Як війна змінила ставлення світу до українських товарів

23.02.2024 08:40 | Економічна правда. Колонки

Десь на початку 2000-х серед українських підприємців можна було почути: "Хочеш завалити угоду - напиши "Зроблено в Україні".
Такими були тогочасні реалії.
Made in Ukraine у нашому розумінні було синонімом низької якості, і більшість із нас намагалися уникати цього маркування або ж вказувати походження товарів дрібним шрифтом.
Можливо, це стосується далеко не всіх категорій товарів.
Але, до прикладу, моя компанія PET Technologies виробляє складне обладнання для виготовлення ПЕТ-пляшок.
Хоч би якісним воно не було, 15-20 років тому Україна не позиціонувалася на світовому ринку, як виробник високоякісного продукту в галузі машинобудування.

Коли у 2009-му ми запланували вихід на європейський ринок, я спеціально зареєстрував компанію в Австрії, аби мати європейську прописку, а значить право писати "Спроєктовано в Європі".
На той момент це було питання виживання.
Я вигадав привабливу легенду: австрійська компанія знайшла в Україні лідера з випуску машин і розмістила там своє виробництво: "Унікальні австрійські технології втілені на сучасному унікальному підприємстві під чуйним керівництвом австрійських інженерів".
Поступово, по мірі експансії українських компаній на світовий ринок і знайомства споживача із нашими товарами, ставлення до них у світі змінювалося - ставало більш справедливим.
Але по-справжньому революційна зміна відбулася за перший рік війни.
І ключову роль у цьому відіграла не якість, а сприйняття і мода.
Очима зарубіжних клієнтів українські компанії, які продовжують працювати під ракетними обстрілами і виконувати свої зобов"язання, - справжні відчайдухи і водночас надійні партнери.
Made in Ukraine стало не лише знаком стійкості на надійності, воно стало модним у світі і предметом гордості для виробників.
Ми намагаємося усіляко підкреслювати українське походження нашої продукції.
У лютому 2023-го, в річницю російського вторгнення, я ухвалив рішення маркувати всю продукцію нашої компанії Made in Brave Ukraine.
Зробити це мене мотивувало велике і складне замовлення від клієнта із Саудівської Аравії, до виконання якого ми приступили 24 лютого 2023-го.
Я подумав: вже рік іде війна, а існуючі клієнти не шукають нам заміну.
Ба, більше - з"являються нові.
Значить, довіряють нам і вірять в нас.
"Ви що, справді працюєте?", - здивовано запитав інший клієнт, з Латинської Америки, коли ми розмістили камери в цехах, які в режимі реального часу дозволяють клієнтам спостерігати процес створення обладнання під їхнє замовлення.
Бізнес з присмаком пороху.
Історії підприємців, які перелаштувалися під час війни
Зізнаюся, що ідея маркування Made in Brave Ukraine належить не мені, а моєму товаришу - засновнику COLLAR Company Юрію Синиці.
Його компанія понад двадцять років виробляє товари для домашніх улюбленців.
Реалізуючи стратегію розвитку на зовнішніх ринках, кілька років поспіль менеджери COLLAR намагалися налагодити співпрацю з найбільшою в Європі мережею зоомагазинів Fressnapf.
Для виробника з будь-якого куточку світу зайти в цю мережу - все одно, що зірвати джекпот.
Втім, всі спроби були марними - жодної відповіді на листи та дзвінки.
Таке ставлення - не лише з боку Fressnapf.
За словами Юрія, до війни його компанія брала участь у восьми американських виставках, під час яких часто потенційні партнери цілком серйозно питали, де знаходиться Україна і чи це, бува, не частина московії.
Дехто навіть не розумів, що це Європа.
У 2022-му, через кілька місяців від вторгнення Юрій виступав на профільній конференції в Італії.
Після виступу до нього підійшов топ-менеджер Fressnapf зі словами: "Певне, час нам з вами розпочати співпрацю".
Вся експортна продукція COLLAR маркована Made in Brave Ukraine.
За словами Юрія, важко порахувати, як це спрацювало в грошах, проте точно вплинуло на настрій в компанії та значно підвищило мотивацію персоналу.
Схожі слова я почув від Наталі, власниці відомого швейцарського бренду косметики, що продається у понад 50 країнах світу, найбільший з яких - американський.
Виробничі потужності її компанії розташовані у Швейцарії, лабораторія - у Німеччині, тому зазначити українське походження косметики неможливо.
Втім, вона пішла іншим шляхом - всюди, де це доречно, підкреслює, що фаундером компанії є українка.
До війни Collar експортувала товари для тварин у 78 країн.
Як компанії вдалось вціліти в Чернігові та почати з нуля Що тут нового? Наталя зізнається: раніше намагалася зайвий раз не афішувати своє походження, дослухаючись порад маркетингових та рекламних агенцій - мовляв, жінки зі східної Європи в американському бізнесі не котируються, ніхто не буде серйозно сприймати ваш продукт.
Останні вже майже два роки вона гордо говорить про своє українське походження.
І продажам це не шкодить.
Швидше - навпаки.
"Головне - це сильно підтримує мене енергетично!", - говорить Наталя.

Не обійшлося і без альтернативного погляду.
Знайомий бізнесмен, засновник компанії, яка продає навчальні курси у багатьох країнах світу, впевнений: якщо з товарами українське маркування можливе і деколи навіть практично вигідне, то на ринку послуг воно малоефективне та навіть шкідливе.
"Європейський, а особливо західноєвропейський споживач не хоче купувати послуги у українців.
У Польщі ми спочатку наймали на позицію менеджерів з продажів українців, які давно живуть в цій країні та добре володіють мовою.
Але лишень поляки чують акцент, відмовляються купувати.
Просять, щоб їм телефонував поляк, тоді подумають", - говорить підприємець.
Схожа ситуація у Великобританії.

Ситуації бувають різні, як і досвід.
Втім, я переконаний, що мода на Made in Brave Ukraine чим далі, тим активніше набиратиме обертів.
Світ знайомиться з Україною, з якістю її продукції, наполегливістю та талановитістю тих, хто цю продукцію виробляє.
В будь-якому разі ми не асоціюємося з країнами, що завалюють полки магазинів неякісними одноденними товарами.
Це тільки початок нового шляху, з новим позиціонуванням, сприйняттям себе, свого бізнесу і своєї продукції.
І для початку це вже непогано.

Додати коментар

Користувач:
email:





Germany's engine
Exports drive the economy
But growth starts to slow

- Fin.Org.UA

Новини

18:00 - Американці заявляють про цензуру у TikTok після розблокування додатка
17:05 - Вночі 26 січня через технічні роботи платежі у Приват24 будуть недоступні
16:00 - Акції Apple почали рік з найгірших показників за 17 років
15:01 - Зеленський та Санду підтвердили можливість забезпечити Придністровський регіон енергетикою
14:30 - ЦПК подав заяву до НАБУ щодо Умєрова
14:00 - Британська WH Smith вивчає можливість продажу свого підрозділу в Лондоні
13:00 - За добу відновили живлення для 22 тисяч споживачів
12:00 - UnitedHealth заявляє, що хакерська атака стала найбільшою в історії охорони здоров’я США
11:04 - Банки готуються продати до $3 мільярдів кредитів Х – Reuters
10:50 - Ситуація в енергосистемі на 25 січня: енергетики відновили живлення для 21 тисячі споживачів
10:00 - Politico: США призупиняють допомогу Україні на 90 днів
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 25.01.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 24 січня: "Київстар" хоче купити Uklon, Умєров не хоче працювати з Безруковою
20:18 - Кабмін посилив контроль за зберіганням підакцизних товарів: що передбачає
19:41 - "Укрнафта" будуватиме нові генерувальні потужності з власного газу
19:25 - Ускоренное снижение доллара и рост индексов
19:25 - Золото вновь устремилось к максимумам
19:25 - Обзор событий предстоящей недели: Решения по ставкам в США, Канаде, Европе
19:00 - Нацбанк показав, яким буде курс долара та євро після вихідних
18:51 - Умєров: Агенцію оборонних закупівель очолить Жумаділов, контракт з Безруковою не продовжується
18:45 - Герман Галущенко обговорив з тимчасово повіреним посольства Болгарії співпрацю для посилення стійкості української енергосистеми
18:39 - Нацбанк ввів в обіг пам'ятну монету із зашифрованими словами
18:30 - Шмигаль анонсував побудову 900 МВт потужностей генерації на 2025 рік
18:10 - "Київстар" хоче купити сервіс таксі Uklon – Forbes Ukraine
18:08 - Проєкт програми підготовки проєктів в Україні (P508490) «План залучення зацікавлених сторін»
18:02 - Сім головних особливостей інвестування в нерухомість на Балі
17:56 - Розслідувачі знайшли європейські компанії, які постачають обладнання для військової техніки московія
17:21 - Митниця передала Силам оборони конфіскату на 650 мільйонів: що отримали військові
17:04 - "Буде дуже важко": у Придністров'ї запасів газу лишилося на кілька днів


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.4507
Канадський долар29.2305
Юань Женьміньбі5.7855
Чеська крона1.7501
Данська крона5.8859
Гонконгівський долар5.3829
Форинт0.107402
Індійська рупія0.48638
Рупія0.0025925
Новий ізраїльський шекель11.6927
Єна0.26802
Теньге0.080935
Вона0.029249
Мексиканське песо2.0701
Молдовський лей2.254
Новозеландський долар23.9142
Норвезька крона3.7378
московський рубль0.42754
Сінгапурський долар31.0788
Ренд2.2807
Шведська крона3.833
Швейцарський франк46.2394
Єгипетський фунт0.8336
Фунт стерлінгів52.0251
Долар США41.9253
Білоруський рубль15.2389
Азербайджанський манат24.659
Румунський лей8.8258
Турецька ліра1.1746
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.8266
Болгарський лев22.4548
Євро43.9168
Злотий10.4219
Алжирський динар0.31003
Така0.35025
Вірменський драм0.105985
Домініканське песо0.69023
Іранський ріал0.00007364
Іракський динар0.032084
Сом0.48312
Ліванський фунт0.00047
Лівійський динар8.5497
Малайзійський ринггіт9.3977
Марокканський дирхам4.1564
Пакистанська рупія0.15092
Саудівський ріял11.1903
Донг0.0016491
Бат1.22407
Дирхам ОАЕ11.4425
Туніський динар13.1903
Узбецький сум0.0032529
Новий тайванський долар1.28166
Туркменський новий манат12.0084
Сербський динар0.37323
Сомоні3.8434
Ларі14.9041
Бразильський реал6.8049
Золото116478.96
Срібло1294.94
Платина39974.1
Паладій42160.5

Курси валют, встановлені НБУ на 27.01.2025