ОГТСУ змушений ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до внесення необхідних змін до законодавства

21.10.2020 19:00 | Оператор ГТС України

21 жовтня 2020 року, м. Київ – Оператор ГТС України змушений звернутися до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), з проханням врегулювати питання фінансового забезпечення у формі банківської гарантії. Наразі через зловживання деякими учасниками ринку таким фінансовим інструментом та існуючу юридичну неврегульованість з цього питання Оператор ГТС піддається багатомільйонним фінансовим ризикам. Тому компанія змушена ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до моменту внесення необхідних змін до законодавства.

Нагадаємо, 26 серпня 2020 року постановою НКРЕКП №1611 було внесено ряд змін до пункту 3 глави 2 розділу VIII Кодексу ГТС щодо фінансового забезпечення. Згідно з постановою, оператор ГТС не приймає фінансове забезпечення у вигляді банківської гарантії, виданої банком, який не віднесено Національним банком України до переліку системно важливих банків. Зміни, впроваджені постановою №1611, мали на меті сприяти зниженню ризиків несплати замовником послуг транспортування за утворені ним обсяги негативних небалансів газу в ГТС, і як наслідок, зниженню впливу негативних небалансів на фінансову стабільність оператора ГТС.

Свого часу попередній оператор ГТС «Укртрансгаз» зазнав збитків через те, що декілька банків не виконали свої зобов’язання щодо наданих банківських гарантій. Саме такі випадки спонукали до розробки та впровадження прозорих недискримінаційних критеріїв до банків, гарантії яких приймаються у якості фінансового забезпечення.

Слід зазначити, що право Оператора ГТС вживати необхідні заходи в межах фінансового ризик- менеджменту прямо передбачені у європейському кодексі балансування BAL NC, який є обов’язковим для транспозиції в українське законодавство згідно з додатком 27 Угоди про асоціацію з ЄС. Такі заходи стають особливо актуальними у зв’язку із планами НКРЕКП у 2021 році впровадити принцип нейтральності. У разі, якщо банківська гарантія не буде виконана, і, як наслідок, призведе до накопичення боргу, він буде перекладений на інших сумлінних учасників ринку.

Європейський досвід показує, що місцеві оператори ГТС використовують критерії до банків, гарантії яких приймаються у якості фінансового забезпечення. Аналогічне правове регулювання вже кілька років діє на ринку електричної енергії України. Так, згідно з постановою НКРЕКП №2493, до фінансових установ, які беруть участь у здійсненні операцій за фінансовими гарантіями на ринку електроенергетики, застосовується низка вимог щодо рейтингу банку за національною шкалою чи в іноземних рейтингових агенціях або розміру частки статутного капіталу, що належить державі, та інших.

Важливо зазначити, що питання впливу негативних небалансів на фінансовий стан ОГТСУ є нагальним: за травень-серпень 2020 року негативний добовий небаланс замовників послуг транспортування склав 1,2 млрд куб. м, а зобов’язання замовників щодо сплати – 3,7 млрд грн.

На жаль, рішення НКРЕКП щодо фінансового забезпечення було оскаржено у суді. Так, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва (ОАСК) від 06.10.2020 у справі № 640/22977/20, прийнятої за результатами розгляду заяви ТОВ «ЄГАЗ» про забезпечення адміністративного позову до НКРЕКП, з 01 жовтня 2020 року було призупинено дію підпункту 2 пункту 1 змін Постанови №1611 стосовно вимог до банків-гарантів та розміру фінансового забезпечення. Дія постанови призупинена для низки регіональних газозбутових компаній до набрання законної сили рішенням, ухваленим за результатами судового розгляду справи по суті.

Зазначимо, що це вже не перше оскарження акту НКРЕКП, яким врегульовується фінансове забезпечення у формі банківської гарантії. Так, рішенням ОАСК від 07 вересня 2018 року було скасовано підпункт 2 пункту 5 постанови НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2943, яким були впроваджені критерії до банків, чиї гарантії приймаються оператором ГТС в якості фінансового забезпечення.

Вказане свідчить про те, що правове регулювання фінансового забезпечення у формі банківських гарантій на ринку природного газу є ризикованим, спірним, дискусійнім і таким, що потребує додаткового правового врегулювання.

Наразі НКРЕКП виставила на громадське обговорення пропозицію щодо зміни механізму прийняття Оператором ГТС банківських гарантій. Однак ОГТСУ не може підтримати таку пропозицію. Право не приймати фінансове забезпечення від банку, який не виконав своє зобов’язання за банківською гарантією, жодним чином не вирішує питання виконання грошового зобов’язання замовника послуг транспортування природного газу перед ОГТСУ.

Показовим підтвердженням позиції ОГТСУ є приклад замовника послуг транспортування газу – ТОВ «ТЕХ ПРОМ ГАЗ». Так, до набрання чинності постанови НКРЕКП №1611 від 26 серпня 2020 року, цей газовий трейдер утворив негативних небалансів на суму 274 млн грн, а фінансового забезпечення надав лише на 24 млн грн, як того вимагала тодішня редакція Кодексу ГТС України. Це дозволило покрити лише обсяг незбалансованої номінації, а не обсяг небалансів попереднього (до моменту оплати) та поточного періоду. Таким чином, дебіторська заборгованість трейдера наразі становить 250 млн грн і не є забезпеченою гарантіями виконання зобов’язання.

«Оператор ГТС України вважає неприпустимим повернення до правого регулювання фінансового забезпечення у формі банківської гарантії, яке існувало до прийняття постанови НКРЕКП від 26.08.2020 №1611. Таке регулювання створює ризики завдання збитків оператору газотранспортної системи та всім іншим учасникам ринку через механізм нейтральності. Адже застосований підхід до визначення розміру фінансового забезпечення не покриває можливих ризиків. Принципи розрахунку забезпечення, за якими гарантія покриває лише 1/50 частину від можливого максимального обсягу плати за добовий небаланс замовника послуг транспортування, є фактично рухом всього ринку до хаосу», – зауважила Ольга Бєлькова, директорка з питань взаємодії з державними органами та міжнародними організаціями ОГТСУ.

Таким чином, ОГТСУ вважає, що до моменту надання права Регулятору або ОГТСУ встановлювати недискримінаційні жорсткі вимоги до інструменту банківської гарантії з огляду на інтереси стабільності всього ринку, необхідно вилучити його, як механізм забезпечення для цілей балансування взагалі. Слід зазначити, що відповідна норма передбачена у законопроекті № 3800, що був поданий групою народних депутатів.

Запис ОГТСУ змушений ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до внесення необхідних змін до законодавства спершу з"явиться на Оператор ГТС України.

Додати коментар

Користувач:
email:





У світі багатих і знаменитих
Гроші можуть купити все, що забажаєш
Але, якщо гроші заберуть у тебе
Лише справжні друзі лишаться з тобою на завжди

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 15 липня: величезні пенсії для деяких українців, дешеві авто для чиновників
20:30 - Инфляционные данные из США ослабили надежды на снижение ставки
20:26 - Данська компанія допомагає росіянам вивозити зерно з окупованого Бердянська – ЗМІ
19:54 - Будівництво електростанцій: Казахстан вирішив відмовитися від послуг московії
19:15 - Чиновники "за копійки" купують авто: журналісти виявили сотні таких випадків
18:55 - В Україні відновили понад 50% генерації, пошкодженої атаками московія
18:40 - Інвестиційний фонд відбудови: США та Україна почали шукати адміністратора
18:14 - Тривала відбудова у Бучі: для багатоповерхівки замовили додаткових робіт на 30 мільйонів
17:55 - Стимулы просочились: Китайская экономика демонстрирует ускорение
17:50 - НБУ застосував заходи впливу до двох страховиків та фінкомпанії: що вони передбачають
17:26 - Нацбанк показав курс долара та євро на середу 16 липня
17:10 - Wizz Air Abu Dhabi припиняє роботу: в чому причина
16:50 - Китай обіцяє посилити підтримку московії після санкційних погроз від Трампа – росЗМІ
16:45 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
16:45 - Ушестеро дорожче: ФДМУ продав будівлю держінституту у Києві
16:40 - США та Україна розпочали пошук адміністратора для Інвестиційного фонду відбудови
16:20 - В Україні викрили масштабне виробництво підробок агрохімії під виглядом товарів відомих брендів
16:05 - Перевершити найрозумніших людей: Цукерберг витратить сотні мільярдів на "суперінтелект"
16:00 - Санкції без доказів
15:45 - Україна різко скоротила експорт молочної продукції до ЄС
15:40 - До двох страховиків та фінансової компанії застосовано заходи впливу
15:35 - У Києві хочуть суттєво наростити встановлення будинкових лічильників тепла
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 16.07.2025
15:14 - Дайджест НКЦПФР: динаміка торгів цінними паперами — червень 2025
15:10 - Мінфін спрямував на соцвиплати 191,5 мільярда: на що пішли кошти
14:59 - В Україні змінилися показники продажів пального на АЗС
14:55 - Поліція заплатила 63 долари харків'янці за порноконтент: жінці присудили 3 роки
14:45 - Порядок реєстрації колекторських компаній буде оновлено
14:43 - Повідомлення про оприлюднення проєкту проєкт постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 459 і від 24 лютого 2016 р. № 117”
14:41 - Чверть російських вугільних підприємств – під загрозою закриття


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32262
Австралійський долар27.4388
Така0.3462
Канадський долар30.5531
Юань Женьміньбі5.8286
Чеська крона1.9778
Данська крона6.5389
Гонконгівський долар5.3275
Форинт0.121849
Індійська рупія0.4873
Рупія0.0025708
Новий ізраїльський шекель12.4958
Єна0.28273
Теньге0.079526
Вона0.03028
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.86
Мексиканське песо2.2357
Молдовський лей2.4699
Новозеландський долар25.0592
Норвезька крона4.1122
Саудівський ріял11.1505
Сінгапурський долар32.6243
Донг0.0016003
Ренд2.347
Шведська крона4.3311
Швейцарський франк52.4863
Бат1.28827
Дирхам ОАЕ11.3858
Туніський динар14.469
Єгипетський фунт0.8463
Фунт стерлінгів56.2243
Долар США41.8211
Сербський динар0.4167
Азербайджанський манат24.5963
Румунський лей9.6083
Турецька ліра1.0399
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.1776
Болгарський лев24.9604
Євро48.8031
Ларі15.4208
Злотий11.4701
Золото140316.48
Срібло1600.51
Платина58115.86
Паладій50821.42

Курси валют, встановлені НБУ на 16.07.2025