Бюджет у фіналі: як “слуги народу” ухвалювали кошторис-2020 і що змінили в ньому

15.11 18:00 | Укррудпром

Економічна правда, 15 листопада 2019. Опубликовано 17:00 15 ноября 2019 года Депутати ухвалили бюджет-2020. Навколо чого точилися найбільші суперечки і якими виявилися фінальні правки?

Бюджет-2020 ухвалений. Усе відбулося оперативно — без нічних голосувань під Новий рік і хаотичного розгляду поправок до Податкового та Митного кодексів.

Причиною такої оперативності став приїзд місії МВФ в Україну. Збалансований бюджет для кредитора завжди є лакмусом для співпраці з країною.

Бюджет-2020 підтримали 280 депутатів, з них 241 — від фракції “Cлуга народу”, 20 позафракційних, 19 членів депутатської групи “За майбутнє”.

Жоден член фракцій “Опозиційна платформа — за життя”, “Європейська солідарність”, “Батьківщина” та “Голос” не віддав свій голос за бюджет.

ЕП вже аналізувала особливості бюджету, поданого 15 вересня, і внесені між першим та другим читаннями зміни. Зараз — про фінальні коригування кошторису, їх вплив на відносини держави з містами і тривалість дії бюджету в ухваленому вигляді.

pravda.com.ua

Фінальні штрихи

На фінальному етапі розгляду бюджету дискусії точилися навколо таких напрямків.

1. Ресурс для міст: що не отримали, а що здобули.

Каменем спотикання під час голосування виявилися зміни до Бюджетного кодексу. Розгляд поправок до нього затягнувся на кілька годин, а ухвалення супроводжувалося криками депутатів про вбивство децентралізації та одіозними заявами про те, що “парламент не повинен думати про баланс бюджету”.

Під час підготовки фінплану з боку міст завжди звучать пропозиції збільшити видатки на основні субвенції (медичну та освітню), різні види соціальних допомог, трансферти. Цей рік не став винятком.

Асоціація міст України пропонувала збільшити обсяг освітньої субвенції із 77,5 млрд грн до 105 млрд грн з огляду на заплановане протягом року підвищення зарплат педагогам, видатки на програму державних медичних гарантій — із 72,1 млрд грн до 104 млрд грн.

Розмір додаткової дотації на утримання закладів освіти та охорони здоров"я пропонувалося встановити на рівні не менше 20 млрд грн. У бюджеті закладено 7,9 млрд грн. Субвенцію на інфрастуктуру ОТГ пропонувалося встановити в обсязі 5 млрд грн.

Пропонувалося також вирішити проблему забезпечення гарантованих державою пільг на проїзд та зв"язок: або виділити субвенцію, або скасувати пільги. Це давня дискусія. Ще на старті децентралізації держава “спустила” ці функції на місцевий рівень, але не передала для цього ресурс.

За розрахунками АМУ, держава заборгувала містам 2,2 млрд грн за те, що вони фінансують соціальні пільги власним коштом.

У повному обсязі жодна з цих пропозицій врахована не була.  

У рамках підготовки до другого читання Мінфін точково збільшив ресурс на соцзахист педагогів, модернізацію лікарень, закупівлю ліків. Також міста отримали нові джерела наповнення бюджету. Проблема в тому, що з цих “додаткових джерел” можна буде отримати мільйони, тоді як, за розрахунками АМУ, потрібні мільярди.

pravda.com.ua

2. Як акциз з пального розбалансував бюджет.

Податком розбрату під часу бюджетних баталій стали 13,44% надходжень від акцизу з пального.

План на 2020 рік був такий: припинити зараховувати його до бюджетів місцевого самоврядування у зв"язку з початком роботи дорожнього фонду. За законом, з 2020 року 100% акцизу з пального повинні надходити до дорожнього фонду.

Під час розгляду змін до бюджетного кодексу в сесійній залі депутати не погодили позицію Мінфіну та комітету і залишили 13,44% місцевим бюджетам. Це розбалансувало кошторис і призвело до виникнення діри в бюджеті у розмірі 7,7 млрд грн.

Залишити 13,44% акцизу місцевим бюджетам пропонувала й Асоціація міст України. Аргумент — закладені в бюджеті кошти на ремонт доріг не перекривають “відплив” доходів від акцизу з пального і становлять лише близько 4 млрд грн.

Після “п"ятихвилинної” перерви тривалістю півтори години депутати відхилили 12 однотипних правок і не затвердили розподіл субвенції на реконструкцію та ремонт доріг між бюджетами різних рівнів.

3. Міста і Кабмін поділили бурштинову ренту.

Розподіл ренти на видобування бурштину між місцевими та центральним бюджетами відбуватиметься за принципом 30 на 70. При цьому ренту отримуватимуть бюджети не всіх міст, а лише тих, де ведеться видобування.

4. Боргом управлятиме окреме агентство. 

Зараз функції з управління держборгом належать Мінфіну.  У 2020 році вони перейдуть до нової структури — Державного агентства з управління державним боргом.

Передбачається, що такий крок дозволить зробити управління держборгом вільним від політичних факторів і дасть змогу більш комплексно та ефективно застосовувати інструменти з управління цією сферою.

Боргове агентство, зауважують у Мінфіні, зможе використовувати вдосконалені механізми управління ліквідністю і попереджувати кризи неплатоспроможності. У бюджеті на створення агентства закладено 53 млн грн.

Мінфін відповідатиме лише за стратегію держборгу.

5. Строки медреформи змінилися.

Терміни долучення комунальних закладів охорони здоров"я до програми медичних гарантій переносяться з 1 січня на 1 квітня 2020 року. У першому кварталі медична субвенція зберігається.

6. У держбюджету з"явилося нове джерело доходу.

Воно пов"язане із запуском ринку електроенергії та газу: плата за сертифікацію оператора системи передавання електричної енергії та оператора газотранспортної системи. Заплановані доходи — 0,5 млрд грн.

7. Підтримка аграріїв зменшилася.

Обсяг державної підтримки аграрних виробників обмежено параметром “не більше відсотка від випуску продукції в АПК”. Причина обмеження — неповна вибірка цих коштів у 2018-2019 роках.

Під час доопрацювання бюджету уряд змінив свої плани щодо підтримки сектору. 

Програму на 4,4 млрд грн, яка передбачала компенсацію ставок за кредитами, взятими для купівлі паїв після відкриття ринку землі, замінила більш загальна програма з підтримки сектору на 4 млрд грн. Як розподілятимуть кошти — невідомо.

Перспективи перегляду бюджету

У 2020 році уряд та депутати прогнозують перегляд бюджету.

“Доходи бюджету у 2020 році будуть вищими, ніж закладено в проекті закону”, — заявила міністр фінансів Оксана Маркарова під час презентації документа. На її думку, бюджет не враховує впливу на економіку ухвалених у “турборежимі” законів.

Конкретних прогнозів про тотальний перегляд бюджету Маркарова не озвучила, уточнивши, що “за підсумками виконання першого кварталу Кабмін може переглянути кошторис і забезпечити збільшення видатків Державній судовій адміністрації”.

За словами першого заступника фракції “Слуга народу” Олександра Корнієнка, перегляд бюджету можливий за результатами першого півріччя, коли кристалізується ефект від ухвалених законів.

Галина КАЛАЧОВА

Добавить комментарий

Автор:

Введите Код, указанный на рисунке
 




Новини

13:54 - Технологии “Ивченко-Прогресс” останутся собственностью предприятия после продажи “Мотор Сич”
13:06 - Оксана Коляда: Україна зобов’язана моніторити дотримання прав людини на свободу світогляду та віросповідання на території тимчасово окупованого Криму
13:06 - Український елемент «Традиція Косівської мальованої кераміки» включено до Репрезентативного списку нематеріальної культурної спадщини людства
13:06 - Україна не дозволить нікому і нічому зашкодити стратегічному партнерству з США, — Дмитро Кулеба
13:06 - Україна та Республіка Білорусь розширюють торговельно-економічне співробітництво
13:00 - Добыча энергетического угля упала на 9%
12:06 - Олег Дерипаска и Роман Абрамович — самые часто упоминаемые за рубежом российские олигархи
12:06 - “Укрметаллургпром” обещает падение производства стали в стране по итогам 2019 года на 3%
11:12 - Министр экономики хочет понять, почему цены не падают вслед за долларом
11:12 - Что творится в нашей отрасли?
11:12 - Виталий Хомутынник вырастил fintech-единорог
11:00 - Альона Бабак: Завдання на наступний рік - посилення підтримки розвитку громад та територій
10:18 - Министр энергетики Украины назвал сроки запуска “Северного потока-2”
10:18 - “Нафтогаз” сравнял цены на газ для населения и промышленности
10:18 - Що контролює олігарх Ігор Коломойський
09:24 - Литва передала украинской таможне программное обеспечение
09:24 - Почему строительство Шулявского моста постоянно дорожает
09:24 - После возвращения Андрея Портнова в Украину его взял на содержание Игорь Коломойский
08:30 - Россия использует Минские соглашения для удара по Украине — немецкий эксперт
08:30 - В 2020 году “Укргаздобыча” пробурит 80 новых скважин
08:30 - Зеленский победит Коломойского и других олигархов только в одном случае — немецкий эксперт
07:36 - “Гарпун” и “Пингвин”: какими заморскими ракетами Украина встретит российский флот
03:07 - Нафтогаз закликає споживачів не вірити дезінформації газзбутів та скаржитися на порушення у відповідні органи (інструкція)
03:06 - Що означає зниження облікової ставки Національного банку
03:06 - Мінфін бере участь в обговоренні нових методів фінансування третинної медичної допомоги
03:05 - Про семінар для журналістів на тему державного боргу
03:03 - 100днівУряду – Ми продовжуємо відкривати дані!
21:54 - До уваги міжнародних автомобільних перевізників! Інформація щодо розподілу дозвільних документів Європейської Конференції Міністрів Транспорту на 2020 рік
20:18 - Законопроект «Про енергоефективність» закладе фундамент для зменшення енергозалежності та підвищення конкурентоздатності України
19:54 - Украина и Молдова подписали меморандум по поставкам газа


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар16.248939
Канадський долар17.847105
Юань Женьмiньбi3.37056
Куна3.529216
Чеська крона1.02935
Данська крона3.51349
Гонконгівський долар3.015858
Форинт0.0798439
Індійська рупія0.3321064
Рупія0.00168023
Іранський ріал0.0005595
Новий ізраїльський шекель6.750826
Єна0.2144626
Теньге0.061201
Вона0.020059
Мексіканський песо1.235503
Молдовський лей1.35763
Новозеландський долар15.561347
Норвезька крона2.609228
Російський рубль0.37564
Саудівський рiял6.266132
Сінгапурський долар17.38161
Ренд1.626877
Шведська крона2.51284
Швейцарський франк23.908815
Єгипетський фунт1.461464
Фунт стерлінгів31.44209
Долар США23.497996
Бiлоруський рубль11.18526
Азербайджанський манат13.822351
Румунський лей5.4936
Турецька ліра4.050579
СПЗ(спеціальні права запозичення)32.523358
Болгарський лев13.425023
Євро26.256661
Злотий6.145359
Алжирський динар0.199853
Така0.282392
Вiрменський драм0.0501638
Іракський динар0.020185
Сом0.343197
Ліванський фунт0.015921
Лівійський динар17.066977
Малайзійський ринггіт5.737839
Марокканський дирхам2.483479
Пакистанська рупія0.154421
Донг0.00103329
Бат0.792867
Дирхам ОАЕ6.526976
Туніський динар8.368163
Узбецький сум0.002525
Новий тайванський долар0.786621
Туркменський новий манат6.849222
Ганських седі4.342804
Сербський динар0.224628
Сомонi2.473179
Ларi8.072832
Золото34556.153
Срiбло396.294
Платина22182.108
Паладiй45515.618

Курси валют, встановлені НБУ на: 16.12.2019

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
AAPL706670667066706670660.00
MHPC24024024024050400.00

Дані за 13.12.2019