1,2 млрд грн надходжень — результати року роботи «Земельного банку»
13:00 | Міністерство економіки України
15.10.2025 | 13:00
| Відділ комунікативних заходів та виставково-ярмаркової діяльності
За рік діяльності проєкту «Земельний банк» аграрії сплатили 1,19 млрд гривень з урахуванням ПДВ за користування державними сільськогосподарськими землями. Через відкриті онлайн-аукціони у системі «Прозорро.Продажі» у законне користування передано 62 194 гектарів, що раніше перебували в тіні.
«Земельний банк» — це приклад того, як прозорі та конкурентні механізми можуть зруйнувати тіньові схеми і замінити їх реальними можливостями для аграріїв. Із першого пулу у 90,9 тисяч гектарів уже 62 тисячі передано в законне користування, і це принесло майже 1,2 мільярда гривень сплачених коштів, які поповнять державний бюджет. Ми бачимо ефективність — і цей результат потрібно масштабувати, аби кожен гектар державної землі працював на розвиток агросектору та економіки», — зазначив Міністр економіки, довкілля та сільського господарства України Олексій Соболев.
З 1 жовтня 2024 року на торги було виставлено 73,8 тис. гектарів державних сільськогосподарських земель у 19 регіонах України. За цей час укладено 927 угод, які стали результатом відкритої та конкурентної боротьби за право користування державною землею.
«Ми довели, що державна земля може працювати ефективно й прозоро з користю як для держави, так і для людей. Фермери отримують землю в користування, громади – ресурс, а держава — стабільні надходження. І це лише початок — вже готується другий пул земель, щоб розширити можливості для українських аграріїв в межах проєкту «Земельний банк»», — наголосив заступник голови Фонду державного майна України Ігор Тимошенко.
Високий інтерес учасників та конкуренція на торгах — 5 учасників на лот — сприяли формуванню ринкової ціни: сьогодні середня ставка суборенди становить 19,1 тис. грн за гектар на рік з ПДВ.
«Найбільші надходження за користування державними землями забезпечили аграрії Харківщини — 238 млн грн з ПДВ. Попри складні умови прифронтового регіону, місцеві господарства продовжують працювати і розвивати свій бізнес. Стабільно високий попит на держземлі серед малого та середнього агробізнесу ми спостерігаємо в усіх 19 областях, де працює «Земельний банк». Це підтверджує ефективність прозорого механізму, який дає кожному чесний доступ до земельних ресурсів, що раніше простоювали або потрапляли в тінь», — зазначив генеральний директор ТОВ «Державний земельний банк» Ярослав Ярославський.
Загалом за рік торгів надійшло 4539 пропозицій від учасників. 91,3% переможців аукціонів «Земельного банку» — представники малого та середнього агробізнесу, що свідчить про довіру і рівний доступ до державної землі для фермерів та агропідприємців з усієї країни.
«Проєкт «Земельний банк» за перший рік роботи в системі Прозорро.Продажі демонструє свою ефективність в управлінні державними сільгоспземлями. Він лідирує серед 1100 організаторів торгів з оренди землі як за доходом, так і за кількістю завершених аукціонів. Зокрема майже третина всіх залучених коштів на торгах з оренди припадає саме на Земельний банк. Також його лоти мають найвищі середні показники зростання ціни та попиту в порівнянні з іншими землями, що надаються в оренду через систему», — підкреслив СЕО Прозорро.Продажі Сергій Бут.
Найвищу середню вартість за гектар (з ПДВ) державної землі зафіксовано у Львівській області — 54 890 грн/га, а також в Івано-Франківській області — 46 792 грн/га. Зокрема, найвищу ставку суборендної плати встановлено на Львівщині — місцеве фермерське господарство сплачує 71 832 гривень за гектар державної землі (з ПДВ) на рік за ділянку площею 45,1 гектар.
Разом з цим, найнижча середня ціна спостерігається на Закарпатті — 5115 грн/га з ПДВ, де також найменша конкуренція — у середньому двоє учасників на лот.
За рік роботи «Земельний банк» довів ефективність створеного механізму — державні сільськогосподарські землі виходять із тіні, приносять стабільні надходження до бюджету, а аграрії отримують чесний і справедливий доступ до угідь. Це приклад того, як прозорі інструменти здатні якісно змінювати підхід до управління державними земельними активами.