Гроші на Вітер(енка)

29.06 09:45 | Укррудпром

Економічна правда, 28 червня 2022. Опубликовано 09:30 29 июня 2022 года НАК “Нафтогаз України” попросив астрономічні 264 млрд грн бюджетної підтримки на закупівлю газу. Яка ситуація насправді?

Нещодавно США прийняли закон, відповідно до якого було виділено $40 млрд допомоги для України.

21 травня 2022 року посол України в США Оксана Маркарова розповіла, що в рамках виділеної суми $8 млрд підуть для надання прямої бюджетної підтримки.

Уже 7 червня 2022 року голова НАК “Нафтогаз України” Юрій Вітренко на засіданні американської Комісії з безпеки та співробітництва в Європі (Гельсінська комісія) у Вашингтоні заявив, що “Нафтогазу” потрібна зовнішня допомога для підготовки до опалювального сезону.

Дослівно пан Вітренко зазначив: “У газовій сфері в України все добре, Україна показує свої сильні сторони, свою стійкість. Але нам знову знадобиться допомога до наступного опалювального сезону, тому що Україні потрібно буде імпортувати до 6 млрд куб.м. газу” і “За поточними ринковими цінами це близько $8 млрд“. 

Тобто все добре, лише не вистачає $8 млрд, за річного обороту НАК “Нафтогаз України” близько $7 млрд.

Далі в роботу включилась багаторівнева лобістська машина, був підготовлений законопроєкт №7427, яким передбачається виділення 264,3 млрд грн бюджетних коштів компанії НАК “Нафтогаз України”. 

Відповідно 17-18 червня цей законопроєкт отримав схвалення профільного комітету, а вже 21 червня Верхоана Рада ухвалила його в першому читанні. 

У пояснювальній записці до законопроєкту відсутній будь-який баланс газу та фінансово-економічні розрахунки такої законодавчої ініціативи. 

А без балансу надходження та розподілу газу просто неможливо обгрунтувати необхідність прийняття законопроєкту №7427, тим більше неможливо підтвердити астрономічну суму в 264,3 млрд грн

Чим керувався міністр Герман Галущенко при розробці законопроєкту №7427? Може він в темі? Або в долі? А може його просто підставив профільний заступник Микола Колісник?

Далі ще цікавіше. Відповідно до процедури розгляду законопроєкту, Міністерство фінансів України надає свій експертний висновок. І до законопроєкту №7427 такий експертний висновок підписав заступник міністра фінансів Юрій Драганчук.

Він є сином Оксани Драганчук — радника голови правління НАК “Нафтогаз України” Юрія Вітренка, тож мав би заявити про свій конфлікт інтересів.

У експертному висновку теж немає будь-яких розрахунків та обгрунтувань. І це при тому, що в Україні існують нормативно-правові акти щодо механізмів відповідних компенсацій.

Зокрема, постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2020 р. № 1194 затверджений Порядок визначення компенсацій, що надається суб’єктам ринку природного газу, на яких покладаються спеціальні обов’язки.

Згідно з цим Порядком, розрахунок компенсації здійснюється виключно на обсяги реалізованого та імпортованого природного газу, якщо такі обсяги імпортованого газу звичайно спрямовуються для забезпечення загальносуспільних інтересів при виконанні спеціальних обов’язків.

Але законопроєктом 7427 планується дотувати не закупівлю імпортованого газу, а весь обсяг газу власного видобутку, прирівнявши його ціну до божевільних цін російського газу на європейських хабах.

Яка ж ситуація насправді?

Останні півтора десятиліття в Україні спостерігається стійка тенденція до зниження споживання природного газу. Торік, наприклад, споживання блакитного палива скоротилось більш ніж на 10% і становило 26,8 млрд куб.м. 

У цьому році, внаслідок російської військової агресії, ми вже маємо стрімке зниження споживання газу, оскільки значна частина промислових споживачів або частково зруйнована, або не працює за умов безпеки чи логістичних обмежень. 

Таким чином в 2022 році сукупне споживання газу становитиме не більше 20 млрд куб.м навіть за умови аномально холодної зими.

З іншого боку ми маємо власний видобуток газу, який станом на сьогодні не сильно постраждав від російської військової агресії.

Прогнозний баланс газу в 2022 і 2021 роках (для порівняння) виглядатиме наступним чином:

       

                                                            ПРОГНОЗНИЙ БАЛАНС
                              надходження та розподілу природного газу в Україні на 2021-2022 рр.

 
   

млн куб.м

 

 

2021 рік

2022 рік

(-)
зменшення

І. ЗАЛИШОК ПРИРОДНОГО ГАЗУ В ПСГ (на початок):

23 533

13 500

 

1. Ресурси НАК “Нафтогаз України”

11 194

10 200

 

буферний (неактивний) газ

4 670

4 670

 

газ власного видобутку

3 985

2 225

 

імпортований газ

2 539

3 305

 

2. Ресурси незалежних учасників ринку

12 339

3 300

 

резиденти України

2 339

2 230

 

нерезиденти режим “митний склад”

9 000

540

 

резиденти режим “митний склад”

1 000

530

 

 

 

 

 

IІ. РЕСУРСИ ПРИРОДНОГО ГАЗУ:

28 488

26 095

 

1. Газ, видобутий в Україні, — усього

19 790

18 604

-1 186

                ПАТ “Укргазвидобування”

13 666

12 772

-894

                ПАТ “Укрнафта”*

1 117

1 064

-53

                іншими газодобувними підприємствами

5 007

4 769

-238

2. Відбір із підземних сховищ природного газу

6 098

4 991

 

                ресурси НАК “Нафтогаз України”

5 990

3 876

 

                ресурси незалежних учасників ринку

109

1 115

 

    3. Імпорт газу

2 600

2 500

 

 

 

 

 

IIІ. РОЗПОДІЛ ПРИРОДНОГО ГАЗУ:

28 488

26 095

 

1. В Україні — усього

26 788

20 535

-6 253

              на виробничо-технологічні витрати та втрати  газорозпгазорозподільних підприємств

      1 300

      1 200

    -100

              на виробничо-технологічні потреби газовидобувних підприє  підприємств

950

935

-15

              ПАТ “Укргазвидобування”

733

720

-13

              ПАТ “Укрнафта”

117

115

-2

              іншим газодобувним підприємствам

100

100

0

              населенню

8 600

7 000

-1 600

              теплогенеруючим підприємствам та ТЕЦ для  виробни виробництва теплової енергії для потреб населення 

4 700

4 000

-700

              теплогенеруючим підприємствам та ТЕЦ для   виробни виробництва теплової енергії для потреб бюджетних установ  установ і організацій та інших суб’єктів господа господа  господарювання

1 600

1 100

-500

              бюджетним установам та релігійним організаціям

400

300

-100

              на виробничо-технологічні потреби оператора ГТС

700

600

-100

              промисловим споживачам

8 538

5 500

-3 138

2. 3акачування до підземних сховищ газу

1 700

5 560

       

IV. ЗАЛИШОК ПРИРОДНОГО ГАЗУ В ПСГ (на кінець):

13 500

14 069

 

1. Ресурси НАК “Нафтогаз України”

10 200

11 884

 

                буферний (неактивний) газ

4 670

4 670

 

газ власного видобутку

2 225

4 714

 

імпортований газ

3 305

2 500

 

2. Ресурси незалежних учасників ринку

3 300

1 115

 
       

Тобто фактично на цей кризовий рік наш внутрішній видобуток газу майже балансує споживання.

Навіть якщо поставити за мету створення страхового запасу газу таким чином, щоб на кінець 1 кв. 2023 року залишки газу в ПСГ дорівнювали залишкам станом на кінець 1 кв. 2022 року, то до початку ОЗП 2022/2023 (за 5 місяців) нам необхідно додатково закачати в ПСГ ще 9 млрд куб.м газу. 

При цьому, станом на 1 червня 2022 року в газових сховищах є понад 10 млрд куб.м природного газу. За наступні 5 місяців потрібно накопичити ще 9 млрд куб.м, або ж по 1,8 млрд куб.м щомісячно. 

У літній період з внутрішніх ресурсів можна закачувати щомісячно приблизно 1,3 млрд куб.м, решту 0,5 млрд куб.м на місяць необхідно покривати за рахунок імпорту.

Іншими словами, для створення страхового запасу газу, додатково до внутрішнього видобутку, необхідно імпортувати ще 2,5 млрд куб. м.

Однак голова НАК “Нафтогаз України” Юрій Вітренко необгрунтовано запевняє, що Україні потрібно імпортувати додатково 6 млрд куб. м газу, і краще грошима. 

І ця цифра за дивним збігом обставин дорівнює $8 млрд — якраз сума прямої бюджетної підтримки, що напередодні вирішили надати нам США.

Більше того, пан Вітренко хоче щоб сума компенсації розраховувалась виходячи із вартості вітчизняного природного газу. А ціна газу власного видобутку насправді виглядає ось так:

Орієнтовна структура ціни газу власного видобутку на період 2022-2023 рр. за умови встановлення 30% рентабельності

 

грн. за 

1 тис. куб. м

  млн грн

Ціна з ПДВ

4419

53 033

ПДВ

737

8 839

Рента

1 031

12 374

Ціна без ренти та ПДВ

2 652

31 820

Собівартість без амортизації

786

9 432

Амортизація

1 061

12 737

Адміністративні витрати

92

1 100

Інші операційні витрати

158

1 900

Прибуток до оподаткування

 554

 6 651

Податок на прибуток

100

1 197

Чистий прибуток

454

5 454

                

   

На капітальні інвестиції, усього: 

1 516

18 191

Амортизація

1 061

12 737

Чистий прибуток

454

5 454

Товарний обсяг газу, млрд куб. м

Тобто фактична ціна (з урахуванням 30% рентабельності) газу українського видобутку 4,4 тис. грн за 1 тис. куб.м., що у 10 разів дешевше імпорту.

Ну і закінчує композицію офіційна інформація НАК “Нафтогаз України” щодо заборгованості за поставлений газ в опалювальний сезон 2021/2022:

станом на 01.11.2021 заборгованість становила 14,1 млрд грн; станом на 01.05.2022 заборгованість становила 85,9 млрд грн

Тобто за 6 місяців опалювального періоду заборгованість зросла на 70 млрд грн (в 6 разів)!

   

Насправді сума 264,3 млрд грн в законопроєкті складається з трьох сум:

76 млрд грн — це проведення взаєморозрахунків між учасниками ринку, які виникли внаслідок відсутності належного державного регулювання (різниця в тарифах на тепло, невідповідність норм споживання газу, формування небалансів в ГТС, різниця в тарифах на розподіл газу тощо);

38,2 млрд грн — це компенсація різниці в тарифах на тепло поточного року;

150,1 млрд грн — це компенсація НАК “Нафтогаз України” на виконання спеціальних обовязків з постачання газу побутовим споживачам.

При цьому ноу-хау рівня “прогресивного соціалізму” полягає в тому, що в складових 38,2 та 150,1 млрд грн вже закладена компенсація на покриття неплатежів з боку споживачів.

До першої суми (76 млрд грн) в принципі заперечень немає.

Друга сума (38,2 млрд грн) завищена в 2,7 разів та повинна складати не більше 14 млрд грн.

Третя сума (150,1 млрд грн) — це взагалі нонсенс, оскільки газу власного видобутку достатньо для виконання спеціальних обовязків.

Іншими словами, загальний обсяг державної бюджетної підтримки НАК “Нафтогаз України” є завищеним на 174 млрд грн та повинен складати не більше 90 млрд грн.

Заява пана Вітренка про необхідність бюджетної підтримки в сумі 264,3 млрд грн ($8 млрд) є прямим обманом Кабінету міністрів України, Офісу президента України та наших американських партнерів.

Якби пан Вітренко говорив правду, тоді б виникало логічне запитання: якщо реалізація вітчизняного видобутку є таким високоприбутковим бізнесом (згідно зі звітом НАК “Нафтогаз України”), то чому реалізація цього вітчизняного газу має дотуватись за рахунок коштів американських платників податків?

А якщо уряд США все ж вирішив надати цю допомогу — може краще більш ефективно розпорядитися нею? 

Можливо, в структурі бюджету воюючої країни, у якої розмір економіки та бюджетні доходи зменшилися майже вдвічі, знайдуться більш пріоритетні витрати на 174 млрд гн?

НАК “Нафтогаз України” замість оптимізації роботи продовжує жити довоєнними поняттями і демонструє “дива” ефективності. 

А бюджетна підтримка обсягом в “зайві” 174 млрд грн необхідна насправді для покриття касового розриву та наслідків “сірих схем”, ну а залишок за традицією піде на премії за “ефективну” роботу!

Але щось мені підказує, що в цьому випадку “за традицією” не буде!

Здається мені, що ми на порозі грандіозного шухєра!

Україна понад усе!

Віктор КУРТЄВ, експерт енергетичного ринку

 

 

 

Добавить комментарий

Автор:

Введите Код, указанный на рисунке
 




Новини

09:20 - Для переселенцев построят жилье в 16 областях Украины — по 2 тыс квартир в каждом регионе
09:20 - Подія дня: росія тероризує світ ядерною небезпекою через Запорізьку АЕС
09:20 - Повреждения Каховской ГЭС могут отразиться на работе Запорожской АЭС
08:40 - Оперативна інформація Генерального Штабу Збройних Сил України станом 6:00 14.08.2022 щодо російського вторгнення
08:25 - Чи буде Північна Корея воювати на боці росії проти України?
08:25 - В “Приват24” появились 4 новые услуги для пользователей
07:35 - Економіка рф нарешті похитнулася
22:10 - Мінреінтеграції посприяло відправленню на оздоровлення 84 постраждалих від війни дітей
20:05 - Оперативна інформація станом на 18:00 13.08.2022 щодо російського вторгнення
17:55 - У місті-герої Ірпінь відкрили тимчасове модульне містечко
17:55 - Вадим Гутцайт: ВАДА підтвердила повну відповідність нового антидопінгового законодавства України Всесвітньому антидопінговому кодексу
17:50 - “Пацанский капитализм”. Почему санкции не смогут разрушить “путинскую” экономику
15:50 - МОЗ та Єврокомісія евакуювали групу українців на лікування до клінік Данії
14:30 - Портфельне страхування передекспортного фінансування від ЕКА вже підтримало експорту на 188 мільйона гривень
13:30 - НБУ продал на межбанке еще полмиллиарда долларов из резервов
12:40 - СБУ заявила о закрытии в Украине компании “Газпрома” и конфисковала нефтепродукты в пользу ВСУ
12:40 - Налог на импорт принесет в бюджет дополнительно 15-18 млрд гривен в месяц
11:50 - S&P и Fitch снизили рейтинг Украины в иностранной валюте
11:40 - Загальні бойові втрати противника з 24.02 по 13.08
11:40 - Портфельне страхування передекспортного фінансування від ЕКА вже підтримало експорту на 188 мільйона гривень
11:40 - Держприкордонслужба інформує про ситуацію у пунктах пропуску на західному кордоні
10:55 - Глава Минфина рассказал о конфликте с НБУ из-за выплат солдатам
10:55 - Что такое Украина?
10:55 - Китай отказался от российской железной руды: поставки рухнули на 40%
10:55 - НБУ предупредил 10 крупнейших игроков рынка наличной валюты о продлении усиленного надзора
10:00 - “Пацанский капитализм”. Почему санкции не смогут разрушить “путинскую” экономику
10:00 - Средняя стоимость аренды жилья в Киеве снизилась на 38%
09:30 - Оперативна інформація станом на 06:00 13.08.2022 щодо російського вторгнення
09:05 - НБУ временно забрал лицензии у 3 страховых компаний
09:05 - Станет ли Казахстан следующим после Украины?


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.918
Канадський долар28.6027
Юань Женьміньбі5.4238
Куна5.0034
Чеська крона1.542
Данська крона5.0535
Гонконгівський долар4.6669
Форинт0.095842
Індійська рупія0.45912
Рупія0.0024927
Новий ізраїльський шекель11.2758
Єна0.27331
Теньге0.076636
Вона0.028079
Мексиканське песо1.8351
Молдовський лей1.8971
Новозеландський долар23.5063
Норвезька крона3.83
Російський рубль0.59736
Сінгапурський долар26.6574
Ренд2.2487
Шведська крона3.597
Швейцарський франк38.8037
Єгипетський фунт1.9094
Фунт стерлінгів44.3669
Долар США36.5686
Білоруський рубль13.2919
Азербайджанський манат21.5706
Румунський лей7.6852
Турецька ліра2.0359
СПЗ (спеціальні права запозичення)48.4206
Болгарський лев19.2234
Євро37.5943
Злотий8.039
Алжирський динар0.25091
Така0.38615
Вірменський драм0.089693
Домініканське песо0.67246
Іранський ріал0.00087068
Іракський динар0.025047
Сом0.43966
Ліванський фунт0.024258
Лівійський динар7.5137
Малайзійський ринггіт8.2162
Марокканський дирхам3.5527
Пакистанська рупія0.15316
Саудівський ріял9.7363
Донг0.0015659
Бат1.00882
Дирхам ОАЕ9.9558
Туніський динар11.6305
Узбецький сум0.0033511
Новий тайванський долар1.22234
Туркменський новий манат10.4482
Сербський динар0.31815
Сомоні3.562
Ларі13.2615
Бразильський реал7.056
Золото65315.91
Срібло742.94
Платина34791
Паладій82092.85

Курси валют, встановлені НБУ на: 15.08.2022

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
225668940.3940.3940.3940.35641.80
225791978.57978.57978.57978.5717614.26
2262601061.241061.241061.241061.2468980.60
BAVL0.330.330.330.3316500.00
KER13126013126014171.00
MHPC19519519519513650.00
UNAF2402402402404800.00
VERES169.43169.43169.43169.4314062.69

Дані за 12.08.2022