Життя після 2024: яке майбутнє української ГТС

13.01.2021 16:30 | Оператор ГТС України

Автор: Сергій Макогон, генеральний директор Оператора ГТС України

2020 рік був незвичним для багатьох країн і цілих галузей. На тлі COVID-19 ми спостерігали не тільки падіння виробництва, а й переосмислення багатьма країнами свого економічного циклу й управління ключовими ресурсами.

Природний газ все ще залишається одним з ключових першоджерел енергії для Європи, але ми спостерігаємо великі зміни в тому, як саме він використовується і транспортується.

Це означає, що Україна, яка забезпечує транзит газу в Європу, має враховувати нові тренди та швидко до них адаптуватися.

У 2020 році “Газпром” скоротив транзит через Україну на 38% до 55,8 млрд м3. Це багато чи мало?

З одного боку, “Газпром” сплатив за потужності у розмірі 65 млрд м3, бо у контракті Україна домоглася присутності норми “качай або плати”.

З іншого, це найменший показник за останні 30 років. Навіть у 2014-му, коли “Газпром” докладав усіх зусиль для зниження поставок газу в ЄС, щоб не допустити реверсу газу з Європи в Україну, транзит склав 62 млрд м3.

При проєктній потужності газотранспортної системи в 146 млрд м3 транзиту, це означає завантаження ГТС менше ніж на 30%. Такими є нові реалії нашого транзиту.

Загрози будівництва обхідних газопроводів

Поточний контракт гарантує Україні близько 7 млрд доларів доходу. Беручи участь в усіх тристоронніх переговорах з РФ, я чітко пам’ятаю, що до середини грудня 2019 року позиція представників російської сторони була чітка – транзиту через Україну після 2019 року не буде зовсім.

Тільки потужна підтримка ЄС і США, а також сильна переговорна позиція України (арбітражні розгляди, заповнені сховища газу та проведені реформи на ринку газу, включно з відділенням Оператора ГТС), дозволили українській стороні отримати новий п’ятирічний контракт з істотними обсягами транзиту.

Переломним фактором тоді стали санкції США проти обхідного газопроводу “Північний Потік-2”, чергового політичного проєкту Росії. Це перемога 2019-го, але 2024-й – не за горами, і ми зобов’язані планувати наступні кроки.

Нові санкції США, прийняті Конгресом на початку січня 2021 року, мають поставити фінальну крапку в цьому політично заангажованому проєкті.

Але загрозою для українського транзиту є не тільки “Північний потік-2”. “Газпром” активно добудовує нові обхідні газопроводи у Південній Європі. У 2020 році була запущена перша черга “Турецького Потоку-1”, у 2021-му може вийти на проєктний режим роботи “Турецький потік-2” разом зі своїми продовженнями через Болгарію і Сербію. Це може призвести до втрати транзиту до 15 млрд м3 – обсяги, які раніше йшли в Угорщину, Сербію і Хорватію.

На жаль, інші російські видобувні компанії або постачальники з Середньої Азії не мають можливості експортувати газ в ЄС через Україну.

Нові можливості для газотранспортної системи

Ми розуміємо, що бізнес-середовище змінилося, і, ймовірно, обсягів транзиту через Україну в 90-100 млрд м3 вже не буде, якщо істотно не зміняться попит в Європі або геополітика в регіоні.

Тому наші ключові завдання на найближчі п’ять років – оптимізація газотранспортної системи відповідно до потреб ринку і пошук нових можливостей для додаткового завантаження ГТС або зниження витрат при існуючому.

Наприклад, завантаження ГТС можливе за рахунок залучення до транзиту альтернативних постачальників з Російської Федерації та Середньої Азії. Не варто очікувати, що Кремль дозволить вільний експорт газу в Європу.

Потрібно докласти зусиль, щоб європейські антимонопольні органи забезпечили доступ цих додаткових постачальників газу на європейські ринки. Це і справедливо, і в інтересах підвищення конкуренції з точки зору диверсифікації джерел енергоресурсів.

Важливим стратегічним завданням Оператора ГТС України залишається безпека та доступність поставок газу всередині України. Кажуть, що бідніші країни стурбовані енергетичною безпекою, у той час як більш заможні зосереджені на sustainability.

Це логічно, тому що ми повинні не просто забезпечити фізичне постачання природного газу, який є ключовим ресурсом для опалення та промисловості, а й переконатися, що ціна цього ресурсу і наші витрати на його транспортування є оптимальними.

Нам потрібен не газ за всяку ціну, а доступний газ без політичних зобов’язань. Найкращий варіант розвитку подій – зростання власного видобутку газу.

Якщо внутрішній видобуток буде розвиватися належним чином, то Україна зможе не тільки покрити власні потреби, а й бути більш маневреною у частині закупівель газу, імпорту, експорту та використання потенціалу сховищ газу.

Збільшення обсягів видобутку українського газу – це ще один фактор оптимістичнішого майбутнього для Оператора ГТС України.

Ще одним перспективним напрямком використання ГТС є транспортування відновлюваних газів, таких як водень і біометан.

ЄС в межах “зеленого переходу” активно розвиває напрямок вуглецево-нейтральних газів, і Україна може зайняти гідне місце серед постачальників такого ресурсу в Європу.

Важливо, щоб Україна після загальних політичних декларацій на самому ранньому етапі активно долучилася до роботи європейських колег з визначення ринкової моделі циклу виробництва декарбонізованих газів, регуляторної бази всього циклу, включаючи транзит/внутрішнє транспортування, і технологічні особливості використання нових ресурсів.

Усі розрахунки за кліматичними програмами у світі не виключають газ у найближчому майбутньому, а позиціонують його як перехідне паливо між вугіллям і нафтою до відновлюваних джерел енергії.

Особливо це актуально для країн з наявною газовою інфраструктурою, тепловою генерацією на вугіллі, складними кліматичними умовами і більш низьким рівнем розвитку економіки.

Українська ГТС готова стати потужною базою і для “зеленого енергопереходу” країни. Першим кроком має стати зниження викидів СО2 за рахунок більш активного використання газу на теплових станціях замість вугілля.

Ще один європейський тренд – створення балансуючих потужностей на базі газових електростанцій.

Більш екологічною альтернативою є також використання транспорту на газі. Сьогодні метан може активно використовуватися як перехідне газомоторне паливо.

Це дозволить Україні знизити залежність від дизеля, який більш ніж на 80% імпортується, в першу чергу з Росії та Білорусі.

Безумовно, багато в чому майбутнє газотранспортної системи України залежить від здатності зберегти обсяги транзиту газу. Цей фактор є одним з вирішальних, але не визначальним.

Енергетика змінюється, з’являються нові напрямки й можливості. Вони знижують вплив “Газпрому” та створюють перспективи для української ГТС.

Сьогодні наше ключове завдання – підготуватися до різних сценаріїв після завершення транзитного контракту та використовувати всі можливості. Саме над цим працює менеджмент компанії разом з акціонером та іншими стейкхолдерами.

Це відображено у корпоративній стратегії розвитку бізнесу і вже реалізується у межах стратегічних ініціатив і проектів. Усередині кожної кризової ситуації, кожного виклику – перспектива, і ми робимо все, щоб використовувати її максимально.

Оригінальний матеріал опубліковано 13 січня 2021 року на Економічній правді

Запис Життя після 2024: яке майбутнє української ГТС спершу з"явиться на Оператор ГТС України.

Додати коментар

Користувач:
email:





Капіталіст
Вмигає дивом в кишені
Наче твердіння

- Fin.Org.UA

Новини

23:00 - Накази Міністерства енергетики України
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 9 грудня: Уряд розробив план економії світла, московія атакувала газову інфраструктуру
20:50 - Україна узгодила з власниками ВВП-варантів умови реструктуризації
20:35 - Керівник дорожньої служби Франківщини йде з посади після скандалу з дорогою до Буковеля
20:20 - У ДТЕК розповіли, через що їхня ТЕС вилила мазут у водосховище
19:53 - Уряд доручив "перекинути" світло з реклами й інфраструктури до квартир українців
19:50 - Уряд затвердив заходи щодо забезпечення постачання електричної енергії протягом осінньо-зимового періоду 2025/26 року
19:25 - Українські дрони повністю зупинили великий НПЗ московія
19:20 - Аудитори підрахували, наскільки зросли видатки місцевих бюджетів через війну
18:56 - На Миколаївщині побудували нові модульні будинки для переселенців
18:52 - Валютна лібералізація: з України вивели 23 мільйони завдяки інвестиціям – Пишний
18:40 - Україна оновила місячний максимум з експорту соєвого шроту
18:34 - Графіки відключення світла 10 грудня будуть, але енергетики приховали їх масштаб
18:14 - "Гуманітарка" для ЗСУ: на Закарпатті вилучили 36 тисяч пачок контрабандних сигарет
18:10 - "Укренерго" прокоментувало новину про "70% знеструмлених" споживачів Києва
18:00 - GRIT - національна цифрова платформа для гуманітарного розмінування
18:00 - Необгрунтовані доходи: посадовець Міграційної служби програв у Верховному суді
17:50 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро на середу 10 грудня
17:32 - Продовжуємо реформу регулятора та посилюємо інституцію на всіх рівнях, – Руслан Магомедов
17:27 - Держстат зафіксував незначний ріст інфляції за місяць: річна - сповільнилася
17:20 - Стартував відбір кандидата на посаду генерального директора «Укргідроенерго»
17:20 - "ПриватБанк" надав "Нафтогазу" ще 5 мільярдів гривень на імпорт газу
17:07 - У Києві скасовані екстрені відключення світла
17:00 - Що отримує та що втрачає країна, яка залежить від зовнішніх кредиторів
16:58 - Наказ Мінекономіки від 08 грудня 2025 року № 2855 “Про затвердження Змін до плану діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів у сфері господарської діяльності на 2025 рік”
16:50 - У порту Маріуполя розлилась нафта
16:44 - У Тернополі почали демонтаж будинку, зруйнованого російською ракетою
16:40 - Охочих отримати "зимову тисячу" на 1,8 мільйона більше, ніж торік – Мінсоцполітики


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32436
Австралійський долар28.0016
Така0.34508
Канадський долар30.4664
Юань Женьміньбі5.9707
Чеська крона2.0233
Данська крона6.5728
Гонконгівський долар5.4207
Форинт0.127946
Індійська рупія0.46922
Рупія0.0025295
Новий ізраїльський шекель13.1283
Єна0.26982
Теньге0.081794
Вона0.028725
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.2537
Мексиканське песо2.3086
Молдовський лей2.4831
Новозеландський долар24.4075
Норвезька крона4.1686
Саудівський ріял11.2415
Сінгапурський долар32.5291
Донг0.0015998
Ренд2.473
Шведська крона4.5056
Швейцарський франк52.3048
Бат1.32424
Дирхам ОАЕ11.4858
Туніський динар14.3776
Єгипетський фунт0.886
Фунт стерлінгів56.1888
Долар США42.1838
Сербський динар0.418
Азербайджанський манат24.8111
Румунський лей9.6453
Турецька ліра0.9906
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.4757
Болгарський лев25.1049
Євро49.0935
Ларі15.6491
Злотий11.6055
Золото177390.05
Срібло2475.54
Платина69661.91
Паладій62308.43

Курси валют, встановлені НБУ на 10.12.2025