Колонка заступника Міністра фінансів Олександра Кави для Ліга.Бізнес, 15.01.2021

15.01.2021 17:54 | Fin.Org.UA за інформацією КМУ

Забезпечити фінансування метро на Троєщину реально – про це йдеться в колонці заступника Міністра фінансів Олександра Кави для Ліга.Бізнес. Історія із будівництвом четвертої лінії метро в Києві, яка більше відома як метро на Троєщину, тягнеться вже не одне десятиліття.
Багато київських міських голів та політиків прийшли до влади на обіцянках його збудувати.
Але незважаючи на велику кількість заяв, обіцянок, зустрічей та підписаних меморандумів цей проект за весь час залишався на стадії обговорень. Особисто я вперше зіткнувся з темою метро на Троєщину ще в 90-х, коли, навчаючись в Києво-Могилянській академії, кожного дня добирався на навчання до кампусу з гуртожитку, що знаходився на вул.
Марини Цвєтаєвої.
Уже тоді говорили, що метро ось-ось почнуть будувати, а на розі проспекту Маяковського та Цвєтаєвої стояла огорожа з логотипом Київметробуда, за якою виднілись тунельні тюбінги для спорудження тунелів метро. Минули десятиліття, а до цього часу будувати метро на Троєщину так і не розпочали.
Більше того, навіть не затверджена проектна документація. Раніше основною перешкодою для початку його будівництва була відсутність нового мосту через Дніпро, яким би пролягала четверта гілка.
Зараз ситуація змінилась. Ще у 2020 році влада Києва обіцяла відкрити для автомобілів першу чергу Подільського мосту.
Хоча обіцянку не дотримали, але велика кількість робіт дійсно була зроблена. Вже кілька місяців технологічний транспорт їздить з одного берега Дніпра на інший через міст, а кияни щовечора бачать освітлення його арки.
Тому є всі підстави вважати, що в 2021-му рух на першій черзі Подільського мосту нарешті буде відкрито для автомобілів. Проте очевидно, що кияни очікують не стільки запуск автомобільного сполучення по мосту, як запуск саме поїздів метрополітену по ньому.
Так, в конструкції збудованого мосту є нижній ярус, спеціально призначений для руху поїздів метро.
Там же облаштовано три станції майбутнього метрополітену. На жаль, не зважаючи на те, що будівництво мосту активно триває, проектування метро ще ніхто не розпочав. При цьому, перевантаженість автошляхів у великих містах України з року в рік зростає, а в Києві – особливо.
Як наслідок, окрім дискомфорту для водіїв та пасажирів у вигляді нескінченних заторів, в яких втрачаються мільярди людино-годин, маємо серйозну проблему забрудненості повітря. Розвиток міського громадського транспорту – найефективніший рецепт для вирішення перелічених проблем.
Але для цього потрібні значні фінанси.
Джерелом фінансового ресурсу для таких проектів можуть бути або кошти місцевого бюджету, або кредитні кошти. У свою чергу, для реалізації важливих соціальних та економічних проектів, місцева влада може скористатися не пропозицією комерційних установ, а отримати кредит від міжнародних фінансових організацій.
Вартість та умови кредитування в такому випадку є набагато привабливішими та кращими.
Цей ресурс є також доступний для українських міст. Наразі варто виділити два проекти України спільних з Європейським інвестиційним банком (ЄІБ) та Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР) на розвиток міського громадського транспорту загальною вартістю 800 млн євро. З 2016 року реалізується проект "Міський громадський транспорт України".
Завдяки цьому проекту наші міста оновлюють та розвивають свої парки громадського транспорту і розширюють мережу маршрутів. Загальний обсяг фінансування проекту – 400 млн євро. В грудні 2020 року, Уряд України та ЄІБ підписали угоду "Міський громадський транспорт ІІ".
Загальна сума кредитної лінії складає 200 млн євро.
Ще 200 млн євро планується залучити від ЄБРР.
І Міністерство фінансів закликає зацікавлені міста активно долучатися до проекту. Обсяги фінансування по проектах міжнародних партнерів України можуть бути ще більшими, особливо, якщо мова йде про проекти, які носять великий соціальний та економічний ефект. Наведу приклад інших країн.
ЄІБ виділив кредит в 1,1 млрд євро на модернізацію і розвиток громадського транспорту в двох найбільших містах Єгипту – Каїрі та Александрії.
За рахунок цих коштів буде профінансовано модернізацію трамвайної системи Александрії вартістю 138 млн євро, трансформацію малодіяльної лінії залізниці у гілку метрополітену вартістю 750 млн євро та модернізацію другої лінії метрополітену Каїру вартістю 240 млн євро. Досвід співпраці України зі Світовим банком, ЄБРР та ЄІБ свідчать, що подібні угоди щодо кредитного фінансування таких масштабних проектів на пільгових умовах цілком реальні. Саме фінансовий аспект відіграє найважливішу роль в реалізації проекту будівництва метро, оскільки сучасні технології дозволяють доволі швидко виконувати будівельні роботи за умови їх ритмічного фінансування.
Наприклад, в китайському місті Циндао будівництво метро почалося лише 10 років тому, а першу ділянку відкрили у 2016 році.
На початок 2021 року, мережа метро Циндао має шість ліній загальною довжиною 243 км та налічує 109 станцій.
Для порівняння, Київський метрополітен, якому нещодавно виповнилося 60 років, має три лінії довжиною 70 км та 52 станції. В даній ситуації, очевидно, що знайти джерела фінансування для будівництва четвертої лінії метро досить реально, причому на вигідних умовах, з помірним навантаженням для міського бюджету, розмір якого вже другий рік перевищує 2 млрд євро. Саме тому метро на Троєщину може стати реальністю, якщо цей проект стане дійсно пріоритетним для Києва, адже в цьому районі столиці проживає майже 20% киян. Ефект від запуску метро відчує майже кожен киянин, адже нова лінія метро забере з вулиць десятки тисяч автомобілів.
Це дозволить заощаджувати власний час не лише жителів Троєщини, але й жителів інших частин столиці.
Пам’ятаємо, що час є найціннішим ресурсом, оскільки він не відновлювальний. А термін реалізації будівництва самої лінії метро може бути суттєво скороченим завдяки сучасним технологіям та забезпеченню ритмічного фінансування.

Додати коментар

Користувач:
email:





The euro zone struggles,
Leaders seek to find a fix,
Will it come in time?

- Fin.Org.UA

Новини

19:40 - Понад 2,2 млн українців отримають "зимову тисячу" у нових хвилях виплат
19:30 - ЄС хоче використати заморожені російські активи, щоб надати Україні 90 мільярдів євро
19:00 - За півроку роботи PlayCity заблокувало 2,5 тисячі сайтів
18:50 - В Україні відтермінували запровадження системи "еАкциз"
18:45 - Українці готові витратити чверть доходу на свята – Inweb
18:32 - Підвищення виплат на дітей не вплине на народжуваність – Лібанова
18:15 - Шмигаль розповів про оновлення наглядових рад у ОПК
18:05 - Нацбанк показав курс долара і євро на четвер 4 грудня
17:58 - 4 грудня графіки не зміняться
17:40 - Значна частина держпідтримки агровиробників дісталася великим холдингам – Рахункова палата
17:30 - Виробництво в США у вересні залишилося на незмінному рівні
17:24 - У Києві демонтували 20 тисяч рекламних конструкцій: найчастіше їх знімали з фасадів будівель
17:05 - Експортера зерна оштрафували на пів мільярда: причина
16:50 - Заплатимо через рік: аномально довгі строки оплати в закупівлях
16:40 - Корецький віддав "координацію всіх облгазів" ексменеджеру Ахметова
16:33 - У Раді зняли з розгляду податкові зміни для ФОПів
16:25 - Завозили авто під виглядом гумдопомоги для ЗСУ: на Львівщині викрили схему
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 04.12.2025
15:56 - Оподаткування прибутку банків на 50%: Рада ухвалила законопроєкт
15:45 - Роумінговий безвіз: Vodafone оновлює тарифи
15:17 - Рада ухвалила бюджет на 2026 рік: дефіцит - 18,5% ВВП
15:10 - Зеленський: сьогодні звільнять більшість складу наглядових рад енергетичних держкомпаній
15:01 - Регулятор затвердить нові тарифи для "Укренерго" на 2026 рік: як вони зростуть
14:55 - ЄС вносить Росію до сірого списку за відмивання грошей – Politico
14:51 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ПЕТРОЛ КОНТРАКТ» (АЗК «Баштанка» Миколаївська обл., Баштанський район, Баштанська міська територіальна громада, с. Баштанка, автодорога Дніпро - Миколаїв, 259 км)
14:51 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ПК «ДНІПРОВСЬКИЙ» (Проммайданчика Гуртожиток Дніпропетровська обл., Нікопольський р-н, с. Мозолевське, вул. Центральна, 15)
14:50 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ПЕТРОЛ КОНТРАКТ» (АЗК «Нова Одеса» Миколаївська область, Миколаївський р-н, Новоодеська міська територіальна громада, м. Нова Одеса, вул. Центральна, 50)
14:49 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ПЕТРОЛ КОНТРАКТ» (АЗК «Вознесенськ» Миколаївська область, Вознесенський р-н, Вознесенська міська територіальна громада, м. Вознесенськ, вул. Київська, буд. 242Г)
14:39 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ОМЕГА ТРИ» (Чернігівська область, Чернігівський район, селище Березна, пров. Чернігівський, 8)
14:38 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди УКП «УМАНЬТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО» (Черкаська обл., м. Умань, вул. Гайдамацька, 14)


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32527
Австралійський долар27.812
Така0.34524
Канадський долар30.2642
Юань Женьміньбі5.9747
Чеська крона2.0395
Данська крона6.5908
Гонконгівський долар5.4218
Форинт0.12926
Індійська рупія0.46795
Рупія0.0025381
Новий ізраїльський шекель13.0705
Єна0.27158
Теньге0.083927
Вона0.028815
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.2393
Мексиканське песо2.3116
Молдовський лей2.4829
Новозеландський долар24.2543
Норвезька крона4.1865
Саудівський ріял11.2458
Сінгапурський долар32.6071
Донг0.0016003
Ренд2.47
Шведська крона4.4929
Швейцарський франк52.7279
Бат1.32278
Дирхам ОАЕ11.4908
Туніський динар14.3941
Єгипетський фунт0.887
Фунт стерлінгів56.1347
Долар США42.2034
Сербський динар0.41895
Азербайджанський манат24.8226
Румунський лей9.667
Турецька ліра0.9942
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.5602
Болгарський лев25.169
Євро49.226
Ларі15.6338
Злотий11.6391
Золото177781.4
Срібло2469.78
Платина69461.31
Паладій61532.98

Курси валют, встановлені НБУ на 04.12.2025