“росія продає за безцінь”. Україну наповнюють російським дизелем попри ембарго. Що планує робити уряд, аби припинити це

20.03.2023 18:45 | Укррудпром

Україна продовжує імпортувати російські нафтопродукти. Головна причина — російське пальне найдешевше на європейському ринку. Як український уряд планує це припинити та якими будуть наслідки для українського ринку та споживачів.

 До повномасштабної війни Україна імпортувала 70% нафтопродуктів, що споживаються в країні. У 2021 році 42% дизелю імпортували з Білорусі, ще 30% — з росії.

З 24 лютого прямі поставки з цих країн зупинені, але деякі трейдери обходять обмеження. Про те, як російський автогаз потрапляє в Україну, Forbes писав наприкінці січня.

Але в Україну і ЄС потрапляє і російський дизель. Пальне експортують в Туреччину, де його оформлюють як турецьке і далі постачають в країни ЄС в обхід ембарго, яке було запроваджене Європарламентом 5 грудня 2021-го, каже директор консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн. Таким же чином російський дизель потрапляє в Україну. Після запровадження у ЄС ембарго на російські нафтопродукти імпорт дизеля з рф до Туреччини злетів, пише Bloomberg.

При цьому українське законодавство не забороняє завозити пальне зовсім без сертифіката походження, тобто невизначеного походження. Воно на 100% може бути російським.

Скільки з 24 лютого 2022-го року Україна імпортувала російського пального, невідомо. Проте тільки в лютому 20% всього імпорту або 100 000 дизпального невизначеного походження зайшли до України з Туреччини та Індії, каже Куюн. За поточними цінами вартість цього обєму близько $80 млн.

Уряд хоче заборонити російське пальне, але поки не все 

“Маємо намір припинити маніпуляції з товаром невизначеного походження шляхом встановлення загороджувальної митної ставки”, — каже Forbes заступник міністра економіки, торговий представник України Тарас Качка. Це питання буде вирішене протягом декількох тижнів, додає він. 

Україна, за його словами, має право встановлювати мито будь-якого рівня на товари невизначеного походження. “У даному випадку ми не обмежені умовами міжнародного торгового права”, — каже він.

Проте Качка поки відмовився називати рівень майбутнього мита. Також уряд поки не знає, що робити з російським дизелем, який заходить в Україну у вигляді європейського чи турецького міксу і має відповідний сертифікат походження. “Це питання ще треба вивчати”, — каже Качка.

Міністерство енергетики України пропонує уряду встановити митну ставку на рівні 200%, каже Forbes співрозмовник у міністерстві. Нафтогазова асоціація пропонує 50% мита на пальне невідомого походження, повідомили Forbes у пресслужбі.

Найбільш вірогідний сценарій — запровадження мита 20—25% для російського автогазу і дизелю, каже Куюн. “За такого мита купувати російський дизель буде невигідно”, — впевнений він. Мито у 20% зрівняє ціни російського та європейського пального, каже директор з маркетингу “БРСМ-Нафта” Олександр Мельничук.

“Зараз російський дизель найдешевший на європейському ринку”, — каже він. У росії простоює майже половина агрегатів та установок нафтопереробної промисловості, тому вони готові продавати пальне за безцінь, каже директор ПАТ “Укрнафта” Сергій Корецький.

Такого рівня мита мало, щоб зупинити поставки російського пального, каже аналітик консалтингової компанії “НафтоРинок” Олександр Сіренко. “росія може ще більше знизити ціни, якщо їх пальне не купуватимуть, — каже Мельничук. — Тоді у трейдерів знову з’явиться спокуса купувати російський дешевий ресурс”, — каже він.

Яким буде вплив на ринок і ціни

“Ми підтримаємо будь-яке рішення уряду, що унеможливить потрапляння на ринок російського чи білоруського нафтопродукту”, — сказали Forbes у пресслужбі WOG.

Треба заборонити імпорт нафтопродуктів російського походження, вважає віцепрезидент ОККО Юрій Кучабський. Він пропонує мито на рівні 50% від вартості для товару непевного походження. Такої ж позиції дотримується і директор “Укрнафти” Сергій Корецький.

Щоб повністю закрити український ринок для пального з рф, потрібен якісний контроль на кордоні, каже власник групи компаній UPG Володимир Петренко. Митниця має вимагати сертифікат походження, документ торговельно-промислової палати країни, в якій виготовлено пальне, і сертифікат заводу, вважає він.

“Мито 20—25% на російське пальне не вирішить проблему. Бо вже сьогодні різниця між російський і європейським пальним 30%”, — каже Петренко.

Дисконт на пальне російського походження може бути 100—200 $/т, каже Кучабський з ОККО. “Після введення європейських санкцій цей дисконт росте”, — каже він. Попри дисконт у закупці, в Україні це пальне продається за звичайною ціною, каже Корецький з “Укрнафти”. “Всю додаткову маржу збирає гравець ринку, що дозволяє собі торгувати російським ресурсом”, — додає він.

Загороджувальне мито на російський дизель підвищить ціни на українських АЗС на 10%, прогнозує Мельничук. “Думаю, споживач нас зрозуміє”, — каже він.

Проблема наразі не стосується бензина, каже Куюн. “Ринок бензину менший, ми закриваємо свої потреби ресурсом з Європи. Там зрозумілі потоки”, — каже він.

Ольга ЧАЙКА

 

Додати коментар

Користувач:
email:





Вкладники в банк
Мають ризики, але й шанс
На прибуток є.

- Fin.Org.UA

Новини

00:00 - Накази Міністерства енергетики України
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
00:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:25 - Кібер іншуртех Cowbell залучив 55 млн євро у раунді Серії C від Zurich
21:04 - Продовжуємо діалог з США щодо збільшення підтримки української економіки, - Юлія Свириденко
21:00 - Новини 26 липня: суперечки про підвищення ПДВ, спустошений Резервний фонд держбюджету 
20:44 - У Раді пояснили, коли треба ухвалити зміни до бюджету, аби військові вчасно отримали зарплати
20:20 - Продовжуємо діалог з США щодо збільшення підтримки української економіки - Юлія Свириденко
20:11 - У рамках Олімпійських ігор у Парижі стартувала глобальна комунікаційна кампанія VOLIA
20:06 - САП та НАБУ підозрюють екстоппосадовців у завданні "Центренерго" мільйонних збитків 
20:00 - Золото гнётся, но пока не сломлено
20:00 - Американцы критически мало сберегают, но это пока не беспокоит рынки
19:30 - Нацбанк випустив нову монету, присвячену медикам 
19:25 - S&P підвищило рейтинг Vienna Insurance Group на рівні "A+" зі стабільним прогнозом
19:25 - НБУ змінив тимчасового адміністратора CК “Саламандра”
19:25 - НБУ анулював ліцензії та виключення з реєстру СК "Велтлінер"
19:25 - Страховики констатують зростання тарифів на перестрахування відповідальності
19:10 - Посилюємо співпрацю з UNICEF Ukraine для прискорення імплементації програм водозабезпечення населення, розвитку кліматичної політики та залучення молоді до довкіллєвих треків
19:03 - Чому ПДВ підвищувати небажано, – роз’яснення Мінфіну
19:03 - Кількість працюючих індустріальних парків в Україні у 2024 може зрости до 20, у 2025 - до 30
18:59 - "Лукойл" збільшив морський експорт нафти через українські санкції проти "Дружби"
18:40 - Керівник "Укренерго" прокоментував рішення суду щодо перевірки його на корупцію
18:36 - Резервний фонд, з якого фінансують термінову відбудову та фортифікації, майже пустий
18:30 - Розпочинається обговорення змін до Положення про ліцензування банків
18:09 - Мінфін пояснює, чому не бажано підвищувати ПДВ 
18:01 - Де в Україні дешевше винаймати квартиру: опубліковано рейтинг
17:49 - Мораторії в Україні: чому від них потрібно відмовлятися
17:45 - Одному страховику та двом кредитним спілкам анульовано ліцензії та виключено їх з Державного реєстру фінустанов, двом платіжним установам відкликано ліцензії
17:43 - У суботу графіки відключення світла діятимуть лише протягом шести годин
17:39 - Без бюджетних коштів: на Оболонському острові облаштовують нові лави для сидінь


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.9582
Канадський долар29.7467
Юань Женьміньбі5.6672
Чеська крона1.7594
Данська крона5.9808
Гонконгівський долар5.2643
Форинт0.114098
Індійська рупія0.49086
Рупія0.0025218
Новий ізраїльський шекель11.2103
Єна0.26571
Теньге0.086782
Вона0.02965
Мексиканське песо2.2428
Молдовський лей2.3193
Новозеландський долар24.2232
Норвезька крона3.7417
московський рубль0.47849
Сінгапурський долар30.5834
Ренд2.2515
Шведська крона3.8054
Швейцарський франк46.5067
Єгипетський фунт0.8503
Фунт стерлінгів52.889
Долар США41.098
Білоруський рубль14.9382
Азербайджанський манат24.1767
Румунський лей8.9773
Турецька ліра1.2457
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.5245
Болгарський лев22.8195
Євро44.6324
Злотий10.4437
Алжирський динар0.3007
Така0.34298
Вірменський драм0.10422
Домініканське песо0.68714
Іранський ріал0.0009632
Іракський динар0.030881
Сом0.46797
Ліванський фунт0.000452
Лівійський динар8.2969
Малайзійський ринггіт8.5755
Марокканський дирхам4.0591
Пакистанська рупія0.14528
Саудівський ріял10.7829
Донг0.0015892
Бат1.10139
Дирхам ОАЕ11.0136
Туніський динар12.8663
Узбецький сум0.0032215
Новий тайванський долар1.24709
Туркменський новий манат11.5583
Сербський динар0.36985
Сомоні3.7936
Ларі14.449
Бразильський реал7.3541
Золото97533.77
Срібло1140.7
Платина38298.82
Паладій37289.04

Курси валют, встановлені НБУ на 29.07.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
CRSR061028.111028.111028.111028.114112.44
FSTF021003.071003.071003.071003.075015.35

Дані за 05.07.2024