Слідами Гааги: чому нам потрібен гібридний механізм правосуддя

15.08.2022 17:55 | Укррудпром

Слідами Гааги: чому нам потрібен гібридний механізм правосуддя zn.ua, 15 серпня 2022. Опубликовано 16:56 15 августа 2022 года Жертва не може об"єктивно судити кривдника.

Завершується шостий місяць повномасштабної агресії. І в суспільстві, крім запиту на перемогу, стає дедалі відчутнішим інший запит — запит на справедливість. Ми не знаємо, коли закінчиться активна фаза бойових дій, але очевидно, що саме запит на справедливість супроводжуватиме українське суспільство впродовж десятиліть. Водночас суди над російськими військовими, які ми бачили досі, викликають багато питань у суспільстві. Справедливість у нашому випадку — це покарання максимальної кількості винних за всі тяжкі злочини, скоєні на території України за останні вісім років: від політичної верхівки росії та Білорусі — й до солдата, котрий виконував злочинні накази.

Однак як задовольнити цей запит? Кількість зареєстрованих органами правосуддя воєнних злочинів і злочинів агресії тільки з 24 лютого вже наближається до 30 тисяч. Очевидно, що національна система правосуддя не зможе впоратися з таким масштабом.

На мою думку, гідною відповіддю на цей виклик є гібридний механізм правосуддя.

Гібридний механізм правосуддя об’єднує національний і міжнародний елементи на кількох рівнях: слідства, прокурорського нагляду, судової практики. Це дає очевидні переваги: передача досвіду, підвищення рівня довіри до розслідувань і шанс для України не просто покарати винних у вчиненні міжнародних злочинів, а й побудувати ефективну систему правосуддя.

Чому це важливо саме зараз?

Участь російської Федерації у конфлікті в Україні вже є незаперечною.

В чому полягала проблема раніше? Більшості українців було очевидно, що збройна агресія росії проти України триває з 2014 року. Однак до 24 лютого рф вела свідому політику імітації суб’єктності територій ОРДЛО, намагаючись переконати світ у тому, що в Україні конфлікт неміжнародного характеру. І, відповідно, що росія не є стороною конфлікту. І навіть окупація Криму в свідомості багатьох людей не сприймалася класичною агресією, адже за півострів не точилися бойові дії, як це, наприклад, було на територіях Донецької та Луганської областей. Тому Україні доводилося концентруватися на доведенні факту, що ефективний контроль над квазіутвореннями здійснюється саме росією і що конфлікт має саме міжнародний характер.

А з моменту повномасштабного вторгнення, коли питання доведення міжнародного характеру конфлікту стоїть уже не так гостро (принаймні заперечувати участь росії як сторони конфлікту вже ніхто не буде), ми можемо зосередитися саме на розбудові гібридного механізму.

 

DIMITAR DILKOFF/AFP via Getty Images

Українська система правосуддя з об’єктивних причин нездатна впоратися з такими викликами.

Розслідування міжнародних злочинів — це справді виклик, адже в наших органах слідства не так багато людей із високою експертизою саме в розслідуваннях міжнародних злочинів, а кількість зареєстрованих злочинів день у день зростає. До 2019 року, тобто до створення профільного департаменту в ОГП, в Україні на державному рівні системно не займалися розслідуваннями серйозних порушень міжнародного гуманітарного права. Відповідно, більшість співробітників не мають досвіду роботи з міжнародно-правовими документами і розуміння особливостей збору доказів в умовах збройного конфлікту чи без доступу до місця злочину (а в нашому випадку іноді це цілі міста). Немає й системного підходу до координації органів слідства. Все це призводить до низької ефективності.

І тут нам може допомогти міжнародний елемент: залучення суддів, прокурорів, слідчих, експертів, котрі мають багатолітній досвід роботи саме з міжнародними злочинами.

 

Задоволення запитів на справедливість, ефективність і неупередженість.

Запит на справедливість включає в себе різні зрізи: це і встановлення фактів, і відповідальність винних, і захист жертв, і різноманітні компенсації. На цьому шляху важливо уникнути упередженості та забезпечити достатній рівень експертизи. Україна як сторона конфлікту не може повною мірою забезпечити неупередженість. Адже жертва не може обєктивно судити кривдника.

Більше того, кейси засуджених російських військовослужбовців Шишимаріна та Кулікова показали, що ефективність роботи української системи правосуддя щодо міжнародних злочинів все ще викликає сумніви. Багато хто з українських правозахисників та міжнародних експертів критикують ці кейси з кількох причин: надто швидкий розгляд, що негативно позначилося на якості розслідувань, а також недостатність визначення системи командування та відмова від допитів важливих свідків.

SERGEI SUPINSKY/AFP via Getty Images

В обох випадках командирів обвинувачених, котрі, за їхніми словами, віддавали злочинні накази, обміняли. Відповідно викликають сумніви й винесені вироки. До української системи правосуддя зараз дуже пильна увага і ми не маємо давати привід засумніватися у нашій об"єктивності. Тому шлях “показових процесів” на радість публіці, очевидно, не наш. Тим більше, що цим шляхом уже пішла рф, викладаючи відео з “клітками”, де збираються тримати на суді наших азовців. Будь-які паралелі з подібними середньовічними процесами нам зашкодять.

І саме міжнародний елемент здатен вирішити цю проблему.

Крім того, в нас є ще одна об’єктивна обставина, здатна завадити задоволенню запиту на справедливість: різна кількість полонених із рф. Обміни полоненими загалом— політичний процес, і він цілком нормальний. Однак у разі обміну воєнних злочинців ми створимо суспільну напругу. Уявіть, що ми самі віддамо злочинців, які вбивали, катували українців у Бучі, Чернігові, Маріуполі… Чи готові ми це зробити? Гібридний механізм правосуддя здатен забезпечити об’єктивність розслідувань і примат права над політикою. Я впевнений у тому, що злочинці мають постати перед судом і відбути покарання.

Реалізувавши гібридний механізм правосуддя, ми імплементуємо в українське законодавство міжнародні правові норми. І таким чином станемо частиною міжнародної юстиції.

Сама побудова гібридного механізму правосуддя передбачає й законодавчі зміни. Зокрема — створення правової рамки для роботи міжнародних експертів, закладення принципу універсальної юрисдикції тощо. Простими словами — підготовка нашого законодавства до тривалого процесу встановлення справедливості й покарання винних. Адже зараз робота залучених іноземних експертів — це робота на місцях, слідчі дії та судово-медичні експертизи. І сама ця участь законодавчо не врегульована, що ставить під сумнів увесь процес розслідування. Українське законодавство, наприклад, не передбачає можливості залучення висновків міжнародних експертів до матеріалів кримінальних проваджень у рамках національного слідства. Всі ці проблеми потребують якнайшвидшого вирішення. Для України — це ще один шанс побудувати незалежну, неупереджену й сильну систему правосуддя.

Прокурор МКС Карім Хан, міністр закордонних справ Нідерландів Вопке Хукстра та представники НУО на воркшопі “Оцінка можливостей та викликів у процесах притягнення до відповідальності в Україні”

Фото, надане автором

Наразі українська влада схиляється до іншого сценарію — окремо створеного трибуналу щодо агресії. Однак трибунал щодо злочину агресії, розглядаючи лише один тип міжнародних злочинів, не вирішить проблему з іншими, наймасовішими. Бо ж таку кількість воєнних злочинів, а також імовірні злочини проти людяності та геноцид, не зможуть ефективно розглянути ні МКС, ні національна система правосуддя. І саме гібридний механізм правосуддя здатен одночасно подолати імунітет вищих посадових осіб, сприяти розвиткові інституційної спроможності наших власних органів і забезпечити об"єктивність та неупередженість процесу. Саме так ми, найімовірніше, наблизимосядо задоволення найбільшого суспільного запиту — покарати винних.

Нагадаємо, що в середині липня в Гаазі відбулася конференція Ukraine Accountability Conference. Там представники 45 держав підписали спільну декларацію й домовилися співпрацювати в розслідуваннях імовірних міжнародних злочинів збройних сил і адміністрацій росії в Україні для забезпечення відповідальності винних.

Напередодні самої конференції відбувся ще один важливий захід — воркшоп українських і міжнародних неурядових організацій “Оцінка можливостей та викликів у процесах притягнення до відповідальності в Україні”. Українську сторону представляли учасники двох коаліцій НУО — “Україна. 5 ранку” та “Трибунал для Путіна”. Результатом обговорення стала спільна заява, яку безпосередньо на конференції презентували директорка ULAG Надія Волкова та координаторка міжнародної взаємодії Центру громадянських свобод Олександра Дрік.

І саме однією з рекомендацій НУО було створення гібридного механізму правосуддя. 

Гюндуз МАМЕДОВ, експерт з міжнародного кримінального права, кандидат юридичних наук, заступник генерального прокурора України у 2019—2021 роках

Додати коментар

Користувач:
email:





Криптовалюта
Стала визнаною валютою
На майбутнє.

- Fin.Org.UA

Новини

10:00 - Oekraïne en Nederland: een strategische samenwerking op de kapitaalmarkten
09:30 - Нідерландсько-українське партнерство на ринках капіталу: взаємовигідна співпраця для майбутнього європейської фінансової інтеграції
21:00 - Новини 12 листопада: арешти підозрюваних у корупції в "Енергоатомі", відсторонення міністрів
20:50 - Депозитарій Національного банку підвищує відповідність міжнародним стандартам щодо інфраструктури фінансового ринку
20:40 - Нацбанк показав курс долара і євро на четвер 13 листопада
20:30 - В Україні дослідили, скільки дорослих і підлітків користуються ШІ
20:20 - З фігурантом плівок НАБУ відмовилися виступати на конференції у Варшаві
20:01 - Гумористичний проєкт Stadium Family призупинив роботу через скандал з власником Міндічем
19:52 - Суд заарештував фігуранта плівок Міндіча "Рьошика"
19:50 - Підласа: Україна незабаром отримає черговий транш від ЄС у 6 мільярдів євро
19:20 - В "Укренерго" розповіли, хто відповідає за справедливість графіків відключень
19:12 - Масштабна корупція в енергетиці: фігурантку справи Устименко взяли під варту
18:50 - Аналітики озвучили, які авто за типом пального найпопулярніші серед українців
18:40 - Останній великий американський банк остаточно пішов з російського ринку
18:35 - Міністерка енергетики Гринчук "нічого не чула" про свої ночівлі у Галущенка
18:15 - Частина міста Суми залишилась без електрики
17:52 - В Україну вперше повернули з-за кордону гроші, вкрадені через корупційну схему
17:50 - Рада збирається звільняти Галущенка і Гринчук 18 листопада – нардеп
17:40 - 13 листопада графіки відключень світла діятимуть всю добу
17:37 - Повідомлення про оприлюднення проєкту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження переліків товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню, та квот на 2026 рік"
17:35 - Свириденко винесла на розгляди Ради звільнення Галущенко та Гринчук з посад міністрів
17:33 - Проєкт постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження переліків товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню, та квот на 2026 рік"
17:30 - Як (не) стати резидентом
17:26 - Повідомлення про оприлюднення проєкту наказу Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України “Про внесення змін до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 31 липня 2023 року № 1450”
17:21 - Проєкт наказу Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України “Про внесення змін до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 31 липня 2023 року № 1450”
17:20 - Україна зменшила виробництво цукру: яка причина
17:11 - Фігурантка плівок НАБУ та людина Галущенка може очолити стратегічне держпідприємство
17:10 - Наказ від 06.11.25 № 218 «Про надання грантів для виробництв переробної промисловості»
17:10 - Україні допоможуть з підводним розмінуванням
17:03 - Міністерка енергетики Світлана Гринчук написала заяву про звільнення


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32258
Австралійський долар27.5011
Така0.34408
Канадський долар30.0066
Юань Женьміньбі5.9069
Чеська крона2.0079
Данська крона6.5157
Гонконгівський долар5.4091
Форинт0.126319
Індійська рупія0.47425
Рупія0.002515
Новий ізраїльський шекель13.1471
Єна0.27153
Теньге0.080118
Вона0.028671
Ліванський фунт0.000469
Малайзійський ринггіт10.1688
Мексиканське песо2.299
Молдовський лей2.4748
Новозеландський долар23.8102
Норвезька крона4.1821
Саудівський ріял11.2086
Сінгапурський долар32.2598
Донг0.0015954
Ренд2.4641
Шведська крона4.4504
Швейцарський франк52.6063
Бат1.2953
Дирхам ОАЕ11.4451
Туніський динар14.2694
Єгипетський фунт0.8902
Фунт стерлінгів55.1324
Долар США42.0377
Сербський динар0.41505
Азербайджанський манат24.7251
Румунський лей9.5699
Турецька ліра0.9951
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0944
Болгарський лев24.8759
Євро48.6544
Ларі15.5419
Злотий11.5036
Золото173649.75
Срібло2174.37
Платина66633.54
Паладій60496.87

Курси валют, встановлені НБУ на 13.11.2025