Життя після 2024: яке майбутнє української ГТС

13.01.2021 16:30 | Оператор ГТС України

Автор: Сергій Макогон, генеральний директор Оператора ГТС України

2020 рік був незвичним для багатьох країн і цілих галузей. На тлі COVID-19 ми спостерігали не тільки падіння виробництва, а й переосмислення багатьма країнами свого економічного циклу й управління ключовими ресурсами.

Природний газ все ще залишається одним з ключових першоджерел енергії для Європи, але ми спостерігаємо великі зміни в тому, як саме він використовується і транспортується.

Це означає, що Україна, яка забезпечує транзит газу в Європу, має враховувати нові тренди та швидко до них адаптуватися.

У 2020 році “Газпром” скоротив транзит через Україну на 38% до 55,8 млрд м3. Це багато чи мало?

З одного боку, “Газпром” сплатив за потужності у розмірі 65 млрд м3, бо у контракті Україна домоглася присутності норми “качай або плати”.

З іншого, це найменший показник за останні 30 років. Навіть у 2014-му, коли “Газпром” докладав усіх зусиль для зниження поставок газу в ЄС, щоб не допустити реверсу газу з Європи в Україну, транзит склав 62 млрд м3.

При проєктній потужності газотранспортної системи в 146 млрд м3 транзиту, це означає завантаження ГТС менше ніж на 30%. Такими є нові реалії нашого транзиту.

Загрози будівництва обхідних газопроводів

Поточний контракт гарантує Україні близько 7 млрд доларів доходу. Беручи участь в усіх тристоронніх переговорах з РФ, я чітко пам’ятаю, що до середини грудня 2019 року позиція представників російської сторони була чітка – транзиту через Україну після 2019 року не буде зовсім.

Тільки потужна підтримка ЄС і США, а також сильна переговорна позиція України (арбітражні розгляди, заповнені сховища газу та проведені реформи на ринку газу, включно з відділенням Оператора ГТС), дозволили українській стороні отримати новий п’ятирічний контракт з істотними обсягами транзиту.

Переломним фактором тоді стали санкції США проти обхідного газопроводу “Північний Потік-2”, чергового політичного проєкту Росії. Це перемога 2019-го, але 2024-й – не за горами, і ми зобов’язані планувати наступні кроки.

Нові санкції США, прийняті Конгресом на початку січня 2021 року, мають поставити фінальну крапку в цьому політично заангажованому проєкті.

Але загрозою для українського транзиту є не тільки “Північний потік-2”. “Газпром” активно добудовує нові обхідні газопроводи у Південній Європі. У 2020 році була запущена перша черга “Турецького Потоку-1”, у 2021-му може вийти на проєктний режим роботи “Турецький потік-2” разом зі своїми продовженнями через Болгарію і Сербію. Це може призвести до втрати транзиту до 15 млрд м3 – обсяги, які раніше йшли в Угорщину, Сербію і Хорватію.

На жаль, інші російські видобувні компанії або постачальники з Середньої Азії не мають можливості експортувати газ в ЄС через Україну.

Нові можливості для газотранспортної системи

Ми розуміємо, що бізнес-середовище змінилося, і, ймовірно, обсягів транзиту через Україну в 90-100 млрд м3 вже не буде, якщо істотно не зміняться попит в Європі або геополітика в регіоні.

Тому наші ключові завдання на найближчі п’ять років – оптимізація газотранспортної системи відповідно до потреб ринку і пошук нових можливостей для додаткового завантаження ГТС або зниження витрат при існуючому.

Наприклад, завантаження ГТС можливе за рахунок залучення до транзиту альтернативних постачальників з Російської Федерації та Середньої Азії. Не варто очікувати, що Кремль дозволить вільний експорт газу в Європу.

Потрібно докласти зусиль, щоб європейські антимонопольні органи забезпечили доступ цих додаткових постачальників газу на європейські ринки. Це і справедливо, і в інтересах підвищення конкуренції з точки зору диверсифікації джерел енергоресурсів.

Важливим стратегічним завданням Оператора ГТС України залишається безпека та доступність поставок газу всередині України. Кажуть, що бідніші країни стурбовані енергетичною безпекою, у той час як більш заможні зосереджені на sustainability.

Це логічно, тому що ми повинні не просто забезпечити фізичне постачання природного газу, який є ключовим ресурсом для опалення та промисловості, а й переконатися, що ціна цього ресурсу і наші витрати на його транспортування є оптимальними.

Нам потрібен не газ за всяку ціну, а доступний газ без політичних зобов’язань. Найкращий варіант розвитку подій – зростання власного видобутку газу.

Якщо внутрішній видобуток буде розвиватися належним чином, то Україна зможе не тільки покрити власні потреби, а й бути більш маневреною у частині закупівель газу, імпорту, експорту та використання потенціалу сховищ газу.

Збільшення обсягів видобутку українського газу – це ще один фактор оптимістичнішого майбутнього для Оператора ГТС України.

Ще одним перспективним напрямком використання ГТС є транспортування відновлюваних газів, таких як водень і біометан.

ЄС в межах “зеленого переходу” активно розвиває напрямок вуглецево-нейтральних газів, і Україна може зайняти гідне місце серед постачальників такого ресурсу в Європу.

Важливо, щоб Україна після загальних політичних декларацій на самому ранньому етапі активно долучилася до роботи європейських колег з визначення ринкової моделі циклу виробництва декарбонізованих газів, регуляторної бази всього циклу, включаючи транзит/внутрішнє транспортування, і технологічні особливості використання нових ресурсів.

Усі розрахунки за кліматичними програмами у світі не виключають газ у найближчому майбутньому, а позиціонують його як перехідне паливо між вугіллям і нафтою до відновлюваних джерел енергії.

Особливо це актуально для країн з наявною газовою інфраструктурою, тепловою генерацією на вугіллі, складними кліматичними умовами і більш низьким рівнем розвитку економіки.

Українська ГТС готова стати потужною базою і для “зеленого енергопереходу” країни. Першим кроком має стати зниження викидів СО2 за рахунок більш активного використання газу на теплових станціях замість вугілля.

Ще один європейський тренд – створення балансуючих потужностей на базі газових електростанцій.

Більш екологічною альтернативою є також використання транспорту на газі. Сьогодні метан може активно використовуватися як перехідне газомоторне паливо.

Це дозволить Україні знизити залежність від дизеля, який більш ніж на 80% імпортується, в першу чергу з Росії та Білорусі.

Безумовно, багато в чому майбутнє газотранспортної системи України залежить від здатності зберегти обсяги транзиту газу. Цей фактор є одним з вирішальних, але не визначальним.

Енергетика змінюється, з’являються нові напрямки й можливості. Вони знижують вплив “Газпрому” та створюють перспективи для української ГТС.

Сьогодні наше ключове завдання – підготуватися до різних сценаріїв після завершення транзитного контракту та використовувати всі можливості. Саме над цим працює менеджмент компанії разом з акціонером та іншими стейкхолдерами.

Це відображено у корпоративній стратегії розвитку бізнесу і вже реалізується у межах стратегічних ініціатив і проектів. Усередині кожної кризової ситуації, кожного виклику – перспектива, і ми робимо все, щоб використовувати її максимально.

Оригінальний матеріал опубліковано 13 січня 2021 року на Економічній правді

Запис Життя після 2024: яке майбутнє української ГТС спершу з"явиться на Оператор ГТС України.

Додати коментар

Користувач:
email:





World Economic
Forum in Davos, Switzerland
Where the rich converse

- Fin.Org.UA

Новини

18:37 - Розпочинається обговорення проєкту щодо змін до технічних вимог до договорів про споживчий, фінансовий кредит
17:55 - Вимоги до внутрішнього аудиту в небанківських надавачах фінансових послуг буде оновлено
17:10 - "Забруднювач платить": в Україні запускають "пілот" з управління відходами
17:00 - Жнива завершуються: скільки зерна матиме Україна
16:40 - У Києві відкрили важливий шляхопровід після ремонту
16:25 - московіян "викинули" з ради Міжнародної морської організації
16:20 - Ворожий дрон впав на території підприємства у Чернігові
15:55 - Прозорість оборонних закупівель не гарантувала надійних постачальників – аудитори
15:40 - Керівники фінустанов назвали ризики бізнесу в Україні: на друге місце піднялася корупція
15:37 - Ключові рішення НКЦПФР від 28.11.2025
15:35 - Міноборони провалило розподіл закупівельних функцій між підрозділами та ДОТ – аудитори
15:32 - Чому сервіси для онлайн-бронювання ліків такі популярні
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 01.12.2025
15:20 - Стало відомо, коли виплатять "національний кешбек" за вересень
15:12 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди КП "СМІЛАКОМУНТЕПЛОЕНЕРГО" (Місцезнаходження котельні №12 Черкаська обл., м. Сміла, вул. Героїв Холодноярців, 82-Д; Місцезнаходження котельні №15 Черкаська обл., м. Сміла, вул. Кармелюка, 38-а)
15:11 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ДУ «Тернопільський ОЦКПХ МОЗ» (Тернопільська обл., м. Тернопіль, вул. Федьковича, 13)
15:10 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТзОВ «ЄВРОТРАНСПОРТ» (Львівська обл., Яворівський р-н, Судововишнянська міська територіальна громада, м. Судова Вишня, вулиця В. Стуса, 16)
15:09 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди Філія ГПУ «Полтавагазвидобування» АТ «Укргазвидобування» (Полтавська область, Миргородський район, Лохвицька міська ТГ, с. Гаївщина)
15:04 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ОККО-ДРАЙВ» (Дніпропетровська обл., м. Дніпро, Соборний р-н, вул. Космічна, 32 Б)
15:03 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «РЕІНВЕНТЕКС» (Київська обл., місто Ірпінь, вул. Покровська, будинок 1-и)
15:02 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «Укргазвидобування» філія ГПУ «Шебелинкагазвидобування» св. №№163, 164, 169, 170, 181, 188, 189 Єфремівського ГКР
15:01 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «БРУКЛІН-КИЇВ» (м. Одеса, Хлібна гавань, 6)
15:00 - Національний кешбек: виплата за вересень відбудеться 29-30 листопада
14:58 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «УКРГАЗВИДОБУВАННЯ» ФІЛІЯ ГПУ «ПОЛТАВАГАЗВИДОБУВАННЯ» (Полтавська область, Полтавський район, с. Васьки)
14:56 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «РАВ» (Рівненська обл., Сарненський р-н, Немовицька ТГ, с. Немовичі, вул. Михнівка, 50)
14:55 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ПРАТ "ІЗМАЇЛ-НАВАСКО" (Одеська обл., Ізмаїльський район, с. Стара Некрасівка)
14:54 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди Філія ГПУ «Полтавагазвидобування» АТ «Укргазвидобування» (Полтавська область, Миргородський район, с. Красна Лука)
14:50 - Україна планує затвердити нові техрегламенти виробництва транспорту
14:40 - "Енергоатом" сплатив до бюджету 40 мільярдів: компанію перевіряють після скандалу
14:25 - Армія московія завдала удар по енергооб'єкту на Сумщині, є поранений


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32405
Австралійський долар27.587
Така0.34531
Канадський долар30.1469
Юань Женьміньбі5.9736
Чеська крона2.0232
Данська крона6.5462
Гонконгівський долар5.4302
Форинт0.128203
Індійська рупія0.47257
Рупія0.0025347
Новий ізраїльський шекель12.9571
Єна0.27074
Теньге0.082332
Вона0.028765
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.226
Мексиканське песо2.3039
Молдовський лей2.4862
Новозеландський долар24.1318
Норвезька крона4.1602
Саудівський ріял11.2661
Сінгапурський долар32.5724
Донг0.0016032
Ренд2.4686
Шведська крона4.46
Швейцарський франк52.4718
Бат1.31314
Дирхам ОАЕ11.5078
Туніський динар14.3411
Єгипетський фунт0.8872
Фунт стерлінгів55.8651
Долар США42.266
Сербський динар0.41663
Азербайджанський манат24.8594
Румунський лей9.6044
Турецька ліра0.9945
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.4376
Болгарський лев24.9947
Євро48.8933
Ларі15.6408
Злотий11.5342
Золото176541.28
Срібло2276.8
Платина69025.03
Паладій60134.37

Курси валют, встановлені НБУ на 01.12.2025