Фінансова реструктуризація в умовах сьогодення

26.01.2021 20:47 | Юлія Костецька, голова Секретаріату фінансової реструктуризації

Проблема зменшення непрацюючих активів у портфелях банків України актуальна з 2008 р. — року світової фінансової кризи. Банки мають багато інструментів для виконання цього завдання, список яких у 2017 р. поповнився Законом України №1414-VIII від 14.06.2016 р. «Про фінансову реструктуризацію». Закон був розроблений з метою зменшення рівня NPL, оздоровлення банківської системи України та відновлення кредитування. Спонсорами та ідеологами втілення світового досвіду реструктуризації корпоративних кредитів виступили Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР), Незалежна асоціація банків України (НАБУ) та ініціативна група, яка склалася з представників НБУ, Міністерства фінансів, Міністерства юстиції, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, банків та бізнесу. Таким чином, спільними зусиллями було реалізовано проєкт з впровадження в дію Закону України «Про фінансову реструктуризацію» (далі — Закон).

alt


Суть цього Закону полягає не тільки в добровільному врегулюванні проблемної заборгованості між банком чи іншою фінансовою установою та боржником, а й у збалансуванні переваг такого врегулювання для всіх сторін процесу: об’єктивне зменшення фінансового навантаження, збереження життєздатного бізнесу і доброї кредитної історії для боржників, які мають тимчасові фінансові труднощі, в сукупності з податковими та нормативними пільгами для кредиторів та боржників.

За період з початку роботи Закону (з квітня 2017 р.) маємо такі підсумки його роботи в цифрах.


Відкриті 41 процедура на загальну суму 65,2 млрд грн, з яких 40 процедур на суму 63,68 млрд вже завершені. При цьому 97% процедур завершені успішно, в результаті чого між боржниками та кредиторами досягнуто домовленості і підписано плани реструктуризації.

На сьогодні сума успішних процедур з використанням Закону складає 16% NPL корпоративного сектора, а найактивніше банки і боржники користувалися ними протягом 2019-2020 рр. Так, за 2017 р. сума процедур склала 8 млрд грн, що складало 1,6% від загального NPL корпоративного кредитного портфеля. За 2018 р. сума процедур склала 27,54 млрд грн (5%), за 2019 р. — 44,85 млрд грн, або 10%. На 4 січня 2021 р. сума процедур склала 65,18 млрд грн, або 16% від загального NPL корпоративного кредитного портфеля.

З початку своєї дії Закон про фінансову реструктуризацію став одним з дієвих інструментів як для державних банків та банків з часткою державної власності, так і для комерційного сектора. Звісно, враховуючи, що банки з часткою державної власності та державні банки мають не тільки суттєво більшу частку проблемних активів на своїх балансах, а й значно більше обмежень у своїй діяльності для проведення реструктуризації, вони є більш активними користувачами цього інструменту. Але на сьогодні комерційний сектор теж висловлює зацікавленість у його використанні.

Отже, за перші 3 роки роботи Закону з’ясовано, що, по-перше, попит з боку бізнесу та фінансового сектора на використання Закону присутній, але є декілька питань, які потребують уточнення. Нижче наведу декілька питань, які сповільнювали темпи застосування Закону.

1. Одним з важливих питань було неоднозначне визначення щодо податкових пільг, у т. ч. питань ПДВ для фінансового лізингу, використання пільг з ПДВ для поручителя, отримання боржником пільг на податок на прибуток при прощенні частини боргу.

2. Закон «Про фінансову реструктуризацію», який прийнятий у червні 2016 р., фактично почав діяти з квітня 2017 р. і для вирішення питання врегулювання негативного впливу NPL для комерційних банків дещо запізнився. Більшість фінансових установ у комерційному секторі вирішили питання врегулювання проблемної заборгованості.

3. Оскільки використання Закону не передбачає примусового входження до процедури будь-якої зі сторін, це не надає суттєвих важелів, щоб змусити сторону (боржника або кредитора) розпочати процедуру. Відтак, у нас майже відсутні «мультикредиторні» кейси через небажання знаходити спільну стратегію у випадку, якщо є декілька кредиторів.

4. Необхідність залучення незалежного експерта, проведення боржником аудиторської перевірки тощо збільшують витрати та не надають гарантії, що в результаті перемовин буде підписаний план реструктуризації, який задовольнить усіх учасників (боржника та залучених кредиторів). Звісно, підготовка усіх документів, оцінки, розрахунки та звіт незалежного експерта — це також певні витрати, які несе боржник, і це займає багато часу та ресурсів боржника та кредитора.


Чому існує потенційний попит на цей продукт


Спостережна рада, створена згідно Закону для розробки процедурних правил та документів та задля моніторингу виконання процедур, та НАБУ за підтримки ЄБРР неодноразово зверталися до НБУ та відповідних комітетів Верховної Ради за внесенням необхідних змін до Закону та супутніх нормативних актів, а також активно співпрацювали з Міністерством фінансів України та Державною фіскальною службою. Так, у 2019 р. за ініціативи НАБУ як представника банківської спільноти України дію Закону було продовжено ще на 3 роки та на законодавчому рівні вирішено низку суттєвих питань як у самому Законі, так і в супутніх нормативних актах. Зокрема:

  1. Вирішено питання щодо податкових пільг (отримано узагальнюючі податкові консультації та внесено зміни до ПКУ щодо пільг з ПДВ при добровільному погашенні боргу майном (як для боржника, так і для поручителя, майнового поручителя та податку на прибуток).
  2. З’явилася можливість поєднання в одну процедуру боржників, які мають заборгованість перед різними залученими кредиторами.
  3. Збереження зобов’язання у випадку, якщо після добровільного застосування позасудового способу стягнення предмета іпотеки вартості забезпечення виявилось недостатньо, і частина боргу залишилась непогашеною.
  4. Скасування необхідності отримання дозволу від АМКУ для прискорення та спрощення можливості передачі в погашення боргу від боржника права власності на майно (основні засоби, що підпадають під визначення цілісного майнового комплексу) та отримання погодження від АМКУ у випадку утримання такого майна на балансі банку на строк понад 2 роки.
  5. Уточнено поняття єдиного майнового комплексу.
  6. Забезпечено надання новому кредитору прав, передбачених Законом для первісного кредитора (у випадку продажу активу).


За даними Міністерства фінансів України, потенціал для врегулювання проблемних корпоративних кредитів залишається високим, у першу чергу, у кредиторів державних банків:

  • рівень непрацюючих кредитів банків України залишається значним;
  • майже половину обсягу кредитного портфеля банків складають непрацюючі кредити (48%, або 536 млрд грн), з яких 73%, або 391 млрд грн акумульовано у банках державного сектору;
  • державні банки отримали нові незалежні ради, одним з ключових завдань яких є затвердження стратегії управління проблемними активами та оперативного плану її реалізації для вирішення проблем, пов’язаних з великими обсягами проблемних активів;
  • у І півріччі 2020 р. спостерігалося деяке зростання працюючого та непрацюючого кредитних портфелів банків України;
  • обсяг NPL банківської системи зріс на 1%, або на 5,5 млрд грн, обсяг працюючого портфеля — на 1%, або на 3 млрд грн;
  • банки державного сектору скоротили обсяг непрацюючих кредитів на 2%, або на 6 млрд грн.


Боржники-основні користувачі Закону, які вже реструктурували заборгованість, належать до багатьох секторів української економіки (див. діаграму).

Наведені цифри дають можливість зробити висновок про позитивну динаміку щодо відкриття процедур і потенційний попит з боку фінансового сектору та бізнесу на застосування Закону, а відтак, оцінити Закон про фінансову реструктуризацію як дієвий і ефективний інструмент для врегулювання проблемної заборгованості. Криза в українській економіці, спричинена наслідками пандемії та локдаунів у всіх країнах світу, може збільшити попит боржників на зниження фінансового навантаження за допомогою процедур Закону. Закон має обмежений строк дії — до жовтня 2022 р., і маємо сподівання, що ще багато позичальників та кредиторів скористуються перевагами у врегулюванні проблемної заборгованості, які він надає.

Додати коментар

Користувач:
email:





Risk and reward dance,
A delicate balance,
Traders walk the tightrope.

- Fin.Org.UA

Новини

22:08 - Денис Шмигаль: Сподіваюсь, що Чикаго та інші громади Іллінойсу виявлять бажання взяти патронат над українськими містами
20:45 - Керівництво ОГТСУ презентувало стратегію 2024-2029 представникам виконавчої і законодавчої гілок влади
20:41 - Денис Шмигаль: Україна потребує залучення американських інвестицій для відновлення й розвитку
20:40 - На РНБО розглянуть питання щодо загрози суспільству від онлайн-казино – Зеленський
20:32 - ПАРЄ підтримала вилучення заморожених активів московії на користь України
20:24 - Економіка Британії буде одним з найбільших переможців революції ШІ – прогноз МВФ
20:10 - Морський експорт російської нафти зріс до найвищого рівня за майже рік – Bloomberg
20:01 - ФДМУ і Prozorro.Продажі розроблять маркетингову стратегію для великої приватизації
19:56 - Одне з пріоритетних завдань для регіонів у контексті вступу України до ЄС – це розвиток транскордонної співпраці, – Ольга Стефанішина
19:43 - Мінфін: Світовий банк високо оцінив рівень розвитку бухобліку в держсекторі України
19:41 - Boston Dynamics припиняє роботу над своїм людиноподібним роботом Atlas
19:33 - Україна сьогодні є лідером переговорних процесів щодо членства в ЄС та ділиться досвідом щодо реформ у сфері верховенства права з іншими країнами-кандидатами
19:29 - Мінфін залучив майже 7 мільярдів від розміщення ОВДП
19:05 - Збитки аграріїв на Харківщині через втрату ґрунтів унаслідок війни сягнули 37 мільярдів
19:00 - Видатки загального фонду держбюджету у березні становили 268,4 мільярдів - Мінфін
18:41 - Небанківській фінансовій установі відкликано ліцензію на здійснення валютних операцій та виключено з реєстру
18:40 - Приготовьтесь к мощному снижению золота
18:11 - Мінфін: видатки загального фонду держбюджету у березні становили 268,4 млрд грн
18:09 - Мінекономіки підготувало практичні роз’яснення для інвесторів за підсумками першої зустрічі-запуску Ukraine Business Compact
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 16.04.2024
17:00 - Сі Цзіньпін назвав німецько-китайську співпрацю можливістю, а не ризиком
16:55 - НБУ оштрафував трьох страховиків за несвоєчасне подання звітності
16:51 - Львів отримав 10 нових трамваїв за підтримки Європейського Інвестиційного Банку
16:42 - Тарас Висоцький на засіданні Комітету НАТО: українські аграрії потребують підтримки, щоб надалі забезпечувати продовольчу безпеку світу
16:35 - Ексдружина Боголюбова намагається відсудити у ПриватБанку понад 700 мільйонів
16:33 - Завершилась ідентифікація пенсіонерів-ВПО: майже 213 тис. осіб успішно пройшли перевірку
16:22 - Тарас Висоцький: В України є стратегічна потреба вирощувати бавовну
16:22 - Польські фермери зняли блокаду одного пункту пропуску на кордоні з Україною
16:18 - Держрибагентство: Вилов водних біоресурсів збільшився на понад 32%
16:10 - Ірина Верещук взяла участь у засіданні Політичного комітету Ради Україна-НАТО


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.4301
Канадський долар28.7276
Юань Женьміньбі5.4672
Чеська крона1.6697
Данська крона5.6458
Гонконгівський долар5.0531
Форинт0.106748
Індійська рупія0.47367
Рупія0.0024471
Новий ізраїльський шекель10.5392
Єна0.25593
Теньге0.088194
Вона0.028386
Мексиканське песо2.3543
Молдовський лей2.2238
Новозеландський долар23.3287
Норвезька крона3.6128
московський рубль0.42031
Сінгапурський долар29.0236
Ренд2.0862
Шведська крона3.6265
Швейцарський франк43.3875
Єгипетський фунт0.8151
Фунт стерлінгів49.3009
Долар США39.5737
Білоруський рубль14.3842
Азербайджанський манат23.2759
Румунський лей8.4642
Турецька ліра1.2177
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.0635
Болгарський лев21.5355
Євро42.1222
Злотий9.7042
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото93957.07
Срібло1123.21
Платина38427.25
Паладій40393.27

Курси валют, встановлені НБУ на 17.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861040.651040.651040.651040.6553073.15
2280431097.191097.191097.191097.1977900.49
229470916.52916.52916.52916.52733216.00
AZRF011042.961042.961042.961042.962085.92
BAVL0.230.230.230.2323000.00
CRSR061017.641017.641017.641017.6487517.04
DOEN7777140.00
FSTF021014.581014.581014.581014.583043.74
INTC142014201420142079520.00
USXT22459145914591459136636180.00
XS12141600016000160001600016000.00
XS504115000150001500015000945000.00

Дані за 16.04.2024