Як Верховному Суду подолати корупцію і не стати маріонеткою політиків

30.11.2023 16:40 | Укррудпром

lb.ua, 30 листопада 2023. Опубликовано 16:10 30 ноября 2023 года Незалежна судова система має бути опорою суспільства в його складних відносинах з державною владою. Утім упродовж останніх 30 років спроби поставити суди на рейки справедливості й незалежності не дали бажаних результатів.

Суспільна недовіра й міжнародні вимоги мотивують створити чесну систему правосуддя. Та в процесі змін за найкращими мотивами зазвичай криються політичні інтереси — пошук можливості бодай якось впливати на суд як медіатора.

Останню “велику реформу” судової системи 2016 року позитивно сприйняли й оцінили не лише українське суспільство, а й міжнародні експерти. Адже вона відмежувала й мінімізувала вплив інших гілок влади на судову. Основний фокус реформи спрямували на перехід від чотириланкової (місцеві, апеляційні, касаційні суди та Верховний Суд України) до триланкової системи, яка включає місцеві, апеляційні суди та єдиний Верховний Суд (ВС). 

Нині Верховний Суд є найвищим органом у системі судоустрою України. Він забезпечує сталість і єдність судової практики. Не лише гарантує справедливе рішення, а й додає впевненості всім стейкхолдерам, що таке рішення відповідатиме законним і справедливим інтересам особи й держави. Саме Верховний Суд розглядає справи про оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради й Президента.

У такій площині цілком очікувані бажання й численні спроби поширити або зміцнити політичний вплив на Верховний Суд, зокрема, через зміну структури, повноважень чи функцій. Серед останніх поштовхів для чергової реорганізації — корупційний скандал навколо колишнього голови Верховного Суду Всеволода Князєва. На хвилі суспільного невдоволення та “збентеженої” судової системи народні обранці продукують усе нові й нові законопроєкти, які, на їхню думку, зможуть очистити ВС від корупції.

 

Фото: supreme.court.gov.ua

Всеволод Князєв під час засідання Пленуму Верховного суду 16 грудня 2022 року.

Що ми маємо?

Реформа суттєво змінила структуру й баланс судової системи. Зокрема, замість ліквідованих вищих спеціалізованих судів і Верховного Суду України утворили відповідні касаційні суди в межах єдиного нового Верховного Суду. Згодом такий спосіб реформування переглянув Конституційний Суд України. Він визнав неконституційною ліквідацію Верховного Суду України. Однак створення нового Верховного Суду визнав відповідним Основному закону. Цю правову колізію досі не внормували на законодавчому рівні. Відтак в Україні існують дві юридичні особи: Верховний Суд і Верховний Суд України (щоправда, повноваження здійснювати правосуддя має лише Верховний Суд).

Юридична лакуна в процедурному й організаційному аспектах найвищого суду нині живе власним життям. Парламентарі зрідка згадують про неї та пропонують поодинокі варіанти, аби врегулювати на законодавчому рівні. Тим часом новий Верховний Суд ухвалив понад 223 тисячі рішень у адміністративних, цивільних, господарських і кримінальних справах. 

Однакове застосування судами норм права забезпечує Велика Палата Верховного Суду. Це така собі його верхівка, яка, відповідно до закону, є колегіальним органом і складається з 21 судді (по 5 суддів від кожного касаційного суду і голова Верховного Суду за посадою). За час свого існування Велика Палата розглянула майже 6 тисяч справ, значна частина яких стосувалася непростих правовідносин чи одіозних особистостей. Або й узагалі мала відверто політичний бекграунд.

У чиїх руках судочинство?

Зміна парадигми добору суддів опинилася серед головних підходів, за якими слід формувати незалежний суд. До 2016 року їх призначали за закритою схемою та лише в межах судової системи. Натомість після реформи, відповідно до конкурсної процедури, суддями Верховного Суду можуть стати не лише професійні судді, а й науковці чи адвокати.

Фото: supreme.court.gov.ua

Велика Палата Верховного Суду

Не менш важливий крок — органи суддівського самоврядування реорганізували, докорінно змінивши підходи. Раніше членів Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів призначали президент і парламент. А реформа запровадила прозорий конкурсний відбір. Така практика унікальна, оскільки в більшості європейських країн процедура призначення суддів Верховного Суду має політичний характер.

 

Відсутність політичного впливу на формування судової системи в Україні є надзвичайно важливим кроком для становлення її незалежності. Однак невтомні політичні еліти періодично намагаються перетворити системну взаємодію із судовою гілкою влади в підконтрольність останньої. 

Зараз увага політичної влади зосереджена на Верховному Суді не лише через ті рішення, які він ухвалює. Наприклад, за 2023 рік лише Велика Палата Верховного Суду ухвалила щонайменше чотири рішення не на користь Президента. Крім того, Верховний Суд — це орган, який стоїть на чолі всієї судової системи України.

Риба гниє з голови, а Верховний Суд — з очільника?

На тлі щоденної кропіткої роботи Верховного Суду час від часу відбувалися скандали довкола окремих суддів — чи то через водіння в нетверезому стані, чи то через наявність російського паспорта. Такі ситуації судова система вирішувала переважно шляхом самоочищення: звільнення чи притягнення до дисциплінарної відповідальності. 

 

Утім після понад п"яти років побудови Верховного Суду як незалежної та прозорої інституції “космічний” хабар (близько трьох мільйонів доларів) голові Верховного Суду Всеволоду Князєву сколихнув усю судову систему. Одразу після того, як оголосили підозру Князєву, Верховний Суд скликав пленум, на якому 140 суддів висловили недовіру очільникові. І ще 137 проголосували за припинення його повноважень голови Верховного Суду. Цей день назвали “чорним днем в історії Суду”. Крім того, на брифінгу САП і НАБУ повідомили про обшуки в інших 18 суддів Великої Палати, які могли бути причетні до “корупційної схеми Князєва”. Щоправда, досі жоден інший суддя Верховного Суду підозри в цій справі не отримав. То чи можливо через зміну структури, нові конкурси й поліграф очистити інституцію від бажання окремих її представників незаконно збагатитися?

Фото: Суспільне / Нікіта Галка

Пленум Верховного суду, на якому ВС висловив недовіру голові Всеволоду Князєву та достроково позбавив його статусу очільника суду, 16 травня 2023.

Доцільність і законність реформи: чи існує вона?

Через два дні після резонансного викриття очільника ВС на корупції Комітет Верховної Ради з питань правової політики зібрався обговорити подальшу роботу Великої Палати. Там звучали ідеї, які насправді висловлювали в кулуарах парламенту ще задовго до цього скандалу. Особливо активно варіанти реформування обговорювали в Офісі Президента. Зокрема, ще у 2022 році заступник керівника Офісу Президента Андрій Смирнов зазначав, що Велика Палата Верховного Суду взагалі не потрібна, а якщо й допускати її функціонування, то в компетенції інстанції має бути виключно визначення підсудності спорів, а не їх розгляд по суті.

Скринька Пандори з ідеями реформування Верховного Суду відчинилася відразу після виборів нового голови Верховного Суду. Того самого дня в парламенті зареєстрували законопроєкт №9331 про необхідність жорстко й безкомпромісно долати прояви корупції в системі правосуддя. У цьому документі, зокрема, йшлося про відновлення розгляду Вищою радою правосуддя дисциплінарних скарг щодо суддів, можливість періодичної перевірки доброчесності суддів й оптимізацію системи судоустрою України. Цей проєкт схвалили й передали Раді національної безпеки та оборони.

 

Не залишаючись осторонь, Президент увів у дію рішення РНБО від 23 червня 2023 року “Про прискорення судової реформи та подолання проявів корупції у системі правосуддя”. Воно пропонує перевіряти всіх суддів Верховного Суду на предмет можливого вчинення дисциплінарних проступків і вдосконалити порядок обрання суддів до Великої Палати, а також запровадити механізм їх відкликання.

Фото: ОПУ

Президент Володимир Зеленський під час візиту до ВС

Визначена в Рішенні РНБО “дорожня карта” швидко стала об’єктом для напрацювання ідей щодо діяльності й очищення судової системи, у тому числі й Верховного Суду. Невдовзі в парламенті зареєстрували законопроєкт №9454, який пропонує, аби Вища рада правосуддя моніторила роботу суду, якщо одному з його суддів вручили підозру у вчиненні корупційного злочину. Крім того, проєкт приписує проводити психофізіологічне опитування судді із застосуванням поліграфа.

Тим часом поліграф не ефективний механізм перевірки. А пряме зобов’язання для ВРП провести моніторинг роботи Верховного Суду порушує принцип стримувань і противаг, адже орган законодавчої влади не має повноважень зобовязувати до чогось орган суддівського врядування. Тут варто врахувати досвід Польщі, де після створення у 2017 році дисциплінарної палати, яка моніторить діяльність суддів, їхній Верховний Суд перестав існувати як незалежний орган. І це нововведення стало системою тиску на суддів, чимало з них зазнали переслідувань за свої переконання.

Далі у Верховній Раді зареєстрували ще два законопроєкти. Перший, №9643, пропонує скоротити кількість суддів Великої Палати до 14 суддів (по три представники з кожного касаційного суду, секретар і голова Верховного Суду за посадами) з можливістю їх відкликати. А також зменшити її повноваження щодо перегляду справ і здійснювати розподіл справ на всіх суддів незалежно від юрисдикції.

Альтернативний законопроєкт №9643-1 так само передбачає зменшення кількості суддів Великої Палати Верховного Суду, розподіл справ на всіх суддів і розширення повноважень секретаря Верховного Суду, зокрема, призначення ним на посаду та звільнення з неї керівника апарату ВС і першого заступника керівника апарату ВС (за поданням голови Верховного Суду).

Фото: dejure.foundation

Ці законопроєкти мають і прихильників, і критиків. Але єдиної думки про подальшу роботу ВС і його Великої Палати немає. Між ініціативами депутатів, резонансними випадками корупції у Верховному Суді та недовірою суспільства необхідно знайти баланс, який забезпечив би функціональну й незалежну судову систему.

Зменшення будь-якого колегіального органу не призводить автоматично до зменшення корумпованості і, вірогідно, може сприяти ручному управлінні. Не варто допускати, щоб “справа Князєва” стала парасолькою, якою прикривають спроби встановити політичний контроль над Верховним Судом. Збереження незалежної та ефективної судової інституції полягає в злагодженій співпраці всіх гілок влади, адже проблема корупції не обмежується певними суддями чи конкретним органом, вона набагато ширша й глибша. 

Водночас оптимізація роботи або додатковий моніторинг, як показує практика, не є ефективною реакцією на прояви корупції. Подолати системну проблему можна лише за допомогою системних рішень. Наприклад, напрацювати стратегію взаємодії та ввести додаткові антикорупційні індикатори. 

Юлія П"ЄЦКО, аналітикиня Центру спільних дій

Додати коментар

Користувач:
email:





The market's impact
Reverberates through the world
A global dance floor

- Fin.Org.UA

Новини

07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 27.07.2024
00:00 - Накази Міністерства енергетики України
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
00:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:25 - Кібер іншуртех Cowbell залучив 55 млн євро у раунді Серії C від Zurich
21:04 - Продовжуємо діалог з США щодо збільшення підтримки української економіки, - Юлія Свириденко
21:00 - Новини 26 липня: суперечки про підвищення ПДВ, спустошений Резервний фонд держбюджету 
20:44 - У Раді пояснили, коли треба ухвалити зміни до бюджету, аби військові вчасно отримали зарплати
20:20 - Продовжуємо діалог з США щодо збільшення підтримки української економіки - Юлія Свириденко
20:11 - У рамках Олімпійських ігор у Парижі стартувала глобальна комунікаційна кампанія VOLIA
20:06 - САП та НАБУ підозрюють екстоппосадовців у завданні "Центренерго" мільйонних збитків 
20:00 - Золото гнётся, но пока не сломлено
20:00 - Американцы критически мало сберегают, но это пока не беспокоит рынки
19:30 - Нацбанк випустив нову монету, присвячену медикам 
19:25 - S&P підвищило рейтинг Vienna Insurance Group на рівні "A+" зі стабільним прогнозом
19:25 - НБУ змінив тимчасового адміністратора CК “Саламандра”
19:25 - НБУ анулював ліцензії та виключення з реєстру СК "Велтлінер"
19:25 - Страховики констатують зростання тарифів на перестрахування відповідальності
19:10 - Посилюємо співпрацю з UNICEF Ukraine для прискорення імплементації програм водозабезпечення населення, розвитку кліматичної політики та залучення молоді до довкіллєвих треків
19:03 - Чому ПДВ підвищувати небажано, – роз’яснення Мінфіну
19:03 - Кількість працюючих індустріальних парків в Україні у 2024 може зрости до 20, у 2025 - до 30
18:59 - "Лукойл" збільшив морський експорт нафти через українські санкції проти "Дружби"
18:40 - Керівник "Укренерго" прокоментував рішення суду щодо перевірки його на корупцію
18:36 - Резервний фонд, з якого фінансують термінову відбудову та фортифікації, майже пустий
18:30 - Розпочинається обговорення змін до Положення про ліцензування банків
18:09 - Мінфін пояснює, чому не бажано підвищувати ПДВ 
18:01 - Де в Україні дешевше винаймати квартиру: опубліковано рейтинг
17:49 - Мораторії в Україні: чому від них потрібно відмовлятися
17:45 - Одному страховику та двом кредитним спілкам анульовано ліцензії та виключено їх з Державного реєстру фінустанов, двом платіжним установам відкликано ліцензії
17:43 - У суботу графіки відключення світла діятимуть лише протягом шести годин


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.9582
Канадський долар29.7467
Юань Женьміньбі5.6672
Чеська крона1.7594
Данська крона5.9808
Гонконгівський долар5.2643
Форинт0.114098
Індійська рупія0.49086
Рупія0.0025218
Новий ізраїльський шекель11.2103
Єна0.26571
Теньге0.086782
Вона0.02965
Мексиканське песо2.2428
Молдовський лей2.3193
Новозеландський долар24.2232
Норвезька крона3.7417
московський рубль0.47849
Сінгапурський долар30.5834
Ренд2.2515
Шведська крона3.8054
Швейцарський франк46.5067
Єгипетський фунт0.8503
Фунт стерлінгів52.889
Долар США41.098
Білоруський рубль14.9382
Азербайджанський манат24.1767
Румунський лей8.9773
Турецька ліра1.2457
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.5245
Болгарський лев22.8195
Євро44.6324
Злотий10.4437
Алжирський динар0.3007
Така0.34298
Вірменський драм0.10422
Домініканське песо0.68714
Іранський ріал0.0009632
Іракський динар0.030881
Сом0.46797
Ліванський фунт0.000452
Лівійський динар8.2969
Малайзійський ринггіт8.5755
Марокканський дирхам4.0591
Пакистанська рупія0.14528
Саудівський ріял10.7829
Донг0.0015892
Бат1.10139
Дирхам ОАЕ11.0136
Туніський динар12.8663
Узбецький сум0.0032215
Новий тайванський долар1.24709
Туркменський новий манат11.5583
Сербський динар0.36985
Сомоні3.7936
Ларі14.449
Бразильський реал7.3541
Золото97533.77
Срібло1140.7
Платина38298.82
Паладій37289.04

Курси валют, встановлені НБУ на 29.07.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
CRSR061028.111028.111028.111028.114112.44
FSTF021003.071003.071003.071003.075015.35

Дані за 05.07.2024