Антикорупційні звільнення: чому це важливо для нового Агентства відновлення

28.01 08:35 | Укррудпром

Як узагалі стала можливою корупція на генераторах? Річ у тім, що закупівлі ведуть не прямо у колишній Мінрегіон, а в одну з державних установ, засновником якої є міністерство.

Зокрема, влітку 2022 року Кабмін виділив 1,68 млрд грн на відновлення об’єктів критичної інфраструктури. Якщо проаналізувати розпорядження уряду, то ключовою є сума в 1,4 млрд грн на придбання резервного запасу генераторів і пересувних котелень. Кошти для організації закупівель обладнання пішли на ДІ “УкрНДІводоканалпроект”.

Засновник державної установи — Мінрегіон, в.о. керівника якого і був Лозинський. Тобто держустанова перебуває під повним впливом профільного міністерства.

Це є гучним сигналом також для своєчасних висновків та організації майбутньої відбудови, під яку уряд створює Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України, що перебуватиме під прямим впливом об"єднаного Мінінфраструктури.

Як у нове Агентство можуть перейти старі проблеми

Нове Агентство відновлення стане першою окремою інституцією для реалізації проєктів відбудови — центральним органом виконавчої влади, який координуватиметься Мінінфраструктури. Попередні пропозиції — Агенція з відновлення (яку ініціював Гетманцев) і Фонд відновлення (ініційований президентом), попри анонси, реалізовані не були

Цікаво, що вирішили питання інституції найпростішим шляхом — без додаткових анонсів і створення нових установ: перейменували Укравтодор і впродовж трьох місяців приєднають до нього Укрінфрапроєкт (див. рис.). Нагадаємо, аналогічно було створено й саме Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури — перейменували Мінінфраструктури та приєднують до нього Мінрегіон.

Плюс такого рішення в тому, що уряд не створив “розплідника” держустанов, а навіть об"єднав дві. Мінусом є те, що в нове Агентство відновлення можуть перейти старі проблеми.

Нове Агентство матиме близько 200 працівників, а також розгалужену структуру регіональних представництв — служби автомобільних доріг у кожній області (САД), АТ “ДАК “Автомобільні дороги України”, діючі державні підприємства.

Важливо, що Агентство відновлення займатиметься відбудовою не лише доріг та інфраструктури, як раніше Укравтодор, а й житлового фонду, що буде новим для цієї інституції.

На 2023 рік уряд уже має джерела на 110 млрд грн для відновлення, а розраховує залучити як мінімум 600 млрд грн на відбудову інфраструктури та житла.

Що обіцяє влада

Традиційно в основі роботи Держагентства відновлення обіцяють прозорість і підзвітність. Акцент на антикорі. З допомогою об’єднання агентств хочуть масштабувати найкращий досвід на проєкти відбудови, які реалізовуватимуть із залученням державних коштів і зовнішнього фінансування.

Власне, великий досвід у цьому має Укравтодор, який здатен швидко втілювати дорожні проєкти, як, наприклад, відбудували знищений на початку війни міст у Стоянці на трасі Київ—Чоп.

У тому числі Укравтодор має досвід відновлення доріг за рахунок кредитних коштів ЄБРР і фінансування за процедурами Світового банку, що важливо для міжнародних партнерів. Звісно, якщо не брати до уваги кількох гучних скандалів із розірванням міжнародних контрактів і витратами на судові процеси, які коштують сотні тисяч доларів.

За словами міністра Олександра Кубракова, на базі автодору вже втілюються ключові реформи — антикорупційна та реформа закупівель. Це відбувається у рамках спільного проєкту ЄБРР та ЄІБ у співпраці з Базельським інститутом державного управління.

Чому уряд ставить на Укравтодор як на базу для Агентства відновлення? Як пояснюють у Мінвідновлення, нова інституція має перспективи стати першою публічною установою України, яка може отримати міжнародну сертифікацію щодо попередження корупції, а спеціалісти із закупівель — міжнародну сертифікацію CIPS. Відповідно, це і рівень довіри та фінансування з боку міжнародних партнерів України, що зараз особливо важливо.

Укрінфрапроєкт (агентство, яке приєднають до нової інституції), за Планом відновлення, мав відповідати за відбудову об"єктів авіаційної інфраструктури. Фокус установи був на великих проєктах розвитку авіаційного, морського та річкового транспорту. Логічно, під час війни, 2022 року, ці напрями неможливо було розвивати, тому Укрінфрапроєкт не став лідом з відбудови.

Для посилення Агентства відновлення на його базі оновлять Команду підтримки реформ і запустять Антикорупційний офіс. Це стосуватиметься як центральної установи, так і регіонів.

Читайте також: Державна регіональна політика 2023: бути чи не бути?

Яких помилок не можна допустити в новому Агентстві відновлення

Українська влада повинна врахувати ризики, які, на перший погляд, через можливість впливу можуть здаватися плюсами, однак у разі будь-якої корупції — спричинити гучні скандали.

Оскільки Агентство діятиме як центральний орган виконавчої влади, то реальний вплив на нього і керівництво здійснюватимуть уряд і Мінінфраструктури. Таким чином, держава буде ключовою в розподілі коштів на об"єкти відбудови, їхній пріоритезації тощо. Керівник Агентства теж буде політично залежний, адже його призначатимуть і звільнятимуть за рішенням уряду. Тож відповідальність за якість, ефективність і підзвітність відбудови буде не тільки на новій інституції, як зараз запевняють урядовці, а й на Кабміні.

Важливо, щоб Агентство відновлення не було ширмою для Укравтодору з використання коштів відбудови на ремонт та утримання доріг.

Безперечно, позитивом є перспектива роботи Команди підтримки реформ та Антикорупційного офісу при Держагентстві. Проте не менш важливими є участь і контроль роботи інституції з боку міжнародників і громадських експертів, а також відкритість у діяльності (приміром, План антикорупційних заходів наразі не опублікований).

Отже, основними акцентами, на які варто звернути увагу в організації роботи нового Агентства відновлення, є такі.

Впровадження Електронної системи управління відбудовою з “вітриною проєктів”, повною публічною інформацією про перебіг їхньої реалізації та визначення підрядників через публічні закупівлі — без можливостей виведення проєктів із системи, як це було з київською кільцевою.

Фірми-улюбленці та “укрупнення тендерів” — це найчастіші випадки, через які Укравтодор потрапляв у скандали, попри те, що використовував систему публічних закупівель. Подібні “кейси” неприпустимі в практиці нового Агентства, за діяльністю якого слідкуватимуть міжнародники. Тому Мінвідновлення варто врахувати рекомендації щодо мінімізації зловживань при здійсненні закупівель і щодо відбору проєктів.

Контроль і нагляд не лише з боку Кабміну та внутрішнього Антикорупційного офісу, а й із залученням представників міжнародних інституцій і профільних громадських експертів.

Запуск антикорупційних офісів у регіонах і реформування регіональних САД.

Суб"єктність органів місцевого самоврядування — місцева влада має бути долучена до розробки планів відновлення та проєктів відбудови.

Наразі створення нової інституції, за умови врахування старих помилок, — можливість для влади продемонструвати зроблені висновки, готовність до відбудови без корупції, а покарання топ-чиновників за корупцію — необхідний крок для збереження обличчя влади, у тому числі перед міжнародними партнерами.

Наразі кейс Лозинського свідчить про те, що навіть в умовах війни окремі високопосадовці наважуються розкрадати гроші на критично важливих закупівлях. Тому варто не втрачати пильності та продовжувати здійснювати громадський контроль за діяльністю і нового Держагентства відновлення та розвитку інфраструктури.

Мартина БОГУСЛАВЕЦЬ, виконавча директорка Інституту законодавчих ідей

Додати коментар

Користувач:
email:





Новини

00:00 - Восьми небанківським установам анульовано ліцензії, шість установ виключено з реєстрів
23:59 - НБУ імплементує анонсовану зміну в розрахунку обов'язкових резервів для посилення конкуренції банків за строкові депозити населення
23:59 - Національний банк презентував освітянам дистанційну Школу фінансової грамотності "ТАЛАН"
23:58 - До СЕНС БАНК застосовані заходи впливу за порушення вимог щодо етичної поведінки
22:40 - Ольга Стефанішина обговорила з Єврокомісаром Йоханнесом Ханом налагодження системної взаємодії у сфері моніторингу використання коштів
22:40 - Мінна безпека для дітей: уроки, які рятують життя
22:40 - Європа повинна продовжувати боротьбу з російською агресією на енергетичному фронті, - Герман Галущенко
20:35 - Україна пропонує створити державну структуру, яка координуватиме гуманітарне розмінування, – Юлія Свириденко на зустрічі з послами G7
20:35 - Оперативна інформація Генерального Штабу Збройних Сил України станом на 18:00 27.03.2023 щодо російського вторгнення
20:35 - 27 березня: Ситуація в енергетиці
20:35 - Мінцифри про підсумки та плани щодо цифровізації в Україні
20:35 - Україна отримала 33 «швидкі» від міжнародних партнерів
20:35 - Україна проходить пік цін на овочі, – Тарас Висоцький
20:35 - Світовий Банк планує надати додаткову допомогу на відновлення агросектора України
19:25 - НБУ отказался ужесточать резервные требования по средствам юридических лиц
19:25 - Отрыжка “Великого крадивництва”: расходы на погашение долгов “Укравтодора” превысили финансирование ремонта дорог
19:25 - Украина получила более 36 тонн энергетического оборудования от Бельгии
19:25 - Взломан Telegram-канал Петра Оленича, руководителя цифровой трансформации Киева
19:25 - Украина успешно завершает самый тяжелый отопительный сезон
18:50 - Нефть поднимается со дна
18:30 - Сергій Марченко зустрівся з Єврокомісаром із питань бюджету та адміністрування
18:30 - Мінекономіки: З початку 2023 року бізнес отримав доступних кредитів на майже 20 млрд грн
18:30 - Промпроизводство в Украине в 2022 году сократилось более чем на треть
18:30 - Приватбанк отменил комиссию на переводы с карт польских и немецких банков
18:30 - Надрові колаборанти? В російському підприємстві засвітився співвласник українського бізнесу
18:30 - Украина в феврале 2023 увеличила импорт плоского проката на 48,3%
18:30 - НБУ получил первый купон по эмиссионным ОВГЗ
18:30 - Количество выявленных подделок гривны упало в 2022 году в три раза
18:30 - “Добробут” Игоря Мазепы закрыл открытые в прошлом году клиники в Ивано-Франковске и Львове
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 27.03.2023


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар24.3163
Канадський долар26.6739
Юань Женьміньбі5.3141
Чеська крона1.6597
Данська крона5.286
Гонконгівський долар4.6585
Форинт0.102215
Індійська рупія0.44395
Рупія0.0024101
Новий ізраїльський шекель10.262
Єна0.27815
Теньге0.079889
Вона0.028104
Мексиканське песо1.9887
Молдовський лей1.9745
Новозеландський долар22.6488
Норвезька крона3.4758
Російський рубль0.47719
Сінгапурський долар27.4539
Ренд1.9957
Шведська крона3.5138
Швейцарський франк39.8894
Єгипетський фунт1.1834
Фунт стерлінгів44.8496
Долар США36.5686
Білоруський рубль13.2919
Азербайджанський манат21.5426
Румунський лей7.9722
Турецька ліра1.9151
СПЗ (спеціальні права запозичення)49.0754
Болгарський лев20.1413
Євро39.3899
Злотий8.4062
Алжирський динар0.26723
Така0.3458
Вірменський драм0.093925
Домініканське песо0.66051
Іранський ріал0.00087068
Іракський динар0.027915
Сом0.41831
Ліванський фунт0.002438
Лівійський динар7.5589
Малайзійський ринггіт8.1499
Марокканський дирхам3.5203
Пакистанська рупія0.13997
Саудівський ріял9.7441
Донг0.0015371
Бат1.03433
Дирхам ОАЕ9.9563
Туніський динар11.6409
Узбецький сум0.0032259
Новий тайванський долар1.19701
Туркменський новий манат10.4482
Сербський динар0.33086
Сомоні3.35
Ларі13.9965
Бразильський реал7.03
Золото71469.67
Срібло842.85
Платина35517.62
Паладій51610.73

Курси валют, встановлені НБУ на: 28.03.2023

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
204150896.65896.65896.65896.65841954.35
2262601082.081082.081082.081082.081593903.84
BAVL0.3150.3150.3150.31578750.00
CEEN4.7024.7024.2014.2011310.40
VERES155.17155.17155.17155.171706.87

Дані за 27.03.2023