"Чорний" експорт зерна: як змінити правила гри для дрібних фермерів

31.07 08:30 | Економічна правда

Уявіть, якби кожного разу, коли вам потрібно купити квиток на потяг чи автобус, ви мусили пройти кілька етапів бюрократії: зібрати довідки в різних інстанціях, подавати заявку на дозвіл скористатися послугою купівлі квитка, чекати його отримання, шукати когось, хто допоможе це "владнати".
А вам – терміново треба у відрядження.
Які варіанти залишаються? Шукати попутку, ловити автостоп і платити водієві готівкою. Звучить як абсурд, правда? Але саме в такій реальності працюють українські дрібні агровиробники, що вирощують продукцію на 100 га або навіть 500 га ріллі: без доступу до прогнозованої логістики, через кеш.
Держава вустами голови Комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева визнає проблему тіньових схем скупівлі врожаю, внаслідок яких країна втрачає на "чорному" експорті зерна десятки мільярдів доларів. Та на превеликий жаль, держава поки що не бачить першопричину цієї фіскальної проблеми: нефункціональну логістичну модель, яка не пропонує дрібному фермеру доступних інструментів для легального продажу своєї продукції покупцеві напряму. Щоб продати свою агропродукцію з доставкою в порт, треба вміти знаходити вагони та "прискорювати" їхній рух крізь лабіринт нинішніх правил та "традицій" залізничних перевезень, треба витрачати час, гроші та нерви, щоб виконати контрактні умови за термінами доставки та не наразитись на штраф.
Якщо ж продавати зерно просто зі складу за кеш – від фермера вимагається лише відкрити ворота.
І допоки фермер не отримає доступу до зрозумілої, прогнозованої, доступної логістики – продаж "по-чорному" через посередників залишатиметься для нього єдиною реальною опцією. Читайте також: Вивести з піке ринок комерційних вагонів-зерновозів Не буде перебільшенням називати цю ситуацію повільним економічним вбивством держави з двох боків: через недоотримання податків бюджетом та знекровлення класу дрібних агровиробників.
Адже не маючи можливості продавати свою продукцію напряму та віддаючи більшу частину маржі перекупникам, фермер недоотримує 40–50% потенційного доходу. Один з авторів земельної реформи, перший фермер України (з 1987 року) Іван Томич наводив цифри втрат у вимірі минулорічних цін: за одну й ту саму пшеницю третього класу агрохолдинг отримував понад 9 тис.
грн за тонну, а дрібний фермер – 5,5 тис.
грн.
Це не просто дисбаланс, а багатоступеневі наслідки, що впливають на всіх українських споживачів. Зараз чути багато нарікань на подорожчання продуктового кошика, і що ті ж сезонні овочі в Україні дорожчі ніж у Польщі.
Але ж ця продукція може стати набагато дешевшою, якщо фермер отримає ресурс для збільшення товарного виробництва.
Маючи прогнозовану та прозору модель доступу до інфраструктури, транспортування, фермери забезпечать українців продукцією за усім спектром за суттєво доступнішими цінами, ніж зараз. Вихід із ситуації там же, де й вхід: процедура легальної торгівлі та прозорої логістики продукції до покупця має бути не складнішою для фермера за неформальну процедуру торгівлі через кеш.
І для цього не треба вигадувати велосипед.
У світі вже є цифрові рішення, які зробили революцію в торгівлі, банківській сфері, поштових сервісах. Так само й в логістиці треба дати доступ до цифрових інструментів тим, хто сьогодні позбавлений навіть права бачити, що відбувається в цій системі.
Вже декілька років я намагаюся достукатися до людей, що приймають рішення в масштабі держави та донести їм: прототип цифрового середовища, до якого можуть під’єднатися фермери, покупці агропродукції, перевізники, державні фіскальні органи – вже створений.
Для його впровадження потрібні не гроші з бюджету, а рішення державних структур. Цей прототип цифрової логістичної платформи, яку ми розробили разом з фахівцями залізничної та ІТ-галузі, об’єднує всіх учасників логістичного процесу – агровиробника, перевізника, елеватор, покупця, фіскальний орган – в одному цифровому просторі, де видно кожен крок: від заявки на перевезення до прибуття вантажу в порт.
Усе, включно з документами, маршрутами, статусом перевезення, – фіксується автоматично, прозоро й у режимі реального часу. Цей інструмент дає найнижчий поріг входу для малого і середнього бізнесу, зокрема фермерів, які не мають CRM/ERP, логістичних менеджерів, а мають лише телефон і продукцію.
Особливістю цієї системи стане персональний ШІ-асистент, який може спілкуватися з користувачем голосом, "вивчати" його поведінку, формувати рекомендації на основі історії дій та пріоритетів, та виконувати логістичні дії за запитом: "порахуй тариф", "створи заявку", "покажи статус виконання перевезення". Читайте також: Майбутнє логістики – нові технології ШІ-асистент може стати провідником фермера у світ цифрової логістики, причому за дуже невеликі кошти – 50-60 дол.
на місяць на користувача. Такий підхід уже працює в Uber Freight, RailFreight One Stop Shop, SAP TM.
Але на відміну від них, ми пропонуємо відкрите, ринкове планування, яке охоплює всіх – від фермера до уряду.
Перенесення логістики в це середовище надасть фермеру доступ до "білого" ринку, а державі – можливість відстежувати "цифровий слід" аграрної продукції. Завдяки цифровому сліду, уповноважений орган зможе бачити не лише тоннажність, а й походження вантажу, навіть якщо частина зерна перевозиться автомобільним транспортом.
Це дозволить відстежувати повний ланцюг постачання, включаючи місця зародження, перевалки, аж до кінцевої точки поглинання.
Контроль за походженням та рухом зерна здійснюватиметься автоматично, на основі цифрових даних, а не ручної перевірки документів, що значно прискорить експорт. Цифрова логістика – це не лише про ефективність.
Це про рівність доступу та можливість для малого фермера продавати врожай за ринковими цінами, напряму, без "чорного" кешу.
І про додаткові ресурси для держави у вигляді податків, валютної виручки.
Проте цей спосіб розв’язання проблем наповнення бюджету та життєдіяльності агросектору поки що не очевидний для влади, оскільки він вимагає перебудови правил взаємодії між ключовими інституціями – бізнесом, "Укрзалізницею", урядом, Державною митною службою, міжнародними партнерами. Так, цей процес не є простим та вимагатиме людських та організаційних ресурсів.
Але варто розуміти, що консервація нинішніх правил означає продовження поступового економічного знекровлення дрібних агровиробників, збідніння споживачів, недоотримання податків бюджетом, і як наслідок – повільного економічного вбивства держави.

Додати коментар

Користувач:
email:





На біржі зміни відбуваються,
Гра на гроші - це не жарт,
Та правильні інвестиції
Пошкоджені не бувають.

- Fin.Org.UA

Новини

23:45 - Інфляція до кінця року помітно знизиться, відновлення економіки буде поступовим – Інфляційний звіт
23:43 - Інфляційний звіт, липень 2025 року
21:00 - Новини 31 липня: Україні загрожує поглиблення фінансової кризи, повернення незалежності НАБУ і САП
20:50 - UPG отримала дозвіл на оренду ще 47 заправок Коломойського
20:40 - Фондовий ринок відреагував рекордом на вхід Microsoft до "клубу $4 трильйонів"
20:30 - S&P 500 отступает на жёсткости ФРС и тарифных страхах
20:30 - АМКУ оштрафував дистриб'юторів лікарських засобів на 4 мільярди за змову на ринку
20:20 - Одна з найбільших фриланс-платформ розпочала розблокування акаунтів українців
20:15 - Трамп дав Мексиці 90 днів відтермінування підвищення мит
19:43 - Мінфін розповів, наскільки у липні поповнився держбюджет
19:30 - Липень став найкращим місяцем для долара за президентства Трампа
19:00 - 490 млн грн Національного кешбеку українці отримали за червень
18:55 - Казахстан вирішив віддати перевагу Китаю замість московія у добудові АЕС
18:34 - "Чорна каса" на 4 мільйони гривень: ДБР викрило чергову корупційну схему
18:20 - Трамп обурився на Індію та Росію: назвав їх "мертвими економіками"
17:58 - На Запоріжжі через обстріли згоріло майже 700 гектарів посівів
17:50 - ФРС продолжает отодвигать снижение ключевой ставки
17:45 - Нацбанк показав курс долара та євро у перший день серпня
17:32 - Фонд держмайна знову продає Київський авторемонтний завод
17:14 - Агентство відновлення виграло справу проти підрядника
16:55 - Робота в Києві: які вакансії та зарплати пропонують
16:49 - Оренда самоката через SMS: московитський бізнес звикає до інтернет-відключень
16:42 - Повернення активів «Фрідом Фінанс Україна»: що потрібно знати клієнтам
16:29 - Закон про факторинг знижує ризик шахрайства – НБУ
16:20 - Мінімум за всю історію: перевезення вантажів "Укрзалізницею" впало
16:05 - Український агроекспорт склав понад $11 мільярдів за півроку: найбільші країни-імпортери
16:04 - Уроки масштабування: як зростати без втрати якості
15:58 - Рахункова палата розповіла, як використовують кошти на відновлення Каховської ГЕС
15:49 - Лондонські біржі зростають: акції Rolls-Royce — на рекордах
15:40 - Зеленський підписав закон про збільшення видатків на оборону на понад 400 мільярдів


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31966
Австралійський долар26.8883
Така0.34099
Канадський долар30.1461
Юань Женьміньбі5.7973
Чеська крона1.9421
Данська крона6.3988
Гонконгівський долар5.3138
Форинт0.11932
Індійська рупія0.47614
Рупія0.0025336
Новий ізраїльський шекель12.3182
Єна0.27832
Теньге0.077157
Вона0.029923
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.7765
Мексиканське песо2.218
Молдовський лей2.4283
Новозеландський долар24.6442
Норвезька крона4.0548
Саудівський ріял11.12
Сінгапурський долар32.1687
Донг0.0015921
Ренд2.3068
Шведська крона4.2805
Швейцарський франк51.3709
Бат1.27677
Дирхам ОАЕ11.3567
Туніський динар14.3049
Єгипетський фунт0.8571
Фунт стерлінгів55.222
Долар США41.7132
Сербський динар0.40755
Азербайджанський манат24.5328
Румунський лей9.4084
Турецька ліра1.0275
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.5465
Болгарський лев24.4122
Євро47.7491
Ларі15.4122
Злотий11.1736
Золото137934.29
Срібло1524.84
Платина54667.65
Паладій50961.43

Курси валют, встановлені НБУ на 01.08.2025