ОГТСУ змушений ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до внесення необхідних змін до законодавства

21.10.2020 19:00 | Оператор ГТС України

21 жовтня 2020 року, м. Київ – Оператор ГТС України змушений звернутися до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), з проханням врегулювати питання фінансового забезпечення у формі банківської гарантії. Наразі через зловживання деякими учасниками ринку таким фінансовим інструментом та існуючу юридичну неврегульованість з цього питання Оператор ГТС піддається багатомільйонним фінансовим ризикам. Тому компанія змушена ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до моменту внесення необхідних змін до законодавства.

Нагадаємо, 26 серпня 2020 року постановою НКРЕКП №1611 було внесено ряд змін до пункту 3 глави 2 розділу VIII Кодексу ГТС щодо фінансового забезпечення. Згідно з постановою, оператор ГТС не приймає фінансове забезпечення у вигляді банківської гарантії, виданої банком, який не віднесено Національним банком України до переліку системно важливих банків. Зміни, впроваджені постановою №1611, мали на меті сприяти зниженню ризиків несплати замовником послуг транспортування за утворені ним обсяги негативних небалансів газу в ГТС, і як наслідок, зниженню впливу негативних небалансів на фінансову стабільність оператора ГТС.

Свого часу попередній оператор ГТС «Укртрансгаз» зазнав збитків через те, що декілька банків не виконали свої зобов’язання щодо наданих банківських гарантій. Саме такі випадки спонукали до розробки та впровадження прозорих недискримінаційних критеріїв до банків, гарантії яких приймаються у якості фінансового забезпечення.

Слід зазначити, що право Оператора ГТС вживати необхідні заходи в межах фінансового ризик- менеджменту прямо передбачені у європейському кодексі балансування BAL NC, який є обов’язковим для транспозиції в українське законодавство згідно з додатком 27 Угоди про асоціацію з ЄС. Такі заходи стають особливо актуальними у зв’язку із планами НКРЕКП у 2021 році впровадити принцип нейтральності. У разі, якщо банківська гарантія не буде виконана, і, як наслідок, призведе до накопичення боргу, він буде перекладений на інших сумлінних учасників ринку.

Європейський досвід показує, що місцеві оператори ГТС використовують критерії до банків, гарантії яких приймаються у якості фінансового забезпечення. Аналогічне правове регулювання вже кілька років діє на ринку електричної енергії України. Так, згідно з постановою НКРЕКП №2493, до фінансових установ, які беруть участь у здійсненні операцій за фінансовими гарантіями на ринку електроенергетики, застосовується низка вимог щодо рейтингу банку за національною шкалою чи в іноземних рейтингових агенціях або розміру частки статутного капіталу, що належить державі, та інших.

Важливо зазначити, що питання впливу негативних небалансів на фінансовий стан ОГТСУ є нагальним: за травень-серпень 2020 року негативний добовий небаланс замовників послуг транспортування склав 1,2 млрд куб. м, а зобов’язання замовників щодо сплати – 3,7 млрд грн.

На жаль, рішення НКРЕКП щодо фінансового забезпечення було оскаржено у суді. Так, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва (ОАСК) від 06.10.2020 у справі № 640/22977/20, прийнятої за результатами розгляду заяви ТОВ «ЄГАЗ» про забезпечення адміністративного позову до НКРЕКП, з 01 жовтня 2020 року було призупинено дію підпункту 2 пункту 1 змін Постанови №1611 стосовно вимог до банків-гарантів та розміру фінансового забезпечення. Дія постанови призупинена для низки регіональних газозбутових компаній до набрання законної сили рішенням, ухваленим за результатами судового розгляду справи по суті.

Зазначимо, що це вже не перше оскарження акту НКРЕКП, яким врегульовується фінансове забезпечення у формі банківської гарантії. Так, рішенням ОАСК від 07 вересня 2018 року було скасовано підпункт 2 пункту 5 постанови НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2943, яким були впроваджені критерії до банків, чиї гарантії приймаються оператором ГТС в якості фінансового забезпечення.

Вказане свідчить про те, що правове регулювання фінансового забезпечення у формі банківських гарантій на ринку природного газу є ризикованим, спірним, дискусійнім і таким, що потребує додаткового правового врегулювання.

Наразі НКРЕКП виставила на громадське обговорення пропозицію щодо зміни механізму прийняття Оператором ГТС банківських гарантій. Однак ОГТСУ не може підтримати таку пропозицію. Право не приймати фінансове забезпечення від банку, який не виконав своє зобов’язання за банківською гарантією, жодним чином не вирішує питання виконання грошового зобов’язання замовника послуг транспортування природного газу перед ОГТСУ.

Показовим підтвердженням позиції ОГТСУ є приклад замовника послуг транспортування газу – ТОВ «ТЕХ ПРОМ ГАЗ». Так, до набрання чинності постанови НКРЕКП №1611 від 26 серпня 2020 року, цей газовий трейдер утворив негативних небалансів на суму 274 млн грн, а фінансового забезпечення надав лише на 24 млн грн, як того вимагала тодішня редакція Кодексу ГТС України. Це дозволило покрити лише обсяг незбалансованої номінації, а не обсяг небалансів попереднього (до моменту оплати) та поточного періоду. Таким чином, дебіторська заборгованість трейдера наразі становить 250 млн грн і не є забезпеченою гарантіями виконання зобов’язання.

«Оператор ГТС України вважає неприпустимим повернення до правого регулювання фінансового забезпечення у формі банківської гарантії, яке існувало до прийняття постанови НКРЕКП від 26.08.2020 №1611. Таке регулювання створює ризики завдання збитків оператору газотранспортної системи та всім іншим учасникам ринку через механізм нейтральності. Адже застосований підхід до визначення розміру фінансового забезпечення не покриває можливих ризиків. Принципи розрахунку забезпечення, за якими гарантія покриває лише 1/50 частину від можливого максимального обсягу плати за добовий небаланс замовника послуг транспортування, є фактично рухом всього ринку до хаосу», – зауважила Ольга Бєлькова, директорка з питань взаємодії з державними органами та міжнародними організаціями ОГТСУ.

Таким чином, ОГТСУ вважає, що до моменту надання права Регулятору або ОГТСУ встановлювати недискримінаційні жорсткі вимоги до інструменту банківської гарантії з огляду на інтереси стабільності всього ринку, необхідно вилучити його, як механізм забезпечення для цілей балансування взагалі. Слід зазначити, що відповідна норма передбачена у законопроекті № 3800, що був поданий групою народних депутатів.

Запис ОГТСУ змушений ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до внесення необхідних змін до законодавства спершу з"явиться на Оператор ГТС України.

Додати коментар

Користувач:
email:





Shares rise and fall fast
Fortunes made or lost, such power
In the hands of few.

- Fin.Org.UA

Новини

13:58 - Російські регіони планують латати "дірки" в бюджетах
13:30 - Пункти автофіксації порушень принесли державі 95 мільйонів гривень
13:23 - Що хочуть придбати клієнти?
13:22 - Платник податку на прибуток оплатив для військової частини вартість ремонту техніки на СТО та поставки дронів: чи здійснюється коригування фінансового результату до оподаткування?
13:21 - Звіт про використання коштів/електронних грошей, виданих на відрядження або під звіт: валютний курс та дата відображення коштів
13:21 - На Львівщині детективи БЕБ викрили підпільне виробництво алкоголю на понад 1,2 мільйони
13:20 - Отримані кошти від продажу товарів (робіт, послуг) та перераховані з одного поточного рахунку на інший рахунок, відкритий для здійснення підприємницької діяльності: чи є дохід у ФОПа – платника єдиного податку?
13:18 - Умови, за яких діє автоматична реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування
13:17 - До уваги громадських організацій, які отримують та передають гуманітарну допомогу – щодо реєстрації платником ПДВ!
13:15 - У Запоріжжі запрацювала дванадцята підземна школа
13:14 - Форми, за якими подаються заяви про внесення місць зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання
13:12 - При продажу товарів (наданні послуг) помилково проведено через РРО/ПРРО суму за відділом «безготівка та/або картка» замість «готівка»: дії суб’єкта господарювання
13:10 - Загальний фонд державного бюджету отримав від платників Дніпропетровщини понад 3,6 млрд грн рентної плати
13:09 - Понад 36,3 млн гривень – надходження до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від платників збору за місця для паркування транспортних засобів
13:08 - Колонка Володимира Лепушинського "Голос центрального банку в умовах невизначеності" для британського видання Central Banking
13:07 - Відповідальна сплата податків – запорука фінансової стабільності країни!
13:05 - Дніпропетровщина: місцеві бюджети отримали понад 455,5 млн грн акцизного податку за операціями з роздрібної торгівлі алкогольними напоями
13:04 - Податковий календар на 15 жовтня 2025 року
13:03 - Дайджест «Події тижня»
12:58 - Комунікації податківців Дніпропетровщини з платниками податків: спільно працюємо задля сталого наповнення бюджетів
12:57 - У Дніпропетровській області розблоковано майже 68,7 тис. податкових накладних
12:55 - Фіскальний чек: захист, прозорість, підтримка
12:55 - Крипторынок быстро нашёл сопротивление
12:54 - Комунікаційна податкова платформа – взаємодія з бізнесом та громадськістю в ефективному форматі
12:52 - ДПС закликає продавців техніки зупинити штучне підвищення цін на пристрої резервного живлення
12:51 - Леся Карнаух: Міжнародні компанії за 9 місяців вже сплатили 10,6 млрд грн «податку на Google»
12:50 - Російські порти скоротили обсяг перевалки
12:50 - Криптовалютний ринок обвалився на 150 мільярдів доларів за добу
12:42 - До місцевих бюджетів надійшло майже 34 млрд гривень земельного податку
12:35 - АРМА шукає управителя на великий арештований торговий центр в Івано-Франківську


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32014
Австралійський долар27.0758
Така0.34222
Канадський долар29.7046
Юань Женьміньбі5.8342
Чеська крона1.9766
Данська крона6.4455
Гонконгівський долар5.3501
Форинт0.122549
Індійська рупія0.46923
Рупія0.0025107
Новий ізраїльський шекель12.6633
Єна0.27355
Теньге0.077401
Вона0.029151
Ліванський фунт0.000465
Малайзійський ринггіт9.842
Мексиканське песо2.2485
Молдовський лей2.456
Новозеландський долар23.8052
Норвезька крона4.1216
Саудівський ріял11.0955
Сінгапурський долар32.0325
Донг0.0015796
Ренд2.3965
Шведська крона4.366
Швейцарський франк51.7347
Бат1.2789
Дирхам ОАЕ11.3287
Туніський динар14.1469
Єгипетський фунт0.8722
Фунт стерлінгів55.4664
Долар США41.6102
Сербський динар0.4108
Азербайджанський манат24.4809
Румунський лей9.4614
Турецька ліра0.9953
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.6273
Болгарський лев24.6185
Євро48.1347
Ларі15.3572
Злотий11.2945
Золото169556.57
Срібло2143.84
Платина68802.05
Паладій60450.47

Курси валют, встановлені НБУ на 14.10.2025