Як війна змінила ставлення світу до українських товарів

23.02.2024 08:40 | Економічна правда. Колонки

Десь на початку 2000-х серед українських підприємців можна було почути: "Хочеш завалити угоду - напиши "Зроблено в Україні".
Такими були тогочасні реалії.
Made in Ukraine у нашому розумінні було синонімом низької якості, і більшість із нас намагалися уникати цього маркування або ж вказувати походження товарів дрібним шрифтом.
Можливо, це стосується далеко не всіх категорій товарів.
Але, до прикладу, моя компанія PET Technologies виробляє складне обладнання для виготовлення ПЕТ-пляшок.
Хоч би якісним воно не було, 15-20 років тому Україна не позиціонувалася на світовому ринку, як виробник високоякісного продукту в галузі машинобудування.

Коли у 2009-му ми запланували вихід на європейський ринок, я спеціально зареєстрував компанію в Австрії, аби мати європейську прописку, а значить право писати "Спроєктовано в Європі".
На той момент це було питання виживання.
Я вигадав привабливу легенду: австрійська компанія знайшла в Україні лідера з випуску машин і розмістила там своє виробництво: "Унікальні австрійські технології втілені на сучасному унікальному підприємстві під чуйним керівництвом австрійських інженерів".
Поступово, по мірі експансії українських компаній на світовий ринок і знайомства споживача із нашими товарами, ставлення до них у світі змінювалося - ставало більш справедливим.
Але по-справжньому революційна зміна відбулася за перший рік війни.
І ключову роль у цьому відіграла не якість, а сприйняття і мода.
Очима зарубіжних клієнтів українські компанії, які продовжують працювати під ракетними обстрілами і виконувати свої зобов"язання, - справжні відчайдухи і водночас надійні партнери.
Made in Ukraine стало не лише знаком стійкості на надійності, воно стало модним у світі і предметом гордості для виробників.
Ми намагаємося усіляко підкреслювати українське походження нашої продукції.
У лютому 2023-го, в річницю російського вторгнення, я ухвалив рішення маркувати всю продукцію нашої компанії Made in Brave Ukraine.
Зробити це мене мотивувало велике і складне замовлення від клієнта із Саудівської Аравії, до виконання якого ми приступили 24 лютого 2023-го.
Я подумав: вже рік іде війна, а існуючі клієнти не шукають нам заміну.
Ба, більше - з"являються нові.
Значить, довіряють нам і вірять в нас.
"Ви що, справді працюєте?", - здивовано запитав інший клієнт, з Латинської Америки, коли ми розмістили камери в цехах, які в режимі реального часу дозволяють клієнтам спостерігати процес створення обладнання під їхнє замовлення.
Бізнес з присмаком пороху.
Історії підприємців, які перелаштувалися під час війни
Зізнаюся, що ідея маркування Made in Brave Ukraine належить не мені, а моєму товаришу - засновнику COLLAR Company Юрію Синиці.
Його компанія понад двадцять років виробляє товари для домашніх улюбленців.
Реалізуючи стратегію розвитку на зовнішніх ринках, кілька років поспіль менеджери COLLAR намагалися налагодити співпрацю з найбільшою в Європі мережею зоомагазинів Fressnapf.
Для виробника з будь-якого куточку світу зайти в цю мережу - все одно, що зірвати джекпот.
Втім, всі спроби були марними - жодної відповіді на листи та дзвінки.
Таке ставлення - не лише з боку Fressnapf.
За словами Юрія, до війни його компанія брала участь у восьми американських виставках, під час яких часто потенційні партнери цілком серйозно питали, де знаходиться Україна і чи це, бува, не частина московії.
Дехто навіть не розумів, що це Європа.
У 2022-му, через кілька місяців від вторгнення Юрій виступав на профільній конференції в Італії.
Після виступу до нього підійшов топ-менеджер Fressnapf зі словами: "Певне, час нам з вами розпочати співпрацю".
Вся експортна продукція COLLAR маркована Made in Brave Ukraine.
За словами Юрія, важко порахувати, як це спрацювало в грошах, проте точно вплинуло на настрій в компанії та значно підвищило мотивацію персоналу.
Схожі слова я почув від Наталі, власниці відомого швейцарського бренду косметики, що продається у понад 50 країнах світу, найбільший з яких - американський.
Виробничі потужності її компанії розташовані у Швейцарії, лабораторія - у Німеччині, тому зазначити українське походження косметики неможливо.
Втім, вона пішла іншим шляхом - всюди, де це доречно, підкреслює, що фаундером компанії є українка.
До війни Collar експортувала товари для тварин у 78 країн.
Як компанії вдалось вціліти в Чернігові та почати з нуля Що тут нового? Наталя зізнається: раніше намагалася зайвий раз не афішувати своє походження, дослухаючись порад маркетингових та рекламних агенцій - мовляв, жінки зі східної Європи в американському бізнесі не котируються, ніхто не буде серйозно сприймати ваш продукт.
Останні вже майже два роки вона гордо говорить про своє українське походження.
І продажам це не шкодить.
Швидше - навпаки.
"Головне - це сильно підтримує мене енергетично!", - говорить Наталя.

Не обійшлося і без альтернативного погляду.
Знайомий бізнесмен, засновник компанії, яка продає навчальні курси у багатьох країнах світу, впевнений: якщо з товарами українське маркування можливе і деколи навіть практично вигідне, то на ринку послуг воно малоефективне та навіть шкідливе.
"Європейський, а особливо західноєвропейський споживач не хоче купувати послуги у українців.
У Польщі ми спочатку наймали на позицію менеджерів з продажів українців, які давно живуть в цій країні та добре володіють мовою.
Але лишень поляки чують акцент, відмовляються купувати.
Просять, щоб їм телефонував поляк, тоді подумають", - говорить підприємець.
Схожа ситуація у Великобританії.

Ситуації бувають різні, як і досвід.
Втім, я переконаний, що мода на Made in Brave Ukraine чим далі, тим активніше набиратиме обертів.
Світ знайомиться з Україною, з якістю її продукції, наполегливістю та талановитістю тих, хто цю продукцію виробляє.
В будь-якому разі ми не асоціюємося з країнами, що завалюють полки магазинів неякісними одноденними товарами.
Це тільки початок нового шляху, з новим позиціонуванням, сприйняттям себе, свого бізнесу і своєї продукції.
І для початку це вже непогано.

Додати коментар

Користувач:
email:





Financial crisis,
Lehman Brothers, subprime loans,
2008 shock.

- Fin.Org.UA

Новини

18:00 - московіяни знову атакували енергетику Чернігівщини, низка громад без світла
16:50 - Найбільший порт московія відновив завантаження нафти після ударів ракет
15:55 - Іноземні інвестори повертаються на китайський ринок акцій
14:40 - "Чебурнет": у московія перебої з дротовим інтернетом, працюють лише сайти з держсписку
13:39 - Суд відібрав у підприємства будівлю Національної академії статистики
12:32 - Hyundai оголошує інвестиції в Південній Кореї на 86 мільярдів доларів
11:24 - Прокуратура не змогла примусово виселити компанію з "Батьківщини-Мати"
10:58 - Україна домовилась за постачання газу із Греції: із фінансуванням допоможуть
10:00 - На Одещині знеструмлення після атаки московія
09:46 - Зеленський анонсував кадрові зміни у енергетиці на тлі аудиту
09:05 - День працівників сільського господарства України
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 16.11.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
18:15 - Попри збільшення мита, московія збільшила експорт добрив до ЄС
17:55 - На Чернігівщині світло повернули половині споживачів
17:30 - "Каолінова справа" на 190 мільйонів гривень: прокурори завершили розслідування
17:28 - Микола Колісник: На Чернігівщині триває ліквідація наслідків атаки на енергетичні об’єкти. Світло вже повернули половині споживачів
16:58 - московіяни знову знищили склад одного з найбільших фармдистриб’юторів країни
16:45 - "Лукойл" віддав аеропорту Кишинева паливний термінал
16:15 - Перезавантаження держпідприємств: Зеленський розповів, як воно відбудеться
15:55 - АМКУ на 11 мільйонів гривень оштрафував продавців дієтичних добавок
14:50 - «Зимова тисяча»: як підтримати українських виробників
14:32 - "Пакунок школяра": Мінсоцполітики закриває прийом заяв
13:48 - "Зимова підтримка" поклала "Дію", але півмільйона українців заявки вже подали
13:30 - Розвалювався на льоту: у московії екстрено посадили літак
12:55 - Падіння акцій технологічних компаній підігріло розмови про "бульбашку" ШІ
12:30 - Залучення інвестицій для відбудови енергосектору: результати другого дня ReBuild Ukraine 2025
12:00 - Естонія виділяє 3,5 мільйона євро на Starlink для України
11:00 - Закордонні активи "Лукойлу": США відтермінували санкції
10:10 - "Зимова підтримка" стартувала, але поки лише у застосунку "Дія"


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32316
Австралійський долар27.4326
Така0.34392
Канадський долар29.9874
Юань Женьміньбі5.9242
Чеська крона2.0245
Данська крона6.5591
Гонконгівський долар5.4091
Форинт0.127308
Індійська рупія0.47376
Рупія0.0025166
Новий ізраїльський шекель12.9844
Єна0.27309
Теньге0.08021
Вона0.028996
Ліванський фунт0.000469
Малайзійський ринггіт10.1726
Мексиканське песо2.2898
Молдовський лей2.4855
Новозеландський долар23.9031
Норвезька крона4.1768
Саудівський ріял11.2113
Сінгапурський долар32.3676
Донг0.0015955
Ренд2.4566
Шведська крона4.4589
Швейцарський франк53.3126
Бат1.29784
Дирхам ОАЕ11.4463
Туніський динар14.3259
Єгипетський фунт0.8909
Фунт стерлінгів55.4033
Долар США42.0423
Сербський динар0.41787
Азербайджанський манат24.7279
Румунський лей9.6323
Турецька ліра0.9932
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.282
Болгарський лев25.0341
Євро48.9835
Ларі15.5401
Злотий11.5704
Золото172932.59
Срібло2177.5
Платина65248.39
Паладій59181.68

Курси валют, встановлені НБУ на 17.11.2025