Поїзд далі не їде. Чому не будують метро на Виноградар?

23.09.2023 09:10 | Укррудпром

Економічна правда, 22 вересня 2023. Опубликовано 08:15 23 сентября 2023 года Роботи з будівництва метро на Виноградар не ведуться, але гроші на це виділяються. Як це можливо?

 “Чудові новини! Роботи з будівництва двох станцій метро на Виноградар тривають за графіком”, — ідеться в новині на сайті ЖК “Ліпінка” за червень 2019 року.

“Своя станція метро в кількох кроках від комплексу. До центру міста — чотири станції”, — сповіщає потенційних покупців квартир сайт ЖК “Діброва парк”.

“Продовження зеленої гілки метро подарує мешканцям “Варшавського масиву” чотири станції. Найближчим часом мають відкритися “Мостицька” та “Проспект правди”, — заманює інвесторів забудовник Stolitsa Group.

З 2016 року, коли міський голова Києва Віталій Кличко оголосив про будівництво метро на житловий масив Виноградар, девелоперські компанії Владислави Молчанової, Степана Черновецького, Ігоря Кушніра, Вадима Столара та Дмитра Ісаєнка звели тисячі квартир на місці садів агрокомбінату “Пуща-Водиця”.

Близьке розташування до майбутніх станцій для багатьох стало визначальним фактором при виборі житла. Проєктанти сприяли забудовникам, спрямувавши метро до нових ЖК, а не до старої забудови Вітряних Гір і Виноградаря.

Терміни закінчення робіт не раз посувалися: спочатку на 2021 рік, а потім на 2023-й і 2024-й. Останні півтора року темпи будівництва близькі до нуля.

Велика війна — не основна причина. Наразі в Києві реалізуються масштабні автомобільні проєкти — зведення розв"язки на перехресті вулиць Богатирської та Полярної за 3,1 млрд грн, ремонт Дегтярівського шляхопроводу за 2,1 млрд грн, перекладання асфальту на Північному мості за 375 млн грн.

Чому зупинилося будівництво станцій метро, на які вже витратили 4 млрд грн?

Метробудівники-рантьє

Головна причина зупинки робіт з продовження Сирецько-Печерської гілки метрополітену на Виноградар — фінансові махінації компанії “Київметробуд”, яка є генеральним підрядником будівництва.

Київська місцева прокуратура з"ясувала, що в травні 2019 року посадові особи “Київметробуду” розмістили понад 1,5 млрд грн, отримані з бюджету міста на будівельні роботи, на депозит в Укргазбанку. Як встановило слідство, нараховані відсотки посадовці використали для власного збагачення.

За даними слідства, отримані прибутки “Київметробуд” переказав на рахунки ТОВ “Профі-факторинг”. Останнє спрямувало ці гроші компаніям, пов’язаним у тому числі з народним депутатом Вадимом Столаром.

 

Іншу справу розслідує Нацполіція. Її слідчі з’ясували, що “Київметробуд” переказав 140 млн грн ТОВ “Позитив-В” і 390 млн грн — ТОВ “Київметротонельбуд” як аванс на закупівлю будматеріалів та виконання робіт.

Проте, на думку правоохоронців, компанії не вели фінансово-господарської діяльності. Натомість ці дві компанії переказали частину коштів — 241 млн грн — сімом іншим фірмам. Ці кошти начебто були “передплатою за будівництво метро на Виноградар” і “поворотною фінансовою допомогою”.

Як з’ясувало слідство, ці сім компаній не могли виконати роботи через відсутність найманих кваліфікованих працівників, офісів, складів та виробничого обладнання. Підписант однієї із семи компаній зізнався, що насправді працює кухарем в ресторані “Ayo” і підписував документи підприємства за грошову винагороду.

 

Попри досудове слідство, “Київметробуд” у жовтні 2022 року переказав підконтрольним підприємствам як попередню оплату за будівельні роботи ще 530 млн грн. ЕП надіслала запит “Київметробуду” з проханням прокоментувати звинувачення слідчих, проте на момент виходу публікації відповіді не отримала.

Столична прокуратура вирішила стягнути отримані підприємством відсотки на користь громади. У січні 2023 року апеляційний суд підтримав позицію прокурорів і залишив чинним рішення суду першої інстанції про стягнення з “Київметробуду” понад 139 млн грн до столичного бюджету. Загальна сума фінансових вимог прокуратури до “Київметробуду” становить 218 млн грн. Судові баталії тривають.

Боротьба за мільярдні підряди

Паралельно з цим у “Київметробуді” відбувався корпоративний конфлікт. Після приватизації у 1990-х роках акціонерне товариство довгі роки контролював “червоний директор” Володимир Петренко.

Згодом за підприємство, яке регулярно отримує багатомільярдні підряди від держави, почалася боротьба. У різні періоди “Київметробуд” контролювали ексдиректор корпорації “Укрбуд” Максим Микитась та екскерівник російського підприємства “Вагонмаш” Сергій Кияшко.

Апогеєм стали взаємні звинувачення представників компанії в рейдерстві в грудні 2019 року. Тоді Мінюсту довелося визнати збори акціонерів “Київметробуду” фіктивними і двічі скасовувати зміни до реєстру власників компанії.

 

Пізніше стало відомо, що змінити керівництво намагався Микитась. Зараз ексзабудовник підозрюється в пропозиції 850-мільйонного хабара міському голові Дніпра Борису Філатову за сприяння у виграші тендеру на будівництво метро.

Наразі акції “Київметробуду” поділені між панамською і британською офшорними компаніями, Анатолієм Вернигорою, Сергієм Волковим та Русланом Ткачем.

Метро не будується, гроші виділяються

Влітку начальник комунального підприємства (КП) “Київський метрополітен” Віктор Брагінський заявив, що роботи із зведення метро на Виноградар відновлять у вересні 2023 року після коригування науково-проєктної документації.

Наприкінці 2022 року КП замовило коригування проєкту і заплатило за нього 69,4 млн грн. У відповіді на запит ЕП необхідність коригування проєктної документації на підприємстві пояснили зміною щільності забудови, зміною державних будівельних норм та рекомендаціями науково-технічного супроводу будівництва.

У технічному завданні на сторінці тендеру в Prozorro йдеться, що в оновлений проєкт будівництва впишуть можливість залучення інвестицій, запуску нової ділянки метро трьома чергами і необхідність знесення деяких об"єктів.

На запитання, чи відновили роботи у вересні 2023 року, заступник начальника столичного метрополітену Дмитро Пінчук повідомив, що “Київметробуд” відновив будівництво у вересні 2022 року і нібито весь останній рік воно триває.

“На будівельному майданчику 213біс (технічний номер) ведуться підготовчі роботи з перебазування машин та механізмів з подальшим виконанням налагоджувальних робіт для продовження виконання будівництва двоярусних тунелів”, — ідеться у відповіді на запит ЕП.

Проєкт станції метро “Мостицька”

Водночас, за спостереженнями мешканців, блогерів-оглядачів та депутатів Київради, прохідницький щит між станцями “Сирець” та “Мостицька” не працює, а на відкритій ділянці між “Мостицькою” та “Проспектом правди” виріс підлісок.

Прохідницький щит вирив лише один тунель на підземній ділянці будівництва, а відсоток готовності відкритої ділянки в “Київському метрополітені” оцінювати не беруться. Дати завершення будівництва і пуску руху поїздів визначать після коригування проєкту і з урахуванням бюджетного фінансування.

Загальна кошторисна вартість будівництва ділянки Сирецько-Печерської лінії метрополітену від станції “Сирець” на Виноградар з будівництвом електродепо становить 11,2 млрд грн. Останній платіж на рахунки “Київметробуду”, за даними порталу використання публічних коштів Spending, відбувся в жовтні 2022 року: 1,5 млн грн на зарплати співробітникам за першу половину лютого 2022 року.

Останні ж значні надходження на рахунки “Київметробуду” датуються груднем 2019 року та груднем 2018 року — 1,4 млрд грн та 2,6 млрд грн відповідно. Платником було КП “Київський метрополітен”.

Що в підсумку? Ситуація складна. Багато залежить від акціонерів і керівництва “Київметробуду”. Відновити роботу і піти на угоду із слідством — найкраще рішення. Такий варіант можливий, якщо одна із сторін корпоративного конфлікту відмовиться від боротьби або поставить її на тривалу паузу.

Час грає проти міської влади. Невиконані обіцянки пбудувати метро бють по її рейтингу. Востаннє в Києві відкривали нову станцію (”Теремки”) десять років тому.

Розірвати договір з “Київметробудом” і провести новий тендер — гірше рішення, бо є ризик не повернути кошти платників податків і відповідати за свої дії в суді. Центральна влада могла б націоналізувати генпідрядника, але тоді виникне питання кадрів: фахівців, які вміють будувати метрополітен, в Україні мало.

У виграші лише забудовники територій агрокомбінату “Пуща-Водиця”, які можуть продавати майбутні квартири “біля метро” ще багато років.

Олександр КОЛЕСНІЧЕНКО

Додати коментар

Користувач:
email:





Market fluctuations
Economic uncertainty
Navigating risk

- Fin.Org.UA

Новини

23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:01 - До страховика застосовано захід впливу у вигляді штрафу
21:00 - Новини 1 грудня: "запобіжка" Міндічу та друга хвиля виплат "зимової підтримки"
20:50 - Туреччина різко скоротила імпорт російської нафти на тлі санкцій
20:25 - Депутати проти запровадження ПДВ для більшої кількості спрощенців – ЗМІ
20:15 - Співзасновник Gunvor виходить з бізнесу після заяви Мінфіну США про "маріонетку Кремля"
20:00 - Nvidia відкриває код для розробки безпілотних автомобілів
19:55 - Monthly Business Outlook Survey, November 2025
19:55 - Businesses Reported Guarded Economic Outlook – Business Outlook Survey in November
19:55 - Щомісячні опитування підприємств України, листопад 2025 року
19:55 - Бізнес стримано оцінив свою ділову активність – підсумки опитування підприємств у листопаді
19:30 - Суд заочно обрав запобіжний захід Міндічу
19:15 - За рік інвестиції у держоблігації зросли майже на третину – Мінфін
19:00 - Уряд затвердив порядок формування Ради громадського контролю при АРМА
18:55 - Реструктуризація кредитів: ФГВФО розповів про темпи виплат
18:49 - ФДМ продав занедбану базу відпочинку на Одещині: ціна зросла у понад сто разів
18:41 - 2 грудня графіки не зміняться
18:30 - Газ для когенераційних установок: Міненерго пояснило, хто купуватиме його дешевше
18:20 - Конкурс на управління арештованими активами IDS Ukraine: як працює процедура відбору
18:20 - Нацбанк випустив нові монети, присвячені Криму, Донеччині та Луганщині
18:15 - Wise заблокує усі карти росіян і білорусів у яких немає посвідки на проживання в ЄС
18:00 - Вимоги до хімічної продукції: презентовано посібник із класифікації, маркування та пакування
18:00 - У СЕП запроваджується трекінг-сервіс платіжних операцій
17:45 - Нацбанк показав курс долара і євро на вівторок 2 грудня
17:36 - Inzhur купив вінницький ТРЦ за півтора мільярда
17:25 - Житлові ваучери: заявки подали вже півтори тисячі родин
17:10 - Уряд спростив отримання дозволів на буріння свердловин
17:00 - Артем Некрасов: Співпраця зі Світовим банком є важливою для стійкості енергосистеми
17:00 - "Ми сильні. Ми разом": нові обігові пам’ятні монети, присвячені єдності та неподільності України
17:00 - В Україні вперше ввели санкції проти морських суден: як їх ідентифікує митниця


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32552
Австралійський долар27.7822
Така0.34644
Канадський долар30.3348
Юань Женьміньбі5.9876
Чеська крона2.0403
Данська крона6.603
Гонконгівський долар5.4364
Форинт0.129599
Індійська рупія0.47276
Рупія0.002541
Новий ізраїльський шекель12.9603
Єна0.27354
Теньге0.082818
Вона0.028887
Ліванський фунт0.000473
Малайзійський ринггіт10.2484
Мексиканське песо2.3169
Молдовський лей2.4907
Новозеландський долар24.3335
Норвезька крона4.1892
Саудівський ріял11.2823
Сінгапурський долар32.7339
Донг0.0016058
Ренд2.4798
Шведська крона4.499
Швейцарський франк52.9134
Бат1.3259
Дирхам ОАЕ11.528
Туніський динар14.4131
Єгипетський фунт0.8909
Фунт стерлінгів56.1742
Долар США42.3413
Сербський динар0.41981
Азербайджанський манат24.9037
Румунський лей9.6891
Турецька ліра0.9973
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.7168
Болгарський лев25.2077
Євро49.3149
Ларі15.6878
Злотий11.6633
Золото179802.33
Срібло2417.7
Платина71423.42
Паладій62202.76

Курси валют, встановлені НБУ на 02.12.2025