Фінансова енциклопедія


1 A B C D E F G H I J L M N O P Q R S T U V W X Y Z А Б В Г Д Е Ж З И І К Н О П Р С Т У Ф Ц Ч Э



Оверсайт (рус)
Оверсайт (укр)
Oversight (eng)


діяльність центрального банку, спрямована на безпечне та ефективне функціонування інфраструктур фінансового ринку

Оверсайт інфраструктур фінансового ринку

Національний банк здійснює оверсайт інфраструктур фінансового ринку, щоб забезпечити їхнє безперервне, надійне та ефективне функціонування. Оверсайт спрямований на виявлення та запобігання ризиковій діяльності, що загрожує інтересам користувачів інфраструктур фінансового ринку.

Ми дотримуємося таких принципів оверсайта:

  • прозорість – оприлюднення політики оверсайта та загальних вимог до інфраструктур фінансового ринку;
  • застосування міжнародних стандартів для інфраструктур фінансового ринку;
  • послідовність вимог до всіх інфраструктур фінансового ринку, включно зі створеними Національним банком;
  • повноваження та можливості для здійснення ефективного оверсайта;
  • співпраця з державними регуляторами та центральними банками інших країн.

Оверсайт інфраструктур фінансового ринку є однією з основних функцій центральних банків у багатьох країнах світу.

Відповідно до світової практики та міжнародних стандартів оверсайта (Принципи для інфраструктур фінансового ринку, PFMI) виділяють п’ять інфраструктур фінансового ринку, за якими здійснюється оверсайт:

  • платіжні системи;
  • центральні депозитарії цінних паперів;
  • системи розрахунків за цінними паперами;
  • центральні контрагенти;
  • торгові репозиторії.
Об’єкти оверсайта

Платіжні системи

Національний банк здійснює оверсайт платіжних систем, який включає: 

  • моніторинг платіжних систем;
  • оцінювання платіжних систем на відповідність вимогам законодавства України та міжнародним стандартам оверсайта;
  • надання у разі потреби вказівок та рекомендацій щодо удосконалення діяльності відповідних систем та застосування до них заходів впливу (у разі порушення законодавства).

Об’єктами оверсайта платіжних систем на сьогодні в Україні є:

  • платіжні організації платіжних систем;
  • учасники платіжних систем;
  • оператори послуг платіжної інфраструктури (клірингові, процесингові установи та інші особи, уповноважені надавати окремі види послуг або здійснювати операційні та інші технологічні функції в платіжних системах).

Інші інфраструктури фінансового ринку

Національний банк розробив Методику оцінювання інфраструктур фінансового ринку, яка базується на міжнародних стандартах оверсайта Principles for financial market infrastructures, CPMI – IOSCO, 2012, та рекомендаціях методології оцінки Disclosure framework and Assessment methodology, CPSS-IOSCO, 2012. Документ розроблено з метою попереднього оцінювання Національного депозитарію України, який, згідно з законодавством, виконує функцію центрального депозитарію цінних паперів та функції системи розрахунків щодо цінних паперів.

Міжнародний валютний фонд рекомендував Національному банку поширити функцію оверсайта на центральний депозитарій цінних паперів та центрального контрагента, що сприятиме подальшій розбудові ринків капіталу в Україні,  зниженню системних ризиків, втіленню міжнародних стандартів та кращих світових практик здійснення оверсайта за інфраструктурами фінансового ринку.

Методика застосовується до таких інфраструктур фінансового ринку:

  • центральний депозитарій цінних паперів;
  • система розрахунків за цінними паперами;
  • центральний контрагент.

Методикою визначений порядок та особливості застосування міжнародних стандартів оверсайта до зазначених інфраструктур та інструкції щодо здійснення їхнього оцінювання.

 

Оцінювання

Оцінювання платіжних систем

Національний банк здійснює оцінювання платіжних систем з метою попередження, виявлення та усунення порушень у діяльності платіжних систем відповідно до законодавства України та з метою удосконалення діяльності платіжних систем відповідно до міжнародних стандартів оверсайта.

Національний банк здійснює такі типи оцінювання платіжних систем:

  • оцінювання платіжної системи, яка планує здійснювати діяльність в Україні;
  • комплексне оцінювання значущої платіжної системи;
  • тематичне оцінювання (оцінювання окремих аспектів діяльності платіжної системи).

За результатами оцінювання Національний банк розробляє висновки та рекомендації, які надає платіжній організації з метою приведення діяльності платіжної системи у відповідність до законодавства та міжнародних стандартів оверсайта.

Оцінювання інфраструктур фінансового ринку

Національний банк на виконання рекомендацій Міжнародного валютного фонду щодо поширення функції оверсайта на інші інфраструктури фінансового ринку у 2019 році здійснив попереднє комплексне оцінювання публічного  акціонерного товариства «Національний депозитарій України» (далі – НДУ) на відповідність «Принципам для інфраструктур фінансового ринку», розробленим Комітетом із платежів та ринкових інфраструктур Банку міжнародних розрахунків і Технічним комітетом Міжнародної організації комісій з цінних паперів.

НДУ відповідно до Закону України «Про депозитарну систему України» є єдиним в Україні Центральним депозитарієм, і поєднує виконання функцій центрального депозитарію цінних паперів та системи розрахунків цінними паперами, які згідно з міжнародними стандартами є системно значущими інфраструктурами фінансового ринку.

Відповідно, обсяг оцінювання був визначений Національним банком з урахуванням виконання НДУ функцій двох системно значущих інфраструктур. Так, Національний банк оцінював НДУ на відповідність 21 принципу, з яких 15 принципів застосовуються до НДУ як до центрального депозитарію цінних паперів, 20 принципів застосовуються до НДУ як до системи розрахунків цінними паперами.

Оцінювання здійснювалось за технічної підтримки Міжнародного валютного фонду, місія якого працювала у Києві у вересні 2019 року. Представники місії технічної допомоги надали Національному банку консультації та роз’яснення щодо застосування принципів до центрального депозитарію цінних паперів та системи розрахунків цінними паперами, а також спільно з членами робочої групи Національного банку взяли участь у проведенні інтерв’ювання керівників та фахівців НДУ.

Під час оцінювання Національним банком було проаналізовано та опрацьовано:

  • законодавчі та нормативно-правові документи, які визначають діяльність НДУ які інфраструктури фінансового ринку;
  • внутрішні нормативні документи НДУ;
  • результати опитування та інтерв’ювання фахівців НДУ;
  • звіти незалежних оцінювачів, аудиторські висновки, періодична звітність.

Звіт про попереднє комплексне оцінювання НДУ було розглянуто Комітетом з фінансової стабільності та Правлінням Національного банку.

За результатами оцінювання Національним банком були надані рекомендації з метою наближення НДУ до міжнародних стандартів.

 

Моніторинг

Виїзний моніторинг об’єктів оверсайта

Виїзний моніторинг проводиться за місцезнаходженням об’єктів оверсайта з метою контролю за дотриманням ними законодавства України, виявлення та запобігання ризиковій діяльності.

Упродовж 2019 року здійснено планові виїзні перевірки п’ятьох платіжних організацій платіжних систем та двох учасників платіжних систем, а також одну позапланову виїзну перевірку учасника платіжних систем.

Основні виявлені порушення стосувалися:

  • невідображення операцій щодо переказу коштів в системах обліку;
  • надання недостовірної звітності щодо діяльності платіжних систем та їх учасників, подання якої передбачено нормативно-правовими актами Національного банку України;
  • надання послуг з порушенням вимог правил, узгоджених Національним банком;
  • незабезпечення безперервності діяльності та захисту інформації;
  • недотримання вимог законодавства щодо захисту прав користувачів послуг платіжних систем.

За виявлені порушення Національний банк застосовував заходи впливу, передбачені статтею 41 Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні".

Безвиїзний моніторинг об’єктів оверсайта

Безвиїзний моніторинг спрямований на аналіз діяльності платіжних систем за такими показниками:

  • обсяги та види операцій, виконані в платіжній системі, та їхня частка в загальному обсязі операцій, здійснених у країні системами відповідного виду;
  • кількість учасників платіжної системи в розрізі їхніх видів та частка учасників у  загальному обсязі операцій, що виконуються в платіжній системі;
  • обсяги та види операцій, виконані в платіжній системі за участю операторів послуг платіжної інфраструктури, у розрізі видів послуг тощо.

За результатами безвиїзного моніторингу щодо дотримання об’єктами оверсайта вимог нормативно-правових актів Національного банку України у частині розміщення інформації на офіційних веб-сайтах платіжних організацій платіжних систем та їхніх учасників Національний банк у 2019 році застосував заходи реагування, передбачені законодавством України.

 

Законодавство

Закон України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні"

Концепція запровадження нагляду (оверсайта) за платіжними системами в Україні, постанова Правління НБУ від 15.09.2010 №426

Положення про нагляд (оверсайт) платіжних систем та систем розрахунків в Україні, постанова Правління НБУ 28.11.2014 №755

Положення про порядок проведення перевірок щодо дотримання об’єктами нагляду (оверсайта) вимог законодавства України з питань діяльності платіжних систем в Україні, постанова Правління НБУ від 09.12.2013 №503

Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення об’єктами нагляду (оверсайта) законодавства України з питань діяльності платіжних систем в Україні, постанова Правління НБУ від 19.12.2013 №524

Методика комплексного оцінювання системно важливих платіжних систем, постанова Правління НБУ від 24.09.2015 №635

Методичні рекомендації з управління ризиками в платіжних системах

 

 

 
 

 

Oversight of financial market infrastructures

The National Bank of Ukraine (NBU) performs oversight of financial market infrastructures to ensure their continued, sustainable, and effective functioning. Oversight aims to identify and prevent risky activities that pose a threat to the interests of users of financial market infrastructures.

The NBU adheres to the following oversight principles:

  • transparency in disclosing oversight policy and general conditions to financial market infrastructures
  • application of international principles for financial market infrastructures 
  • consistency of requirements for all financial market infrastructures, including those established by the NBU
  • mandate and capacities for effective oversight
  • working with government authorities and foreign central banks.

Oversight is one of the key functions of central banks in most countries.

According to the world practices and international oversight standards (the Principles for financial market infrastructure, CPMI-IOSCO, 2012), the following five financial market infrastructures are subject to oversight:

  • payment systems
  • central securities depositories
  • securities settlement systems
  • central counterparties
  • trade repositories.
Overseen Entities

Payment Systems

The NBU oversees payment systems covering as follows: 

  • payment systems monitoring
  • assessing payment systems for their compliance with Ukrainian law and international oversight standards
  • inducing change (as needed, issuing instructions and recommendations on improving operations and imposing corrective measures, if violations are found).

Currently in Ukraine, the following entities are subject to oversight:

  • payment system operators
  • participants in payment systems
  • payment service providers (clearing and processing institutions, and other entities authorized to provide services or perform operational and other technical functions within payment systems).

Other Financial Market Infrastructures

The NBU has drawn up the Assessment Methodology for Financial Market Infrastructures based on international oversight standards: Principles for financial market infrastructures, CPMI – IOSCO, 2012, and assessment methodology guidelines: Disclosure framework and Assessment methodology, CPSS-IOSCO, 2012. The document was drafted for the preliminary assessment of the National Depository of Ukraine that is legally assigned to perform functions of the central securities depository and the securities settlements system.

The International Monetary Fund recommended the NBU to expand the oversight function to cover the central securities depository and the central counterparty in order to foster development of capital markets in Ukraine, reduce systemic risks, implement international standards and the best world practices for oversight of financial market infrastructures.

The Methodology will be applicable to the following financial market infrastructures:

  • the central securities depository
  • the securities settlement system
  • the central counterparty.

The Methodology defines the procedure and application specifics of international oversight standards and prescribes guidelines for assessment of the aforesaid infrastructures.

Monitoring

The NBU conducts on-site and off-site inspections of overseen entities.

On-Site Monitoring of Overseen Entities

This monitoring of overseen entities is conducted on-site to control compliance with Ukrainian law, detect and prevent risky operations.

In H1 2019, two payment system operators and three participants of payment systems were inspected on-site.

Main violations were associated with:

  • failure to recognize transactions on fund transfers in reporting systems
  • misrepresentation of financial statements
  • services provided in violation of rules approved by the NBU
  • failure to ensure business continuity and information security
  • noncompliance with the protection of consumer rights in terms of payment system services.

For the found violations the NBU imposed corrective measures as set out in Article 41 of the Law of Ukraine On Payment Systems and Money Transfer in Ukraine.

Off-Site Monitoring of Overseen Entities

Off-site monitoring is intended to examine operation of payment systems according to the following indicators:

  • the value and the type of transactions in the payment system and their respective share in the total transactions in the country executed in systems of the same type
  • the number of participants of the payment system with a breakdown by types and the share of participants in the total transactions executed in payment systems
  • the value and types of transactions executed in the payment system by payment service providers with a breakdown by other services etc.

The purpose of off-site monitoring is to ensure compliance of overseen entities with Ukrainian laws on payment systems and fund transfers.

According to the off-site monitoring findings on compliance of overseen entities with regulatory requirements of the NBU to posting information on official websites of payment system operators and payment system participants, in H1 2019, the NBU imposed corrective measures as set out in Ukrainian law.

Assessment

Assessment of Payment Systems

The NBU assesses payment systems in order to prevent, detect, and rectify violations in the operations of payment systems in line with Ukrainian law and to improve performance of payment systems in line with international oversight standards.

The NBU performs the following types of assessments of payment systems:

  • assessment of a payment system that intends to operate in Ukraine
  • comprehensive assessment of a significant payment system
  • targeted assessment (assessment of individual aspects of payment system operations).

According to assessment findings the NBU drafts conclusions and recommendations to be provided to the payment system operator in order to bring operation of the payment system in line with laws and international oversight standards.

Assessment of Financial Market Infrastructures

The NBU began a preliminary comprehensive assessment of the National Depository of Ukraine Public Joint Stock Company for compliance with international oversight standards.

The National Depository of Ukraine Public Joint Stock Company is assessed according to performance of functions of the central securities depository and the securities settlement system in adherence with the approved Assessment Methodology for Financial Market Infrastructures and comprises the following stages:

  • determining the scope of assessment and collecting facts on each key consideration
  • preparing main conclusions and reporting on the level of compliance of an assessed entity according to each principle
  • preparing the report on assessment findings.


Fin.org.ua

Інші статті енциклопедії




Пошук в Фінансовій енциклопедії


Ринок розвивається,
Україна – майбутнє світу,
Відкрий йому двері.

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 28 березня: реальний ВВП торік зріс на 5,3%, московія продає алмази сама собі
20:57 - У Telegram з'явиться функція обмеження кола відправників повідомлень
20:51 - Міністр оборони Рустем Умєров виступив на позачерговому засіданні Ради Україна-НАТО
20:46 - Коментар МЗС України щодо ветування росією проекту резолюції Ради Безпеки ООН щодо продовження мандату Групи експертів санкційного Комітету 1718 (КНДР)
20:42 - Майже 70% українців упевнені у відновленні економіки країни після перемоги – опитування 
20:34 - Україна та Польща підписали Меморандум про співробітництво у сфері енергетики
20:09 - московія через санкції почала продавати алмази сама собі
20:01 - Україна та Польща підписали Меморандум про співробітництво у сфері енергетики
20:00 - Кабмін готує програму пільгових кредитів для приватних українських виробників зброї
19:42 - Герман Галущенко в Одесі: Ворог повернувся до масованих атак по енергосистемі, але ми впораємось
19:36 - Експорт Вірменії до московія збільшився втричі – Euractiv
19:36 - Міноборони ініціювало роботу над законодавчим визначенням поняття «кібервійна»
19:26 - Герман Галущенко в Одесі: ворог повернувся до масованих атак по енергосистемі, але ми впораємось
19:23 - США та Велика Британія розслідують криптовалютні транзакції московії на 20 мільярдів доларів 
18:55 - Дубай втрачає привабливість для заможних росіян – Bloomberg
18:50 - "Укрнафта" почала бурити нову нафтову свердловину
18:49 - Ігор Клименко зустрівся у Варшаві з родинами загиблих нацгвардійців
18:38 - Руслан Стрілець та Пауліна Генніг-Клоска домовилися про посилення українсько-польської співпраці у сфері захисту довкілля
18:28 - Ольга Стефанішина та Міністр у справах ЄС Польщі Адам Шлапка провели першу зустріч у межах польського-українського діалогу щодо євроінтеграції
18:20 - Засновника FTX Бенкмана-Фріда засудили до 25 років в'язниці за шахрайство
18:15 - Слабость внутреннего спроса придавливает евро, поддерживает DAX
18:10 - Оштрафовано об’єкти оверсайту платіжної інфраструктури
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 28.03.2024
17:27 - Оновлено порядок виконання міжбанківських платіжних операцій через СЕП
17:26 - Держмитслужба спільно з Американською торговельною палатою працюватимуть над посиленням діалогу між бізнесом і митними органами
17:07 - УОП оновлює систему закупівель: тендери повертають на Prozorro 
17:05 - Денис Шмигаль: Україна та Польща спільно працюють над питанням збільшення зброї для нашої держави
16:55 - "Зелена" генерація допомагає уникнути відключень світла в Одеській області
16:44 - Уряди України та Польщі реалізовують спільні кроки для розблокування кордону, — Прем’єр-міністр
16:27 - Україна звернулася до Польщі з проханням про вільний пропуск пального через кордон


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.5135
Канадський долар28.8988
Юань Женьміньбі5.4258
Чеська крона1.6737
Данська крона5.6807
Гонконгівський долар5.0125
Форинт0.107262
Індійська рупія0.47027
Рупія0.0024708
Новий ізраїльський шекель10.6496
Єна0.25938
Теньге0.087503
Вона0.029136
Мексиканське песо2.3679
Молдовський лей2.2228
Новозеландський долар23.4191
Норвезька крона3.6239
московський рубль0.42382
Сінгапурський долар29.055
Ренд2.0662
Шведська крона3.6744
Швейцарський франк43.3865
Єгипетський фунт0.8279
Фунт стерлінгів49.5641
Долар США39.2214
Білоруський рубль14.2561
Азербайджанський манат23.0755
Румунський лей8.5194
Турецька ліра1.2132
СПЗ (спеціальні права запозичення)51.9734
Болгарський лев21.6657
Євро42.367
Злотий9.8289
Алжирський динар0.28321
Така0.3459
Вірменський драм0.094144
Домініканське песо0.65004
Іранський ріал0.00090593
Іракський динар0.029045
Сом0.42551
Ліванський фунт0.000425
Лівійський динар7.8762
Малайзійський ринггіт8.022
Марокканський дирхам3.7715
Пакистанська рупія0.13675
Саудівський ріял10.1456
Донг0.0015437
Бат1.05901
Дирхам ОАЕ10.3594
Туніський динар12.1956
Узбецький сум0.0030447
Новий тайванський долар1.20401
Туркменський новий манат10.8712
Сербський динар0.3516
Сомоні3.4733
Ларі14.3241
Бразильський реал7.6217
Золото86820.49
Срібло968.09
Платина35516.55
Паладій39860.32

Курси валют, встановлені НБУ на 29.03.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2041501006.631006.631006.631006.63145961.35
2262861032.451032.451032.451032.451073748.00
2288111122.611122.611122.611122.6122452.20
229025972.87972.87972.87972.872043027.00
BAVL0.240.240.240.24129600.00
CRSR061003.071003.071002.961003.07358088.07

Дані за 28.03.2024