Вчора (31 березня) Рада НБУ прийняла кілька важливих рішень (про прибуток і доступ на вторинний ринок ОВДП)
01.04.2020 23:33 | Vitaliy Shapran
1. Було затверджено розмір прибутку до розподілу і в Державний бюджет буде відправлено 42 722 482 932,98 грн (42,723 млрд грн). Окремо хочу подякувати народним депутатам України: Гетманцеву Д.О., Железняк Я.І., Ніколаєнко А.І., Козак Т.Р., Марусяк О.Р., Діденко Ю.О., Ковальчук О.В., Кулініч О.І., Горват Р.І., які стали авторами законопроекту 3220 від 16.03.2020 р., що був прийнятий Верховною Радою 17.03.2020 року, а вже 18.03.2020 року був підписаний Президентом України. Відповідний закон містить важливі справедливі зміни щодо формування резервів НБУ, які вираховуються від його прибутку. Без оперативного прийняття 3220 прибуток до перерахування в бюджет складав би всього 28 млрд грн, через аномальне збільшення зобов’язань НБУ на кінець 2019 року. Народні обранці змінили базу обрахунку: з грошово-кредитних зобов’язань НБУ на кінець року – на середньорічні зобов’язання, що в майбутньому дозволить уникнути впливу сезонних аномалій на розмір прибутку НБУ, який підлягає перерахуванню до Держбюджету. Подякувати можна і Правлінню НБУ, яке миттєво відреагувало на зміни у законодавстві і вже на наступний день після підписання Закону внесло зміни до власного внутрішнього положення. Органи влади України (Верховна Рада України, Президент України, Рада та Правління НБУ) продемонстрували злагоджену і швидку взаємодію, завдяки якій бюджет отримає (а може вже й отримав) додатково майже 15 млрд грн.
2. Фактично, Рада НБУ зі свого боку зняла всі обмеження по операціям НБУ на вторинному ринку ОВДП, які діяли з 13.07.2018 року. У рішенні Ради, яке опубліковано, є пункт 2 такого скромного змісту: «Виключити пункт 2 та пункт 3 Рішення Ради Національного банку України від 13 липня 2018 року № 37-рд “Про Стратегію монетарної політики Національного банку України». Які саме пункти були ВИКЛЮЧЕНІ зі Стратегії: «2. НБУ при здійсненні передбачених Законом України «Про НБУ» операцій продовжити утримуватись від проведення операцій, що можуть мати ознаки прямої або непрямої підтримки бюджетних видатків. 3. НБУ утримуватись від здійснення операцій з купівлі державних цінних паперів, а також встановити параметри щодо верхньої межі обсягу державних цінних паперів в портфелі НБУ». Відповідні пункти заборони з 31.03.2020 року більше не діють.
Але хочу звернути увагу на зміст статті 54 ЗУ «Про НБУ»: «Національний банк не має права надавати кредити в національній та іноземній валюті, як прямо, так і опосередковано через державну установу, іншу юридичну особу, майно якої перебуває у державній власності, на фінансування витрат Державного бюджету України. Національний банк не має права купувати на первинному ринку цінні папери, емітовані Кабінетом Міністрів України, державною установою, іншою юридичною особою, майно якої перебуває у державній власності». Заборона, встановлена ст. 54, – чинна і НБУ все ще не може виходити на первинний ринок державних облігацій (як це робить, наприклад, Банк Канади та центральні банки багатьох інших країн). Але операції НБУ на вторинному ринку, наприклад, з метою згладжування коливань дохідності, або звичайна купівля-продаж ОВДП з метою впливу на ліквідність ринку і т.д. стають доступними. Розгортання сценарію участі НБУ в роботі вторинного ринку ОВДП та час реалізації такого сценарію знаходяться в межах компетенції Правління НБУ, оскільки є операційною діяльністю НБУ.