Закон про критичну інфраструктуру нічого не вирішує

06.12.2021 08:48 | Укррудпром

Бизнес Цензор, 1 декабря 2021. Опубликовано 08:15 06 декабря 2021 года З Закону так і невідомо чи зможе уряд “ввести війська” на енергооб’єкти Ахметова у розпал очікуваної енергокризи. Уряд з власником “кейс бай кейс” вирішуватимуть, що робити з “критичним об’єктом”.

Історія незалежної України доводить, що маємо неабиякі проблеми з секторами економіки, від яких залежить національна безпека та загальнодержавні інтереси, та де домінуючі позиції займають саме приватні власники, здебільшого олігархи.

Вже цієї зими, у випадку саботажу групи ДТЕК олігарха Ріната Ахметова, Україну може спіткати:

віялові відключення електроенергії;

зупинка або обмеження роботи більшості підприємств країни;

падіння ВВП і ослаблення економіки.

Схожа ситуація з облгазами олігарха Дмитра Фірташа, які відмовившись транспортувати газ, можуть залишити без нього 70% країни.

Або хлорним заводом олігарха Ігоря Коломойського, без рідкого хлору якого у більшості з нас з крану потече отрута.

В найгіршому варіанті для українців подібні монопольно-олігархічні шантажі можуть закінчитися епідеміологічними катастрофами та коштувати тисяч життів.

Направду, можливість тиснути на державу подібними монополіями і є однією з причин, навіщо вони потрібні олігархам, та одним з трьох китів, на яких і стоїть їх олігархічна влада.

А значить держава повинна мати інструменти, щоб цьому шантажу протистояти. І не тільки.

Законодавство розвинених країн здебільшого дає вичерпні відповіді, що робити державі у випадку якщо власник вирішить зупинити роботу важливого для національної безпеки підприємства, або на випадок інших загроз. Держави мають швидкі механізми, які дозволяють не допустити настання край негативних наслідків.

Україна тривалий час була виключенням із правил. Роки поспіль необхідне законодавство обговорювалося. Але через відсутність політичної волі, непрофесіоналізм чиновників та лобі великих фінансово-промислових груп, його прийняття постійно затягувалося.

І ось нарешті закон прийнятий. Але, радіти зарано. Бо текст закону в нинішній редакції містить цілий ряд прогалин, необґрунтованих ризиків і спірних питань, що робить його поки лише декларативним актом. Так:

Не передбачено чіткого алгоритму віднесення об’єкту до критичної інфраструктури. Визначені законом ознаки: “забезпечення життєво важливих національних інтересів” та “ймовірність завдання значної шкоди нормальним умовам життєдіяльності населення”, - є занадто оціночними.

До об’єктів критичної інфраструктури можуть відноситися ті, що надають інформаційні послуги, електронні комунікації, фінансові послуги, правосуддя та ін. Тобто будь-яке підприємство або навіть суд чи банк.

Не визначено чіткий порядок ідентифікації “кризової ситуації” та максимально допустимого “втручання” держави у випадку її настання тощо.

І головне, закон передав повноваження уряду спільно з власником об’єкту відпрацювати план реагування та втручання, по якому в подальшому держава і буде діяти.

А значить, з одного боку, без домовленостей з власниками (в тому числі олігархами) держава взагалі нічого зробити не може, а з іншого — модель “кейс бай кейс” відкриває широкі можливості для маневрів у таких домовленостях, за окремі з яких власники можуть щедро “дякувати” чиновникам.

Отже, прийнятий закон можна скоріш назвати рамковим. І, щоб держава таки отримала довгоочікуваний вплив на подібні об’єкти у кризових ситуаціях, належить прийняти ще низьку підзаконних і не тільки актів, і на додаток внести зміни до новоприйнятого.

Безспірно, позитивом є те, що зі сплином більше двох років нова політична команда таки започаткувала цей процес і просунулася до прийняття відповідного закону, хоча й декларативного.

Проте однозначний негатив у тому, що такими темпами запрацює цей інститут скоріш лише вже за наступного політичного циклу, і то не факт. Можливо саме цьому олігархічні групи голосували за цей закон без особливих “протестів” та “торгів”.

І щоб наш негативний прогноз не виправдався, “Ліга Антитрасту” закликає парламентарів та урядовців якнайшвидше приступити до розробки та прийняття необхідних істотних змін та нових. 

Володимир ДАЦЕНКО, експерт “Ліги антитрасту”

Додати коментар

Користувач:
email:





Bull or bear market?
It's hard to predict for sure
But risk brings reward

- Fin.Org.UA

Новини

14:21 - Куди подавати реєстраційну заяву за ф. № 1-ПРРО суб’єкту господарювання для реєстрації ПРРО на відокремлений підрозділ (філію)?
14:20 - За яким ідентифікатором форми фізичні особи – резиденти подають в електронному вигляді Звіт про контрольовані іноземні компанії (КІК)?
14:19 - За використання рибних ресурсів до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від платників надійшло понад 1,5 млн грн рентної плати
14:17 - Державний бюджет протягом трьох місяців п. р. отримав від платників Дніпропетровщини майже 12 млрд гривень
13:20 - Marsh McLennan купує агенцію Fisher Brown Bottrell Insurance за $316 млн
13:20 - НБУ змінить порядок щодо діяльності та плану фінансування страховика
13:20 - Іншуртех Estaly залучив $3,8 млн початкового фінансування від OneRagtim
13:20 - AON завершив придбання страхового брокера NFP
13:20 - PeppercornAI залучив £3,25 млн для інтеграції штучного інтелекту в страхування
12:22 - Курс валют на 26 квітня: гривня слабне до долара та євро
12:11 - Який порядок оподаткування ПДФО іноземних доходів?
12:09 - Як формується загальний оподатковуваний дохід та сума витрат особи, яка провадить незалежну професійну діяльність?
12:07 - Чи може неповнолітня особа отримати ЕДП у КНЕДП ДПС та який порядок отримання?
12:05 - Куди подавати реєстраційну заяву за ф. № 1-ПРРО суб’єкту господарювання для реєстрації ПРРО на відокремлений підрозділ (філію)?
12:04 - За яким ідентифікатором форми фізичні особи – резиденти подають в електронному вигляді Звіт про контрольовані іноземні компанії (КІК)?
12:03 - Очікувана вартість закупівель через Prozorro торік зросла на 70%
12:02 - За використання рибних ресурсів до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від платників надійшло понад 1,5 млн грн рентної плати
12:01 - Державний бюджет протягом трьох місяців п. р. отримав від платників Дніпропетровщини майже 12 млрд гривень
11:53 - Енергетична ситуація в регіонах станом на 26 квітня
11:37 - Споживання електроенергії зросло на 3,8%: в енергосистемі зберігається дефіцит – "Укренерго"
11:31 - Відбулось дев’яте засідання Діалогу з прав людини
11:27 - РосЗМІ: У московії різко зросла кількість вакансій для людей з інвалідністю на тлі війни в Україні
11:20 - ОРАНТА запускає програму «Особиста безпека» з покриттям воєнних ризиків
11:00 - За 2023 рік перевізникам компенсували лише 6% витрат на перевезення пільговиків
10:59 - Ситуація в енергосистемі станом на 26 квітня
10:55 - Громада – це, в першу чергу, люди і найважливіші зміни мають відбуватись саме на місцях, – Оксана Сивак
10:47 - Учні Київщини та Чернігівщини навчались правил мінної безпеки
10:46 - Сольський не відсторонений і після звільнення з-під варти зможе повернутися до роботи - адвокат
10:22 - "Укрзалізниця" відновила регулярний рух поїздів на Харківщині
10:16 - Anglo American відхилила пропозицію з поглинання від гірничодобувного гіганта BHP як значно недооцінену


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.9066
Канадський долар29.0135
Юань Женьміньбі5.4745
Чеська крона1.6915
Данська крона5.7007
Гонконгівський долар5.0675
Форинт0.108258
Індійська рупія0.4761
Рупія0.0024507
Новий ізраїльський шекель10.4698
Єна0.25503
Теньге0.089231
Вона0.028856
Мексиканське песо2.3263
Молдовський лей2.2218
Новозеландський долар23.6434
Норвезька крона3.6249
московський рубль0.43016
Сінгапурський долар29.1693
Ренд2.0917
Шведська крона3.6517
Швейцарський франк43.4266
Єгипетський фунт0.8282
Фунт стерлінгів49.6274
Долар США39.6702
Білоруський рубль14.4192
Азербайджанський манат23.3327
Румунський лей8.5448
Турецька ліра1.2201
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.2905
Болгарський лев21.7407
Євро42.5205
Злотий9.8591
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото92395.86
Срібло1087.83
Платина35955.09
Паладій39903.06

Курси валют, встановлені НБУ на 26.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861044.281044.281044.281044.282331877.24
2276561078.061078.061078.061078.06324496.06
227763997.7997.7997.7997.7997.70
2289101070.431070.431070.431070.4364225.80
229025983.97983.97983.97983.97983970.00
229470919.69919.69919.69919.69962915.43
2302621056.261056.261056.261056.26637981.04
AZRF011041.421049.861041.421049.8612547.68
CRSR061024.551024.551024.551024.5517417.35
FSTF021014.051021.481014.051021.4861968.50
IFZEMA110011001100110022000.00
TATM4.54.54.54.5450.00
XS47781550015500155001550062000.00

Дані за 25.04.2024