Служби відновлення чи стара сітка Автодору. Кому довірили відбудову

26.09.2023 19:15 | Укррудпром

zn.ua, 26 вересня 2023. Опубликовано 18:15 26 сентября 2023 года Служби відновлення (колишні САДи з підпорядкування Укравтодору) — одні з ключових гравців у відбудові країни. У їхньому розпорядженні — мільярди гривень, а їхні практики не стали кращими.

2022 року САДи, як і ОВА, активно критикували за мільярди на ремонти доріг під час війни. А 2023-го, коли Служби автодоріг стали Службами відновлення, критики поменшало, хоча ремонт та утримання доріг залишилися у пріоритеті, та й підходи до освоєння коштів не змінилися.

Нині вони є замовниками робіт із відбудови у 24 регіонах. САДи стали розпорядниками понад 34 млрд грн тільки з Фонду ліквідації наслідків збройної агресії.

У війну Служби відновлення, як і більшість розпорядників бюджетних коштів, у закупівлях користуються можливістю укладати прямі договори на мільярди гривень, а також опціями збільшити вартість договорів через закупівлі додаткових робіт. Якщо 2023 року конкурентних закупівель на Prozorro Служби розмістили на 21,5 млрд грн очікуваної вартості, то прямих — у 2,5 разу більше, на майже 54 млрд грн

 

Мільйони без аукціонів

Не секрет, що і 2023 року на ремонт та утримання доріг іде колосальна сума, яка вже зараз лише за сіткою колишнього Автодору сягає понад 30 млрд грн.

Великі суми на ремонт одних і тих же об"єктів часто йдуть без аукціону (торги з особливостями — з одним учасником).

Як, до прикладу, ремонт мосту через річку Случ у Рівненській області. Служба відновлення уклала договір на 527 млн грн із ТОВ “Автострада”. Цікаво, що торік ця ж компанія ремонтувала цей же міст, тільки дешевше — за 390 млн грн. За даними Spending, Служба відновлення вже заплатила підряднику 346,2 млн грн із першої закупівлі. Попри такі витрати, активні ремонтні роботи стартували лише із серпня 2023-го.

Загалом же міст, якщо його ремонт обмежиться двома закупівлями, коштуватиме 916 млн грн.

Закупівлі змінюються, але не підрядники

Із розширенням функціоналу у Служб відновлення збільшився і діапазон ремонтів та закупівель. Разом із замовниками також перекваліфікувалися й підрядники — від дорожніх тендерів до відбудови електростанцій, будівництва водогонів, захисту об"єктів критичної інфраструктури, фортифікаційних споруд.

Незмінними залишаються ТОП фірм-улюбленців, тільки на спрощених умовах. Так, 2023 року 5-мільярдні підряди за прямими договорами і без конкурентних закупівель отримали:

ТОВ “Автомагістраль-Південь” — 5,4 млрд грн від Служби відновлення в Запорізькій області на інженерні та будівельні роботи по об"єкту №14 та 5,32 млрд грн від Служби відновлення у Дніпропетровській області на будівництво магістрального водогону р.Інгулець—Південне водосховище;

ТОВ “ОНУР КОНСТРУКЦІОН ІНТЕРНЕШНЛ” — 5,36 млрд грн від Служби відновлення у Львівській області на інженерні та будівельні роботи;

ТОВ “Група компаній “АВТОСТРАДА” — 5,3 млрд грн від Служби відновлення в Дніпропетровській області на будівництво магістрального водогону Хортиця (ДВС2)—Томаківка—Марганець.

Таким чином, фірми з шорт-листа дорожнього будівництва перемістили до переліку головних підрядників відбудови в регіонах.

Мільярдні договори та самостійне визначення виконавців без тендерів — наслідки пункту 13 постанови КМУ №1178, який дає розпорядникам бюджетних коштів широкі можливості здійснення закупівель. Запровадження моніторингу закупівель Держаудитслужбою, як показує практика, особливого впливу на такі закупівлі не має.

Тому кроком №1 для служб мало би стати їхнє перезавантаження.

Так, нині Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури й Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури активно впроваджують антикорупційні заходи на найвищому рівні. Однак їх варто першочергово спустити у регіони, де і здійснюються закупівлі та виконуються проєкти відбудови

Автодорівські САДи vs Служби відновлення: що треба змінити

Служби відновлення можуть стати прикладом того, як зі зміною назви змінюється суть. Однак наразі високим залишається ризик повторення старих схем

Служби й досі працюють із формальними антикорпрограмами, з недіючими громадськими радами, а про конкурси на посади там узагалі забули.

Нині середньостатистична Служба — це 58— 60 працівників. Середня заробітна плата працівника 2022 року становила близько 30 тис. грн на місяць.

У керівників зарплати вищі — в середньому 73 тис. грн, або 2 тис. дол., на місяць. За нашими даними, найбільше 2022 року отримали начальники Служб у Хмельницькій (1,81 млн грн, або майже 50 тис. дол.), Чернігівській (1,75 млн грн, або майже 48 тис. дол.), Чернівецькій (1,57 млн грн, або майже 43 тис. дол.), Івано-Франківській (1,53 млн грн, або майже 42 тис. дол.) і Тернопільській (1,39 млн грн, або 38 тис. дол.) областях.

Проте, незважаючи на достатньо високі зарплати, існують серйозні ризики призначення на посади керівників Служб відновлення осіб із низьким рівнем доброчесності. 2019 року Національне антикорупційне бюро затримало керівника САД у Миколаївський області під час одержання ним траншу відкату — 90 тис. дол. 2023 року Вищий антикорупційний суд визнав колишнього начальника САД у Хмельницькій області винним в нецільовому використанні бюджетних коштів при здійсненні ремонту мосту.

Прозоре призначення керівників має стати одним із першочергових заходів реформування Служб відновлення. Нині мінімум шість Служб не мають постійних керівників. Враховуючи, що Служби відновлення вже розпочали відбудову перших об’єктів, потрібно вже зараз призначати очільників на засадах прозорості та з обов’язковою перевіркою на доброчесність.

Реальні антикорупційні програми. Досі вони були формальними документами, а мають стати стратегічними інструментами ризик-менеджменту.

Наразі Служби відновлення в регіонах активно затверджують антикорупційні програми.

Наведу три ключові ризики та заходи впливу на них, які додали Служби до програм після наших рекомендацій:

неоприлюднення обґрунтування очікуваної вартості предмета закупівлі, як, наприклад, у закупівлі на 5,4 млрд грн, що здійснювалася Службою відновлення у Запорізькій області. Це призводить до неможливості перевірити обґрунтованість і доцільність визначення такої суми. Існує ризик завищення вартості такої закупівлі, тому важливо передбачити документальне підтвердження розрахунку очікуваної вартості предмета закупівлі;

неоприлюднення всіх додатків до договору, у тому числі кошторисної документації, при закупівлі робіт (послуг) із ремонту/будівництва, специфікацій до договору. Аналогічний тендер на 296 млн грн Служби відновлення у Чернівецькій області унеможливлює перевірку відповідності цін ринковому рівню, а відповідно, обмежує контроль над вартістю та якістю виконання договору. Це може призвести до потенційного необґрунтованого завищення ціни предмета закупівлі. Заходом мінімізації цього ризику є обов"язковість публікації кошторисної документації, специфікацій і всіх інших додатків до договору;

умисність скасування закупівель. Це звичайна практика, коли у конкурентних закупівлях виграє не той учасник. Так, Служба відновлення у Вінницькій області скасувала тендер на 1,1 млрд грн через годину після оголошення переможця.

Також практика скасування тендерів використовується як можливість повторно оголосити закупівлю в одного учасника. Це може свідчити про приватний інтерес посадових осіб. Виходом із ситуації є документальне підтвердження обґрунтування скасування закупівлі, а також забезпечення внутрішнього контролю.

Важливо, щоб програми стали реальними запобіжниками корупційних ризиків, а не декларативними документами. Це можливо тільки в тому разі, якщо Служби відновлення виконуватимуть на практиці заходи впливу задля попередження ризиків. Це ми моніторитимемо.

Служби відновлення вже зараз повинні “виходити з бульбашки” та робити кроки до перезавантаження й посилення доброчесності. Адже нині вони так здійснюють закупівлі, нібито війну вже виграно і країну відбудовано, — мільярди без торгів, мільйони на автомобілі, мультимедійні комплекси та благоустрій території Служб. 

Мартина БОГУСЛАВЕЦЬ, виконавча директорка Інституту законодавчих ідей

Додати коментар

Користувач:
email:





Акції, валюта,
Український ринок росте,
Інвестуймо разом.

- Fin.Org.UA

Новини

16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 25.10.2024
14:08 - Що потрібно Україні, щоб рухатися в бік розвинених країн. Уроки від нобелівських лауреатів
13:44 - Астрономічна сума допоможе Україні виконати Нацплан з енергетики та клімату
13:23 - Україна зібрала найкращий врожай гороху за останні три роки: причина
13:20 - Биткоин завершил коррекцию?
13:20 - PMI еврозоны временно помог евро, но вряд ли изменит тренд
13:02 - Мала приватизація поповнила бюджет на 9,5 мільярдів: що принесло найбільше коштів
12:56 - Перемога Трампа на виборах може завдати важкого удару по економіці Німеччини - Reuters
12:52 - Україна обговорила з Єврокомісією проміжні результати другої фази Ukraine Investment Framework (UIF)
12:32 - Федоров анонсував нові послуги в "Дії": їх буде шість 
12:28 - Tesla відзвітувала про найбільший квартальний прибуток за понад рік: акції зросли на 12%
12:21 - Максим Лібанов на Business & Legal Tax Forum: Комісія та НБУ спільно працюють задля створення якісного регулювання ринку віртуальних активів
12:04 - Обсяг готівки в Україні скоротився: яких банкнот стало менше
11:49 - Страйк працівників Boeing продовжується: останню пропозицію компанії відхилено 
11:42 - Інтерв'ю Володимира Лепушинського про валютно-курсову та процентну політику НБУ
11:31 - Nvidia закрила доступ користувачам з московія та Білорусі до оновлень драйверів для відеокарт
11:21 - Банки оновили курс валют: євро та долар здешевшали
10:12 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - СОБОРНИЙ ТА ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОНИ М. ДНІПРА) ІНФОРМУЄ!
10:00 - 9,58 млрд грн — економічний ефект від малої приватизації держмайна за два роки
09:39 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ – НОВОКОДАЦЬКИЙ, ЧЕЧЕЛІВСЬКИЙ ТА ЦЕНТРАЛЬНИЙ РАЙОНИ М. ДНІПРА) ІНФОРМУЄ!
09:36 - Колонка Сергія Савчука про новий закон про “автоцивілку”
09:35 - Комунікаційна податкова платформа: про порядок отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами
09:30 - Фізична особа – іноземець має посвідку на тимчасове проживання в Україні: чи має така особа право на податкову знижку за навчання?
09:29 - До уваги платників податку на додану вартість!
09:29 - Інформаційні матеріали щодо стану інноваційної діяльності
09:27 - Де можна ознайомитись з інформацією щодо режиму роботи користувачів КНЕДП ДПС та переліком документів, необхідних для отримання ЕДП?
09:26 - Чи вважається порушенням відсутність підпису одержувача у видаткових касових ордерах або видаткових відомостях?
09:19 - Що є об’єктом оподаткування військовим збором?
09:19 - Яким чином обчислюється сума податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичної особи?
09:17 - До уваги користувачів радіочастотного спектру (радіочастотного ресурсу) України!


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар27.4564
Канадський долар29.8639
Юань Женьміньбі5.7994
Чеська крона1.7654
Данська крона5.971
Гонконгівський долар5.3103
Форинт0.110545
Індійська рупія0.49078
Рупія0.0026476
Новий ізраїльський шекель10.9213
Єна0.27144
Теньге0.084895
Вона0.029915
Мексиканське песо2.085
Молдовський лей2.2911
Новозеландський долар24.8733
Норвезька крона3.7742
московський рубль0.42572
Сінгапурський долар31.2693
Ренд2.3325
Шведська крона3.9023
Швейцарський франк47.6643
Єгипетський фунт0.8459
Фунт стерлінгів53.5264
Долар США41.263
Білоруський рубль14.9982
Азербайджанський манат24.2681
Румунський лей8.9568
Турецька ліра1.2052
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.8598
Болгарський лев22.7834
Євро44.5413
Злотий10.2568
Алжирський динар0.3121
Така0.3435
Вірменський драм0.106432
Домініканське песо0.68698
Іранський ріал0.00009177
Іракський динар0.031466
Сом0.48953
Ліванський фунт0.000461
Лівійський динар8.7057
Малайзійський ринггіт9.9961
Марокканський дирхам4.2532
Пакистанська рупія0.14836
Саудівський ріял10.9876
Донг0.0016778
Бат1.27814
Дирхам ОАЕ11.2224
Туніський динар13.6305
Узбецький сум0.0032417
Новий тайванський долар1.30179
Туркменський новий манат11.7771
Сербський динар0.39422
Сомоні3.8702
Ларі15.1127
Бразильський реал7.5853
Золото112999.55
Срібло1406.7
Платина42788.49
Паладій47150.4

Курси валют, встановлені НБУ на 25.10.2024