Життя після 2024: яке майбутнє української ГТС

13.01.2021 20:11 | Економічна правда

Автор: Сергій Макогон, генеральний директор Оператора ГТС України

2020 рік був незвичним для багатьох країн і цілих галузей. На тлі COVID-19 ми спостерігали не тільки падіння виробництва, а й переосмислення багатьма країнами свого економічного циклу й управління ключовими ресурсами.

Природний газ все ще залишається одним з ключових першоджерел енергії для Європи, але ми спостерігаємо великі зміни в тому, як саме він використовується і транспортується.

Це означає, що Україна, яка забезпечує транзит газу в Європу, має враховувати нові тренди та швидко до них адаптуватися.

У 2020 році “Газпром” скоротив транзит через Україну на 38% до 55,8 млрд м3. Це багато чи мало?

З одного боку, “Газпром” сплатив за потужності у розмірі 65 млрд м3, бо у контракті Україна домоглася присутності норми “качай або плати”.

З іншого, це найменший показник за останні 30 років. Навіть у 2014-му, коли “Газпром” докладав усіх зусиль для зниження поставок газу в ЄС, щоб не допустити реверсу газу з Європи в Україну, транзит склав 62 млрд м3.

При проєктній потужності газотранспортної системи в 146 млрд м3 транзиту, це означає завантаження ГТС менше ніж на 30%. Такими є нові реалії нашого транзиту.

Загрози будівництва обхідних газопроводів

Поточний контракт гарантує Україні близько 7 млрд доларів доходу. Беручи участь в усіх тристоронніх переговорах з РФ, я чітко пам’ятаю, що до середини грудня 2019 року позиція представників російської сторони була чітка – транзиту через Україну після 2019 року не буде зовсім.

Тільки потужна підтримка ЄС і США, а також сильна переговорна позиція України (арбітражні розгляди, заповнені сховища газу та проведені реформи на ринку газу, включно з відділенням Оператора ГТС), дозволили українській стороні отримати новий п’ятирічний контракт з істотними обсягами транзиту.

Переломним фактором тоді стали санкції США проти обхідного газопроводу “Північний Потік-2”, чергового політичного проєкту Росії. Це перемога 2019-го, але 2024-й – не за горами, і ми зобов’язані планувати наступні кроки.

Нові санкції США, прийняті Конгресом на початку січня 2021 року, мають поставити фінальну крапку в цьому політично заангажованому проєкті.

Але загрозою для українського транзиту є не тільки “Північний потік-2”. “Газпром” активно добудовує нові обхідні газопроводи у Південній Європі. У 2020 році була запущена перша черга “Турецького Потоку-1”, у 2021-му може вийти на проєктний режим роботи “Турецький потік-2” разом зі своїми продовженнями через Болгарію і Сербію. Це може призвести до втрати транзиту до 15 млрд м3 – обсяги, які раніше йшли в Угорщину, Сербію і Хорватію.

На жаль, інші російські видобувні компанії або постачальники з Середньої Азії не мають можливості експортувати газ в ЄС через Україну.

Нові можливості для газотранспортної системи

Ми розуміємо, що бізнес-середовище змінилося, і, ймовірно, обсягів транзиту через Україну в 90-100 млрд м3 вже не буде, якщо істотно не зміняться попит в Європі або геополітика в регіоні.

Тому наші ключові завдання на найближчі п’ять років – оптимізація газотранспортної системи відповідно до потреб ринку і пошук нових можливостей для додаткового завантаження ГТС або зниження витрат при існуючому.

Наприклад, завантаження ГТС можливе за рахунок залучення до транзиту альтернативних постачальників з Російської Федерації та Середньої Азії. Не варто очікувати, що Кремль дозволить вільний експорт газу в Європу.

Потрібно докласти зусиль, щоб європейські антимонопольні органи забезпечили доступ цих додаткових постачальників газу на європейські ринки. Це і справедливо, і в інтересах підвищення конкуренції з точки зору диверсифікації джерел енергоресурсів.

Важливим стратегічним завданням Оператора ГТС України залишається безпека та доступність поставок газу всередині України. Кажуть, що бідніші країни стурбовані енергетичною безпекою, у той час як більш заможні зосереджені на sustainability.

Це логічно, тому що ми повинні не просто забезпечити фізичне постачання природного газу, який є ключовим ресурсом для опалення та промисловості, а й переконатися, що ціна цього ресурсу і наші витрати на його транспортування є оптимальними.

Нам потрібен не газ за всяку ціну, а доступний газ без політичних зобов’язань. Найкращий варіант розвитку подій – зростання власного видобутку газу.

Якщо внутрішній видобуток буде розвиватися належним чином, то Україна зможе не тільки покрити власні потреби, а й бути більш маневреною у частині закупівель газу, імпорту, експорту та використання потенціалу сховищ газу.

Збільшення обсягів видобутку українського газу – це ще один фактор оптимістичнішого майбутнього для Оператора ГТС України.

Ще одним перспективним напрямком використання ГТС є транспортування відновлюваних газів, таких як водень і біометан.

ЄС в межах “зеленого переходу” активно розвиває напрямок вуглецево-нейтральних газів, і Україна може зайняти гідне місце серед постачальників такого ресурсу в Європу.

Важливо, щоб Україна після загальних політичних декларацій на самому ранньому етапі активно долучилася до роботи європейських колег з визначення ринкової моделі циклу виробництва декарбонізованих газів, регуляторної бази всього циклу, включаючи транзит/внутрішнє транспортування, і технологічні особливості використання нових ресурсів.

Усі розрахунки за кліматичними програмами у світі не виключають газ у найближчому майбутньому, а позиціонують його як перехідне паливо між вугіллям і нафтою до відновлюваних джерел енергії.

Особливо це актуально для країн з наявною газовою інфраструктурою, тепловою генерацією на вугіллі, складними кліматичними умовами і більш низьким рівнем розвитку економіки.

Українська ГТС готова стати потужною базою і для “зеленого енергопереходу” країни. Першим кроком має стати зниження викидів СО2 за рахунок більш активного використання газу на теплових станціях замість вугілля.

Ще один європейський тренд – створення балансуючих потужностей на базі газових електростанцій.

Більш екологічною альтернативою є також використання транспорту на газі. Сьогодні метан може активно використовуватися як перехідне газомоторне паливо.

Це дозволить Україні знизити залежність від дизеля, який більш ніж на 80% імпортується, в першу чергу з Росії та Білорусі.

Безумовно, багато в чому майбутнє газотранспортної системи України залежить від здатності зберегти обсяги транзиту газу. Цей фактор є одним з вирішальних, але не визначальним.

Енергетика змінюється, з’являються нові напрямки й можливості. Вони знижують вплив “Газпрому” та створюють перспективи для української ГТС.

Сьогодні наше ключове завдання – підготуватися до різних сценаріїв після завершення транзитного контракту та використовувати всі можливості. Саме над цим працює менеджмент компанії разом з акціонером та іншими стейкхолдерами.

Це відображено у корпоративній стратегії розвитку бізнесу і вже реалізується у межах стратегічних ініціатив і проектів. Усередині кожної кризової ситуації, кожного виклику – перспектива, і ми робимо все, щоб використовувати її максимально.

Оригінальний матеріал опубліковано 13 січня 2021 року на Економічній правді

Додати коментар

Користувач:
email:





Ринок фінансів
Треба знати, щоб заробити
Багатство для себе.

- Fin.Org.UA

Новини

15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 25.11.2025
15:06 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «Укргазвидобування» філія ГПУ «Шебелинкагазвидобування» (св. №№668, 669, 675, 676, 679 Шебелинського ГКР)
15:06 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ФРАНКО ПОРТО» (Київська обл., м. Переяслав, вул. Обїзна, 8)
15:05 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «Укргазвидобування» філія ГПУ «Шебелинкагазвидобування» (св. №№664, 667, 670, 674 Шебелинського ГКР)
15:04 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «Укргазвидобування» філія ГПУ «Шебелинкагазвидобування» (св. №№130, 132, 518, 524, 525, 526, 527, 528, 529 Медведівського ГКР)
15:03 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ПІВДЕНЬ ЛОДЖИСТІКС» (Одеська обл., м. Одеса, вул. Дальницька, 23/4)
15:02 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «УКРГАЗВИДОБУВАННЯ» ФІЛІЯ ГПУ «ПОЛТАВАГАЗВИДОБУВАННЯ» (Полтавська область, Полтавський район, , Машівська селищна ТГ, с. Базилівщина)
15:01 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «УКРГАЗВИДОБУВАННЯ» ФІЛІЯ ГПУ «ПОЛТАВАГАЗВИДОБУВАННЯ» (Полтавська область, Миргородський район, Гадяцька міська ТГ, м. Гадяч)
15:00 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «УКРГАЗВИДОБУВАННЯ» ФІЛІЯ ГПУ «ПОЛТАВАГАЗВИДОБУВАННЯ» (Полтавська область, Миргородський район, Лохвицька міська ТГ, поблизу с. Долинка)
14:59 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «УКРГАЗВИДОБУВАННЯ» ФІЛІЯ ГПУ «ПОЛТАВАГАЗВИДОБУВАННЯ» (Полтавська область, Миргородський район, в межах адміністративного підпорядкування Краснолуцької сільської територіальної)
14:58 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ВЕРОС» (Київська обл., Бориспільський р-н, с. Проців, вул. Барвінкова, 1)
14:57 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ “ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА” (Рівненська область, Рівненський район, с Зоря, вул. Промислова-1)
14:56 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди КОМАРГОРОДСЬКЕ ВПУ (Вінницька обл., Гайсинський р-н, село Ольгопіль, вулиця Шляхова, 125)
14:55 - Ціни на газ у Європі рекордно впали на тлі перемовин України та США
14:50 - «Доступні кредити 5-7-9%»: щотижнева статистика
14:42 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди_ ПП «ІСТВІН» (Вінницька обл., Вінницький р-н, місто Вінниця, вул. Пирогова, будинок № 21)
14:41 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ПЕТРОЛ КОНТРАКТ» (Автозаправний комплекс Херсонська обл., Херсонський р-н, Чорнобаївська сільська територіальна громада, с. Чорнобаївка, автодорога Одеса-Мелітополь-Новоазовськ 207км+500м)
14:40 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
14:40 - Правоохоронці затримали хабарників з Держпраці: які схеми викрили
14:39 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ВАДАРТ ГРУП» (Харківська область, місто Харків, проспект Героїв Харкова, 199)
14:37 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ПРЕМІУМ ФЛЕКС УКРАЇНА» (Київська область, місто Біла Церква, вулиця Івана Кожедуба, будинок 361, приміщення 1)
14:36 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «Укргазвидобування» (Львівське відділення філії УкрНДІгаз, Львівська область, м. Львів)
14:26 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ПП «АЗС-БУДЦЕНТР» (Кіровоградська область, Кропивницькийр-н , Соколівська територіальна громада, с. Соколівське, вул. Шосейна, 45)
14:24 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ПРАТ “ЧЕРНІГІВСЬКЕ ПЛЕМПІДПРИЄМСТВО” (Чернігівська область, Чернігівський район, с. Довжик, вул. Чернігівська, буд. 16А)
14:23 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди НОВОПРАЗЬКИЙ ЛІЦЕЙ №2 (Кіровоградська область, Олександрійський район, Новопразька ТГ, селище Нова Прага, вулиця Миру, будинок 101)
14:16 - Одеський виробник автоцистерн повідомив про пошкодження заводу в результаті атаки московія
14:05 - Необгрунтовані активи: з екскерівника податкової стягнуть п’ять мільйонів гривень
13:55 - Держава профінансує два індустріальні парки на 81 мільйон
13:46 - В уряді обговорюють два сценарії відкриття лотерейного ринку
13:35 - Українські акції на біржах у Європі підскочили на тлі переговорів про мирний план


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32461
Австралійський долар27.3486
Така0.34626
Канадський долар30.042
Юань Женьміньбі5.9648
Чеська крона2.0238
Данська крона6.5498
Гонконгівський долар5.4446
Форинт0.127871
Індійська рупія0.47481
Рупія0.0025374
Новий ізраїльський шекель12.9366
Єна0.27012
Теньге0.081554
Вона0.028701
Ліванський фунт0.000473
Малайзійський ринггіт10.2341
Мексиканське песо2.2981
Молдовський лей2.4752
Новозеландський долар23.7745
Норвезька крона4.1468
Саудівський ріял11.2972
Сінгапурський долар32.4883
Донг0.0016065
Ренд2.4513
Шведська крона4.4449
Швейцарський франк52.4754
Бат1.30482
Дирхам ОАЕ11.5362
Туніський динар14.3442
Єгипетський фунт0.8871
Фунт стерлінгів55.5488
Долар США42.3713
Сербський динар0.41697
Азербайджанський манат24.9214
Румунський лей9.6159
Турецька ліра0.9984
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.4641
Болгарський лев25.0096
Євро48.9177
Ларі15.671
Злотий11.5607
Золото172809.65
Срібло2129.12
Платина65224.26
Паладій58735.52

Курси валют, встановлені НБУ на 25.11.2025