Антикорупційні звільнення: чому це важливо для нового Агентства відновлення

28.01.2023 08:35 | Укррудпром

Як узагалі стала можливою корупція на генераторах? Річ у тім, що закупівлі ведуть не прямо у колишній Мінрегіон, а в одну з державних установ, засновником якої є міністерство.

Зокрема, влітку 2022 року Кабмін виділив 1,68 млрд грн на відновлення об’єктів критичної інфраструктури. Якщо проаналізувати розпорядження уряду, то ключовою є сума в 1,4 млрд грн на придбання резервного запасу генераторів і пересувних котелень. Кошти для організації закупівель обладнання пішли на ДІ “УкрНДІводоканалпроект”.

Засновник державної установи — Мінрегіон, в.о. керівника якого і був Лозинський. Тобто держустанова перебуває під повним впливом профільного міністерства.

Це є гучним сигналом також для своєчасних висновків та організації майбутньої відбудови, під яку уряд створює Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України, що перебуватиме під прямим впливом об"єднаного Мінінфраструктури.

Як у нове Агентство можуть перейти старі проблеми

Нове Агентство відновлення стане першою окремою інституцією для реалізації проєктів відбудови — центральним органом виконавчої влади, який координуватиметься Мінінфраструктури. Попередні пропозиції — Агенція з відновлення (яку ініціював Гетманцев) і Фонд відновлення (ініційований президентом), попри анонси, реалізовані не були

Цікаво, що вирішили питання інституції найпростішим шляхом — без додаткових анонсів і створення нових установ: перейменували Укравтодор і впродовж трьох місяців приєднають до нього Укрінфрапроєкт (див. рис.). Нагадаємо, аналогічно було створено й саме Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури — перейменували Мінінфраструктури та приєднують до нього Мінрегіон.

Плюс такого рішення в тому, що уряд не створив “розплідника” держустанов, а навіть об"єднав дві. Мінусом є те, що в нове Агентство відновлення можуть перейти старі проблеми.

Нове Агентство матиме близько 200 працівників, а також розгалужену структуру регіональних представництв — служби автомобільних доріг у кожній області (САД), АТ “ДАК “Автомобільні дороги України”, діючі державні підприємства.

Важливо, що Агентство відновлення займатиметься відбудовою не лише доріг та інфраструктури, як раніше Укравтодор, а й житлового фонду, що буде новим для цієї інституції.

На 2023 рік уряд уже має джерела на 110 млрд грн для відновлення, а розраховує залучити як мінімум 600 млрд грн на відбудову інфраструктури та житла.

Що обіцяє влада

Традиційно в основі роботи Держагентства відновлення обіцяють прозорість і підзвітність. Акцент на антикорі. З допомогою об’єднання агентств хочуть масштабувати найкращий досвід на проєкти відбудови, які реалізовуватимуть із залученням державних коштів і зовнішнього фінансування.

Власне, великий досвід у цьому має Укравтодор, який здатен швидко втілювати дорожні проєкти, як, наприклад, відбудували знищений на початку війни міст у Стоянці на трасі Київ—Чоп.

У тому числі Укравтодор має досвід відновлення доріг за рахунок кредитних коштів ЄБРР і фінансування за процедурами Світового банку, що важливо для міжнародних партнерів. Звісно, якщо не брати до уваги кількох гучних скандалів із розірванням міжнародних контрактів і витратами на судові процеси, які коштують сотні тисяч доларів.

За словами міністра Олександра Кубракова, на базі автодору вже втілюються ключові реформи — антикорупційна та реформа закупівель. Це відбувається у рамках спільного проєкту ЄБРР та ЄІБ у співпраці з Базельським інститутом державного управління.

Чому уряд ставить на Укравтодор як на базу для Агентства відновлення? Як пояснюють у Мінвідновлення, нова інституція має перспективи стати першою публічною установою України, яка може отримати міжнародну сертифікацію щодо попередження корупції, а спеціалісти із закупівель — міжнародну сертифікацію CIPS. Відповідно, це і рівень довіри та фінансування з боку міжнародних партнерів України, що зараз особливо важливо.

Укрінфрапроєкт (агентство, яке приєднають до нової інституції), за Планом відновлення, мав відповідати за відбудову об"єктів авіаційної інфраструктури. Фокус установи був на великих проєктах розвитку авіаційного, морського та річкового транспорту. Логічно, під час війни, 2022 року, ці напрями неможливо було розвивати, тому Укрінфрапроєкт не став лідом з відбудови.

Для посилення Агентства відновлення на його базі оновлять Команду підтримки реформ і запустять Антикорупційний офіс. Це стосуватиметься як центральної установи, так і регіонів.

Читайте також: Державна регіональна політика 2023: бути чи не бути?

Яких помилок не можна допустити в новому Агентстві відновлення

Українська влада повинна врахувати ризики, які, на перший погляд, через можливість впливу можуть здаватися плюсами, однак у разі будь-якої корупції — спричинити гучні скандали.

Оскільки Агентство діятиме як центральний орган виконавчої влади, то реальний вплив на нього і керівництво здійснюватимуть уряд і Мінінфраструктури. Таким чином, держава буде ключовою в розподілі коштів на об"єкти відбудови, їхній пріоритезації тощо. Керівник Агентства теж буде політично залежний, адже його призначатимуть і звільнятимуть за рішенням уряду. Тож відповідальність за якість, ефективність і підзвітність відбудови буде не тільки на новій інституції, як зараз запевняють урядовці, а й на Кабміні.

Важливо, щоб Агентство відновлення не було ширмою для Укравтодору з використання коштів відбудови на ремонт та утримання доріг.

Безперечно, позитивом є перспектива роботи Команди підтримки реформ та Антикорупційного офісу при Держагентстві. Проте не менш важливими є участь і контроль роботи інституції з боку міжнародників і громадських експертів, а також відкритість у діяльності (приміром, План антикорупційних заходів наразі не опублікований).

Отже, основними акцентами, на які варто звернути увагу в організації роботи нового Агентства відновлення, є такі.

Впровадження Електронної системи управління відбудовою з “вітриною проєктів”, повною публічною інформацією про перебіг їхньої реалізації та визначення підрядників через публічні закупівлі — без можливостей виведення проєктів із системи, як це було з київською кільцевою.

Фірми-улюбленці та “укрупнення тендерів” — це найчастіші випадки, через які Укравтодор потрапляв у скандали, попри те, що використовував систему публічних закупівель. Подібні “кейси” неприпустимі в практиці нового Агентства, за діяльністю якого слідкуватимуть міжнародники. Тому Мінвідновлення варто врахувати рекомендації щодо мінімізації зловживань при здійсненні закупівель і щодо відбору проєктів.

Контроль і нагляд не лише з боку Кабміну та внутрішнього Антикорупційного офісу, а й із залученням представників міжнародних інституцій і профільних громадських експертів.

Запуск антикорупційних офісів у регіонах і реформування регіональних САД.

Суб"єктність органів місцевого самоврядування — місцева влада має бути долучена до розробки планів відновлення та проєктів відбудови.

Наразі створення нової інституції, за умови врахування старих помилок, — можливість для влади продемонструвати зроблені висновки, готовність до відбудови без корупції, а покарання топ-чиновників за корупцію — необхідний крок для збереження обличчя влади, у тому числі перед міжнародними партнерами.

Наразі кейс Лозинського свідчить про те, що навіть в умовах війни окремі високопосадовці наважуються розкрадати гроші на критично важливих закупівлях. Тому варто не втрачати пильності та продовжувати здійснювати громадський контроль за діяльністю і нового Держагентства відновлення та розвитку інфраструктури.

Мартина БОГУСЛАВЕЦЬ, виконавча директорка Інституту законодавчих ідей

Додати коментар

Користувач:
email:





Шалений ритм бірж,
Серце б'ється із напруги
Хто на мільйоні

- Fin.Org.UA

Новини

09:58 - Як формується загальний оподатковуваний дохід та сума витрат особи, яка провадить незалежну професійну діяльність?
09:56 - Чи може неповнолітня особа отримати ЕДП у КНЕДП ДПС та який порядок отримання?
09:56 - Болгарія ризикує втратити мільярди коштів ЄС через суперечку з шахтарями
09:56 - Куди подавати реєстраційну заяву за ф. № 1-ПРРО суб’єкту господарювання для реєстрації ПРРО на відокремлений підрозділ (філію)?
09:54 - Податковий календар на 29 квітня 2024 року
09:53 - Який порядок оподаткування ПДФО іноземних доходів?
09:52 - За яким ідентифікатором форми фізичні особи – резиденти подають в електронному вигляді Звіт про контрольовані іноземні компанії (КІК)?
09:51 - За використання рибних ресурсів до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від платників надійшло понад 1,5 млн грн рентної плати
09:50 - Державний бюджет протягом трьох місяців п. р. отримав від платників Дніпропетровщини майже 12 млрд гривень
09:47 - Суд підтримав позицію податківців щодо спростування реальності господарської операції
09:38 - Материнська компанія Google оголосила про перші в історії виплати дивідендів
09:26 - Власник TikTok радше закриє свій додаток у США, ніж продасть його - Reuters
09:00 - Ціни на нафту збільшилися на тлі оптимістичних прогнозів зростання економіки США
08:05 - Суд взяв аграрного міністра Сольського під варту
07:49 - Делегація МВС України взяла участь у дев’ятому засіданні Діалогу з прав людини між Україною та ЄС
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 26.04.2024
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:05 - Коментар МЗС України щодо звіту ОБСЄ стосовно порушень міжнародного права, пов’язаних із свавільним позбавленням волі українських цивільних осіб російською федерацією
21:00 - Новини 25 квітня: НБУ знизив облікову ставку, Сольський написав заяву про відставку
20:40 - Данія збільшить військову допомогу Україні у 2024 році на майже 600 млн євро
20:18 - Пропозиція США по використанню доходів від заморожених активів московія для України набирає обертів у G7 – Reuters
20:17 - На Хмельниччині для війська виділять 54 мільйони, отриманих із продажу комунального майна
20:07 - Україна та Велика Британія посилюють співпрацю в спортивній сфері напередодні Олімпіади
19:40 - Через обстріли на Харківщині УЗ тимчасово змінює рух приміських поїздів
19:40 - Экономика США: замедление роста и ускорение инфляции
19:38 - У Google Meet тепер можна переносити дзвінки з одного пристрою на інший без переривання звʼязку
19:05 - Унаслідок російського удару на Донеччині загинули троє залізничників
19:01 - У Києві відновили 70% енергообладнання, пошкодженого через ворожі обстріли
18:37 - Сольський подав заяву про відставку
18:30 - У Києві до середини червня обмежать рух на одному зі шляхопроводів


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.9066
Канадський долар29.0135
Юань Женьміньбі5.4745
Чеська крона1.6915
Данська крона5.7007
Гонконгівський долар5.0675
Форинт0.108258
Індійська рупія0.4761
Рупія0.0024507
Новий ізраїльський шекель10.4698
Єна0.25503
Теньге0.089231
Вона0.028856
Мексиканське песо2.3263
Молдовський лей2.2218
Новозеландський долар23.6434
Норвезька крона3.6249
московський рубль0.43016
Сінгапурський долар29.1693
Ренд2.0917
Шведська крона3.6517
Швейцарський франк43.4266
Єгипетський фунт0.8282
Фунт стерлінгів49.6274
Долар США39.6702
Білоруський рубль14.4192
Азербайджанський манат23.3327
Румунський лей8.5448
Турецька ліра1.2201
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.2905
Болгарський лев21.7407
Євро42.5205
Злотий9.8591
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото92395.86
Срібло1087.83
Платина35955.09
Паладій39903.06

Курси валют, встановлені НБУ на 26.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861044.281044.281044.281044.282331877.24
2276561078.061078.061078.061078.06324496.06
227763997.7997.7997.7997.7997.70
2289101070.431070.431070.431070.4364225.80
229025983.97983.97983.97983.97983970.00
229470919.69919.69919.69919.69962915.43
2302621056.261056.261056.261056.26637981.04
AZRF011041.421049.861041.421049.8612547.68
CRSR061024.551024.551024.551024.5517417.35
FSTF021014.051021.481014.051021.4861968.50
IFZEMA110011001100110022000.00
TATM4.54.54.54.5450.00
XS47781550015500155001550062000.00

Дані за 25.04.2024