Що отримує та що втрачає країна, яка залежить від зовнішніх кредиторів

17:00 | Економічна правда

В Україні дедалі частіше обговорюють нові транші від країн-партнерів – коли та скільки отримає уряд, щоб вирішити питання чималих державних видатків і забезпечення макрофінансової стабільності. Проте регулярне надходження чужих грошей – небезпечна пастка, це так звана трансфертна залежність, що загрожує відсутністю стимулів власного повноцінного розвитку.
Звісно, на етапі боротьби з агресією московія збільшення боргів перед МВФ та іноземними урядами має цілком логічне пояснення. Але чи не час подумати про майбутнє? Адже Україні варто відійти від моделі "економіки виживання" – позбавитися фінансової залежності – і перейти до побудови сталої моделі "економіки суб"єктності". Трансфертна залежність З 2022 року, після початку великої війни, Україна опинилася в режимі екстреного фінансування, яке також передбачало й нині передбачає регулярні нові кредити від міжнародних фінансових організацій, банків, урядів держав-партнерів. Боргове навантаження зростає шаленими темпами.
Якщо у лютому 2022 року державний і гарантований державою борг України становив 93,32 млрд дол., з яких 56,83 млрд дол.
– це зовнішні зобов"язання, то на початок жовтня 2025 року ця цифра сягнула 194,21 млрд дол., з яких 146,75 млрд дол.
– це позики від ЄС, МВФ, Міжнародного банку реконструкції та розвитку, інших МФО й іноземних держав. Фактично зовнішній борг України за цей період зріс утричі, і, за прогнозом МВФ, цьогоріч становитиме 108,6% від ВВП, а 2026 року – 110,4%.
Мільярдні кредити надають лише ілюзію стабільності.
Насправді вони фактично закладають на майбутні роки тягар, який зменшуватиме можливості економічного розвитку, а до того ж демотивує в питанні структурних реформ, яких давно потребує країна. Адже яка різниця – що буде завтра, коли бюджетний дефіцит із запасом перекривають кошти зовнішніх джерел? Втрачається не тільки мотиваційний чинник для реалізації важливих системних змін, а й надія на побудову стійкої економічної моделі, яка передбачатиме самодостатність і самостійність, а не нескінченну надію на нові транші допомоги. Читайте також Кінець дефолту за "кабальним" інструментом? Україна зробила останню пропозицію власникам ВВП-варантів Ще одна небезпека трансфертної залежності пов"язана з ілюзорністю, що донори допомагатимуть постійно й завжди.
Насправді іноземні країни прагнуть вберегти від глобальних ризиків власні економіки, а не спрямовувати кошти на підтримку України, тим більше коли бачать, що ці кошти жодним чином не зміцнюють державу та не надають її економіці жодного стимулу. Ми вже помітили цьогоріч зменшення фінансування.
Фактично без програми, яка фінансується за рахунок коштів від конфіскованих російських активів, Україна відчувала б шалений дефіцит державних фінансів.
Тим часом деякі донори вже прямо запитують: де збільшення надходжень до українського держбюджету? Чому бюджетний дефіцит не покривають надходження з внутрішніх джерел? Таке питання нині на порядку денному особливо актуальне в розмові з МВФ, який має намір погодити для України нову програму в сумі близько 8 млрд дол.
Що далі, то збільшуватиметься втома іноземних урядів і МФО від простягнутої руки України, яка не в змозі існувати без зовнішньої підтримки, але водночас виявляє цілковиту неготовність до структурних реформ. Ризики зростають Поновлення інвестиційної активності – надважливе питання, що потребує ретельного опрацювання.
З одного боку, останні дослідження засвідчують високий інтерес іноземних компаній до партнерств з українськими підприємствами та до нових проєктів в Україні.
З іншого боку, маємо системний дефіцит інституційної довіри, який пояснюється накопиченими роками проблемами, зокрема слабкою судовою системою, високим рівнем корупції, нестабільною регуляторною політикою. Звісно, для інвестиційного питання один з головних чинників впливу – велика війна, через яку відбувається постійне руйнування інфраструктури та знищення підприємств і логістики.
Але для залучення інвестицій важливі й інші чинники.
Серед них і неефективна судова система, бюрократія та відсутність прозорості в ухваленні державою рішень.
Також чинником ризику є податкова система, адже маємо нестабільність фіскального навантаження та непередбачуваність, яка ускладнює тривале бізнес-планування. Читайте також Інструмент залучення інвестицій, яким не користуються Фактично відсутність передбачуваності сукупно з низьким рівнем захисту прав власності формує надто високий ризик, що зупиняє навіть зацікавлених у роботі в Україні інвесторів.
Зізнаємося: нових інвестиційних проєктів – критично мало, зацікавленість з боку іноземних компаній хоча й зростає, але на практиці не трансформується в будівництво нових підприємств і, відповідно, у нові робочі місця та нові податкові надходження. Яка економіка потрібна Україні для стійкості й розвитку Зважаючи на всі окреслені чинники та ризики, мусимо визнати – Україні потрібна нова економічна модель, що базується не на очікуванні траншів зовнішньої допомоги, а на використанні й розвитку власних ресурсів. Проте на заваді може стати так звана сучасна політична еліта, яка і не готова, і не здатна впроваджувати зрілі рішення.
Наразі ми не бачимо ані адекватного плану розвитку економіки на найближчі рік або два, ані стратегічного бачення післявоєнного економічного розвитку. Натомість панує кричуще дилетантство, логіка "латання бюджетних дір" переважає високу потребу в серйозній трансформації, а інертність управлінських рішень не дозволяє будувати модель сталого розвитку.
Тим часом потреба в зміні економічних підходів та фінансової моделі вже давно назріла й потребує реалізації. Країні потрібні політичні діячі, які здатні формувати майбутній розвиток, а не просто перебувають в ілюзії про постійний розподіл ресурсів і сфер впливу.
Головні чинники, які матимуть ключовий вплив на створення та успішний запуск нової моделі "економіки суб"єктності": прозора й професійна економічна доктрина-стратегія; нова влада, яка зможе провести необхідні зміни та запустити економіку; нове геоекономічне позиціонування; ефективна експортна стратегія; оновлена програма розвитку атомної енергетики і всієї енергетичної галузі. Читайте також Як перейти до економіки з високою доданою вартістю Один з найважливіших акцентів потрібно поставити на геоекономічному позиціонуванні країни.
Адже Україна має потенціал транзитної, аграрної, енергетичної та цифрової платформи між Європою, Азією та Близьким Сходом.
В Україні є регіони з доступом до високофункціональних портів і важливих логістичних вузлів біля кордонів з іншими державами.
А це – ключові чинники для успішної інтеграції в глобальні ланцюги вартості. Розвиток експорту має відбуватися за принципом створення додаткової вартості.
Замість звичної моделі торгівлі сировиною країна має іти шляхом оновленої експортної моделі, яка охоплює торгівлю продукцією агропереробки, машинобудування, військових технологій, IT-послуг та якісних цифрових продуктів. Додатковий важливий акцент слід зробити на енергетичному секторі.
Розвиток атомної енергетики має стати і драйвером галузі, і запорукою енергетичної незалежності та безпеки. Читайте також Ключ до інвестицій – це не прохання, а дії, які створюють довіру Атомна електроенергія здатна забезпечити стабільне, досить недороге і стратегічно незалежне джерело енергії, критично важливе для розвитку та функціонування промисловості, ІТ, оборонного комплексу.
В Україні вже побудована потужна система у вигляді трьох АЕС на підконтрольній території. Розвиток технологій та інновацій на базі працюючих у країні АЕС, створення нових освітніх кластерів, інвестиції в нові енергоблоки Хмельницької, Рівненської та Південноукраїнської АЕС – це розкриття потенціалу атомної галузі й шлях до майбутнього розвитку всієї енергетики країни.
Зокрема й через можливості експорту електроенергії, база для якого вже закладена синхронізацією ОЕС України з європейською мережею ENTSO-E. Модель "економіки суб"єктності" для України – це шлях створення доданої вартості та шлях розвитку потенціалу й власних резервів та ресурсів разом з відмовою від системної трансфертної залежності.
І на цей шлях критично важливо вийти зараз без зволікань, адже країна вже не може собі дозволити бути "економікою очікування".

Додати коментар

Користувач:
email:





Regulation rules
SEC monitoring closely
Preventing frauds

- Fin.Org.UA

Новини

17:00 - Що отримує та що втрачає країна, яка залежить від зовнішніх кредиторів
16:50 - У порту Маріуполя розлилась нафта
16:44 - У Тернополі почали демонтаж будинку, зруйнованого російською ракетою
16:40 - Охочих отримати "зимову тисячу" на 1,8 мільйона більше, ніж торік – Мінсоцполітики
16:19 - Ключові рішення НКЦПФР від 09.12.2025
16:15 - Альтернативна енергетика: у Раді пояснили, чому потрібні зміни у законодавстві
15:59 - "Укрпошта" знизила тариф на доставку ще у 24 країни
15:55 - На маршрути вийшов ще один капітально модернізований "Укрзалізницею" електропоїзд
15:45 - Виробництво молока в Україні цього року збільшиться на 200 тисяч – асоціація
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 10.12.2025
15:15 - У більшості регіонів України – аварійні відключення світла
15:12 - У Мінрозвитку повідомили, коли в Миколаєві подаватимуть очищену питну воду
15:05 - До двох фінансових компаній застосовано заходи впливу
15:05 - Від початку року митниця виявила порушень на 11 мільярдів гривень
14:35 - Держава віддасть 9 мільярдів гривень на дороги до "Буковеля"– ЗМІ
14:30 - В Україні ліквідували масштабне підпільне виробництво тютюну на 25 мільйонів
14:24 - У Китаї за хабарництво стратили екскерівника фінансової компанії
14:20 - Paramount обіцяє Трампу "радикальні зміни" в роботі CNN, якщо той підтримає її в угоді по Warner Bros. – WSJ
14:17 - Інтерв’ю Андрія Пишного для інформагентства «Інтерфакс-Україна» про завершення першого етапу масштабної трансформації страхового ринку та перспективи його подальшого розвитку
14:05 - Google потрапив під розслідування ЄС через надмірне просування власного ШІ
13:50 - Україна та Чехія поглиблять інвестиційну співпрацю у енергетичному і промисловому відновленні
13:40 - "Ліси України" продало вже понад 17 тисяч різдвяних ялинок: яка середня ціна
13:39 - До виходу з московії почав готуватися один з останніх західних банків у московія UniCredit
13:35 - Міноборони розповіло, скільки вклало у відновлення пошкоджених підприємств
13:30 - Дотримання принципів ESG: переваги та конкретні кроки
13:25 - Продаж товару з доставкою кур’єром продавця: як проводити розрахункову операцію?
13:25 - Ford та Renault разом виготовлятимуть електромобілі в Європі
13:24 - Як підтвердити, що чоловік (дружина) не користується правом на підвищений граничний розмір доходу кратний кількості дітей, що дає право на ПСП?
13:23 - Визначення періоду, з якого ЮО застосовуються пільги по земельного податку, встановлені рішенням органу місцевого самоврядування
13:21 - Листування з ДПС через Електронний кабінет – сервіс зручної взаємодії з податковими органами


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32436
Австралійський долар28.0016
Така0.34508
Канадський долар30.4664
Юань Женьміньбі5.9707
Чеська крона2.0233
Данська крона6.5728
Гонконгівський долар5.4207
Форинт0.127946
Індійська рупія0.46922
Рупія0.0025295
Новий ізраїльський шекель13.1283
Єна0.26982
Теньге0.081794
Вона0.028725
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.2537
Мексиканське песо2.3086
Молдовський лей2.4831
Новозеландський долар24.4075
Норвезька крона4.1686
Саудівський ріял11.2415
Сінгапурський долар32.5291
Донг0.0015998
Ренд2.473
Шведська крона4.5056
Швейцарський франк52.3048
Бат1.32424
Дирхам ОАЕ11.4858
Туніський динар14.3776
Єгипетський фунт0.886
Фунт стерлінгів56.1888
Долар США42.1838
Сербський динар0.418
Азербайджанський манат24.8111
Румунський лей9.6453
Турецька ліра0.9906
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.4757
Болгарський лев25.1049
Євро49.0935
Ларі15.6491
Злотий11.6055
Золото177390.05
Срібло2475.54
Платина69661.91
Паладій62308.43

Курси валют, встановлені НБУ на 10.12.2025