Що заважає вітчизняному бізнесу наблизитися до зеленого курсу Источник: https://biz.censor.net/m3293776

16.10.2021 09:06 | Укррудпром

Бизнес Цензор, 14 октября 2021. Опубликовано 08:39 16 октября 2021 года Енергоефективність та боротьба зі зміною клімату найбільш обговорювані теми в українському політикумі та експертному середовищі. І це не дивно.

Стурбованість екологічною безпекою стоїть у переліку питань порядку денного не лише України, але й світу.

Європейська зелена угода, яка закликає до рішучих та всебічних дій у сфері захисту довкілля та боротьби зі зміною клімату отримала підтримку країн-членів ЄС, а Україна виявила бажання не лише долучитися до ініціативи, але й стати партнером з досягнення визначених цілей.

Одним з головних елементів Зеленої Угоди є запровадження механізму прикордонного вуглецевого регулювання (CBAM), який застосовуватиметься до імпорту вуглецеємних товарів з метою уникнення “екологічного демпінгу” в процесі лібералізації торгівлі.

Для українських експортерів механізм у найближчий час може стати суттєвою перешкодою на шляху до подальшого нарощення експорту та його диверсифікації на європейському напрямку.

Додаткові витрати українських компаній можуть збільшитися майже до €600 млн на рік. А все тому, що Україна досі має вуглецеємну економіку — 0,49 СО2/ВВП (за ПКС) порівняно з ЄС — 0,15 СО2/ВВП (за ПКС). Крім того Україна має переважно енергоємне виробництво.

Урядовці радять щонайшвидше проводити масштабну промислову та енергетичну модернізацію. Та питання не в бажанні компаній модернізуватися — сьогодні більшість з них вже прийняли бізнес-стратегії, які спрямовані на максимально “чисте” виробництво — а у фінансових можливостях.

Відповідальність за захист довкілля є невід’ємною частиною прийняття інвестиційних рішень компаній. Та у більшості розвинутих країнах саме бюджетні кошти є найважливішим фінансовим інструментом модернізаційної політики.

Для країн-членів ЄС, наприклад, Зеленою Угодою передбачене фінансування з Бюджету ЄС, Фонду справедливого переходу, приватних фондів, підкріплених державними гарантіями, міжнародних фінансових установ та національних державних банків розвитку.

Україна ж такого арсеналу фінансових інструментів не має, а головним джерелом залишаються власні кошти підприємств та кредити.

Недостатньо висока прибутковість за одночасно високих ризиків відштовхує бізнес від вкладення інвестицій у “зелену” модернізацію.

Стосовно кредитування, то строки погашення є короткостроковими і не відповідають потенційним періодам окупності капітальних інвестицій.

До того ж, вартість їх залишається надто високою — ставка може сягати 30% у національній валюті, а вимоги до застави несуть ризик втрати майна.

Багатообіцяючими є зелені облігації, фінансовий інструмент, який запрацював 1 липня 2021року. Проте його можуть собі дозволити поки великі компанії.

Для України, зважаючи на її устремління рухатися “зеленим” курсом окрім декларування намірів та затвердження концепцій, необхідно вирішити питання саме з фінансуванням, яке у перспективі сприятиме отриманню більших прибутків (наприклад, через зниження платежів по сплаті екологічного податку) та хеджуватиме від стрибків цін на ресурси, дозволить знизити енерговитрати та, відповідно, енергоємність виробленої продукції.

Долучення до Зеленої Угоди — це не лише можливості, це зобов’язання імплементації європейських кліматичних стандартів. В Україні ж досі відсутні переконливі аргументи на користь відмови від інвестування у вуглецеві проекти на противагу “чистим”.

Частою є суперечність: державне субсидування вуглецевої енергетики за одночасного стимулювання енергоефективності. Та не достатніми є й рівень та якість інституційної підтримки та координації дій органів влади щодо екологічного фінансування.

Саме держава формує та реалізує екологічну політику, яка сьогодні на жаль залишається фрагментарною, оскільки протягом довгих років питання екології часто ігнорувалося.

Нині жодна компанія не в змозі самотужки впоратися з низкою зобов’язань та потребує дій з боку держави як-то пряме бюджетне фінансування сучасної екологічно чистої інфраструктури, запровадження податкового кредиту для інвестицій у екологічно чисті проекти, стимулювання комерційних банків до збільшення обсягів та диверсифікації інструментів “зеленого” кредитування, зміна екологічного оподаткування, завдяки чому податки стануть дієвим інструментом захисту довкілля, а не лише наповнюватимуть скарбницю.

Катерина МАРКЕВИЧ, провідний експерт економічних і соціальних програм Разумков Центру

Додати коментар

Користувач:
email:





Stock prices fluctuate,
Anxiety and hope alike,
Gamble on the trade.

- Fin.Org.UA

Новини

15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 19.04.2024
15:20 - Страховий ринок Кіпру за 2023 рік зріс на 13% до 1,3 млрд євро
15:20 - VIG об'єднує страховиків життя Aegon, Compensa Życie та Vienna Life в одну компанію
15:20 - Акціонери змінили топ-менеджмент, склад Правління та Наглядової ради польської PZU SA
15:20 - Польська PZU збільшила премії до 6,24 млрд євро, чистий прибуток зріс удвічі до 1,34 млрд євро
14:48 - На тлі санкцій США з'являється все більше нових російських нафтотрейдерів
14:32 - SoftServe інтегрує генеративний ШІ для працівників: час розробки софту скорочується на 20%
14:21 - Екологічний договір для України: Міжнародна робоча група щодо екологічних наслідків війни актуалізувала процес його реалізації
14:10 - Німецька економіка, ймовірно, зросла у першому кварталі - Бундесбанк
13:47 - В енергосистемі дефіцит: для промисловості будуть застосовані обмеження
13:42 - Герман Галущенко про нарощування потужностей ВДЕ: це не тільки мета «зеленої» трансформації, але і спосіб виживання для нас
13:27 - Про сплату юридичною особою транспортного податку, якщо протягом звітного року термін використання легкового автомобіля досягне 5 років
13:26 - Юридична особа внесена до Реєстру неприбуткових установ та організацій: чи може вона обрати третю групу спрощеної системи оподаткування?
13:24 - Чому бізнесу вигідно вкладати кошти в освіту та хто повинен контролювати ці інвестиції
13:24 - Розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності
13:22 - Стосовно переривання терміну, встановленого ПКУ для формування податкового кредиту, на період зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН
13:20 - Яким чином повернути переплату з ПДФО, що виникає за наслідками проведення роботодавцем (податковим агентом) річного перерахунку сум доходу фізичної особи?
13:20 - Страховики "Північного потоку" відмовляються платити за пошкодження
13:20 - Герман Галущенко про нарощування потужностей ВДЕ: це не тільки мета «зеленої» трансформації, але і спосіб виживання для нас
13:20 - Агростраховикам на замітку. Мінагрополітики прогнозує скорочення виробництва зернових у 2024 році
13:20 - Український бізнес посилив позитивні очікування щодо ділової активності - опитування НБУ
13:20 - Іншуртех Honey Insurance отримав $108М фінансування Серії A на розробку IoT платформи
13:20 - M2 Recovery запускає страхування судових витрат на відновлення криптоактивів
13:20 - Страховий ринок Хорватії за січень-лютий 2024 року зріс до 287 млн євро
13:20 - Страховий ринок Сакартвело в 2023 році зріс до 357,5 млн євро
13:20 - Індонезійський іншуртех Qoala залучив $47М на розробку SaaS-платформи
13:20 - Blue Owl Capital за $750 млн купує Kuvare Asset Management для виходу на страховий ринок
13:20 - В Казахстані зріс попит на продукти страхування життя
13:18 - Податковий календар на 19 квітня 2024 року
13:16 - Розгляд звернень громадян фахівцями податкової служби Дніпропетровської області


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.5305
Канадський долар28.7995
Юань Женьміньбі5.4716
Чеська крона1.6729
Данська крона5.6663
Гонконгівський долар5.0568
Форинт0.107167
Індійська рупія0.47405
Рупія0.0024469
Новий ізраїльський шекель10.4752
Єна0.25658
Теньге0.088619
Вона0.028832
Мексиканське песо2.3361
Молдовський лей2.2125
Новозеландський долар23.4771
Норвезька крона3.6023
московський рубль0.42078
Сінгапурський долар29.1268
Ренд2.0799
Шведська крона3.6351
Швейцарський франк43.5804
Єгипетський фунт0.8193
Фунт стерлінгів49.3858
Долар США39.6037
Білоруський рубль14.3951
Азербайджанський манат23.2936
Румунський лей8.497
Турецька ліра1.2187
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.1599
Болгарський лев21.6154
Євро42.2789
Злотий9.769
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото94309.87
Срібло1126.34
Платина37223.12
Паладій40714.98

Курси валют, встановлені НБУ на 19.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861041.051041.051041.051041.05416420.00
227763994.66994.66994.66994.66238718.40
BAVL0.250.250.230.2396000.00
CRSR061018.411018.411018.411018.411018.41
FSTF021014.051014.051014.051014.051014.05
UTLM0.05990.05990.05990.0599599.00
XS121416000160001600016000160000.00

Дані за 17.04.2024