МАУ тимчасово зупиняють польоти більшості літаків. Є ризик повної зупинки. Що відбувається із колись найбільшою авіакомпанією України

03.10.2022 18:55 | Укррудпром

Через конфлікт акціонерів авіакомпанія МАУ не в змозі оплачувати рахунки й вимушена посадити на землю більшість літаків. Яке майбутнє у перевізника?

З 20 вересня авіакомпанія МАУ тимчасово зупинила польоти як мінімум трьох із чотирьох літаків, які виконували рейси в Європі, розповіли Forbes два джерела, близьких до керівництва перевізника. Компанія не оплачує рахунки, зокрема за технічне обслуговування, пальне, аеронавігацію, послуги в аеропортах, каже керівник профспілки лінійних пілотів МАУ Олександр Полянський.

На рахунках МАУ заморожено приблизно 100 млн грн. Чому призначений 19 вересня новий президент МАУ Кирило Звонарьов не може скористатися коштами? Блокування доступу до банківського рахунку може бути наслідком корпоративного конфлікту акціонерів МАУ — Арона Майберга та Ігоря Коломойського, який проявився в грудні 2021 року.

Тоді голова наглядової ради та співвласник МАУ Майберг розповів Forbes про невдалі спроби звільнити попередника Звонарьова — Євгена Дихне, які на той момент тривали понад рік. Майберг зазначав, що Дихне не зміг оптимізувати роботу авіакомпанії, яка останні роки балансує на межі виживання.

Дихне стверджував, що став заручником конфлікту між акціонерами. Вони, з його слів, не могли домовитися про фінансування компанії, яка втратила велику частину заробітку через пандемію та COVID-19. У 2020 році МАУ, яка приземлила через пандемію більшу частину флоту, звітувала про 4,5 млрд грн збитків.

Євген Дихне, контракт якого закінчився 18 вересня, не хоче повертатися в МАУ.

Коломойський увійшов у капітал МАУ, купивши частку ексвіцепремєра Бориса Колеснікова. У 2019 році він заявляв, що володіє 25% МАУ. Крім Майберга, серед акціонерів, за його словами, був голова “Укртатнафти” Павло Овчаренко.

У 2021 році авіакомпанія перевезла 2,8 млн пасажирів — на 61% більше, ніж у 2020-му, і у 2,8 раза менше, ніж у 2019-му. Флот скоротився на 17 літаків, до 24. За цей час кількість працівників зменшилася на 45,2%, до 1447 осіб. Виторг становив 9,29 млрд грн, а прибуток — 367 млн грн. У 2022 році перевізник планував відновити далекомагістральні рейси до Нью-Йорка і Торонто.

 

 

 

 

 

 

Топ-3 авіакомпаній України за кількістю виконаних рейсів

МАУ — 20 657

SkyUp — 16 133

Windrose — 15 102

Джерело: ДАСУ

Період: 2021 рік

 

 

Від початку повномасштабного вторгнення компанія Коломойського і Майберга втратила весь дохід. Лізингові компанії, побоюючись ескалації в Україні, відкликали 10 літаків, якими оперували МАУ. Ще близько 10 законсервовані в аеропортах після закриття українського неба на початку року.

У МАУ залишилися чотири літаки, для яких компанія намагалася знайти роботу в Європі, — перевізник виконував чартерні рейси для польського туроператора Itaka до Іспанії, Туреччини, Албанії, Єгипту, Тунісу. Також МАУ виконали серію рейсів для національної збірної України з футболу.

 

У першому півріччі 2022 року виторг МАУ скоротився втричі — до 1,2 млрд грн. Замість прибутку у 22 млн грн у січні — червні 2021 року авіакомпанія отримала майже 1,3 млрд грн збитку. На 1 вересня у штаті авіакомпанії було 1135 співробітників.

МАУ зупинили польоти трьох із чотирьох літаків, які належать кіпрській компанії Brazaline. Ця компанія входить в орбіту групи “Приват”, каже співрозмовник, обізнаний зі станом справ в авіакомпанії. Четвертий також незабаром зупинить польоти, оскільки не має доступу до фінансових ресурсів, припускає Олександр Полянський. Ще один зі співрозмовників, обізнаних зі станом справ в авіакомпанії, каже, що в МАУ є кількамісячна заборгованість з зарплат.

Чому президент МАУ втратив доступ до рахунків

Після закінчення трирічного контракту Євгена Дихне, 19 вересня, новим керівником МАУ став колишній фінансовий директор аеропорту “Бориспіль” Кирило Звонарьов. Проте Голосіївський районний суд Києва заборонив зміну керівника 20 вересня. Причина — клопотання Київської міської прокуратури, яка за два дні до закінчення терміну дії контракту Дихне відкрила кримінальне провадження за статтями про можливе рейдерство та підробку документів.

Призначений 19 вересня президентом МАУ Кирило Звонарьов став заручником корпоративного конфлікту акціонерів авіакомпанії.

В ухвалі суду не вказується, хто подав заяву до прокуратури.

Прокурор стверджує, що загальні збори акціонерів МАУ 18 серпня 2022 року, на яких вирішувалося питання призначення нового президента, прийняли таке рішення всупереч торішній ухвалі Господарського суду Києва про заборону перереєстрації президента МАУ.

З ухвали суду випливає, що зміна керівника МАУ може призвести до негативних наслідків для постачання озброєння для Збройних сил. У документі вказано, що призначення нового президента унеможливить або значно ускладнить “виконання мобілізаційних завдань (замовлень) від “Укроборонпрому”, “Укрспецекспорту”.

Прокуратура вважає, що Євген Дихне має право очолювати МАУ до 19 березня 2025 року. Згідно з його контрактом, авіакомпанія мала повідомити йому за два місяці до його закінчення про те, що не планує його продовжувати. Оскільки цього не було зроблено, контракт автоматично пролонговано до березня 2025 року.

Також в ухвалі йдеться, що один з акціонерів МАУ був проти призначення нового президента, і цитується лист гендиректора компанії “Кепітал Інвестмент Проджект”. У листі вказується, що позачергові збори 18 серпня проведені з порушенням вимог закону “Про акціонерні товариства”. Дані YouControl свідчать, що ця компанія входить до неформальної групи “Приват” Ігоря Коломойського, Геннадія Боголюбова та Олексія Мартинова. 

Склалася ситуація, коли новий керівник не може взятися до роботи, а старий уже не працює. Євген Дихне не приймає жодних рішень, повязаних із МАУ, розповів Forbes його адвокат Олексій Носов. Сам Дихне не відповів на дзвінки та повідомлення репортера Forbes. Кирило Звонарьов та Арон Майберг також не відповіли на запити Forbes.

У державному реєстрі юросіб не можна змінити старого президента МАУ Євгена Дихне на нового Кирила Звонарьова, пояснює партнер юрфірми “Анте”, спеціаліст з авіаційного права Андрій Гук. Для того, щоб банк провів оплату будь-якого рахунку, на них мають стояти підписи двох керівників МАУ — президента і головного фінансиста, каже Полянський.

Конфлікт може тривати роками, вважає генеральний директор Bees Airline Євген Хайнацький. Двовладдя в МАУ призведе до того, що компанія гірше працюватиме і, як наслідок, втратить свої позиції на ринку, прогнозує він.

За даними Полянського, три літаки МАУ можуть бути переоформлені на іншу українську авіакомпанію — Windrose. “Вони вже звернулися до МАУ з проханням допомогти із підготовкою персоналу, оскільки у Windrose раніше не експлуатували Boeing”, — каже Олександр Полянський.

Дмитро УЛЯНИЦЬКИЙ

Додати коментар

Користувач:
email:





Bubble forming fast,
A ticking time bomb,
Disaster looms ahead.

- Fin.Org.UA

Новини

00:45 - Ризикові інвестиції в американські цінні папери: комплексний аналіз з реальними даними компаній у 2025 році
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
22:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 24 жовтня: графіки відключень послаблять, встановлять ліміти для гравців азартних ігор
20:25 - Київ виділив пів мільярда на забезпечення подачі води після відключень світла
20:05 - Снижение в золоте только началось
20:05 - Что дальше: Ставка ФРС и визит Трампа в Азию
19:55 - В московії несподівано почалося скорочення виробництва на військових заводах
19:50 - ЄС звинуватив Meta і TikTok у нехтуванні безпекою користувачів і прозорістю даних
19:10 - Велика переплата з бюджету за електроенергію: експосадовиці вручили підозру
19:00 - Ukraine Investment Framework: нові програми допомоги Україні від країн ЄС та Норвегії
18:55 - Мінцифри шукає ідеї ШІ-рішень для "Дії" на першому державному хакатоні
18:53 - "Укренерго" у суботу послабить графіки відключень електроенергії
18:35 - В Україні запрацює автоматичне продовження відстрочок: що зміниться
18:25 - Індія купила близькосхідну нафту замість російської – Bloomberg
18:02 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро у понеділок 27 жовтня
18:00 - Уряд запускає механізм компенсацій бізнесу за зруйноване майно та страхування від воєнних ризиків
17:55 - Уряд запускає механізм компенсації воєнних ризиків для бізнесу
17:40 - Monobank і лимони: скільки коштують брендові комунікації
17:30 - Редкий единый порыв роста доллара и индексов
17:16 - На Донеччині після атаки російського БПЛА пошкоджено поїзд Львів-Краматорськ
17:15 - Участь Мінекономіки у засіданні Уряду 22 жовтня 2025 року
17:11 - Участь Мінекономіки у засіданні Уряду 13 жовтня 2025 року
17:06 - Євроінтеграція: Україна презентувала План імплементації права ЄС в аграрному секторі
17:05 - Блекаут позаду: в Чернігові відновили електропостачання
17:03 - Участь Мінекономіки у роботі Верховної Ради України 21 жовтня – 24 жовтня 2025 року
16:52 - У Києві вперше вийде на маршрут двоповерховий автобус
16:50 - У московії зростає борг із зарплат і податків – розвідка
16:49 - Швеція залишається надійним партнером України у зміцненні енергосистеми, - Світлана Гринчук
16:45 - Україна та JETRO: домовленості  про поглиблення співпраці та інвестиції


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32288
Австралійський долар27.2959
Така0.34397
Канадський долар29.94
Юань Женьміньбі5.8963
Чеська крона2.004
Данська крона6.5287
Гонконгівський долар5.4051
Форинт0.125129
Індійська рупія0.47808
Рупія0.0025296
Новий ізраїльський шекель12.7623
Єна0.27456
Теньге0.078093
Вона0.029175
Ліванський фунт0.000469
Малайзійський ринггіт9.9446
Мексиканське песо2.2817
Молдовський лей2.4592
Новозеландський долар24.1146
Норвезька крона4.1979
Саудівський ріял11.1986
Сінгапурський долар32.3103
Донг0.0015964
Ренд2.4219
Шведська крона4.4724
Швейцарський франк52.7202
Бат1.28188
Дирхам ОАЕ11.434
Туніський динар14.3085
Єгипетський фунт0.8826
Фунт стерлінгів55.8748
Долар США41.9969
Сербський динар0.41582
Азербайджанський манат24.7099
Румунський лей9.5942
Турецька ліра1.0005
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.202
Болгарський лев24.9329
Євро48.7668
Ларі15.4804
Злотий11.4931
Золото170513.71
Срібло2017.42
Платина66699.9
Паладій59180.77

Курси валют, встановлені НБУ на 27.10.2025