ОГТСУ змушений ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до внесення необхідних змін до законодавства

21.10 19:00 | Оператор ГТС України

21 жовтня 2020 року, м. Київ – Оператор ГТС України змушений звернутися до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), з проханням врегулювати питання фінансового забезпечення у формі банківської гарантії. Наразі через зловживання деякими учасниками ринку таким фінансовим інструментом та існуючу юридичну неврегульованість з цього питання Оператор ГТС піддається багатомільйонним фінансовим ризикам. Тому компанія змушена ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до моменту внесення необхідних змін до законодавства.

Нагадаємо, 26 серпня 2020 року постановою НКРЕКП №1611 було внесено ряд змін до пункту 3 глави 2 розділу VIII Кодексу ГТС щодо фінансового забезпечення. Згідно з постановою, оператор ГТС не приймає фінансове забезпечення у вигляді банківської гарантії, виданої банком, який не віднесено Національним банком України до переліку системно важливих банків. Зміни, впроваджені постановою №1611, мали на меті сприяти зниженню ризиків несплати замовником послуг транспортування за утворені ним обсяги негативних небалансів газу в ГТС, і як наслідок, зниженню впливу негативних небалансів на фінансову стабільність оператора ГТС.

Свого часу попередній оператор ГТС «Укртрансгаз» зазнав збитків через те, що декілька банків не виконали свої зобов’язання щодо наданих банківських гарантій. Саме такі випадки спонукали до розробки та впровадження прозорих недискримінаційних критеріїв до банків, гарантії яких приймаються у якості фінансового забезпечення.

Слід зазначити, що право Оператора ГТС вживати необхідні заходи в межах фінансового ризик- менеджменту прямо передбачені у європейському кодексі балансування BAL NC, який є обов’язковим для транспозиції в українське законодавство згідно з додатком 27 Угоди про асоціацію з ЄС. Такі заходи стають особливо актуальними у зв’язку із планами НКРЕКП у 2021 році впровадити принцип нейтральності. У разі, якщо банківська гарантія не буде виконана, і, як наслідок, призведе до накопичення боргу, він буде перекладений на інших сумлінних учасників ринку.

Європейський досвід показує, що місцеві оператори ГТС використовують критерії до банків, гарантії яких приймаються у якості фінансового забезпечення. Аналогічне правове регулювання вже кілька років діє на ринку електричної енергії України. Так, згідно з постановою НКРЕКП №2493, до фінансових установ, які беруть участь у здійсненні операцій за фінансовими гарантіями на ринку електроенергетики, застосовується низка вимог щодо рейтингу банку за національною шкалою чи в іноземних рейтингових агенціях або розміру частки статутного капіталу, що належить державі, та інших.

Важливо зазначити, що питання впливу негативних небалансів на фінансовий стан ОГТСУ є нагальним: за травень-серпень 2020 року негативний добовий небаланс замовників послуг транспортування склав 1,2 млрд куб. м, а зобов’язання замовників щодо сплати – 3,7 млрд грн.

На жаль, рішення НКРЕКП щодо фінансового забезпечення було оскаржено у суді. Так, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва (ОАСК) від 06.10.2020 у справі № 640/22977/20, прийнятої за результатами розгляду заяви ТОВ «ЄГАЗ» про забезпечення адміністративного позову до НКРЕКП, з 01 жовтня 2020 року було призупинено дію підпункту 2 пункту 1 змін Постанови №1611 стосовно вимог до банків-гарантів та розміру фінансового забезпечення. Дія постанови призупинена для низки регіональних газозбутових компаній до набрання законної сили рішенням, ухваленим за результатами судового розгляду справи по суті.

Зазначимо, що це вже не перше оскарження акту НКРЕКП, яким врегульовується фінансове забезпечення у формі банківської гарантії. Так, рішенням ОАСК від 07 вересня 2018 року було скасовано підпункт 2 пункту 5 постанови НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2943, яким були впроваджені критерії до банків, чиї гарантії приймаються оператором ГТС в якості фінансового забезпечення.

Вказане свідчить про те, що правове регулювання фінансового забезпечення у формі банківських гарантій на ринку природного газу є ризикованим, спірним, дискусійнім і таким, що потребує додаткового правового врегулювання.

Наразі НКРЕКП виставила на громадське обговорення пропозицію щодо зміни механізму прийняття Оператором ГТС банківських гарантій. Однак ОГТСУ не може підтримати таку пропозицію. Право не приймати фінансове забезпечення від банку, який не виконав своє зобов’язання за банківською гарантією, жодним чином не вирішує питання виконання грошового зобов’язання замовника послуг транспортування природного газу перед ОГТСУ.

Показовим підтвердженням позиції ОГТСУ є приклад замовника послуг транспортування газу – ТОВ «ТЕХ ПРОМ ГАЗ». Так, до набрання чинності постанови НКРЕКП №1611 від 26 серпня 2020 року, цей газовий трейдер утворив негативних небалансів на суму 274 млн грн, а фінансового забезпечення надав лише на 24 млн грн, як того вимагала тодішня редакція Кодексу ГТС України. Це дозволило покрити лише обсяг незбалансованої номінації, а не обсяг небалансів попереднього (до моменту оплати) та поточного періоду. Таким чином, дебіторська заборгованість трейдера наразі становить 250 млн грн і не є забезпеченою гарантіями виконання зобов’язання.

«Оператор ГТС України вважає неприпустимим повернення до правого регулювання фінансового забезпечення у формі банківської гарантії, яке існувало до прийняття постанови НКРЕКП від 26.08.2020 №1611. Таке регулювання створює ризики завдання збитків оператору газотранспортної системи та всім іншим учасникам ринку через механізм нейтральності. Адже застосований підхід до визначення розміру фінансового забезпечення не покриває можливих ризиків. Принципи розрахунку забезпечення, за якими гарантія покриває лише 1/50 частину від можливого максимального обсягу плати за добовий небаланс замовника послуг транспортування, є фактично рухом всього ринку до хаосу», – зауважила Ольга Бєлькова, директорка з питань взаємодії з державними органами та міжнародними організаціями ОГТСУ.

Таким чином, ОГТСУ вважає, що до моменту надання права Регулятору або ОГТСУ встановлювати недискримінаційні жорсткі вимоги до інструменту банківської гарантії з огляду на інтереси стабільності всього ринку, необхідно вилучити його, як механізм забезпечення для цілей балансування взагалі. Слід зазначити, що відповідна норма передбачена у законопроекті № 3800, що був поданий групою народних депутатів.

Запис ОГТСУ змушений ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до внесення необхідних змін до законодавства спершу з"явиться на Оператор ГТС України.

Добавить комментарий

Автор:

Введите Код, указанный на рисунке
 




Новини

22:00 - Прем’єр-міністр України провів зустріч з Президентом Туреччини
20:18 - Брифінг Міністра інфраструктури Владислава Криклія та голови Укрінфрапроекту Кирила Хом’якова «Безпечні дороги: зроблено у 2020»
20:18 - За минулий тиждень нараховано 3,2 млн грн плати за перевантаження, - Владислав Криклій
19:54 - Завдання аудиторів ДПС – посилення аналітичної роботи та увага на ризикових платників
19:54 - Мінцифра і YouControl запускають безкоштовні вебінари про перевірку бізнес-партнерів у держреєстрах
19:54 - Євген Олейніков: Наше головне завдання – захистити легальний бізнес від конкуренції з тіньовим
19:54 - Внутрішня система забезпечення якості освіти у школах – розроблено методрекомендації
19:54 - Денис Шмигаль: Українські спеціалісти вивчатимуть досвід будівництва сучасних міських лікарень у Туреччині
19:42 - ДФС продовжує працювати у штатному режимі, – новий очільник служби Дмитро Сосинович
19:30 - Украина приглашает Россию обсудить деоккупацию Крыма
19:30 - Фонд гарантирования выплатил кредиторам неплатежеспособных банков в октябре 478 млн гривен
19:30 - Министр Алексей Чернышов: “Внедрение энергоэффективности позволит сберечь ресурсы на развитие регионов”
19:30 - В правительстве пока не определились с форматом и датой будущего локдауна
18:36 - Межбанк закрылся долларом по 28,51
18:36 - Дорогая доставка. Как с нового года в Украине повысят тарифы на газ
18:36 - Президенту бизнеса Петра Порошенко объявят о подозрении из-за ДТП с велосипедистами
18:36 - В Донецкой и Луганской областях 65 объектов инфраструктуры обустроят источниками солнечной генерации
18:36 - Банк “Сич” взял кредит рефинансирования на 100 млн гривен
18:36 - Членом правления Ощадбанка назначен экс-чиновник НБУ
18:24 - ОГТСУ: Підвищення тарифів для облгазів має відбуватися одночасно із впровадженням дієвого механізму контролю їх цільового використання
17:48 - Обліковано 1 458 999 внутрішньо переміщених осіб
17:48 - Абрамова Ю. М. - Інформація щодо проведення перевірки, передбаченої Законом України "Про очищення влади"
17:45 - Новорічна Акція для вкладників КРИСТАЛБАНКу!
17:42 - Бывший рейдер Коломойского считает, что выплата Ахметовым 20 тыс долларов нардепам-”слугам” — вынужденная мера
17:42 - Немцы уверяют, что рынок электроэнергии в Украине не конкурентный
17:42 - “Интерпайп” Виктора Пинчука начал поставки колес для Deutsche Bahn под псевдошвейцарским брендом
17:42 - “Кузница на Рыбальском” вернула Минфину более 300 млн гривен
17:42 - NASA решила построить на Луне атомную электростанцию
17:42 - Глава “Укроборонпрома” заявил о коллапсе с производством боеприпасов в Украине
16:48 - Средняя зарплата врача специализированной помощи — менее 9 тыс гривен


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар21.0188
Канадський долар21.9988
Юань Женьміньбі4.3327
Куна4.5203
Чеська крона1.3027
Данська крона4.5887
Гонконгівський долар3.6763
Форинт0.094924
Індійська рупія0.38475
Рупія0.0020174
Новий ізраїльський шекель8.6148
Єна0.27357
Теньге0.066984
Вона0.025766
Мексиканське песо1.4206
Молдовський лей1.6531
Новозеландський долар20.0599
Норвезька крона3.2341
Російський рубль0.37456
Саудівський ріял7.5976
Сінгапурський долар21.3024
Ренд1.8568
Шведська крона3.3579
Швейцарський франк31.4893
Єгипетський фунт1.818
Фунт стерлінгів38.0011
Долар США28.4962
Білоруський рубль11.0109
Азербайджанський манат16.7694
Румунський лей7.0075
Турецька ліра3.6594
СПЗ (спеціальні права запозичення)40.7336
Болгарський лев17.4545
Євро34.1456
Злотий7.633
Алжирський динар0.22081
Така0.33604
Вірменський драм0.056272
Іранський ріал0.00067848
Іракський динар0.023946
Сом0.33605
Ліванський фунт0.018903
Лівійський динар21.0771
Малайзійський ринггіт6.9962
Марокканський дирхам3.14
Донг0.0012314
Бат0.94143
Дирхам ОАЕ7.7583
Туніський динар10.4493
Узбецький сум0.0027328
Новий тайванський долар0.99784
Туркменський новий манат8.1418
Ганське седі4.8729
Сербський динар0.29032
Сомоні2.5218
Ларі8.5837
Бразильський реал5.3839
Золото50410.92
Срібло629.64
Платина27853.33
Паладій68455.57

Курси валют, встановлені НБУ на: 01.12.2020

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
MHPC184.5184.517217212790.00
UNAF16416716416799000.00

Дані за 30.11.2020