Ринок дизпалива: індійське кіно з російськими субтитрами

09.06.2023 17:25 | Укррудпром

zn.ua, 9 червня 2023. Опубликовано 17:20 09 июня 2023 года Аналіз точок, з яких паливо іде в Україну, породжує обґрунтовані сумніви щодо неросійського походження великої частини імпорту.

З початку повномасштабного російського вторгнення схема живлення українського ринку нафтопродуктів постійно змінюється. Спочатку це були країни ЄС, складний імпорт через західний кордон. У другій половині 2022 року почав розкачуватися південний канал, і зараз це надважливе джерело поставок дизпалива. Аналіз точок, з яких паливо іде в Україну, породжує обґрунтовані сумніви щодо неросійського походження великої частини імпорту. Закупівля нафти у росії, мільйони тонн опрацьованого в портах ДП, сумнівні маршрути задіяних у постачаннях танкерів… Усе це має насторожувати Україну, яка ризикує через треті країни опинитися в спонсорах війни проти себе…

Індійське дизпаливо з усього світу

Більшість палива, що потрапляє на український ринок з півдня (окрім очевидних відвантажень із заводів-виробників), має індійське походження. Для індійської нафтопереробки 2022 рік став золотим. Через ембарго ЄС і США російська нафта почала шукати нові ринки і знайшла їх у Азії, передусім в Індії. З 1 квітня 2022-го по 31 березня 2023 року росія збільшила обсяги постачання нафти в Індію у 14 разів. Переробка дешевої російської нафти забезпечила індійським компаніям додаткові переваги, оскільки вони отримали можливість продавати дизпаливо на далекі відстані та збільшити свою присутність у європейському регіоні.

Питання, як ставитися до палива, що вироблене з дешевої російської нафти і за рахунок цього витісняє конкурентів, наразі не стоїть. Сьогодні варто уважно придивитися до каналів поставок індійського ДП (див. рис. 1) — а чи реально є індійським той продукт, який нам везуть?

В Україну індійське дизпаливо потрапляє двома основними шляхами — з терміналів Туреччини та Румунії. Слід зауважити: у березні та квітні лише 5% обсягів імпорту індійського дизпалива було підтверджено сертифікатами походження товару, решта партій вважалася індійськими лише декларативно, бо це дозволяло законодавство.

За п’ять місяців до Румунії надійшло дев’ять танкерів з індійським дизпаливом обсягом 348 тис. тонн. Але дві третини постачань відбувалися не напряму з індійських заводів, а через рейдові перевантаження (ship-to-ship) біля берегів грецької Каламати або Мальти (див. рис. 2—3). У цих акваторіях курсує багато російських танкерів, що переливають паливо на інші судна, подальший напрямок руху яких іноді важко відстежити. За п’ять місяців біля берегів Каламати було перелито 1,87 млн тонн ДП, з яких 1,5 млн тонн надійшло з російських портів. У травні операції з перевантаження російського дизпалива почали здійснювати у водах Мальти.

Більш цікава Туреччина. Країна ще до початку російського вторгнення мала сильні позиції у морських постачаннях дизельного палива в Україну, — 2021 року кожну третю тонну продукту, спрямованого до наших морських і річкових портів, було відвантажено з турецьких терміналів. Після припинення торговельних відносин з росією та Білоруссю значення Туреччини як постачальника дизпалива в Україну тільки зростало. Паралельно посилювалася підозра до походження ДП з Туреччини, адже після запровадження ембарго на російське дизпаливо у лютому 2023 року країна почала активно нарощувати імпорт дизелю з держави-агресорки і врешті стала найбільшим покупцем кривавого продукту.

Звичайно, серед відправників в Україну трапляються і нафтопереробні заводи (їх у Туреччині два — Tupras і Star). Крім того, турецькі термінали акумулюють чималі обсяги палива з Ізраїлю, Греції, Індії, Єгипту. За розрахунками “Консалтингової групи А-95”, у березні-квітні у режимі транзиту турецькі термінали перевалювали по пів мільйона тонн дизельного палива, а у травні цей показник підскочив до 735 тис. тонн. Порівняння обсягів надходжень і відвантажень показує, що близько 80% турецького транзиту становив російський продукт (див. рис. 4). Тому заспокоювати себе думкою про те, що Туреччина весь російський дизель лишає собі, а іншим країнам відвантажує лише неросійський, не варто.

Основні обсяги дизпалива, що відвантажуються в Україну напряму, йдуть з терміналу OPET Petrolcülük A. у Мармарісі. За словами українських трейдерів, OPET позиціонує більшість продукту як індійський, проте регулярно з’являються пропозиції арабського та саудівського ДП, хоча насправді ці країни фактично не здійснюють поставок у Туреччину.

OPET Petrolcülük A. — впливовий учасник турецького паливного ринку. Компанія входить до складу Koç Holding Energy Group, фінансово-промислового конгломерату, якому також належать акції турецького нафтопереробника Tüpra. Окрім здійснення операцій зі зберігання та перевалки на терміналах у Мармарісі та Мерсіні, OPET також закуповує дизпаливо для реалізації на внутрішньому ринку. Компанія має власну мережу АЗС із більш як 1900 станцій і посідає друге після Petrol Ofisi A.. місце за обсягами продажів нафтопродуктів у Туреччині. Щомісяця OPET продає на внутрішньому ринку 340—350 тис. тонн дизельного палива, з яких 150—160 тис. тонн імпортує. Значну частку закупівель OPET становить дизпаливо російського виробництва.

Цифри відвантаження індійського дизелю з Туреччини очікувано не б’ються. За даними сервісу Kpler, з грудня 2022-го по квітень 2023 року у Туреччину прибуло близько 370 тис. тонн індійського палива, з яких 196 тис. тонн було імпортовано на внутрішній ринок, а 174 тис. відправлено транзитом у інші країни. За цей же час українські трейдери задекларували імпорт 272 тис. дизпалива індійського походження з турецьких терміналів, тобто на 100 тис. тонн більше, ніж його було у Туреччини (див. рис. 5). І це ще за умови, що турецькі порти увесь наявний обсяг відправили до України, а от реальна “нескладуха” буде ще більшою…

Щодо цін теж питання. Поставки індійського дизелю не дуже ритмічні, наприклад, з грудня 2022 року по квітень 2023-го в порту Мармара було розвантажено лише три танкери. Так, танкер Dimitri, що потрапив до Мармари 16 лютого, вийшов з індійського порту 26 січня. У цей період котирування дизпалива у Середземному морі становили 950—1000 дол./тонна. Тим часом, за даними “Консалтингової групи А-95”, партії дизпалива з нібито цього танкера продавалися аж до квітня і коштували для українських трейдерів у порту Мармара 720—760 дол./тонна.

Можна було б захопитися діями OPET, який продає в Україну дизельне паливо на 200 дол. за тонну дешевше, ніж на ринку, проте реальність зовсім інша. В березні та квітні з періодичністю раз на тиждень до терміналу у Мармарі надходили лише російські танкери. Дороге індійське дизпаливо, придбане за січневими цінами, у березні та квітні фінансово або фізично розчинилося у дешевому російському продукті. Цікавим фактом є те, що з початку лютого “індійське” дизпаливо відвантажують з терміналу OPET у Мармарі лише до турецьких та українських портів. Тому внесок українських компаній у покращення фінансового стану OPET доволі значний.

Опитані болгарські та румунські трейдери воліють не працювати з OPET, бо побоюються, що можуть отримати російський продукт під виглядом індійського та потрапити під санкції. На участь російських компаній у поставках індійських нафтопродуктів може також вказувати те, що згаданий вище танкер Dimitri 3 червня завантажився дизпаливом у Приморську, а потім рушив у бік Мальти. Але, схоже, українські компанії це не лякає.

Вирахувати і не пустити

Аби захиститися від потрапляння російського палива, Україна повинна вдаватися до рішучих заходів. Перші кроки вже є: в травні Кабінет міністрів України доповнив свою постанову №1147, і тепер походження кожної партії імпортних нафтопродуктів має бути доведено відповідними документами міжнародного зразка. Реформа вже вдарила по постачаннях відверто російського скрапленого газу через Східну Європу, адже оформити “лівий” сертифікат походження у Литві та Латвії як мінімум дуже складно, а як максимум неможливо.

У міжнародній практиці контрол походження здійснюється саме відповідними сертифікатами митних органів, торгово-промислових палат та аналогічних органів. І ця специфіка породжує обґрунтований скепсис щодо автентичності сертифікатів, виданих у південних країнах, зокрема і в Туреччині. Цифри чітко показують, що під виглядом індійського палива з турецьких терміналів в Україну нерідко надходило російське ДП, а обізнані з роботою турків трейдери знають, що в Туреччині можна купити будь-який документ. Та і як адекватно перевірити, яке паливо завантажує порт, що за місяць перевалює десятки сотень тисяч тонн ДП з різних джерел?

Для створення ефективної системи контролю Україні просто доведеться особисто слідкувати за потоками, що живлять джерела, з яких потім нафтопродукти надходять на український ринок. Немає сумнівів, що Європа дедалі більше затискатиме російські нафтопродукти, а значить, криваве паливо шукатиме нові щілини на мапі, аби просочитися на заборонені ринки. 

Артем КУЮН, експерт “Консалтингової групи А-95”

Іван МАРЧЕНКОВ, аналітик, “Консалтингова група А-95”

 

Додати коментар

Користувач:
email:





Red candlesticks fall,
A symphony of losses,
Fear grips the market.

- Fin.Org.UA

Новини

23:31 - Оновлюються норми, що регулюють процедуру надання окремих дозволів НБУ на проведення валютних операцій за надходження клопотань від КМУ
14:55 - Втретє День довкілля зустрічаємо в реаліях повномасштабного вторгнення
14:32 - Українські безпілотники, які атакували московія, поцілили в енергоінфраструктуру - УП
13:58 - Понад 3,2 млрд грн зможе отримати бізнес Дніпропетровщини у межах державної політики “Зроблено в Україні”, – Юлія Свириденко
13:38 - Понад 3,2 млрд грн зможе отримати бізнес Дніпропетровщини у межах державної політики “Зроблено в Україні”, – Юлія Свириденко
13:30 - Інтерсіті+ повертається до Одеси - УЗ
12:55 - У Дніпрі представили економічну платформу "Зроблено в Україні"
12:14 - РНБО пропонує заборонити рекламу казино з використанням військової символіки
12:00 - Інтерв’ю Андрія Пишного про перебіг Весняних зборів МВФ та Світового банку у Вашингтоні
11:25 - Польські фермери зняли блокаду двох пунктів пропуску на кордоні з Україною
11:22 - Енергетична ситуація в регіонах на 20 квітня
11:18 - Цифровізація державних послуг в Україні створює потужний антикорупційний ефект, - Ольга Зикова
10:57 - ЕНЕРГЕТИЧНА СИТУАЦІЯ В РЕГІОНАХ на 20 квітня: через негоду знеструмлені 11 населених пунктів; за добу енергетики відновили електропостачання понад 26 тисячам абонентів
10:29 - Ситуація в енергосистемі на 20 квітня: дефіциту електроенергії не прогнозується
10:12 - СИТУАЦІЯ В ЕНЕРГОСИСТЕМІ на 20 квітня: дефіциту електроенергії не прогнозується; внаслідок обстрілів на Донеччині знеструмлювалася шахта – під землею залишалися понад 130 працівників
10:10 - Військовим заборонять доступ до казино: Зеленський увів в дію рішення РНБО
10:00 - єРобота: За грантові кошти письменниця випустила свою першу дитячу книжку
10:00 - московія уразила інфраструктурний об'єкт в Одесі
09:41 - У МВС відбулася робоча зустріч із представниками Європейської Комісії
09:33 - Оперативна інформація щодо наслідків ведення бойових дій російською федерацією та роботи піротехнічних підрозділів ДСНС України
09:17 - Сергій Марченко обговорив із міністрами фінансів європейських країн поглиблення співпраці на шляху інтеграції України в ЄС
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:40 - Україна отримає можливість залучати кредитні ресурси загальним обсягом до $2,1 млрд від Південної Кореї: уряди країн підписали відповідну угоду
21:08 - Мінінфраструктури: Ракетний удар зруйнував ємності з агропродукцією, яка мала йти на експорт до країн Азії та Африки
21:00 - Новини 19 квітня: удар по порту "Південний", неплатників аліментів тепер зможуть мобілізувати
20:51 - "Роттердам+": ВАКС звільнив двох фігурантів від відповідальності через строки давності
20:44 - Мінцифри розробило технічні вимоги для системи "еАкцизу"
20:26 - Компанії в московія почали платити податки в борг через проблеми з експортною виручкою
20:17 - ВАКС дозволив конфіскувати активи російської компанії, яка виготовляє військову техніку 
19:45 - ФДМУ за тиждень провів 8 успішних аукціонів з приватизації на 28,5 мільйонів


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.504
Канадський долар28.9062
Юань Женьміньбі5.4947
Чеська крона1.678
Данська крона5.6797
Гонконгівський долар5.0796
Форинт0.107271
Індійська рупія0.47667
Рупія0.002444
Новий ізраїльський шекель10.5315
Єна0.25735
Теньге0.089175
Вона0.028793
Мексиканське песо2.2909
Молдовський лей2.2228
Новозеландський долар23.4152
Норвезька крона3.6029
московський рубль0.42645
Сінгапурський долар29.2107
Ренд2.0712
Шведська крона3.6331
Швейцарський франк43.7663
Єгипетський фунт0.8232
Фунт стерлінгів49.4922
Долар США39.7879
Білоруський рубль14.462
Азербайджанський манат23.4019
Румунський лей8.5166
Турецька ліра1.2205
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.3493
Болгарський лев21.6698
Євро42.3821
Злотий9.7865
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото94602.1
Срібло1122.93
Платина37071.98
Паладій40053.68

Курси валют, встановлені НБУ на 22.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861041.861041.861041.861041.8652093.00
227763995.42995.42995.42995.42597252.00
2280431098.651098.651098.651098.6535156.80
229025981.67981.67981.67981.67490835.00
229470917.58917.58917.58917.58275274.00
CRSR061019.951019.951019.951019.9512239.40
USXT22464946494649464932529053.00

Дані за 19.04.2024