"Пряник ухвалили, а батіг – ні". В Україні облаштують сімейні парковки
08:00 | Економічна правда. Колонки
Ви приїжджаєте з родиною до торгівельно-розважального центру.
У вас маленькі діти, за якими потрібно пильно стежити, особливо в місяцях руху транспорту.
Прямо біля входу в торговий центр є спеціальне сімейне паркомісце.
Воно ширше за інші, щоб діти могли безпечно вийти з авто, позначене яскравим кольором.
Що ще не менш важливо – від нього можна швидше потрапити всередину ТРЦ.
Зручно, чи не так? А що ви будете робити, якщо на цьому місці стоятиме інша машина без позначки "Дитина в авто"? Поскаржитеся охороні ТРЦ?
Відповідь на це та інші питання мали б бути в недавно ухваленому законопроєкті, який передбачає створення в Україні спеціальних паркомісць для родин з дітьми до трьох років.
Однак зрозумілого механізму реалізації цієї ініціативи немає.
Що таке сімейні паркомісця
23 жовтня Верховна Рада ухвалила законопроєкт, який зобов"язує облаштовувати спеціальні паркомісця для водіїв з дітьми до трьох років.
Авторка документа Дар"я Володіна переконана, що упорядкування таких місць для паркування допоможе уникати небезпечних ситуацій під час висадки чи посадки дітей і сприятиме формуванню культури взаємоповаги серед водіїв.
Кого стосується цей закон? У документі йдеться про "власників спеціально обладнаних чи відведених майданчиків для паркування".
Тобто це можуть бути парковки біля торгових центрів, супермаркетів, лікарень, бізнес-центрів і навіть звичайні міські паркувальні місця вздовж дороги.
Однак чи потрібні вони скрізь?
Читайте також
Oops! I did it again: що платне паркування дало Києву та коли воно повернеться
Володіна пояснила ЕП, що порядок облаштування має ухвалити Кабінет міністрів: "Подивимося, я впевнена, що уряд успішно впорається з цим завданням".
Таких паркомісць має бути щонайменше 5% від загальної кількості, але не менше одного.
Вони мають позначатися відповідними розмітками і дорожніми знаками, які визначить уряд.
В інших країнах такі місця маркують рожевим кольором з нанесенням на паркомісце зображення візочка чи родини, додала Володіна.
Щоб скористатися спеціальним місцем, на машині має бути знак "Дитина в авто".
Читайте також
Що таке "європротокол" та коли можна ним користуватися
Мета запровадження таких паркомісць – полегшити та пришвидшити пересування батьків з маленькими дітьми на паркувальному майданчику.
Крім цього, сімейні паркомісця мають бути ширшими за звичайні, щоб батьки мали де поставити візок.
Закон уже направили на підпис президенту, а набрати чинності він повинен через три місяці після опублікування.
Тобто це повинно статися у 2026 році.
Чого не вистачає в законі
Найпроблемніше місце ініціативи – відсутність контролю та відповідальності за порушення закону власниками паркувальних майданчиків і користувачами.
Представник кампанії "За безпечні дороги" Микола Ільчук зауважив, що ухвалений законопроєкт "ішов у комплекті" з іншим, який передбачав відповідальність за паркування в неналежному місці.
Ба більше, у науково-експертному висновку до ухваленого акта вказано, що два законопроєкти потрібно розглядати разом.
Другий проєкт передбачав штраф 1,7 тис.
грн (100 неоподаткованих мінімумів) для тих, хто безпідставно паркується на сімейних місцях.
За повторне порушення – штраф 3,4 тис.
грн та позбавлення права керувати авто на три-шість місяців.
"Той проєкт навіть не розглядали.
Пряник прийняли, а батіг – ні", – додав Ільчук.
За словами Володіної, над другим актом працюють депутати та представники Нацполіції.
На думку депутатки, контроль має бути системним і поєднувати три рівні: адміністративний (інспектори з паркування фіксують порушення), технічний (місця обладнані камерами) та соціальний (інформаційні кампанії).
За словами Ільчука, поки цей законопроєкт не ухвалили, існує стаття 125 Кодексу про адміністративні правопорушення "Інші порушення правил дорожнього руху", яка передбачає покарання у вигляді попередження.
Читайте також
Евакуаторів у Києві стало більше? Як все це працює і хто заробляє на евакуації авто
Ще одна важлива проблема ухваленого законопроєкту – перевірка наявності дитини та її віку, бо прикріпити на авто відповідний знак може будь-хто.
Також у документі не прописано, чи мають право займати сімейні місця водії, які загалом перевозять дітей, але приїхали на парковку без них.
Можливо, це роз"яснить уряд.
"Можна провести аналогію з особами з інвалідністю.
Буває, що на машині з відповідною наліпкою їздять і чоловік з інвалідністю, і його дружина.
Якщо дружина стане на місце для людей з інвалідністю, поліція може притягнути її до відповідальності.
З дітьми мала би бути така сама логіка", – вважає Ільчук.
Що робити власникам парковок
Облаштування спеціальних місць створить додаткові клопоти та витрати для бізнесу, каже Станіслав Леба, партнер компанії ParkSystem, яка розробляє комплексні рішення для організації паркувального бізнесу.
Він пояснив, що стандартні паркомісця шириною 2,5 метра потрібно зробити триметровими, тобто два нові місця дорівнюватимуть трьом старим.
"Якщо є парковка на 400 місць, то 20 з них мають бути сімейними.
Тобто 30 місць треба замалювати і на їх місці зробити нові", – зазначив партнер ParkSystem.
За його підрахунками, облаштувати одне паркомісце коштуватиме 500 грн, стерти старе – 300 грн.
Власники майданчиків також мають переробити схему організації дорожнього руху, зробити проєктну документацію і затвердити її в Нацполіції.
"Без схеми організації дорожнього руху оператор не має права приймати платежі.
Якщо пощастить, то за два місяці це можна зробити", – зауважив Леба.
Читайте також
Ви не сплатили штраф, авто в розшуку і ви навіть про це не знаєте.
Що робити?
Київський ТРЦ Lavina Mall став першим в Україні, який облаштував паркомісця для сімей з маленькими дітьми.
Ба більше – зробив це ще до ухвалення закону.
"Наше рішення продиктоване прагненням забезпечити високий рівень комфорту.
Lavina позиціонується як сімейний ТРЦ, гості з маленькими дітьми становлять значну частку нашої аудиторії", – зазначив СЕО Lavina Mall Дмитро Лашин.
Він переконаний, що бізнес має діяти на випередження, орієнтуючись на потреби відвідувачів.
Наразі біля ТРЦ облаштовано 50 сімейних паркомісць, за потреби адміністрація готова збільшити їх кількість.
Загалом у Lavina Mall 4 тис.
місць.
СЕО Lavina Mall вважає, що ефективність таких проєктів залежить від свідомого ставлення водіїв.
Зі свого боку ТРЦ планує посилити пости охорони в зоні сімейних паркомісць, аби працівники стежили за цільовим використанням цих об’єктів.
Співзасновник ГО "Пасажири Києва" Олександр Гречко вже перевірив, що відбувається на сімейних парковках.
Він показав, що з кількох автівок, які стояли на таких місцях, виходили пасажири без дітей.
На його думку, такі паркомісця завжди будуть займати ті, хто приїхали першими, а не ті, хто цього потребують.
loadScript("https://connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v3.2", function (){});
* * *
Паркувальна культура в Україні викликає чимало запитань.
З одного боку, законодавство періодично оновлюється, враховуючи потреби громадян, а штрафи збільшуються.
З іншого – ще можна побачити водіїв, які без докорів сумління зупиняються на тих паркомісцях, які для них не призначені.
"Мені лише на кілька хвилин", "у мене важкі сумки з продуктами будуть", "там було ще багато місць" або "місць більше ніде не було" – так виправдовуються водії, які займають місця для людей з інвалідністю.
Мовляв, яка ймовірність того, що така людина зараз приїде? "Звичайних" водіїв набагато більше.
Можливо, імовірність невелика, але вона не нульова.
Глобальна проблема в тому, що за цими "хвилинами" – відсутність поваги до численної верстви населення.
Повага до простору інших – це питання не лише закону.
Якщо суспільство не дотримується давнього правила щодо місць для людей з інвалідністю, то яка ймовірність, що сімейні паркомісця не повторять їх долю?

