Порядок ведення обліку товарних запасів

05.12.2022 09:46 | Fin.Org.Ua

Головне управління ДПС в Дніпропетровській області нагадує, що наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2021 № 496 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 02.11.2021 за № 1411/37033) затверджено Порядок ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб – підприємців, у тому числі платників єдиного податку (далі – Порядок).
Порядок визначає правила ведення обліку товарних запасів та поширюється на фізичних осіб – підприємців, у тому числі платників єдиного податку (далі – ФОП), які відповідно до Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами, зобов'язані вести облік товарних запасів та здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку, та осіб, які фактично здійснюють продаж товарів (надання послуг) та/або розрахункові операції в місці продажу (господарському об'єкті) такого ФОП.
Нагадуємо, що у Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
- документи, які підтверджують облік та походження товарів – Форма ведення обліку товарних запасів, визначена додатком до цього Порядку (далі – Форма обліку), та первинні документи;
- первинні документи – опис залишку товарів на початок обліку, накладні, транспортні документи, митні декларації, акти закупки, фіскальні чеки, товарні чеки, інші документи, що містять реквізити, які дозволяють ідентифікувати постачальника та отримувача товару (найменування суб'єкта господарювання, реєстраційний номер облікової картки платника податків (далі – РНОКПП) або код згідно з ЄДРПОУ суб'єкта господарювання, серія та номер паспорта / номер ID картки для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття РНОКПП та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відповідну відмітку в паспорті), дату проведення операції, найменування, кількість та вартість товару.
Опис залишку товарів на початок обліку складається в довільній формі та має містити інформацію про: найменування товарів, наявних у такої ФОП на дату набуття ним обов'язку щодо ведення обліку товарних запасів, кількості таких товарів (із зазначенням одиниці виміру) та їх вартості, самостійно визначеної ФОП.
У первинних документах, що засвідчують знищення, втрату або використання товарів на власні потреби, зазначається вартість товару за ціною придбання, підтвердженою обліком товарів, визначеним цим Порядком, та не зазначаються реквізити постачальника і отримувача товару;
- місце продажу (господарський об'єкт) – стаціонарний або будь-який пересувний об'єкт, у тому числі транспортний засіб, частина пересувного чи стаціонарного об'єкта, у тому числі транспортного засобу, де здійснюються розрахункові операції під час продажу товарів (надання послуг);
- місце зберігання – стаціонарний або будь-який пересувний об'єкт, у тому числі транспортний засіб, частина пересувного чи стаціонарного об'єкта, у тому числі транспортного засобу, земельна ділянка, де зберігаються товарні запаси, що належать ФОП;
- товарні запаси – сукупність товарів, що утримуються ФОП для подальшого продажу (надання послуг).
Згідно з п. 12 ст. 3 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку. Порядок та форма обліку товарних запасів для фізичних осіб – підприємців, у тому числі платників єдиного податку, встановлюється центральним органом виконавчої влади, та забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. При цьому суб’єкт господарювання зобов’язаний надати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік та походження товарних запасів (зокрема, але не виключно, документи щодо інвентаризації товарних запасів, документи про отримання товарів від інших суб’єктів господарювання та/або документи на внутрішнє переміщення товарів, які на момент перевірки знаходяться у місті продажу (господарському об’єкті).
Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб – підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (крім тих, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).
Порядок ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб – підприємців, у тому числі платників єдиного податку, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2021 № 496 (далі – Порядок № 496), визначає правила ведення обліку товарних запасів та поширюється на фізичних осіб – підприємців, у тому числі платників єдиного податку (далі – ФОП), які відповідно до Закону № 265 зобов’язані вести облік товарних запасів та здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку, та осіб, які фактично здійснюють продаж товарів (надання послуг) та/або розрахункові операції в місці продажу (господарському об’єкті) такого ФОП.
Пунктом 2 розд. I Порядку № 496 визначено, що місце продажу (господарський об’єкт) – стаціонарний або будь-який пересувний об’єкт, у тому числі транспортний засіб, частина пересувного чи стаціонарного об’єкта, у тому числі транспортного засобу, де здійснюються розрахункові операції під час продажу товарів (надання послуг).
Товарні запаси – сукупність товарів, що утримуються ФОП для подальшого продажу (надання послуг).
Пунктом 1 розд. II Порядку № 496 встановлено, що облік товарних запасів здійснюється ФОП шляхом постійного внесення до Форми ведення обліку товарних запасів (далі – Форма обліку) інформації про надходження та вибуття товарів на підставі первинних документів, які є невід’ємною частиною такого обліку.
Первинні документи, на підставі яких внесено записи до Форми обліку, є обов’язковими додатками до такої форми. Внесення даних до Форми обліку щодо надходження товарів на підставі первинних документів здійснюється до початку їх реалізації.
Згідно з п. 17 ст. 1 Закону України від 12 травня 1991 року № 1023-ХІІ «Про захист прав споживачів» із змінами та доповненнями послуга – це діяльність виконавця з надання (передачі) споживачеві певного визначеного договором матеріального чи нематеріального блага, що здійснюється за індивідуальним замовленням споживача для задоволення його особистих потреб.
Отже, ФОП, які надають виключно послуги, у тому числі посередницькі, з метою реалізації яких використовуються товарні запаси, що включаються до вартості таких послуг (у тому числі сировина, матеріали, запасні частини, напівфабрикати власного виробництва на складах комплектуючих тощо), зобов’язані вести облік товарних запасів за Формою обліку з відображенням інформації про їх надходження та вибуття.
При цьому, якщо при наданні послуг ФОП не використовують товарні запаси, то обов’язку вести облік товарних запасів у таких ФОП не виникає.

Додати коментар

Користувач:
email:





Ціна акцій росте,
Інвестиції приносять,
Багатство розквітає.

- Fin.Org.UA

Новини

15:39 - УВАГА КОНКУРС!
15:39 - В Україні оцінили ведення бізнесу на заході, півдні та сході
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 10.11.2025
15:30 - Україна отримає нові поставки американського газу
15:25 - "Укрнафта" до кінця року планує завершити буріння 25 свердловин
15:00 - Активність авторинку: в яких регіонах найчастіше купують нові та вживані легковики
14:56 - Україна продовжила "транспортний безвіз" з Норвегією
14:50 - ФДМУ продав столичну нерухомість у тисячу разів дорожче від початкової ціни
14:30 - АМКУ дозволив UPG орендувати ще 34 заправки ANP та "Авіас"
14:29 - Реєстр ліцензій на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами
14:25 - Світлана Гринчук: розвиток Вертикального коридору посилить енергетичну безпеку України та Європи
14:24 - Наказ Мінекономіки від 10.10.2025 №7-а-25 «Про затвердження інформаційних та технологічних карток адміністративних послуг, які надаються Мінекономіки під час реалізації державної політики у сфері управління відходами»
14:20 - НБУ оштрафував низку банків на мільйони гривень
14:03 - Реєстр отриманих повідомлень (письмова згода) на транскордонне перевезення небезпечних відходів 2015-2025
14:00 - Звіт Єврокомісії: розділи «Безпечність харчових продуктів, ветеринарна та фітосанітарна політика», «Рибальство та рибний промисел», «Сільське господарство та розвиток сільських територій», «Довкілля та зміни клімату»
14:00 - Угорська Mol готова відмовитися від російської нафти – Bloomberg
13:55 - В Україні почалось будівництво другої євроколії
13:40 - "Медзакупівлі" за пів мільярда замовили німецькі МРТ: деталі
13:25 - НАЗК розповіло, які корупційні ризики виявило у проєктах уряду
13:01 - Річна фінансова звітність разом з аудиторським звітом, яка підлягає оприлюдненню, подається за допомогою Електронного кабінету
13:00 - Україна та Швеція поглиблюють економічне партнерство: у Стокгольмі підписано Меморандум між UkraineInvest та Business Sweden
12:59 - Суб’єкт господарювання в установлений строк не подав обов’язкову звітність про використання РРО/ПРРО: чи є підстава для проведення фактичної перевірки?
12:59 - Форум "Диригенти змін" у Києві: як змінилася Україна за 10 років і що далі
12:58 - До яких операцій не застосовується режим експортного забезпечення?
12:57 - Платникам ПДВ, які здійснюють операції з постачання будівельно-монтажних робіт з будівництва доступного житла та житла, що будується за державні кошти
12:55 - В якому розмірі встановлюється єдиний внесок для платника – резидента Дія Сіті при нарахуванні заробітної плати та винагороди за виконання робіт (надання послуг)?
12:55 - Міненерго координує дії для підтримки прифронтових громад та посилення їхньої енергетичної стійкості
12:54 - Чи включаються до бази оподаткування ПДВ кошти, отримані в результаті заокруглень відповідно до постанови Правління НБУ «Про оптимізацію обігу монет дрібних номіналів»?
12:47 - Дорога нерухомість у Буковелі: НАБУ перевіряє статки суддівсько-прокурорської родини
12:46 - Нарахування земельного податку і орендної плати за земельні ділянки, належні до сплати фізичним особам (громадянам)


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32171
Австралійський долар27.1977
Така0.34462
Канадський долар29.7443
Юань Женьміньбі5.895
Чеська крона1.9937
Данська крона6.4965
Гонконгівський долар5.3979
Форинт0.125883
Індійська рупія0.47344
Рупія0.0025153
Новий ізраїльський шекель12.8629
Єна0.27421
Теньге0.079962
Вона0.028762
Ліванський фунт0.000469
Малайзійський ринггіт10.0503
Мексиканське песо2.2606
Молдовський лей2.4582
Новозеландський долар23.5834
Норвезька крона4.1191
Саудівський ріял11.1924
Сінгапурський долар32.2289
Донг0.0015956
Ренд2.4185
Шведська крона4.39
Швейцарський франк52.0951
Бат1.29743
Дирхам ОАЕ11.4292
Туніський динар14.2328
Єгипетський фунт0.8869
Фунт стерлінгів55.046
Долар США41.9782
Сербський динар0.41377
Азербайджанський манат24.6931
Румунський лей9.5381
Турецька ліра0.9945
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0205
Болгарський лев24.801
Євро48.5058
Ларі15.5199
Злотий11.417
Золото167740.69
Срібло2037.15
Платина64918.45
Паладій57762

Курси валют, встановлені НБУ на 10.11.2025