Що не так із законом про віртуальні активи?

18.03.2023 00:25 | Укррудпром

За рік Нацкомісія з цінних паперів не зробила і кроку.

 Чому через рік після прийняття закон про віртуальні активи досі не працює? Якщо коротко: хаос у менеджменті процесу, напівлегітимний статус Нацкомісії з цінних паперів і фондового ринку (НКЦПФР), неякісні законопроєкти. На додаток — комунікації, що, радше, схожі на залякування.

Узагалі-то це мав би бути текст про те, що ж більше року заважає забезпечити набуття чинності Законом “Про віртуальні активи”. Бо ж закон ухвалений з умовою, що набирає чинності після прийняття змін до Податкового кодексу в частині оподаткування обігу віртуальних активів. Здавалося б, визначаймося та працюємо. Тим паче що Україна ж є одним із лідерів у цьому сегменті, й дуже не хотілося, аби підтвердилася гіпотеза, що починання дійсно прогресивного Мінцифри були перетворені Нацкомісією з цінних паперів на традиційну для них тяганину з усіма ознаками неприкритого лобізму, корупції та обдурювання іноземних партнерів.

На жаль, гіпотеза підтвердилася більш ніж. Результат для держави — втрачені роки на шляху до цивілізованого суспільства інвесторів. Та й дійсно, навіщо нам інвестори та інвестиції зараз…

Отже, ринок віртуальних активів сьогодні, після десяти років з моменту виникнення, є повноцінною складовою глобальних фінансових ринків. Утім, проникнення віртуальних активів до світових фінансів зумовлює увагу до цілої низки проблем. Різноманітні сполучення з фіатними (класичними) грошима, само собою, ставлять питання безпеки та регулювання. Фінансові ринки загалом чутливі до регулювання. А регулювання віртуальних активів — питання нове, в якому досі немає єдиного підходу серед урядів і регуляторів. Відповідно, це задача “із зірочкою” для держав.

Проблематика різноманітна: термінологія щодо продуктів і видів діяльності не є уніфікованою та не має узгодження на глобальному рівні, залежно від особливостей використання віртуальних активів тощо різні регулятори можуть вбачати предмет власного регулювання щодо правовідносин на ринку. Особливості технології, пруденційних нормативів і фідуціарних обов’язків, регулювання обсягів енерговитрат щодо майнінгу і, звичайно, оподаткування. Все це має вирішуватися в той чи інший спосіб при створенні багатошарового законодавства, яке дозволило б запуск і повноцінне існування ринку віртуальних активів. Оптимально, коли приймається воно пакетним шляхом.

Та чи вирішенням цих питань займається наразі уповноважений на це орган в Україні — НКЦПФР? Судячи з роздобутої нами (і чомусь не оприлюдненої на загал) Концепції оподаткування операцій з віртуальними активами (див. документ), а саме на цьому зосереджено наразі роботу, яка має завершитися наприкінці року, — не зовсім цим.

Наприклад, у Європейському Союзі протягом кількох років створюється проєкт регламенту, який покликаний врегулювати питання, пов’язані з правовим режимом, обігом і регулюванням ринку віртуальних активів. Наразі його текст узгоджено та планується відповідне затвердження. Все по порядку: спочатку збалансування та вивірення всіх аспектів з їхнім публічним обговоренням, потім ухвалення, після цього — практичне застосування. Всіма мовами ЄС, до речі.

І якщо вже НКЦПФР взялася за регулювання ринку віртуальних активів й оголосила себе профпридатною в цій царині організацією, то тоді треба було б:

одразу, а не через рік, оголосити про невідповідність прийнятого закону про віртуальні активи вимогам ЄС і про необхідність внесення до нього змін;

напрацювати ці зміни;

одночасно зробити проєкт поправок як до податкового та іншого законодавства, так і до профільного закону;

обговорити це все, узгодивши дії з партнерами, які йдуть цією ж дорогою, бо й ринки ми маємо якщо ще не спільні, то вже дотичні;

ухвалити все одночасно разом з європейськими парламентаріями.

Що ж, ухвалення єврорегламенту очікується у квітні. Професіоналам вистачило б року для досягнення євроорієнтиру, але…

Але тільки в грудні 2022 року відбулося засідання, на якому НКЦПФР нас обнадіяла, що “Комісія активно працює з міжнародними колегами із Ernst&Young, за підтримки проєкту USAID Financial Sector Reform, та іншими профільними органами над імплементацією європейського регламенту MiCA в український ринок віртуальних активів”.

У січні 2023-го розказали, що продовжують працювати. При цьому вже наче розуміли, що сам профільний закон потребує змін, але на самих змінах не концентрувалися, хоча будь-яка робота без них сенсу взагалі не має. Чи регулятору було невідомо про план дій ЄС у цій царині, що ухвалений ще 2018 року? Чи про напрацювання принципів регуляторного законодавства в ЄС не було відомо, коли ухвалювали закон про віртуальні активи? То навіщо ж тоді концепція і практичне застосування акта, який фактично є мертвонародженим?

Ніби логічно запитати про це, що ми і зробили. А заодно поцікавилися, як там почувається могутній, з усіма імплементаціями, закон про ринки капіталу — чи, може, хоча б перекладений англійською для інвесторів?

Що щось іде не за планом, стало зрозуміло, коли замість відповіді на запити НКЦПФР пригрозила скаргою до СБУ.

Ось питання, які викликають у НКЦПФР підозру у “диверсії”:

 

переклад англійською та іншими мовами Європейського Союзу законів України “Про ринки капіталу та організовані товарні ринки” та “Про товарні біржі”, — бо як ще перевірити, що створене законодавство дійсно цікаве інвесторові;

переклад українською мовою проєкту регламенту ЄС щодо регулювання віртуальних активів MiCA, — бо як ще пересвідчитися, що НКЦПФР українців не водить за носа;

підстави співпраці НКЦПФР із компанією Ernst&Young у сфері розроблення законодавчих концепцій щодо використання віртуальних активів та/або зазначити правові підстави та джерела фінансування цієї співпраці, використання коштів Міжнародної технічної допомоги на ці цілі;

вказати, чи є НКЦПФР органом, якому належить авторство концепту законопроєкту “Про Національну комісію з цінних паперів та бірж” (забраковано експертами ВРУ та знято з розгляду), надати наказ тощо про призначення відповідальної особи за створення, джерела фінансування.

Можливо, продуктивності НКЦПФР заважає напівлегальний статус самого регулятора, утвореного Януковичем-втікачем поза межами конституційних повноважень? Чому напівлегальний регулятор і досі фактично контролює все: від змін до законодавства про ринки капіталу та про себе самого і вже до ринку віртуальних активів? І якщо це аж такий потужний держорган, то чому замість НКЦПФР концепцію готує іноземна компанія? Ніби ж доручали комісії. Чому від керування процесом ухиляється Мінфін, — це ж ніби про фінанси та податки?

Може, варто спочатку привести у відповідність до Конституції України напівлегітимний статус НКЦПФР? А до цього моменту заборонити регулятору розпоряджатися коштами Міжнародної технічної допомоги? А роботу над створенням законодавства про віртуальні активи повернути до тих, хто цей процес почав за правилами нової, цифрової, парадигми в економіці — Мінцифри, долучивши реальне експертне середовище замість лобістів? А заодно все ж перезавантажити регулятора ринків капіталу та віртуальних активів за новими правилами.

Бо зрештою ми втратили рік, ще один і не перший, не отримавши в результаті нічого (може, хоч Ernst&Young підзаробив?). Навіть доведена до логічного завершення поточна робота не матиме сенсу, бо не відповідатиме ані глобальним практикам, ані європейському канону, ані українському податковому законодавству (а це ще чергова податкова реформа не починалася). Нам знову доведеться все починати спочатку. Якщо це вкотре робитиме НКЦПФР, яка навіть із ринком капіталів не може зладнати, отримаємо карусель із провалів, якої не зупинити.

Олександр КОШОВИЙ, правник, економіст, аналітик, експерт в сфері функціонування ринків капіталу

 

Додати коментар

Користувач:
email:





Stock market soars high,
Bulls and bears in fierce battle,
Greed and fear collide.

- Fin.Org.UA

Новини

14:10 - Крипторынок фиксировал прибыль на всеобщей эйфории
14:10 - Нефть прибавляет на спаде добыче, торговом оптимизме
14:07 - 39% агрофірм України скаржаться на дефіцит кадрів: головна проблема - мобілізація
13:57 - Goldman Sachs знизив ризики рецесії в США
13:35 - ЄІБ надасть до 35 мільйонів євро для кредитування українського бізнесу
13:28 - Страхового брокера включено до Реєстру страхових посередників
13:25 - Рада підтримала зміни у Бюджетний кодекс для запуску угоди про надра зі США
13:09 - Рахункова палата пояснила, навіщо оподатковувати полонених росіян
13:00 - Свій бізнес під контролем: що змінює NovaPay для сучасних ФОПів
12:58 - США знизять мита на дешеві товари з Китаю більш ніж у два рази
12:52 - Екватор пройшли – Шмигаль розповів про хід посівної
12:47 - Санкції за будь-яку ціну: ЄС розглядає нові способи заблокувати фінанси московія
12:42 - Підтримка мобілізованих самозайнятих осіб – важливий напрямок роботи податкової служби Дніпропетровщини
12:30 - Дайте їм час
12:25 - ФОПу, місцезнаходження або місцем проживання якого є тимчасово окупована територія, нараховано дохід: відображення ознаки доходу у звітності
12:25 - Перехід АЗС на "спиртовий" бензин не вплинув на ціни: на низці заправок пальне здешевшало
12:21 - Які ставки податку на прибуток встановлені ПКУ?
12:18 - До уваги ФОПів – платників єдиного податку першої/другої груп!
12:15 - Електронний кабінет – дієва допомога користувачам
12:13 - Заповнення поля «Призначення платежу» платіжної інструкції під час сплати бюджетних/небюджетних платежів
12:10 - Збір за місця для паркування транспортних засобів: ФОПи поповнили місцеві бюджети Дніпропетровщини на понад 2,2 млн гривень
12:10 - Вигоди не буде ще 10 років: FT розкрило реальні перспективи угоди про надра зі США
12:07 - Місцеві бюджети Дніпропетровщини з початку року отримали від платників понад 552,4 млн грн рентної плати
12:04 - До страхової компанії застосовано заходи впливу
12:01 - Акцизний податок з ввезених товарів: більш ніж на 36 відс. зросли надходження від платників Дніпропетровщини до загального фонду державного бюджету
12:01 - Просто про економіку (на основі матеріалів Інфляційного звіту, квітень 2025 року)
12:01 - США втратять понад 12 мільярдів доларів від туризму у 2025 році — найбільше падіння у світі
11:58 - Інтерактивна сесія: прямий зв’язок податківців Дніпропетровщини, влади та бізнес-спільноти Дніпра – комунікуємо про важливе
11:56 - Конструктивна співпраця податкової служби Дніпропетровщини з платниками: на комунікаційних заходах розглядалося широке коло податкових питань
11:55 - Руслан Кравченко: За чотири місяці цього року надходження до місцевих бюджетів зросли на 18,5 %


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.3112
Австралійський долар26.5598
Така0.34048
Канадський долар29.7183
Юань Женьміньбі5.7658
Чеська крона1.8489
Данська крона6.1881
Гонконгівський долар5.3314
Форинт0.113705
Індійська рупія0.48647
Рупія0.0025031
Новий ізраїльський шекель11.7129
Єна0.28077
Теньге0.081062
Вона0.029289
Ліванський фунт0.000464
Малайзійський ринггіт9.6606
Мексиканське песо2.1279
Молдовський лей2.4021
Новозеландський долар24.4248
Норвезька крона3.9845
Саудівський ріял11.0746
Сінгапурський долар31.8231
Донг0.0015992
Ренд2.2703
Шведська крона4.2425
Швейцарський франк49.2895
Бат1.24159
Дирхам ОАЕ11.3092
Туніський динар13.7105
Єгипетський фунт0.8225
Фунт стерлінгів54.7418
Долар США41.5387
Сербський динар0.39372
Азербайджанський манат24.4302
Румунський лей9.0465
Турецька ліра1.0714
СПЗ (спеціальні права запозичення)55.8104
Болгарський лев23.6002
Євро46.1578
Ларі15.1562
Злотий10.8848
Золото134003.02
Срібло1343.79
Платина40946.36
Паладій40277.59

Курси валют, встановлені НБУ на 13.05.2025