", - говорить Наталя.

Не обійшлося і без альтернативного погляду.
Знайомий бізнесмен, засновник компанії, яка продає навчальні курси у багатьох країнах світу, впевнений: якщо з товарами українське маркування можливе і деколи навіть практично вигідне, то на ринку послуг воно малоефективне та навіть шкідливе.
"Європейський, а особливо західноєвропейський споживач не хоче купувати послуги у українців.
У Польщі ми спочатку наймали на позицію менеджерів з продажів українців, які давно живуть в цій країні та добре володіють мовою.
Але лишень поляки чують акцент, відмовляються купувати.
Просять, щоб їм телефонував поляк, тоді подумають", - говорить підприємець.
Схожа ситуація у Великобританії.

Ситуації бувають різні, як і досвід.
Втім, я переконаний, що мода на Made in Brave Ukraine чим далі, тим активніше набиратиме обертів.
Світ знайомиться з Україною, з якістю її продукції, наполегливістю та талановитістю тих, хто цю продукцію виробляє.
В будь-якому разі ми не асоціюємося з країнами, що завалюють полки магазинів неякісними одноденними товарами.
Це тільки початок нового шляху, з новим позиціонуванням, сприйняттям себе, свого бізнесу і своєї продукції.
І для початку це вже непогано.

Додати коментар

Користувач:
email:





Інвестуй у розвиток,
Українського ринку знай,
Ти допоможеш йому.

- Fin.Org.UA

Новини

09:15 - PrivatBank's USD 3 Billion Enforcement Action: From Judgment to Global Asset Recovery
08:35 - Уніфікований формат бізнес-планів: коли держава вчиться керувати бізнес-грантами розумно
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 27 листопада: оновлений графік поїздів до Львова, найгірший сценарій на зиму
20:50 - Українська авіакомпанія виконала 450 протипожежних місій у Туреччині та Чорногорії
20:40 - Космічному агентству ЄС збільшили бюджет і доручили займатись обороною
20:20 - Аудитори розповіли, які кошти ризикує недоотримати держбюджет
20:02 - ВПК став причиною стрімкого зростання промислового виробництва в московії
19:40 - ФГВФО продовжив конкурс з пошуку інвесторів для "РВС Банку"
19:25 - Центробанк московія прогнозує поглиблення проблем у зв'язку із уповільненням зростання
19:05 - НБУ пояснив зростання інтересу українців до депозитів
18:55 - Країни-партнери виділили для України 22 мільйони євро на будівництво укриттів
18:45 - Вимкнення 3G від Київстар в деяких містах забезпечило зростання швидкості 4G до +68%
18:37 - UPG дозволили викупити ще 16 заправок Коломойського
18:20 - По всій Україні 28 листопада діятимуть графіки відключення електрики
18:15 - Уряд знайшов спосіб покращити зв’язок під час блекаутів
18:02 - Нацбанк показав курс долара і євро на п'ятницю 28 листопада
18:00 - У Києві відбувся IP LET Forum 2025 — головна подія року у сфері інтелектуальної власності 
17:55 - З посадовця Мін'юсту у дохід держави стягнули 3,3 мільйона гривень
17:45 - Бізнес закликає зробити безперервне перебронювання працівників критичних підприємств
17:45 - Ukraine's Regional Economies 2024-2025: An Analytical Overview of War-Induced Restructuring and Recovery
17:38 - Що дасть фактична заборона експорту брухту в ЄС
17:34 - Засідання Комісії
17:25 - Економіка Харківської області у 2024-2025 роках: аналіз стану, виклики та перспективи розвитку
17:24 - ОПЕК+ планує зберегти високий рівень видобутку нафти у 2026 році
17:06 - Наказ Міністерства економіки України від 24 листопада 2025 року № 1672 «Про внесення змін до переліку техніки і обладнання вітчизняного виробництва, вартість яких частково компенсується за рахунок бюджетних коштів»
17:00 - Henkel в Україні увійшла до трійки найкращих роботодавців 2025 року за версією журналу «Фокус»
17:00 - Російська нафта Urals подешевшала до 23% відносно марки Brent
16:46 - Найбільший московитський автовиробник різко скоротить виробництво та уріже зарплати


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32459
Австралійський долар27.5371
Така0.34468
Канадський долар30.0454
Юань Женьміньбі5.9565
Чеська крона2.0226
Данська крона6.5437
Гонконгівський долар5.4244
Форинт0.128047
Індійська рупія0.47245
Рупія0.0025362
Новий ізраїльський шекель12.8841
Єна0.26982
Теньге0.081736
Вона0.028857
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.2125
Мексиканське песо2.2999
Молдовський лей2.4827
Новозеландський долар24.1132
Норвезька крона4.1427
Саудівський ріял11.2466
Сінгапурський долар32.5035
Донг0.0015998
Ренд2.4576
Шведська крона4.446
Швейцарський франк52.3549
Бат1.30895
Дирхам ОАЕ11.4879
Туніський динар14.3284
Єгипетський фунт0.8856
Фунт стерлінгів55.8337
Долар США42.1928
Сербський динар0.41642
Азербайджанський манат24.8164
Румунський лей9.6004
Турецька ліра0.9942
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.3536
Болгарський лев24.9869
Євро48.8719
Ларі15.627
Злотий11.5458
Золото175385.34
Срібло2253.03
Платина67849.4
Паладій60068.2

Курси валют, встановлені НБУ на 28.11.2025