Керівник Банку розвитку Ради Європи Карло Монтічеллі: “Сума наших операцій на підтримку українського народу перевищила мільярд євро”

06.12.2023 19:30 | Укррудпром

ZN.UA, 6 грудня 2023. Опубликовано 18:45 06 декабря 2023 года У червні 2023 року Україна завершила процес вступу та стала 43-ю країною-членом Банку розвитку Ради Європи.

 Саме цей банк першим виділив гранти для надання негайної допомоги біженцям з України на початку повномасштабного вторгнення, а нещодавно схвалив виділення Україні 100 мільйонів євро на задоволення нагальних потреб у медичних послугах. Якими будуть наступні ключові напрями співробітництва з банком, ZN.UA поговорило з його керівником Карло Монтічеллі.

— Пане Монтічеллі, Україна почала співпрацювати з Банком розвитку Ради Європи (БРРЄ) вже під час війни. Банк розвитку Ради Європи вважає цю співпрацю ризикованою?

— Це дуже цікаве запитання, тому що воно дає мені можливість по-справжньому заглибитися в суть нашої місії та того, як ми працюємо.

По-перше, дозвольте мені розповісти вам лише про інституційну історію. Банк розвитку Ради Європи може працювати лише безпосередньо в тих країнах, які є нашими членами. Тому нам довелося дочекатися завершення процесу вступу в червні цього року, щоб фінансувати операції безпосередньо в Україні. Але ми почали працювати, щоб підтримати український народ одразу після початку російського вторгнення, допомагаючи багатьох біженцям, які прямують до сусідніх країн.

Як ви знаєте, багато людей, яким довелося тікати, це були жінки з дітьми, маленькі діти, іноді діти були хворі чи інваліди, і тут ми одразу почали їм допомагати.

Ми зробили це для багатьох сусідніх з Україною країн. Загальна сума наших операцій на підтримку українського народу перевищила мільярд євро. Потім з"явилася можливість, з приєднанням України, працювати безпосередньо в країні.

Звичайно, як багатосторонній банк розвитку, ми маємо пам’ятати про ризики. Нам потрібно брати на себе добре контрольовані ризики, виконуючи нашу місію, яка полягає у фінансуванні інвестицій у соціальні сектори, а саме: у соціальне житло, лікарні, школи.

— Отже, ризик треба брати до уваги, але ваша місія також важлива...

— У наших 43 країнах-учасницях ми докладаємо всіх зусиль, щоб забезпечити навіть ті операції, які на перший погляд здаються дуже ризикованими, використовуючи, наприклад, нашу внутрішню систему гарантій.

Для України ми діємо лише на рівні держави. Ми не збираємося кредитувати приватний сектор чи місцеву владу. Як наслідок, Банк розвитку Ради Європи має “привілейований статус кредитора”, тобто нам як багатосторонньому банку розвитку надається пріоритет для погашення боргу у випадку, якщо у суверенної держави є фінансові негаразди. Для нас це важливий фактор зниження ризику. З цієї причини ми не розглядаємо кредитного ризику як ключову проблему.

Звичайно, ми хочемо зберегти рейтинг ААА, який щойно, в липні, відновили шляхом збільшення капіталу, яке наші акціонери схвалили в грудні 2022 року. Крім того, ми прагнемо зберегти цей високий кредитний рейтинг, відклавши необхідні резерви, і продовжуємо добре керувати нашим капіталом.

З погляду діяльності, нашим головним завданням буде працювати в новій для нас країні — Україні. Ми спираємося на наш досвід в інших країнах, в яких теж колись був воєнний конфлікт. Налагоджуємо дуже тісні зв’язки співпраці з іншими багатосторонніми банками розвитку, які вже давно працюють в Україні. Вони знають Україну набагато краще за нас. Ми також плануємо мати кілька співробітників у Києві.

Ось де справжня проблема, на відміну від кредитного ризику.

— Які проєкти чи інвестиційні програми зацікавлять Банк розвитку Ради Європи в Україні?

— Для мене важливо підкреслити, що БРРЄ є єдиним багатостороннім банком розвитку, єдиною місією якого є сприяння інвестиціям у соціальний сектор.

Тому ми не фінансуємо ні електромереж, ні транспорту. Хоча це дуже важливо, три сфери діяльності, які є основою нашого бізнесу, — це охорона здоров’я, соціальне житло та освіта. Саме в цих областях ми можемо забезпечити найбільшу додану вартість.

Ще до того, як Україна стала членом БРРЄ, ми організували спільну технічну місію з українською владою для демонстрації Регіональної житлової програми на Західних Балканах. Це десятирічна ініціатива, завдяки якій було надано соціальне житло багатьом людям, переміщеним через війну в колишній Югославії. Я хочу підкреслити, що ми починаємо, маючи серйозний досвід у цих секторах.

— Виходячи з вашого досвіду, які проблеми найчастіше виникають у таких проєктах?

— Ми маємо серйозний досвід у керуванні та реалізації проєктів у постконфліктних країнах, де управління може бути слабким. У цих випадках наглядаємо за закупівлями з особливою ретельністю. Це може призвести до затримок, оскільки ми хочемо переконатися, що все зроблено правильно.

Ми звикли співпрацювати з постконфліктними країнами, які можуть мати слабкий потенціал реалізації, тому це входить до нашого набору навичок. Крім того, ми володіємо спеціальними технічними знаннями в сферах, які фінансуємо.

Наведу вам приклад. У концепції соціального житла є дві великі складові: відновлення/ремонт і реконструкція. Враховуючи наш досвід, ми будемо більше стежити за частиною реконструкції. Ми ведемо дуже відкритий діалог з українським урядом, щоб разом визначити пріоритети.

На даний момент є пріоритетні сектори, але є і пріоритет доставки.

Український уряд хоче, щоб проєкти виконувались якнайшвидше. Ми, в Банку розвитку Ради Європи, маємо традицію вміти виконувати завдання, дотримуючись усіх тих гарантій, які я обговорював раніше.

— Чи можете ви додати якісь особливості проєкту? Можливо, якісь додаткові функції.

— У цьому нам допоможе директор Управління кредитування та соціального розвитку БРРЄ Крістіан Табакару. Він керує командою, яка безпосередньо працює в Україні.

Крістіан Табакару: Ми складаємо карту ризиків, тому що ви запитували про них. Ми складаємо карту ризиків, пов’язаних із бюджетом, типом фінансування та ризиками виконання. Також оцінюємо так звані домовленості стейкхолдерів, тобто соціальне управління проєктом. Чи є на це згода? Чи є бажання? Як на це реагує громада, місцева влада?

Зрештою, ми готові надати підтримку для підвищення технічної спроможності української влади з метою реалізації наших проєктів.

Ось як ми працюємо з усіма учасниками. Цей підхід системний, ми нічого нового в Україні не винаходимо. Можливо, якщо відмінність і є, то відмінність у масштабах, але це системний підхід Банку розвитку Ради Європи.

— Як зараз банк взаємодіє з Україною?

К.T.: Тиждень тому Рада затвердила 100 мільйонів євро для фінансування сектору охорони здоров’я. Ми сподіваємося, що зможемо розпочати виплати в першому кварталі наступного року.

Паралельно ми разом із Міністерством фінансів України і Державним агентством відновлення та розвитку інфраструктури України вивчаємо проєкти реконструкції будинків пакетами від 50 до 100 мільйонів євро. Сподіваємося, що зможемо винести ці проєкти на затвердження правління Банку за кілька місяців.

Ми також вивчаємо проєкт, пов’язаний із послугами охорони здоров’я, особливо психічного здоров’я, чи з травмами, разом із Міністерством соціальної політики України. Очікуємо, що цей проєкт фінансуватиметься здебільшого за рахунок грантів.

Карло Монтічеллі: Ось де ми перебуваємо на сьогодні. Це наші пріоритети на найближчі місяці.

Ми більше розглядаємо сфери, де знову ж таки БРРЄ може бути найбільш ефективним і додавати найбільшу цінність. Іноді це тому, що ми набули певного досвіду або зосереджуємося на сферах, які терміново потребують підтримки. Ось чому ми зараз думаємо працювати над психічним здоров’ям. Ще до війни це була сфера, де охорона здоров’я в Україні була не на висоті. Очевидно, що після всієї жорстокості війни травми психічного здоров’я навіть важливіші, ніж були раніше. Отже, це те, на чому ми справді дуже хочемо зосередитися, щоб допомогти українському народу.

— Пане Монтічеллі, чи правильно ми розуміємо, що мова йде про “довгі та дешеві” гроші?

— Однією дуже цікавою особливістю нашого фінансування проєктів є те, що ми дуже гнучкі щодо умов фінансування. У нас немає складних інструментів фінансування. Здебільшого ми намагаємося задовольнити потреби позичальника.

Спосіб ціноутворення пов’язаний із вартістю запозичень БРРЄ на міжнародних ринках капіталу, яка є дуже низькою, оскільки ми маємо потрійний ААА. Тому спред наших операцій є мінімальним, особливо коли ми кредитуємо на суверенному рівні, як в Україні.

— Якщо війна в Україні триватиме довго, чи вплине це на співпрацю України з БРРЄ?

— Минулого року ми дуже ретельно обговорили з нашими акціонерами стратегію банку на наступні п’ять років. Ішлося про різні аспекти. Один важливий аспект стосувався нашої діяльності в Україні. Це пов’язано з типом ресурсів, з точки зору розміру, які акціонери готові надати нам. Вони вирішили, що важливо схвалити перше в історії Банку збільшення капіталу за рахунок сплачених коштів, попросивши нас продовжити нашу діяльність, а також почати інвестувати в Україну.

Усе це базується на нашому Стратегічному плані на 2023—2027 роки. Він передбачає, що ми збираємося мати портфель операцій в Україні на суму близько 1,2—1,3 мільярда євро.

Для України, як уже згадувалося, наша перша операція була у сфері охорони здоров’я, разом із Світовим банком. Масштаби цієї операції можуть збільшитися, якщо акціонери нададуть більше ресурсів. Я сподіваюся, що вони побачать якість нашої роботи.

Ми також створили трастовий фонд для України. На даному етапі він відносно невеликий, з початковим фінансуванням з Ірландії та внесками Німеччини і Чехії на загальну суму близько трьох мільйонів євро. Наступного тижня до них приєднається Литва. Віримо, що він збільшуватиметься. Ми плануємо використати ці ресурси, щоб зробити реалізацію наших проєктів більш ефективною, в тому числі шляхом надання технічної допомоги та розбудови спроможностей.

Водночас ми дуже добре усвідомлюємо нагальні гуманітарні потреби України. Наприклад, після початку війни ми використовували власні резерви Банку для надання грантів Міжнародній організації з міграції (МОМ) з метою надати цілеспрямовану допомогу українцям, переміщеним у сусідні країни. Я бачив, як використовуються наші гроші у Варшаві, де був будинок для матерів з дітьми, які мали вади та психічні проблеми. Це було дійсно дуже зворушливо. Зараз ми також співпрацюємо з Католицькою службою допомоги.

— Пане Монтічеллі, я хочу запитати вас як економіста, скільки часу знадобиться для відновлення України? Що має бути нашим пріоритетом під час цього відновлення, виходячи з вашого досвіду?

— Досвід усіх країн показує, що двигуном відновлення є приватний сектор. Робота Банку розвитку Ради Європи має вирішальне значення для справедливого відновлення, яке сприяє соціальній згуртованості. Але двигуном зростання має бути приватний сектор.

Приватний сектор, наскільки я розумію, дуже зацікавлений інвестувати в Україну. Україна — це добрий ринок, там багато кваліфікованих працівників, тому бажання є. Існує також готовність нести ризик, пов’язаний із здійсненням інвестицій. Проте приватний сектор не бажає нести ризики, пов’язані з війною.

Важко говорити про зниження ризиків для країни, яка перебуває у стані війни. Наприклад, є завод та існує ризик, що його буде знищено. Отже, питання в тому, хто нестиме ризик?

Приватний сектор часто вважає, що зниження ризиків має відбуватися через багатосторонні банки розвитку, які беруть на себе такий ризик. Я можу ризикнути, але для цього мені потрібні ресурси, якщо Банк розвитку Ради Європи більше працює як страхова компанія.

Я вважаю, що прискорення процесу зміцнення зв’язків України з Європейським Союзом значною мірою допоможе зменшити ці ризики.

І, як ви знаєте, ми, економісти, вміємо робити аналіз, але, зрештою, рішення про виділення грошей приймають інвестори.

Юлiя САМАЄВА, редакторка відділу економіки ZN.UA

 

 

Додати коментар

Користувач:
email:





Trading at all hours,
Money never takes a break,
The market never sours.

- Fin.Org.UA

Новини

07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 27.07.2024
00:00 - Накази Міністерства енергетики України
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
00:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:25 - Кібер іншуртех Cowbell залучив 55 млн євро у раунді Серії C від Zurich
21:04 - Продовжуємо діалог з США щодо збільшення підтримки української економіки, - Юлія Свириденко
21:00 - Новини 26 липня: суперечки про підвищення ПДВ, спустошений Резервний фонд держбюджету 
20:44 - У Раді пояснили, коли треба ухвалити зміни до бюджету, аби військові вчасно отримали зарплати
20:20 - Продовжуємо діалог з США щодо збільшення підтримки української економіки - Юлія Свириденко
20:11 - У рамках Олімпійських ігор у Парижі стартувала глобальна комунікаційна кампанія VOLIA
20:06 - САП та НАБУ підозрюють екстоппосадовців у завданні "Центренерго" мільйонних збитків 
20:00 - Золото гнётся, но пока не сломлено
20:00 - Американцы критически мало сберегают, но это пока не беспокоит рынки
19:30 - Нацбанк випустив нову монету, присвячену медикам 
19:25 - S&P підвищило рейтинг Vienna Insurance Group на рівні "A+" зі стабільним прогнозом
19:25 - НБУ змінив тимчасового адміністратора CК “Саламандра”
19:25 - НБУ анулював ліцензії та виключення з реєстру СК "Велтлінер"
19:25 - Страховики констатують зростання тарифів на перестрахування відповідальності
19:10 - Посилюємо співпрацю з UNICEF Ukraine для прискорення імплементації програм водозабезпечення населення, розвитку кліматичної політики та залучення молоді до довкіллєвих треків
19:03 - Чому ПДВ підвищувати небажано, – роз’яснення Мінфіну
19:03 - Кількість працюючих індустріальних парків в Україні у 2024 може зрости до 20, у 2025 - до 30
18:59 - "Лукойл" збільшив морський експорт нафти через українські санкції проти "Дружби"
18:40 - Керівник "Укренерго" прокоментував рішення суду щодо перевірки його на корупцію
18:36 - Резервний фонд, з якого фінансують термінову відбудову та фортифікації, майже пустий
18:30 - Розпочинається обговорення змін до Положення про ліцензування банків
18:09 - Мінфін пояснює, чому не бажано підвищувати ПДВ 
18:01 - Де в Україні дешевше винаймати квартиру: опубліковано рейтинг
17:49 - Мораторії в Україні: чому від них потрібно відмовлятися
17:45 - Одному страховику та двом кредитним спілкам анульовано ліцензії та виключено їх з Державного реєстру фінустанов, двом платіжним установам відкликано ліцензії
17:43 - У суботу графіки відключення світла діятимуть лише протягом шести годин


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.9582
Канадський долар29.7467
Юань Женьміньбі5.6672
Чеська крона1.7594
Данська крона5.9808
Гонконгівський долар5.2643
Форинт0.114098
Індійська рупія0.49086
Рупія0.0025218
Новий ізраїльський шекель11.2103
Єна0.26571
Теньге0.086782
Вона0.02965
Мексиканське песо2.2428
Молдовський лей2.3193
Новозеландський долар24.2232
Норвезька крона3.7417
московський рубль0.47849
Сінгапурський долар30.5834
Ренд2.2515
Шведська крона3.8054
Швейцарський франк46.5067
Єгипетський фунт0.8503
Фунт стерлінгів52.889
Долар США41.098
Білоруський рубль14.9382
Азербайджанський манат24.1767
Румунський лей8.9773
Турецька ліра1.2457
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.5245
Болгарський лев22.8195
Євро44.6324
Злотий10.4437
Алжирський динар0.3007
Така0.34298
Вірменський драм0.10422
Домініканське песо0.68714
Іранський ріал0.0009632
Іракський динар0.030881
Сом0.46797
Ліванський фунт0.000452
Лівійський динар8.2969
Малайзійський ринггіт8.5755
Марокканський дирхам4.0591
Пакистанська рупія0.14528
Саудівський ріял10.7829
Донг0.0015892
Бат1.10139
Дирхам ОАЕ11.0136
Туніський динар12.8663
Узбецький сум0.0032215
Новий тайванський долар1.24709
Туркменський новий манат11.5583
Сербський динар0.36985
Сомоні3.7936
Ларі14.449
Бразильський реал7.3541
Золото97533.77
Срібло1140.7
Платина38298.82
Паладій37289.04

Курси валют, встановлені НБУ на 29.07.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
CRSR061028.111028.111028.111028.114112.44
FSTF021003.071003.071003.071003.075015.35

Дані за 05.07.2024