Життя після 2024: яке майбутнє української ГТС

13.01.2021 20:11 | Економічна правда

Автор: Сергій Макогон, генеральний директор Оператора ГТС України

2020 рік був незвичним для багатьох країн і цілих галузей. На тлі COVID-19 ми спостерігали не тільки падіння виробництва, а й переосмислення багатьма країнами свого економічного циклу й управління ключовими ресурсами.

Природний газ все ще залишається одним з ключових першоджерел енергії для Європи, але ми спостерігаємо великі зміни в тому, як саме він використовується і транспортується.

Це означає, що Україна, яка забезпечує транзит газу в Європу, має враховувати нові тренди та швидко до них адаптуватися.

У 2020 році “Газпром” скоротив транзит через Україну на 38% до 55,8 млрд м3. Це багато чи мало?

З одного боку, “Газпром” сплатив за потужності у розмірі 65 млрд м3, бо у контракті Україна домоглася присутності норми “качай або плати”.

З іншого, це найменший показник за останні 30 років. Навіть у 2014-му, коли “Газпром” докладав усіх зусиль для зниження поставок газу в ЄС, щоб не допустити реверсу газу з Європи в Україну, транзит склав 62 млрд м3.

При проєктній потужності газотранспортної системи в 146 млрд м3 транзиту, це означає завантаження ГТС менше ніж на 30%. Такими є нові реалії нашого транзиту.

Загрози будівництва обхідних газопроводів

Поточний контракт гарантує Україні близько 7 млрд доларів доходу. Беручи участь в усіх тристоронніх переговорах з РФ, я чітко пам’ятаю, що до середини грудня 2019 року позиція представників російської сторони була чітка – транзиту через Україну після 2019 року не буде зовсім.

Тільки потужна підтримка ЄС і США, а також сильна переговорна позиція України (арбітражні розгляди, заповнені сховища газу та проведені реформи на ринку газу, включно з відділенням Оператора ГТС), дозволили українській стороні отримати новий п’ятирічний контракт з істотними обсягами транзиту.

Переломним фактором тоді стали санкції США проти обхідного газопроводу “Північний Потік-2”, чергового політичного проєкту Росії. Це перемога 2019-го, але 2024-й – не за горами, і ми зобов’язані планувати наступні кроки.

Нові санкції США, прийняті Конгресом на початку січня 2021 року, мають поставити фінальну крапку в цьому політично заангажованому проєкті.

Але загрозою для українського транзиту є не тільки “Північний потік-2”. “Газпром” активно добудовує нові обхідні газопроводи у Південній Європі. У 2020 році була запущена перша черга “Турецького Потоку-1”, у 2021-му може вийти на проєктний режим роботи “Турецький потік-2” разом зі своїми продовженнями через Болгарію і Сербію. Це може призвести до втрати транзиту до 15 млрд м3 – обсяги, які раніше йшли в Угорщину, Сербію і Хорватію.

На жаль, інші російські видобувні компанії або постачальники з Середньої Азії не мають можливості експортувати газ в ЄС через Україну.

Нові можливості для газотранспортної системи

Ми розуміємо, що бізнес-середовище змінилося, і, ймовірно, обсягів транзиту через Україну в 90-100 млрд м3 вже не буде, якщо істотно не зміняться попит в Європі або геополітика в регіоні.

Тому наші ключові завдання на найближчі п’ять років – оптимізація газотранспортної системи відповідно до потреб ринку і пошук нових можливостей для додаткового завантаження ГТС або зниження витрат при існуючому.

Наприклад, завантаження ГТС можливе за рахунок залучення до транзиту альтернативних постачальників з Російської Федерації та Середньої Азії. Не варто очікувати, що Кремль дозволить вільний експорт газу в Європу.

Потрібно докласти зусиль, щоб європейські антимонопольні органи забезпечили доступ цих додаткових постачальників газу на європейські ринки. Це і справедливо, і в інтересах підвищення конкуренції з точки зору диверсифікації джерел енергоресурсів.

Важливим стратегічним завданням Оператора ГТС України залишається безпека та доступність поставок газу всередині України. Кажуть, що бідніші країни стурбовані енергетичною безпекою, у той час як більш заможні зосереджені на sustainability.

Це логічно, тому що ми повинні не просто забезпечити фізичне постачання природного газу, який є ключовим ресурсом для опалення та промисловості, а й переконатися, що ціна цього ресурсу і наші витрати на його транспортування є оптимальними.

Нам потрібен не газ за всяку ціну, а доступний газ без політичних зобов’язань. Найкращий варіант розвитку подій – зростання власного видобутку газу.

Якщо внутрішній видобуток буде розвиватися належним чином, то Україна зможе не тільки покрити власні потреби, а й бути більш маневреною у частині закупівель газу, імпорту, експорту та використання потенціалу сховищ газу.

Збільшення обсягів видобутку українського газу – це ще один фактор оптимістичнішого майбутнього для Оператора ГТС України.

Ще одним перспективним напрямком використання ГТС є транспортування відновлюваних газів, таких як водень і біометан.

ЄС в межах “зеленого переходу” активно розвиває напрямок вуглецево-нейтральних газів, і Україна може зайняти гідне місце серед постачальників такого ресурсу в Європу.

Важливо, щоб Україна після загальних політичних декларацій на самому ранньому етапі активно долучилася до роботи європейських колег з визначення ринкової моделі циклу виробництва декарбонізованих газів, регуляторної бази всього циклу, включаючи транзит/внутрішнє транспортування, і технологічні особливості використання нових ресурсів.

Усі розрахунки за кліматичними програмами у світі не виключають газ у найближчому майбутньому, а позиціонують його як перехідне паливо між вугіллям і нафтою до відновлюваних джерел енергії.

Особливо це актуально для країн з наявною газовою інфраструктурою, тепловою генерацією на вугіллі, складними кліматичними умовами і більш низьким рівнем розвитку економіки.

Українська ГТС готова стати потужною базою і для “зеленого енергопереходу” країни. Першим кроком має стати зниження викидів СО2 за рахунок більш активного використання газу на теплових станціях замість вугілля.

Ще один європейський тренд – створення балансуючих потужностей на базі газових електростанцій.

Більш екологічною альтернативою є також використання транспорту на газі. Сьогодні метан може активно використовуватися як перехідне газомоторне паливо.

Це дозволить Україні знизити залежність від дизеля, який більш ніж на 80% імпортується, в першу чергу з Росії та Білорусі.

Безумовно, багато в чому майбутнє газотранспортної системи України залежить від здатності зберегти обсяги транзиту газу. Цей фактор є одним з вирішальних, але не визначальним.

Енергетика змінюється, з’являються нові напрямки й можливості. Вони знижують вплив “Газпрому” та створюють перспективи для української ГТС.

Сьогодні наше ключове завдання – підготуватися до різних сценаріїв після завершення транзитного контракту та використовувати всі можливості. Саме над цим працює менеджмент компанії разом з акціонером та іншими стейкхолдерами.

Це відображено у корпоративній стратегії розвитку бізнесу і вже реалізується у межах стратегічних ініціатив і проектів. Усередині кожної кризової ситуації, кожного виклику – перспектива, і ми робимо все, щоб використовувати її максимально.

Оригінальний матеріал опубліковано 13 січня 2021 року на Економічній правді

Додати коментар

Користувач:
email:





Market cycle spins,
Bull and bear runs come and go,
Long-term gains endure.

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 15 липня: величезні пенсії для деяких українців, дешеві авто для чиновників
20:30 - Инфляционные данные из США ослабили надежды на снижение ставки
20:26 - Данська компанія допомагає росіянам вивозити зерно з окупованого Бердянська – ЗМІ
19:54 - Будівництво електростанцій: Казахстан вирішив відмовитися від послуг московії
19:15 - Чиновники "за копійки" купують авто: журналісти виявили сотні таких випадків
18:55 - В Україні відновили понад 50% генерації, пошкодженої атаками московія
18:40 - Інвестиційний фонд відбудови: США та Україна почали шукати адміністратора
18:14 - Тривала відбудова у Бучі: для багатоповерхівки замовили додаткових робіт на 30 мільйонів
17:55 - Стимулы просочились: Китайская экономика демонстрирует ускорение
17:50 - НБУ застосував заходи впливу до двох страховиків та фінкомпанії: що вони передбачають
17:26 - Нацбанк показав курс долара та євро на середу 16 липня
17:10 - Wizz Air Abu Dhabi припиняє роботу: в чому причина
16:50 - Китай обіцяє посилити підтримку московії після санкційних погроз від Трампа – росЗМІ
16:45 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
16:45 - Ушестеро дорожче: ФДМУ продав будівлю держінституту у Києві
16:40 - США та Україна розпочали пошук адміністратора для Інвестиційного фонду відбудови
16:20 - В Україні викрили масштабне виробництво підробок агрохімії під виглядом товарів відомих брендів
16:05 - Перевершити найрозумніших людей: Цукерберг витратить сотні мільярдів на "суперінтелект"
16:00 - Санкції без доказів
15:45 - Україна різко скоротила експорт молочної продукції до ЄС
15:40 - До двох страховиків та фінансової компанії застосовано заходи впливу
15:35 - У Києві хочуть суттєво наростити встановлення будинкових лічильників тепла
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 16.07.2025
15:14 - Дайджест НКЦПФР: динаміка торгів цінними паперами — червень 2025
15:10 - Мінфін спрямував на соцвиплати 191,5 мільярда: на що пішли кошти
14:59 - В Україні змінилися показники продажів пального на АЗС
14:55 - Поліція заплатила 63 долари харків'янці за порноконтент: жінці присудили 3 роки
14:45 - Порядок реєстрації колекторських компаній буде оновлено
14:43 - Повідомлення про оприлюднення проєкту проєкт постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 459 і від 24 лютого 2016 р. № 117”
14:41 - Чверть російських вугільних підприємств – під загрозою закриття


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32262
Австралійський долар27.4388
Така0.3462
Канадський долар30.5531
Юань Женьміньбі5.8286
Чеська крона1.9778
Данська крона6.5389
Гонконгівський долар5.3275
Форинт0.121849
Індійська рупія0.4873
Рупія0.0025708
Новий ізраїльський шекель12.4958
Єна0.28273
Теньге0.079526
Вона0.03028
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.86
Мексиканське песо2.2357
Молдовський лей2.4699
Новозеландський долар25.0592
Норвезька крона4.1122
Саудівський ріял11.1505
Сінгапурський долар32.6243
Донг0.0016003
Ренд2.347
Шведська крона4.3311
Швейцарський франк52.4863
Бат1.28827
Дирхам ОАЕ11.3858
Туніський динар14.469
Єгипетський фунт0.8463
Фунт стерлінгів56.2243
Долар США41.8211
Сербський динар0.4167
Азербайджанський манат24.5963
Румунський лей9.6083
Турецька ліра1.0399
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.1776
Болгарський лев24.9604
Євро48.8031
Ларі15.4208
Злотий11.4701
Золото140316.48
Срібло1600.51
Платина58115.86
Паладій50821.42

Курси валют, встановлені НБУ на 16.07.2025