Бюджет у фіналі: як “слуги народу” ухвалювали кошторис-2020 і що змінили в ньому

15.11.2019 18:00 | Укррудпром

Економічна правда, 15 листопада 2019. Опубликовано 17:00 15 ноября 2019 года Депутати ухвалили бюджет-2020. Навколо чого точилися найбільші суперечки і якими виявилися фінальні правки?

Бюджет-2020 ухвалений. Усе відбулося оперативно — без нічних голосувань під Новий рік і хаотичного розгляду поправок до Податкового та Митного кодексів.

Причиною такої оперативності став приїзд місії МВФ в Україну. Збалансований бюджет для кредитора завжди є лакмусом для співпраці з країною.

Бюджет-2020 підтримали 280 депутатів, з них 241 — від фракції “Cлуга народу”, 20 позафракційних, 19 членів депутатської групи “За майбутнє”.

Жоден член фракцій “Опозиційна платформа — за життя”, “Європейська солідарність”, “Батьківщина” та “Голос” не віддав свій голос за бюджет.

ЕП вже аналізувала особливості бюджету, поданого 15 вересня, і внесені між першим та другим читаннями зміни. Зараз — про фінальні коригування кошторису, їх вплив на відносини держави з містами і тривалість дії бюджету в ухваленому вигляді.

pravda.com.ua

Фінальні штрихи

На фінальному етапі розгляду бюджету дискусії точилися навколо таких напрямків.

1. Ресурс для міст: що не отримали, а що здобули.

Каменем спотикання під час голосування виявилися зміни до Бюджетного кодексу. Розгляд поправок до нього затягнувся на кілька годин, а ухвалення супроводжувалося криками депутатів про вбивство децентралізації та одіозними заявами про те, що “парламент не повинен думати про баланс бюджету”.

Під час підготовки фінплану з боку міст завжди звучать пропозиції збільшити видатки на основні субвенції (медичну та освітню), різні види соціальних допомог, трансферти. Цей рік не став винятком.

Асоціація міст України пропонувала збільшити обсяг освітньої субвенції із 77,5 млрд грн до 105 млрд грн з огляду на заплановане протягом року підвищення зарплат педагогам, видатки на програму державних медичних гарантій — із 72,1 млрд грн до 104 млрд грн.

Розмір додаткової дотації на утримання закладів освіти та охорони здоров"я пропонувалося встановити на рівні не менше 20 млрд грн. У бюджеті закладено 7,9 млрд грн. Субвенцію на інфрастуктуру ОТГ пропонувалося встановити в обсязі 5 млрд грн.

Пропонувалося також вирішити проблему забезпечення гарантованих державою пільг на проїзд та зв"язок: або виділити субвенцію, або скасувати пільги. Це давня дискусія. Ще на старті децентралізації держава “спустила” ці функції на місцевий рівень, але не передала для цього ресурс.

За розрахунками АМУ, держава заборгувала містам 2,2 млрд грн за те, що вони фінансують соціальні пільги власним коштом.

У повному обсязі жодна з цих пропозицій врахована не була.  

У рамках підготовки до другого читання Мінфін точково збільшив ресурс на соцзахист педагогів, модернізацію лікарень, закупівлю ліків. Також міста отримали нові джерела наповнення бюджету. Проблема в тому, що з цих “додаткових джерел” можна буде отримати мільйони, тоді як, за розрахунками АМУ, потрібні мільярди.

pravda.com.ua

2. Як акциз з пального розбалансував бюджет.

Податком розбрату під часу бюджетних баталій стали 13,44% надходжень від акцизу з пального.

План на 2020 рік був такий: припинити зараховувати його до бюджетів місцевого самоврядування у зв"язку з початком роботи дорожнього фонду. За законом, з 2020 року 100% акцизу з пального повинні надходити до дорожнього фонду.

Під час розгляду змін до бюджетного кодексу в сесійній залі депутати не погодили позицію Мінфіну та комітету і залишили 13,44% місцевим бюджетам. Це розбалансувало кошторис і призвело до виникнення діри в бюджеті у розмірі 7,7 млрд грн.

Залишити 13,44% акцизу місцевим бюджетам пропонувала й Асоціація міст України. Аргумент — закладені в бюджеті кошти на ремонт доріг не перекривають “відплив” доходів від акцизу з пального і становлять лише близько 4 млрд грн.

Після “п"ятихвилинної” перерви тривалістю півтори години депутати відхилили 12 однотипних правок і не затвердили розподіл субвенції на реконструкцію та ремонт доріг між бюджетами різних рівнів.

3. Міста і Кабмін поділили бурштинову ренту.

Розподіл ренти на видобування бурштину між місцевими та центральним бюджетами відбуватиметься за принципом 30 на 70. При цьому ренту отримуватимуть бюджети не всіх міст, а лише тих, де ведеться видобування.

4. Боргом управлятиме окреме агентство. 

Зараз функції з управління держборгом належать Мінфіну.  У 2020 році вони перейдуть до нової структури — Державного агентства з управління державним боргом.

Передбачається, що такий крок дозволить зробити управління держборгом вільним від політичних факторів і дасть змогу більш комплексно та ефективно застосовувати інструменти з управління цією сферою.

Боргове агентство, зауважують у Мінфіні, зможе використовувати вдосконалені механізми управління ліквідністю і попереджувати кризи неплатоспроможності. У бюджеті на створення агентства закладено 53 млн грн.

Мінфін відповідатиме лише за стратегію держборгу.

5. Строки медреформи змінилися.

Терміни долучення комунальних закладів охорони здоров"я до програми медичних гарантій переносяться з 1 січня на 1 квітня 2020 року. У першому кварталі медична субвенція зберігається.

6. У держбюджету з"явилося нове джерело доходу.

Воно пов"язане із запуском ринку електроенергії та газу: плата за сертифікацію оператора системи передавання електричної енергії та оператора газотранспортної системи. Заплановані доходи — 0,5 млрд грн.

7. Підтримка аграріїв зменшилася.

Обсяг державної підтримки аграрних виробників обмежено параметром “не більше відсотка від випуску продукції в АПК”. Причина обмеження — неповна вибірка цих коштів у 2018-2019 роках.

Під час доопрацювання бюджету уряд змінив свої плани щодо підтримки сектору. 

Програму на 4,4 млрд грн, яка передбачала компенсацію ставок за кредитами, взятими для купівлі паїв після відкриття ринку землі, замінила більш загальна програма з підтримки сектору на 4 млрд грн. Як розподілятимуть кошти — невідомо.

Перспективи перегляду бюджету

У 2020 році уряд та депутати прогнозують перегляд бюджету.

“Доходи бюджету у 2020 році будуть вищими, ніж закладено в проекті закону”, — заявила міністр фінансів Оксана Маркарова під час презентації документа. На її думку, бюджет не враховує впливу на економіку ухвалених у “турборежимі” законів.

Конкретних прогнозів про тотальний перегляд бюджету Маркарова не озвучила, уточнивши, що “за підсумками виконання першого кварталу Кабмін може переглянути кошторис і забезпечити збільшення видатків Державній судовій адміністрації”.

За словами першого заступника фракції “Слуга народу” Олександра Корнієнка, перегляд бюджету можливий за результатами першого півріччя, коли кристалізується ефект від ухвалених законів.

Галина КАЛАЧОВА

Додати коментар

Користувач:
email:





Fintech innovations
Disrupting traditional ways
Money flows faster

- Fin.Org.UA

Новини

20:49 - Здійснено черговий крок у запровадженні європейських вимог до капіталу банків і банківських груп
20:10 - Квартири колаборанта Сальдо і росолігарха Шелкова в Одесі вдруге виставили на аукціон
19:58 - Рівень розрахунків населення за газ становить 95% – Чернишов
19:47 - У поліції Києва розповіли про причини обшуків у "Київтеплоенерго"
19:27 - З початку року від міжнародних партнерів надійшло близько 12 мільярдів доларів
19:14 - Захист ТЕЦ, ТЕС і ГЕС ніколи не відносився до відповідальності Мінінфраструктури – Кубраков
19:07 - Мінекономіки: Презентовано концепцію проекту Національної Стратегії розвитку сфери інтелектуальної власності до 2030 року
18:50 - Прем’єр-міністр зустрівся з очільницею МЗС Латвії
18:47 - У Києві через ремонт обмежать рух транспорту на кількох вулицях 
18:40 - У Центробанку московія стверджують, що конфіскація заморожених активів не вплине на фінстабільність московії
18:20 - Підприємці Харківщини зможуть отримати вдвічі більший грант від держави на розвиток
18:14 - World IP Day: презентовано концепцію проекту Національної Стратегії розвитку сфери інтелектуальної власності до 2030 року
17:49 - Суд зупинив ліцензію "Нафтогазу" на розподіл газу на Черкащині: компанія подала апеляцію
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 26.04.2024
17:44 - Денис Башлик: Ринок земель в Україні здатен впоратися з будь-якими викликами, завдяки чітко визначним передумовам
17:37 - Японія продовжуватиме підтримку українського енергосектору: Зустрічі Германа Галущенка з представниками Уряду Японії
17:32 - Затверджено порядок організації психіатричної допомоги особам, стосовно яких передбачається застосування примусових заходів медичного характеру
17:29 - Продовжено строки на подання заявки для розрахунку обсягу квот щодо діяльності з культивування рослин роду коноплі — рішення уряду
17:26 - Уряд ухвалив постанову щодо строків державної атестації наукових установ
17:20 - Національний банк України анонсував низку кроків з валютної лібералізації
17:20 - Ухвалено закон щодо врахування страхового стажу закордоном для пенсії в Україні
17:11 - НБУ знизив тарифи на видачу готівки
17:02 - Уряд затвердив Порядок використання коштів на підтримку проектів зі значними інвестиціями
17:00 - Понад 25 тис. адмінпослуг з питань ведення Державного земельного кадастру надано на Львівщині з початку 2024 року
16:53 - Підтримуємо бізнес Харківщини: підприємці зможуть отримати вдвічі більший грант від держави на розвиток, - Юлія Свириденко
16:51 - Уряд продовжив дію положення про покладання спеціальних обов'язків на учасників ринку електроенергії
16:50 - Уряд затвердив Порядок використання коштів на підтримку проєктів зі значними інвестиціями
16:50 - Торік на утримання Чорнобильської зони відчуження витратили менше коштів, ніж планували
16:45 - Ложная тревога с интервенциями в иене?
16:44 - Сума вкладів українців у банках у березні зросла на 20 мільярдів – Фонд гарантування


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.8816
Канадський долар28.9972
Юань Женьміньбі5.4649
Чеська крона1.6867
Данська крона5.691
Гонконгівський долар5.0584
Форинт0.108183
Індійська рупія0.47511
Рупія0.0024423
Новий ізраїльський шекель10.4009
Єна0.25254
Теньге0.089457
Вона0.028796
Мексиканське песо2.2942
Молдовський лей2.22
Новозеландський долар23.5629
Норвезька крона3.5997
московський рубль0.43076
Сінгапурський долар29.0888
Ренд2.0991
Шведська крона3.6272
Швейцарський франк43.4084
Єгипетський фунт0.8269
Фунт стерлінгів49.5494
Долар США39.6015
Білоруський рубль14.3943
Азербайджанський манат23.2923
Румунський лей8.5282
Турецька ліра1.218
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.1706
Болгарський лев21.6995
Євро42.4409
Злотий9.8181
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото92856.01
Срібло1091.89
Платина36302.7
Паладій38449.1

Курси валют, встановлені НБУ на 29.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861046.391046.391046.391046.391307987.50
2276561080.091080.091080.091080.09237619.80
2288111063.621063.621063.621063.6237226.70
229025985.42985.42985.42985.42782423.48
229470921.25921.25921.25921.25644875.00
2302621060.181060.181060.181060.18106018.00
CRSR061024.551025.321024.551025.3213328.39
FCOM011055.931055.931055.931055.9335901.62
FSTF021021.481022.251021.481022.2533733.48
USGK78454545454545454519657125.00

Дані за 26.04.2024