Фінансова реструктуризація в умовах сьогодення

26.01 20:47 | Юлія Костецька, голова Секретаріату фінансової реструктуризації

Проблема зменшення непрацюючих активів у портфелях банків України актуальна з 2008 р. — року світової фінансової кризи. Банки мають багато інструментів для виконання цього завдання, список яких у 2017 р. поповнився Законом України №1414-VIII від 14.06.2016 р. «Про фінансову реструктуризацію». Закон був розроблений з метою зменшення рівня NPL, оздоровлення банківської системи України та відновлення кредитування. Спонсорами та ідеологами втілення світового досвіду реструктуризації корпоративних кредитів виступили Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР), Незалежна асоціація банків України (НАБУ) та ініціативна група, яка склалася з представників НБУ, Міністерства фінансів, Міністерства юстиції, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, банків та бізнесу. Таким чином, спільними зусиллями було реалізовано проєкт з впровадження в дію Закону України «Про фінансову реструктуризацію» (далі — Закон).

alt


Суть цього Закону полягає не тільки в добровільному врегулюванні проблемної заборгованості між банком чи іншою фінансовою установою та боржником, а й у збалансуванні переваг такого врегулювання для всіх сторін процесу: об’єктивне зменшення фінансового навантаження, збереження життєздатного бізнесу і доброї кредитної історії для боржників, які мають тимчасові фінансові труднощі, в сукупності з податковими та нормативними пільгами для кредиторів та боржників.

За період з початку роботи Закону (з квітня 2017 р.) маємо такі підсумки його роботи в цифрах.


Відкриті 41 процедура на загальну суму 65,2 млрд грн, з яких 40 процедур на суму 63,68 млрд вже завершені. При цьому 97% процедур завершені успішно, в результаті чого між боржниками та кредиторами досягнуто домовленості і підписано плани реструктуризації.

На сьогодні сума успішних процедур з використанням Закону складає 16% NPL корпоративного сектора, а найактивніше банки і боржники користувалися ними протягом 2019-2020 рр. Так, за 2017 р. сума процедур склала 8 млрд грн, що складало 1,6% від загального NPL корпоративного кредитного портфеля. За 2018 р. сума процедур склала 27,54 млрд грн (5%), за 2019 р. — 44,85 млрд грн, або 10%. На 4 січня 2021 р. сума процедур склала 65,18 млрд грн, або 16% від загального NPL корпоративного кредитного портфеля.

З початку своєї дії Закон про фінансову реструктуризацію став одним з дієвих інструментів як для державних банків та банків з часткою державної власності, так і для комерційного сектора. Звісно, враховуючи, що банки з часткою державної власності та державні банки мають не тільки суттєво більшу частку проблемних активів на своїх балансах, а й значно більше обмежень у своїй діяльності для проведення реструктуризації, вони є більш активними користувачами цього інструменту. Але на сьогодні комерційний сектор теж висловлює зацікавленість у його використанні.

Отже, за перші 3 роки роботи Закону з’ясовано, що, по-перше, попит з боку бізнесу та фінансового сектора на використання Закону присутній, але є декілька питань, які потребують уточнення. Нижче наведу декілька питань, які сповільнювали темпи застосування Закону.

1. Одним з важливих питань було неоднозначне визначення щодо податкових пільг, у т. ч. питань ПДВ для фінансового лізингу, використання пільг з ПДВ для поручителя, отримання боржником пільг на податок на прибуток при прощенні частини боргу.

2. Закон «Про фінансову реструктуризацію», який прийнятий у червні 2016 р., фактично почав діяти з квітня 2017 р. і для вирішення питання врегулювання негативного впливу NPL для комерційних банків дещо запізнився. Більшість фінансових установ у комерційному секторі вирішили питання врегулювання проблемної заборгованості.

3. Оскільки використання Закону не передбачає примусового входження до процедури будь-якої зі сторін, це не надає суттєвих важелів, щоб змусити сторону (боржника або кредитора) розпочати процедуру. Відтак, у нас майже відсутні «мультикредиторні» кейси через небажання знаходити спільну стратегію у випадку, якщо є декілька кредиторів.

4. Необхідність залучення незалежного експерта, проведення боржником аудиторської перевірки тощо збільшують витрати та не надають гарантії, що в результаті перемовин буде підписаний план реструктуризації, який задовольнить усіх учасників (боржника та залучених кредиторів). Звісно, підготовка усіх документів, оцінки, розрахунки та звіт незалежного експерта — це також певні витрати, які несе боржник, і це займає багато часу та ресурсів боржника та кредитора.


Чому існує потенційний попит на цей продукт


Спостережна рада, створена згідно Закону для розробки процедурних правил та документів та задля моніторингу виконання процедур, та НАБУ за підтримки ЄБРР неодноразово зверталися до НБУ та відповідних комітетів Верховної Ради за внесенням необхідних змін до Закону та супутніх нормативних актів, а також активно співпрацювали з Міністерством фінансів України та Державною фіскальною службою. Так, у 2019 р. за ініціативи НАБУ як представника банківської спільноти України дію Закону було продовжено ще на 3 роки та на законодавчому рівні вирішено низку суттєвих питань як у самому Законі, так і в супутніх нормативних актах. Зокрема:

  1. Вирішено питання щодо податкових пільг (отримано узагальнюючі податкові консультації та внесено зміни до ПКУ щодо пільг з ПДВ при добровільному погашенні боргу майном (як для боржника, так і для поручителя, майнового поручителя та податку на прибуток).
  2. З’явилася можливість поєднання в одну процедуру боржників, які мають заборгованість перед різними залученими кредиторами.
  3. Збереження зобов’язання у випадку, якщо після добровільного застосування позасудового способу стягнення предмета іпотеки вартості забезпечення виявилось недостатньо, і частина боргу залишилась непогашеною.
  4. Скасування необхідності отримання дозволу від АМКУ для прискорення та спрощення можливості передачі в погашення боргу від боржника права власності на майно (основні засоби, що підпадають під визначення цілісного майнового комплексу) та отримання погодження від АМКУ у випадку утримання такого майна на балансі банку на строк понад 2 роки.
  5. Уточнено поняття єдиного майнового комплексу.
  6. Забезпечено надання новому кредитору прав, передбачених Законом для первісного кредитора (у випадку продажу активу).


За даними Міністерства фінансів України, потенціал для врегулювання проблемних корпоративних кредитів залишається високим, у першу чергу, у кредиторів державних банків:

  • рівень непрацюючих кредитів банків України залишається значним;
  • майже половину обсягу кредитного портфеля банків складають непрацюючі кредити (48%, або 536 млрд грн), з яких 73%, або 391 млрд грн акумульовано у банках державного сектору;
  • державні банки отримали нові незалежні ради, одним з ключових завдань яких є затвердження стратегії управління проблемними активами та оперативного плану її реалізації для вирішення проблем, пов’язаних з великими обсягами проблемних активів;
  • у І півріччі 2020 р. спостерігалося деяке зростання працюючого та непрацюючого кредитних портфелів банків України;
  • обсяг NPL банківської системи зріс на 1%, або на 5,5 млрд грн, обсяг працюючого портфеля — на 1%, або на 3 млрд грн;
  • банки державного сектору скоротили обсяг непрацюючих кредитів на 2%, або на 6 млрд грн.


Боржники-основні користувачі Закону, які вже реструктурували заборгованість, належать до багатьох секторів української економіки (див. діаграму).

Наведені цифри дають можливість зробити висновок про позитивну динаміку щодо відкриття процедур і потенційний попит з боку фінансового сектору та бізнесу на застосування Закону, а відтак, оцінити Закон про фінансову реструктуризацію як дієвий і ефективний інструмент для врегулювання проблемної заборгованості. Криза в українській економіці, спричинена наслідками пандемії та локдаунів у всіх країнах світу, може збільшити попит боржників на зниження фінансового навантаження за допомогою процедур Закону. Закон має обмежений строк дії — до жовтня 2022 р., і маємо сподівання, що ще багато позичальників та кредиторів скористуються перевагами у врегулюванні проблемної заборгованості, які він надає.

Добавить комментарий

Автор:

Введите Код, указанный на рисунке
 




Новини

13:42 - Нефть превысила $70, так как добыча не поспевает за спросом
13:42 - Налоговая остановила проверки условий хранения топлива аграриями
12:48 - “Cлуги” готовят законопроект о национализации “Мотор Сичи”
12:48 - Активы родственников Гепы оценили в 1,3 млрд гривен
12:42 - МЗС України запустило проект про жінок в дипломатії #ДипломаткиБезКраваток
11:54 - Глава национальной газотранспортной системы рассказал о сценариях, если российский газ пойдет в обход Украины
11:54 - Юрий Луценко заявил, что спецконфискацию Одесского НПЗ Сергея Курченко отменил суд
11:00 - Согласно правительственной стратегии к 2030 году должно остаться лишь 26 млн граждан Украины
10:36 - Оперативна інформація про поширення коронавірусної інфекції 2019-nCoV
10:06 - В Донецкой области возобновили подачу газа для отопления с помощью Нацполиции
10:06 - Закрытие шахт, увеличение тарифов, удар по экспорту. Как Украина присоединяется к “зеленому курсу” Евросоюза
10:06 - Минэкономики объявило конкурсы на независимых членов набсовета “Центрэнерго”, ОПЗ и “Турбоатома”
09:12 - Суперсуд. Как итальянская мафия кормилась из бюджета Евросоюза
09:12 - Обнаруженная в Microsoft уязвимость может привести к глобальному кризису
09:12 - Пресс-секретарь Зеленского поскандалила из-за Игоря Коломойского с экспертом Пинчука
09:06 - EUR/USD. Для дальнейшего снижения котировок, медведям необходимо...
09:06 - Британский фунт (GBP) консолидируется в области локальных min...
08:18 - “Идите вон к чертовой матери”. Зачем Кравчук послал Путина с Лавровым, а заодно и Пескова с Грызловым
08:18 - Оператор ГТС Украины готовит маршрут для импорта газа с LNG-терминала в Хорватии через Венгрию
20:05 - Найпотужніший винахід з часів Bitcoine: як нейромережа GPT-3 змінює ринки
20:03 - Про електроенергію в інших країнах. Литва
15:42 - Рік роботи Уряду: п'ять досягнень у напрямку ЄС і НАТО
13:24 - “Центрэнерго” выставила трейдеру Игоря Коломойского счет на 750 млн гривен
13:24 - “Укртранснафта” заказала американскую систему обнаружения утечек за 113 млн гривен
12:30 - Прокуратура забрала у компании Васи Хмельницкого 40 га земли возле столичного Пирогово
11:36 - Фонд гарантирования вкладов ищет компанию для возврата активов банков Кауфмана и Грановского
11:36 - Рада продлила срок установки газовых счетчиков до 2023 года
10:42 - Кабмин отменил обязательство “Энергоатома” продавать 5% электроэнергии на спецсессиях
10:42 - Посадить трех друзей. Сдаст ли Зеленский Коломойского?
10:42 - Минздрав оштрафует украинскую компанию за срыв поставок китайской вакцины от коронавируса


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар21.246
Канадський долар21.8285
Юань Женьміньбі4.269
Куна4.3662
Чеська крона1.2568
Данська крона4.4478
Гонконгівський долар3.5686
Форинт0.090219
Індійська рупія0.37952
Рупія0.0019368
Новий ізраїльський шекель8.3449
Єна0.25578
Теньге0.066001
Вона0.024628
Мексиканське песо1.3048
Молдовський лей1.5766
Новозеландський долар19.7704
Норвезька крона3.2397
Російський рубль0.37185
Саудівський ріял7.3857
Сінгапурський долар20.6646
Ренд1.8111
Шведська крона3.2471
Швейцарський франк29.8912
Єгипетський фунт1.7656
Фунт стерлінгів38.3161
Долар США27.7091
Білоруський рубль10.619
Азербайджанський манат16.311
Румунський лей6.7763
Турецька ліра3.6886
СПЗ (спеціальні права запозичення)39.6118
Болгарський лев16.9102
Євро33.075
Злотий7.2246
Алжирський динар0.21027
Така0.32955
Вірменський драм0.052931
Іранський ріал0.00066537
Іракський динар0.019141
Сом0.32974
Ліванський фунт0.018538
Лівійський динар6.2803
Малайзійський ринггіт6.9003
Марокканський дирхам3.1262
Донг0.0012141
Бат0.92008
Дирхам ОАЕ7.6084
Туніський динар10.2938
Узбецький сум0.002655
Новий тайванський долар1.00242
Туркменський новий манат7.9845
Ганське седі4.862
Сербський динар0.28787
Сомоні2.4721
Ларі8.4173
Бразильський реал5.0745
Золото47003.5
Срібло701.56
Платина31322.92
Паладій65010.54

Курси валют, встановлені НБУ на: 09.03.2021

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
BAVL0.4950.4950.4950.49579200.00
MHPC18018017617651102.00

Дані за 05.03.2021