Фінансова реструктуризація в умовах сьогодення

26.01.2021 20:47 | Юлія Костецька, голова Секретаріату фінансової реструктуризації

Проблема зменшення непрацюючих активів у портфелях банків України актуальна з 2008 р. — року світової фінансової кризи. Банки мають багато інструментів для виконання цього завдання, список яких у 2017 р. поповнився Законом України №1414-VIII від 14.06.2016 р. «Про фінансову реструктуризацію». Закон був розроблений з метою зменшення рівня NPL, оздоровлення банківської системи України та відновлення кредитування. Спонсорами та ідеологами втілення світового досвіду реструктуризації корпоративних кредитів виступили Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР), Незалежна асоціація банків України (НАБУ) та ініціативна група, яка склалася з представників НБУ, Міністерства фінансів, Міністерства юстиції, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, банків та бізнесу. Таким чином, спільними зусиллями було реалізовано проєкт з впровадження в дію Закону України «Про фінансову реструктуризацію» (далі — Закон).

alt


Суть цього Закону полягає не тільки в добровільному врегулюванні проблемної заборгованості між банком чи іншою фінансовою установою та боржником, а й у збалансуванні переваг такого врегулювання для всіх сторін процесу: об’єктивне зменшення фінансового навантаження, збереження життєздатного бізнесу і доброї кредитної історії для боржників, які мають тимчасові фінансові труднощі, в сукупності з податковими та нормативними пільгами для кредиторів та боржників.

За період з початку роботи Закону (з квітня 2017 р.) маємо такі підсумки його роботи в цифрах.


Відкриті 41 процедура на загальну суму 65,2 млрд грн, з яких 40 процедур на суму 63,68 млрд вже завершені. При цьому 97% процедур завершені успішно, в результаті чого між боржниками та кредиторами досягнуто домовленості і підписано плани реструктуризації.

На сьогодні сума успішних процедур з використанням Закону складає 16% NPL корпоративного сектора, а найактивніше банки і боржники користувалися ними протягом 2019-2020 рр. Так, за 2017 р. сума процедур склала 8 млрд грн, що складало 1,6% від загального NPL корпоративного кредитного портфеля. За 2018 р. сума процедур склала 27,54 млрд грн (5%), за 2019 р. — 44,85 млрд грн, або 10%. На 4 січня 2021 р. сума процедур склала 65,18 млрд грн, або 16% від загального NPL корпоративного кредитного портфеля.

З початку своєї дії Закон про фінансову реструктуризацію став одним з дієвих інструментів як для державних банків та банків з часткою державної власності, так і для комерційного сектора. Звісно, враховуючи, що банки з часткою державної власності та державні банки мають не тільки суттєво більшу частку проблемних активів на своїх балансах, а й значно більше обмежень у своїй діяльності для проведення реструктуризації, вони є більш активними користувачами цього інструменту. Але на сьогодні комерційний сектор теж висловлює зацікавленість у його використанні.

Отже, за перші 3 роки роботи Закону з’ясовано, що, по-перше, попит з боку бізнесу та фінансового сектора на використання Закону присутній, але є декілька питань, які потребують уточнення. Нижче наведу декілька питань, які сповільнювали темпи застосування Закону.

1. Одним з важливих питань було неоднозначне визначення щодо податкових пільг, у т. ч. питань ПДВ для фінансового лізингу, використання пільг з ПДВ для поручителя, отримання боржником пільг на податок на прибуток при прощенні частини боргу.

2. Закон «Про фінансову реструктуризацію», який прийнятий у червні 2016 р., фактично почав діяти з квітня 2017 р. і для вирішення питання врегулювання негативного впливу NPL для комерційних банків дещо запізнився. Більшість фінансових установ у комерційному секторі вирішили питання врегулювання проблемної заборгованості.

3. Оскільки використання Закону не передбачає примусового входження до процедури будь-якої зі сторін, це не надає суттєвих важелів, щоб змусити сторону (боржника або кредитора) розпочати процедуру. Відтак, у нас майже відсутні «мультикредиторні» кейси через небажання знаходити спільну стратегію у випадку, якщо є декілька кредиторів.

4. Необхідність залучення незалежного експерта, проведення боржником аудиторської перевірки тощо збільшують витрати та не надають гарантії, що в результаті перемовин буде підписаний план реструктуризації, який задовольнить усіх учасників (боржника та залучених кредиторів). Звісно, підготовка усіх документів, оцінки, розрахунки та звіт незалежного експерта — це також певні витрати, які несе боржник, і це займає багато часу та ресурсів боржника та кредитора.


Чому існує потенційний попит на цей продукт


Спостережна рада, створена згідно Закону для розробки процедурних правил та документів та задля моніторингу виконання процедур, та НАБУ за підтримки ЄБРР неодноразово зверталися до НБУ та відповідних комітетів Верховної Ради за внесенням необхідних змін до Закону та супутніх нормативних актів, а також активно співпрацювали з Міністерством фінансів України та Державною фіскальною службою. Так, у 2019 р. за ініціативи НАБУ як представника банківської спільноти України дію Закону було продовжено ще на 3 роки та на законодавчому рівні вирішено низку суттєвих питань як у самому Законі, так і в супутніх нормативних актах. Зокрема:

  1. Вирішено питання щодо податкових пільг (отримано узагальнюючі податкові консультації та внесено зміни до ПКУ щодо пільг з ПДВ при добровільному погашенні боргу майном (як для боржника, так і для поручителя, майнового поручителя та податку на прибуток).
  2. З’явилася можливість поєднання в одну процедуру боржників, які мають заборгованість перед різними залученими кредиторами.
  3. Збереження зобов’язання у випадку, якщо після добровільного застосування позасудового способу стягнення предмета іпотеки вартості забезпечення виявилось недостатньо, і частина боргу залишилась непогашеною.
  4. Скасування необхідності отримання дозволу від АМКУ для прискорення та спрощення можливості передачі в погашення боргу від боржника права власності на майно (основні засоби, що підпадають під визначення цілісного майнового комплексу) та отримання погодження від АМКУ у випадку утримання такого майна на балансі банку на строк понад 2 роки.
  5. Уточнено поняття єдиного майнового комплексу.
  6. Забезпечено надання новому кредитору прав, передбачених Законом для первісного кредитора (у випадку продажу активу).


За даними Міністерства фінансів України, потенціал для врегулювання проблемних корпоративних кредитів залишається високим, у першу чергу, у кредиторів державних банків:

  • рівень непрацюючих кредитів банків України залишається значним;
  • майже половину обсягу кредитного портфеля банків складають непрацюючі кредити (48%, або 536 млрд грн), з яких 73%, або 391 млрд грн акумульовано у банках державного сектору;
  • державні банки отримали нові незалежні ради, одним з ключових завдань яких є затвердження стратегії управління проблемними активами та оперативного плану її реалізації для вирішення проблем, пов’язаних з великими обсягами проблемних активів;
  • у І півріччі 2020 р. спостерігалося деяке зростання працюючого та непрацюючого кредитних портфелів банків України;
  • обсяг NPL банківської системи зріс на 1%, або на 5,5 млрд грн, обсяг працюючого портфеля — на 1%, або на 3 млрд грн;
  • банки державного сектору скоротили обсяг непрацюючих кредитів на 2%, або на 6 млрд грн.


Боржники-основні користувачі Закону, які вже реструктурували заборгованість, належать до багатьох секторів української економіки (див. діаграму).

Наведені цифри дають можливість зробити висновок про позитивну динаміку щодо відкриття процедур і потенційний попит з боку фінансового сектору та бізнесу на застосування Закону, а відтак, оцінити Закон про фінансову реструктуризацію як дієвий і ефективний інструмент для врегулювання проблемної заборгованості. Криза в українській економіці, спричинена наслідками пандемії та локдаунів у всіх країнах світу, може збільшити попит боржників на зниження фінансового навантаження за допомогою процедур Закону. Закон має обмежений строк дії — до жовтня 2022 р., і маємо сподівання, що ще багато позичальників та кредиторів скористуються перевагами у врегулюванні проблемної заборгованості, які він надає.

Додати коментар

Користувач:
email:





Volatility reigns,
Emotions run high,
The market is alive.

- Fin.Org.UA

Новини

10:38 - Після російських обстрілів фіксують знеструмлення у трьох областях
10:25 - В Україні кількість проваджень податкової проти бізнесу зросла на понад третину
09:55 - Китай таємно розробляє свій "Мангеттенський проєкт" аби незалежно виробляти ШІ-чипи
09:30 - Українці збільшили попит на бензинові авто на понад 40%: які моделі обирають
09:00 - У відділенні "ПриватБанку" не видали картку ветерану з ампутацією всіх кінцівок: в НБУ відреагували
09:00 - Інтернет-еквайринг від Alliance bank: сервіс для приймання онлайн-оплати
08:30 - Dyson для ЗСУ: чому не працює криміналізація контрабанди?
08:00 - Між ними прірва у підходах до роботи: чому бізнес і зумери не розуміють одне одного
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 18.12.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 17 грудня: євро по 50 гривень, надзвичайна ситуація державного рівня на Одещині
20:59 - Оголошення про проведення відбору кандидатів на посаду члена наглядової ради суб’єкта господарювання
20:50 - Російська розвідка залякує посадовців Бельгії через "репараційну позику" Україні – ЗМІ
20:30 - В Україні людям з інвалідністю компенсуватимуть за переобладнання автомобіля
20:10 - Дунайська комісія створить реєстр збитків від московія
19:40 - У Миколаєві на промисловому підприємстві пролунали вибухи
19:20 - Російський "тіньовий флот" охороняють кораблі та озброєні люди– ВМС Швеції
19:00 - Херсонська МВА розповіла про ситуацію з теплопостачанням у місті
18:48 - Netflix продовжить експансію на ринок відеоігр через футбол
18:40 - В більшій частині Одещини вже відновили електропостачання
18:35 - Митниця оновила перелік товарів, які підпадають під антидемпінгові заходи
18:32 - 18 грудня графіки відключення світла діятимуть усю добу: обсяги невідомі
18:16 - Як працюватимуть СЕП та банки в період завершення 2025 року та на початку 2026 року
18:15 - Два крісла колісних і дорожчі протези для дітей: Кабмін оновив умови компенсації засобів реабілітації
18:12 - Мінсоцполітики: майже кожен четвертий лікарняний – необґрунтований
18:04 - московія очікує цього року витратить 138 мільярдів доларів на війну проти України
17:50 - Уряд переглянув чисельність працівників БЕБ: збільшили в центрі, зменшили на місцях
17:45 - Тендер на розробку проєкту будівництва дороги на Буковель скасували
17:40 - Запас на 2026 рік: уряд дозволив Мінфіну позичити додаткові 55 мільярдів
17:31 - Витратити в останній момент: уряд дозволив виплачувати 100-відсоткові аванси за зброю


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32675
Австралійський долар28.0407
Така0.34638
Канадський долар30.7112
Юань Женьміньбі6.0106
Чеська крона2.0386
Данська крона6.6424
Гонконгівський долар5.4415
Форинт0.128228
Індійська рупія0.46846
Рупія0.002536
Новий ізраїльський шекель13.1351
Єна0.27229
Теньге0.082321
Вона0.028618
Ліванський фунт0.000473
Малайзійський ринггіт10.3555
Мексиканське песо2.3547
Молдовський лей2.5125
Новозеландський долар24.4674
Норвезька крона4.1425
Саудівський ріял11.2878
Сінгапурський долар32.7798
Донг0.0016077
Ренд2.5293
Шведська крона4.5389
Швейцарський франк53.1956
Бат1.34318
Дирхам ОАЕ11.5272
Туніський динар14.5328
Єгипетський фунт0.8895
Фунт стерлінгів56.4964
Долар США42.3384
Сербський динар0.42294
Азербайджанський манат24.9005
Румунський лей9.7466
Турецька ліра0.991
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.8671
Болгарський лев25.366
Євро49.6291
Ларі15.7129
Злотий11.7885
Золото182781.65
Срібло2788.83
Платина81258.82
Паладій69357.07

Курси валют, встановлені НБУ на 18.12.2025