Життя після 2024: яке майбутнє української ГТС

13.01.2021 16:30 | Оператор ГТС України

Автор: Сергій Макогон, генеральний директор Оператора ГТС України

2020 рік був незвичним для багатьох країн і цілих галузей. На тлі COVID-19 ми спостерігали не тільки падіння виробництва, а й переосмислення багатьма країнами свого економічного циклу й управління ключовими ресурсами.

Природний газ все ще залишається одним з ключових першоджерел енергії для Європи, але ми спостерігаємо великі зміни в тому, як саме він використовується і транспортується.

Це означає, що Україна, яка забезпечує транзит газу в Європу, має враховувати нові тренди та швидко до них адаптуватися.

У 2020 році “Газпром” скоротив транзит через Україну на 38% до 55,8 млрд м3. Це багато чи мало?

З одного боку, “Газпром” сплатив за потужності у розмірі 65 млрд м3, бо у контракті Україна домоглася присутності норми “качай або плати”.

З іншого, це найменший показник за останні 30 років. Навіть у 2014-му, коли “Газпром” докладав усіх зусиль для зниження поставок газу в ЄС, щоб не допустити реверсу газу з Європи в Україну, транзит склав 62 млрд м3.

При проєктній потужності газотранспортної системи в 146 млрд м3 транзиту, це означає завантаження ГТС менше ніж на 30%. Такими є нові реалії нашого транзиту.

Загрози будівництва обхідних газопроводів

Поточний контракт гарантує Україні близько 7 млрд доларів доходу. Беручи участь в усіх тристоронніх переговорах з РФ, я чітко пам’ятаю, що до середини грудня 2019 року позиція представників російської сторони була чітка – транзиту через Україну після 2019 року не буде зовсім.

Тільки потужна підтримка ЄС і США, а також сильна переговорна позиція України (арбітражні розгляди, заповнені сховища газу та проведені реформи на ринку газу, включно з відділенням Оператора ГТС), дозволили українській стороні отримати новий п’ятирічний контракт з істотними обсягами транзиту.

Переломним фактором тоді стали санкції США проти обхідного газопроводу “Північний Потік-2”, чергового політичного проєкту Росії. Це перемога 2019-го, але 2024-й – не за горами, і ми зобов’язані планувати наступні кроки.

Нові санкції США, прийняті Конгресом на початку січня 2021 року, мають поставити фінальну крапку в цьому політично заангажованому проєкті.

Але загрозою для українського транзиту є не тільки “Північний потік-2”. “Газпром” активно добудовує нові обхідні газопроводи у Південній Європі. У 2020 році була запущена перша черга “Турецького Потоку-1”, у 2021-му може вийти на проєктний режим роботи “Турецький потік-2” разом зі своїми продовженнями через Болгарію і Сербію. Це може призвести до втрати транзиту до 15 млрд м3 – обсяги, які раніше йшли в Угорщину, Сербію і Хорватію.

На жаль, інші російські видобувні компанії або постачальники з Середньої Азії не мають можливості експортувати газ в ЄС через Україну.

Нові можливості для газотранспортної системи

Ми розуміємо, що бізнес-середовище змінилося, і, ймовірно, обсягів транзиту через Україну в 90-100 млрд м3 вже не буде, якщо істотно не зміняться попит в Європі або геополітика в регіоні.

Тому наші ключові завдання на найближчі п’ять років – оптимізація газотранспортної системи відповідно до потреб ринку і пошук нових можливостей для додаткового завантаження ГТС або зниження витрат при існуючому.

Наприклад, завантаження ГТС можливе за рахунок залучення до транзиту альтернативних постачальників з Російської Федерації та Середньої Азії. Не варто очікувати, що Кремль дозволить вільний експорт газу в Європу.

Потрібно докласти зусиль, щоб європейські антимонопольні органи забезпечили доступ цих додаткових постачальників газу на європейські ринки. Це і справедливо, і в інтересах підвищення конкуренції з точки зору диверсифікації джерел енергоресурсів.

Важливим стратегічним завданням Оператора ГТС України залишається безпека та доступність поставок газу всередині України. Кажуть, що бідніші країни стурбовані енергетичною безпекою, у той час як більш заможні зосереджені на sustainability.

Це логічно, тому що ми повинні не просто забезпечити фізичне постачання природного газу, який є ключовим ресурсом для опалення та промисловості, а й переконатися, що ціна цього ресурсу і наші витрати на його транспортування є оптимальними.

Нам потрібен не газ за всяку ціну, а доступний газ без політичних зобов’язань. Найкращий варіант розвитку подій – зростання власного видобутку газу.

Якщо внутрішній видобуток буде розвиватися належним чином, то Україна зможе не тільки покрити власні потреби, а й бути більш маневреною у частині закупівель газу, імпорту, експорту та використання потенціалу сховищ газу.

Збільшення обсягів видобутку українського газу – це ще один фактор оптимістичнішого майбутнього для Оператора ГТС України.

Ще одним перспективним напрямком використання ГТС є транспортування відновлюваних газів, таких як водень і біометан.

ЄС в межах “зеленого переходу” активно розвиває напрямок вуглецево-нейтральних газів, і Україна може зайняти гідне місце серед постачальників такого ресурсу в Європу.

Важливо, щоб Україна після загальних політичних декларацій на самому ранньому етапі активно долучилася до роботи європейських колег з визначення ринкової моделі циклу виробництва декарбонізованих газів, регуляторної бази всього циклу, включаючи транзит/внутрішнє транспортування, і технологічні особливості використання нових ресурсів.

Усі розрахунки за кліматичними програмами у світі не виключають газ у найближчому майбутньому, а позиціонують його як перехідне паливо між вугіллям і нафтою до відновлюваних джерел енергії.

Особливо це актуально для країн з наявною газовою інфраструктурою, тепловою генерацією на вугіллі, складними кліматичними умовами і більш низьким рівнем розвитку економіки.

Українська ГТС готова стати потужною базою і для “зеленого енергопереходу” країни. Першим кроком має стати зниження викидів СО2 за рахунок більш активного використання газу на теплових станціях замість вугілля.

Ще один європейський тренд – створення балансуючих потужностей на базі газових електростанцій.

Більш екологічною альтернативою є також використання транспорту на газі. Сьогодні метан може активно використовуватися як перехідне газомоторне паливо.

Це дозволить Україні знизити залежність від дизеля, який більш ніж на 80% імпортується, в першу чергу з Росії та Білорусі.

Безумовно, багато в чому майбутнє газотранспортної системи України залежить від здатності зберегти обсяги транзиту газу. Цей фактор є одним з вирішальних, але не визначальним.

Енергетика змінюється, з’являються нові напрямки й можливості. Вони знижують вплив “Газпрому” та створюють перспективи для української ГТС.

Сьогодні наше ключове завдання – підготуватися до різних сценаріїв після завершення транзитного контракту та використовувати всі можливості. Саме над цим працює менеджмент компанії разом з акціонером та іншими стейкхолдерами.

Це відображено у корпоративній стратегії розвитку бізнесу і вже реалізується у межах стратегічних ініціатив і проектів. Усередині кожної кризової ситуації, кожного виклику – перспектива, і ми робимо все, щоб використовувати її максимально.

Оригінальний матеріал опубліковано 13 січня 2021 року на Економічній правді

Запис Життя після 2024: яке майбутнє української ГТС спершу з"явиться на Оператор ГТС України.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bears growl and attack
Investors scramble to flee
Crash or correction?

- Fin.Org.UA

Новини

09:00 - Трамп відклав санкції проти розвідки Китаю заради торговельного перемир'я – FT
08:30 - Сім елементів антикорупційного захисту держпідприємств: наскільки працює те, що існує?
08:00 - Виробники накопичили тисячі тонн масла на складах. Чи дістануться вони магазинів?
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 4 грудня: ухвалений бюджет, оновлення наглядових рад
20:50 - Уряд запровадив моніторинг експорту сої та ріпаку
20:40 - "3000 км Україною": за день українці оформили понад 4000 квитків
20:31 - Сервери Nvidia в десять разів прискорюють роботу ШІ
20:30 - МЗС Словаччини: конфіскація активів московія – "делікатне питання для майбутнього"
20:05 - Україна буде змушена залучати іноземних працівників після війни – директорка Інституту демографії
19:50 - Сумщина отримає 224 мільйона гривень на котельні
19:45 - Уряд виділяє 224,2 млн грн для забезпечення стабільного опалювального сезону 2025 — 2026 років у Сумській області
19:40 - Понад 2,2 млн українців отримають "зимову тисячу" у нових хвилях виплат
19:30 - ЄС хоче використати заморожені російські активи, щоб надати Україні 90 мільярдів євро
19:15 - Уряд запровадив моніторинг експорту сої та ріпаку для захисту добросовісних виробників
19:00 - За півроку роботи PlayCity заблокувало 2,5 тисячі сайтів
18:50 - В Україні відтермінували запровадження системи "еАкциз"
18:45 - Українці готові витратити чверть доходу на свята – Inweb
18:32 - Підвищення виплат на дітей не вплине на народжуваність – Лібанова
18:30 - Новий індустріальний парк «TR FORGE» включено до реєстру
18:15 - Шмигаль розповів про оновлення наглядових рад у ОПК
18:10 - Мінекономіки представило прогрес України у впровадженні смартспеціалізації на Зустрічі високого рівня Єврокомісії
18:05 - Нацбанк показав курс долара і євро на четвер 4 грудня
17:58 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ПрАТ «Вінницький ОЖК» (Вінницька обл., м. Вінниця, вул. Немирівське шосе, буд. 26)
17:58 - Наказ від 02.12.2025 № 2465 «Про надання грантів на створення, розвиток або оновлення виробництв переробної промисловості»
17:58 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «Ю ФАРМІНГ ГРУП» (Житомирська обл., Житомирський р-н, територіальна громада Оліївська, комплекс будівель і споруд №50, буд. 1)
17:58 - 4 грудня графіки не зміняться
17:56 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ПНВК "ІНТЕРБІЗНЕС" (Майданчик №3 Комбікормовий завод - Черкаська область, Звенигородський район, с. Озірна, вул. Мічуріна, 103)
17:56 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ЗОЛОТОНІСЬКЕ РКП «РАЙТЕПЛОЕНЕРГІЯ» (Черкаська обл., Золотоніський р-н, село Благодатне,вулиця Наталії Ужвій, будинок 1)


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32527
Австралійський долар27.812
Така0.34524
Канадський долар30.2642
Юань Женьміньбі5.9747
Чеська крона2.0395
Данська крона6.5908
Гонконгівський долар5.4218
Форинт0.12926
Індійська рупія0.46795
Рупія0.0025381
Новий ізраїльський шекель13.0705
Єна0.27158
Теньге0.083927
Вона0.028815
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.2393
Мексиканське песо2.3116
Молдовський лей2.4829
Новозеландський долар24.2543
Норвезька крона4.1865
Саудівський ріял11.2458
Сінгапурський долар32.6071
Донг0.0016003
Ренд2.47
Шведська крона4.4929
Швейцарський франк52.7279
Бат1.32278
Дирхам ОАЕ11.4908
Туніський динар14.3941
Єгипетський фунт0.887
Фунт стерлінгів56.1347
Долар США42.2034
Сербський динар0.41895
Азербайджанський манат24.8226
Румунський лей9.667
Турецька ліра0.9942
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.5602
Болгарський лев25.169
Євро49.226
Ларі15.6338
Злотий11.6391
Золото177781.4
Срібло2469.78
Платина69461.31
Паладій61532.98

Курси валют, встановлені НБУ на 04.12.2025