Ринок дизпалива: індійське кіно з російськими субтитрами

09.06.2023 17:25 | Укррудпром

zn.ua, 9 червня 2023. Опубликовано 17:20 09 июня 2023 года Аналіз точок, з яких паливо іде в Україну, породжує обґрунтовані сумніви щодо неросійського походження великої частини імпорту.

З початку повномасштабного російського вторгнення схема живлення українського ринку нафтопродуктів постійно змінюється. Спочатку це були країни ЄС, складний імпорт через західний кордон. У другій половині 2022 року почав розкачуватися південний канал, і зараз це надважливе джерело поставок дизпалива. Аналіз точок, з яких паливо іде в Україну, породжує обґрунтовані сумніви щодо неросійського походження великої частини імпорту. Закупівля нафти у росії, мільйони тонн опрацьованого в портах ДП, сумнівні маршрути задіяних у постачаннях танкерів… Усе це має насторожувати Україну, яка ризикує через треті країни опинитися в спонсорах війни проти себе…

Індійське дизпаливо з усього світу

Більшість палива, що потрапляє на український ринок з півдня (окрім очевидних відвантажень із заводів-виробників), має індійське походження. Для індійської нафтопереробки 2022 рік став золотим. Через ембарго ЄС і США російська нафта почала шукати нові ринки і знайшла їх у Азії, передусім в Індії. З 1 квітня 2022-го по 31 березня 2023 року росія збільшила обсяги постачання нафти в Індію у 14 разів. Переробка дешевої російської нафти забезпечила індійським компаніям додаткові переваги, оскільки вони отримали можливість продавати дизпаливо на далекі відстані та збільшити свою присутність у європейському регіоні.

Питання, як ставитися до палива, що вироблене з дешевої російської нафти і за рахунок цього витісняє конкурентів, наразі не стоїть. Сьогодні варто уважно придивитися до каналів поставок індійського ДП (див. рис. 1) — а чи реально є індійським той продукт, який нам везуть?

В Україну індійське дизпаливо потрапляє двома основними шляхами — з терміналів Туреччини та Румунії. Слід зауважити: у березні та квітні лише 5% обсягів імпорту індійського дизпалива було підтверджено сертифікатами походження товару, решта партій вважалася індійськими лише декларативно, бо це дозволяло законодавство.

За п’ять місяців до Румунії надійшло дев’ять танкерів з індійським дизпаливом обсягом 348 тис. тонн. Але дві третини постачань відбувалися не напряму з індійських заводів, а через рейдові перевантаження (ship-to-ship) біля берегів грецької Каламати або Мальти (див. рис. 2—3). У цих акваторіях курсує багато російських танкерів, що переливають паливо на інші судна, подальший напрямок руху яких іноді важко відстежити. За п’ять місяців біля берегів Каламати було перелито 1,87 млн тонн ДП, з яких 1,5 млн тонн надійшло з російських портів. У травні операції з перевантаження російського дизпалива почали здійснювати у водах Мальти.

Більш цікава Туреччина. Країна ще до початку російського вторгнення мала сильні позиції у морських постачаннях дизельного палива в Україну, — 2021 року кожну третю тонну продукту, спрямованого до наших морських і річкових портів, було відвантажено з турецьких терміналів. Після припинення торговельних відносин з росією та Білоруссю значення Туреччини як постачальника дизпалива в Україну тільки зростало. Паралельно посилювалася підозра до походження ДП з Туреччини, адже після запровадження ембарго на російське дизпаливо у лютому 2023 року країна почала активно нарощувати імпорт дизелю з держави-агресорки і врешті стала найбільшим покупцем кривавого продукту.

Звичайно, серед відправників в Україну трапляються і нафтопереробні заводи (їх у Туреччині два — Tupras і Star). Крім того, турецькі термінали акумулюють чималі обсяги палива з Ізраїлю, Греції, Індії, Єгипту. За розрахунками “Консалтингової групи А-95”, у березні-квітні у режимі транзиту турецькі термінали перевалювали по пів мільйона тонн дизельного палива, а у травні цей показник підскочив до 735 тис. тонн. Порівняння обсягів надходжень і відвантажень показує, що близько 80% турецького транзиту становив російський продукт (див. рис. 4). Тому заспокоювати себе думкою про те, що Туреччина весь російський дизель лишає собі, а іншим країнам відвантажує лише неросійський, не варто.

Основні обсяги дизпалива, що відвантажуються в Україну напряму, йдуть з терміналу OPET Petrolcülük A. у Мармарісі. За словами українських трейдерів, OPET позиціонує більшість продукту як індійський, проте регулярно з’являються пропозиції арабського та саудівського ДП, хоча насправді ці країни фактично не здійснюють поставок у Туреччину.

OPET Petrolcülük A. — впливовий учасник турецького паливного ринку. Компанія входить до складу Koç Holding Energy Group, фінансово-промислового конгломерату, якому також належать акції турецького нафтопереробника Tüpra. Окрім здійснення операцій зі зберігання та перевалки на терміналах у Мармарісі та Мерсіні, OPET також закуповує дизпаливо для реалізації на внутрішньому ринку. Компанія має власну мережу АЗС із більш як 1900 станцій і посідає друге після Petrol Ofisi A.. місце за обсягами продажів нафтопродуктів у Туреччині. Щомісяця OPET продає на внутрішньому ринку 340—350 тис. тонн дизельного палива, з яких 150—160 тис. тонн імпортує. Значну частку закупівель OPET становить дизпаливо російського виробництва.

Цифри відвантаження індійського дизелю з Туреччини очікувано не б’ються. За даними сервісу Kpler, з грудня 2022-го по квітень 2023 року у Туреччину прибуло близько 370 тис. тонн індійського палива, з яких 196 тис. тонн було імпортовано на внутрішній ринок, а 174 тис. відправлено транзитом у інші країни. За цей же час українські трейдери задекларували імпорт 272 тис. дизпалива індійського походження з турецьких терміналів, тобто на 100 тис. тонн більше, ніж його було у Туреччини (див. рис. 5). І це ще за умови, що турецькі порти увесь наявний обсяг відправили до України, а от реальна “нескладуха” буде ще більшою…

Щодо цін теж питання. Поставки індійського дизелю не дуже ритмічні, наприклад, з грудня 2022 року по квітень 2023-го в порту Мармара було розвантажено лише три танкери. Так, танкер Dimitri, що потрапив до Мармари 16 лютого, вийшов з індійського порту 26 січня. У цей період котирування дизпалива у Середземному морі становили 950—1000 дол./тонна. Тим часом, за даними “Консалтингової групи А-95”, партії дизпалива з нібито цього танкера продавалися аж до квітня і коштували для українських трейдерів у порту Мармара 720—760 дол./тонна.

Можна було б захопитися діями OPET, який продає в Україну дизельне паливо на 200 дол. за тонну дешевше, ніж на ринку, проте реальність зовсім інша. В березні та квітні з періодичністю раз на тиждень до терміналу у Мармарі надходили лише російські танкери. Дороге індійське дизпаливо, придбане за січневими цінами, у березні та квітні фінансово або фізично розчинилося у дешевому російському продукті. Цікавим фактом є те, що з початку лютого “індійське” дизпаливо відвантажують з терміналу OPET у Мармарі лише до турецьких та українських портів. Тому внесок українських компаній у покращення фінансового стану OPET доволі значний.

Опитані болгарські та румунські трейдери воліють не працювати з OPET, бо побоюються, що можуть отримати російський продукт під виглядом індійського та потрапити під санкції. На участь російських компаній у поставках індійських нафтопродуктів може також вказувати те, що згаданий вище танкер Dimitri 3 червня завантажився дизпаливом у Приморську, а потім рушив у бік Мальти. Але, схоже, українські компанії це не лякає.

Вирахувати і не пустити

Аби захиститися від потрапляння російського палива, Україна повинна вдаватися до рішучих заходів. Перші кроки вже є: в травні Кабінет міністрів України доповнив свою постанову №1147, і тепер походження кожної партії імпортних нафтопродуктів має бути доведено відповідними документами міжнародного зразка. Реформа вже вдарила по постачаннях відверто російського скрапленого газу через Східну Європу, адже оформити “лівий” сертифікат походження у Литві та Латвії як мінімум дуже складно, а як максимум неможливо.

У міжнародній практиці контрол походження здійснюється саме відповідними сертифікатами митних органів, торгово-промислових палат та аналогічних органів. І ця специфіка породжує обґрунтований скепсис щодо автентичності сертифікатів, виданих у південних країнах, зокрема і в Туреччині. Цифри чітко показують, що під виглядом індійського палива з турецьких терміналів в Україну нерідко надходило російське ДП, а обізнані з роботою турків трейдери знають, що в Туреччині можна купити будь-який документ. Та і як адекватно перевірити, яке паливо завантажує порт, що за місяць перевалює десятки сотень тисяч тонн ДП з різних джерел?

Для створення ефективної системи контролю Україні просто доведеться особисто слідкувати за потоками, що живлять джерела, з яких потім нафтопродукти надходять на український ринок. Немає сумнівів, що Європа дедалі більше затискатиме російські нафтопродукти, а значить, криваве паливо шукатиме нові щілини на мапі, аби просочитися на заборонені ринки. 

Артем КУЮН, експерт “Консалтингової групи А-95”

Іван МАРЧЕНКОВ, аналітик, “Консалтингова група А-95”

 

Додати коментар

Користувач:
email:





Думки про гроші
Світять як спалах зірки
Справжній розумок

- Fin.Org.UA

Новини

07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 09.05.2025
21:00 - Новини 8 травня: ратифікація угоди щодо надр зі США, нардепи вдвічі збільшили сукупний дохід
20:44 - Канада збудує модульну АЕС за $15 мільярдів – першу серед країн G7
20:15 - Для обходу санкцій: Іран відправив до Китаю "зомбі-супертанкер" із нафтою
19:46 - Брюссель наточив мита: ЄС підготував удар на $107 мільярдів по імпорту США
19:45 - Репетитор мрії чи провал освіти: як ШІ може змінити уявлення про навчання
19:20 - Зеленський про угоду щодо надр зі США: "Такої перспективної домовленості ще не було"
19:00 - Європарламент продовжив на три роки безмитний імпорт заліза та сталі з України
18:40 - У квітні зросла сума сплачених митних платежів
18:38 - Bitcoin "пробив" рубіж ціни в 100 тисяч доларів
18:30 - НКЦПФР видала ліцензію колишньому сумнівному інвестпроєкту
18:25 - ЄС витісняє компанії США з китайського ринку – завдяки торговій війні Трампа
18:15 - В "Дії" доступні послуги зняття та зміни місця проживання
18:05 - Пауэлл поддержал доллар через ставку
17:51 - Нацбанк показав курс долара та євро на п'ятницю 9 травня
17:30 - Україна подвоїла експорт електроенергії
17:20 - Як monobank, Rozetka та "Нова пошта" досягли успіху з мінімумом ресурсів
17:15 - США і Кремль таємно обговорюють повернення газу московія до Європи
16:57 - Путін попросив Сі Цзіньпіна будувати в московії заводи: Китай поки утримується
16:52 - Повідомлення про оприлюднення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження технічного регламенту машин»
16:51 - Індія закрила понад 25 аеропортів на тлі ескалації конфлікту з Пакистаном
16:45 - Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження технічного регламенту машин»
16:35 - Світові бестселери авто: які моделі найбільш популярні
16:16 - АМКУ оштрафував французьку мережу гіпермаркетів товарів для дому
16:00 - Торік нардепи збільшили свої доходи на понад 7,7 мільярда гривень - дослідження
15:57 - Засідання Комісії
15:49 - Експорт Тайваню побив рекорд через митну загрозу США
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 09.05.2025
15:29 - НАЗК перевірило "Ліси України": знайшло корупційні ризики та ініціювало розслідування
15:20 - В аеропортах Москви затримали понад 100 рейсів


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31268
Австралійський долар26.6337
Така0.34026
Канадський долар29.8879
Юань Женьміньбі5.7354
Чеська крона1.8804
Данська крона6.2849
Гонконгівський долар5.3411
Форинт0.115547
Індійська рупія0.48446
Рупія0.0025158
Новий ізраїльський шекель11.5989
Єна0.28695
Теньге0.080453
Вона0.029659
Ліванський фунт0.000464
Малайзійський ринггіт9.6939
Мексиканське песо2.1193
Молдовський лей2.417
Новозеландський долар24.5954
Норвезька крона4.0106
Саудівський ріял11.067
Сінгапурський долар32.018
Донг0.0015985
Ренд2.2859
Шведська крона4.2994
Швейцарський франк50.3076
Бат1.26482
Дирхам ОАЕ11.3017
Туніський динар13.8523
Єгипетський фунт0.8198
Фунт стерлінгів55.3283
Долар США41.5113
Сербський динар0.39993
Азербайджанський манат24.4141
Румунський лей9.158
Турецька ліра1.0745
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.1642
Болгарський лев23.9728
Євро46.887
Ларі15.1313
Злотий10.9792
Золото138782.65
Срібло1345.29
Платина40869.54
Паладій40402.12

Курси валют, встановлені НБУ на 09.05.2025