Бюджет у фіналі: як “слуги народу” ухвалювали кошторис-2020 і що змінили в ньому

15.11.2019 18:00 | Укррудпром

Економічна правда, 15 листопада 2019. Опубликовано 17:00 15 ноября 2019 года Депутати ухвалили бюджет-2020. Навколо чого точилися найбільші суперечки і якими виявилися фінальні правки?

Бюджет-2020 ухвалений. Усе відбулося оперативно — без нічних голосувань під Новий рік і хаотичного розгляду поправок до Податкового та Митного кодексів.

Причиною такої оперативності став приїзд місії МВФ в Україну. Збалансований бюджет для кредитора завжди є лакмусом для співпраці з країною.

Бюджет-2020 підтримали 280 депутатів, з них 241 — від фракції “Cлуга народу”, 20 позафракційних, 19 членів депутатської групи “За майбутнє”.

Жоден член фракцій “Опозиційна платформа — за життя”, “Європейська солідарність”, “Батьківщина” та “Голос” не віддав свій голос за бюджет.

ЕП вже аналізувала особливості бюджету, поданого 15 вересня, і внесені між першим та другим читаннями зміни. Зараз — про фінальні коригування кошторису, їх вплив на відносини держави з містами і тривалість дії бюджету в ухваленому вигляді.

pravda.com.ua

Фінальні штрихи

На фінальному етапі розгляду бюджету дискусії точилися навколо таких напрямків.

1. Ресурс для міст: що не отримали, а що здобули.

Каменем спотикання під час голосування виявилися зміни до Бюджетного кодексу. Розгляд поправок до нього затягнувся на кілька годин, а ухвалення супроводжувалося криками депутатів про вбивство децентралізації та одіозними заявами про те, що “парламент не повинен думати про баланс бюджету”.

Під час підготовки фінплану з боку міст завжди звучать пропозиції збільшити видатки на основні субвенції (медичну та освітню), різні види соціальних допомог, трансферти. Цей рік не став винятком.

Асоціація міст України пропонувала збільшити обсяг освітньої субвенції із 77,5 млрд грн до 105 млрд грн з огляду на заплановане протягом року підвищення зарплат педагогам, видатки на програму державних медичних гарантій — із 72,1 млрд грн до 104 млрд грн.

Розмір додаткової дотації на утримання закладів освіти та охорони здоров"я пропонувалося встановити на рівні не менше 20 млрд грн. У бюджеті закладено 7,9 млрд грн. Субвенцію на інфрастуктуру ОТГ пропонувалося встановити в обсязі 5 млрд грн.

Пропонувалося також вирішити проблему забезпечення гарантованих державою пільг на проїзд та зв"язок: або виділити субвенцію, або скасувати пільги. Це давня дискусія. Ще на старті децентралізації держава “спустила” ці функції на місцевий рівень, але не передала для цього ресурс.

За розрахунками АМУ, держава заборгувала містам 2,2 млрд грн за те, що вони фінансують соціальні пільги власним коштом.

У повному обсязі жодна з цих пропозицій врахована не була.  

У рамках підготовки до другого читання Мінфін точково збільшив ресурс на соцзахист педагогів, модернізацію лікарень, закупівлю ліків. Також міста отримали нові джерела наповнення бюджету. Проблема в тому, що з цих “додаткових джерел” можна буде отримати мільйони, тоді як, за розрахунками АМУ, потрібні мільярди.

pravda.com.ua

2. Як акциз з пального розбалансував бюджет.

Податком розбрату під часу бюджетних баталій стали 13,44% надходжень від акцизу з пального.

План на 2020 рік був такий: припинити зараховувати його до бюджетів місцевого самоврядування у зв"язку з початком роботи дорожнього фонду. За законом, з 2020 року 100% акцизу з пального повинні надходити до дорожнього фонду.

Під час розгляду змін до бюджетного кодексу в сесійній залі депутати не погодили позицію Мінфіну та комітету і залишили 13,44% місцевим бюджетам. Це розбалансувало кошторис і призвело до виникнення діри в бюджеті у розмірі 7,7 млрд грн.

Залишити 13,44% акцизу місцевим бюджетам пропонувала й Асоціація міст України. Аргумент — закладені в бюджеті кошти на ремонт доріг не перекривають “відплив” доходів від акцизу з пального і становлять лише близько 4 млрд грн.

Після “п"ятихвилинної” перерви тривалістю півтори години депутати відхилили 12 однотипних правок і не затвердили розподіл субвенції на реконструкцію та ремонт доріг між бюджетами різних рівнів.

3. Міста і Кабмін поділили бурштинову ренту.

Розподіл ренти на видобування бурштину між місцевими та центральним бюджетами відбуватиметься за принципом 30 на 70. При цьому ренту отримуватимуть бюджети не всіх міст, а лише тих, де ведеться видобування.

4. Боргом управлятиме окреме агентство. 

Зараз функції з управління держборгом належать Мінфіну.  У 2020 році вони перейдуть до нової структури — Державного агентства з управління державним боргом.

Передбачається, що такий крок дозволить зробити управління держборгом вільним від політичних факторів і дасть змогу більш комплексно та ефективно застосовувати інструменти з управління цією сферою.

Боргове агентство, зауважують у Мінфіні, зможе використовувати вдосконалені механізми управління ліквідністю і попереджувати кризи неплатоспроможності. У бюджеті на створення агентства закладено 53 млн грн.

Мінфін відповідатиме лише за стратегію держборгу.

5. Строки медреформи змінилися.

Терміни долучення комунальних закладів охорони здоров"я до програми медичних гарантій переносяться з 1 січня на 1 квітня 2020 року. У першому кварталі медична субвенція зберігається.

6. У держбюджету з"явилося нове джерело доходу.

Воно пов"язане із запуском ринку електроенергії та газу: плата за сертифікацію оператора системи передавання електричної енергії та оператора газотранспортної системи. Заплановані доходи — 0,5 млрд грн.

7. Підтримка аграріїв зменшилася.

Обсяг державної підтримки аграрних виробників обмежено параметром “не більше відсотка від випуску продукції в АПК”. Причина обмеження — неповна вибірка цих коштів у 2018-2019 роках.

Під час доопрацювання бюджету уряд змінив свої плани щодо підтримки сектору. 

Програму на 4,4 млрд грн, яка передбачала компенсацію ставок за кредитами, взятими для купівлі паїв після відкриття ринку землі, замінила більш загальна програма з підтримки сектору на 4 млрд грн. Як розподілятимуть кошти — невідомо.

Перспективи перегляду бюджету

У 2020 році уряд та депутати прогнозують перегляд бюджету.

“Доходи бюджету у 2020 році будуть вищими, ніж закладено в проекті закону”, — заявила міністр фінансів Оксана Маркарова під час презентації документа. На її думку, бюджет не враховує впливу на економіку ухвалених у “турборежимі” законів.

Конкретних прогнозів про тотальний перегляд бюджету Маркарова не озвучила, уточнивши, що “за підсумками виконання першого кварталу Кабмін може переглянути кошторис і забезпечити збільшення видатків Державній судовій адміністрації”.

За словами першого заступника фракції “Слуга народу” Олександра Корнієнка, перегляд бюджету можливий за результатами першого півріччя, коли кристалізується ефект від ухвалених законів.

Галина КАЛАЧОВА

Добавить комментарий

Автор:

Введите Код, указанный на рисунке
 




Новини

22:18 - Олексій Гончарук доручив у 2020 році провести прозору приватизацію понад 300 об’єктів
20:18 - В январе закодируют украинские телеканалы. Почему 4 миллиона семей лишают спутникового ТВ и что им теперь делать
20:12 - МОН та Британська Рада підписали меморандум про співпрацю
20:12 - Широке громадське обговорення: стратегічні цілі та ключові показники ефективності МОЗ України
20:12 - Ключі від квартир родинам ВПО вручили очільниця Мінветеранів Оксана Коляда та Житомирський міський голова Сергій Сухомлин
20:12 - Мінветеранів буде самостійно визначати суб'єктів-надавачів послуг з реабілітації ветеранам
20:12 - Польські партнери висловлюють готовність збільшити допомогу для українських ветеранів
20:00 - Міністр інфраструктури Владислав Криклій провів зустріч з представниками компанії Deloitte
20:00 - Підписано Меморандум про взаєморозуміння між Укрзалізницею та китайською компанією CRCC, – Владислав Криклій
20:00 - Переможець тендеру на проектування злітно-посадкової смуги аеропорту у м. Дніпро не визначений
20:00 - До уваги автоперевізників! Відбудеться перерозподіл дозволів ЄКМТ
20:00 - Повідомлення про оприлюднення проєкту наказу Міністерства інфраструктури України
20:00 - Міністр інфраструктури Владислав Криклій зустрівся із Спеціальним посланником Президента Ірану
19:24 - Определение потенциала тренда - Эксперты Freshforex: EURUSD. Отскок вверх будет возможен из зоны 1.1058.
19:24 - Определение потенциала тренда - Эксперты Freshforex: GBPUSD. Ждем отработку зоны 1.2979.
19:24 - Определение потенциала тренда - Эксперты Freshforex: USDJPY. Быки закрепляются выше 110.00.
19:24 - Moody's положительно оценил стратегию развития финансового сектора Украины
19:24 - В 124 городах Украины платежки на тепло и горячую воду снижены до 30%
19:24 - МВФ незначительно снизил оценку мирового ВВП в 2020 году
19:24 - Министры на выход: кого уволят после фейковой отставки Гончарука
19:24 - Forbes включил 7 украинцев в список украинцев
18:30 - К началу января 10 украинских банков нарушали нормативы
18:30 - Межбанк закрылся долларом по 24,34
18:30 - Крупнейший поставщик топлива для Минобороны сорвал 5 из 7 контрактов
18:30 - Концессионером морпорта “Херсон” выбран “Рисоил-Херсон”
18:30 - Энергохолдинг Ахметова проведет в Давосе круглый стол о возможностях Украины по поддержке “Европейского зеленого пакта”
18:30 - Банки будуть зобов’язані розкривати повну вартість споживчого кредиту
18:29 - Національний банк оновить регулювання з питань інкасації коштів та перевезення валютних цінностей банків
18:28 - Національний банк оптимізував структуру під отримання нових функцій в межах проєкту "спліт"
18:06 - Обліковано 1 435 723 внутрішньо переміщені особи


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар16.6911
Канадський долар18.614
Юань Женьмiньбi3.5428
Куна3.6249
Чеська крона1.0728
Данська крона3.6074
Гонконгівський долар3.1313
Форинт0.080095
Індійська рупія0.34193
Рупія0.0017831
Новий ізраїльський шекель7.0344
Єна0.22077
Теньге0.06462
Вона0.021004
Мексиканське песо1.3031
Молдовський лей1.3902
Новозеландський долар16.0562
Норвезька крона2.7274
Російський рубль0.39506
Саудівський рiял6.483
Сінгапурський долар18.0458
Ренд1.6747
Шведська крона2.5536
Швейцарський франк25.1091
Єгипетський фунт1.5418
Фунт стерлінгів31.621
Долар США24.3257
Бiлоруський рубль11.4711
Азербайджанський манат14.3261
Румунський лей5.6405
Турецька ліра4.1099
СПЗ (спеціальні права запозичення)33.5439
Болгарський лев13.783
Євро26.9565
Злотий6.3547
Алжирський динар0.19841
Така0.27899
Вірменський драм0.049398
Іранський ріал0.00056396
Іракський динар0.019904
Сом0.33985
Ліванський фунт0.015712
Лівійський динар16.8777
Малайзійський ринггіт5.7368
Марокканський дирхам2.4677
Філіппінське песо0.46721
Донг0.0010221
Бат0.78556
Дирхам ОАЕ6.4489
Туніський динар8.3827
Узбецький сум0.002489
Новий тайванський долар0.78645
Туркменський новий манат6.7675
Ганське седі4.1193
Сербський динар0.22477
Сомоні2.443
Ларі8.2747
Бразильський реал5.8477
Золото37954.17
Срiбло439.11
Платина24914.14
Паладiй61283.74

Курси валют, встановлені НБУ на: 21.01.2020

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
AAPL85198519851985198519.00
BAVL0.3450.3450.3450.345193200.00

Дані за 20.01.2020