Нова блокада: хто душить Україну в умовах війни

02.12.2023 10:20 | Укррудпром

zn.ua, 1 грудня 2023. Опубликовано 09:30 02 декабря 2023 года 1 грудня о 16:00 за київським часом почалося блокування ПП Ужгород—Вишнє Немецьке — єдиного пункту пропуску для великогабаритного вантажного транспорту (фур) на україно-словацькому кордоні.

Це вже третя блокада, оголошена словацькими перевізниками зі спілки UNAS. Перші дві відбулися в листопаді, тривали менш як добу та мали “попереджувальний” характер, хоча й відчутно вплинули на трафік: так, за даними ДПСУ, 21 листопада кордон в обох напрямках перетнули 250 вантажівок замість стандартних 350. На відміну від перших двох, ця блокада може затягнутися, якщо не буде знайдено рішення.

Як і у випадку з Польщею, де події мають прямий причинно-наслідковий зв’язок зі словацькими, українському суспільству важливо розуміти, чого очікувати, які вимоги висувають організатори і хто є суб’єктом цих дій.

 

Умови блокади

Організатори заявляють, що пропускатимуть на в’їзд в Україну по чотири вантажівки на годину. Також вони обіцяють, що безперешкодно пропускатимуть автомобілі з гуманітарними та військовими вантажами, паливом, швидкопсувними (охолодженими) товарами й живими тваринами. Автобуси та легкові авто під блокаду не підпадають.

Отже, якщо блокувальники дотримають слова, варто очікувати пропуску на в’їзд в Україну 96 машин на добу плюс усіх наведених вище винятків — знов-таки, якщо організатори дотримають власних обіцянок. Враховуючи, що в середньому в Україну на цьому ПП в’їжджають 150—200 вантажівок за добу, трафік скоротиться у півтора-два рази, і це при тому, що з боку ПП Вишнє Немецьке й так стоять катастрофічні черги.

 

Причини та вимоги блокади

Самі перевізники з UNAS неодноразово підкреслювали свій прямий зв’язок із польськими “колегами” й називають свої дії акціями солідарності з блокадою в Польщі. Досить згадати, що під час першої блокади 16 листопада на україно-словацькому кордоні поляки “засвітилися” безпосередньо. Дуже промовистим також є той факт, що UNAS безоглядно довіряє польським твердженням, буцімто польські блокувальники безперешкодно пропускають гуманітарку та інші винятки, які обіцяли пропускати, хоча в української сторони, як і в польської поліції, — протилежний погляд на це питання.

Якщо у випадку з Польщею навіть після початку блокади вимоги її організаторів доводилося вишукувати на просторах Фейсбуку й виловлювати з відеокоментарів, словаки наперед оприлюднили повний перелік із детальним розкриттям кожного пункту.

Вимога номер один — негайне розірвання Угоди між Україною та ЄС про лібералізацію автомобільних перевезень і повернення до системи дозволів. Друга — виключення порожніх вантажівок ЄС із вимоги реєструватися в єЧерзі на виїзд із України. Третя — запровадження реєстру українських транспортних засобів за зразком Чехії. Цей пункт дещо несподіваний у контексті вантажних перевезень, оскільки по суті спрямований на захист пасажирських перевізників і таксистів від українців, які працюють у Bolt або Uber.

Четверта вимога — підготовка та публікація аналізу співвідношення частки гуманітарної, військової допомоги та комерційного трафіку у вантажних перевезеннях в Україну. Взагалі один із лейтмотивів публічних висловів UNAS — це образа за те, що в Україну їде не тільки гуманітарна та військова допомога, а й звичайні комерційні товари. Це показує свідоме чи несвідоме, але повне нерозуміння ситуації війни та фактичної неможливості в більшості випадків відділити “гуманітарку” від “комерції” за цих умов.

Останні дві вимоги стосуються запровадження контролю над здійсненням українськими перевізниками каботажних перевезень на території Словаччини та вирішення проблем із мікроавтобусами й іншими пасажирськими перевезеннями, які здійснюють українці (по суті знову йдеться про ринок таксі).

Словацькі перевізники vs словацькі перевізники

Наостанок кілька фактів про те, “хто говорить”. Організатором усіх блокад є словацька спілка перевізників UNAS — невелика організація, створена 2010 року. Як і в Польщі, спостерігаємо в Словаччині ситуацію “поділу праці” й водночас конкуренції, коли “брудна робота” (але й шалений піар!) на кордоні залишається за відносно маргінальною групою перевізників — чи це польський KOPiPT, чи словацький UNAS, — тоді як великі національні об’єднання-“монстри” діють інакше.

Так, 17 листопада великі об’єднання перевізників із Польщі, Словаччини, Угорщини, Чехії та Литви звернулися з листом до Європейської комісії та своїх міністерств транспорту, закликаючи негайно скасувати або суттєво переглянути угоду про лібералізацію автомобільних перевезень. При тому, що великі об’єднання поділяють думку про необхідність перегляду угоди, вони — ні польське ZMPD, ні словацьке CESMAD — жодного разу не підтримали методу блокади.

Ба більше, у випадку Словаччини справа дійшла до прямого конфлікту та взаємних звинувачень між UNAS і CESMAD. “Їх (UNAS. — П.К.) нового голову обрали дев’ятьма голосами, що наочно показує актуальність спілки”, — заявив нещодавно президент CESMAD Словаччина Павол Ічаньский. Також CESMAD прямо заявила, що не підтримує блокади.

В умовах шаленого інформаційного потоку складно розібратися в тонкощах нішевої бізнес-тематики, особливо в іншій країні. Однак сьогодні проблема вантажних перевезень сягнула далеко за звичні межі — тепер це питання політики найвищого рівня, питання справедливості, а для України — ще й питання виживання.

Тому варто уникати визначень на кшталт “словацькі перевізники” чи “польські перевізники” й розрізняти дії невеликих організацій і загальнонаціональних об’єднань. Останні ведуть цивілізований діалог у справі обстоювання своїх галузевих і національних інтересів.

 

Інші блокують кордон і буквально душать Україну в умовах війни. З етичного та юридичного погляду це — злочин. В Україні вже зареєстровано петицію з вимогою запровадити санкції щодо організаторів польської блокади та ведеться база відкритих даних компаній-учасників блокади. Незалежно від подальшого розвитку подій, їм має бути закрито доступ в Україну. Тепер, схоже, настав час аналогічних кроків щодо їхніх словацьких союзників із UNAS. 

Павло КРАВЧУК, Аналітичний центр “Європа без бар’єрів”

Додати коментар

Користувач:
email:





Вкладники в банк
Мають ризики, але й шанс
На прибуток є.

- Fin.Org.UA

Новини

00:00 - Накази Міністерства енергетики України
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
00:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:25 - Кібер іншуртех Cowbell залучив 55 млн євро у раунді Серії C від Zurich
21:04 - Продовжуємо діалог з США щодо збільшення підтримки української економіки, - Юлія Свириденко
21:00 - Новини 26 липня: суперечки про підвищення ПДВ, спустошений Резервний фонд держбюджету 
20:44 - У Раді пояснили, коли треба ухвалити зміни до бюджету, аби військові вчасно отримали зарплати
20:20 - Продовжуємо діалог з США щодо збільшення підтримки української економіки - Юлія Свириденко
20:11 - У рамках Олімпійських ігор у Парижі стартувала глобальна комунікаційна кампанія VOLIA
20:06 - САП та НАБУ підозрюють екстоппосадовців у завданні "Центренерго" мільйонних збитків 
20:00 - Золото гнётся, но пока не сломлено
20:00 - Американцы критически мало сберегают, но это пока не беспокоит рынки
19:30 - Нацбанк випустив нову монету, присвячену медикам 
19:25 - S&P підвищило рейтинг Vienna Insurance Group на рівні "A+" зі стабільним прогнозом
19:25 - НБУ змінив тимчасового адміністратора CК “Саламандра”
19:25 - НБУ анулював ліцензії та виключення з реєстру СК "Велтлінер"
19:25 - Страховики констатують зростання тарифів на перестрахування відповідальності
19:10 - Посилюємо співпрацю з UNICEF Ukraine для прискорення імплементації програм водозабезпечення населення, розвитку кліматичної політики та залучення молоді до довкіллєвих треків
19:03 - Чому ПДВ підвищувати небажано, – роз’яснення Мінфіну
19:03 - Кількість працюючих індустріальних парків в Україні у 2024 може зрости до 20, у 2025 - до 30
18:59 - "Лукойл" збільшив морський експорт нафти через українські санкції проти "Дружби"
18:40 - Керівник "Укренерго" прокоментував рішення суду щодо перевірки його на корупцію
18:36 - Резервний фонд, з якого фінансують термінову відбудову та фортифікації, майже пустий
18:30 - Розпочинається обговорення змін до Положення про ліцензування банків
18:09 - Мінфін пояснює, чому не бажано підвищувати ПДВ 
18:01 - Де в Україні дешевше винаймати квартиру: опубліковано рейтинг
17:49 - Мораторії в Україні: чому від них потрібно відмовлятися
17:45 - Одному страховику та двом кредитним спілкам анульовано ліцензії та виключено їх з Державного реєстру фінустанов, двом платіжним установам відкликано ліцензії
17:43 - У суботу графіки відключення світла діятимуть лише протягом шести годин
17:39 - Без бюджетних коштів: на Оболонському острові облаштовують нові лави для сидінь


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.9582
Канадський долар29.7467
Юань Женьміньбі5.6672
Чеська крона1.7594
Данська крона5.9808
Гонконгівський долар5.2643
Форинт0.114098
Індійська рупія0.49086
Рупія0.0025218
Новий ізраїльський шекель11.2103
Єна0.26571
Теньге0.086782
Вона0.02965
Мексиканське песо2.2428
Молдовський лей2.3193
Новозеландський долар24.2232
Норвезька крона3.7417
московський рубль0.47849
Сінгапурський долар30.5834
Ренд2.2515
Шведська крона3.8054
Швейцарський франк46.5067
Єгипетський фунт0.8503
Фунт стерлінгів52.889
Долар США41.098
Білоруський рубль14.9382
Азербайджанський манат24.1767
Румунський лей8.9773
Турецька ліра1.2457
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.5245
Болгарський лев22.8195
Євро44.6324
Злотий10.4437
Алжирський динар0.3007
Така0.34298
Вірменський драм0.10422
Домініканське песо0.68714
Іранський ріал0.0009632
Іракський динар0.030881
Сом0.46797
Ліванський фунт0.000452
Лівійський динар8.2969
Малайзійський ринггіт8.5755
Марокканський дирхам4.0591
Пакистанська рупія0.14528
Саудівський ріял10.7829
Донг0.0015892
Бат1.10139
Дирхам ОАЕ11.0136
Туніський динар12.8663
Узбецький сум0.0032215
Новий тайванський долар1.24709
Туркменський новий манат11.5583
Сербський динар0.36985
Сомоні3.7936
Ларі14.449
Бразильський реал7.3541
Золото97533.77
Срібло1140.7
Платина38298.82
Паладій37289.04

Курси валют, встановлені НБУ на 29.07.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
CRSR061028.111028.111028.111028.114112.44
FSTF021003.071003.071003.071003.075015.35

Дані за 05.07.2024