Поїзд далі не їде. Чому не будують метро на Виноградар?

23.09.2023 09:10 | Укррудпром

Економічна правда, 22 вересня 2023. Опубликовано 08:15 23 сентября 2023 года Роботи з будівництва метро на Виноградар не ведуться, але гроші на це виділяються. Як це можливо?

 “Чудові новини! Роботи з будівництва двох станцій метро на Виноградар тривають за графіком”, — ідеться в новині на сайті ЖК “Ліпінка” за червень 2019 року.

“Своя станція метро в кількох кроках від комплексу. До центру міста — чотири станції”, — сповіщає потенційних покупців квартир сайт ЖК “Діброва парк”.

“Продовження зеленої гілки метро подарує мешканцям “Варшавського масиву” чотири станції. Найближчим часом мають відкритися “Мостицька” та “Проспект правди”, — заманює інвесторів забудовник Stolitsa Group.

З 2016 року, коли міський голова Києва Віталій Кличко оголосив про будівництво метро на житловий масив Виноградар, девелоперські компанії Владислави Молчанової, Степана Черновецького, Ігоря Кушніра, Вадима Столара та Дмитра Ісаєнка звели тисячі квартир на місці садів агрокомбінату “Пуща-Водиця”.

Близьке розташування до майбутніх станцій для багатьох стало визначальним фактором при виборі житла. Проєктанти сприяли забудовникам, спрямувавши метро до нових ЖК, а не до старої забудови Вітряних Гір і Виноградаря.

Терміни закінчення робіт не раз посувалися: спочатку на 2021 рік, а потім на 2023-й і 2024-й. Останні півтора року темпи будівництва близькі до нуля.

Велика війна — не основна причина. Наразі в Києві реалізуються масштабні автомобільні проєкти — зведення розв"язки на перехресті вулиць Богатирської та Полярної за 3,1 млрд грн, ремонт Дегтярівського шляхопроводу за 2,1 млрд грн, перекладання асфальту на Північному мості за 375 млн грн.

Чому зупинилося будівництво станцій метро, на які вже витратили 4 млрд грн?

Метробудівники-рантьє

Головна причина зупинки робіт з продовження Сирецько-Печерської гілки метрополітену на Виноградар — фінансові махінації компанії “Київметробуд”, яка є генеральним підрядником будівництва.

Київська місцева прокуратура з"ясувала, що в травні 2019 року посадові особи “Київметробуду” розмістили понад 1,5 млрд грн, отримані з бюджету міста на будівельні роботи, на депозит в Укргазбанку. Як встановило слідство, нараховані відсотки посадовці використали для власного збагачення.

За даними слідства, отримані прибутки “Київметробуд” переказав на рахунки ТОВ “Профі-факторинг”. Останнє спрямувало ці гроші компаніям, пов’язаним у тому числі з народним депутатом Вадимом Столаром.

 

Іншу справу розслідує Нацполіція. Її слідчі з’ясували, що “Київметробуд” переказав 140 млн грн ТОВ “Позитив-В” і 390 млн грн — ТОВ “Київметротонельбуд” як аванс на закупівлю будматеріалів та виконання робіт.

Проте, на думку правоохоронців, компанії не вели фінансово-господарської діяльності. Натомість ці дві компанії переказали частину коштів — 241 млн грн — сімом іншим фірмам. Ці кошти начебто були “передплатою за будівництво метро на Виноградар” і “поворотною фінансовою допомогою”.

Як з’ясувало слідство, ці сім компаній не могли виконати роботи через відсутність найманих кваліфікованих працівників, офісів, складів та виробничого обладнання. Підписант однієї із семи компаній зізнався, що насправді працює кухарем в ресторані “Ayo” і підписував документи підприємства за грошову винагороду.

 

Попри досудове слідство, “Київметробуд” у жовтні 2022 року переказав підконтрольним підприємствам як попередню оплату за будівельні роботи ще 530 млн грн. ЕП надіслала запит “Київметробуду” з проханням прокоментувати звинувачення слідчих, проте на момент виходу публікації відповіді не отримала.

Столична прокуратура вирішила стягнути отримані підприємством відсотки на користь громади. У січні 2023 року апеляційний суд підтримав позицію прокурорів і залишив чинним рішення суду першої інстанції про стягнення з “Київметробуду” понад 139 млн грн до столичного бюджету. Загальна сума фінансових вимог прокуратури до “Київметробуду” становить 218 млн грн. Судові баталії тривають.

Боротьба за мільярдні підряди

Паралельно з цим у “Київметробуді” відбувався корпоративний конфлікт. Після приватизації у 1990-х роках акціонерне товариство довгі роки контролював “червоний директор” Володимир Петренко.

Згодом за підприємство, яке регулярно отримує багатомільярдні підряди від держави, почалася боротьба. У різні періоди “Київметробуд” контролювали ексдиректор корпорації “Укрбуд” Максим Микитась та екскерівник російського підприємства “Вагонмаш” Сергій Кияшко.

Апогеєм стали взаємні звинувачення представників компанії в рейдерстві в грудні 2019 року. Тоді Мінюсту довелося визнати збори акціонерів “Київметробуду” фіктивними і двічі скасовувати зміни до реєстру власників компанії.

 

Пізніше стало відомо, що змінити керівництво намагався Микитась. Зараз ексзабудовник підозрюється в пропозиції 850-мільйонного хабара міському голові Дніпра Борису Філатову за сприяння у виграші тендеру на будівництво метро.

Наразі акції “Київметробуду” поділені між панамською і британською офшорними компаніями, Анатолієм Вернигорою, Сергієм Волковим та Русланом Ткачем.

Метро не будується, гроші виділяються

Влітку начальник комунального підприємства (КП) “Київський метрополітен” Віктор Брагінський заявив, що роботи із зведення метро на Виноградар відновлять у вересні 2023 року після коригування науково-проєктної документації.

Наприкінці 2022 року КП замовило коригування проєкту і заплатило за нього 69,4 млн грн. У відповіді на запит ЕП необхідність коригування проєктної документації на підприємстві пояснили зміною щільності забудови, зміною державних будівельних норм та рекомендаціями науково-технічного супроводу будівництва.

У технічному завданні на сторінці тендеру в Prozorro йдеться, що в оновлений проєкт будівництва впишуть можливість залучення інвестицій, запуску нової ділянки метро трьома чергами і необхідність знесення деяких об"єктів.

На запитання, чи відновили роботи у вересні 2023 року, заступник начальника столичного метрополітену Дмитро Пінчук повідомив, що “Київметробуд” відновив будівництво у вересні 2022 року і нібито весь останній рік воно триває.

“На будівельному майданчику 213біс (технічний номер) ведуться підготовчі роботи з перебазування машин та механізмів з подальшим виконанням налагоджувальних робіт для продовження виконання будівництва двоярусних тунелів”, — ідеться у відповіді на запит ЕП.

Проєкт станції метро “Мостицька”

Водночас, за спостереженнями мешканців, блогерів-оглядачів та депутатів Київради, прохідницький щит між станцями “Сирець” та “Мостицька” не працює, а на відкритій ділянці між “Мостицькою” та “Проспектом правди” виріс підлісок.

Прохідницький щит вирив лише один тунель на підземній ділянці будівництва, а відсоток готовності відкритої ділянки в “Київському метрополітені” оцінювати не беруться. Дати завершення будівництва і пуску руху поїздів визначать після коригування проєкту і з урахуванням бюджетного фінансування.

Загальна кошторисна вартість будівництва ділянки Сирецько-Печерської лінії метрополітену від станції “Сирець” на Виноградар з будівництвом електродепо становить 11,2 млрд грн. Останній платіж на рахунки “Київметробуду”, за даними порталу використання публічних коштів Spending, відбувся в жовтні 2022 року: 1,5 млн грн на зарплати співробітникам за першу половину лютого 2022 року.

Останні ж значні надходження на рахунки “Київметробуду” датуються груднем 2019 року та груднем 2018 року — 1,4 млрд грн та 2,6 млрд грн відповідно. Платником було КП “Київський метрополітен”.

Що в підсумку? Ситуація складна. Багато залежить від акціонерів і керівництва “Київметробуду”. Відновити роботу і піти на угоду із слідством — найкраще рішення. Такий варіант можливий, якщо одна із сторін корпоративного конфлікту відмовиться від боротьби або поставить її на тривалу паузу.

Час грає проти міської влади. Невиконані обіцянки пбудувати метро бють по її рейтингу. Востаннє в Києві відкривали нову станцію (”Теремки”) десять років тому.

Розірвати договір з “Київметробудом” і провести новий тендер — гірше рішення, бо є ризик не повернути кошти платників податків і відповідати за свої дії в суді. Центральна влада могла б націоналізувати генпідрядника, але тоді виникне питання кадрів: фахівців, які вміють будувати метрополітен, в Україні мало.

У виграші лише забудовники територій агрокомбінату “Пуща-Водиця”, які можуть продавати майбутні квартири “біля метро” ще багато років.

Олександр КОЛЕСНІЧЕНКО

Додати коментар

Користувач:
email:





Bull or bear market?
It's hard to predict for sure
But risk brings reward

- Fin.Org.UA

Новини

08:00 - Наука та досвід поколінь. Як молодий винороб з Кідьоша повертає славу закарпатським винам
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 09.05.2025
21:00 - Новини 8 травня: ратифікація угоди щодо надр зі США, нардепи вдвічі збільшили сукупний дохід
20:44 - Канада збудує модульну АЕС за $15 мільярдів – першу серед країн G7
20:15 - Для обходу санкцій: Іран відправив до Китаю "зомбі-супертанкер" із нафтою
19:46 - Брюссель наточив мита: ЄС підготував удар на $107 мільярдів по імпорту США
19:45 - Репетитор мрії чи провал освіти: як ШІ може змінити уявлення про навчання
19:20 - Зеленський про угоду щодо надр зі США: "Такої перспективної домовленості ще не було"
19:00 - Європарламент продовжив на три роки безмитний імпорт заліза та сталі з України
18:40 - У квітні зросла сума сплачених митних платежів
18:38 - Bitcoin "пробив" рубіж ціни в 100 тисяч доларів
18:30 - НКЦПФР видала ліцензію колишньому сумнівному інвестпроєкту
18:25 - ЄС витісняє компанії США з китайського ринку – завдяки торговій війні Трампа
18:15 - В "Дії" доступні послуги зняття та зміни місця проживання
18:05 - Пауэлл поддержал доллар через ставку
17:51 - Нацбанк показав курс долара та євро на п'ятницю 9 травня
17:30 - Україна подвоїла експорт електроенергії
17:20 - Як monobank, Rozetka та "Нова пошта" досягли успіху з мінімумом ресурсів
17:15 - США і Кремль таємно обговорюють повернення газу московія до Європи
16:57 - Путін попросив Сі Цзіньпіна будувати в московії заводи: Китай поки утримується
16:52 - Повідомлення про оприлюднення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження технічного регламенту машин»
16:51 - Індія закрила понад 25 аеропортів на тлі ескалації конфлікту з Пакистаном
16:45 - Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження технічного регламенту машин»
16:35 - Світові бестселери авто: які моделі найбільш популярні
16:16 - АМКУ оштрафував французьку мережу гіпермаркетів товарів для дому
16:00 - Торік нардепи збільшили свої доходи на понад 7,7 мільярда гривень - дослідження
15:57 - Засідання Комісії
15:49 - Експорт Тайваню побив рекорд через митну загрозу США
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 09.05.2025
15:29 - НАЗК перевірило "Ліси України": знайшло корупційні ризики та ініціювало розслідування


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31268
Австралійський долар26.6337
Така0.34026
Канадський долар29.8879
Юань Женьміньбі5.7354
Чеська крона1.8804
Данська крона6.2849
Гонконгівський долар5.3411
Форинт0.115547
Індійська рупія0.48446
Рупія0.0025158
Новий ізраїльський шекель11.5989
Єна0.28695
Теньге0.080453
Вона0.029659
Ліванський фунт0.000464
Малайзійський ринггіт9.6939
Мексиканське песо2.1193
Молдовський лей2.417
Новозеландський долар24.5954
Норвезька крона4.0106
Саудівський ріял11.067
Сінгапурський долар32.018
Донг0.0015985
Ренд2.2859
Шведська крона4.2994
Швейцарський франк50.3076
Бат1.26482
Дирхам ОАЕ11.3017
Туніський динар13.8523
Єгипетський фунт0.8198
Фунт стерлінгів55.3283
Долар США41.5113
Сербський динар0.39993
Азербайджанський манат24.4141
Румунський лей9.158
Турецька ліра1.0745
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.1642
Болгарський лев23.9728
Євро46.887
Ларі15.1313
Злотий10.9792
Золото138782.65
Срібло1345.29
Платина40869.54
Паладій40402.12

Курси валют, встановлені НБУ на 09.05.2025