Колонка заступника Міністра фінансів Олександра Кави для Ліга.Бізнес, 15.01.2021

15.01.2021 17:54 | Fin.Org.UA за інформацією КМУ

Забезпечити фінансування метро на Троєщину реально – про це йдеться в колонці заступника Міністра фінансів Олександра Кави для Ліга.Бізнес. Історія із будівництвом четвертої лінії метро в Києві, яка більше відома як метро на Троєщину, тягнеться вже не одне десятиліття.
Багато київських міських голів та політиків прийшли до влади на обіцянках його збудувати.
Але незважаючи на велику кількість заяв, обіцянок, зустрічей та підписаних меморандумів цей проект за весь час залишався на стадії обговорень. Особисто я вперше зіткнувся з темою метро на Троєщину ще в 90-х, коли, навчаючись в Києво-Могилянській академії, кожного дня добирався на навчання до кампусу з гуртожитку, що знаходився на вул.
Марини Цвєтаєвої.
Уже тоді говорили, що метро ось-ось почнуть будувати, а на розі проспекту Маяковського та Цвєтаєвої стояла огорожа з логотипом Київметробуда, за якою виднілись тунельні тюбінги для спорудження тунелів метро. Минули десятиліття, а до цього часу будувати метро на Троєщину так і не розпочали.
Більше того, навіть не затверджена проектна документація. Раніше основною перешкодою для початку його будівництва була відсутність нового мосту через Дніпро, яким би пролягала четверта гілка.
Зараз ситуація змінилась. Ще у 2020 році влада Києва обіцяла відкрити для автомобілів першу чергу Подільського мосту.
Хоча обіцянку не дотримали, але велика кількість робіт дійсно була зроблена. Вже кілька місяців технологічний транспорт їздить з одного берега Дніпра на інший через міст, а кияни щовечора бачать освітлення його арки.
Тому є всі підстави вважати, що в 2021-му рух на першій черзі Подільського мосту нарешті буде відкрито для автомобілів. Проте очевидно, що кияни очікують не стільки запуск автомобільного сполучення по мосту, як запуск саме поїздів метрополітену по ньому.
Так, в конструкції збудованого мосту є нижній ярус, спеціально призначений для руху поїздів метро.
Там же облаштовано три станції майбутнього метрополітену. На жаль, не зважаючи на те, що будівництво мосту активно триває, проектування метро ще ніхто не розпочав. При цьому, перевантаженість автошляхів у великих містах України з року в рік зростає, а в Києві – особливо.
Як наслідок, окрім дискомфорту для водіїв та пасажирів у вигляді нескінченних заторів, в яких втрачаються мільярди людино-годин, маємо серйозну проблему забрудненості повітря. Розвиток міського громадського транспорту – найефективніший рецепт для вирішення перелічених проблем.
Але для цього потрібні значні фінанси.
Джерелом фінансового ресурсу для таких проектів можуть бути або кошти місцевого бюджету, або кредитні кошти. У свою чергу, для реалізації важливих соціальних та економічних проектів, місцева влада може скористатися не пропозицією комерційних установ, а отримати кредит від міжнародних фінансових організацій.
Вартість та умови кредитування в такому випадку є набагато привабливішими та кращими.
Цей ресурс є також доступний для українських міст. Наразі варто виділити два проекти України спільних з Європейським інвестиційним банком (ЄІБ) та Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР) на розвиток міського громадського транспорту загальною вартістю 800 млн євро. З 2016 року реалізується проект "Міський громадський транспорт України".
Завдяки цьому проекту наші міста оновлюють та розвивають свої парки громадського транспорту і розширюють мережу маршрутів. Загальний обсяг фінансування проекту – 400 млн євро. В грудні 2020 року, Уряд України та ЄІБ підписали угоду "Міський громадський транспорт ІІ".
Загальна сума кредитної лінії складає 200 млн євро.
Ще 200 млн євро планується залучити від ЄБРР.
І Міністерство фінансів закликає зацікавлені міста активно долучатися до проекту. Обсяги фінансування по проектах міжнародних партнерів України можуть бути ще більшими, особливо, якщо мова йде про проекти, які носять великий соціальний та економічний ефект. Наведу приклад інших країн.
ЄІБ виділив кредит в 1,1 млрд євро на модернізацію і розвиток громадського транспорту в двох найбільших містах Єгипту – Каїрі та Александрії.
За рахунок цих коштів буде профінансовано модернізацію трамвайної системи Александрії вартістю 138 млн євро, трансформацію малодіяльної лінії залізниці у гілку метрополітену вартістю 750 млн євро та модернізацію другої лінії метрополітену Каїру вартістю 240 млн євро. Досвід співпраці України зі Світовим банком, ЄБРР та ЄІБ свідчать, що подібні угоди щодо кредитного фінансування таких масштабних проектів на пільгових умовах цілком реальні. Саме фінансовий аспект відіграє найважливішу роль в реалізації проекту будівництва метро, оскільки сучасні технології дозволяють доволі швидко виконувати будівельні роботи за умови їх ритмічного фінансування.
Наприклад, в китайському місті Циндао будівництво метро почалося лише 10 років тому, а першу ділянку відкрили у 2016 році.
На початок 2021 року, мережа метро Циндао має шість ліній загальною довжиною 243 км та налічує 109 станцій.
Для порівняння, Київський метрополітен, якому нещодавно виповнилося 60 років, має три лінії довжиною 70 км та 52 станції. В даній ситуації, очевидно, що знайти джерела фінансування для будівництва четвертої лінії метро досить реально, причому на вигідних умовах, з помірним навантаженням для міського бюджету, розмір якого вже другий рік перевищує 2 млрд євро. Саме тому метро на Троєщину може стати реальністю, якщо цей проект стане дійсно пріоритетним для Києва, адже в цьому районі столиці проживає майже 20% киян. Ефект від запуску метро відчує майже кожен киянин, адже нова лінія метро забере з вулиць десятки тисяч автомобілів.
Це дозволить заощаджувати власний час не лише жителів Троєщини, але й жителів інших частин столиці.
Пам’ятаємо, що час є найціннішим ресурсом, оскільки він не відновлювальний. А термін реалізації будівництва самої лінії метро може бути суттєво скороченим завдяки сучасним технологіям та забезпеченню ритмічного фінансування.

Додати коментар

Користувач:
email:





Stocks up and down swing,
Money flows in and out quick,
Market chaos reigns.

- Fin.Org.UA

Новини

18:10 - Україна отримає 70 генераторів від Іспанії в рамках енергетичної допомоги
17:40 - Шість російських регіонів "проїли" резерви
17:30 - В Києві заборонили рух Подільським мостом з правого берега на лівий під час повітряних тривог
17:05 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро у вівторок 21 жовтня
17:00 - Влада знизить податок для 350 тисяч водіїв та кур’єрів
16:55 - На Львівщині побудують новий завод мінеральних вод
16:50 - Експерти визначили, які легковики найчастіше купують приватні особи та підприємства
16:40 - Роботодавці з 2026 року можуть отримати повну компенсацію за адаптацію робочих місць для людей з інвалідністю
16:17 - Україна у 2025 році відкрила нові ринки для експорту агропродукції: подробиці
16:16 - НБУ про чергове підвищення податку для банків: держбанкам знадобиться докапіталізація
16:10 - Податкова розповіла, хто забезпечив найбільші надходження до держбюджету
16:00 - В Україні побільшало пропозицій оренди житла: що з цінами
15:50 - Цена нефти может потерять ещё 15% до конца года
15:41 - На ринку небанківських фінансових послуг з’явилися два нові гравці
15:37 - Найбільший московитський виробник титану переходить на скорочений робочий тиждень
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 21.10.2025
15:30 - Українська кукурудза послабила позиції на ринку ЄС: яка причина
15:05 - московія атакувала збагачувальну фабрику ДТЕК на Дніпропетровщині
15:00 - Уряд виділив 6 мільярдів гривень з резервного фонду: на що вони підуть
14:52 - ВАКС у 15 разів зменшив заставу ексзаступнику голови Верховного Суду, САП оскаржить
14:45 - Первинне та вторинне житло в Україні: яка ситуація з цінами та попитом
14:20 - У однієї з найбільших металургійних компаній московії обвалився прибуток і попит
14:15 - Херсон: для забезпечення Острову треба більше людей, ніж там є
13:37 - В Міненерго пояснили, як визначається додатковий імпорт газу для України
13:30 - На приватизацію виставили завод, яким володів Дерипаска
13:20 - Львів став першим в Україні, де штрафи за паркування з'являтимуться в "Дії"
13:12 - Право на податкову знижку: приклад розрахунку податкової знижки за витратами на навчання за 2024 рік
13:10 - Про підстави для припинення дії ліцензії на право роздрібної торгівлі підакцизними товарами
13:10 - Крипторынок отскочил от 200-дневки, подтвердив бычий тренд
13:09 - Особливості звільнення платників єдиного податку – юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців від сплати земельного податку


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32201
Австралійський долар27.1
Така0.34291
Канадський долар29.7432
Юань Женьміньбі5.8617
Чеська крона2.0038
Данська крона6.516
Гонконгівський долар5.3739
Форинт0.12493
Індійська рупія0.47489
Рупія0.0025189
Новий ізраїльський шекель12.6168
Єна0.27701
Теньге0.077577
Вона0.029333
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.8795
Мексиканське песо2.2702
Молдовський лей2.4731
Новозеландський долар23.9202
Норвезька крона4.1431
Саудівський ріял11.1333
Сінгапурський долар32.2519
Донг0.001585
Ренд2.4099
Шведська крона4.4277
Швейцарський франк52.6763
Бат1.27707
Дирхам ОАЕ11.3688
Туніський динар14.2738
Єгипетський фунт0.8793
Фунт стерлінгів55.9913
Долар США41.7565
Сербський динар0.41505
Азербайджанський манат24.567
Румунський лей9.5627
Турецька ліра0.9952
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0286
Болгарський лев24.8817
Євро48.663
Ларі15.3975
Злотий11.4605
Золото178354.96
Срібло2172.31
Платина67512.74
Паладій60738.59

Курси валют, встановлені НБУ на 21.10.2025