ОГТСУ змушений ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до внесення необхідних змін до законодавства

21.10.2020 19:00 | Оператор ГТС України

21 жовтня 2020 року, м. Київ – Оператор ГТС України змушений звернутися до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), з проханням врегулювати питання фінансового забезпечення у формі банківської гарантії. Наразі через зловживання деякими учасниками ринку таким фінансовим інструментом та існуючу юридичну неврегульованість з цього питання Оператор ГТС піддається багатомільйонним фінансовим ризикам. Тому компанія змушена ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до моменту внесення необхідних змін до законодавства.

Нагадаємо, 26 серпня 2020 року постановою НКРЕКП №1611 було внесено ряд змін до пункту 3 глави 2 розділу VIII Кодексу ГТС щодо фінансового забезпечення. Згідно з постановою, оператор ГТС не приймає фінансове забезпечення у вигляді банківської гарантії, виданої банком, який не віднесено Національним банком України до переліку системно важливих банків. Зміни, впроваджені постановою №1611, мали на меті сприяти зниженню ризиків несплати замовником послуг транспортування за утворені ним обсяги негативних небалансів газу в ГТС, і як наслідок, зниженню впливу негативних небалансів на фінансову стабільність оператора ГТС.

Свого часу попередній оператор ГТС «Укртрансгаз» зазнав збитків через те, що декілька банків не виконали свої зобов’язання щодо наданих банківських гарантій. Саме такі випадки спонукали до розробки та впровадження прозорих недискримінаційних критеріїв до банків, гарантії яких приймаються у якості фінансового забезпечення.

Слід зазначити, що право Оператора ГТС вживати необхідні заходи в межах фінансового ризик- менеджменту прямо передбачені у європейському кодексі балансування BAL NC, який є обов’язковим для транспозиції в українське законодавство згідно з додатком 27 Угоди про асоціацію з ЄС. Такі заходи стають особливо актуальними у зв’язку із планами НКРЕКП у 2021 році впровадити принцип нейтральності. У разі, якщо банківська гарантія не буде виконана, і, як наслідок, призведе до накопичення боргу, він буде перекладений на інших сумлінних учасників ринку.

Європейський досвід показує, що місцеві оператори ГТС використовують критерії до банків, гарантії яких приймаються у якості фінансового забезпечення. Аналогічне правове регулювання вже кілька років діє на ринку електричної енергії України. Так, згідно з постановою НКРЕКП №2493, до фінансових установ, які беруть участь у здійсненні операцій за фінансовими гарантіями на ринку електроенергетики, застосовується низка вимог щодо рейтингу банку за національною шкалою чи в іноземних рейтингових агенціях або розміру частки статутного капіталу, що належить державі, та інших.

Важливо зазначити, що питання впливу негативних небалансів на фінансовий стан ОГТСУ є нагальним: за травень-серпень 2020 року негативний добовий небаланс замовників послуг транспортування склав 1,2 млрд куб. м, а зобов’язання замовників щодо сплати – 3,7 млрд грн.

На жаль, рішення НКРЕКП щодо фінансового забезпечення було оскаржено у суді. Так, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва (ОАСК) від 06.10.2020 у справі № 640/22977/20, прийнятої за результатами розгляду заяви ТОВ «ЄГАЗ» про забезпечення адміністративного позову до НКРЕКП, з 01 жовтня 2020 року було призупинено дію підпункту 2 пункту 1 змін Постанови №1611 стосовно вимог до банків-гарантів та розміру фінансового забезпечення. Дія постанови призупинена для низки регіональних газозбутових компаній до набрання законної сили рішенням, ухваленим за результатами судового розгляду справи по суті.

Зазначимо, що це вже не перше оскарження акту НКРЕКП, яким врегульовується фінансове забезпечення у формі банківської гарантії. Так, рішенням ОАСК від 07 вересня 2018 року було скасовано підпункт 2 пункту 5 постанови НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2943, яким були впроваджені критерії до банків, чиї гарантії приймаються оператором ГТС в якості фінансового забезпечення.

Вказане свідчить про те, що правове регулювання фінансового забезпечення у формі банківських гарантій на ринку природного газу є ризикованим, спірним, дискусійнім і таким, що потребує додаткового правового врегулювання.

Наразі НКРЕКП виставила на громадське обговорення пропозицію щодо зміни механізму прийняття Оператором ГТС банківських гарантій. Однак ОГТСУ не може підтримати таку пропозицію. Право не приймати фінансове забезпечення від банку, який не виконав своє зобов’язання за банківською гарантією, жодним чином не вирішує питання виконання грошового зобов’язання замовника послуг транспортування природного газу перед ОГТСУ.

Показовим підтвердженням позиції ОГТСУ є приклад замовника послуг транспортування газу – ТОВ «ТЕХ ПРОМ ГАЗ». Так, до набрання чинності постанови НКРЕКП №1611 від 26 серпня 2020 року, цей газовий трейдер утворив негативних небалансів на суму 274 млн грн, а фінансового забезпечення надав лише на 24 млн грн, як того вимагала тодішня редакція Кодексу ГТС України. Це дозволило покрити лише обсяг незбалансованої номінації, а не обсяг небалансів попереднього (до моменту оплати) та поточного періоду. Таким чином, дебіторська заборгованість трейдера наразі становить 250 млн грн і не є забезпеченою гарантіями виконання зобов’язання.

«Оператор ГТС України вважає неприпустимим повернення до правого регулювання фінансового забезпечення у формі банківської гарантії, яке існувало до прийняття постанови НКРЕКП від 26.08.2020 №1611. Таке регулювання створює ризики завдання збитків оператору газотранспортної системи та всім іншим учасникам ринку через механізм нейтральності. Адже застосований підхід до визначення розміру фінансового забезпечення не покриває можливих ризиків. Принципи розрахунку забезпечення, за якими гарантія покриває лише 1/50 частину від можливого максимального обсягу плати за добовий небаланс замовника послуг транспортування, є фактично рухом всього ринку до хаосу», – зауважила Ольга Бєлькова, директорка з питань взаємодії з державними органами та міжнародними організаціями ОГТСУ.

Таким чином, ОГТСУ вважає, що до моменту надання права Регулятору або ОГТСУ встановлювати недискримінаційні жорсткі вимоги до інструменту банківської гарантії з огляду на інтереси стабільності всього ринку, необхідно вилучити його, як механізм забезпечення для цілей балансування взагалі. Слід зазначити, що відповідна норма передбачена у законопроекті № 3800, що був поданий групою народних депутатів.

Запис ОГТСУ змушений ініціювати відмову від банківської гарантії як фінансового забезпечення на ринку газу до внесення необхідних змін до законодавства спершу з"явиться на Оператор ГТС України.

Додати коментар

Користувач:
email:





На біржі ринок диктує правила,
Тут влада має інший характер.
Але тільки в цьому гроші не згорять,
І вкладники зможуть виграти у змаганні.

- Fin.Org.UA

Новини

23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 16 грудня: Маск збагатів, офіційний курс євро до гривні встановив новий рекорд
20:45 - Американська нафта впала нижче 55 доларів уперше з 2021 року
20:24 - Німеччина повідомила Україні, чи тікає бізнес
19:56 - Українські АЗС почали обмежувати використання зарядних пристроїв
19:50 - Shell шукає покупців на частку в німецькому НПЗ з російським слідом
19:25 - Вимоги до організації внутрішнього аудиту та перелік ризиків для фінансових компаній будуть оновлені
19:25 - Саудити стали фаворитами на купівлю міжнародних активів "Лукойла"
19:05 - Перегляд об’єктів із пріоритетним електропостачанням: для потреб побутових споживачів і промисловості може бути вивільнено понад 800 МВт потужності
19:05 - Авторинок України: які авто за типом пального найпопулярніші
18:54 - Глибока трансформація: окупаційна влада закрила 90% підприємств
18:33 - Венесуела змушена "скидати" нафту після арешту танкера Сполученими Штатами
18:25 - У більшості областей України 17 грудня відключатимуть світло
18:20 - Мінекономіки та MAN Truck & Bus SE підписали Меморандум про співпрацю у відбудові України та сфері інвестицій
18:04 - Путін підписав закон про вилучення житла в тимчасово окупованих регіонах України
17:55 - "Знайшлися 800 МВт потужності". В Україні скоротяться відключення світла – Свириденко
17:40 - Мінекономіки презентувало проєкт Стратегії зайнятості 2030 — основу масштабної реформи ринку праці України
17:35 - Курс євро до гривні втретє за місяць оновив історичний максимум
17:31 - Підсумки ринку нерухомості у 2025 році
17:21 - Графіки відключень: в Україні переглянули список споживачів, яким заборонено вимикати світло
17:05 - Російський уряд очікує збереження дефіциту бюджету до 2042 року
17:00 - Мінекономіки виплатило понад 9 млн компенсації 15% вартості української промислової техніки за жовтневими заявками
16:50 - Українці вже оформили понад 24 тисяч квитків в рамках "3000 км Україною": популярні напрямки
16:45 - Уряд планує завершити концесію терміналу у Чорноморську в І кварталі 2026 року
16:39 - Запрошення до висловлення зацікавленості (консультаційні послуги – відбір індивідуального консультанта) «Стратегічний консультант з комунікацій для ДУ «ЮКРЕЙНІНВЕСТ»»
16:39 - Перша в Україні органічна горілка, якій можна довіряти
16:37 - Ціни на російську нафту впали до найнижчого рівня з початку великої війни
16:34 - Запрошення до висловлення зацікавленості (консультаційні послуги – відбір індивідуального консультанта) «Консультант-аналітик з підтримки проєктів ДУ «ЮКРЕЙНІНВЕСТ»»
16:31 - Запрошення до висловлення зацікавленості (консультаційні послуги – відбір індивідуального консультанта) «Консультант із взаємодії з міжнародними фінансовими організаціями та банками розвитку для ДУ «ЮКРЕЙНІНВЕСТ»»
16:25 - Українці ще можуть отримати податкову знижку за 2024 рік – ДПСУ


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32569
Австралійський долар27.9959
Така0.34515
Канадський долар30.6531
Юань Женьміньбі5.9899
Чеська крона2.0421
Данська крона6.6482
Гонконгівський долар5.4228
Форинт0.12912
Індійська рупія0.46341
Рупія0.0025275
Новий ізраїльський шекель13.096
Єна0.27283
Теньге0.081817
Вона0.028628
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.323
Мексиканське песо2.3495
Молдовський лей2.5013
Новозеландський долар24.3997
Норвезька крона4.1452
Саудівський ріял11.2472
Сінгапурський долар32.7293
Донг0.0016015
Ренд2.5149
Шведська крона4.5388
Швейцарський франк53.1161
Бат1.33984
Дирхам ОАЕ11.486
Туніський динар14.4965
Єгипетський фунт0.8897
Фунт стерлінгів56.6753
Долар США42.1848
Сербський динар0.42261
Азербайджанський манат24.8117
Румунський лей9.7524
Турецька ліра0.9876
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.792
Болгарський лев25.3881
Євро49.6684
Ларі15.6582
Злотий11.7687
Золото181130.14
Срібло2662.1
Платина76910.48
Паладій66184.58

Курси валют, встановлені НБУ на 17.12.2025