Закон “Про лікарські засоби”. Нове прочитання

16.08.2022 18:45 | Укррудпром

Закон “Про лікарські засоби”. Нове прочитання zn.ua, 16 серпня 2022. Опубликовано 18:30 16 августа 2022 года Як наближення до ЄС змінить фарміндустрію.

 Після тринадцяти років спроб оновити фармацевтичне законодавство Верховна Рада наприкінці липня ухвалила об’ємний Закон “Про лікарські засоби” (Новий закон), який передбачає системні зміни для сектору. Активно беручи участь у підготовці проміжних версій майбутнього закону всі ці роки, сприймаю прийняту цьогоріч версію як найбільш якісну, системну та наближену до законодавства Європейського Союзу. Хоча і вона має недоліки.

Фармсектор досі регулювався законом від 1996 року (Старий закон). З одного боку, він дуже застарів і не враховував значного технологічного прогресу. З іншого — фармзаконодавство давно перетворилося на хаотичну систему норм. У ній Старий закон, постанови уряду та накази МОЗу нерідко були неузгодженими, а окремі постанови і накази не відповідали закону.

Основна мета Нового закону — суттєве наближення фармрегулювання України до законодавства ЄС, а саме — до Директиви 2001/83. І хоча наразі говорити про стовідсоткову адаптацію рано, рівень наближення справді значний.

Не для всіх сфер діяльності ЄС вимагає уніфікації вимог на рівні країн-членів. Але фармсектор належить до тих, де вимоги щодо уніфікації є дуже високими.

З одного боку, це дає змогу забезпечити рівноцінні вимоги до якості, безпечності та ефективності ліків у всьому Союзі незалежно від країни походження. З іншого — саме це надає практичну можливість для функціонування спільного ринку, на якому препарати можуть постачатися між країнами практично безбар’єрно. Таке наближення у Новому законі покликане відіграти для локальної фармацевтичної індустрії роль трампліна для експорту продукції до ЄС. Утім, паралельно воно має додатково спростити потрапляння на ринок України продукції з Євросоюзу.

Серед важливих євроінтеграційних положень Нового закону такі:

 

 узгодження вимог до строків реєстрації, скасування вимог щодо імпорту для препаратів, що постачаються в Україну з ЄС (у цілях закону таке постачання розглядатиметься як внутрішня дистрибуція);

запровадження вимоги щодо локального власника реєстрації (окрім власників реєстрації з ЄС; наразі зареєструвати препарат в Україні може як резидент, так і нерезидент);

запровадження eCTD-формату реєстраційного досьє, ліцензування брокерства ліків (комерційної діяльності, не пов’язаної із операціями з фізичного переміщення препаратів) тощо.

Іншими важливими змінами, які несе в собі Новий закон, є оновлена система управління у фармацевтичному секторі, вдосконалене регулювання клінічних випробувань, більш якісна і чітка система реєстрації ліків, суттєве підґрунтя для недопущення незаконного обігу та для боротьби із фальсифікованою продукцією, підстави для появи та обігу сучасних технологічних медичних продуктів, регламентація просування ліків, спрямованого на медичних фахівців, деталізація вимог до фармацевтичного нагляду.

Зміни до системи управління фармацевтичним сектором передбачають створення нового спеціалізованого виконавчого органу в сфері обігу ліків, перерозподіл повноважень між органами, а також відмову від окремих неефективних практик. Сьогодні Міністерство охорони здоров’я України відіграє одночасно роль і полісімейкера, який, наприклад, визначає правила реєстрації, клінічних випробувань, і органу, який приймає рішення на підставі своїх же правил щодо реєстрації та здійснення випробувань. Водночас у МОЗ відсутня власна експертиза для прийняття таких рішень, тому повноваження щодо доцільності реєстрації чи випробувань делеговано ДП “Державний експертний центр МОЗ” (ДЕЦ). Останній рекомендує МОЗ проєкти рішень, які у переважній більшості випадків міністерство перевірити не може, тому покладається на оцінки ДЕЦ. На перший погляд це виглядає цілком нормальною моделлю. Проте такий поділ на експертну і формальну частини прийняття рішень призводить і до затримок, і до зниження прозорості процесу, і до відсутності відповідального за рішення, коли ДЕЦ “лише рекомендує”, а МОЗ “цілком базується у рішеннях на експертних висновках ДЕЦ”. Проблемною є і система, в якій ефективність держпідприємства ДЕЦ вимірюється критеріями коштів, отриманих від бізнесу як оплата за послуги, а не критеріями швидкості, якості та професійності виконаних процедур.

 

Новий закон відмовляється від такої практики, передаючи весь процес прийняття регуляторних рішень — від заяви до остаточного рішення — на рівень спеціалізованої урядової агенції, умовної Української медичної агенції (за аналогією до Європейської медичної агенції).

За задумом авторів Нового закону, така агенція поєднує у собі функції оцінки та прийняття рішень щодо допуску на ринок фармпродукції із функціями інспекторату якості, який відповідає за ліцензування гравців фармацевтичного ринку, контроль якості продукції на ринку, а також інспектування самих гравців.

У системі реєстрації ліків з’являється довгоочікуваний eCTD-формат реєстраційних матеріалів на препарати. Цей формат не лише відповідатиме європейському (що полегшить реєстрацію українських ліків у ЄС, а європейських — в Україні), а й передбачає повністю електронну процедуру оцінки та прийняття рішень щодо реєстрації. Додатково з’являються граничні, ідентичні європейським, строки проведення реєстраційних процедур, підстави для призупинення, зупинення, скасування та відновлення реєстрації, вдосконалюється система прийняття й оприлюднення всіх реєстраційних рішень у електронному державному реєстрі лікарських засобів.

Новий закон суттєво наближає до європейських вимог сферу проведення клінічних випробувань. Зокрема, змінюється класифікація випробувань, запроваджуються вимоги до ведення електронного реєстру випробувань, оновлюють вимоги до захисту інтересів пацієнтів — учасників випробувань. Такі зміни не лише полегшують роботу інноваційних компаній і лікарів-дослідників, але й створюють суттєвий потенціал розвитку цього підсектору, додаткових інвестицій, залучення українських фахівців до випробувань найпередовіших технологій, а також відкривають значні можливості для пацієнтів в Україні отримати безоплатний доступ до новітнього лікування.

Не менш важливими є і нові інструменти боротьби із незаконним обігом і фальсифікацією ліків. Незаконний (неконтрольований) обіг ліків та їхня фальсифікація і до повномасштабної війни були дуже великою проблемо, а зараз її рівень, імовірно, лише поглибився. У цій сфері Новий закон:

наводить лад у визначеннях, даючи змогу правоохоронцям ефективніше виявляти та розслідувати фальсифікацію;

передбачає створення незалежного функціонування національної системи верифікації ліків, у межах якої всі ризиковані, з погляду підробки, препарати підлягатимуть обов’язковому додатковому технічному захисту засобами контролю одноразового відкриття, а також кодуванням для перевірки походження кожної упаковки препарату на будь-якому етапі обігу;

покладає на органи державної влади обов’язок інформувати населення про ризики фальсифікації та незаконного обігу;

покладає на всіх гравців ринку — від виробників та імпортерів до аптек — обов’язки запобігати потраплянню в обіг фальсифікованих чи неякісних препаратів, а також інформувати агенції щодо таких випадків.

Щоправда, Новий закон запроваджує можливість паралельного імпорту ліків, тобто імпорту без дозволу власника реєстрації. Така практика не лише суперечить вимогам ЄС, а й може посилити проблему незаконного обігу ліків в Україні.

Новий закон створює регуляторні передумови для реєстрації та застосування в Україні найсучасніших ліків — препаратів прогресивної терапії: генної, соматичної клітинної терапії, тканинної інженерії. Досі навіть реєстрація таких продуктів в Україні не була технічно можливою.

Новий закон уперше запроваджує європейські вимоги та обмеження щодо просування ліків серед медичних і фармацевтичних фахівців на рівні законодавства, а не індустріальних кодексів. До того ж закон передбачає зміни до вимог щодо реклами ліків, спрямованої на нефахівців, виправляючи окремі давні недоліки та наближаючи такі вимоги до європейських.

Крім того, Новий закон запроваджує детальну регламентацію системи і вимог до здійснення фармакологічного нагляду, тобто ретельного нагляду за безпечністю для пацієнтів та ефективністю або ж дієвістю ліків, які вже зареєстровано.

Оскільки Новий закон вимагає не лише перебудови державної системи регулювання і контролю в фармацевтичному секторі, а й запровадження багатьох нових вимог і процедур, до яких необхідно буде адаптуватися гравцям ринку, що під час війни є справді великим викликом, тож він передбачає тривалий перехідний період. Закон вводитиметься в дію лише через два з половиною роки після завершення дії воєнного стану, а окремі його положення запроваджуватимуться ще довше: одні — через п’ять років після завершення воєнного стану, інші — взагалі з 2028 року.

Борис ДАНЕВИЧ, партнер CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang

 

 

Додати коментар

Користувач:
email:





Futures rise and fall
Traders look to crystal balls
Predicting the trends

- Fin.Org.UA

Новини

07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 21.12.2025
20:20 - ДТЕК опублікував завтрашній графік погодинних відключень у Києві
19:15 - 21 грудня графіки відключень діятимуть у більшості регіонів України
18:00 - Затримки зарплат у росії перетворюються на масове явище – СЗРУ
18:00 - Відбувся анонс видання "Гривня. Більше ніж гроші" від Українського Дому та Національного банку України
16:50 - Експорт залізної руди з України у 2026 році може знизитися на 5% – GMK Center
15:58 - Сполучення через Дністер буде покращено у найближчі 48 годин – Кіпер
15:10 - Чиновники спрогнозували, коли транспортне сполучення на Одещині відновиться в повному обсязі
13:55 - У Херсоні на будівництві шкільного укриття виявили привласнення коштів
13:00 - Податковий борг негативно вплинув на виконання держбюджету – Рахункова палата
12:00 - московія зранку атакувала порт Південний — є влучання в резервуари
11:40 - Вночі росіяни атакували енергетичні об’єкти України у чотирьох областях
11:16 - У Харкові ухвалили бюджет міста на 2026 рік
10:15 - "Укрзалізниця" призначила додаткові вагони до Кишинева з Одеси та Києва
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 19 грудня: 90 мільярдів євро для України, удар по мосту
20:50 - У Європарламенті вважають, що ЄС зрештою ухвалить рішення про "репараційну позику"
20:20 - Україна отримала 125 мільйонів доларів від Світового банку
19:50 - У США погодили інвестицію, ймовірно, мільярдів доларів Nvidia у Intel
19:25 - Україна та Молдова готують альтернативні маршрути після удару московія по стратегічному мосту
18:55 - За поширення неправди про "Антидот гель", "Лізобам" та "Фосфалімін" 3 компанії оштрафували на 40 мільйонів
18:46 - Голова Центробанку московії попередила про сплеск інфляції у московія
18:30 - Цифрова трансформація дистрибуції: як Фелікс Черток модернізує український бізнес
18:20 - Розпочато підготовку змін до Стратегії державної екологічної політики України до 2030 року
18:15 - Депутатів з Луцька підозрюють у вимаганні $30 тисяч хабаря за дозвіл на будівництво
17:57 - В Україні планують збільшити зарплати працівників ЖКГ на 40%
17:45 - 20 грудня світло вимикатимуть у більшості регіонів України
17:15 - Доставки "Укрпошти" на південь Одещини можуть затримуватись через ускладнену логістику
17:07 - Ключові рішення НКЦПФР від 19.12.2025
17:07 - Нацбанк показав курс долара та євро на понеділок 22 грудня


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32624
Австралійський долар27.9049
Така0.34562
Канадський долар30.6345
Юань Женьміньбі6.0003
Чеська крона2.0339
Данська крона6.622
Гонконгівський долар5.4298
Форинт0.127908
Індійська рупія0.47275
Рупія0.0025226
Новий ізраїльський шекель13.154
Єна0.2687
Теньге0.081631
Вона0.028574
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.3651
Мексиканське песо2.3444
Молдовський лей2.4938
Новозеландський долар24.2589
Норвезька крона4.1536
Саудівський ріял11.2638
Сінгапурський долар32.6795
Донг0.0016053
Ренд2.5171
Шведська крона4.5377
Швейцарський франк53.0955
Бат1.34232
Дирхам ОАЕ11.5027
Туніський динар14.4854
Єгипетський фунт0.8878
Фунт стерлінгів56.4984
Долар США42.2481
Сербський динар0.42155
Азербайджанський манат24.8518
Румунський лей9.7207
Турецька ліра0.9869
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.697
Болгарський лев25.2967
Євро49.4725
Ларі15.6678
Злотий11.747
Золото182752.18
Срібло2778.61
Платина81322.95
Паладій70905.41

Курси валют, встановлені НБУ на 22.12.2025