ОГТСУ змушений ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до внесення необхідних змін до законодавства

21.10.2020 19:00 | Оператор ГТС України

21 жовтня 2020 року, м. Київ – Оператор ГТС України змушений звернутися до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), з проханням врегулювати питання фінансового забезпечення у формі банківської гарантії. Наразі через зловживання деякими учасниками ринку таким фінансовим інструментом та існуючу юридичну неврегульованість з цього питання Оператор ГТС піддається багатомільйонним фінансовим ризикам. Тому компанія змушена ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до моменту внесення необхідних змін до законодавства.

Нагадаємо, 26 серпня 2020 року постановою НКРЕКП №1611 було внесено ряд змін до пункту 3 глави 2 розділу VIII Кодексу ГТС щодо фінансового забезпечення. Згідно з постановою, оператор ГТС не приймає фінансове забезпечення у вигляді банківської гарантії, виданої банком, який не віднесено Національним банком України до переліку системно важливих банків. Зміни, впроваджені постановою №1611, мали на меті сприяти зниженню ризиків несплати замовником послуг транспортування за утворені ним обсяги негативних небалансів газу в ГТС, і як наслідок, зниженню впливу негативних небалансів на фінансову стабільність оператора ГТС.

Свого часу попередній оператор ГТС «Укртрансгаз» зазнав збитків через те, що декілька банків не виконали свої зобов’язання щодо наданих банківських гарантій. Саме такі випадки спонукали до розробки та впровадження прозорих недискримінаційних критеріїв до банків, гарантії яких приймаються у якості фінансового забезпечення.

Слід зазначити, що право Оператора ГТС вживати необхідні заходи в межах фінансового ризик- менеджменту прямо передбачені у європейському кодексі балансування BAL NC, який є обов’язковим для транспозиції в українське законодавство згідно з додатком 27 Угоди про асоціацію з ЄС. Такі заходи стають особливо актуальними у зв’язку із планами НКРЕКП у 2021 році впровадити принцип нейтральності. У разі, якщо банківська гарантія не буде виконана, і, як наслідок, призведе до накопичення боргу, він буде перекладений на інших сумлінних учасників ринку.

Європейський досвід показує, що місцеві оператори ГТС використовують критерії до банків, гарантії яких приймаються у якості фінансового забезпечення. Аналогічне правове регулювання вже кілька років діє на ринку електричної енергії України. Так, згідно з постановою НКРЕКП №2493, до фінансових установ, які беруть участь у здійсненні операцій за фінансовими гарантіями на ринку електроенергетики, застосовується низка вимог щодо рейтингу банку за національною шкалою чи в іноземних рейтингових агенціях або розміру частки статутного капіталу, що належить державі, та інших.

Важливо зазначити, що питання впливу негативних небалансів на фінансовий стан ОГТСУ є нагальним: за травень-серпень 2020 року негативний добовий небаланс замовників послуг транспортування склав 1,2 млрд куб. м, а зобов’язання замовників щодо сплати – 3,7 млрд грн.

На жаль, рішення НКРЕКП щодо фінансового забезпечення було оскаржено у суді. Так, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва (ОАСК) від 06.10.2020 у справі № 640/22977/20, прийнятої за результатами розгляду заяви ТОВ «ЄГАЗ» про забезпечення адміністративного позову до НКРЕКП, з 01 жовтня 2020 року було призупинено дію підпункту 2 пункту 1 змін Постанови №1611 стосовно вимог до банків-гарантів та розміру фінансового забезпечення. Дія постанови призупинена для низки регіональних газозбутових компаній до набрання законної сили рішенням, ухваленим за результатами судового розгляду справи по суті.

Зазначимо, що це вже не перше оскарження акту НКРЕКП, яким врегульовується фінансове забезпечення у формі банківської гарантії. Так, рішенням ОАСК від 07 вересня 2018 року було скасовано підпункт 2 пункту 5 постанови НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2943, яким були впроваджені критерії до банків, чиї гарантії приймаються оператором ГТС в якості фінансового забезпечення.

Вказане свідчить про те, що правове регулювання фінансового забезпечення у формі банківських гарантій на ринку природного газу є ризикованим, спірним, дискусійнім і таким, що потребує додаткового правового врегулювання.

Наразі НКРЕКП виставила на громадське обговорення пропозицію щодо зміни механізму прийняття Оператором ГТС банківських гарантій. Однак ОГТСУ не може підтримати таку пропозицію. Право не приймати фінансове забезпечення від банку, який не виконав своє зобов’язання за банківською гарантією, жодним чином не вирішує питання виконання грошового зобов’язання замовника послуг транспортування природного газу перед ОГТСУ.

Показовим підтвердженням позиції ОГТСУ є приклад замовника послуг транспортування газу – ТОВ «ТЕХ ПРОМ ГАЗ». Так, до набрання чинності постанови НКРЕКП №1611 від 26 серпня 2020 року, цей газовий трейдер утворив негативних небалансів на суму 274 млн грн, а фінансового забезпечення надав лише на 24 млн грн, як того вимагала тодішня редакція Кодексу ГТС України. Це дозволило покрити лише обсяг незбалансованої номінації, а не обсяг небалансів попереднього (до моменту оплати) та поточного періоду. Таким чином, дебіторська заборгованість трейдера наразі становить 250 млн грн і не є забезпеченою гарантіями виконання зобов’язання.

«Оператор ГТС України вважає неприпустимим повернення до правого регулювання фінансового забезпечення у формі банківської гарантії, яке існувало до прийняття постанови НКРЕКП від 26.08.2020 №1611. Таке регулювання створює ризики завдання збитків оператору газотранспортної системи та всім іншим учасникам ринку через механізм нейтральності. Адже застосований підхід до визначення розміру фінансового забезпечення не покриває можливих ризиків. Принципи розрахунку забезпечення, за якими гарантія покриває лише 1/50 частину від можливого максимального обсягу плати за добовий небаланс замовника послуг транспортування, є фактично рухом всього ринку до хаосу», – зауважила Ольга Бєлькова, директорка з питань взаємодії з державними органами та міжнародними організаціями ОГТСУ.

Таким чином, ОГТСУ вважає, що до моменту надання права Регулятору або ОГТСУ встановлювати недискримінаційні жорсткі вимоги до інструменту банківської гарантії з огляду на інтереси стабільності всього ринку, необхідно вилучити його, як механізм забезпечення для цілей балансування взагалі. Слід зазначити, що відповідна норма передбачена у законопроекті № 3800, що був поданий групою народних депутатів.

Запис ОГТСУ змушений ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до внесення необхідних змін до законодавства спершу з"явиться на Оператор ГТС України.

Додати коментар

Користувач:
email:





In Basel they meet
BIS, the central bank's bank
Regulating all

- Fin.Org.UA

Новини

21:50 - Новини 18 березня: Кабмін виділив додаткові 5 мільярдів на дрони, ЄС дасть кошти на військову підтримку України
21:41 - Родичів екс-глави метро Брагінського знайшли в тендерах на сотні мільйонів: Кличко відреагував
21:08 - Офіцерське звання за 40 днів: Міноборони запроваджує нову систему навчання для мобілізованих медиків
20:47 - З початку року банки видали іпотек "єОселя" на 3 мільярди
20:29 - Українське транзитне зерно заповнює лише 10% потужностей польських портів — аналітик
20:13 - Звіт про повторне відстеження результативності наказу Міністерства економіки України від 28.07.2022 № 2362 "Про внесення змін до визначень та позначень основних одиниць SI", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.08.2022 за № 915/38251
20:08 - Наказ Мінекономіки від 14.03.2024 № 6757 «Про затвердження плану розроблення технічних регламентів на 2024 рік»
20:07 - Через доступ ігроманів до азартних ігор КРАІЛ оштрафувала 4 онлайн-казино на 14 мільйонів
19:57 - ОГТСУ та оператор ГТС Молдови розроблятимуть спільні послуги для замовників з ЄС
19:46 - STICKER_CMYK
19:44 - Коментар МЗС України щодо доповіді Незалежної міжнародної комісії ООН з розслідування порушень в Україні
19:41 - STICKER_RGB
19:35 - Міноборони пояснило, що таке реєстр «Оберіг» і для чого він потрібен
19:33 - Sony призупиняє виробництво PlayStation VR2 через слабкий попит
19:01 - Світові ціни на какао досягли рекорду, також дорожчають кава та цукор
19:00 - За тиждень мережі АЗС збільшили ціни на бензин та дизпальне на понад гривню
18:41 - Одній небанківській фінансовій установі анульовано ліцензію, двом – змінено обсяг ліцензій
18:40 - Міністри країн ЄС погодили 5 мільярдів євро для допомоги Україні зброєю на 2024 рік
18:20 - Клієнти ПриватБанку зможуть отримувати SWIFT-перекази в польських злотих та євро без комісії
17:57 - SkyUp отримала реєстрацію у світовій системи оцінки безпеки IOSA
17:57 - Укрзалізниця запускає новий міжнародний маршрут Прага – Чоп
17:55 - Делегація ОГТСУ обговорила створення спільного продукту з представниками Vestmoldtransgaz та Міненерго Молдови
17:50 - "Укрзалізниця" запускає новий маршрут до Праги
17:48 - Мінінфраструктури: 170 фахівців пройшли навчання, як виявляти та запобігати ризикам корупції
17:48 - До 11 небанківських фінансових установ застосовано заходи впливу
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 18.03.2024
17:20 - Власник брендів Reserved і Sinsay відкидає обвинувачення у фіктивному виході з московія
16:59 - Національний банк оскаржить судові рішення стосовно застосування заходу впливу до ТОВ "ФК ЛЕО"
16:55 - Аукціони на Prozorro цьогоріч поповнили бюджети на майже 700 мільйонів
16:50 - Затримки швидкопсувних товарів на кордоні сягнули 7 діб - ЕВА


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.5984
Канадський долар28.7921
Юань Женьміньбі5.4145
Чеська крона1.6852
Данська крона5.6921
Гонконгівський долар4.9844
Форинт0.107456
Індійська рупія0.47006
Рупія0.0024831
Новий ізраїльський шекель10.6735
Єна0.26126
Теньге0.086648
Вона0.029222
Мексиканське песо2.3308
Молдовський лей2.203
Новозеландський долар23.7354
Норвезька крона3.6727
московський рубль0.42352
Сінгапурський долар29.1267
Ренд2.0618
Шведська крона3.7515
Швейцарський франк44.0987
Єгипетський фунт0.8261
Фунт стерлінгів49.63
Долар США38.9744
Білоруський рубль14.1663
Азербайджанський манат22.9356
Румунський лей8.5382
Турецька ліра1.2065
СПЗ (спеціальні права запозичення)51.8788
Болгарський лев21.7043
Євро42.447
Злотий9.8443
Алжирський динар0.28321
Така0.3459
Вірменський драм0.094144
Домініканське песо0.65004
Іранський ріал0.00090593
Іракський динар0.029045
Сом0.42551
Ліванський фунт0.000425
Лівійський динар7.8762
Малайзійський ринггіт8.022
Марокканський дирхам3.7715
Пакистанська рупія0.13675
Саудівський ріял10.1456
Донг0.0015437
Бат1.05901
Дирхам ОАЕ10.3594
Туніський динар12.1956
Узбецький сум0.0030447
Новий тайванський долар1.20401
Туркменський новий манат10.8712
Сербський динар0.3516
Сомоні3.4733
Ларі14.3241
Бразильський реал7.6217
Золото84151.19
Срібло983.4
Платина36071.2
Паладій41305.07

Курси валют, встановлені НБУ на 19.03.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
227763982.82982.82982.82982.82529739.98
CRSR061041.421041.421041.421041.4244781.06

Дані за 18.03.2024