Конституційний Суд поставив хрест на електронному декларуванні: експертний аналіз рішення

30.10 01:00 | Укррудпром

Українська правда, 29 октября 2020. Опубликовано 18:12 29 октября 2020 года Сьогодні Конституційний Суд опублікував повний текст рішення щодо електронного декларування в Україні. Що саме КСУ визнав неконституційним та які це матиме наслідки — пояснюємо.

Замість вступу

22 сторінки роздумів про важку долю суддівської влади, її незалежність те про те, чому на судову владу не можна впливати будь-яким чином. Знайте, що якщо в метро або маршрутці станете судді на ногу, то здійсните неконституційний вплив на судову владу і посягнете на її незалежність.

Це було би смішно, якби разом з тим не скасували повністю систему електронного декларування. Для всіх, не тільки для суддів. Публічні службовці можуть тепер нічого не декларувати, а якщо задекларують, то ніхто нічого не зможе перевірити.

Що визнали неконституційним?

Положення Закону “Про запобігання корупції”, які надають НАЗК повноваження зберігати і оприлюднювати електронні декларації публічних службовців, перевіряти їхню достовірність, здійснювати моніторинг способу життя посадовців;

Відкритий доступ до реєстру електронних декларацій;

Статтю 366-1 Кримінального кодексу України щодо відповідальності за декларування недостовірної інформації.

Як суд обґрунтував своє рішення?

Судова влада має бути незалежною, тому будь-який вплив на неї, в тому числі зі сторони виконавчої влади, є неконституційний;

Перевірка декларацій і способу життя суддів це добре, але здійснювати її мають тільки органи судової влади, бо якщо це робить НАЗК, то воно фактично контролює судову владу;

Подання завідомо недостовірних відомостей у декларації не є настільки суспільно небезпечним, щоб аж тягнути на кримінальну відповідальність.

Чому аргументи Конституційного Суду не витримують критики?

КС на 20 сторінках обґрунтовує, наскільки важлива незалежність судової влади і що “будь-який вплив” (sic!) на неї виконавчої чи законодавчої влади суперечить Конституції і принципу стримувань і противаг;

КС тільки забув, що стримування і противаги означають, що кожна із гілок влади взаємо впливає і взаємо стримує іншу, для того, щоб жодна із них не могла стати надто сильною, що порушить бажаний баланс;

Незалежність судової влади дійсно є одним із конституційних принципів, і він полягає в тому, що судді самі мають приймати рішення щодо організації і здійснення ними правосуддя. Тобто не уряд чи парламент звільняють суддів з посад чи призначають у вищі суди, а самі судді через органи судової влади;

Однак КС доводить цей принцип до абсурду, стверджуючи, що будь-який вплив на судову владу суперечить Конституції. Але це не так, оскільки виконавча і законодавча влада завжди впливають на судову, оскільки перебувають постійно у системі стримувань і противаг. Якщо дотримуватися логіки КС, то парламент, приймаючи закон про судоустрій, і уряд, виділяючи кошти на діяльність судів, здійснюють незаконний вплив на судову владу. Тому у судовій владі потрібно не лише мати свою незалежну систему перевірки декларацій  і моніторингу способу життя суддів (як це сказав КС), але й свою самостійну законодавчу і бюджетну систему;

Конституція дійсно забороняє “будь-який вплив на суддю”, але не на судову владу. Тут ідеться про вплив на суддю, який вирішує справу, оскільки суд під час вирішення справи має бути незалежним і не упередженим;

Незалежності судової влади відповідає також принцип її підзвітності суспільству. Якщо не буде підзвітності, то це призведе до відірваності суддів від решти суспільства, їхньої корпоратизованості. Про це неодноразово говорить Венеційська Комісія у своїх висновках. Система електронного декларування, яка існувала до сьогодні, якраз і забезпечувала підзвітність суспільству публічних службовців, зокрема і суддів;

Розмірковуючи про незалежність судової влади, КС не лише звів до абсурду сам принцип поділу влад, але й взагалі не врахував контекст, в якому знаходиться судова влада. Прикладів кричущої корупції є не десятки, а сотні, а самі судді і органи суддівської влади, на які уповає КС у своєму рішення, лише кажуть про тиск на них. Сьогодні КС просто повторив цю тезу;

Рішення хоч і має аж 22 сторінки, але кількість не завжди означає якість. КС скасував значну кількість положень закону, в тому числі відкритість реєстру декларацій, але абсолютно не пояснив, в чому саме неконституційні всі норми, крім одного пункту (неконституійність якого теж сумнівна). Судді обмежились фразою, що “реалізація всіх інших норм без цього пункту є неможлива”. Але чому, так і не пояснив.

Щодо неконституційності кримінальної відповідальності за декларування недостовірної інформації (стаття 366-1 Кримінального кодексу) суд теж був небагатослівним. Єдиний аргумент — кримінальна відповідальність за недостовірне декларування є надмірним покаранням і негативні наслідки для особи є непропорційні шкоді, яку вона зайняла. КС не пояснив ні в чому полягає шкода, негативні наслідки, не порівняв їх, не пояснив яка мала б бути шкода, щоб такі наслідки можна було вважати не надмірними. Це все для наших з Вами домислів.

Які це рішення матиме наслідки?

Вже сьогодні НАЗК припинило відкритий доступ до реєстру електронних декларацій, тобто більше не можна буде поглянути, хто і що задекларував;

Індульгенцію отримали всі, хто не декларував свої статки або відверто вносив неправдиву інформацію;

Система електронних декларацій є однією з умов безвізового режиму України з ЄС, тому з великою ймовірністю це рішення матиме серйозні наслідки для двосторонніх відносин з ЄС і МВФ. Про наступну фінансову допомогу цих інституцій можна забути.

Що робити далі?

Вимагати в парламенту:

Терміново відновлювати відповідні норми закону про електронне декларування;

Запроваджувати нову процедуру добору суддів Конституційного Суду, щоб вони були доброчесними і професійними (як це ми вже давно пропонуємо в нашій Карті судової реформи);

Ліквідувати ОАСК, який вочевидь дійсно контролює КС, як цим хвалиться їхній очільник Павло Вовк

 

Добавить комментарий

Автор:

Введите Код, указанный на рисунке
 




Новини

08:18 - Валютная пара EUR/USD 'восстанавливается' после глубокой коррекции...
08:06 - Тони Шей: человек, доставлявший счастье
08:06 - Высший антикоррупционный суд не отстранил детективов Антикоррупционного бюро по делу “Роттердам +”
08:06 - Стоимость биткоина достигла исторического максимума
08:06 - Доллар хотят разогнать до 29 грн/$ после утверждения локдауна под новый год
08:06 - Требования к уровню локализации в соответствующем законопроекте могут смягчить — лоббист Виктора Пинчука
08:06 - Судебное заседание по иску совместного бизнеса Коломойского и Ахметова к протестовавшим горнякам перенесено
08:06 - “Кто ты такой?”. Мы победили не Зеленского, а Коломойского — интервью с Геннадием Корбаном
22:00 - Прем’єр-міністр України провів зустріч з Президентом Туреччини
20:18 - Брифінг Міністра інфраструктури Владислава Криклія та голови Укрінфрапроекту Кирила Хом’якова «Безпечні дороги: зроблено у 2020»
20:18 - За минулий тиждень нараховано 3,2 млн грн плати за перевантаження, - Владислав Криклій
19:54 - Завдання аудиторів ДПС – посилення аналітичної роботи та увага на ризикових платників
19:54 - Мінцифра і YouControl запускають безкоштовні вебінари про перевірку бізнес-партнерів у держреєстрах
19:54 - Євген Олейніков: Наше головне завдання – захистити легальний бізнес від конкуренції з тіньовим
19:54 - Внутрішня система забезпечення якості освіти у школах – розроблено методрекомендації
19:54 - Денис Шмигаль: Українські спеціалісти вивчатимуть досвід будівництва сучасних міських лікарень у Туреччині
19:42 - ДФС продовжує працювати у штатному режимі, – новий очільник служби Дмитро Сосинович
19:30 - Украина приглашает Россию обсудить деоккупацию Крыма
19:30 - Фонд гарантирования выплатил кредиторам неплатежеспособных банков в октябре 478 млн гривен
19:30 - Министр Алексей Чернышов: “Внедрение энергоэффективности позволит сберечь ресурсы на развитие регионов”
19:30 - В правительстве пока не определились с форматом и датой будущего локдауна
18:36 - Межбанк закрылся долларом по 28,51
18:36 - Дорогая доставка. Как с нового года в Украине повысят тарифы на газ
18:36 - Президенту бизнеса Петра Порошенко объявят о подозрении из-за ДТП с велосипедистами
18:36 - В Донецкой и Луганской областях 65 объектов инфраструктуры обустроят источниками солнечной генерации
18:36 - Банк “Сич” взял кредит рефинансирования на 100 млн гривен
18:36 - Членом правления Ощадбанка назначен экс-чиновник НБУ
18:24 - ОГТСУ: Підвищення тарифів для облгазів має відбуватися одночасно із впровадженням дієвого механізму контролю їх цільового використання
17:48 - Обліковано 1 458 999 внутрішньо переміщених осіб
17:48 - Абрамова Ю. М. - Інформація щодо проведення перевірки, передбаченої Законом України "Про очищення влади"


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар21.0188
Канадський долар21.9988
Юань Женьміньбі4.3327
Куна4.5203
Чеська крона1.3027
Данська крона4.5887
Гонконгівський долар3.6763
Форинт0.094924
Індійська рупія0.38475
Рупія0.0020174
Новий ізраїльський шекель8.6148
Єна0.27357
Теньге0.066984
Вона0.025766
Мексиканське песо1.4206
Молдовський лей1.6531
Новозеландський долар20.0599
Норвезька крона3.2341
Російський рубль0.37456
Саудівський ріял7.5976
Сінгапурський долар21.3024
Ренд1.8568
Шведська крона3.3579
Швейцарський франк31.4893
Єгипетський фунт1.818
Фунт стерлінгів38.0011
Долар США28.4962
Білоруський рубль11.0109
Азербайджанський манат16.7694
Румунський лей7.0075
Турецька ліра3.6594
СПЗ (спеціальні права запозичення)40.7336
Болгарський лев17.4545
Євро34.1456
Злотий7.633
Алжирський динар0.22081
Така0.33604
Вірменський драм0.056272
Іранський ріал0.00067848
Іракський динар0.023946
Сом0.33605
Ліванський фунт0.018903
Лівійський динар21.0771
Малайзійський ринггіт6.9962
Марокканський дирхам3.14
Донг0.0012314
Бат0.94143
Дирхам ОАЕ7.7583
Туніський динар10.4493
Узбецький сум0.0027328
Новий тайванський долар0.99784
Туркменський новий манат8.1418
Ганське седі4.8729
Сербський динар0.29032
Сомоні2.5218
Ларі8.5837
Бразильський реал5.3839
Золото50410.92
Срібло629.64
Платина27853.33
Паладій68455.57

Курси валют, встановлені НБУ на: 01.12.2020

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
MHPC184.5184.517217212790.00
UNAF16416716416799000.00

Дані за 30.11.2020