Що не так із законом про віртуальні активи?

18.03.2023 00:25 | Укррудпром

За рік Нацкомісія з цінних паперів не зробила і кроку.

 Чому через рік після прийняття закон про віртуальні активи досі не працює? Якщо коротко: хаос у менеджменті процесу, напівлегітимний статус Нацкомісії з цінних паперів і фондового ринку (НКЦПФР), неякісні законопроєкти. На додаток — комунікації, що, радше, схожі на залякування.

Узагалі-то це мав би бути текст про те, що ж більше року заважає забезпечити набуття чинності Законом “Про віртуальні активи”. Бо ж закон ухвалений з умовою, що набирає чинності після прийняття змін до Податкового кодексу в частині оподаткування обігу віртуальних активів. Здавалося б, визначаймося та працюємо. Тим паче що Україна ж є одним із лідерів у цьому сегменті, й дуже не хотілося, аби підтвердилася гіпотеза, що починання дійсно прогресивного Мінцифри були перетворені Нацкомісією з цінних паперів на традиційну для них тяганину з усіма ознаками неприкритого лобізму, корупції та обдурювання іноземних партнерів.

На жаль, гіпотеза підтвердилася більш ніж. Результат для держави — втрачені роки на шляху до цивілізованого суспільства інвесторів. Та й дійсно, навіщо нам інвестори та інвестиції зараз…

Отже, ринок віртуальних активів сьогодні, після десяти років з моменту виникнення, є повноцінною складовою глобальних фінансових ринків. Утім, проникнення віртуальних активів до світових фінансів зумовлює увагу до цілої низки проблем. Різноманітні сполучення з фіатними (класичними) грошима, само собою, ставлять питання безпеки та регулювання. Фінансові ринки загалом чутливі до регулювання. А регулювання віртуальних активів — питання нове, в якому досі немає єдиного підходу серед урядів і регуляторів. Відповідно, це задача “із зірочкою” для держав.

Проблематика різноманітна: термінологія щодо продуктів і видів діяльності не є уніфікованою та не має узгодження на глобальному рівні, залежно від особливостей використання віртуальних активів тощо різні регулятори можуть вбачати предмет власного регулювання щодо правовідносин на ринку. Особливості технології, пруденційних нормативів і фідуціарних обов’язків, регулювання обсягів енерговитрат щодо майнінгу і, звичайно, оподаткування. Все це має вирішуватися в той чи інший спосіб при створенні багатошарового законодавства, яке дозволило б запуск і повноцінне існування ринку віртуальних активів. Оптимально, коли приймається воно пакетним шляхом.

Та чи вирішенням цих питань займається наразі уповноважений на це орган в Україні — НКЦПФР? Судячи з роздобутої нами (і чомусь не оприлюдненої на загал) Концепції оподаткування операцій з віртуальними активами (див. документ), а саме на цьому зосереджено наразі роботу, яка має завершитися наприкінці року, — не зовсім цим.

Наприклад, у Європейському Союзі протягом кількох років створюється проєкт регламенту, який покликаний врегулювати питання, пов’язані з правовим режимом, обігом і регулюванням ринку віртуальних активів. Наразі його текст узгоджено та планується відповідне затвердження. Все по порядку: спочатку збалансування та вивірення всіх аспектів з їхнім публічним обговоренням, потім ухвалення, після цього — практичне застосування. Всіма мовами ЄС, до речі.

І якщо вже НКЦПФР взялася за регулювання ринку віртуальних активів й оголосила себе профпридатною в цій царині організацією, то тоді треба було б:

одразу, а не через рік, оголосити про невідповідність прийнятого закону про віртуальні активи вимогам ЄС і про необхідність внесення до нього змін;

напрацювати ці зміни;

одночасно зробити проєкт поправок як до податкового та іншого законодавства, так і до профільного закону;

обговорити це все, узгодивши дії з партнерами, які йдуть цією ж дорогою, бо й ринки ми маємо якщо ще не спільні, то вже дотичні;

ухвалити все одночасно разом з європейськими парламентаріями.

Що ж, ухвалення єврорегламенту очікується у квітні. Професіоналам вистачило б року для досягнення євроорієнтиру, але…

Але тільки в грудні 2022 року відбулося засідання, на якому НКЦПФР нас обнадіяла, що “Комісія активно працює з міжнародними колегами із Ernst&Young, за підтримки проєкту USAID Financial Sector Reform, та іншими профільними органами над імплементацією європейського регламенту MiCA в український ринок віртуальних активів”.

У січні 2023-го розказали, що продовжують працювати. При цьому вже наче розуміли, що сам профільний закон потребує змін, але на самих змінах не концентрувалися, хоча будь-яка робота без них сенсу взагалі не має. Чи регулятору було невідомо про план дій ЄС у цій царині, що ухвалений ще 2018 року? Чи про напрацювання принципів регуляторного законодавства в ЄС не було відомо, коли ухвалювали закон про віртуальні активи? То навіщо ж тоді концепція і практичне застосування акта, який фактично є мертвонародженим?

Ніби логічно запитати про це, що ми і зробили. А заодно поцікавилися, як там почувається могутній, з усіма імплементаціями, закон про ринки капіталу — чи, може, хоча б перекладений англійською для інвесторів?

Що щось іде не за планом, стало зрозуміло, коли замість відповіді на запити НКЦПФР пригрозила скаргою до СБУ.

Ось питання, які викликають у НКЦПФР підозру у “диверсії”:

 

переклад англійською та іншими мовами Європейського Союзу законів України “Про ринки капіталу та організовані товарні ринки” та “Про товарні біржі”, — бо як ще перевірити, що створене законодавство дійсно цікаве інвесторові;

переклад українською мовою проєкту регламенту ЄС щодо регулювання віртуальних активів MiCA, — бо як ще пересвідчитися, що НКЦПФР українців не водить за носа;

підстави співпраці НКЦПФР із компанією Ernst&Young у сфері розроблення законодавчих концепцій щодо використання віртуальних активів та/або зазначити правові підстави та джерела фінансування цієї співпраці, використання коштів Міжнародної технічної допомоги на ці цілі;

вказати, чи є НКЦПФР органом, якому належить авторство концепту законопроєкту “Про Національну комісію з цінних паперів та бірж” (забраковано експертами ВРУ та знято з розгляду), надати наказ тощо про призначення відповідальної особи за створення, джерела фінансування.

Можливо, продуктивності НКЦПФР заважає напівлегальний статус самого регулятора, утвореного Януковичем-втікачем поза межами конституційних повноважень? Чому напівлегальний регулятор і досі фактично контролює все: від змін до законодавства про ринки капіталу та про себе самого і вже до ринку віртуальних активів? І якщо це аж такий потужний держорган, то чому замість НКЦПФР концепцію готує іноземна компанія? Ніби ж доручали комісії. Чому від керування процесом ухиляється Мінфін, — це ж ніби про фінанси та податки?

Може, варто спочатку привести у відповідність до Конституції України напівлегітимний статус НКЦПФР? А до цього моменту заборонити регулятору розпоряджатися коштами Міжнародної технічної допомоги? А роботу над створенням законодавства про віртуальні активи повернути до тих, хто цей процес почав за правилами нової, цифрової, парадигми в економіці — Мінцифри, долучивши реальне експертне середовище замість лобістів? А заодно все ж перезавантажити регулятора ринків капіталу та віртуальних активів за новими правилами.

Бо зрештою ми втратили рік, ще один і не перший, не отримавши в результаті нічого (може, хоч Ernst&Young підзаробив?). Навіть доведена до логічного завершення поточна робота не матиме сенсу, бо не відповідатиме ані глобальним практикам, ані європейському канону, ані українському податковому законодавству (а це ще чергова податкова реформа не починалася). Нам знову доведеться все починати спочатку. Якщо це вкотре робитиме НКЦПФР, яка навіть із ринком капіталів не може зладнати, отримаємо карусель із провалів, якої не зупинити.

Олександр КОШОВИЙ, правник, економіст, аналітик, експерт в сфері функціонування ринків капіталу

 

Додати коментар

Користувач:
email:





Stock prices fluctuate,
Anxiety and hope alike,
Gamble on the trade.

- Fin.Org.UA

Новини

21:20 - Федеральний резерв вперше за рік знизив ключову процентну ставку США
21:00 - Новини 17 вересня: Зеленський шукає 60 мільярдів доларів на війну, китайський автовиробник йде з московії
20:22 - НБУ вилучатиме 10 копійок з обігу
20:17 - У порту "Південний" чергами вантажівок управлятимуть за допомогою цифрової платформи
20:11 - Національний банк присвятив нову монету рятувальникам Державної служби України з надзвичайних ситуацій
19:55 - На Львівщині збираються побудувати птахокомплекс
19:40 - Ціна одного року війни це 120 млрд, половину треба десь знайти – Зеленеський
19:25 - Монети номіналом 10 копійок поступово вилучатимуться з готівкового обігу
19:25 - Стратегія Мілея дала тріщину через песо
19:10 - Українська розвідка розповіла про загрози рибній галузі московія
19:00 - Картопля в Україні поступово дешевшає через збільшення пропозиції
18:35 - Фонд держмайна розповів, скільки Україна отримала від приватизації
18:30 - Для ВПО діятимуть нові послуги: уряд ухвалив низку рішень
18:22 - Amazon інвестує 1 мільярд доларів на "соціалку" для робітників
18:00 - Україна погодила додаткові дозволи на вантажні перевезення з двома країнами
17:43 - Посадовців Дніпровської міськради спіймали на закупівельних оборудках
17:22 - Трамп вчергове відтермінував заборону TikTok на тлі можливої угоди про продаж
17:15 - АМКУ оштрафував на 7 мільйонів гривень теплопостачальника
17:05 - На кордоні з Польщею почали тестувати нову систему контролю – можливі затримки руху
17:00 - Як технології змінюють ефективність угод
16:50 - Німецький суд покарав постачальників лабораторного обладнання до московії
16:40 - Нацбанк показав курс долара і євро на четвер 18 вересня
16:24 - Світлана Гринчук: Маємо посилити тиск на росію і спільно забезпечити ядерну та радіаційну безпеку в Україні та на всьому європейському континенті
16:15 - "Ковальська" програла АМКУ: Верховний суд залишив два заводи за ірландською CRH
16:06 - Тендерні закупівлі у фокусі робочої групи «Прозорість та підзвітність»
16:05 - "Робота стартувала": Україна та DFC вносять перші $150 мільйонів в Інвестиційний фонд відбудови
15:59 - Де можна ознайомитись з інформацією щодо повторного (дистанційного) формування сертифікатів за електронним запитом та за яких умов їх можна сформувати?
15:50 - Влада Естонії продаватиме покинуті біля кордону з Росією автомобілі
15:45 - DFC виділяє 75 мільйонів доларів до Американо-українського інвестиційного фонду відбудови
15:40 - Низький врожай в Україні та Європі підняв ціни на соняшникову олію


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32009
Австралійський долар27.5012
Така0.33889
Канадський долар29.9485
Юань Женьміньбі5.7986
Чеська крона2.0049
Данська крона6.5342
Гонконгівський долар5.2977
Форинт0.125039
Індійська рупія0.46915
Рупія0.0025059
Новий ізраїльський шекель12.324
Єна0.28152
Теньге0.076091
Вона0.029894
Ліванський фунт0.00046
Малайзійський ринггіт9.835
Мексиканське песо2.2515
Молдовський лей2.4941
Новозеландський долар24.6423
Норвезька крона4.1936
Саудівський ріял10.9804
Сінгапурський долар32.2737
Донг0.001562
Ренд2.3695
Шведська крона4.4496
Швейцарський франк52.3632
Бат1.29774
Дирхам ОАЕ11.2154
Туніський динар14.2668
Єгипетський фунт0.8557
Фунт стерлінгів56.2217
Долар США41.1941
Сербський динар0.41619
Азербайджанський манат24.2247
Румунський лей9.6255
Турецька ліра0.9976
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.7546
Болгарський лев24.9389
Євро48.7738
Ларі15.1672
Злотий11.4661
Золото151002.33
Срібло1713.27
Платина55991.43
Паладій47463.43

Курси валют, встановлені НБУ на 18.09.2025