Що заважає вітчизняному бізнесу наблизитися до зеленого курсу Источник: https://biz.censor.net/m3293776

16.10.2021 09:06 | Укррудпром

Бизнес Цензор, 14 октября 2021. Опубликовано 08:39 16 октября 2021 года Енергоефективність та боротьба зі зміною клімату найбільш обговорювані теми в українському політикумі та експертному середовищі. І це не дивно.

Стурбованість екологічною безпекою стоїть у переліку питань порядку денного не лише України, але й світу.

Європейська зелена угода, яка закликає до рішучих та всебічних дій у сфері захисту довкілля та боротьби зі зміною клімату отримала підтримку країн-членів ЄС, а Україна виявила бажання не лише долучитися до ініціативи, але й стати партнером з досягнення визначених цілей.

Одним з головних елементів Зеленої Угоди є запровадження механізму прикордонного вуглецевого регулювання (CBAM), який застосовуватиметься до імпорту вуглецеємних товарів з метою уникнення “екологічного демпінгу” в процесі лібералізації торгівлі.

Для українських експортерів механізм у найближчий час може стати суттєвою перешкодою на шляху до подальшого нарощення експорту та його диверсифікації на європейському напрямку.

Додаткові витрати українських компаній можуть збільшитися майже до €600 млн на рік. А все тому, що Україна досі має вуглецеємну економіку — 0,49 СО2/ВВП (за ПКС) порівняно з ЄС — 0,15 СО2/ВВП (за ПКС). Крім того Україна має переважно енергоємне виробництво.

Урядовці радять щонайшвидше проводити масштабну промислову та енергетичну модернізацію. Та питання не в бажанні компаній модернізуватися — сьогодні більшість з них вже прийняли бізнес-стратегії, які спрямовані на максимально “чисте” виробництво — а у фінансових можливостях.

Відповідальність за захист довкілля є невід’ємною частиною прийняття інвестиційних рішень компаній. Та у більшості розвинутих країнах саме бюджетні кошти є найважливішим фінансовим інструментом модернізаційної політики.

Для країн-членів ЄС, наприклад, Зеленою Угодою передбачене фінансування з Бюджету ЄС, Фонду справедливого переходу, приватних фондів, підкріплених державними гарантіями, міжнародних фінансових установ та національних державних банків розвитку.

Україна ж такого арсеналу фінансових інструментів не має, а головним джерелом залишаються власні кошти підприємств та кредити.

Недостатньо висока прибутковість за одночасно високих ризиків відштовхує бізнес від вкладення інвестицій у “зелену” модернізацію.

Стосовно кредитування, то строки погашення є короткостроковими і не відповідають потенційним періодам окупності капітальних інвестицій.

До того ж, вартість їх залишається надто високою — ставка може сягати 30% у національній валюті, а вимоги до застави несуть ризик втрати майна.

Багатообіцяючими є зелені облігації, фінансовий інструмент, який запрацював 1 липня 2021року. Проте його можуть собі дозволити поки великі компанії.

Для України, зважаючи на її устремління рухатися “зеленим” курсом окрім декларування намірів та затвердження концепцій, необхідно вирішити питання саме з фінансуванням, яке у перспективі сприятиме отриманню більших прибутків (наприклад, через зниження платежів по сплаті екологічного податку) та хеджуватиме від стрибків цін на ресурси, дозволить знизити енерговитрати та, відповідно, енергоємність виробленої продукції.

Долучення до Зеленої Угоди — це не лише можливості, це зобов’язання імплементації європейських кліматичних стандартів. В Україні ж досі відсутні переконливі аргументи на користь відмови від інвестування у вуглецеві проекти на противагу “чистим”.

Частою є суперечність: державне субсидування вуглецевої енергетики за одночасного стимулювання енергоефективності. Та не достатніми є й рівень та якість інституційної підтримки та координації дій органів влади щодо екологічного фінансування.

Саме держава формує та реалізує екологічну політику, яка сьогодні на жаль залишається фрагментарною, оскільки протягом довгих років питання екології часто ігнорувалося.

Нині жодна компанія не в змозі самотужки впоратися з низкою зобов’язань та потребує дій з боку держави як-то пряме бюджетне фінансування сучасної екологічно чистої інфраструктури, запровадження податкового кредиту для інвестицій у екологічно чисті проекти, стимулювання комерційних банків до збільшення обсягів та диверсифікації інструментів “зеленого” кредитування, зміна екологічного оподаткування, завдяки чому податки стануть дієвим інструментом захисту довкілля, а не лише наповнюватимуть скарбницю.

Катерина МАРКЕВИЧ, провідний експерт економічних і соціальних програм Разумков Центру

Додати коментар

Користувач:
email:





Numbers on the screens
Green, red, up, down, left, right, strange
Economy's heartbeat

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 21 листопада: московія пошкодила всі великі тепло- та гідроелектростанції України, санкції проти "Луойла" та "Роснефти" стартували
20:35 - У Мінфіні розкритикували ідею підняти зарплати учителям до трьох мінімалок
20:25 - НБУ пояснив зростання обсягів касових оборотів банків
20:10 - Французькі виробники дронів розглядають угоди з Україною
19:50 - Україна-Італія: відбувся воркшоп щодо нових можливостей співпраці в агропромисловості
19:35 - Грецькі судновласники уникають відкрито транспортувати нафту московія
19:19 - У X був збій
18:50 - Підсобні робітники, продавці: кого шукають роботодавці через Держслужбу зайнятості
18:40 - Ексдепутату Київради повідомили про підозру у несплаті 12 мільйонів гривень податків
18:30 - Nokia планує інвестувати 4 мільярди доларів у ШІ
18:05 - 22 листопада менше відключатимуть світло
18:00 - Нацбанк показав курс долара і євро на понеділок 24 листопада
17:55 - Простіша зміна цільового призначення землі: уряд подав до Ради законопроєкт
17:47 - Розпочинається обговорення змін до Правил зберігання, захисту, використання та розкриття банківської таємниці
17:30 - На Одещині прокуратура відсудила шмат військового полігону
17:25 - Акції українських компаній пішли вгору на тлі новин про новий мирний план США
17:10 - Якою має бути архітектура відбудови
17:01 - Зразок договору на здійснення експертизи реєстраційних документів, поданих для державної реєстрації пестицидів або агрохімікатів
16:55 - Морква в Україні подешевшала: скільки вона зараз коштує
16:35 - Біткоїн уперше з квітня впав нижче 86 тисяч доларів
16:25 - На плівках НАБУ у справі Міндіча фігурують п’ять нардепів – ЗМІ
16:14 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
16:10 - Польський перевізник запустив сполучення з Туреччиною через Чорноморськ
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 24.11.2025
16:00 - Попит на автобуси впав за рік на чверть: найпопулярніші моделі
15:55 - Україна очікує суттєвого збільшення імпорту газу з США: узгоджені поставки з ORLEN
15:31 - В Україні планують посилити незалежність наглядових рад в держкомпаніях: що пропонують
15:20 - Податкова розповіла, які сектори економіки наповнили бюджет найбільше
15:05 - Чи експортує Україна електроенергію в часи блекаутів – в Міненерго відповіли
14:45 - НБУ хоче оновити порядок здійснення оверсайта платіжної інфраструктури


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32349
Австралійський долар27.237
Така0.34536
Канадський долар29.998
Юань Женьміньбі5.9442
Чеська крона2.0107
Данська крона6.5213
Гонконгівський долар5.4299
Форинт0.126997
Індійська рупія0.47247
Рупія0.0025298
Новий ізраїльський шекель12.884
Єна0.26956
Теньге0.081174
Вона0.028676
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.1908
Мексиканське песо2.2932
Молдовський лей2.4797
Новозеландський долар23.6696
Норвезька крона4.1294
Саудівський ріял11.2698
Сінгапурський долар32.3193
Донг0.0016029
Ренд2.4367
Шведська крона4.4166
Швейцарський франк52.4342
Бат1.30281
Дирхам ОАЕ11.5079
Туніський динар14.2973
Єгипетський фунт0.8909
Фунт стерлінгів55.3024
Долар США42.2672
Сербський динар0.4152
Азербайджанський манат24.8601
Румунський лей9.5694
Турецька ліра0.9958
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.274
Болгарський лев24.8967
Євро48.7045
Ларі15.6337
Злотий11.4704
Золото171797.57
Срібло2091.31
Платина64141.74
Паладій58130.08

Курси валют, встановлені НБУ на 24.11.2025