Спецрежим для українського ОПК: що це дасть зброярам та до чого тут експорт?

08:30 | Економічна правда

На четвертому році великої війни українські виробники озброєння та військової техніки нарешті зможуть отримати спеціальний режим та формат/умови діяльності Build with Ukraine – економічні і податкові умови для оборонних компаній.
Нещодавно народні депутати зареєстрували відповідний пакет законопроєктів, який готувався у співпраці з Міністерством оборони. Три законопроєкти з пакета Верховна Рада України прийняла за основу 16 липня.
І це може стати наймасштабнішою законодавчою ініціативою у сфері озброєнь із 2022 року. Чому це так? Які можливості для експорту відкриває ініціатива? Чому без працюючих стимулів для приватних виробників ми не зможемо побудувати власну обороноздатність? Та яких покращень потребує запропонований формат? Стимули для виробників та експорт У найближчі роки власні військові технології визначатимуть, чи зможе Україна ухвалювати стратегічні рішення самостійно, чи залишатиметься в певній геополітичній залежності.
Засоби стримування і їхня поступова інтеграція в європейську оборонну систему дають змогу зменшити ризики та впливати на правила, за якими формуються безпекові рішення у світі. На цьогорічній Ukraine Recovery Conference у Римі президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн підтвердила, що ЄС напрацьовує безпековий механізм, який об’єднає спроможності України постачати найсучасніші системи озброєнь та готовність партнерів інвестувати й створювати простір для швидкого нарощування військових можливостей.
Це підштовхує Україну до необхідності створення умов для цього. Прозорі правила експорту, спеціальний економічний і податковий, митний режими для оборонних компаній та системна міжнародна співпраця, в тому числі спільні підприємства, майже два роки у фокусі адвокації Технологічних Сил України (ТСУ). Саме тому ми підтримуємо загальну мету, закладену у законопроєктах №13420, №13421 та №13422.
Це перша системна спроба створити основу для стійкості сектора ОПК і довгострокового посилення обороноздатності країни.
Внесення змін до Податкового, Митного, Бюджетного кодексів можуть створити рамку спеціального правового режиму, який відповідатиме запитам воєнної економіки та дозволить побудувати механізми підтримки національного виробника, зокрема приватного. Головне – нова законодавча ініціатива закладає основу для експорту, інтеграції інновацій та локалізації виробництва.
Що більше, ці зміни можуть стати невіддільною частиною програми Build with Ukraine, про започаткування якої президент Зеленський оголосив 21 червня, і яка декларує готовність України відкривати експорт технологій. Якими можуть бути умови спецрежиму По-перше, очікується створення переліку підприємств ОПК, які зможуть бути резидентами майбутнього спецрежиму.
Наразі пропонується запровадження режиму на десять років.
Серед переваг для бізнесу – до 2036 року звільнення від податку на прибуток (за умови реінвестування), податку на нерухомість, екологічного податку та нульова ставка на землю.
А ще – механізм релокації, наприклад, до безпечних регіонів України.
За таких умов 50% ПДФО йтиме до місцевих, а не державного, бюджетів на розвиток інфраструктури громад. Для компаній резидентів спецрежиму будуть спрощені і митні процедури.
Що ж стосується експорту, то резиденти зможуть експортувати товари та технології за спрощеною процедурою – до країн Рамштайну.
Для цього потрібна буде міжнародна угода та сплата ліцензійного збору.
Дозвіл на експорт мають видати у межах 15 днів.
Збір перераховуватиметься на спеціальний рахунок Міноборони й спрямовуватиметься на потреби Сил оборони. Що зброярі пропонують покращувати Які наступні кроки? Законодавча рамка, запропонована Міністерством оборони та народними депутатами, може створити необхідні стимули для приватного сектору ОПК.
Водночас аби позитивна мета ініціативи не була знівельована ризиками, ТСУ спільно з виробниками напрацювали пропозиції від галузі. Серед ключових акцентів – чіткі критерії та прозорий відбір підприємств, які користуватимуться пільгами спецрежиму.
Зброярі також пропонують знизити поріг включення до переліку резидентів режиму.
Наразі він на рівні 90% доходу від оборонної діяльності, що виключає більшість виробників товарів подвійного призначення, які працюють як з оборонними, так і з цивільними замовленнями.
Це критично для малого та середнього бізнесу, тож пропозиція зброярів – до 50% чистого доходу від оборонки. Наявна рамка наразі не передбачає одночасного поєднання резидентств Diia.City та спеціального режиму для ОПК.
Проте важливим є збереження та розвиток успішних практик Diia.City в оборонній сфері.
За нинішньої моделі існує ризик, що компанії змушені будуть шукати складні рішення, зокрема розділяти свою діяльність: R&D-центри залишаться в Diia.City, а виробничі потужності – у новому оборонному режимі.
Це створює додаткові бар"єри для бізнесу та стимулює пошук обхідних шляхів.
Тому вже на старті важливо закласти гнучку та логічну архітектуру, яка дозволить зберегти переваги обох підходів та, за можливості, забезпечити участь компаній у двох режимах одночасно. Читайте також: Чому державі потрібен експорт української зброї Аби умови спецрежиму сприяли експорту технологій, необхідно розширити регулювання на технології подвійного використання й компонентів, які застосовуються для потреб Сил безпеки і оборони.
Наприклад, рації, камери та розвідувальні дрони.
А також передбачити можливість експорту не лише за міжнародними угодами, а й за рішенням компетентного центрального органу виконавчої влади із гарантією цільового призначення.
Це дозволить уніфікувати підходи з ЄС, уникнути дискримінації і забезпечити контрольований експорт. Умови спецрежиму мають відповідати і загрозами воєнного часу.
Тому необхідно передбачити і захист інформації та даних про виробників, які постачають озброєння та військову техніку Силам оборони для протидії ворогу.
А також — не обмежувати виробників у цільовому використанні прибутку, аби компанії могли скеровувати зароблені кошти не лише на оборонне виробництво, а й на R&D, без інвестицій у яке нам складно випереджати ворога у технологічній гонці. Жваве обговорення і серед компаній ОПК, і громадського сектору викликали зміни до Кримінального кодексу, що посприяло їх подальшому переосмисленню та доопрацюванню перед винесенням до зали Верховної Ради. Більшість підприємств, які працюють на потреби оборони, діють відповідально, сумлінно виконують контракти і заслуговують на правовий захист від безпідставних перевірок правоохоронних органів.
Тож поки триває етап внесення альтернативних проєктів закону, важливо, аби була сформована збалансована та безпечна для держави та виробників модель. Ключове – баланс між стимулюванням виробництва та збереженням прозорих, конкурентних і передбачуваних правил роботи для сектору ОПК.
Перспектива появи окремого спецрежиму для виробників ОПК – дуже близька: голосування в цілому очікується вже наприкінці літа.
Паралельно уряд планує розробити необхідні підзаконні акти. А поки ці законопроєкти порушують ширші питання: яке місце держава готова відвести військовим технологіям у наступному десятилітті? І наскільки далекоглядною може бути політика, коли йдеться про розвиток українського озброєння?

Додати коментар

Користувач:
email:





Є фондовий ринок, є і банки,
Є страхування, криптовалюти.
Тут кожен може знайти свій шлях,
І заробити на своїй ідеї.

- Fin.Org.UA

Новини

17:00 - Депозитний ринок: тренди та поради
16:55 - Фірташ та титанові руди: суд зупинив анулювання дозволу
16:52 - Через нестачу фінансування Україна виробляє менше зброї, ніж може — NYT
16:48 - Акції, пов’язані з криптовалютою, подорожчали на тлі підписання Трампом "прекрасного" закону
16:36 - До кредитної спілки застосовано захід впливу у вигляді письмового застереження
16:31 - Оплата обличчям: ПриватБанк та "Аврора" запускають мережу біометричної оплати покупок
16:11 - Власна справа: в Україні стартує програма для молодих підприємців під час війни
16:00 - Найбільше родовище нафти в Польщі знайшли в Балтійському морі
15:51 - Гендиректору "Ростеху" та російському олігарху повідомили про підозру
15:41 - ЄС запровадив санкції проти іранського нафтотрейдера через допомогу московія
15:34 - UPG розпочала ребрендинг автозаправок Коломойського
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 22.07.2025
15:24 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
15:21 - Цього сезону Україна виростить 22,6 мільйони тонн олійних – асоціація
14:55 - Простіше депозит: компанії московія, які будують інфраструктуру, опинилися на межі банкрутств
14:53 - Розпочинається набір молодих підприємців на навчання «Власна справа: простір для розвитку»
14:48 - Санкції ЄС проти російського дизелю почнуть діяти за пів року – Bloomberg
14:42 - Німецький банк інвестував у проєкт Метінвесту в Кривому Розі
14:22 - Чи має право на податкову знижку ФОП?
14:20 - У фокусі уваги податкової служби - трудові відносини
14:18 - Сервіс «Пульс» Державної податкової служби України
14:18 - Комісія вдосконалила норми у сфері спільного інвестування
14:15 - Продаж товару з кур’єрською доставкою продавця: як провести розрахункову операцію?
14:10 - У московії зросла кількість компаній, які планують звільнення працівників
14:10 - Страховик розпочав добровільний вихід з ринку шляхом виконання страхового портфеля
14:05 - Незаконне збагачення: гендиректору "Лісів України" оголосили про підозру
14:03 - Оподаткування іноземних доходів: як задекларувати і не платити податки двічі
14:01 - Єдиний рахунок – зручний спосіб сплати податкових зобов’язань
13:59 - Е-Акциз: Уряд затвердив порядок маркування алкоголю, тютюну та рідин для електронних сигарет електронними марками акцизного податку
13:57 - Грошове забезпечення, нараховане військовослужбовцям – особам з інвалідністю: визначення розміру єдиного внеску


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.3226
Австралійський долар27.2809
Така0.34448
Канадський долар30.5117
Юань Женьміньбі5.8295
Чеська крона1.9813
Данська крона6.5364
Гонконгівський долар5.3274
Форинт0.1223
Індійська рупія0.48455
Рупія0.0025626
Новий ізраїльський шекель12.4641
Єна0.28343
Теньге0.078882
Вона0.03021
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.8768
Мексиканське песо2.2393
Молдовський лей2.4571
Новозеландський долар24.9704
Норвезька крона4.112
Саудівський ріял11.1483
Сінгапурський долар32.6357
Донг0.0015989
Ренд2.3611
Шведська крона4.3512
Швейцарський франк52.3331
Бат1.29388
Дирхам ОАЕ11.3856
Туніський динар14.5126
Єгипетський фунт0.8494
Фунт стерлінгів56.3621
Долар США41.8194
Сербський динар0.41647
Азербайджанський манат24.5953
Румунський лей9.6243
Турецька ліра1.0354
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.1936
Болгарський лев24.9326
Євро48.7907
Ларі15.4298
Злотий11.4986
Золото141125.84
Срібло1612.14
Платина60723.86
Паладій53334.37

Курси валют, встановлені НБУ на 22.07.2025