Фінансова реструктуризація в умовах сьогодення

26.01.2021 20:47 | Юлія Костецька, голова Секретаріату фінансової реструктуризації

Проблема зменшення непрацюючих активів у портфелях банків України актуальна з 2008 р. — року світової фінансової кризи. Банки мають багато інструментів для виконання цього завдання, список яких у 2017 р. поповнився Законом України №1414-VIII від 14.06.2016 р. «Про фінансову реструктуризацію». Закон був розроблений з метою зменшення рівня NPL, оздоровлення банківської системи України та відновлення кредитування. Спонсорами та ідеологами втілення світового досвіду реструктуризації корпоративних кредитів виступили Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР), Незалежна асоціація банків України (НАБУ) та ініціативна група, яка склалася з представників НБУ, Міністерства фінансів, Міністерства юстиції, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, банків та бізнесу. Таким чином, спільними зусиллями було реалізовано проєкт з впровадження в дію Закону України «Про фінансову реструктуризацію» (далі — Закон).

alt


Суть цього Закону полягає не тільки в добровільному врегулюванні проблемної заборгованості між банком чи іншою фінансовою установою та боржником, а й у збалансуванні переваг такого врегулювання для всіх сторін процесу: об’єктивне зменшення фінансового навантаження, збереження життєздатного бізнесу і доброї кредитної історії для боржників, які мають тимчасові фінансові труднощі, в сукупності з податковими та нормативними пільгами для кредиторів та боржників.

За період з початку роботи Закону (з квітня 2017 р.) маємо такі підсумки його роботи в цифрах.


Відкриті 41 процедура на загальну суму 65,2 млрд грн, з яких 40 процедур на суму 63,68 млрд вже завершені. При цьому 97% процедур завершені успішно, в результаті чого між боржниками та кредиторами досягнуто домовленості і підписано плани реструктуризації.

На сьогодні сума успішних процедур з використанням Закону складає 16% NPL корпоративного сектора, а найактивніше банки і боржники користувалися ними протягом 2019-2020 рр. Так, за 2017 р. сума процедур склала 8 млрд грн, що складало 1,6% від загального NPL корпоративного кредитного портфеля. За 2018 р. сума процедур склала 27,54 млрд грн (5%), за 2019 р. — 44,85 млрд грн, або 10%. На 4 січня 2021 р. сума процедур склала 65,18 млрд грн, або 16% від загального NPL корпоративного кредитного портфеля.

З початку своєї дії Закон про фінансову реструктуризацію став одним з дієвих інструментів як для державних банків та банків з часткою державної власності, так і для комерційного сектора. Звісно, враховуючи, що банки з часткою державної власності та державні банки мають не тільки суттєво більшу частку проблемних активів на своїх балансах, а й значно більше обмежень у своїй діяльності для проведення реструктуризації, вони є більш активними користувачами цього інструменту. Але на сьогодні комерційний сектор теж висловлює зацікавленість у його використанні.

Отже, за перші 3 роки роботи Закону з’ясовано, що, по-перше, попит з боку бізнесу та фінансового сектора на використання Закону присутній, але є декілька питань, які потребують уточнення. Нижче наведу декілька питань, які сповільнювали темпи застосування Закону.

1. Одним з важливих питань було неоднозначне визначення щодо податкових пільг, у т. ч. питань ПДВ для фінансового лізингу, використання пільг з ПДВ для поручителя, отримання боржником пільг на податок на прибуток при прощенні частини боргу.

2. Закон «Про фінансову реструктуризацію», який прийнятий у червні 2016 р., фактично почав діяти з квітня 2017 р. і для вирішення питання врегулювання негативного впливу NPL для комерційних банків дещо запізнився. Більшість фінансових установ у комерційному секторі вирішили питання врегулювання проблемної заборгованості.

3. Оскільки використання Закону не передбачає примусового входження до процедури будь-якої зі сторін, це не надає суттєвих важелів, щоб змусити сторону (боржника або кредитора) розпочати процедуру. Відтак, у нас майже відсутні «мультикредиторні» кейси через небажання знаходити спільну стратегію у випадку, якщо є декілька кредиторів.

4. Необхідність залучення незалежного експерта, проведення боржником аудиторської перевірки тощо збільшують витрати та не надають гарантії, що в результаті перемовин буде підписаний план реструктуризації, який задовольнить усіх учасників (боржника та залучених кредиторів). Звісно, підготовка усіх документів, оцінки, розрахунки та звіт незалежного експерта — це також певні витрати, які несе боржник, і це займає багато часу та ресурсів боржника та кредитора.


Чому існує потенційний попит на цей продукт


Спостережна рада, створена згідно Закону для розробки процедурних правил та документів та задля моніторингу виконання процедур, та НАБУ за підтримки ЄБРР неодноразово зверталися до НБУ та відповідних комітетів Верховної Ради за внесенням необхідних змін до Закону та супутніх нормативних актів, а також активно співпрацювали з Міністерством фінансів України та Державною фіскальною службою. Так, у 2019 р. за ініціативи НАБУ як представника банківської спільноти України дію Закону було продовжено ще на 3 роки та на законодавчому рівні вирішено низку суттєвих питань як у самому Законі, так і в супутніх нормативних актах. Зокрема:

  1. Вирішено питання щодо податкових пільг (отримано узагальнюючі податкові консультації та внесено зміни до ПКУ щодо пільг з ПДВ при добровільному погашенні боргу майном (як для боржника, так і для поручителя, майнового поручителя та податку на прибуток).
  2. З’явилася можливість поєднання в одну процедуру боржників, які мають заборгованість перед різними залученими кредиторами.
  3. Збереження зобов’язання у випадку, якщо після добровільного застосування позасудового способу стягнення предмета іпотеки вартості забезпечення виявилось недостатньо, і частина боргу залишилась непогашеною.
  4. Скасування необхідності отримання дозволу від АМКУ для прискорення та спрощення можливості передачі в погашення боргу від боржника права власності на майно (основні засоби, що підпадають під визначення цілісного майнового комплексу) та отримання погодження від АМКУ у випадку утримання такого майна на балансі банку на строк понад 2 роки.
  5. Уточнено поняття єдиного майнового комплексу.
  6. Забезпечено надання новому кредитору прав, передбачених Законом для первісного кредитора (у випадку продажу активу).


За даними Міністерства фінансів України, потенціал для врегулювання проблемних корпоративних кредитів залишається високим, у першу чергу, у кредиторів державних банків:

  • рівень непрацюючих кредитів банків України залишається значним;
  • майже половину обсягу кредитного портфеля банків складають непрацюючі кредити (48%, або 536 млрд грн), з яких 73%, або 391 млрд грн акумульовано у банках державного сектору;
  • державні банки отримали нові незалежні ради, одним з ключових завдань яких є затвердження стратегії управління проблемними активами та оперативного плану її реалізації для вирішення проблем, пов’язаних з великими обсягами проблемних активів;
  • у І півріччі 2020 р. спостерігалося деяке зростання працюючого та непрацюючого кредитних портфелів банків України;
  • обсяг NPL банківської системи зріс на 1%, або на 5,5 млрд грн, обсяг працюючого портфеля — на 1%, або на 3 млрд грн;
  • банки державного сектору скоротили обсяг непрацюючих кредитів на 2%, або на 6 млрд грн.


Боржники-основні користувачі Закону, які вже реструктурували заборгованість, належать до багатьох секторів української економіки (див. діаграму).

Наведені цифри дають можливість зробити висновок про позитивну динаміку щодо відкриття процедур і потенційний попит з боку фінансового сектору та бізнесу на застосування Закону, а відтак, оцінити Закон про фінансову реструктуризацію як дієвий і ефективний інструмент для врегулювання проблемної заборгованості. Криза в українській економіці, спричинена наслідками пандемії та локдаунів у всіх країнах світу, може збільшити попит боржників на зниження фінансового навантаження за допомогою процедур Закону. Закон має обмежений строк дії — до жовтня 2022 р., і маємо сподівання, що ще багато позичальників та кредиторів скористуються перевагами у врегулюванні проблемної заборгованості, які він надає.

Додати коментар

Користувач:
email:





Ринок коливається,
Та багатство не виміряти
Коливаннями.

- Fin.Org.UA

Новини

20:00 - В Одесі викрили мережу нелегальних казино: судитимуть 8 організаторів
19:55 - Власник пошкодженого вибухом танкера заявив про припинення всіх операцій із Росією
19:20 - Україна заявила про непричетність до атаки на танкер московія біля берегів Туреччини
19:00 - Ukraine’s Government Borrows Equivalent of Over UAH 529 Billion through Auctions to Sell Domestic Government Debt Securities since Early 2025, and almost UAH 1,987 Billion Total since Martial Law Was Imposed
19:00 - Із початку 2025 року уряд залучив від продажу / обміну ОВДП на аукціонах понад 529 млрд грн, а загалом упродовж воєнного стану – майже 1 987 млрд грн
18:50 - Стартує "3000 км Україною": на які поїзди можна взяти квитки та як їх оформити
18:45 - Узбецький завод родича Лакшмі Міттала постачає московія компоненти для балістичних ракет
18:40 - У супервулкані США знайшли найбільше літієве родовище на $1,5 трильйона
18:17 - Over UAH 12.2 Billion Transferred for Needs of Defense from Special NBU Account in November 2025
18:17 - Зі спецрахунку, відкритого НБУ на потреби оборони, за листопад 2025 року перераховано понад 12,2 млрд грн
18:10 - Нацбанк показав курс долара і євро на середу 3 грудня
17:59 - Середня зарплата в Україні за місяць зросла на 1% – Держстат
17:55 - 3 грудня графіки відключень світла діятимуть по всій Україні
17:32 - Путін: московія розширить удари по портах і суднах України
17:17 - НКЦПФР взяла участь у десятому засіданні Комітету з асоціації Україна – ЄС у торговельному складі
17:15 - Житлові ваучери переселенцям: Мінрозвитку надало додаткові роз'яснення
17:10 - Через пункт пропуску "Сігету Мармацієй – Солотвино" продовжили обмеження руху
17:05 - У московії кількість інцидентів з цивільними літаками за рік зросла в 4 рази на тлі санкцій
17:05 - Через пункт пропуску "Сігету Мармацієй – Солотвино" продовжили обмеження руху
16:40 - Критична інфраструктура: Мінекономіки розповіло, що купуватимуть поза електронною системою
16:30 - Як почати власну справу: 10 бізнес-міфів, які крадуть ваш час і гроші
16:25 - В Україні цьогоріч врожай картоплі зріс на 50%: в інституті картоплярства назвали причини
16:21 - Ключові рішення НКЦПФР від 02.12.2025
16:17 - Григорій Козловський системно посилює артилеристів: яку техніку отримала 45-та бригада ЗСУ
15:55 - Тиск імпорту: українські виробники продовжуть скорочувати випуск сирів
15:45 - московія на 15% скоротила експорт нафти з портів Балтики – експерти
15:43 - "Містечко Хансена": на Київщині відкрили нове житло для родин переселенців
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 03.12.2025
15:15 - Стало відомо, коли відновлять роботу торгові площі "Гулівера"
14:59 - Україна другий місяць поспіль збільшує імпорт електроенергії


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32523
Австралійський долар27.7458
Така0.34644
Канадський долар30.2301
Юань Женьміньбі5.9868
Чеська крона2.0359
Данська крона6.5853
Гонконгівський долар5.4371
Форинт0.129142
Індійська рупія0.47101
Рупія0.0025467
Новий ізраїльський шекель12.9931
Єна0.27136
Теньге0.08347
Вона0.028837
Ліванський фунт0.000473
Малайзійський ринггіт10.2482
Мексиканське песо2.3121
Молдовський лей2.491
Новозеландський долар24.2279
Норвезька крона4.1706
Саудівський ріял11.278
Сінгапурський долар32.625
Донг0.001605
Ренд2.475
Шведська крона4.4754
Швейцарський франк52.6283
Бат1.32311
Дирхам ОАЕ11.5261
Туніський динар14.4033
Єгипетський фунт0.8909
Фунт стерлінгів55.915
Долар США42.3342
Сербський динар0.41895
Азербайджанський манат24.8995
Румунський лей9.6642
Турецька ліра0.9981
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.6126
Болгарський лев25.1391
Євро49.1839
Ларі15.6729
Злотий11.6067
Золото178175.33
Срібло2431.63
Платина69060.2
Паладій61301.19

Курси валют, встановлені НБУ на 03.12.2025