Хто заважає громадам стати сильнішими

08:00 | Економічна правда. Колонки

Реформа децентралізації, яка стартувала у 2014 році, дала поштовх розвитку громад.
Вони отримали більше повноважень, ресурси та державну підтримку, змогли вирішити багато локальних проблем, поліпшити якість життя людей у містах та селах.
Проте цього вже недостатньо для розвитку. Виклики для суспільства Результати реформи децентралізації стали відчутні одразу. За перші два роки деякі ОТГ зібрали на 122% більше податків, ніж до об"єднання, та почали інвестувати в розвиток.
На інфраструктурні проєкти вони скерували на 46-569% більше коштів, ніж до старту реформи (дані VoxUkraine).
Витрати на бюрократичні процедури скоротилися на 12%.
Робота стала ефективнішою. Велика війна суттєво вплинула на фінансову спроможність громад: близько 70% з них отримують фінансування з центрального бюджету.
Як це працює – видно в бюджеті-2026, проєкт якого затвердив Кабмін.
У ньому є кілька важливих змін. Наприклад, 4% ПДФО планують зараховувати до держбюджету, хоча раніше вони спрямовувалися до сільських, селищних та міських територіальних громад.
Як результат у 2026 році місцеві бюджети отримають на 15,2 млрд грн менше. Громади втрачають ще одне важливе джерело доходів: ПДФО із зарплат військовослужбовців та правоохоронців піде у спецфонд держбюджету.
Обсяг освітньої субвенції, попри високий рівень інфляції, пропонують залишити на рівні 2025 року.
Те саме стосується фінансування програм супроводу ветеранів та демобілізованих, а на дороги місцевого значення кошти взагалі не передбачені. Постійні зміни в бюджетному та податковому кодексах, відсутність чітких механізмів середньострокового планування ускладнюють реалізацію інвестиційних та інших проєктів.
Державні субвенції надходять із запізненням, часто не покривають реальних потреб, тож громади змушені виживати. Дослідження Університету Григорія Сковороди свідчить, що місцева влада не може ефективно планувати бюджети без стабільної нормативної бази, а законодавчі зміни часто не узгоджуються з реальними циклами бюджетного процесу. Попри реформу децентралізації, основні рішення щодо розподілу коштів, інвестицій у місцеві інфраструктурні проєкти та безпекові заходи ухвалюються в області чи Києві.
Наприклад, громада Кілії не раз ініціювала проєкти з модернізації місцевого водогону, але процес погодження з обласними структурами затягувався на місяці.
За таких умов складно оперативно реагувати навіть на аварійні ситуації. Затримки субвенцій на освіту та медицину створюють великі проблеми: заклади тимчасово закривають, а ремонти відтерміновують.
Громада змушена шукати альтернативні джерела фінансування: звертатися до благодійних фондів, іноземних та місцевих донорів, місцевого бізнесу.
Однак ці джерела не можуть вирішити всі проблеми, бо вони переважно нестабільні. На цьому тлі кількість викликів для громад – аварійні трубопроводи, підтоплення, брак техніки – збільшується.
Ресурси для вирішення цих проблем потрібні вже зараз.
Влітку в Кілії сталося кілька серйозних аварій на міському водогоні, внаслідок яких тиск у системі на певний час знижувався.
Громаді вдалося вирішити цю проблему та відновити нормальну подачу води, хоча це було непросто. Місцеві адміністрації страждають через емоційне виснаження фахівців та брак кадрів.
Особливо це відчувається в комунальній сфері, освіті та медицині.
Молодь виїжджає, зокрема за кордон, громади старішають.
Додалися військові ризики.
Через регулярні атаки дронів та перебої з електроенергією громади працюють у режимі кризового управління.
Коли ситуація поліпшиться – не відомо. Що потрібно зробити Місцеві громади можна посилити вже зараз.
На законодавчому рівні потрібно затвердити інвестиційний механізм для їх відновлення.
Модель, яка дасть місцевим органам влади більше прав та самостійності, дозволить залучати кошти на створення робочих місць, модернізацію інфраструктури та підтримку бізнесу. Ідеться не так про фінансування, як про інструмент економічного самоствердження та шанс перейти від режиму виживання до розвитку.
Громади – це не периферія держави, це її серце.
Інвестувати в локальні проєкти потрібно навіть попри війну.
У Кілії реалізована низка ініціатив: відремонтовані будівлі ЦНАПу, місцевих шкіл, прокладені тротуари, купується техніка для комунального підприємства. Читайте також: Питання на 120 мільярдів: що буде, якщо в місцевих громад забрати "військовий" ПДФО? Для втілення в життя цих проєктів потрібен "довгий горизонт" планування.
Якщо громада має доступ до ресурсів і чіткий механізм їх використання, вона може планувати не на місяць, а на роки вперед.
Новий інвестиційний механізм для відновлення громад – це вихід.
Для цього держава має створити всі необхідні умови на законодавчому рівні і стежити за виконанням норм та правил. Держава повинна змінити ставлення до місцевих адміністрацій.
Громади мають перетворитися з прохачів на рівноправних учасників економічного процесу, а держава мусить чути громади і не диктувати їм свої умови.
Законодавство має створювати межі, а не обмеження.
Ми не повинні сподіватися на милість з Києва чи з Одеси, бо маємо право на ресурси, на голос, на вплив.
Ми в Кілії показуємо, що громада здатна діяти ефективно, якщо їй не заважають. Новий законодавчий інвестиційний механізм має допомогти громадам стати самостійними: без сторонньої допомоги залучати кошти, планувати розвиток і звітувати перед людьми, а не погоджувати кожен крок з міністерствами.
Необхідна довіра через прозорість, зрозумілі процедури, швидке реагування на проблеми. У Польщі місцеві адміністрації (гміни) давно стали основою для розвитку країни.
Держава вирішує питання національного масштабу: реформує поліцію, системи охорони здоров"я або соцстрахування, а розвитком регіонів опікуються громади.
Міністерства економіки чи внутрішніх справ не беруть участі в цьому процесі. На цьому тлі доцільно створити національну платформу для обміну досвідом між громадами, щоб Кілія, Мукачево та Ладижин ділилися досвідом і робочими рішеннями, а не змагалися за увагу міністерств.
Це непогано працює в Польщі.
Наприклад, кілька гмін об"єдналися і створили станцію очистки води Ekowik.
Вода там найкраща в Польщі – місцевих жителів закликають пити її з-під крана. Партнерство з бізнесом – основа економічної сили громади.
Бізнес – не донор, а союзник.
Успішна громада має створити умови для спільного зростання.
Громада повинна стати ініціатором спільних інвестиційних проєктів: пропонувати земельні ділянки для розміщення підприємств, розвивати інфраструктуру та логістику. Бізнес має реалізовувати проєкти, створювати робочі місця і платити податки.
Це вже працює.
У Кілії реалізовані кілька проєктів у партнерстві з бізнесом: облаштовані дитячі майданчики, відремонтовані школи та лікарні, підтримані фермери.
У кожної громади має бути чесна та прозора комунікація з людьми. У Кілії регулярно публікують звіти про виконані роботи, плани та виклики, чесно розповідають про проблеми з водогоном, брак техніки та затримки субвенції.
Людям важливо пояснювати, чому певні проєкти не реалізовані.
Це частина стилю управління.
Громада бачить не лише результати, а й процес, що формує довіру. Сильна громада – це не лише про дороги чи освітлення.
Це про здатність вистояти, об"єднатися і діяти, навіть коли держава не завжди поруч.
Ми це робимо щодня і закликаємо інших приєднуватися до боротьби за справжню місцеву силу.

Додати коментар

Користувач:
email:





Досягнення ринку,
Нові технології й ідеї,
Інвестиції й розвиток.

- Fin.Org.UA

Новини

12:31 - Наказ МФУ № 371: внесено зміни до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств
12:28 - Дотримання юридичними особами, ФОПами та громадянами вимог заповнення обов’язкових реквізитів платіжної інструкції під час сплати податків, зборів, платежів та єдиного внеску
12:26 - Про коди класифікації доходів бюджету, за якими сплачується військовий збір
12:25 - До якого контролюючого органу мають право звернутися громадяни для звірки даних щодо плати за землю?
12:23 - Про особливості листування через Електронний кабінет
12:23 - Про особливості листування через Електронний кабінет
12:22 - Безбар'єрність: доступ до інформації та електронних послуг
12:21 - Виправлення самостійно виявлених помилок: заповнення ФОПом – платником єдиного податку податкової декларації
12:20 - ПКУ: за несвоєчасно подану податкову звітність передбачена відповідальність
12:19 - Е-аудит – важливий аспект цифровізації в рамках Національної стратегії доходів
12:18 - До уваги платників ПДВ!
12:17 - Рентна плата за видобування залізних руд: надходження до загального фонду держбюджету від платників Дніпропетровщини – понад 3,0 млрд гривень
12:16 - Від платників ПДФО до місцевих бюджетів Дніпропетровщини надійшло майже 19,5 млрд гривень
12:16 - Податкова знижка: до повернення з бюджету задекларовано на 104,1 млн грн більше ніж минулого року
12:15 - Частина чистого прибутку: місцеві бюджети Дніпропетровщини отримали з початку року від платників понад 23,3 млн гривень
12:14 - Новації законодавства: звільнення від сплати єдиного внеску самозайнятих осіб, якщо його сплатив роботодавець
12:14 - Податкова Дніпропетровщини: системна робота з платниками шлях до детінізації економіки
12:13 - Збір за місця для паркування транспортних засобів: надходження до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від юридичних осіб – понад 31,0 млн гривень
12:12 - Індивідуальний підхід до кожного: консультаційний центр податкової Дніпропетровщини оперативно вирішує питання розблокування податкових накладних
12:11 - У Туреччині сертифікати про форс-мажор видають лише торгово-промислові палати
12:11 - Е-аудит – важливий аспект цифровізації в рамках Національної стратегії доходів
12:10 - До ДПС було вперше подано файл SAF-T UA в тестовому режимі без помилок
12:09 - ДПС і НБУ впроваджують новий підхід у комунікації з банками щодо валютного нагляду
12:09 - ДПС спільно з експертами МВФ визначили ключові напрями реформи податкового адміністрування
12:05 - Дотримання юридичними особами, ФОПами та громадянами вимог заповнення обов’язкових реквізитів платіжної інструкції під час сплати податків, зборів, платежів та єдиного внеску
12:03 - До якого контролюючого органу мають право звернутися громадяни для звірки даних щодо плати за землю?
11:58 - До уваги платників ПДВ!
11:57 - Дніпропетровщина: місцеві бюджети отримали від юридичних осіб понад 577,2 млн грн єдиного податку
11:56 - Від сплати яких податків і зборів звільняються юридичні особи – платники єдиного податку третьої групи?
11:27 - LEV Development отримала престижну нагороду "Вибір Країни"


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32288
Австралійський долар27.2959
Така0.34397
Канадський долар29.94
Юань Женьміньбі5.8963
Чеська крона2.004
Данська крона6.5287
Гонконгівський долар5.4051
Форинт0.125129
Індійська рупія0.47808
Рупія0.0025296
Новий ізраїльський шекель12.7623
Єна0.27456
Теньге0.078093
Вона0.029175
Ліванський фунт0.000469
Малайзійський ринггіт9.9446
Мексиканське песо2.2817
Молдовський лей2.4592
Новозеландський долар24.1146
Норвезька крона4.1979
Саудівський ріял11.1986
Сінгапурський долар32.3103
Донг0.0015964
Ренд2.4219
Шведська крона4.4724
Швейцарський франк52.7202
Бат1.28188
Дирхам ОАЕ11.434
Туніський динар14.3085
Єгипетський фунт0.8826
Фунт стерлінгів55.8748
Долар США41.9969
Сербський динар0.41582
Азербайджанський манат24.7099
Румунський лей9.5942
Турецька ліра1.0005
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.202
Болгарський лев24.9329
Євро48.7668
Ларі15.4804
Злотий11.4931
Золото170513.71
Срібло2017.42
Платина66699.9
Паладій59180.77

Курси валют, встановлені НБУ на 27.10.2025