“росія продає за безцінь”. Україну наповнюють російським дизелем попри ембарго. Що планує робити уряд, аби припинити це

20.03.2023 18:45 | Укррудпром

Україна продовжує імпортувати російські нафтопродукти. Головна причина — російське пальне найдешевше на європейському ринку. Як український уряд планує це припинити та якими будуть наслідки для українського ринку та споживачів.

 До повномасштабної війни Україна імпортувала 70% нафтопродуктів, що споживаються в країні. У 2021 році 42% дизелю імпортували з Білорусі, ще 30% — з росії.

З 24 лютого прямі поставки з цих країн зупинені, але деякі трейдери обходять обмеження. Про те, як російський автогаз потрапляє в Україну, Forbes писав наприкінці січня.

Але в Україну і ЄС потрапляє і російський дизель. Пальне експортують в Туреччину, де його оформлюють як турецьке і далі постачають в країни ЄС в обхід ембарго, яке було запроваджене Європарламентом 5 грудня 2021-го, каже директор консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн. Таким же чином російський дизель потрапляє в Україну. Після запровадження у ЄС ембарго на російські нафтопродукти імпорт дизеля з рф до Туреччини злетів, пише Bloomberg.

При цьому українське законодавство не забороняє завозити пальне зовсім без сертифіката походження, тобто невизначеного походження. Воно на 100% може бути російським.

Скільки з 24 лютого 2022-го року Україна імпортувала російського пального, невідомо. Проте тільки в лютому 20% всього імпорту або 100 000 дизпального невизначеного походження зайшли до України з Туреччини та Індії, каже Куюн. За поточними цінами вартість цього обєму близько $80 млн.

Уряд хоче заборонити російське пальне, але поки не все 

“Маємо намір припинити маніпуляції з товаром невизначеного походження шляхом встановлення загороджувальної митної ставки”, — каже Forbes заступник міністра економіки, торговий представник України Тарас Качка. Це питання буде вирішене протягом декількох тижнів, додає він. 

Україна, за його словами, має право встановлювати мито будь-якого рівня на товари невизначеного походження. “У даному випадку ми не обмежені умовами міжнародного торгового права”, — каже він.

Проте Качка поки відмовився називати рівень майбутнього мита. Також уряд поки не знає, що робити з російським дизелем, який заходить в Україну у вигляді європейського чи турецького міксу і має відповідний сертифікат походження. “Це питання ще треба вивчати”, — каже Качка.

Міністерство енергетики України пропонує уряду встановити митну ставку на рівні 200%, каже Forbes співрозмовник у міністерстві. Нафтогазова асоціація пропонує 50% мита на пальне невідомого походження, повідомили Forbes у пресслужбі.

Найбільш вірогідний сценарій — запровадження мита 20—25% для російського автогазу і дизелю, каже Куюн. “За такого мита купувати російський дизель буде невигідно”, — впевнений він. Мито у 20% зрівняє ціни російського та європейського пального, каже директор з маркетингу “БРСМ-Нафта” Олександр Мельничук.

“Зараз російський дизель найдешевший на європейському ринку”, — каже він. У росії простоює майже половина агрегатів та установок нафтопереробної промисловості, тому вони готові продавати пальне за безцінь, каже директор ПАТ “Укрнафта” Сергій Корецький.

Такого рівня мита мало, щоб зупинити поставки російського пального, каже аналітик консалтингової компанії “НафтоРинок” Олександр Сіренко. “росія може ще більше знизити ціни, якщо їх пальне не купуватимуть, — каже Мельничук. — Тоді у трейдерів знову з’явиться спокуса купувати російський дешевий ресурс”, — каже він.

Яким буде вплив на ринок і ціни

“Ми підтримаємо будь-яке рішення уряду, що унеможливить потрапляння на ринок російського чи білоруського нафтопродукту”, — сказали Forbes у пресслужбі WOG.

Треба заборонити імпорт нафтопродуктів російського походження, вважає віцепрезидент ОККО Юрій Кучабський. Він пропонує мито на рівні 50% від вартості для товару непевного походження. Такої ж позиції дотримується і директор “Укрнафти” Сергій Корецький.

Щоб повністю закрити український ринок для пального з рф, потрібен якісний контроль на кордоні, каже власник групи компаній UPG Володимир Петренко. Митниця має вимагати сертифікат походження, документ торговельно-промислової палати країни, в якій виготовлено пальне, і сертифікат заводу, вважає він.

“Мито 20—25% на російське пальне не вирішить проблему. Бо вже сьогодні різниця між російський і європейським пальним 30%”, — каже Петренко.

Дисконт на пальне російського походження може бути 100—200 $/т, каже Кучабський з ОККО. “Після введення європейських санкцій цей дисконт росте”, — каже він. Попри дисконт у закупці, в Україні це пальне продається за звичайною ціною, каже Корецький з “Укрнафти”. “Всю додаткову маржу збирає гравець ринку, що дозволяє собі торгувати російським ресурсом”, — додає він.

Загороджувальне мито на російський дизель підвищить ціни на українських АЗС на 10%, прогнозує Мельничук. “Думаю, споживач нас зрозуміє”, — каже він.

Проблема наразі не стосується бензина, каже Куюн. “Ринок бензину менший, ми закриваємо свої потреби ресурсом з Європи. Там зрозумілі потоки”, — каже він.

Ольга ЧАЙКА

 

Додати коментар

Користувач:
email:





Crashing market falls,
Fortunes lost in a moment,
Greed punished swiftly.

- Fin.Org.UA

Новини

16:06 - У березні 2024 року Міністерство фінансів залучило близько 9 млрд доларів США пільгового фінансування від міжнародних партнерів
16:03 - "Укренерго": у трьох областях застосовані екстрені відключення
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 01.04.2024
15:55 - Ворог вночі атакував ще 2 ГЕС, під загрозою катастрофи опинилась і Молдова - Зеленський
15:43 - Заступник аграрного міністра Польщі зривав переговори з Україною - польські асоціації
15:36 - єОселя: 40% заявників, які визначилися з пропозицією банку-партнера, вже отримали кредит на придбання житла
15:29 - Ризики для військових: петиція до Зеленського про обмеження роботи онлайн-казино зібрала голоси
15:15 - Національний банк розширює публікацію статистики зовнішнього сектору
15:14 - Відтепер громадяни можуть легко декларувати експрес-відправлення та сплачувати митні платежі прямо зі смартфону
15:09 - За перший тиждень роботи на "Єдиній ветеранській лінії" зареєстровано понад 400 звернень
15:04 - На березі Тиси можуть побудувати мультимодальний термінал для міжнародних перевезень
15:00 - Мягкий рост S&P500 может длится долго
14:37 - Влітку українці, ймовірно, зіштовхнуться з відключеннями електроенергії – експерт
14:36 - Герман Галущенко на засіданні Координаційної групи G7+: росіяни не припинять атакувати енергосектор - тож Україні потрібна допомога у відновленні
14:35 - Українцям став доступний восьмий банк для іпотек "єОселя"
14:31 - На території Чорнобильської зони продовжуються рейди: виявлено нові факти порушення природоохоронного законодавства
14:14 - Відзавтра і до 15 червня частково обмежать рух Північним мостом у Києві
14:09 - МАГАТЕ зафіксувало звуки артилерії з території ЗАЕС
13:46 - В Одесі аварійне відключення підстанції: без світла два райони
13:40 - Енергетична ситуація в регіонах на 29 березня
13:38 - "Фармак" придбав польську фармкомпанію Symphar
13:34 - Обсяги послуг страховиків життя та кредитування фінкомпаніями зростали - Огляд небанківського фінансового сектору за ІV квартал
13:29 - Позначки для спецрейсів та номерний знак причепу: в "єЧерга" оновлення
13:26 - Польща продовжить підтримувати Україну у спортивній та молодіжній сферах
13:23 - У процесі перемовин про вступ до ЄС жодна переговорна позиція не може бути сформована без участі Парламенту, – Ольга Стефанішина
13:21 - У Мінветеранів працюють над створенням всеукраїнської електронної мапи місць поховань загиблих Захисників та Захисниць, – Олександр Порхун
13:15 - Огляд небанківського фінансового сектору, березень 2024 року
13:07 - Мінмолодьспорту провело перші консультації з молоддю напередодні Ukraine Recovery Conference 2024
13:01 - Україна отримала 1,5 мільярда доларів позики від Японії та Великої Британії
12:59 - Експорт українським морським коридором перевищив показники "зернової ініціативи" - Кубраков


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.4731
Канадський долар28.7804
Юань Женьміньбі5.4965
Чеська крона1.6656
Данська крона5.6555
Гонконгівський долар4.9834
Форинт0.106164
Індійська рупія0.46785
Рупія0.0024568
Новий ізраїльський шекель10.5942
Єна0.25783
Теньге0.087019
Вона0.028378
Мексиканське песо2.3383
Молдовський лей2.2101
Новозеландський долар23.3633
Норвезька крона3.6105
московський рубль0.42268
Сінгапурський долар28.9384
Ренд2.0533
Шведська крона3.6581
Швейцарський франк43.034
Єгипетський фунт0.824
Фунт стерлінгів49.2498
Долар США38.9974
Білоруський рубль14.1747
Азербайджанський манат22.9396
Румунський лей8.4633
Турецька ліра1.2079
СПЗ (спеціальні права запозичення)51.798
Болгарський лев21.5561
Євро42.1601
Злотий9.7772
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото86353.89
Срібло957
Платина35370.64
Паладій39660.36

Курси валют, встановлені НБУ на 01.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2041501006.631006.631006.631006.63145961.35
2262861032.451032.451032.451032.451073748.00
2288111122.611122.611122.611122.6122452.20
229025972.87972.87972.87972.872043027.00
BAVL0.240.240.240.24129600.00
CRSR061003.071003.071002.961003.07358088.07

Дані за 28.03.2024