Фінансова реструктуризація в умовах сьогодення

26.01.2021 20:47 | Юлія Костецька, голова Секретаріату фінансової реструктуризації

Проблема зменшення непрацюючих активів у портфелях банків України актуальна з 2008 р. — року світової фінансової кризи. Банки мають багато інструментів для виконання цього завдання, список яких у 2017 р. поповнився Законом України №1414-VIII від 14.06.2016 р. «Про фінансову реструктуризацію». Закон був розроблений з метою зменшення рівня NPL, оздоровлення банківської системи України та відновлення кредитування. Спонсорами та ідеологами втілення світового досвіду реструктуризації корпоративних кредитів виступили Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР), Незалежна асоціація банків України (НАБУ) та ініціативна група, яка склалася з представників НБУ, Міністерства фінансів, Міністерства юстиції, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, банків та бізнесу. Таким чином, спільними зусиллями було реалізовано проєкт з впровадження в дію Закону України «Про фінансову реструктуризацію» (далі — Закон).

alt


Суть цього Закону полягає не тільки в добровільному врегулюванні проблемної заборгованості між банком чи іншою фінансовою установою та боржником, а й у збалансуванні переваг такого врегулювання для всіх сторін процесу: об’єктивне зменшення фінансового навантаження, збереження життєздатного бізнесу і доброї кредитної історії для боржників, які мають тимчасові фінансові труднощі, в сукупності з податковими та нормативними пільгами для кредиторів та боржників.

За період з початку роботи Закону (з квітня 2017 р.) маємо такі підсумки його роботи в цифрах.


Відкриті 41 процедура на загальну суму 65,2 млрд грн, з яких 40 процедур на суму 63,68 млрд вже завершені. При цьому 97% процедур завершені успішно, в результаті чого між боржниками та кредиторами досягнуто домовленості і підписано плани реструктуризації.

На сьогодні сума успішних процедур з використанням Закону складає 16% NPL корпоративного сектора, а найактивніше банки і боржники користувалися ними протягом 2019-2020 рр. Так, за 2017 р. сума процедур склала 8 млрд грн, що складало 1,6% від загального NPL корпоративного кредитного портфеля. За 2018 р. сума процедур склала 27,54 млрд грн (5%), за 2019 р. — 44,85 млрд грн, або 10%. На 4 січня 2021 р. сума процедур склала 65,18 млрд грн, або 16% від загального NPL корпоративного кредитного портфеля.

З початку своєї дії Закон про фінансову реструктуризацію став одним з дієвих інструментів як для державних банків та банків з часткою державної власності, так і для комерційного сектора. Звісно, враховуючи, що банки з часткою державної власності та державні банки мають не тільки суттєво більшу частку проблемних активів на своїх балансах, а й значно більше обмежень у своїй діяльності для проведення реструктуризації, вони є більш активними користувачами цього інструменту. Але на сьогодні комерційний сектор теж висловлює зацікавленість у його використанні.

Отже, за перші 3 роки роботи Закону з’ясовано, що, по-перше, попит з боку бізнесу та фінансового сектора на використання Закону присутній, але є декілька питань, які потребують уточнення. Нижче наведу декілька питань, які сповільнювали темпи застосування Закону.

1. Одним з важливих питань було неоднозначне визначення щодо податкових пільг, у т. ч. питань ПДВ для фінансового лізингу, використання пільг з ПДВ для поручителя, отримання боржником пільг на податок на прибуток при прощенні частини боргу.

2. Закон «Про фінансову реструктуризацію», який прийнятий у червні 2016 р., фактично почав діяти з квітня 2017 р. і для вирішення питання врегулювання негативного впливу NPL для комерційних банків дещо запізнився. Більшість фінансових установ у комерційному секторі вирішили питання врегулювання проблемної заборгованості.

3. Оскільки використання Закону не передбачає примусового входження до процедури будь-якої зі сторін, це не надає суттєвих важелів, щоб змусити сторону (боржника або кредитора) розпочати процедуру. Відтак, у нас майже відсутні «мультикредиторні» кейси через небажання знаходити спільну стратегію у випадку, якщо є декілька кредиторів.

4. Необхідність залучення незалежного експерта, проведення боржником аудиторської перевірки тощо збільшують витрати та не надають гарантії, що в результаті перемовин буде підписаний план реструктуризації, який задовольнить усіх учасників (боржника та залучених кредиторів). Звісно, підготовка усіх документів, оцінки, розрахунки та звіт незалежного експерта — це також певні витрати, які несе боржник, і це займає багато часу та ресурсів боржника та кредитора.


Чому існує потенційний попит на цей продукт


Спостережна рада, створена згідно Закону для розробки процедурних правил та документів та задля моніторингу виконання процедур, та НАБУ за підтримки ЄБРР неодноразово зверталися до НБУ та відповідних комітетів Верховної Ради за внесенням необхідних змін до Закону та супутніх нормативних актів, а також активно співпрацювали з Міністерством фінансів України та Державною фіскальною службою. Так, у 2019 р. за ініціативи НАБУ як представника банківської спільноти України дію Закону було продовжено ще на 3 роки та на законодавчому рівні вирішено низку суттєвих питань як у самому Законі, так і в супутніх нормативних актах. Зокрема:

  1. Вирішено питання щодо податкових пільг (отримано узагальнюючі податкові консультації та внесено зміни до ПКУ щодо пільг з ПДВ при добровільному погашенні боргу майном (як для боржника, так і для поручителя, майнового поручителя та податку на прибуток).
  2. З’явилася можливість поєднання в одну процедуру боржників, які мають заборгованість перед різними залученими кредиторами.
  3. Збереження зобов’язання у випадку, якщо після добровільного застосування позасудового способу стягнення предмета іпотеки вартості забезпечення виявилось недостатньо, і частина боргу залишилась непогашеною.
  4. Скасування необхідності отримання дозволу від АМКУ для прискорення та спрощення можливості передачі в погашення боргу від боржника права власності на майно (основні засоби, що підпадають під визначення цілісного майнового комплексу) та отримання погодження від АМКУ у випадку утримання такого майна на балансі банку на строк понад 2 роки.
  5. Уточнено поняття єдиного майнового комплексу.
  6. Забезпечено надання новому кредитору прав, передбачених Законом для первісного кредитора (у випадку продажу активу).


За даними Міністерства фінансів України, потенціал для врегулювання проблемних корпоративних кредитів залишається високим, у першу чергу, у кредиторів державних банків:

  • рівень непрацюючих кредитів банків України залишається значним;
  • майже половину обсягу кредитного портфеля банків складають непрацюючі кредити (48%, або 536 млрд грн), з яких 73%, або 391 млрд грн акумульовано у банках державного сектору;
  • державні банки отримали нові незалежні ради, одним з ключових завдань яких є затвердження стратегії управління проблемними активами та оперативного плану її реалізації для вирішення проблем, пов’язаних з великими обсягами проблемних активів;
  • у І півріччі 2020 р. спостерігалося деяке зростання працюючого та непрацюючого кредитних портфелів банків України;
  • обсяг NPL банківської системи зріс на 1%, або на 5,5 млрд грн, обсяг працюючого портфеля — на 1%, або на 3 млрд грн;
  • банки державного сектору скоротили обсяг непрацюючих кредитів на 2%, або на 6 млрд грн.


Боржники-основні користувачі Закону, які вже реструктурували заборгованість, належать до багатьох секторів української економіки (див. діаграму).

Наведені цифри дають можливість зробити висновок про позитивну динаміку щодо відкриття процедур і потенційний попит з боку фінансового сектору та бізнесу на застосування Закону, а відтак, оцінити Закон про фінансову реструктуризацію як дієвий і ефективний інструмент для врегулювання проблемної заборгованості. Криза в українській економіці, спричинена наслідками пандемії та локдаунів у всіх країнах світу, може збільшити попит боржників на зниження фінансового навантаження за допомогою процедур Закону. Закон має обмежений строк дії — до жовтня 2022 р., і маємо сподівання, що ще багато позичальників та кредиторів скористуються перевагами у врегулюванні проблемної заборгованості, які він надає.

Додати коментар

Користувач:
email:





Криптовалюта
Стала визнаною валютою
На майбутнє.

- Fin.Org.UA

Новини

10:45 - Ferrari виходить на криптовалютні ринки
10:00 - У "Резерв+" можна буде отримати ще два види відстрочки
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 25.10.2025
00:45 - Ризикові інвестиції в американські цінні папери: комплексний аналіз з реальними даними компаній у 2025 році
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
22:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 24 жовтня: графіки відключень послаблять, встановлять ліміти для гравців азартних ігор
20:25 - Київ виділив пів мільярда на забезпечення подачі води після відключень світла
20:05 - Снижение в золоте только началось
20:05 - Что дальше: Ставка ФРС и визит Трампа в Азию
19:55 - В московії несподівано почалося скорочення виробництва на військових заводах
19:50 - ЄС звинуватив Meta і TikTok у нехтуванні безпекою користувачів і прозорістю даних
19:10 - Велика переплата з бюджету за електроенергію: експосадовиці вручили підозру
19:00 - Ukraine Investment Framework: нові програми допомоги Україні від країн ЄС та Норвегії
18:55 - Мінцифри шукає ідеї ШІ-рішень для "Дії" на першому державному хакатоні
18:53 - "Укренерго" у суботу послабить графіки відключень електроенергії
18:35 - В Україні запрацює автоматичне продовження відстрочок: що зміниться
18:25 - Індія купила близькосхідну нафту замість російської – Bloomberg
18:02 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро у понеділок 27 жовтня
18:00 - Уряд запускає механізм компенсацій бізнесу за зруйноване майно та страхування від воєнних ризиків
17:55 - Уряд запускає механізм компенсації воєнних ризиків для бізнесу
17:40 - Monobank і лимони: скільки коштують брендові комунікації
17:30 - Редкий единый порыв роста доллара и индексов
17:16 - На Донеччині після атаки російського БПЛА пошкоджено поїзд Львів-Краматорськ
17:15 - Участь Мінекономіки у засіданні Уряду 22 жовтня 2025 року
17:11 - Участь Мінекономіки у засіданні Уряду 13 жовтня 2025 року
17:06 - Євроінтеграція: Україна презентувала План імплементації права ЄС в аграрному секторі
17:05 - Блекаут позаду: в Чернігові відновили електропостачання
17:03 - Участь Мінекономіки у роботі Верховної Ради України 21 жовтня – 24 жовтня 2025 року
16:52 - У Києві вперше вийде на маршрут двоповерховий автобус


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32288
Австралійський долар27.2959
Така0.34397
Канадський долар29.94
Юань Женьміньбі5.8963
Чеська крона2.004
Данська крона6.5287
Гонконгівський долар5.4051
Форинт0.125129
Індійська рупія0.47808
Рупія0.0025296
Новий ізраїльський шекель12.7623
Єна0.27456
Теньге0.078093
Вона0.029175
Ліванський фунт0.000469
Малайзійський ринггіт9.9446
Мексиканське песо2.2817
Молдовський лей2.4592
Новозеландський долар24.1146
Норвезька крона4.1979
Саудівський ріял11.1986
Сінгапурський долар32.3103
Донг0.0015964
Ренд2.4219
Шведська крона4.4724
Швейцарський франк52.7202
Бат1.28188
Дирхам ОАЕ11.434
Туніський динар14.3085
Єгипетський фунт0.8826
Фунт стерлінгів55.8748
Долар США41.9969
Сербський динар0.41582
Азербайджанський манат24.7099
Румунський лей9.5942
Турецька ліра1.0005
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.202
Болгарський лев24.9329
Євро48.7668
Ларі15.4804
Злотий11.4931
Золото170513.71
Срібло2017.42
Платина66699.9
Паладій59180.77

Курси валют, встановлені НБУ на 27.10.2025