Колонка заступника Міністра фінансів Олександра Кави для Ліга.Бізнес, 15.01.2021

15.01.2021 17:54 | Fin.Org.UA за інформацією КМУ

Забезпечити фінансування метро на Троєщину реально – про це йдеться в колонці заступника Міністра фінансів Олександра Кави для Ліга.Бізнес. Історія із будівництвом четвертої лінії метро в Києві, яка більше відома як метро на Троєщину, тягнеться вже не одне десятиліття.
Багато київських міських голів та політиків прийшли до влади на обіцянках його збудувати.
Але незважаючи на велику кількість заяв, обіцянок, зустрічей та підписаних меморандумів цей проект за весь час залишався на стадії обговорень. Особисто я вперше зіткнувся з темою метро на Троєщину ще в 90-х, коли, навчаючись в Києво-Могилянській академії, кожного дня добирався на навчання до кампусу з гуртожитку, що знаходився на вул.
Марини Цвєтаєвої.
Уже тоді говорили, що метро ось-ось почнуть будувати, а на розі проспекту Маяковського та Цвєтаєвої стояла огорожа з логотипом Київметробуда, за якою виднілись тунельні тюбінги для спорудження тунелів метро. Минули десятиліття, а до цього часу будувати метро на Троєщину так і не розпочали.
Більше того, навіть не затверджена проектна документація. Раніше основною перешкодою для початку його будівництва була відсутність нового мосту через Дніпро, яким би пролягала четверта гілка.
Зараз ситуація змінилась. Ще у 2020 році влада Києва обіцяла відкрити для автомобілів першу чергу Подільського мосту.
Хоча обіцянку не дотримали, але велика кількість робіт дійсно була зроблена. Вже кілька місяців технологічний транспорт їздить з одного берега Дніпра на інший через міст, а кияни щовечора бачать освітлення його арки.
Тому є всі підстави вважати, що в 2021-му рух на першій черзі Подільського мосту нарешті буде відкрито для автомобілів. Проте очевидно, що кияни очікують не стільки запуск автомобільного сполучення по мосту, як запуск саме поїздів метрополітену по ньому.
Так, в конструкції збудованого мосту є нижній ярус, спеціально призначений для руху поїздів метро.
Там же облаштовано три станції майбутнього метрополітену. На жаль, не зважаючи на те, що будівництво мосту активно триває, проектування метро ще ніхто не розпочав. При цьому, перевантаженість автошляхів у великих містах України з року в рік зростає, а в Києві – особливо.
Як наслідок, окрім дискомфорту для водіїв та пасажирів у вигляді нескінченних заторів, в яких втрачаються мільярди людино-годин, маємо серйозну проблему забрудненості повітря. Розвиток міського громадського транспорту – найефективніший рецепт для вирішення перелічених проблем.
Але для цього потрібні значні фінанси.
Джерелом фінансового ресурсу для таких проектів можуть бути або кошти місцевого бюджету, або кредитні кошти. У свою чергу, для реалізації важливих соціальних та економічних проектів, місцева влада може скористатися не пропозицією комерційних установ, а отримати кредит від міжнародних фінансових організацій.
Вартість та умови кредитування в такому випадку є набагато привабливішими та кращими.
Цей ресурс є також доступний для українських міст. Наразі варто виділити два проекти України спільних з Європейським інвестиційним банком (ЄІБ) та Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР) на розвиток міського громадського транспорту загальною вартістю 800 млн євро. З 2016 року реалізується проект "Міський громадський транспорт України".
Завдяки цьому проекту наші міста оновлюють та розвивають свої парки громадського транспорту і розширюють мережу маршрутів. Загальний обсяг фінансування проекту – 400 млн євро. В грудні 2020 року, Уряд України та ЄІБ підписали угоду "Міський громадський транспорт ІІ".
Загальна сума кредитної лінії складає 200 млн євро.
Ще 200 млн євро планується залучити від ЄБРР.
І Міністерство фінансів закликає зацікавлені міста активно долучатися до проекту. Обсяги фінансування по проектах міжнародних партнерів України можуть бути ще більшими, особливо, якщо мова йде про проекти, які носять великий соціальний та економічний ефект. Наведу приклад інших країн.
ЄІБ виділив кредит в 1,1 млрд євро на модернізацію і розвиток громадського транспорту в двох найбільших містах Єгипту – Каїрі та Александрії.
За рахунок цих коштів буде профінансовано модернізацію трамвайної системи Александрії вартістю 138 млн євро, трансформацію малодіяльної лінії залізниці у гілку метрополітену вартістю 750 млн євро та модернізацію другої лінії метрополітену Каїру вартістю 240 млн євро. Досвід співпраці України зі Світовим банком, ЄБРР та ЄІБ свідчать, що подібні угоди щодо кредитного фінансування таких масштабних проектів на пільгових умовах цілком реальні. Саме фінансовий аспект відіграє найважливішу роль в реалізації проекту будівництва метро, оскільки сучасні технології дозволяють доволі швидко виконувати будівельні роботи за умови їх ритмічного фінансування.
Наприклад, в китайському місті Циндао будівництво метро почалося лише 10 років тому, а першу ділянку відкрили у 2016 році.
На початок 2021 року, мережа метро Циндао має шість ліній загальною довжиною 243 км та налічує 109 станцій.
Для порівняння, Київський метрополітен, якому нещодавно виповнилося 60 років, має три лінії довжиною 70 км та 52 станції. В даній ситуації, очевидно, що знайти джерела фінансування для будівництва четвертої лінії метро досить реально, причому на вигідних умовах, з помірним навантаженням для міського бюджету, розмір якого вже другий рік перевищує 2 млрд євро. Саме тому метро на Троєщину може стати реальністю, якщо цей проект стане дійсно пріоритетним для Києва, адже в цьому районі столиці проживає майже 20% киян. Ефект від запуску метро відчує майже кожен киянин, адже нова лінія метро забере з вулиць десятки тисяч автомобілів.
Це дозволить заощаджувати власний час не лише жителів Троєщини, але й жителів інших частин столиці.
Пам’ятаємо, що час є найціннішим ресурсом, оскільки він не відновлювальний. А термін реалізації будівництва самої лінії метро може бути суттєво скороченим завдяки сучасним технологіям та забезпеченню ритмічного фінансування.

Додати коментар

Користувач:
email:





The market is strange
Like an ocean's ebb and flow
Ride the waves with care

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 15 вересня: делегацію США знайомлять з надрами України, проєкт держбюджету-2026
20:40 - Франк вошёл в зону турбулентности, мяч на стороне НБШ
20:25 - Один з найбільших російських НПЗ зупинив ключовий блок після атаки дронів
19:45 - "Нафтогаз" провів зміни в правлінні
19:15 - Президент України Володимир Зеленський привітав працівників нафтової, газової та нафтопереробної промисловості України з професійним святом
19:10 - Глава УЗ про російські атаки: намагаються зруйнувати ключові вузлові станції
18:48 - Уряд ухвалив проєкт держбюджету на 2026 рік
18:35 - На російському ринку електроніки – найсильніша криза за останні десятиліття
18:32 - Пропонується актуалізувати процеси планування, випуску та реалізації нумізматичної продукції
18:32 - Наказ від 12.09.25 № 474 «Про надання грантів на створення, розвиток або оновлення виробництв переробної промисловості»
18:25 - "Карпатські мінеральні води" отримають від ЄБРР 11 мільйонів євро на новий завод
18:05 - "Укрзалізниця" закупила вугілля за найдорожчими пропозиціями
17:55 - Нацбанк показав курс долара і євро на вівторок 16 вересня
17:40 - Українські металурги за 8 місяців скоротили експорт металопрокату
17:40 - Євросоюзівські сховища газу заповнені рекордно низько за останні 3,5 роки
17:25 - Tesla підскочила на 8% після масштабної купівлі акцій Маском
17:20 - Мінекономіки та DFC відвідали Кіровоградську область для оцінки інвестиційних можливостей і формування портфеля проєктів Фонду відбудови
17:15 - Фонд держмайна звітував про нові укладені договори оренди
17:00 - Як ОСББ замінити ліфт за підтримки міста
16:55 - Податкова розповіла, хто з платників податків має подати звіти до Держстату
16:55 - Україна планує обмежити імпорт дизпального з Індії: його ретельно вивчатимуть – enkorr
16:45 - Китай звинуватив Nvidia у порушенні антимонопольного закону
16:38 - Пропонується оновити порядок застосування автентифікації на платіжному ринку
16:25 - В Україні збудують завод кріплень для євроколії: на які ще проєкти виділить гроші Швейцарія
16:20 - Світлана Гринчук: Російська окупація ЗАЕС – це акт ядерного піратства, що загрожує усьому світу
16:15 - США погрожують заборонити TikTok, якщо Китай не відступить у митах
16:00 - єОселя: Майже 5 тис. пільгових іпотек на суму 9,1 млрд грн українці отримали з початку року
15:58 - Підозріле російське судно змусило кораблі НАТО провести спецоперацію
15:50 - "Пакунок школяра": куди батьки найчастіше витрачають кошти
15:40 - Небанківській фінансовій установі змінено обсяг ліцензії на діяльність фінансової компанії


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31944
Австралійський долар27.4603
Така0.3393
Канадський долар29.8251
Юань Женьміньбі5.7894
Чеська крона1.993
Данська крона6.4968
Гонконгівський долар5.3007
Форинт0.124424
Індійська рупія0.46736
Рупія0.002512
Новий ізраїльський шекель12.3374
Єна0.27971
Теньге0.07628
Вона0.029693
Ліванський фунт0.00046
Малайзійський ринггіт9.8096
Мексиканське песо2.2379
Молдовський лей2.4801
Новозеландський долар24.5803
Норвезька крона4.1973
Саудівський ріял10.9922
Сінгапурський долар32.1846
Донг0.0015629
Ренд2.378
Шведська крона4.4449
Швейцарський франк51.8768
Бат1.29362
Дирхам ОАЕ11.2256
Туніський динар14.2115
Єгипетський фунт0.856
Фунт стерлінгів56.1328
Долар США41.2317
Сербський динар0.41383
Азербайджанський манат24.2497
Румунський лей9.5807
Турецька ліра0.9987
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.6313
Болгарський лев24.7578
Євро48.4967
Ларі15.2478
Злотий11.4089
Золото150266.04
Срібло1740.38
Платина57597.8
Паладій49548.55

Курси валют, встановлені НБУ на 16.09.2025