Нова блокада: хто душить Україну в умовах війни

02.12.2023 10:20 | Укррудпром

zn.ua, 1 грудня 2023. Опубликовано 09:30 02 декабря 2023 года 1 грудня о 16:00 за київським часом почалося блокування ПП Ужгород—Вишнє Немецьке — єдиного пункту пропуску для великогабаритного вантажного транспорту (фур) на україно-словацькому кордоні.

Це вже третя блокада, оголошена словацькими перевізниками зі спілки UNAS. Перші дві відбулися в листопаді, тривали менш як добу та мали “попереджувальний” характер, хоча й відчутно вплинули на трафік: так, за даними ДПСУ, 21 листопада кордон в обох напрямках перетнули 250 вантажівок замість стандартних 350. На відміну від перших двох, ця блокада може затягнутися, якщо не буде знайдено рішення.

Як і у випадку з Польщею, де події мають прямий причинно-наслідковий зв’язок зі словацькими, українському суспільству важливо розуміти, чого очікувати, які вимоги висувають організатори і хто є суб’єктом цих дій.

 

Умови блокади

Організатори заявляють, що пропускатимуть на в’їзд в Україну по чотири вантажівки на годину. Також вони обіцяють, що безперешкодно пропускатимуть автомобілі з гуманітарними та військовими вантажами, паливом, швидкопсувними (охолодженими) товарами й живими тваринами. Автобуси та легкові авто під блокаду не підпадають.

Отже, якщо блокувальники дотримають слова, варто очікувати пропуску на в’їзд в Україну 96 машин на добу плюс усіх наведених вище винятків — знов-таки, якщо організатори дотримають власних обіцянок. Враховуючи, що в середньому в Україну на цьому ПП в’їжджають 150—200 вантажівок за добу, трафік скоротиться у півтора-два рази, і це при тому, що з боку ПП Вишнє Немецьке й так стоять катастрофічні черги.

 

Причини та вимоги блокади

Самі перевізники з UNAS неодноразово підкреслювали свій прямий зв’язок із польськими “колегами” й називають свої дії акціями солідарності з блокадою в Польщі. Досить згадати, що під час першої блокади 16 листопада на україно-словацькому кордоні поляки “засвітилися” безпосередньо. Дуже промовистим також є той факт, що UNAS безоглядно довіряє польським твердженням, буцімто польські блокувальники безперешкодно пропускають гуманітарку та інші винятки, які обіцяли пропускати, хоча в української сторони, як і в польської поліції, — протилежний погляд на це питання.

Якщо у випадку з Польщею навіть після початку блокади вимоги її організаторів доводилося вишукувати на просторах Фейсбуку й виловлювати з відеокоментарів, словаки наперед оприлюднили повний перелік із детальним розкриттям кожного пункту.

Вимога номер один — негайне розірвання Угоди між Україною та ЄС про лібералізацію автомобільних перевезень і повернення до системи дозволів. Друга — виключення порожніх вантажівок ЄС із вимоги реєструватися в єЧерзі на виїзд із України. Третя — запровадження реєстру українських транспортних засобів за зразком Чехії. Цей пункт дещо несподіваний у контексті вантажних перевезень, оскільки по суті спрямований на захист пасажирських перевізників і таксистів від українців, які працюють у Bolt або Uber.

Четверта вимога — підготовка та публікація аналізу співвідношення частки гуманітарної, військової допомоги та комерційного трафіку у вантажних перевезеннях в Україну. Взагалі один із лейтмотивів публічних висловів UNAS — це образа за те, що в Україну їде не тільки гуманітарна та військова допомога, а й звичайні комерційні товари. Це показує свідоме чи несвідоме, але повне нерозуміння ситуації війни та фактичної неможливості в більшості випадків відділити “гуманітарку” від “комерції” за цих умов.

Останні дві вимоги стосуються запровадження контролю над здійсненням українськими перевізниками каботажних перевезень на території Словаччини та вирішення проблем із мікроавтобусами й іншими пасажирськими перевезеннями, які здійснюють українці (по суті знову йдеться про ринок таксі).

Словацькі перевізники vs словацькі перевізники

Наостанок кілька фактів про те, “хто говорить”. Організатором усіх блокад є словацька спілка перевізників UNAS — невелика організація, створена 2010 року. Як і в Польщі, спостерігаємо в Словаччині ситуацію “поділу праці” й водночас конкуренції, коли “брудна робота” (але й шалений піар!) на кордоні залишається за відносно маргінальною групою перевізників — чи це польський KOPiPT, чи словацький UNAS, — тоді як великі національні об’єднання-“монстри” діють інакше.

Так, 17 листопада великі об’єднання перевізників із Польщі, Словаччини, Угорщини, Чехії та Литви звернулися з листом до Європейської комісії та своїх міністерств транспорту, закликаючи негайно скасувати або суттєво переглянути угоду про лібералізацію автомобільних перевезень. При тому, що великі об’єднання поділяють думку про необхідність перегляду угоди, вони — ні польське ZMPD, ні словацьке CESMAD — жодного разу не підтримали методу блокади.

Ба більше, у випадку Словаччини справа дійшла до прямого конфлікту та взаємних звинувачень між UNAS і CESMAD. “Їх (UNAS. — П.К.) нового голову обрали дев’ятьма голосами, що наочно показує актуальність спілки”, — заявив нещодавно президент CESMAD Словаччина Павол Ічаньский. Також CESMAD прямо заявила, що не підтримує блокади.

В умовах шаленого інформаційного потоку складно розібратися в тонкощах нішевої бізнес-тематики, особливо в іншій країні. Однак сьогодні проблема вантажних перевезень сягнула далеко за звичні межі — тепер це питання політики найвищого рівня, питання справедливості, а для України — ще й питання виживання.

Тому варто уникати визначень на кшталт “словацькі перевізники” чи “польські перевізники” й розрізняти дії невеликих організацій і загальнонаціональних об’єднань. Останні ведуть цивілізований діалог у справі обстоювання своїх галузевих і національних інтересів.

 

Інші блокують кордон і буквально душать Україну в умовах війни. З етичного та юридичного погляду це — злочин. В Україні вже зареєстровано петицію з вимогою запровадити санкції щодо організаторів польської блокади та ведеться база відкритих даних компаній-учасників блокади. Незалежно від подальшого розвитку подій, їм має бути закрито доступ в Україну. Тепер, схоже, настав час аналогічних кроків щодо їхніх словацьких союзників із UNAS. 

Павло КРАВЧУК, Аналітичний центр “Європа без бар’єрів”

Додати коментар

Користувач:
email:





The stock market can be quite a thrill,
But beware, it can also make you ill.
Keep a steady hand, and stay the course,
And you'll be on your way to financial force.

- Fin.Org.UA

Новини

16:12 - Зміни для українців за кордоном: видача паспортів чоловікам відновлюється
16:02 - У парламенті Болгарії можуть переглянути продаж Україні реакторів для ХАЕС
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 17.02.2025
15:56 - Кабмін передав регулювання азартних ігор від КРАІЛ до Мінцифри
15:52 - Яку ліцензію необхідно придбати суб’єкту господарювання для здійснення роздрібної торгівлі виключно пивом?
15:52 - Офіс президента виправив помилки в санкційному рішенні щодо Порошенка, Жеваго і Медведчука
15:50 - Про основні новації для платників податку на прибуток підприємств
15:46 - Особливості визначення суми МПЗ
15:42 - Надходження до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від юридичних осіб – платників плати за землю склали понад 469,3 млн гривень
15:35 - Майже на 67 відсотків збільшились надходження до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від платників акцизного податку за операціями з пальним
15:32 - Дніпропетровщина: понад 815,0 млн грн – внесок платників ПДФО до загального фонду держбюджету
15:31 - Уряд обмежив максимальну націнку для аптек і вніс інші зміни щодо лік
15:28 - Декларування – 2025: українці вже задекларували 16,2 млрд грн доходів за минулий рік
15:00 - Уряд розпочав фінансування програм «Зроблено в Україні» у 2025 році, — Юлія Свириденко
15:00 - Галущенко каже, що іноземні компанії цікавляться добудовою ХАЕС, але їх не називає
14:55 - Дефіцит какао: запаси у світі впали до рекордно низького рівня
14:29 - В Україні почали знижуватися ціни на турецькі помідори
14:26 - Місячна інфляція в Аргентині впала до мінімуму за 4 роки
14:00 - Київ, Дніпропетровщина та Харківщина – лідери за кількістю виробників у «Національному кешбеку»
13:55 - Центробанк московія зберіг рекордну ключову ставку і різко підвищив прогноз щодо інфляції
13:51 - Китай втрачає інвесторів: рекордний відплив капіталу з 1990 року
13:44 - НКЦПФР оновила критерії визначення підприємств, важливих для розвитку економіки
13:21 - Українці неохоче декларують доходи у січні: рекордсмен сплатить 41 мільйон податків
13:08 - ЄБА просить президента ветувати закон щодо регулювання фармацевтичного ринку
13:05 - Банківський кредитний портфель як індикатор економіки
12:49 - Бізнес закликав Держпродспоживслужбу припинити протиправні перевірки
12:45 - Реформа лісівництва не вирішила всі корупційні ризики – НАЗК
12:36 - Міністр енергетики України Герман Галущенко розповів про дії влади у відповідь на терористичну атаку росії по укриттю Чорнобильської АЕС
12:28 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
12:21 - До Держагрореєстру приєдналися 30 українських банків з початку 2025 року


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.41
Канадський долар29.3665
Юань Женьміньбі5.7289
Чеська крона1.7414
Данська крона5.8442
Гонконгівський долар5.3484
Форинт0.108236
Індійська рупія0.47946
Рупія0.0025612
Новий ізраїльський шекель11.6777
Єна0.27267
Теньге0.083677
Вона0.028899
Мексиканське песо2.0446
Молдовський лей2.2292
Новозеландський долар23.7582
Норвезька крона3.7441
московський рубль0.45318
Сінгапурський долар31.0416
Ренд2.2665
Шведська крона3.8771
Швейцарський франк46.199
Єгипетський фунт0.8224
Фунт стерлінгів52.3891
Долар США41.6299
Білоруський рубль15.1315
Азербайджанський манат24.4925
Румунський лей8.7587
Турецька ліра1.1494
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.5637
Болгарський лев22.2882
Євро43.5907
Злотий10.4661
Алжирський динар0.30885
Така0.34202
Вірменський драм0.105011
Домініканське песо0.67874
Іранський ріал0.0000722
Іракський динар0.031852
Сом0.47714
Ліванський фунт0.000425
Лівійський динар8.4968
Малайзійський ринггіт9.3578
Марокканський дирхам4.1597
Пакистанська рупія0.14966
Саудівський ріял11.1249
Донг0.0016635
Бат1.24137
Дирхам ОАЕ11.3606
Туніський динар13.0832
Узбецький сум0.0032204
Новий тайванський долар1.27709
Туркменський новий манат11.9218
Сербський динар0.36978
Сомоні3.8193
Ларі14.628
Бразильський реал7.1165
Золото122000.17
Срібло1381.36
Платина41825.98
Паладій41851.37

Курси валют, встановлені НБУ на 17.02.2025