Слідами Гааги: чому нам потрібен гібридний механізм правосуддя

15.08.2022 17:55 | Укррудпром

Слідами Гааги: чому нам потрібен гібридний механізм правосуддя zn.ua, 15 серпня 2022. Опубликовано 16:56 15 августа 2022 года Жертва не може об"єктивно судити кривдника.

Завершується шостий місяць повномасштабної агресії. І в суспільстві, крім запиту на перемогу, стає дедалі відчутнішим інший запит — запит на справедливість. Ми не знаємо, коли закінчиться активна фаза бойових дій, але очевидно, що саме запит на справедливість супроводжуватиме українське суспільство впродовж десятиліть. Водночас суди над російськими військовими, які ми бачили досі, викликають багато питань у суспільстві. Справедливість у нашому випадку — це покарання максимальної кількості винних за всі тяжкі злочини, скоєні на території України за останні вісім років: від політичної верхівки росії та Білорусі — й до солдата, котрий виконував злочинні накази.

Однак як задовольнити цей запит? Кількість зареєстрованих органами правосуддя воєнних злочинів і злочинів агресії тільки з 24 лютого вже наближається до 30 тисяч. Очевидно, що національна система правосуддя не зможе впоратися з таким масштабом.

На мою думку, гідною відповіддю на цей виклик є гібридний механізм правосуддя.

Гібридний механізм правосуддя об’єднує національний і міжнародний елементи на кількох рівнях: слідства, прокурорського нагляду, судової практики. Це дає очевидні переваги: передача досвіду, підвищення рівня довіри до розслідувань і шанс для України не просто покарати винних у вчиненні міжнародних злочинів, а й побудувати ефективну систему правосуддя.

Чому це важливо саме зараз?

Участь російської Федерації у конфлікті в Україні вже є незаперечною.

В чому полягала проблема раніше? Більшості українців було очевидно, що збройна агресія росії проти України триває з 2014 року. Однак до 24 лютого рф вела свідому політику імітації суб’єктності територій ОРДЛО, намагаючись переконати світ у тому, що в Україні конфлікт неміжнародного характеру. І, відповідно, що росія не є стороною конфлікту. І навіть окупація Криму в свідомості багатьох людей не сприймалася класичною агресією, адже за півострів не точилися бойові дії, як це, наприклад, було на територіях Донецької та Луганської областей. Тому Україні доводилося концентруватися на доведенні факту, що ефективний контроль над квазіутвореннями здійснюється саме росією і що конфлікт має саме міжнародний характер.

А з моменту повномасштабного вторгнення, коли питання доведення міжнародного характеру конфлікту стоїть уже не так гостро (принаймні заперечувати участь росії як сторони конфлікту вже ніхто не буде), ми можемо зосередитися саме на розбудові гібридного механізму.

 

DIMITAR DILKOFF/AFP via Getty Images

Українська система правосуддя з об’єктивних причин нездатна впоратися з такими викликами.

Розслідування міжнародних злочинів — це справді виклик, адже в наших органах слідства не так багато людей із високою експертизою саме в розслідуваннях міжнародних злочинів, а кількість зареєстрованих злочинів день у день зростає. До 2019 року, тобто до створення профільного департаменту в ОГП, в Україні на державному рівні системно не займалися розслідуваннями серйозних порушень міжнародного гуманітарного права. Відповідно, більшість співробітників не мають досвіду роботи з міжнародно-правовими документами і розуміння особливостей збору доказів в умовах збройного конфлікту чи без доступу до місця злочину (а в нашому випадку іноді це цілі міста). Немає й системного підходу до координації органів слідства. Все це призводить до низької ефективності.

І тут нам може допомогти міжнародний елемент: залучення суддів, прокурорів, слідчих, експертів, котрі мають багатолітній досвід роботи саме з міжнародними злочинами.

 

Задоволення запитів на справедливість, ефективність і неупередженість.

Запит на справедливість включає в себе різні зрізи: це і встановлення фактів, і відповідальність винних, і захист жертв, і різноманітні компенсації. На цьому шляху важливо уникнути упередженості та забезпечити достатній рівень експертизи. Україна як сторона конфлікту не може повною мірою забезпечити неупередженість. Адже жертва не може обєктивно судити кривдника.

Більше того, кейси засуджених російських військовослужбовців Шишимаріна та Кулікова показали, що ефективність роботи української системи правосуддя щодо міжнародних злочинів все ще викликає сумніви. Багато хто з українських правозахисників та міжнародних експертів критикують ці кейси з кількох причин: надто швидкий розгляд, що негативно позначилося на якості розслідувань, а також недостатність визначення системи командування та відмова від допитів важливих свідків.

SERGEI SUPINSKY/AFP via Getty Images

В обох випадках командирів обвинувачених, котрі, за їхніми словами, віддавали злочинні накази, обміняли. Відповідно викликають сумніви й винесені вироки. До української системи правосуддя зараз дуже пильна увага і ми не маємо давати привід засумніватися у нашій об"єктивності. Тому шлях “показових процесів” на радість публіці, очевидно, не наш. Тим більше, що цим шляхом уже пішла рф, викладаючи відео з “клітками”, де збираються тримати на суді наших азовців. Будь-які паралелі з подібними середньовічними процесами нам зашкодять.

І саме міжнародний елемент здатен вирішити цю проблему.

Крім того, в нас є ще одна об’єктивна обставина, здатна завадити задоволенню запиту на справедливість: різна кількість полонених із рф. Обміни полоненими загалом— політичний процес, і він цілком нормальний. Однак у разі обміну воєнних злочинців ми створимо суспільну напругу. Уявіть, що ми самі віддамо злочинців, які вбивали, катували українців у Бучі, Чернігові, Маріуполі… Чи готові ми це зробити? Гібридний механізм правосуддя здатен забезпечити об’єктивність розслідувань і примат права над політикою. Я впевнений у тому, що злочинці мають постати перед судом і відбути покарання.

Реалізувавши гібридний механізм правосуддя, ми імплементуємо в українське законодавство міжнародні правові норми. І таким чином станемо частиною міжнародної юстиції.

Сама побудова гібридного механізму правосуддя передбачає й законодавчі зміни. Зокрема — створення правової рамки для роботи міжнародних експертів, закладення принципу універсальної юрисдикції тощо. Простими словами — підготовка нашого законодавства до тривалого процесу встановлення справедливості й покарання винних. Адже зараз робота залучених іноземних експертів — це робота на місцях, слідчі дії та судово-медичні експертизи. І сама ця участь законодавчо не врегульована, що ставить під сумнів увесь процес розслідування. Українське законодавство, наприклад, не передбачає можливості залучення висновків міжнародних експертів до матеріалів кримінальних проваджень у рамках національного слідства. Всі ці проблеми потребують якнайшвидшого вирішення. Для України — це ще один шанс побудувати незалежну, неупереджену й сильну систему правосуддя.

Прокурор МКС Карім Хан, міністр закордонних справ Нідерландів Вопке Хукстра та представники НУО на воркшопі “Оцінка можливостей та викликів у процесах притягнення до відповідальності в Україні”

Фото, надане автором

Наразі українська влада схиляється до іншого сценарію — окремо створеного трибуналу щодо агресії. Однак трибунал щодо злочину агресії, розглядаючи лише один тип міжнародних злочинів, не вирішить проблему з іншими, наймасовішими. Бо ж таку кількість воєнних злочинів, а також імовірні злочини проти людяності та геноцид, не зможуть ефективно розглянути ні МКС, ні національна система правосуддя. І саме гібридний механізм правосуддя здатен одночасно подолати імунітет вищих посадових осіб, сприяти розвиткові інституційної спроможності наших власних органів і забезпечити об"єктивність та неупередженість процесу. Саме так ми, найімовірніше, наблизимосядо задоволення найбільшого суспільного запиту — покарати винних.

Нагадаємо, що в середині липня в Гаазі відбулася конференція Ukraine Accountability Conference. Там представники 45 держав підписали спільну декларацію й домовилися співпрацювати в розслідуваннях імовірних міжнародних злочинів збройних сил і адміністрацій росії в Україні для забезпечення відповідальності винних.

Напередодні самої конференції відбувся ще один важливий захід — воркшоп українських і міжнародних неурядових організацій “Оцінка можливостей та викликів у процесах притягнення до відповідальності в Україні”. Українську сторону представляли учасники двох коаліцій НУО — “Україна. 5 ранку” та “Трибунал для Путіна”. Результатом обговорення стала спільна заява, яку безпосередньо на конференції презентували директорка ULAG Надія Волкова та координаторка міжнародної взаємодії Центру громадянських свобод Олександра Дрік.

І саме однією з рекомендацій НУО було створення гібридного механізму правосуддя. 

Гюндуз МАМЕДОВ, експерт з міжнародного кримінального права, кандидат юридичних наук, заступник генерального прокурора України у 2019—2021 роках

Додати коментар

Користувач:
email:





Market cycle spins,
Bull and bear runs come and go,
Long-term gains endure.

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 15 липня: величезні пенсії для деяких українців, дешеві авто для чиновників
20:30 - Инфляционные данные из США ослабили надежды на снижение ставки
20:26 - Данська компанія допомагає росіянам вивозити зерно з окупованого Бердянська – ЗМІ
19:54 - Будівництво електростанцій: Казахстан вирішив відмовитися від послуг московії
19:15 - Чиновники "за копійки" купують авто: журналісти виявили сотні таких випадків
18:55 - В Україні відновили понад 50% генерації, пошкодженої атаками московія
18:40 - Інвестиційний фонд відбудови: США та Україна почали шукати адміністратора
18:14 - Тривала відбудова у Бучі: для багатоповерхівки замовили додаткових робіт на 30 мільйонів
17:55 - Стимулы просочились: Китайская экономика демонстрирует ускорение
17:50 - НБУ застосував заходи впливу до двох страховиків та фінкомпанії: що вони передбачають
17:26 - Нацбанк показав курс долара та євро на середу 16 липня
17:10 - Wizz Air Abu Dhabi припиняє роботу: в чому причина
16:50 - Китай обіцяє посилити підтримку московії після санкційних погроз від Трампа – росЗМІ
16:45 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
16:45 - Ушестеро дорожче: ФДМУ продав будівлю держінституту у Києві
16:40 - США та Україна розпочали пошук адміністратора для Інвестиційного фонду відбудови
16:20 - В Україні викрили масштабне виробництво підробок агрохімії під виглядом товарів відомих брендів
16:05 - Перевершити найрозумніших людей: Цукерберг витратить сотні мільярдів на "суперінтелект"
16:00 - Санкції без доказів
15:45 - Україна різко скоротила експорт молочної продукції до ЄС
15:40 - До двох страховиків та фінансової компанії застосовано заходи впливу
15:35 - У Києві хочуть суттєво наростити встановлення будинкових лічильників тепла
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 16.07.2025
15:14 - Дайджест НКЦПФР: динаміка торгів цінними паперами — червень 2025
15:10 - Мінфін спрямував на соцвиплати 191,5 мільярда: на що пішли кошти
14:59 - В Україні змінилися показники продажів пального на АЗС
14:55 - Поліція заплатила 63 долари харків'янці за порноконтент: жінці присудили 3 роки
14:45 - Порядок реєстрації колекторських компаній буде оновлено
14:43 - Повідомлення про оприлюднення проєкту проєкт постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 459 і від 24 лютого 2016 р. № 117”
14:41 - Чверть російських вугільних підприємств – під загрозою закриття


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32262
Австралійський долар27.4388
Така0.3462
Канадський долар30.5531
Юань Женьміньбі5.8286
Чеська крона1.9778
Данська крона6.5389
Гонконгівський долар5.3275
Форинт0.121849
Індійська рупія0.4873
Рупія0.0025708
Новий ізраїльський шекель12.4958
Єна0.28273
Теньге0.079526
Вона0.03028
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.86
Мексиканське песо2.2357
Молдовський лей2.4699
Новозеландський долар25.0592
Норвезька крона4.1122
Саудівський ріял11.1505
Сінгапурський долар32.6243
Донг0.0016003
Ренд2.347
Шведська крона4.3311
Швейцарський франк52.4863
Бат1.28827
Дирхам ОАЕ11.3858
Туніський динар14.469
Єгипетський фунт0.8463
Фунт стерлінгів56.2243
Долар США41.8211
Сербський динар0.4167
Азербайджанський манат24.5963
Румунський лей9.6083
Турецька ліра1.0399
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.1776
Болгарський лев24.9604
Євро48.8031
Ларі15.4208
Злотий11.4701
Золото140316.48
Срібло1600.51
Платина58115.86
Паладій50821.42

Курси валют, встановлені НБУ на 16.07.2025