Чи зможе АМКУ обмежити монополію Фірташа та “Нафтогазу”

27.01.2021 18:30 | Укррудпром

Бизнес Цензор, 27 января 2021. Опубликовано 17:40 27 января 2021 года Як Антимонопольному комітету відновити конкуренцію на газовому ринку, обмеживши монопольний вплив групи Дмитра Фірташа та державної Групи Нафтогаз?

Антимонопольний комітет із великим запізненням взявся тушити пожежу монопольного здирництва, підпалену зловживаннями газової імперії Фірташа.

В цей же час державний “під самим носом” АМКУ гігант-Франкештейн влаштовується зручніше, щоб зжерти ослаблених конкурентів, та коронуватися у супермонополіста.

Масові акції протесту та викликану ними паніку на печерських пагорбах “Нафтогаз” талановито обернув на свою користь, отримавши проміж іншого, фактично, ліцензію від держави на “канібалізм”.

Переваги Нафтогазу

В Україні є газ двох видів за походженням: внутрішнього видобутку та імпортований.

Перший об’єктивно дешевший та в періоди сезонних піків різниця в цінах може перевищувати 400%.

Отже прямий доступ до газу внутрішнього видобутку — суперперевага. Маючи її, продавець зможе отримати більшу маржу за конкурентів.

Газ добувають та імпортують два типи компаній: приватні фірми та державний “Нафтогаз”. Він і має привілейоване становище з середини 2020 року, коли держава припинила регулювати ціни та лібералізувала ринок.

“Нафтогаз” видобуває 70% українського газу або більше 50% всього обсягу споживання природного газу в країні. Його рекламують вищі посадові особи держави. В якості роздрібної мережі “Нафтогаза” виступає державний банк.

З регуляторами та державними контролерами у топ-менеджменту держкомпанії побудована ефективна взаємодія з можливістю оперативно доносити свою позицію без необхідності записуватись на прийом.

Також “Нафтогаз” має різні статуси, в тому числі постачальника останньої надії (ПОН), який забезпечує компанії гарантований ринок збуту та дохід.

Маючи весь цей арсенал дарованих державою переваг, “Нафтогаз” міг розпорядитися ним по різному. І використав по-бізнесовому.

Ціновий демпінг

З середини 2020 року бізнес-поведінка групи компаній “Нафтогаз” мала всі ознаки хижацького ціноутворення — встановлення штучно занижених цін з метою витіснення конкурентів.

Одна з його компаній продавала промисловості газ у роздріб на 10% дешевше, ніж інша компанія “Нафтогазу” реалізовувала цей газ оптовим постачальникам. Тобто, своїм потенційним конкурентам.

Як наслідок, інші компанії-постачальники не могли конкурувати з ціновою пропозицією “ГК Нафтогаз”, як роздрібного постачальника газу для непобутових споживачів.

Бо імпортний газ був очікувано дорожчим з об’єктивних причин. А ціну на газ внутрішнього видобутку штучно завищував для постачальників сам “Нафтогаз”.

Такою поведінкою “Нафтогаз” одразу “вбивав двох зайців”: постачальників газу промисловості та видобувачів українського газу.

Якщо по першим причинно-наслідковий зв’язок вже зрозуміло з описаного вище, то по другим варто пояснити додатково.

Всі видобувні компанії в Україні мусять платити ренту з видобутку. Розмір ренти залежно від глибини та віку свердловини розраховується в прив’язці до ціни імпортного газу — від 11% до 29%.

Тобто за дешевий український газ треба платити високий податок, прив’язаний до дорогого імпорту. У підсумку ціна газу таких компаній перевищує біржову ціну.

Як наслідок, завдяки “нафтогазовому” демпінгу на роздрібних поставках промисловості ціна українського газу на біржі іноді провалювалась нижче точки прибутковості конкурентів “Нафтогазу”.

Конкуренти півроку били в набат з цього приводу, жалілися регуляторам та іншим чиновникам, направляли заяви в Антимонопольний комітет.

При цьому, позиція газовиків була достатньо конструктивною. Вони не вимагали від АМКУ накласти великі штрафи на державного монополіста чи примусово його поділити.

Вимоги зводились до необхідності продажу на біржі всього видобутого “Нафтогазом” газу. Щоб як нафтогазівські компанії, так і сторонні постачальники мали рівний доступ до купівлі дешевого палива. Та його отримував би той, хто запропонував на аукціоні найбільшу ціну.

Такий підхід виключив би можливість вищеописаних зловживань та нівелював би видобувні переваги “Нафтогазу”.

За умови прозорих та проконкурентних біржових торгів, від такої ініціативи держава, бізнес і побутові споживачі отримали б тільки плюси.

Одночасно, це стимулювало б розвиток українського видобутку та слугувало б щепленням від монополізації для газового ринку.

Антимонопольний комітет відреагував на скарги зверненням до уряду з пропозицією продажу “Нафтогазом” видобутого газу на біржі. Але як відреагував Кабмін — ми інформацію не знайшли.

Після того подібну ідею АМКУ вже жорсткіше сформулював у рішенні про надання дозволу “Нафтогазу” на придбання “Надра Юзівська”. Ця фірма має спеціальний дозвіл на розвідку та видобуток газу на Юзівській площі до 2063 року.

Цього разу АМКУ не просто звернувся, а зобов’язав 15% видобутого групою газу продавати на біржі, за виключенням того, що використовується для ПСО, та крім видобутого “Укрнафтою”.

Досвід європейських країн

Чи спроможні ці 15% виправити описані конкурентні перекоси на ринку? Ні, бо по суті йдеться не про 15% від усього видобутку “Нафтогазу”, а від його маленької частини.

До того ж, якщо прогнози видобутку газу на Юзівській ділянці виправдаються, то це принесе “Нафтогазу” збільшення частки ринку на щонайменш 10%. І він займе більше 60% всього обсягу внутрішнього споживання України.

Тож не можна говорити, що АМКУ, надавши такі зобов’язання, виконав своє завдання та може “вмивати руки”.

Більш того, якщо подивитись на іноземний досвід, то в Європі, для прикладу, зобов’язання щодо торгівлі природним газом на біржах мають Румунія з квотою 40% для виробників, Греція — з квотою 17% для імпортерів через систему електронних аукціонів, Польща — 55% тощо.

При цьому, у Греції та Польщі зобов’язання були надані для захисту від монополії основного імпортера, оскільки ці країни значною мірою покладаються на імпорт.

А у Румунії зобов"язання ввели для підтримки розвитку ринку. І це при тому, що вони не мають наших проблем з демпінгом та конкурентних перекосів.

Чому не спрацював ринок газу для населення

З серпня 2020 року держава зняла регуляторні обмеження на ще одному сегменті газового ринку — постачання побутовим споживачам (населенню).

“Нафтогаз” також давно цікавився цим сегментом. Проте, на відміну від постачання газу непобутовим споживачам (промисловості), на цьому ринку були присутні історичні монополісти — газзбути, пов’язані з облгазами.

Останні мали можливість прив’язувати до себе споживачів та не відпускати їх до постачальників з більш дешевою ціною, а також зловживати з метою з одного боку захисту свого монопольного становища, з іншого — забезпечення надприбутків.

Більше 70% газзбутів та облгазів — компанії групи РГК Дмитра Фірташа, та його партнерів — Юрія Бойко та Сергія Льовочкіна.

Антимонопольний комітет знав про зловживання, але замість штрафу та інших інструментів примусу давав газовикам рекомендації, витрачаючи на це дорогоцінний час і ресурси.

Очікувано, рекомендації виконані не були, а поведінка фірташівських газовиків залишилась монопольно-зловживацькою.

Та й легкий інструмент рекомендацій Комітет використав після того як вже у 2019 році визнавав дії газзбутів та облгазів порушеннями та штрафував компанії.

Кульмінацією став опалювальний сезон 2020 — 2021 років, коли люди протестуючи проти грабіжницьких тарифів, почали перекривати дороги.

На момент перекриття доріг вартість газу у окремих фірташівських збутів сягала 10 грн за куб м, а вартість доставки — подекуди 3 грн.

При цьому, якщо вартість газу фірташівці задирали при мовчазній бездіяльності АМКУ, то ціну доставки їм встановив державний регулятор НКРЕКП, включивши до неї, серед іншого, витрати на погашення їх боргів перед “Нафтогазом”, переклавши їх фактично на гаманці споживачів.

Перспектива тарифного майдану непокоїла мешканців печерських пагорбів та в новорічні дні почався активний пошук рішення.

У Зеленського здебільшого вірно ідентифікували причину різкого підвищення: монополізований ринок саме так відреагував на сезонний скачок світових цін.

На конкурентному ринку ризик різкого зростання для кінцевого споживача був би дещо “закруглений” конкуренцією імпортного та вітчизняного ресурсу.

Вітчизняний ресурс знизив би ціну за рахунок дешевизни, а конкуренція завадила б монополістам перекладати всі ризики ведення бізнесу на споживачів. Та як наслідок, ще знизила б ціну, змусивши зменшити маржу.

Проте шлях до розвитку конкуренції на ринках видобутку та реалізації газу нереально здолати за два місяці, якщо до цього нічого не робив.

Тому у піковий зимовий період споживання вирішили обійтися державним регулюванням ціни 6,99 грн, та вже потім вирішувати, що робити з монополіями та конкуренцією.

Не вдаючись до аналізу законності цього рішення, відсутності в уряду повноважень на регулювання цін тощо, зупинюсь в цій частині лише на тому, що це рішення принесе для “Нафтогазу”.

Як Нафтогаз став регулятором

6,99 грн — ціна менша за ринкову, бо на біржі як в Україні, так і за кордоном газ коштує дорожче.

Проте 6,99 залишається приємно маржинальною для “Нафтогазу” ціною, якщо орієнтуватись на собівартість газу українського видобутку 3 грн/куб.

Інші компанії, що не мають доступу до такого дешевого газу — вимушені будуть або продавати газ у збиток, або віддати клієнтів “Нафтогазу” та покинути ринок.

“Нафтогаз”, у свою чергу, заявив, що готовий продавати газ конкурентам дешевше від 6,99. Але за умови, що вони в подальшому його постачатимуть виключно побутовим споживачам, про що відзвітують “Нафтогазу” у вигляді клієнтської бази даних.

Вимога “Нафтогазу” по суті правильна і спрямована на недопущення зловживань шляхом купівлі дешевого газу для побутових споживачів та продажу його за вищою ціною промисловим.

Але по формі вона однозначно некоректна. Бо “Нафтогаз” точно не є регулятором або контролером на ринку. І раніше сам собі дозволяв дешево продавати газ промисловості.

Але, ні Антимонопольний комітет, ні профільний регулятор, ні міністерство, ні будь-які інші чиновники особливо не звертають на це уваги, й навпаки — активно закликають з екранів телевізорів населення купувати газ у “Нафтогазу”, бо вартість його ресурсу об’єктивно дешевша.

Що може зробити АМКУ

Через два місяці державне регулювання закінчиться, і газовий ринок зі спаплюженою конкуренцією знов предстане перед нами у всій красі.

Тільки на відміну від періоду “до 6,99”, позиції двох газових монополістів суттєво зміняться:

група РГК Фірташа закріпить репутацію барона-розбійника. Якщо АМКУ прикладе трішечки більше зусиль ніж “0”, то зможе її приборкати; група “Нафтогаз”, замаскувавшись у супермена, наростить свої позиції та АМКУ буде край важко звинуватити її у зловживаннях.

Адже в ці два місяці чисельними рішеннями та публічними комунікаціями держава виправдала демпінг на ринку продажу газу побутовим споживачам.

Отже, назвати такі самі дії під час продажу газу для промисловості порушенням — буде важко.

А значить, в якості подяки за порятунок владних рейтингів державний монополіст взяв не багато, не мало — ліцензію на поїдання конкурентів за допомогою демпінгу.

І хоча за традицією ми звикли не помічати ринок газу поки не приходить зима, на цей раз є можливість змінити хід історії.

Антимонопольний комітет, сподіваюсь, офіційно не погоджував усі ці плани порятунку та рішення, а значить його позиція може відрізнятись від думок на Банковій та Грушевського.

Юридично виправити перекоси відомство може, кваліфікувавши поведінку “Нафтогазу” як порушення, суттєво збільшивши обсяг українського газу, що має продаватись на біржі, та прибравши всі інші можливості для зловживань.

Практично, все залежить від того, наскільки Комітет має політичну спроможність наважитись на активні дії.

Адже в противному випадку, коли ми наступної зими зіткнемося зі схожим викликом, винних варто буде шукати не тільки та не стільки на Печерську, а перш за все — на Липківського (вулиця, на якій розташований АМКУ в Києві — БЦ).

Бо на відміну від інших — вони мали ширший діапазон можливостей.

А поки що, найбільш вірогідний прогноз для наступної газової зими такий — все буде “Нафтогаз”!

Автори:

Агія Загребельська, засновниця “Ліги антитрасту”, держуповноважена АМКУ у 2015-2019 роках.

Тетяна Симоненко, фахівець з питань антимонопольної діяльності “Ліги антитрасту”.

Додати коментар

Користувач:
email:





Numbers on the screens
Green, red, up, down, left, right, strange
Economy's heartbeat

- Fin.Org.UA

Новини

07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 25.04.2024
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 24 квітня: справа Сольського, ТРЦ "Гулівер" хочуть передати в управління АРМА
20:49 - Усіх абонентів у Києві, Одесі та Хмельницькому заживили, у Харкові діють обмеження – Міненерго 
20:47 - Єврокомісія пропонує запровадити санкції проти суден, які перевозять військову техніку з КНДР до московія – Reuters
20:35 - Ситуація в енергосистемі. Оперативна інформація на 19:00
20:15 - Apple вимагає від Telegram заблокувати низку каналів для користувачів з українськими SIM-картками
20:08 - Банки готові збільшити кредитування бізнесу та населення – НБУ
20:02 - Найдорожча технокомпанія Європи ASML офційно змінила гендиректора
20:00 - СИТУАЦІЯ В ЕНЕРГОСИСТЕМІ. Оперативна інформація на 19:00
19:29 - Три чверті роботодавців відчувають дефіцит кадрів в Україні – дослідження
19:17 - Патроне став віцепрезидентом ЄБРР. Хто очолив банк по Україні та Молдові
18:59 - Аналітична записка про стан роботи зі зверненнями громадян у І кварталі 2024 року
18:50 - Експерти Консультативної Ради при Міністерстві економіки України вітають прогрес щодо запуску програми Ukraine Facility
18:48 - Литва майже припинила імпорт зерна з московії та Білорусі
18:47 - Mercedes-Benz презентувала електричний G-Wagen
18:23 - Туреччина наростила закупівлі російської нафти до історичного рекорду
18:21 - Оновлено порядок здійснення безвиїзного нагляду та виїзних перевірок  фінансових установ з питань фінансового моніторингу, валютного та санкційного законодавства
18:10 - Байден підписав закон з 61 млрд доларів на підтримку України
18:07 - У Харкові запровадили нові проєкти для підтримки місцевого бізнесу
17:54 - Коли запрацює еАкциз в Україні
17:52 - Інформація щодо проведення Міжнародної весільної виставки “SHANGHAI WEDDING EXPO 2024” (07 – 09 серпня 2024 р., м. Шанхай, Китай)
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 24.04.2024
17:18 - Україна підписала Меморандуми про взаємне визнання Дипломів / Свідоцтв фахівця моряків з Португалією та Грузією
17:04 - Мазепа про свою справу: проблема в "сірих зонах" законів, а не в вертикалі Зеленського
17:00 - Офіс генпрокурора після аудиту закрив п'яту частину справ проти бізнесу
16:47 - Boeing звітує про падіння доходів через скорочення поставок
16:35 - Центр розмінування ДССТ отримав 10 позашляховиків, закуплених німецькими партнерами за ініціативи Мінекономіки
16:31 - Автобуси тепер можуть обирати в "єЧерзі" час перетину кордону з Молдовою
16:26 - Центр розмінування ДССТ отримав 10 позашляховиків, закуплених німецькими партнерами за ініціативи Мінекономіки


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.6704
Канадський долар28.8388
Юань Женьміньбі5.4473
Чеська крона1.6715
Данська крона5.6565
Гонконгівський долар5.0393
Форинт0.107269
Індійська рупія0.47372
Рупія0.0024433
Новий ізраїльський шекель10.4525
Єна0.25477
Теньге0.08896
Вона0.028811
Мексиканське песо2.3308
Молдовський лей2.2073
Новозеландський долар23.4185
Норвезька крона3.5966
московський рубль0.42673
Сінгапурський долар28.9955
Ренд2.057
Шведська крона3.6294
Швейцарський франк43.1667
Єгипетський фунт0.824
Фунт стерлінгів49.075
Долар США39.4716
Білоруський рубль14.347
Азербайджанський манат23.2159
Румунський лей8.4785
Турецька ліра1.2137
СПЗ (спеціальні права запозичення)51.9715
Болгарський лев21.5692
Євро42.1833
Злотий9.7656
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото91400.04
Срібло1070.47
Платина36045.86
Паладій40324.58

Курси валют, встановлені НБУ на 25.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861043.871043.871043.871043.872233881.80
2280431077.331077.331077.331077.33104501.01
2289101069.981069.981069.981069.9853499.00
229025983.59983.59983.59983.591827510.22
229470919.34919.34919.34919.34367736.00
2302621055.81055.81055.81055.8221718.00
CRSR061023.781023.781023.781023.785118.90
FSTF021014.051014.051014.051014.051014.05
USGK78454545454545454522725000.00
XS12141600016000160001600016000.00

Дані за 24.04.2024