Як війна змінила ставлення світу до українських товарів

23.02.2024 08:40 | Економічна правда. Колонки

Десь на початку 2000-х серед українських підприємців можна було почути: "Хочеш завалити угоду - напиши "Зроблено в Україні".
Такими були тогочасні реалії.
Made in Ukraine у нашому розумінні було синонімом низької якості, і більшість із нас намагалися уникати цього маркування або ж вказувати походження товарів дрібним шрифтом.
Можливо, це стосується далеко не всіх категорій товарів.
Але, до прикладу, моя компанія PET Technologies виробляє складне обладнання для виготовлення ПЕТ-пляшок.
Хоч би якісним воно не було, 15-20 років тому Україна не позиціонувалася на світовому ринку, як виробник високоякісного продукту в галузі машинобудування.

Коли у 2009-му ми запланували вихід на європейський ринок, я спеціально зареєстрував компанію в Австрії, аби мати європейську прописку, а значить право писати "Спроєктовано в Європі".
На той момент це було питання виживання.
Я вигадав привабливу легенду: австрійська компанія знайшла в Україні лідера з випуску машин і розмістила там своє виробництво: "Унікальні австрійські технології втілені на сучасному унікальному підприємстві під чуйним керівництвом австрійських інженерів".
Поступово, по мірі експансії українських компаній на світовий ринок і знайомства споживача із нашими товарами, ставлення до них у світі змінювалося - ставало більш справедливим.
Але по-справжньому революційна зміна відбулася за перший рік війни.
І ключову роль у цьому відіграла не якість, а сприйняття і мода.
Очима зарубіжних клієнтів українські компанії, які продовжують працювати під ракетними обстрілами і виконувати свої зобов"язання, - справжні відчайдухи і водночас надійні партнери.
Made in Ukraine стало не лише знаком стійкості на надійності, воно стало модним у світі і предметом гордості для виробників.
Ми намагаємося усіляко підкреслювати українське походження нашої продукції.
У лютому 2023-го, в річницю російського вторгнення, я ухвалив рішення маркувати всю продукцію нашої компанії Made in Brave Ukraine.
Зробити це мене мотивувало велике і складне замовлення від клієнта із Саудівської Аравії, до виконання якого ми приступили 24 лютого 2023-го.
Я подумав: вже рік іде війна, а існуючі клієнти не шукають нам заміну.
Ба, більше - з"являються нові.
Значить, довіряють нам і вірять в нас.
"Ви що, справді працюєте?", - здивовано запитав інший клієнт, з Латинської Америки, коли ми розмістили камери в цехах, які в режимі реального часу дозволяють клієнтам спостерігати процес створення обладнання під їхнє замовлення.
Бізнес з присмаком пороху.
Історії підприємців, які перелаштувалися під час війни
Зізнаюся, що ідея маркування Made in Brave Ukraine належить не мені, а моєму товаришу - засновнику COLLAR Company Юрію Синиці.
Його компанія понад двадцять років виробляє товари для домашніх улюбленців.
Реалізуючи стратегію розвитку на зовнішніх ринках, кілька років поспіль менеджери COLLAR намагалися налагодити співпрацю з найбільшою в Європі мережею зоомагазинів Fressnapf.
Для виробника з будь-якого куточку світу зайти в цю мережу - все одно, що зірвати джекпот.
Втім, всі спроби були марними - жодної відповіді на листи та дзвінки.
Таке ставлення - не лише з боку Fressnapf.
За словами Юрія, до війни його компанія брала участь у восьми американських виставках, під час яких часто потенційні партнери цілком серйозно питали, де знаходиться Україна і чи це, бува, не частина московії.
Дехто навіть не розумів, що це Європа.
У 2022-му, через кілька місяців від вторгнення Юрій виступав на профільній конференції в Італії.
Після виступу до нього підійшов топ-менеджер Fressnapf зі словами: "Певне, час нам з вами розпочати співпрацю".
Вся експортна продукція COLLAR маркована Made in Brave Ukraine.
За словами Юрія, важко порахувати, як це спрацювало в грошах, проте точно вплинуло на настрій в компанії та значно підвищило мотивацію персоналу.
Схожі слова я почув від Наталі, власниці відомого швейцарського бренду косметики, що продається у понад 50 країнах світу, найбільший з яких - американський.
Виробничі потужності її компанії розташовані у Швейцарії, лабораторія - у Німеччині, тому зазначити українське походження косметики неможливо.
Втім, вона пішла іншим шляхом - всюди, де це доречно, підкреслює, що фаундером компанії є українка.
До війни Collar експортувала товари для тварин у 78 країн.
Як компанії вдалось вціліти в Чернігові та почати з нуля Що тут нового? Наталя зізнається: раніше намагалася зайвий раз не афішувати своє походження, дослухаючись порад маркетингових та рекламних агенцій - мовляв, жінки зі східної Європи в американському бізнесі не котируються, ніхто не буде серйозно сприймати ваш продукт.
Останні вже майже два роки вона гордо говорить про своє українське походження.
І продажам це не шкодить.
Швидше - навпаки.
"Головне - це сильно підтримує мене енергетично!", - говорить Наталя.

Не обійшлося і без альтернативного погляду.
Знайомий бізнесмен, засновник компанії, яка продає навчальні курси у багатьох країнах світу, впевнений: якщо з товарами українське маркування можливе і деколи навіть практично вигідне, то на ринку послуг воно малоефективне та навіть шкідливе.
"Європейський, а особливо західноєвропейський споживач не хоче купувати послуги у українців.
У Польщі ми спочатку наймали на позицію менеджерів з продажів українців, які давно живуть в цій країні та добре володіють мовою.
Але лишень поляки чують акцент, відмовляються купувати.
Просять, щоб їм телефонував поляк, тоді подумають", - говорить підприємець.
Схожа ситуація у Великобританії.

Ситуації бувають різні, як і досвід.
Втім, я переконаний, що мода на Made in Brave Ukraine чим далі, тим активніше набиратиме обертів.
Світ знайомиться з Україною, з якістю її продукції, наполегливістю та талановитістю тих, хто цю продукцію виробляє.
В будь-якому разі ми не асоціюємося з країнами, що завалюють полки магазинів неякісними одноденними товарами.
Це тільки початок нового шляху, з новим позиціонуванням, сприйняттям себе, свого бізнесу і своєї продукції.
І для початку це вже непогано.

Додати коментар

Користувач:
email:





Stocks, bonds, and more
Investments made with care
Capital market.

- Fin.Org.UA

Новини

02:42 - Лабіринт Державних Програм Підтримки: Інструкція з Виживання для Свідомих Українців
22:39 - Держмоніторинг не дає НАБУ дані про рух коштів компанії, пов’язаної з Міндічем
21:00 - Новини 6 листопада: проблеми "нацкешбеку", нові купівлі "Київстару"
20:50 - На українському ринку змінилась вартість цибулі: скільки вона коштує
20:30 - British Airways використовуватиме Starlink для постійного інтернету в літаках
20:10 - Ціни на молочні продукти залишаються високими: скільки коштує кефір, сметана, масло
19:40 - Міноборони пояснило, як підприємствам ОПК отримати статус критично важливих
19:10 - "Гроші ходять за вчителем": українські педагоги отримуватимуть кошти на власне навчання
18:50 - Митниця порахувала втрати від пільгового ввезення електромобілів: деталі
18:42 - АМКУ дозволив "Київстару" купити виробника сонячної електроенергії
18:36 - Кабмін переніс запровадження електронного акцизу майже на рік
18:06 - Регулятор розповів, як українські водоканали виживають завдяки альтернативній енергії
18:00 - Національний банк у жовтні 2025 року застосував до семи банків і чотирьох небанківських фінансових установ заходи впливу за порушення вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу та валютного законодавства
17:54 - Засідання Комісії
17:50 - Мінекономіки повідомило, коли виплатять "національний кешбек" за серпень
17:49 - В "Укренерго" показали графіки на 7 листопада
17:44 - Українці встановили рекорд інвестицій в облігації внутрішньої державної позики
17:32 - Google планує найбільшу інвестицію в Німеччину
17:30 - «Національний кешбек»: виплати за програмою за серпень та вересень
17:20 - Два інвестпроєкти додали до переліку сумнівних
17:05 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро у п'ятницю 7 листопада
17:00 - Південь 2.0: новий економічний двигун країни
17:00 - Біля Одеси збудують логістичний хаб для зберігання та фасування міндобрив
16:50 - Наказ Мінекономіки від 06.11.2025 № 1108 “Про затвердження плану державних випробувань і наукових досліджень пестицидів і агрохімікатів на 2025 рік”
16:35 - Кремль знайшов, на кого перекласти провину за погіршенні рівня життя росіян
16:20 - В Києві викрили схему вимагання коштів при розмитненні авто
16:14 - Нафтогазові доходи бюджету московія обвалилися на 27%: Кремль очікує нові проблеми
15:58 - Інвестиційний форум ЕП: головне про захід
15:48 - Мінекономіки затвердило перший грант на відновлення виробництва
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 07.11.2025


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32216
Австралійський долар27.4133
Така0.34515
Канадський долар29.8529
Юань Женьміньбі5.9103
Чеська крона1.9932
Данська крона6.4979
Гонконгівський долар5.4128
Форинт0.125544
Індійська рупія0.47481
Рупія0.0025198
Новий ізраїльський шекель12.9269
Єна0.27396
Теньге0.079958
Вона0.029098
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.0611
Мексиканське песо2.2661
Молдовський лей2.4553
Новозеландський долар23.8362
Норвезька крона4.1396
Саудівський ріял11.2205
Сінгапурський долар32.2628
Донг0.0015993
Ренд2.4237
Шведська крона4.4144
Швейцарський франк52.0643
Бат1.30084
Дирхам ОАЕ11.4579
Туніський динар14.2367
Єгипетський фунт0.8889
Фунт стерлінгів55.1253
Долар США42.0836
Сербський динар0.41384
Азербайджанський манат24.7521
Румунський лей9.5428
Турецька ліра0.9991
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.1075
Болгарський лев24.8047
Євро48.5224
Ларі15.5577
Злотий11.4085
Золото168599.53
Срібло2043.5
Платина65820.43
Паладій59456.13

Курси валют, встановлені НБУ на 07.11.2025