Життя після 2024: яке майбутнє української ГТС

13.01.2021 20:11 | Економічна правда

Автор: Сергій Макогон, генеральний директор Оператора ГТС України

2020 рік був незвичним для багатьох країн і цілих галузей. На тлі COVID-19 ми спостерігали не тільки падіння виробництва, а й переосмислення багатьма країнами свого економічного циклу й управління ключовими ресурсами.

Природний газ все ще залишається одним з ключових першоджерел енергії для Європи, але ми спостерігаємо великі зміни в тому, як саме він використовується і транспортується.

Це означає, що Україна, яка забезпечує транзит газу в Європу, має враховувати нові тренди та швидко до них адаптуватися.

У 2020 році “Газпром” скоротив транзит через Україну на 38% до 55,8 млрд м3. Це багато чи мало?

З одного боку, “Газпром” сплатив за потужності у розмірі 65 млрд м3, бо у контракті Україна домоглася присутності норми “качай або плати”.

З іншого, це найменший показник за останні 30 років. Навіть у 2014-му, коли “Газпром” докладав усіх зусиль для зниження поставок газу в ЄС, щоб не допустити реверсу газу з Європи в Україну, транзит склав 62 млрд м3.

При проєктній потужності газотранспортної системи в 146 млрд м3 транзиту, це означає завантаження ГТС менше ніж на 30%. Такими є нові реалії нашого транзиту.

Загрози будівництва обхідних газопроводів

Поточний контракт гарантує Україні близько 7 млрд доларів доходу. Беручи участь в усіх тристоронніх переговорах з РФ, я чітко пам’ятаю, що до середини грудня 2019 року позиція представників російської сторони була чітка – транзиту через Україну після 2019 року не буде зовсім.

Тільки потужна підтримка ЄС і США, а також сильна переговорна позиція України (арбітражні розгляди, заповнені сховища газу та проведені реформи на ринку газу, включно з відділенням Оператора ГТС), дозволили українській стороні отримати новий п’ятирічний контракт з істотними обсягами транзиту.

Переломним фактором тоді стали санкції США проти обхідного газопроводу “Північний Потік-2”, чергового політичного проєкту Росії. Це перемога 2019-го, але 2024-й – не за горами, і ми зобов’язані планувати наступні кроки.

Нові санкції США, прийняті Конгресом на початку січня 2021 року, мають поставити фінальну крапку в цьому політично заангажованому проєкті.

Але загрозою для українського транзиту є не тільки “Північний потік-2”. “Газпром” активно добудовує нові обхідні газопроводи у Південній Європі. У 2020 році була запущена перша черга “Турецького Потоку-1”, у 2021-му може вийти на проєктний режим роботи “Турецький потік-2” разом зі своїми продовженнями через Болгарію і Сербію. Це може призвести до втрати транзиту до 15 млрд м3 – обсяги, які раніше йшли в Угорщину, Сербію і Хорватію.

На жаль, інші російські видобувні компанії або постачальники з Середньої Азії не мають можливості експортувати газ в ЄС через Україну.

Нові можливості для газотранспортної системи

Ми розуміємо, що бізнес-середовище змінилося, і, ймовірно, обсягів транзиту через Україну в 90-100 млрд м3 вже не буде, якщо істотно не зміняться попит в Європі або геополітика в регіоні.

Тому наші ключові завдання на найближчі п’ять років – оптимізація газотранспортної системи відповідно до потреб ринку і пошук нових можливостей для додаткового завантаження ГТС або зниження витрат при існуючому.

Наприклад, завантаження ГТС можливе за рахунок залучення до транзиту альтернативних постачальників з Російської Федерації та Середньої Азії. Не варто очікувати, що Кремль дозволить вільний експорт газу в Європу.

Потрібно докласти зусиль, щоб європейські антимонопольні органи забезпечили доступ цих додаткових постачальників газу на європейські ринки. Це і справедливо, і в інтересах підвищення конкуренції з точки зору диверсифікації джерел енергоресурсів.

Важливим стратегічним завданням Оператора ГТС України залишається безпека та доступність поставок газу всередині України. Кажуть, що бідніші країни стурбовані енергетичною безпекою, у той час як більш заможні зосереджені на sustainability.

Це логічно, тому що ми повинні не просто забезпечити фізичне постачання природного газу, який є ключовим ресурсом для опалення та промисловості, а й переконатися, що ціна цього ресурсу і наші витрати на його транспортування є оптимальними.

Нам потрібен не газ за всяку ціну, а доступний газ без політичних зобов’язань. Найкращий варіант розвитку подій – зростання власного видобутку газу.

Якщо внутрішній видобуток буде розвиватися належним чином, то Україна зможе не тільки покрити власні потреби, а й бути більш маневреною у частині закупівель газу, імпорту, експорту та використання потенціалу сховищ газу.

Збільшення обсягів видобутку українського газу – це ще один фактор оптимістичнішого майбутнього для Оператора ГТС України.

Ще одним перспективним напрямком використання ГТС є транспортування відновлюваних газів, таких як водень і біометан.

ЄС в межах “зеленого переходу” активно розвиває напрямок вуглецево-нейтральних газів, і Україна може зайняти гідне місце серед постачальників такого ресурсу в Європу.

Важливо, щоб Україна після загальних політичних декларацій на самому ранньому етапі активно долучилася до роботи європейських колег з визначення ринкової моделі циклу виробництва декарбонізованих газів, регуляторної бази всього циклу, включаючи транзит/внутрішнє транспортування, і технологічні особливості використання нових ресурсів.

Усі розрахунки за кліматичними програмами у світі не виключають газ у найближчому майбутньому, а позиціонують його як перехідне паливо між вугіллям і нафтою до відновлюваних джерел енергії.

Особливо це актуально для країн з наявною газовою інфраструктурою, тепловою генерацією на вугіллі, складними кліматичними умовами і більш низьким рівнем розвитку економіки.

Українська ГТС готова стати потужною базою і для “зеленого енергопереходу” країни. Першим кроком має стати зниження викидів СО2 за рахунок більш активного використання газу на теплових станціях замість вугілля.

Ще один європейський тренд – створення балансуючих потужностей на базі газових електростанцій.

Більш екологічною альтернативою є також використання транспорту на газі. Сьогодні метан може активно використовуватися як перехідне газомоторне паливо.

Це дозволить Україні знизити залежність від дизеля, який більш ніж на 80% імпортується, в першу чергу з Росії та Білорусі.

Безумовно, багато в чому майбутнє газотранспортної системи України залежить від здатності зберегти обсяги транзиту газу. Цей фактор є одним з вирішальних, але не визначальним.

Енергетика змінюється, з’являються нові напрямки й можливості. Вони знижують вплив “Газпрому” та створюють перспективи для української ГТС.

Сьогодні наше ключове завдання – підготуватися до різних сценаріїв після завершення транзитного контракту та використовувати всі можливості. Саме над цим працює менеджмент компанії разом з акціонером та іншими стейкхолдерами.

Це відображено у корпоративній стратегії розвитку бізнесу і вже реалізується у межах стратегічних ініціатив і проектів. Усередині кожної кризової ситуації, кожного виклику – перспектива, і ми робимо все, щоб використовувати її максимально.

Оригінальний матеріал опубліковано 13 січня 2021 року на Економічній правді

Додати коментар

Користувач:
email:





Ціна акцій росте,
Інвестиції приносять,
Багатство розквітає.

- Fin.Org.UA

Новини

11:08 - Сплачуєте податкові платежі – правильно заповнюйте реквізити платіжної інструкції!
11:07 - Сервіс «Пульс» - оперативна допомога платникам у вирішенні проблемних питань
11:05 - Реквізити бюджетних рахунків та рахунків для сплати єдиного внеску
11:04 - Переваги працівників, чия праця задекларована
11:03 - Отримання електронних довірчих послуг у КНЕДП ДПС України фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність
11:01 - НСД: сучасна модель управління людськими ресурсами
11:00 - Леся Карнаух: За 10 місяців року до бюджету надійшло понад 1 трлн грн податків та зборів, які контролює ДПС
10:58 - Звільнення від сплати земельного податку: фізична особа подає документ, що посвідчує право застосування пільги
10:42 - Список сільськогосподарських товаровиробників в розрізі уповноважених банків, які отримали часткову компенсацію вартості за придбану вітчизняну техніку та обладнання для агропромислового комплексу за вересень 2025 року
10:20 - Нафта московія знаходить менше покупців у Китаї після удару санкцій
10:10 - Участь Мінекономіки у роботі Верховної Ради України 29 жовтня 2025 року
09:43 - Агентство Fitch підтвердило рейтинги трьом українським банкам
09:35 - Ціни на нафту відреагували на рішення ОПЕК+ утриматися від підвищення видобутку
09:30 - "ШІ для бізнесу". Google запускає безкоштовну практичну програму для підприємців
09:30 - Інвестиції в Україну в жовтні 2025: Новий етап екологічної трансформації та відновлення
09:00 - Українці придбали рекордну кількість нових авто: рейтинг очолив китайський бренд
09:00 - Інвестиційні можливості на американському фондовому ринку: аналіз звітності та прогнози на листопад 2025 року
08:30 - Бюджети окупованих громад: куди йдуть кошти
08:00 - "Пряник ухвалили, а батіг – ні". В Україні облаштують сімейні парковки
00:56 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ПРАВДА» (Одеська область, Роздільнянський район, селище Затишшя, вул. Садова)
00:55 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди Апостолівська дільниця Нікопольського УЕГГ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ФІЛІЇ ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» (Дніпропетровська обл, Криворізький район, м. Апостолове, вул. Відродження, 109)
00:55 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ЮД К» (м. Дніпро, проспект Богдана Хмельницького, 147)
00:54 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ТД «МАШМЕТ» (Дніпропетровська обл., Криворізький район, селище Софіївка, вул. Польова, 65)
00:53 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ПП «ПРИКАРПАТКОМПЛЕКТ» (Івано-Франківська обл, Калуський р-н, Рожнятівська ТГ, селище Рожнятів, вул. М. Рильського 50)
00:52 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди КОМАРГОРОДСЬКЕ ВПУ (Вінницька обл., Гайсинський р-н, село Ольгопіль, вулиця Шляхова, 52)
00:51 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «АГРОФІРМА «ІМ.ДОВЖЕНКА» ВП «ШИШАЦЬКА» (Полтавська область, Миргородський район, Шишацька територіальна громада, с. Тищенки, вулиця Українська,25)
00:51 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ФОП Алієв Р.Х. (Харківська область, Харківський район, селище Пересічне, вул. Мисливська, 40А)
00:50 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди КП «Тепловодсервіс» (Україна, Полтавська область, місто Миргород, вулиця Старосвітська, 17-А)
00:49 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «Доломіне» (північно-східна околиця с. Негребівка на південь від с. Забілоччя і на північний захід від с. Гута-Забілоцька Житомирського району Житомирської області)
00:48 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ВП «ПАРТЕНС КОМПАНІ» (Вінницька обл., Вінницький р-н, м. Немирів, вул. Гайсинське шосе, 1)


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32226
Австралійський долар27.383
Така0.3432
Канадський долар29.8634
Юань Женьміньбі5.8868
Чеська крона1.9902
Данська крона6.4824
Гонконгівський долар5.3908
Форинт0.124754
Індійська рупія0.4719
Рупія0.0025188
Новий ізраїльський шекель12.8963
Єна0.27184
Теньге0.079094
Вона0.02933
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт10.0011
Мексиканське песо2.2585
Молдовський лей2.4624
Новозеландський долар23.9457
Норвезька крона4.1538
Саудівський ріял11.1707
Сінгапурський долар32.1853
Донг0.0015921
Ренд2.4154
Шведська крона4.4313
Швейцарський франк52.1179
Бат1.2965
Дирхам ОАЕ11.4055
Туніський динар14.2167
Єгипетський фунт0.8869
Фунт стерлінгів54.9167
Долар США41.8924
Сербський динар0.41298
Азербайджанський манат24.6397
Румунський лей9.5182
Турецька ліра0.9963
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.8833
Болгарський лев24.7562
Євро48.4088
Ларі15.4499
Злотий11.3727
Золото168557
Срібло2055
Платина66848.96
Паладій61549.15

Курси валют, встановлені НБУ на 03.11.2025