Ірина Мудра виступила з промовою на Варшавському Безпековому Форумі
04.10.2023 17:45 | Fin.Org.UA за інформацією КМУПід час Варшавського Безпекового Форуму (WSF 2023) заступник Міністра юстиції України Ірина Мудра взяла участь у заході на якому відбулося обговорення питань конфіскації активів, належних російській федерації, який було організовано за партнерства з Міжнародним центром перемоги України (ICUV).
На початку панельної дискусії на тему: «Конфіскація російських активів: Правові та політичні можливості», Ірина Мудра почала свою промову з того, що обсяги та масштаб завданих внаслідок збройної агресії російської федерації проти України ще належить розрахувати та оцінити в повній мірі, хоча вже зараз за різними дослідженнями прогнозують оціночну вартість витрат на реконструкцію та відновлення України в сотні мільярдів доларів США.
Ірина Мудра окремо наголосила на важливості процесу відновлення справедливості для України: «За таких умов, виплата репарацій є невідворотною і має бути невід’ємною частиною процесу відновлення справедливості.
А тому росія зобов’язана виплатити кошти за завдані нею збитки, що є не тільки етичним чи моральним імперативом, а й, перш за все, юридичним зобов’язанням у відповідності до принципу відповідальності держав за міжнародним публічним правом».
Враховуючи наведене, Україна не лише запропонувала концепцію комплексного компенсаційного механізму, а й закликала союзні держави спільними зусиллями притягнути до відповідальності росію за грубі порушення міжнародного права.
Концепція комплексного компенсаційного механізму передбачає три компоненти: міжнародний Реєстр збитків, який обліковуватиме всі завдані збитки та докази їх настання, комісію з розгляду заяв для присудження сум до виплати та компенсаційний фонд, який акумулюватиме кошти для виплати репарацій.
На сьогодні вже побудовано перший компонент – міжнародний Реєстр збитків, завданих агресією російської федерації проти України.
«Це є важливим практичним кроком і початком втілення концепції компенсаційного механізму.
Але без створення комісії з розгляду заяв та компенсаційного фонду, без запровадження правових механізмів, які б дозволили передати так звані російські активи до компенсаційного фонду для виплати компенсацій жертвам збройної агресії та відновлення України, Реєстр залишиться лише базою даних збитків, що є не прийнятним для нашої влади та нашого народу», – наголосила Ірина Мудра.
Тому, з огляду на існуюче у відповідності до міжнародного права зобов’язання росії відповісти за завдану внаслідок збройної агресії шкоду, в черговий раз прозвучав заклик України до підтримки та створення політичного та адміністративного механізму на основі міжнародної угоди, який би був правовим підгрунтям для використання як суверенних активів російської федерації, так і її прибічників, для виплати репарацій, в тому числі для їх конфіскації.
Ірина Мудра акцентувала увагу на тому, що в процесі конфіскації суверенних активів росії можуть виникати певні труднощі як на національному рівні держав, так і в міжнародній площині виходячи із загальних засад співіснування країн.
Механіка вирішення питання конфіскації активів та їх передачі до компенсаційного механізму на національному рівні є досить простою навіть з урахуванням тих проблемних питань, які можуть виникнути у сфері конституційного права, зокрема, щодо приватної власності, право на яке не є абсолютним та може бути зміненим.
У сфері міжнародного права ситуація є протилежною, оскільки існує необхідність відмовити у наданні суверенного імунітету росії у зв’язку з необхідністю вилучення активів останньої для виплати компенсацій.
В той же час, оскільки росія вчинила грубі порушення міжнародного права та зобов’язана повністю відшкодувати Україні та жертвам заподіяну шкоду, було б справедливо з боку іноземних держав, тимчасово відмовити росії в захисті суверенного імунітету та змусити росію сплатити відшкодування шляхом спрямування російських суверенних активів на виплату репарацій.
Більше того, відмова росії відшкодувати збитки, спричинені грубими порушеннями міжнародного права вже сама по собі є міжнародно-протиправною дією, яка додатково виправдовує можливість застосування з боку інших держав контрзаходів проти держави-порушника, включаючи скасування суверенного імунітету російських активів.
І щодо третього рівня, який стає на заваді конфіскації російських активів – це необхідність прийняття рішення в політичній площині.
Багато держав стурбовані тим, що якщо сьогодні вони конфіскують російські активи, це створить поганий прецедент, і завтра західні держави захоплять активи будь-кого іншого.
«Враховуючи, те що мова йде не лише про грубе порушення росією заборони на застосування сили, а й про масові порушення міжнародного гуманітарного права, міжнародних прав людини, ми говоримо про невиконання росією обов’язкових приписів Міжнародного суду ООН, про систематичне невиконання протягом багатьох років рішень ЄСПЛ, держави повинні припинити шукати виправдання під прикриттям усталених норм міжнародного права та страху створити прецеденти для виправдання бездіяльності і нестворення належного механізму, який би змусив виконати росією свої зобов’язання та відшкодувати Україні та всім постраждалим шкоду шляхом конфіскації активів агресора», - зазначила Ірина Мудра в своєму заключному слові.