Гроші під землю. Чому зупинилося будівництво метро в Дніпрі і коли його відновлять

09:00 | Економічна правда

Будівництво трьох станцій дніпровського метрополітену – один з небагатьох великих інфраструктурних проєктів України.
Його фінансували міжнародні банки, будував іноземний підрядник і проєктувало всесвітньо відоме архітектурне бюро. Велика війна зупинила реалізацію проєкту: генпідрядник з Туреччини Limak Insaat евакуював персонал з України.
Компанія каже, що не готова працювати через безпекові ризики для співробітників.
Експерти ж вважають, що турки суттєво відставали від графіків і скористалися війною, щоб не платити штрафи. Поки між турецькою компанією та дніпровським метрополітеном тривають судові суперечки, кредитори готуються оголосити новий тендер на продовження робіт. Найменший метрополітен України У радянські часи Дніпропетровськ був одним з найважливіших промислових та наукових центрів країни.
Наприкінці 1970-х років населення міста сягнуло мільйона осіб, що, за радянськими стандартами, змушувало чиновників думати про початок будівництва транспорту з високою перевізною здатністю – метрополітену. За чутками, ще одна важлива причина для початку будівництва – зведення глибокого протирадіаційного укриття.
Як відомо, у Дніпропетровську, зокрема на заводі "Південмаш", виробляли космічну техніку та ракетні комплекси. Будівництво метро стартувало у 1981-му.
Через рік помер генсек ЦК КПРС, уродженець міста Леонід Брежнєв, тому роботи йшли кволо, а згодом зупинилися. У 1991 році головою виконкому Дніпропетровської облради став Павло Лазаренко, майбутній прем"єр-міністр України.
За його каденції роботи відновилися і в 1995 році Лазаренко і тодішній президент Леонід Кучма відкрили шість станцій та депо. За задумом, три наступні станції – Театральна, Центральна та Музейна – мали відкрити у 1999-му, але їх зведення затягнулося на три десятиліття. Найсвіжіша спроба перезапустити будівництво відбулася у 2016 році.
Тоді турецька компанія Limak перемогла в міжнародному тендері.
Кредит на будівництво, 304 млн євро, виділили Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) та Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) під гарантії уряду України.
За архітектурну концепцію відповідало бюро Zaha Hadid Architects. Проєкт станції метрополітену у Дніпрі zaha-hadid.com Проєкт станції метрополітену у Дніпрі zaha-hadid.com Метро в Дніпрі відіграє не таку важливу роль, як у Києві.
Воно сполучає віддалений район із залізничним вокзалом, навіть не доходячи до центру міста, розповідає спеціалістка з транспортної інфраструктури та уродженка Дніпра Анна Мінюкова.
"Метро має 45 вагонів, тому поїзди ходять з великим інтервалом.
Цим маршрутом іде трамвай, ним зручніше доїжджати без пересадок до центру", – додає вона. За найсвіжішою відкритою інформацією, метро Дніпра щодня перевозить 10 тис.
пасажирів, тоді як метро Харкова – 600 тис., Києва – 1,5 млн. На думку Мінюкової, метро – це дорогий вид транспорту і він не потрібен жодному місту країни, крім Києва.
Доцільність завершення будівництва в Дніпрі вона пояснює неможливістю коректного консервування і запитом на надійне укриття. "З 1996 року роботи в метро велися періодично.
Через це в тунелях накопичувалися підземні води, які доводилося постійно відкачувати.
Тому один з аргументів був такий: якщо не можемо законсервувати – будемо добудовувати.
Тим більше, що роботи фінансує ЄБРР", – пояснює експертка. Утеча підрядника Одразу після початку великої війни турецька компанія Limak зупинила роботи на об"єкті і без попередження евакуювала співробітників і техніку.
Порушуючи умови контракту, вона навіть не отримала в Торгово-промисловій палаті України сертифікат, що підтверджує настання форс-мажорних обставин. Згодом замовники будівництва отримали лист від Limak про розірвання контракту.
Міська влада Дніпра подала на турків у суд.
Перший позов, на 14 млн євро, стосувався авансу, який компанія не повернула, другий, на 20 млн євро, – штрафу, нарахованого підряднику і підтвердженого уповноваженою компанією-інженером. Натомість Limak заблокувала в Стамбульському банку близько 22 млн євро гарантії виконання контракту.
Також компанія вимагає стягнути з Дніпровської міської ради 9,1 млн євро компенсації завданих збитків. Читайте також: Поїзд далі не їде.
Чому не будують метро на Виноградар? При цьому Limak продовжує працювати в московії.
Після 2021 року вона почала нові проєкти: аеропорти у Воронежі та Магадані і газопереробний комплекс в Усть-Лузі. ЕП надіслала запит у Посольство Туреччини в Україні із запитанням, чи були спроби врегулювати конфлікт між підрядником та владою міста дипломатичним шляхом, але на момент виходу матеріалу відповіді не отримала. Новий тендер Станції, що будуються, – глибокого залягання, близько 60 м.
При будівництві виймається тверда гірська порода.
За словами Мінюкової, турки проклали 300 м тунелю в один бік.
У комунальному підприємстві "Дніпровський метрополітен" повідомили, що станція "Театральна" побудована на 45%, "Музейна" – на 10%. Будівництво трьох станцій метрополітену у Дніпрі зупинилось metro.dp.ua З моменту втечі Limak Дніпро найняв підрядника, який підтримує гірські виробки в безпечному стані та охороняє об"єкт.
На думку Мінюкової, однією з причин зникнення турків у 2022 році були невчасно виконані зобов’язання за контрактом. "Вони порушили строки.
Підрядник виконав малий відсоток робіт за проєктом.
У них за контрактом є відповідальність за зірвані терміни, а під час війни була гарна можливість поїхати, забрати техніку, людей і нічого не платити", – вважає вона. ЄБРР планує оголосити новий тендер у 2026 році і відновити будівництво у 2027-му.
Остаточні бюджети та механізми фінансування залежать від результатів технічного аудиту, оцінки ризиків і формату тендеру.
За даними Державного порталу інвестиційних проєктів (DREAM), загальні інвестиційні витрати на завершення робіт становлять 15,9 млрд грн (близько 383 млн дол.). Крім юридичних і фінансових питань, реалізацію ускладнюють безпекові ризики, логістика матеріалів та брак фахівців.
Субпідрядниками Limak були компанії "Київметробуд" та "Дніпрометробуд".
Як відомо, перша фактично збанкрутувала і не змогла завершити роботи з будівництва метро на Виноградар у Києві. Новим підрядником робіт на "зеленій" гілці столиці стала компанія "Автострада" Максима Шкіля.
В останні роки вона інвестувала суттєві кошти в розширення потужностей з будівництва метро.
На думку Мінюкової, брак техніки та персоналу навряд чи дозволить "Автостраді" вести кілька проєктів одночасно, тож, найімовірніше, на новий тендер у 2026 році прийдуть іноземні компанії. Читайте також: Максим Шкіль: Держава профінансувала захист енергооб’єктів від ракет на 10% Комунальне підприємство "Дніпровський метрополітен" повідомило, що наразі відбирає учасників тендеру.
У ринкових консультаціях узяли участь 14 компаній, з них три – українські, решта – з країн Євросоюзу.
ЄБРР, Дніпровська міська рада та Міністерство розвитку громад і територій на запити ЕП не відповіли.

Додати коментар

Користувач:
email:





Chancellor of Exchequer
Budgets, taxes, fiscal plans
Economic growth

- Fin.Org.UA

Новини

13:58 - Російські регіони планують латати "дірки" в бюджетах
13:30 - Пункти автофіксації порушень принесли державі 95 мільйонів гривень
13:23 - Що хочуть придбати клієнти?
13:22 - Платник податку на прибуток оплатив для військової частини вартість ремонту техніки на СТО та поставки дронів: чи здійснюється коригування фінансового результату до оподаткування?
13:21 - Звіт про використання коштів/електронних грошей, виданих на відрядження або під звіт: валютний курс та дата відображення коштів
13:21 - На Львівщині детективи БЕБ викрили підпільне виробництво алкоголю на понад 1,2 мільйони
13:20 - Отримані кошти від продажу товарів (робіт, послуг) та перераховані з одного поточного рахунку на інший рахунок, відкритий для здійснення підприємницької діяльності: чи є дохід у ФОПа – платника єдиного податку?
13:18 - Умови, за яких діє автоматична реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування
13:17 - До уваги громадських організацій, які отримують та передають гуманітарну допомогу – щодо реєстрації платником ПДВ!
13:15 - У Запоріжжі запрацювала дванадцята підземна школа
13:14 - Форми, за якими подаються заяви про внесення місць зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання
13:12 - При продажу товарів (наданні послуг) помилково проведено через РРО/ПРРО суму за відділом «безготівка та/або картка» замість «готівка»: дії суб’єкта господарювання
13:10 - Загальний фонд державного бюджету отримав від платників Дніпропетровщини понад 3,6 млрд грн рентної плати
13:09 - Понад 36,3 млн гривень – надходження до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від платників збору за місця для паркування транспортних засобів
13:08 - Колонка Володимира Лепушинського "Голос центрального банку в умовах невизначеності" для британського видання Central Banking
13:07 - Відповідальна сплата податків – запорука фінансової стабільності країни!
13:05 - Дніпропетровщина: місцеві бюджети отримали понад 455,5 млн грн акцизного податку за операціями з роздрібної торгівлі алкогольними напоями
13:04 - Податковий календар на 15 жовтня 2025 року
13:03 - Дайджест «Події тижня»
12:58 - Комунікації податківців Дніпропетровщини з платниками податків: спільно працюємо задля сталого наповнення бюджетів
12:57 - У Дніпропетровській області розблоковано майже 68,7 тис. податкових накладних
12:55 - Фіскальний чек: захист, прозорість, підтримка
12:55 - Крипторынок быстро нашёл сопротивление
12:54 - Комунікаційна податкова платформа – взаємодія з бізнесом та громадськістю в ефективному форматі
12:52 - ДПС закликає продавців техніки зупинити штучне підвищення цін на пристрої резервного живлення
12:51 - Леся Карнаух: Міжнародні компанії за 9 місяців вже сплатили 10,6 млрд грн «податку на Google»
12:50 - Російські порти скоротили обсяг перевалки
12:50 - Криптовалютний ринок обвалився на 150 мільярдів доларів за добу
12:42 - До місцевих бюджетів надійшло майже 34 млрд гривень земельного податку
12:35 - АРМА шукає управителя на великий арештований торговий центр в Івано-Франківську


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32014
Австралійський долар27.0758
Така0.34222
Канадський долар29.7046
Юань Женьміньбі5.8342
Чеська крона1.9766
Данська крона6.4455
Гонконгівський долар5.3501
Форинт0.122549
Індійська рупія0.46923
Рупія0.0025107
Новий ізраїльський шекель12.6633
Єна0.27355
Теньге0.077401
Вона0.029151
Ліванський фунт0.000465
Малайзійський ринггіт9.842
Мексиканське песо2.2485
Молдовський лей2.456
Новозеландський долар23.8052
Норвезька крона4.1216
Саудівський ріял11.0955
Сінгапурський долар32.0325
Донг0.0015796
Ренд2.3965
Шведська крона4.366
Швейцарський франк51.7347
Бат1.2789
Дирхам ОАЕ11.3287
Туніський динар14.1469
Єгипетський фунт0.8722
Фунт стерлінгів55.4664
Долар США41.6102
Сербський динар0.4108
Азербайджанський манат24.4809
Румунський лей9.4614
Турецька ліра0.9953
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.6273
Болгарський лев24.6185
Євро48.1347
Ларі15.3572
Злотий11.2945
Золото169556.57
Срібло2143.84
Платина68802.05
Паладій60450.47

Курси валют, встановлені НБУ на 14.10.2025