Що не так із законом про віртуальні активи?

18.03.2023 00:25 | Укррудпром

За рік Нацкомісія з цінних паперів не зробила і кроку.

 Чому через рік після прийняття закон про віртуальні активи досі не працює? Якщо коротко: хаос у менеджменті процесу, напівлегітимний статус Нацкомісії з цінних паперів і фондового ринку (НКЦПФР), неякісні законопроєкти. На додаток — комунікації, що, радше, схожі на залякування.

Узагалі-то це мав би бути текст про те, що ж більше року заважає забезпечити набуття чинності Законом “Про віртуальні активи”. Бо ж закон ухвалений з умовою, що набирає чинності після прийняття змін до Податкового кодексу в частині оподаткування обігу віртуальних активів. Здавалося б, визначаймося та працюємо. Тим паче що Україна ж є одним із лідерів у цьому сегменті, й дуже не хотілося, аби підтвердилася гіпотеза, що починання дійсно прогресивного Мінцифри були перетворені Нацкомісією з цінних паперів на традиційну для них тяганину з усіма ознаками неприкритого лобізму, корупції та обдурювання іноземних партнерів.

На жаль, гіпотеза підтвердилася більш ніж. Результат для держави — втрачені роки на шляху до цивілізованого суспільства інвесторів. Та й дійсно, навіщо нам інвестори та інвестиції зараз…

Отже, ринок віртуальних активів сьогодні, після десяти років з моменту виникнення, є повноцінною складовою глобальних фінансових ринків. Утім, проникнення віртуальних активів до світових фінансів зумовлює увагу до цілої низки проблем. Різноманітні сполучення з фіатними (класичними) грошима, само собою, ставлять питання безпеки та регулювання. Фінансові ринки загалом чутливі до регулювання. А регулювання віртуальних активів — питання нове, в якому досі немає єдиного підходу серед урядів і регуляторів. Відповідно, це задача “із зірочкою” для держав.

Проблематика різноманітна: термінологія щодо продуктів і видів діяльності не є уніфікованою та не має узгодження на глобальному рівні, залежно від особливостей використання віртуальних активів тощо різні регулятори можуть вбачати предмет власного регулювання щодо правовідносин на ринку. Особливості технології, пруденційних нормативів і фідуціарних обов’язків, регулювання обсягів енерговитрат щодо майнінгу і, звичайно, оподаткування. Все це має вирішуватися в той чи інший спосіб при створенні багатошарового законодавства, яке дозволило б запуск і повноцінне існування ринку віртуальних активів. Оптимально, коли приймається воно пакетним шляхом.

Та чи вирішенням цих питань займається наразі уповноважений на це орган в Україні — НКЦПФР? Судячи з роздобутої нами (і чомусь не оприлюдненої на загал) Концепції оподаткування операцій з віртуальними активами (див. документ), а саме на цьому зосереджено наразі роботу, яка має завершитися наприкінці року, — не зовсім цим.

Наприклад, у Європейському Союзі протягом кількох років створюється проєкт регламенту, який покликаний врегулювати питання, пов’язані з правовим режимом, обігом і регулюванням ринку віртуальних активів. Наразі його текст узгоджено та планується відповідне затвердження. Все по порядку: спочатку збалансування та вивірення всіх аспектів з їхнім публічним обговоренням, потім ухвалення, після цього — практичне застосування. Всіма мовами ЄС, до речі.

І якщо вже НКЦПФР взялася за регулювання ринку віртуальних активів й оголосила себе профпридатною в цій царині організацією, то тоді треба було б:

одразу, а не через рік, оголосити про невідповідність прийнятого закону про віртуальні активи вимогам ЄС і про необхідність внесення до нього змін;

напрацювати ці зміни;

одночасно зробити проєкт поправок як до податкового та іншого законодавства, так і до профільного закону;

обговорити це все, узгодивши дії з партнерами, які йдуть цією ж дорогою, бо й ринки ми маємо якщо ще не спільні, то вже дотичні;

ухвалити все одночасно разом з європейськими парламентаріями.

Що ж, ухвалення єврорегламенту очікується у квітні. Професіоналам вистачило б року для досягнення євроорієнтиру, але…

Але тільки в грудні 2022 року відбулося засідання, на якому НКЦПФР нас обнадіяла, що “Комісія активно працює з міжнародними колегами із Ernst&Young, за підтримки проєкту USAID Financial Sector Reform, та іншими профільними органами над імплементацією європейського регламенту MiCA в український ринок віртуальних активів”.

У січні 2023-го розказали, що продовжують працювати. При цьому вже наче розуміли, що сам профільний закон потребує змін, але на самих змінах не концентрувалися, хоча будь-яка робота без них сенсу взагалі не має. Чи регулятору було невідомо про план дій ЄС у цій царині, що ухвалений ще 2018 року? Чи про напрацювання принципів регуляторного законодавства в ЄС не було відомо, коли ухвалювали закон про віртуальні активи? То навіщо ж тоді концепція і практичне застосування акта, який фактично є мертвонародженим?

Ніби логічно запитати про це, що ми і зробили. А заодно поцікавилися, як там почувається могутній, з усіма імплементаціями, закон про ринки капіталу — чи, може, хоча б перекладений англійською для інвесторів?

Що щось іде не за планом, стало зрозуміло, коли замість відповіді на запити НКЦПФР пригрозила скаргою до СБУ.

Ось питання, які викликають у НКЦПФР підозру у “диверсії”:

 

переклад англійською та іншими мовами Європейського Союзу законів України “Про ринки капіталу та організовані товарні ринки” та “Про товарні біржі”, — бо як ще перевірити, що створене законодавство дійсно цікаве інвесторові;

переклад українською мовою проєкту регламенту ЄС щодо регулювання віртуальних активів MiCA, — бо як ще пересвідчитися, що НКЦПФР українців не водить за носа;

підстави співпраці НКЦПФР із компанією Ernst&Young у сфері розроблення законодавчих концепцій щодо використання віртуальних активів та/або зазначити правові підстави та джерела фінансування цієї співпраці, використання коштів Міжнародної технічної допомоги на ці цілі;

вказати, чи є НКЦПФР органом, якому належить авторство концепту законопроєкту “Про Національну комісію з цінних паперів та бірж” (забраковано експертами ВРУ та знято з розгляду), надати наказ тощо про призначення відповідальної особи за створення, джерела фінансування.

Можливо, продуктивності НКЦПФР заважає напівлегальний статус самого регулятора, утвореного Януковичем-втікачем поза межами конституційних повноважень? Чому напівлегальний регулятор і досі фактично контролює все: від змін до законодавства про ринки капіталу та про себе самого і вже до ринку віртуальних активів? І якщо це аж такий потужний держорган, то чому замість НКЦПФР концепцію готує іноземна компанія? Ніби ж доручали комісії. Чому від керування процесом ухиляється Мінфін, — це ж ніби про фінанси та податки?

Може, варто спочатку привести у відповідність до Конституції України напівлегітимний статус НКЦПФР? А до цього моменту заборонити регулятору розпоряджатися коштами Міжнародної технічної допомоги? А роботу над створенням законодавства про віртуальні активи повернути до тих, хто цей процес почав за правилами нової, цифрової, парадигми в економіці — Мінцифри, долучивши реальне експертне середовище замість лобістів? А заодно все ж перезавантажити регулятора ринків капіталу та віртуальних активів за новими правилами.

Бо зрештою ми втратили рік, ще один і не перший, не отримавши в результаті нічого (може, хоч Ernst&Young підзаробив?). Навіть доведена до логічного завершення поточна робота не матиме сенсу, бо не відповідатиме ані глобальним практикам, ані європейському канону, ані українському податковому законодавству (а це ще чергова податкова реформа не починалася). Нам знову доведеться все починати спочатку. Якщо це вкотре робитиме НКЦПФР, яка навіть із ринком капіталів не може зладнати, отримаємо карусель із провалів, якої не зупинити.

Олександр КОШОВИЙ, правник, економіст, аналітик, експерт в сфері функціонування ринків капіталу

 

Додати коментар

Користувач:
email:





Investment is key,
With caution and wise choices,
The market rewards.

- Fin.Org.UA

Новини

01:58 - Прогноз щодо інвестування в акції США з 2-річним горизонтом (2025-2027): 10 компаній з найбільшим прогнозованим приростом вартості
01:49 - Варіанти інвестування закордон для українців: актуальний огляд станом на жовтень 2025 року
21:00 - Новини 21 жовтня: опалення мають дати протягом 10 днів, додаткові 325 млрд на оборону, обшуки в Кудрицького
20:30 - В Україні виручка виробників ювелірних виробів за рік виросла у 1,5 раза
19:55 - В Одесі без світла залишаються 11 тисяч абонентів після аварії на енергооб'єкті
19:20 - Середній розмір виплат постраждалим в ДТП зріс на понад чверть
18:50 - Лабубу-манія: Pop Mart наростила продажі на 250% за квартал
18:31 - Колонка Андрія Пишного про висновки ключового засідання Щорічних зборів МВФ та Світового банку для європейського регіону
18:26 - Держдума московія прийняла поправки до бюджету з величезною "дірою"
18:20 - Україна збирається експортувати яловичину до Великої Британії
18:10 - Восени ціни на таксі зросли, але викликати авто без доплати все одно складно. Чому?
17:50 - московія вперше поставила нафту до Сакартвело
17:45 - Підготовка до COP30: у Києві обговорили  кліматичні досягнення України
17:20 - Що на сніданок у європейців?
17:15 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро у середу 22 жовтня
17:10 - Для елітної нерухомості в Києві та області шукають управителів
17:00 - Осінні опади не зупинили міління водосховищ у Криму – медіа
16:52 - "Забрали з рук телефон і кудись побігли": Кудрицький розповів деталі обшуку ДБР
16:45 - Японське агентство NEXI готове розширити страхування воєнних ризиків для відновлення України
16:35 - Ключові рішення НКЦПФР від 21.10.2025
16:20 - Прокурори повернули державі 59 гідроспоруд, які вона втратила ще у 90-х
16:06 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
16:01 - Рада оверсайту провела періодичний огляд індикаторів грошового та валютного ринків
16:00 - Сертифікація операторів протимінної діяльності: через Дію подали першу заявку
15:52 - Ухилення від сплати податку на 23 мільйони гривень: БЕБ викрило схему у Чернівцях
15:45 - Японские быки на перезарядке
15:45 - Українці почали сплачувати більше податку на нерухомість: регіони-лідери
15:32 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
15:30 - Євроінтеграція та підтримка України напередодні зими: Ольга Юхимчук провела перемовини з європейськими партнерами у Люксембурзі
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 22.10.2025


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32011
Австралійський долар27.1003
Така0.34263
Канадський долар29.7153
Юань Женьміньбі5.8639
Чеська крона1.9941
Данська крона6.49
Гонконгівський долар5.3714
Форинт0.124427
Індійська рупія0.47475
Рупія0.0025167
Новий ізраїльський шекель12.6963
Єна0.27469
Теньге0.077499
Вона0.029185
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.87
Мексиканське песо2.2653
Молдовський лей2.4621
Новозеландський долар23.8901
Норвезька крона4.1534
Саудівський ріял11.1309
Сінгапурський долар32.1777
Донг0.0015846
Ренд2.4107
Шведська крона4.4335
Швейцарський франк52.5281
Бат1.27307
Дирхам ОАЕ11.3651
Туніський динар14.2277
Єгипетський фунт0.8778
Фунт стерлінгів55.8515
Долар США41.7441
Сербський динар0.41359
Азербайджанський манат24.5582
Румунський лей9.5354
Турецька ліра0.9947
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.9104
Болгарський лев24.7916
Євро48.4732
Ларі15.4066
Злотий11.4339
Золото177452.5
Срібло2088.24
Платина66271.26
Паладій59894.43

Курси валют, встановлені НБУ на 22.10.2025