Нова блокада: хто душить Україну в умовах війни

02.12.2023 10:20 | Укррудпром

zn.ua, 1 грудня 2023. Опубликовано 09:30 02 декабря 2023 года 1 грудня о 16:00 за київським часом почалося блокування ПП Ужгород—Вишнє Немецьке — єдиного пункту пропуску для великогабаритного вантажного транспорту (фур) на україно-словацькому кордоні.

Це вже третя блокада, оголошена словацькими перевізниками зі спілки UNAS. Перші дві відбулися в листопаді, тривали менш як добу та мали “попереджувальний” характер, хоча й відчутно вплинули на трафік: так, за даними ДПСУ, 21 листопада кордон в обох напрямках перетнули 250 вантажівок замість стандартних 350. На відміну від перших двох, ця блокада може затягнутися, якщо не буде знайдено рішення.

Як і у випадку з Польщею, де події мають прямий причинно-наслідковий зв’язок зі словацькими, українському суспільству важливо розуміти, чого очікувати, які вимоги висувають організатори і хто є суб’єктом цих дій.

 

Умови блокади

Організатори заявляють, що пропускатимуть на в’їзд в Україну по чотири вантажівки на годину. Також вони обіцяють, що безперешкодно пропускатимуть автомобілі з гуманітарними та військовими вантажами, паливом, швидкопсувними (охолодженими) товарами й живими тваринами. Автобуси та легкові авто під блокаду не підпадають.

Отже, якщо блокувальники дотримають слова, варто очікувати пропуску на в’їзд в Україну 96 машин на добу плюс усіх наведених вище винятків — знов-таки, якщо організатори дотримають власних обіцянок. Враховуючи, що в середньому в Україну на цьому ПП в’їжджають 150—200 вантажівок за добу, трафік скоротиться у півтора-два рази, і це при тому, що з боку ПП Вишнє Немецьке й так стоять катастрофічні черги.

 

Причини та вимоги блокади

Самі перевізники з UNAS неодноразово підкреслювали свій прямий зв’язок із польськими “колегами” й називають свої дії акціями солідарності з блокадою в Польщі. Досить згадати, що під час першої блокади 16 листопада на україно-словацькому кордоні поляки “засвітилися” безпосередньо. Дуже промовистим також є той факт, що UNAS безоглядно довіряє польським твердженням, буцімто польські блокувальники безперешкодно пропускають гуманітарку та інші винятки, які обіцяли пропускати, хоча в української сторони, як і в польської поліції, — протилежний погляд на це питання.

Якщо у випадку з Польщею навіть після початку блокади вимоги її організаторів доводилося вишукувати на просторах Фейсбуку й виловлювати з відеокоментарів, словаки наперед оприлюднили повний перелік із детальним розкриттям кожного пункту.

Вимога номер один — негайне розірвання Угоди між Україною та ЄС про лібералізацію автомобільних перевезень і повернення до системи дозволів. Друга — виключення порожніх вантажівок ЄС із вимоги реєструватися в єЧерзі на виїзд із України. Третя — запровадження реєстру українських транспортних засобів за зразком Чехії. Цей пункт дещо несподіваний у контексті вантажних перевезень, оскільки по суті спрямований на захист пасажирських перевізників і таксистів від українців, які працюють у Bolt або Uber.

Четверта вимога — підготовка та публікація аналізу співвідношення частки гуманітарної, військової допомоги та комерційного трафіку у вантажних перевезеннях в Україну. Взагалі один із лейтмотивів публічних висловів UNAS — це образа за те, що в Україну їде не тільки гуманітарна та військова допомога, а й звичайні комерційні товари. Це показує свідоме чи несвідоме, але повне нерозуміння ситуації війни та фактичної неможливості в більшості випадків відділити “гуманітарку” від “комерції” за цих умов.

Останні дві вимоги стосуються запровадження контролю над здійсненням українськими перевізниками каботажних перевезень на території Словаччини та вирішення проблем із мікроавтобусами й іншими пасажирськими перевезеннями, які здійснюють українці (по суті знову йдеться про ринок таксі).

Словацькі перевізники vs словацькі перевізники

Наостанок кілька фактів про те, “хто говорить”. Організатором усіх блокад є словацька спілка перевізників UNAS — невелика організація, створена 2010 року. Як і в Польщі, спостерігаємо в Словаччині ситуацію “поділу праці” й водночас конкуренції, коли “брудна робота” (але й шалений піар!) на кордоні залишається за відносно маргінальною групою перевізників — чи це польський KOPiPT, чи словацький UNAS, — тоді як великі національні об’єднання-“монстри” діють інакше.

Так, 17 листопада великі об’єднання перевізників із Польщі, Словаччини, Угорщини, Чехії та Литви звернулися з листом до Європейської комісії та своїх міністерств транспорту, закликаючи негайно скасувати або суттєво переглянути угоду про лібералізацію автомобільних перевезень. При тому, що великі об’єднання поділяють думку про необхідність перегляду угоди, вони — ні польське ZMPD, ні словацьке CESMAD — жодного разу не підтримали методу блокади.

Ба більше, у випадку Словаччини справа дійшла до прямого конфлікту та взаємних звинувачень між UNAS і CESMAD. “Їх (UNAS. — П.К.) нового голову обрали дев’ятьма голосами, що наочно показує актуальність спілки”, — заявив нещодавно президент CESMAD Словаччина Павол Ічаньский. Також CESMAD прямо заявила, що не підтримує блокади.

В умовах шаленого інформаційного потоку складно розібратися в тонкощах нішевої бізнес-тематики, особливо в іншій країні. Однак сьогодні проблема вантажних перевезень сягнула далеко за звичні межі — тепер це питання політики найвищого рівня, питання справедливості, а для України — ще й питання виживання.

Тому варто уникати визначень на кшталт “словацькі перевізники” чи “польські перевізники” й розрізняти дії невеликих організацій і загальнонаціональних об’єднань. Останні ведуть цивілізований діалог у справі обстоювання своїх галузевих і національних інтересів.

 

Інші блокують кордон і буквально душать Україну в умовах війни. З етичного та юридичного погляду це — злочин. В Україні вже зареєстровано петицію з вимогою запровадити санкції щодо організаторів польської блокади та ведеться база відкритих даних компаній-учасників блокади. Незалежно від подальшого розвитку подій, їм має бути закрито доступ в Україну. Тепер, схоже, настав час аналогічних кроків щодо їхніх словацьких союзників із UNAS. 

Павло КРАВЧУК, Аналітичний центр “Європа без бар’єрів”

Додати коментар

Користувач:
email:





Financial world turns
Invest, save, spend, and plan ahead
Money never sleeps

- Fin.Org.UA

Новини

21:29 - Матвій Бідний обговорив з представниками Ради Європи підтримку української молоді
21:00 - Новини 27 лютого: Пашинський вийшов під заставу, Польща погрожує розширити ембарго на українські товари
20:39 - Одного з організаторів розкрадання 11 мільйонів УЗ взяли під варту
20:27 - OpenAI вважає, що NYT "зламав" ChatGPT, щоб отримати результати для судового позову
20:13 - Заява Комітету з питань розвідки при Президентові України
20:07 - У перших закупівлях продуктів для армії не взяв участь жодний ритейлер: причина
19:48 - 6 акціонерних товариств перераховують до бюджету 50% дивідендів у лютому - рішення Уряду як акціонера та органу управління
19:48 - "Сінево" та ДБР досягли згоди: арешт центрального офісу знімуть через суд
19:38 - Два танкери після санкцій США припинили оборудку з перевезенням російської нафти - Bloomberg
19:36 - Лікарі України та Франції прооперують українських пацієнтів з мінно-вибуховими травмами
19:28 - Мінфін залучив понад 11 мільярдів від розміщення ОВДП
19:10 - Поєднання програм кешбеку від держави та "єВідновлення" може принести економіці $60 млрд - депутат
19:04 - МОЗ: Розширено перелік послуг із надання психосоціальної допомоги населенню
18:50 - Польща погрожує розширити ембарго на українські товари
18:25 - Фінський енергогігант вимагає від московія декілька мільярдів євро компенсації за захоплені активи
18:19 - Дмитро Кулеба закликав Раду ООН з прав людини докласти всіх зусиль задля притягнення росії до відповідальності за її злочини проти України та українського народу
17:58 - Україна виконала умови для попередження блокування кордону польськими перевізниками
17:50 - Конкурент Instagram отримав 30 мільйонів доларів інвестицій - Bloomberg
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 27.02.2024
17:30 - Капіталізація крипторинку сягнула 2 трильйони доларів вперше за два роки
17:21 - Команда Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури посилює співпрацю з об’єднанням міжнародних парламентарів United for Ukraine (U4U)
17:16 - Уряд зробив крок до майбутнього впровадження Європейського цифрового гаманця
17:15 - У Житомирі систему опалення перевели працювати в режим економії
17:05 - Від початку програми "єОселя" українці отримали іпотечних кредитів на майже 12 мільярдів
17:00 - Заказы товаров длительного пользования в США провалились
16:51 - В Україні створюють інформаційну систему щодо військовополонених
16:35 - Мінінфраструктури посилює співпрацю з об’єднанням міжнародних парламентарів United for Ukraine
16:01 - МОЗ: Затверджено Порядок використання коштів для пілотного проекту безоплатного зубопротезування ветеранів
15:56 - «Горизонт Європа»: Уряд затвердив Положення про національні контактні пункти та Координаційний центр
15:38 - єОселя: Українці взяли кредити на придбання 7600 квартир та 6 приватних будинків


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.1837
Канадський долар28.485
Юань Женьміньбі5.3383
Чеська крона1.6461
Данська крона5.5959
Гонконгівський долар4.9109
Форинт0.107
Індійська рупія0.4635
Рупія0.0024557
Новий ізраїльський шекель10.5947
Єна0.25579
Теньге0.085383
Вона0.028862
Мексиканське песо2.2529
Молдовський лей2.1587
Новозеландський долар23.7101
Норвезька крона3.6503
московський рубль0.41705
Сінгапурський долар28.6049
Ренд2.0108
Шведська крона3.7327
Швейцарський франк43.7094
Єгипетський фунт1.2434
Фунт стерлінгів48.7228
Долар США38.4249
Білоруський рубль13.9666
Азербайджанський манат22.6162
Румунський лей8.3987
Турецька ліра1.2337
СПЗ (спеціальні права запозичення)51.0579
Болгарський лев21.3294
Євро41.7179
Злотий9.6735
Алжирський динар0.2791
Така0.34148
Вірменський драм0.093046
Домініканське песо0.64211
Іранський ріал0.00089435
Іракський динар0.028674
Сом0.42054
Ліванський фунт0.002504
Лівійський динар7.78
Малайзійський ринггіт7.9367
Марокканський дирхам3.7502
Пакистанська рупія0.13439
Саудівський ріял10.0165
Донг0.0015379
Бат1.05885
Дирхам ОАЕ10.2267
Туніський динар12.0513
Узбецький сум0.0030243
Новий тайванський долар1.20032
Туркменський новий манат10.7322
Сербський динар0.34735
Сомоні3.4278
Ларі14.0238
Бразильський реал7.5861
Золото78322.63
Срібло871.62
Платина34343.41
Паладій37165.72

Курси валют, встановлені НБУ на 28.02.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861017.321017.321017.321017.32102749.32
227763973.96973.96973.96973.961168752.00
CEEN3.93.93.93.91950.00
FSTF021046.791046.791046.791046.79188422.20
USGK78435743574357435721785000.00
XS148714500145001450014500362500.00

Дані за 27.02.2024