Як підвищити інституційну спроможність АРМА

24.07 16:30 | Економічна правда. Колонки

У межах євроінтеграційного курсу Україна реформує систему державних інституцій відповідно до стандартів прозорості, ефективності та доброчесності.
У період воєнного стану ці процеси набули особливої інтенсивності: ініційована низка важливих законодавчих змін для перезавантаження органів публічної влади. Україна прагне гідно виглядати на міжнародній арені, однак чи вдалося законодавцям впровадити дієві зміни і чи працюватимуть вони? 18 червня 2025 року парламент ухвалив закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення інституційної спроможності Національного агентства з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів". Цей закон перебуває на п’єдесталі найбільш обговорюваних актів, є предметом дискусій серед представників влади, наукової спільноти та громадськості.
Річ у тім, що під час його розробки надійшли 922 правлення та пропозиції, з яких одинадцять повністю враховані, чотири – частково, а 907 – відхилені. Перша редакція проєкту, що став основою для подальшої роботи, викликала значний суспільний резонанс та критику з боку медіа та правозахисних організацій через сумніви щодо ефективності запропонованих механізмів, невідповідність положень євросоюзівським стандартам та наявність потенційних маніпуляцій. Друга редакція покликана збалансувати інтереси всіх сторін, забезпечити прозорість та сприяти вдосконаленню умов управління активами.
Не вдаючись до суб’єктивного оцінювання закону, доцільно спершу викласти його основні положення.
Однак почнімо з найпростішого: для чого реформувати АРМА. Функції та роль агентства АРМА є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом.
Агентство має кілька основних функцій, серед яких – виявлення та розшук активів, отриманих злочинним шляхом, і управління ними. Аспект реформування АРМА надзвичайно актуальний, він входить до переліку зобов’язань України в межах реалізації плану Ukraine Facility.
Ухвалення закону, спрямованого на посилення інституційної спроможності агентства, є однією з основних умов отримання фінансової підтримки від ЄС в розмірі 600 млн євро. Читайте також: Знайшлися 100 мільярдів доларів.
Знайомтесь.
АРМА За словами очільниці комітету Верховної Ради з питань антикорупційної політики Анастасії Радіної, яка є ініціаторкою законопроєкту, потреба в реформуванні виникла через неефективну систему управління арештованими активами.
За її словами, близько 80% з них не генерували доходу, а часом навіть продовжували приносити користь власникам, які є фігурантами в кримінальних провадженнях. Роль АРМА важко переоцінити, оскільки воно займається поверненням державі незаконно здобутих особами активів.
Водночас ухвалення закону щодо посилення інституційної спроможності цього органу є важливим та своєчасним кроком, що сприятиме зміцненню суспільної довіри до антикорупційної системи загалом. Положення закону Основна мета закону – забезпечити належне управління активами, мінімізувати ризики зловживань під час їх передавання і реалізації.
Крім того, закон покликаний підвищити рівень довіри до АРМА як ключового елемента антикорупційної системи, покращити фінансові результати від управління конфіскованим майном. Закон передбачає вдосконалення процедури відбору керівника та працівників агентства із залученням до складу комісіі незалежних експертів і запровадження зовнішньої системи оцінки ефективності діяльності органу. Тепер на посаду голови АРМА можуть претендувати особи з вищою економічною або юридичною освітою за ступенем не нижче спеціаліста (магістра), які мають щонайменше п’ять років професійного стажу за спеціальністю та не менше трьох років досвіду на керівних посадах.
Також кандидати мають володіти однією з офіційних мов Ради Європи.
Крім того, змінений підхід до переобрання голови агентства: одна особа не може обіймати цю посаду більше одного строку поспіль. Читайте також: Зеленський знищив незалежність НАБУ.
Як тепер виглядатиме боротьба з корупцією? Закон розширив перелік підстав, за яких особа може бути звільнена з посади голови агентства.
Серед них – неможливість виконання повноважень за станом здоров’я, що підтверджується висновком медичної комісії; наявність висновку зовнішнього незалежного оцінювання про неефективність діяльності агентства чи неналежного виконання обов’язків головою; невиконання припису Національного агентства щодо врегулювання конфлікту інтересів у випадку виявлення постійного реального або потенційного конфлікту, який неможливо усунути іншим шляхом, окрім як через звільнення особи або позбавлення приватного інтересу. Також закон встановлює нову модель управління активами.
Вони поділятимуться на прості (гроші, окремі об’єкти рухомого та нерухомого майна, активи, що можуть бути передані в користування без необхідності здійснення особливих заходів) та складні (єдині майнові комплекси, активи, що потребують організації господарської діяльності, спеціального дозволу, ліцензування, корпоративні права, паї). Залежно від типу активу застосовуватимуться різні процедури відбору управителів. Для простих активів відбір буде здійснюватися двома етапами: спочатку перевірять кваліфікацію учасників, а потім серед них проведуть аукціон через електронну систему Prozorro.
Переможцем стане той, хто запропонує найнижчу ціну. Для складних активів відбір проводитиме спеціальна комісія за участю представників АРМА, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Міністерства економіки, Міністерства юстиціі та бізнес-омбудсмена. Учасник аукціону, який подасть аномально низьку пропозицію, повинен буде її обґрунтувати.
АРМА зможе її відхилити в разі відсутності належної аргументації або якщо її надасть особа, пов’язана з власником активу чи фігурантом справи. У новому законі також передбачена додаткова процедура: відбір "управителя останньої надії".
Якщо обрати управителя для простих або складних активів за загальною процедурою не вдасться, АРМА зможе здійснити закупівлю послуг з управління через відкриті торги відповідно до закону "Про публічні закупівлі". Акт встановлює обставини, за яких управитель не зобов’язаний погоджувати свої дії з власником останніх, коли йдеться про частки в статутному капіталі, акції, паї.
Це стосується ситуацій, коли суд встановив, що власником активів є росія чи білорусь, громадяни цих країн, крім тих, хто проживають в Україні на законних підставах, компанії, створені за законодавством цих держав, або компанії, засновниками чи бенефіціарами яких прямо чи опосередковано є рф чи рб. Закон визначає чіткі строки та процедури передавання активів в управління АРМА після накладення арешту та передбачає запобіжні механізми проти передавання збиткових або знецінених об’єктів.
Процедура управління активами стане більш ефективною та структурованою завдяки запровадженню етапу попередньої ідентифікації останніх перед їхнім передаванням до АРМА.
Для кожного активу АРМА складатиме орієнтовний план управління, що міститиме інформацію стосовно ризиків, потенційних джерел доходу, очікуваних витрат та результатів. Крім того, закон посилює контроль за діяльністю АРМА.
Тепер агентство подаватиме не лише річні, а й квартальні звіти про управління активами.
Доповнюється перелік публічних відомостей Єдиного реєстру арештованих активів: з’являться дані про стан виконання заходів з управління, отримані доходи, розмір компенсації витрат, результати проведених заходів, стан реалізації активів. Посилюється роль Ради громадського контролю, члени якої можуть залучатися до проведення перевірок ефективності управління арештованими активами. Висновки Реформування АРМА – важливий крок у напрямку підвищення прозорості та ефективності управління активами.
Однак цей процес потребує ретельного та якісного підходу.
Для повного впровадження передбачених законом змін необхідно внести корективи до інших нормативно-правових актів і забезпечити їх взаємодію. Лише завдяки комплексним та злагодженим діям можна досягти стабільних і довготривалих результатів.
Реформа – це не про швидкість, а про системність.

Додати коментар

Користувач:
email:





Investors gamble
Fortunes turn on a dime, the
Stock market's whims reign.

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 25 липня: урізання західної фіндопомоги Україні, обшуки у Шурми та зростання ціни на електроенергію
20:31 - Львів спише частину трамваїв
20:08 - Президентка Єврокомісії та Трамп у Шотландії обговорять торгівлю
20:03 - Визначено порядок авторизації діяльності надавачів нефінансових платіжних послуг у межах відкритого банкінгу
20:02 - Цього тижня "Земельний банк" приніс державі майже 22 мільйони гривень
19:45 - Tesla запустить роботаксі у Сан-Франциско
19:42 - ЄС може на рік раніше відмовитись від російського газу
19:35 - Золото вновь отступает от потолка и рискует уйти на коррекцию
19:12 - Виробник Labubu планує продати більше іграшок за кордоном, ніж у Китаї
18:51 - Україна втратить 700 мільйонів доларів через скасування торговельних пільг ЄС
18:45 - У Києві стартували тристоронні зустрічі щодо фіналізації проєкту нового Трудового кодексу
18:42 - 51 мільйон збитків: прокурори викрили посадовців на Львівщині
18:14 - "Енергоатому" оновили ліцензії на експлуатацію ядерних установок
18:10 - Затверджено Положення про відкритий банкінг в Україні
18:03 - З 2022 року в Україні відкрилися майже 6000 агропідприємств
18:01 - На тлі кризи: Intel припинить виробляти мікросхеми, якщо не знайде великого клієнта
17:30 - Американська авіаційна компанія шукає виробничий майданчик в Україні
17:25 - Телеграм-каналу "Труха Україна" виписали великий штраф за нелегальну рекламу
17:15 - Маск наказував відключити Starlink під час наступу України у 2022 році – Reuters
17:10 - У окремих регіонах України умови можуть сприяти розвитку сарани
17:00 - Снижение неопределённости по глобальной торговле поддерживает аппетит к риску
17:00 - Прозорий ринок – не мрія, а щоденна практика
16:58 - В Мінекономіки обговорили ситуацію щодо посухи в шести областях України
16:49 - Нацбанк показав курс долара та євро на понеділок 28 липня
16:43 - NBU Expands the List of Benchmark Domestic Government Debt Securities that Banks Can Use to Meet Reserve Requirements
16:43 - Національний банк актуалізує перелік бенчмарк-ОВДП, які банки можуть включати в покриття обов’язкових резервів
16:24 - Транш Ukraine Facility уріжуть через зрив Києвом частини обіцяних реформ
16:19 - Трамп тисне на виші США: мільйонні штрафи заради відновлення фінансування
16:03 - Гонконгська CK Hutchison перенесе угоду щодо продажу 43 портів
15:59 - Комісія затвердила порядок повернення активів Фрідом Фінанс. Виплати стартують після держреєстрації


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.3233
Австралійський долар27.4427
Така0.34389
Канадський долар30.5606
Юань Женьміньбі5.8285
Чеська крона1.9954
Данська крона6.5619
Гонконгівський долар5.323
Форинт0.123376
Індійська рупія0.48291
Рупія0.0025602
Новий ізраїльський шекель12.443
Єна0.2829
Теньге0.076619
Вона0.030235
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.8952
Мексиканське песо2.2495
Молдовський лей2.4797
Новозеландський долар25.1321
Норвезька крона4.1162
Саудівський ріял11.1372
Сінгапурський долар32.6119
Донг0.0015983
Ренд2.3541
Шведська крона4.3848
Швейцарський франк52.4378
Бат1.2903
Дирхам ОАЕ11.3756
Туніський динар14.5858
Єгипетський фунт0.8517
Фунт стерлінгів56.1994
Долар США41.7824
Сербський динар0.41798
Азербайджанський манат24.5735
Румунський лей9.6596
Турецька ліра1.0303
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.2221
Болгарський лев25.0509
Євро48.9815
Ларі15.4332
Злотий11.5106
Золото139601.68
Срібло1619.46
Платина58041.19
Паладій50566.73

Курси валют, встановлені НБУ на 28.07.2025