ОГТСУ змушений ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до внесення необхідних змін до законодавства

21.10.2020 19:00 | Оператор ГТС України

21 жовтня 2020 року, м. Київ – Оператор ГТС України змушений звернутися до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), з проханням врегулювати питання фінансового забезпечення у формі банківської гарантії. Наразі через зловживання деякими учасниками ринку таким фінансовим інструментом та існуючу юридичну неврегульованість з цього питання Оператор ГТС піддається багатомільйонним фінансовим ризикам. Тому компанія змушена ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до моменту внесення необхідних змін до законодавства.

Нагадаємо, 26 серпня 2020 року постановою НКРЕКП №1611 було внесено ряд змін до пункту 3 глави 2 розділу VIII Кодексу ГТС щодо фінансового забезпечення. Згідно з постановою, оператор ГТС не приймає фінансове забезпечення у вигляді банківської гарантії, виданої банком, який не віднесено Національним банком України до переліку системно важливих банків. Зміни, впроваджені постановою №1611, мали на меті сприяти зниженню ризиків несплати замовником послуг транспортування за утворені ним обсяги негативних небалансів газу в ГТС, і як наслідок, зниженню впливу негативних небалансів на фінансову стабільність оператора ГТС.

Свого часу попередній оператор ГТС «Укртрансгаз» зазнав збитків через те, що декілька банків не виконали свої зобов’язання щодо наданих банківських гарантій. Саме такі випадки спонукали до розробки та впровадження прозорих недискримінаційних критеріїв до банків, гарантії яких приймаються у якості фінансового забезпечення.

Слід зазначити, що право Оператора ГТС вживати необхідні заходи в межах фінансового ризик- менеджменту прямо передбачені у європейському кодексі балансування BAL NC, який є обов’язковим для транспозиції в українське законодавство згідно з додатком 27 Угоди про асоціацію з ЄС. Такі заходи стають особливо актуальними у зв’язку із планами НКРЕКП у 2021 році впровадити принцип нейтральності. У разі, якщо банківська гарантія не буде виконана, і, як наслідок, призведе до накопичення боргу, він буде перекладений на інших сумлінних учасників ринку.

Європейський досвід показує, що місцеві оператори ГТС використовують критерії до банків, гарантії яких приймаються у якості фінансового забезпечення. Аналогічне правове регулювання вже кілька років діє на ринку електричної енергії України. Так, згідно з постановою НКРЕКП №2493, до фінансових установ, які беруть участь у здійсненні операцій за фінансовими гарантіями на ринку електроенергетики, застосовується низка вимог щодо рейтингу банку за національною шкалою чи в іноземних рейтингових агенціях або розміру частки статутного капіталу, що належить державі, та інших.

Важливо зазначити, що питання впливу негативних небалансів на фінансовий стан ОГТСУ є нагальним: за травень-серпень 2020 року негативний добовий небаланс замовників послуг транспортування склав 1,2 млрд куб. м, а зобов’язання замовників щодо сплати – 3,7 млрд грн.

На жаль, рішення НКРЕКП щодо фінансового забезпечення було оскаржено у суді. Так, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва (ОАСК) від 06.10.2020 у справі № 640/22977/20, прийнятої за результатами розгляду заяви ТОВ «ЄГАЗ» про забезпечення адміністративного позову до НКРЕКП, з 01 жовтня 2020 року було призупинено дію підпункту 2 пункту 1 змін Постанови №1611 стосовно вимог до банків-гарантів та розміру фінансового забезпечення. Дія постанови призупинена для низки регіональних газозбутових компаній до набрання законної сили рішенням, ухваленим за результатами судового розгляду справи по суті.

Зазначимо, що це вже не перше оскарження акту НКРЕКП, яким врегульовується фінансове забезпечення у формі банківської гарантії. Так, рішенням ОАСК від 07 вересня 2018 року було скасовано підпункт 2 пункту 5 постанови НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2943, яким були впроваджені критерії до банків, чиї гарантії приймаються оператором ГТС в якості фінансового забезпечення.

Вказане свідчить про те, що правове регулювання фінансового забезпечення у формі банківських гарантій на ринку природного газу є ризикованим, спірним, дискусійнім і таким, що потребує додаткового правового врегулювання.

Наразі НКРЕКП виставила на громадське обговорення пропозицію щодо зміни механізму прийняття Оператором ГТС банківських гарантій. Однак ОГТСУ не може підтримати таку пропозицію. Право не приймати фінансове забезпечення від банку, який не виконав своє зобов’язання за банківською гарантією, жодним чином не вирішує питання виконання грошового зобов’язання замовника послуг транспортування природного газу перед ОГТСУ.

Показовим підтвердженням позиції ОГТСУ є приклад замовника послуг транспортування газу – ТОВ «ТЕХ ПРОМ ГАЗ». Так, до набрання чинності постанови НКРЕКП №1611 від 26 серпня 2020 року, цей газовий трейдер утворив негативних небалансів на суму 274 млн грн, а фінансового забезпечення надав лише на 24 млн грн, як того вимагала тодішня редакція Кодексу ГТС України. Це дозволило покрити лише обсяг незбалансованої номінації, а не обсяг небалансів попереднього (до моменту оплати) та поточного періоду. Таким чином, дебіторська заборгованість трейдера наразі становить 250 млн грн і не є забезпеченою гарантіями виконання зобов’язання.

«Оператор ГТС України вважає неприпустимим повернення до правого регулювання фінансового забезпечення у формі банківської гарантії, яке існувало до прийняття постанови НКРЕКП від 26.08.2020 №1611. Таке регулювання створює ризики завдання збитків оператору газотранспортної системи та всім іншим учасникам ринку через механізм нейтральності. Адже застосований підхід до визначення розміру фінансового забезпечення не покриває можливих ризиків. Принципи розрахунку забезпечення, за якими гарантія покриває лише 1/50 частину від можливого максимального обсягу плати за добовий небаланс замовника послуг транспортування, є фактично рухом всього ринку до хаосу», – зауважила Ольга Бєлькова, директорка з питань взаємодії з державними органами та міжнародними організаціями ОГТСУ.

Таким чином, ОГТСУ вважає, що до моменту надання права Регулятору або ОГТСУ встановлювати недискримінаційні жорсткі вимоги до інструменту банківської гарантії з огляду на інтереси стабільності всього ринку, необхідно вилучити його, як механізм забезпечення для цілей балансування взагалі. Слід зазначити, що відповідна норма передбачена у законопроекті № 3800, що був поданий групою народних депутатів.

Запис ОГТСУ змушений ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до внесення необхідних змін до законодавства спершу з"явиться на Оператор ГТС України.

Додати коментар

Користувач:
email:





Interest rates shift
Credit, mortgages, loans adjust
Borrowers beware

- Fin.Org.UA

Новини

17:55 - На Вінниччині побудували овосховище: чим особливе
17:20 - Судно "Scanlark", яке Німеччина підозрює у шпигуванні, не може вийти з порту
16:25 - НЗК виявив, що інспектор з енеронагляду не задекларував 3,1 мільйони гривень
15:35 - Цивінський розповів, що не так із зарплатою детективів БЕБ
14:40 - Кожна десята російська фірма скорочує штат – дані української розвідки
13:55 - Ощадбанк купив броньовиків на 354 мільйони: уперше не лише у постійного постачальника
13:01 - Заборона не тільки на російське: в Україні почали відмовлятися від дизпального з Індії
11:59 - Укріплення берега водосховища: БЕБ підозрює службовця у розкраданні 10 мільйонів
11:02 - В Україні кількість індустріальних парків швидко зростає: проблемою є запуск виробництва
10:00 - Китай пригальмував у світовому зростанні ринку електромобілів: в Європі продажі зросли на 48%
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 13.09.2025
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 12 вересня: зміни для грального бізнесу, атака московія зруйнувала швейну фабрику
20:45 - Армані заповів розпродати свій модний дім
20:25 - У партнерстві з ORLEN: Україна вже імпортувала 400 мільйонів кубометрів LNG зі США для зими
19:55 - Фейковий страховик в Норвегії: московія звинуватили у підробці документів для "тіньового" флоту
19:46 - Буркіна-Фасо скасовує візи для усіх африканців
19:15 - Українська авіакомпанія "XENA" планує розширити флот
19:01 - Нові ліцензії організаторам азартних ігор: що змінив уряд для грального бізнесу
18:45 - США та Китай обговорять продаж TikTok у Мадриді
18:30 - У Мінрозвитку працюють над другим пакетом підтримки прифронтових громад
18:15 - "Метінвест" хоче позбутися збиткових вугільних активів в США
18:01 - Наслідки блекауту: Іспанія збільшить витрати на енергомережі до 13,6 мільярдів євро
17:45 - Embraer вперше продав літаки нового покоління американцям
17:43 - Розпочинається обговорення змін до Положення про провадження Національним банком України депозитарної діяльності депозитарної установи
17:30 - Нацбанк показав курс долара і євро на понеділок 15 вересня
17:25 - США скликає G7 для обговорення економічного тиску на московія
17:15 - Держслужба геології продасть спецідозволи на чотири ділянки
16:55 - Закінчення високого сезону: в Україні зменшується попит на мотоцикли
16:50 - Китай отримав нові партії газу з підсанкційного заводу


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31945
Австралійський долар27.4331
Така0.33991
Канадський долар29.8218
Юань Женьміньбі5.7965
Чеська крона1.9901
Данська крона6.4834
Гонконгівський долар5.3046
Форинт0.123771
Індійська рупія0.46763
Рупія0.0025211
Новий ізраїльський шекель12.3994
Єна0.27925
Теньге0.076333
Вона0.02967
Ліванський фунт0.000461
Малайзійський ринггіт9.822
Мексиканське песо2.2321
Молдовський лей2.4844
Новозеландський долар24.5701
Норвезька крона4.1775
Саудівський ріял11.0043
Сінгапурський долар32.17
Донг0.0015644
Ренд2.3748
Шведська крона4.4204
Швейцарський франк51.7925
Бат1.30065
Дирхам ОАЕ11.2398
Туніський динар14.2157
Єгипетський фунт0.8573
Фунт стерлінгів55.9354
Долар США41.2838
Сербський динар0.41308
Азербайджанський манат24.2846
Румунський лей9.5452
Турецька ліра0.9979
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.6082
Болгарський лев24.7312
Євро48.3929
Ларі15.2954
Злотий11.3704
Золото150586.79
Срібло1744.78
Платина57943.05
Паладій50485.55

Курси валют, встановлені НБУ на 15.09.2025