Оборонні закупівлі: виробникам – кримінальні справи, сірим імпортерам – гроші з бюджету

17.04 12:59 | Економічна правда

З початку великої війни українські оборонні закупівлі існують у режимі "американських гірок".
То ми бачимо прогрес і адекватні рішення, то знову провали і скандали через дурість чи спробу утримати або відновити корупційні схеми.
Але одна річ залишається стабільною впродовж усього часу – намагання проштовхнути "ноунеймів"-імпортерів наперекір реальним виробникам. Найбільше над цим "працюють" недоброчесні правоохоронці.
Реальні українські виробники, які залишилися в країні, побудували тут заводи й фабрики й нікуди не збираються тікати, постійно стикаються з валом фейкових кримінальних справ, тиском і безпідставним переслідуванням. А фірми, які системно провалюють постачання за виграними тендерами або постачають відвертий непотріб для армії, спокійно працюють і при цьому жодної відповідальності не несуть.
У результаті мільярди гривень платників податків, замість того щоб забезпечувати високу якість продукції для ЗСУ, осідають у сумнівних підрядників.
Це не лише створює загрозу зриву постачань, а й підриває доброчесну конкуренцію. За ці три роки ми бачили десятки, а то й сотні прикладів, коли держзамовлення на величезні кошти отримували сумнівні компанії, які не мають жодних виробничих потужностей.
Потім вони постачали продукцію невідповідної якості, затримуючи терміни відвантаження або навіть повністю зривали постачання. Такі компанії без виробничих потужностей і складів виграють тендери завдяки штучному заниженню цін, "кришуванню" чи мовчазній підтримці з боку певних чиновників і правоохоронців.
Далі ці фірми часто отримують відтермінування поставок на місяці, а на їхні фейкові документи закривають очі.
У той самий час реальних виробників витісняють або умовами тендерів (наприклад, надкороткими термінами постачання - аж до місяця з оголошення торгів до дати поставки), або силовими методами. Читайте також: Скандальні міни для ЗСУ.
Чому вони не летять і не вибухають, хоч коштували мільярди Таким чином недобросовісні постачальники можуть отримувати величезні підряди.
Наведу кілька прикладів, за якими Комітет оборонних закупівель у легкій промисловості ФРУ має вичерпну аналітику. ТОВ "Олімп Євротрейд".
Впродовж 2024 року виграло тендерів на 243,2 млн грн.
Основний перелік замовлень: спідня білизна для військових (термобілизна, труси, сорочки, кальсони).
Компанія постачає ЗСУ браковану термобілизну, яка не зберігає тепло і не тягнеться.
Федерація роботодавців провела перевірку в лабораторії "Укрметртестстандарт" і з’ясувала, що головний показник (розтяжність по ширині), який має бути від 41% до 100%, фактично становить 17%.
Через це виріб боляче натирає тіло під час руху.
Хоча відомо, що компанія постачає таку "продукцію", її досі намагаються залишити в ролі постачальника ЗСУ. ТОВ "Фармінко Норд".
Ця компанія стала відомою після того, як намагалася продати державі 175 тис.
маскувальних зимових комплектів (КМЗ) на 215,5 млн грн.
Вони прославилися спробою видати за власне виробництво пошиту у В’єтнамі продукцію, а потім поставили лише 26% від замовленої, і то неналежної якості.
І нам пощастило, що зима була майже без снігу і нестачу не відчули.
Адже у пікселі без КМЗ солдати на снігу як мішень у тирі. Крім того, "Фармінко Норд" не поставила жодної з 75 тис.
вітровологозахисних курток (КВВЗ).
Хоча строк поставки перенесли з червня на грудень 2024 року.
Наразі договори з цією фірмою розірвані, що стало можливим лише завдяки публічній позиції бізнесу та громадянськості. ТОВ "Український діловий світ".
Має п"ять договорів на 175 млн грн, переважно на постачання флісок.
Достатніх виробничих потужностей у компанії немає.
По чотирьох угодах на 157 млн грн нині ДОТ розірвав контракт в односторонньому прядку, оскільки продукція не поставлена.
Лише одну угоду компанія змогла виконати, і то найменшу. ТОВ "Альфа сек’юріті".
Отримало підрядів на 171,6 млн грн.
Спеціалізується на поставках флісок, зимової білизни та акумуляторів до БПЛА.
Така різноплановість товарів часто сама собою викликає питання, чи не є компанія посередником без власного виробництва.
Три угоди на суму 70,1 млн грн – проблемні, ФРУ писав на адресу ДОТ лист - звернення з результатами експертиз.
Цю фірму довго намагалися врятувати від розірвання, продовжуючи дію договорів за допомогою додаткових угод. Крім того, Державний оператор тилу (ДОТ) з початку 2025 року вимагає від "Альфа сек’юріті" через суд повернути 63 млн грн передплати за непотріб, який компанія намагалася "впихнути" державі.
А постачальник, відповідно, намагається ДОТ змусити через суд прийняти цей товар ТОВ "Укрспецтекстиль".
Провалило постачання 200 тис.
пончо (дощовик) на 132,5 млн грн..
Договір нині розривають, чого домоглися реальні виробники.
Компанія поставила лише 12% продукції, хоча ДОТ дав додатковий час на постачання.
Виконати без зауважень "Укрспецтекстиль" зміг лише один договір на 6 млн грн. ТОВ "Укртак.Юа".
Має виграних торгів майже на 1,8 млрд грн.
Спеціалізується переважно на постачанні бронежилетів різних типів, чохлів та засобів індивідуального захисту.
Більшість контрактів виконує із затримками й без жодних наслідків для себе.
Станом на січень 2025 року протермінувала виконання 10 із 12 контрактів за 2024-й.
В тому числі було розірвано договір на 364 млн гривень на постачання 11840 бронежилетів, хоча компанія отримала додаткові 5 місяців на виконання.
Наприкінці минулого року, на відміну від інших постачальників армії, їм дозволили продовжити дію договору на 2025 рік.
Неймовірна лояльність, якої не бачать реальні виробники. Є ще багато подібних компаній тільки у сфері легкої промисловості з обсягами виграних торгів до 100 млн грн.
Там також, як правило, відсутні власні виробничі потужності.
Натомість вони намагаються "продавити" сірий імпорт, порушують терміни й нехтують якістю.
Загалом ідеться як мінімум про 2 млрд грн тільки в закупівлях речового забезпечення для ЗСУ, де є очевидні ознаки корупційних тіньових схем. Читайте також: Від ідеї до пострілу: як проєктують, виробляють та продають зброю в Україні Усі ці компанії мають дуже лояльне ставлення або з боку чиновників, або з боку правоохоронців.
За очевидні порушення дуже рідко чи надто повільно застосовуються економічні штрафні санкції або відкриваються кримінальні провадження.
Зрозуміло, у воєнний час є чутливість до питань постачання для армії та конфіденційності даних, проте коли у відкритому доступі з’являється безліч сигналів про зрив поставок, швидкі перемоги у мільярдних тендерах – ці речі не можна залишати поза увагою. Звісно, фірми-одноденки, які ввозять із Китаю, В’єтнаму чи Туреччини сірий імпорт, можуть дати змогу недобросовісним чиновникам і тим, хто їх покриває, заробити більше на маржі.
Але це не має жодного стосунку до національних інтересів чи інтересів української економіки та обороноздатності.
Адже така модель швидко призводить до зростання корупційних потоків і небезпечної залежності від сумнівних посередників. Я про все це писав (один, два, три, чотири) і у 2022, і у 2023, і у 2024 роках.
Сподівався, що правоохоронці зацікавляться і приберуть тих, хто шкодить армії, якщо, звісно, самі не покривають ці компанії.
Проте майбутнє настало: силовики з ДБР усе ж таки придумали, як "вирішити питання" – прямо зараз вони намагаються заткнути рота мені. Останніми тижнями по постачаннях групи "Текстиль-Контакт" (до яких ніколи не було жодних претензій щодо якості) відкривають кримінальні провадження, готують обшуки, підозри, запобіжні заходи.
Також розпочався проплачений вал чорного піару – як інформаційна артпідготовка перед гучним наїздом, щоб вдарити по репутації та зробити захист нашого бізнесу токсичним.
Упевнений, що ці дії – помста за те, що я розповідаю про афери в постачаннях для ЗСУ. Логіка проста: якщо не буде кому виходити у публічну площину, то й проблеми нібито немає.
Бо, на їхню думку, решта моїх колег злякається й сидітиме тихо.
Вони не злякаються. Тож слід розв"язувати реальну проблему, а не воювати з тими, хто про неї говорить. Читайте також: Держава викупить усі українські FPV-дрони.
Що стоїть за планами виробити 4,5 млн безпілотників? Що робити? Рецепти незмінні, можу лише повторити їх ще раз. Локалізація.
Запровадити обов’язковий відсоток локального виробництва в оборонних закупівлях, коли держава робить великі закупівлі текстилю, форми, обмундирування тощо.
Це дає роботу українцям, сплачує податки в бюджет, забезпечує якість та нівелює ризик сірого неякісного імпорту. Повернення повноцінних повноважень Антимонопольного комітету (АМКУ).
На початку повномасштабного вторгнення, з введенням спрощеної процедури закупівель, суперечливі ситуації замість АМКУ має вирішувати суд, що - навпаки - затягує процес і зриває процедури.
Зараз усі суперечки доводиться вирішувати в суді, що призводить до втрати часу й дає змогу маніпулювати торгами.
Потрібно, аби АМКУ знову міг миттєво реагувати на змови чи шахрайські дії учасників, відстежувати підозріло узгоджені пропозиції й усувати порушників від публічних закупівель. Прозорість і рівність правил гри.
Недопустимо, щоб окремі "улюбленці" відверто ігнорували терміни постачання або не відповідали за якість продукції, тоді як реальні виробники, які дотримуються дедлайнів і стандартів, змушені грати за правилами, а хтось інший виграє тендери без повноцінного пакета документів. Захист від фіктивних перевірок і переслідувань.
І я, й багато інших виробників втомилися відбиватися від кримінальних справ, вигаданих із повітря або сфальсифікованих з будь-яких причин.
Ми розуміємо природу цих переслідувань: нас або хочуть витіснити з ринку, або змусити мовчати.
Але відступати ніхто не буде.
Ми у своїй країні, любимо свою справу, і жодні перевертні цього не змінять. Ці чотири кроки дадуть швидкий результат: ? Безперебійне постачання ЗСУ та іншим структурам Сил оборони якісної амуніції, форми тощо, адже контролювати виробника в Україні простіше, ніж у В’єтнамі чи Бангладеші. ? Бюджетні кошти лишаться в Україні, що створює додану вартість і робочі місця.
До 35% вартості замовлень український виробник повертає до бюджету. ? Ліквідація недоброчесних "прокладок" через ризик значних штрафів, неможливість маніпулювати умовами тендерів, а також через реальні та об’єктивні кримінальні справи від ДБР, БЕБ, Нацполіції, СБУ. ? Зосередження реальних виробників на своєму основному завданні – виробництві та розширенні потужностей.
У разі порушень такі виробники можуть отримати штрафи й зазнати відповідних економічних наслідків, але без фіктивних справ. Зрештою, від цього виграли б і самі військові, і суспільство, і держбюджет. Українські виробники, які десятиліттями створюють продукт і дають роботу співгромадянам, заслуговують на підтримку й захист від фіктивних звинувачень і бюрократичного свавілля.
Якщо ми прагнемо розвивати промисловість і економіку загалом, хочемо залучати інвестиції й зміцнювати безпеку, слід діяти прозоро й послідовно: викривати реальні схеми, карати їхніх вигодонабувачів, карати тих, хто безпідставно переслідує бізнес, і створювати механізми, що стимулюють чесну конкуренцію. Ключовим елементом усього цього має стати локалізація, ефективна робота АМКУ та справедливий підхід правоохоронних органів: переслідування аферистів і корупціонерів, а не відповідального бізнесу. Що швидше виправимо цю ситуацію, то надійнішим буде забезпечення армії й кращими стануть перспективи розвитку українського бізнесу.
Від цього залежить економічна безпека країни та доля України як незалежної держави.

Додати коментар

Користувач:
email:





Гроші течуть рікою,
На фінансовому ринку,
Інвестуй розумно.

- Fin.Org.UA

Новини

08:30 - Ризики держзакупівлі комп'ютерів: погляд "кримінального" адвоката
08:30 - Криза новобудов у Києві
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 02.07.2025
00:00 - Накази Міністерства енергетики України
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
00:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 1 липня: євро б'є рекорди, ЦПК б'є на сполох через "легалізацію корупції" депутатами
20:46 - Вибух міни міг пошкодити танкер із нафтою після візиту до московії — Reuters
20:01 - Сенат США ухвалив "один великий прекрасний закон" Трампа
19:53 - московія хоче продати частку в найбільшому атомному проєкті Туреччини
19:16 - П’ятьом небанківським фінансовим установам відкликано ліцензії та виключено з Державного реєстру фінансових установ
19:06 - "Укрзалізниця" затримує рейси зі Львова на схід
18:32 - Путін намагається повернути іноземну валюту в Росію
17:53 - Tesla може втратити підтримку уряду США: погрози Трампа обвалили акції
17:28 - Наказ Мінекономіки від 22.06.2025 № 2672 «Щодо затвердження Змін до плану діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів у сфері господарської діяльності на 2025 рік»
17:23 - Кількість нових вакансій у Британії впала з моменту запуску ChatGPT
17:00 - За рік бензинові подешевшали, електро стали дорожчі: як змінились ціни на авто в Європі
16:52 - Ключові рішення НКЦПФР від 01.07.2025
16:52 - Акціонерів ліквідованого банку оголосили в розшук
16:37 - Businesses Say Their Business Activity Is Unchanged on Previous Month, while Significantly Improving Their Outlook Compared to Last Year – June Business Outlook Survey
16:37 - Бізнес оцінив ділову активність на рівні попереднього місяця, але значно поліпшив їх у річному вимірі – підсумки опитування підприємств у червні
16:36 - Monthly Business Outlook Survey, June 2025
16:36 - Щомісячні опитування підприємств України, червень 2025 року
16:30 - Як врегулювати додатковий капітал
16:29 - Євросоюз отримав сотні тисяч тонн російського дизелю як реекспорт
16:26 - Інформація за повідомленнями членів Світової організації торгівлі, отриманими в період з 01 по 30 червня 2025 року (СФЗ, ТБТ)
16:21 - Фінляндія відкрила справу проти підрядника ЗСУ: мільйони за неякісні бронежилети
15:51 - Італія відкриє майже пів мільйона робочих віз через демографічну кризу
15:40 - На півдні України попит на житло зростає, пропозиція падає: які ціни
15:33 - Україна домовилася з Польщею про збільшення газотранспортних потужностей


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32362
Австралійський долар27.5379
Така0.34055
Канадський долар30.7358
Юань Женьміньбі5.839
Чеська крона2.0019
Данська крона6.6228
Гонконгівський долар5.3273
Форинт0.123743
Індійська рупія0.48895
Рупія0.0025811
Новий ізраїльський шекель12.4103
Єна0.29291
Теньге0.080638
Вона0.030902
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.9652
Мексиканське песо2.2388
Молдовський лей2.4752
Новозеландський долар25.564
Норвезька крона4.1715
Саудівський ріял11.1509
Сінгапурський долар32.9051
Донг0.0016003
Ренд2.3777
Шведська крона4.4294
Швейцарський франк53.0363
Бат1.29075
Дирхам ОАЕ11.3855
Туніський динар14.4984
Єгипетський фунт0.8455
Фунт стерлінгів57.5389
Долар США41.8191
Сербський динар0.42174
Азербайджанський манат24.5951
Румунський лей9.7387
Турецька ліра1.0491
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.6578
Болгарський лев25.2622
Євро49.4093
Ларі15.3662
Злотий11.6436
Золото140081.86
Срібло1523.65
Платина56694.99
Паладій47075.76

Курси валют, встановлені НБУ на 02.07.2025