Антикорупційні звільнення: чому це важливо для нового Агентства відновлення

28.01.2023 08:35 | Укррудпром

Як узагалі стала можливою корупція на генераторах? Річ у тім, що закупівлі ведуть не прямо у колишній Мінрегіон, а в одну з державних установ, засновником якої є міністерство.

Зокрема, влітку 2022 року Кабмін виділив 1,68 млрд грн на відновлення об’єктів критичної інфраструктури. Якщо проаналізувати розпорядження уряду, то ключовою є сума в 1,4 млрд грн на придбання резервного запасу генераторів і пересувних котелень. Кошти для організації закупівель обладнання пішли на ДІ “УкрНДІводоканалпроект”.

Засновник державної установи — Мінрегіон, в.о. керівника якого і був Лозинський. Тобто держустанова перебуває під повним впливом профільного міністерства.

Це є гучним сигналом також для своєчасних висновків та організації майбутньої відбудови, під яку уряд створює Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України, що перебуватиме під прямим впливом об"єднаного Мінінфраструктури.

Як у нове Агентство можуть перейти старі проблеми

Нове Агентство відновлення стане першою окремою інституцією для реалізації проєктів відбудови — центральним органом виконавчої влади, який координуватиметься Мінінфраструктури. Попередні пропозиції — Агенція з відновлення (яку ініціював Гетманцев) і Фонд відновлення (ініційований президентом), попри анонси, реалізовані не були

Цікаво, що вирішили питання інституції найпростішим шляхом — без додаткових анонсів і створення нових установ: перейменували Укравтодор і впродовж трьох місяців приєднають до нього Укрінфрапроєкт (див. рис.). Нагадаємо, аналогічно було створено й саме Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури — перейменували Мінінфраструктури та приєднують до нього Мінрегіон.

Плюс такого рішення в тому, що уряд не створив “розплідника” держустанов, а навіть об"єднав дві. Мінусом є те, що в нове Агентство відновлення можуть перейти старі проблеми.

Нове Агентство матиме близько 200 працівників, а також розгалужену структуру регіональних представництв — служби автомобільних доріг у кожній області (САД), АТ “ДАК “Автомобільні дороги України”, діючі державні підприємства.

Важливо, що Агентство відновлення займатиметься відбудовою не лише доріг та інфраструктури, як раніше Укравтодор, а й житлового фонду, що буде новим для цієї інституції.

На 2023 рік уряд уже має джерела на 110 млрд грн для відновлення, а розраховує залучити як мінімум 600 млрд грн на відбудову інфраструктури та житла.

Що обіцяє влада

Традиційно в основі роботи Держагентства відновлення обіцяють прозорість і підзвітність. Акцент на антикорі. З допомогою об’єднання агентств хочуть масштабувати найкращий досвід на проєкти відбудови, які реалізовуватимуть із залученням державних коштів і зовнішнього фінансування.

Власне, великий досвід у цьому має Укравтодор, який здатен швидко втілювати дорожні проєкти, як, наприклад, відбудували знищений на початку війни міст у Стоянці на трасі Київ—Чоп.

У тому числі Укравтодор має досвід відновлення доріг за рахунок кредитних коштів ЄБРР і фінансування за процедурами Світового банку, що важливо для міжнародних партнерів. Звісно, якщо не брати до уваги кількох гучних скандалів із розірванням міжнародних контрактів і витратами на судові процеси, які коштують сотні тисяч доларів.

За словами міністра Олександра Кубракова, на базі автодору вже втілюються ключові реформи — антикорупційна та реформа закупівель. Це відбувається у рамках спільного проєкту ЄБРР та ЄІБ у співпраці з Базельським інститутом державного управління.

Чому уряд ставить на Укравтодор як на базу для Агентства відновлення? Як пояснюють у Мінвідновлення, нова інституція має перспективи стати першою публічною установою України, яка може отримати міжнародну сертифікацію щодо попередження корупції, а спеціалісти із закупівель — міжнародну сертифікацію CIPS. Відповідно, це і рівень довіри та фінансування з боку міжнародних партнерів України, що зараз особливо важливо.

Укрінфрапроєкт (агентство, яке приєднають до нової інституції), за Планом відновлення, мав відповідати за відбудову об"єктів авіаційної інфраструктури. Фокус установи був на великих проєктах розвитку авіаційного, морського та річкового транспорту. Логічно, під час війни, 2022 року, ці напрями неможливо було розвивати, тому Укрінфрапроєкт не став лідом з відбудови.

Для посилення Агентства відновлення на його базі оновлять Команду підтримки реформ і запустять Антикорупційний офіс. Це стосуватиметься як центральної установи, так і регіонів.

Читайте також: Державна регіональна політика 2023: бути чи не бути?

Яких помилок не можна допустити в новому Агентстві відновлення

Українська влада повинна врахувати ризики, які, на перший погляд, через можливість впливу можуть здаватися плюсами, однак у разі будь-якої корупції — спричинити гучні скандали.

Оскільки Агентство діятиме як центральний орган виконавчої влади, то реальний вплив на нього і керівництво здійснюватимуть уряд і Мінінфраструктури. Таким чином, держава буде ключовою в розподілі коштів на об"єкти відбудови, їхній пріоритезації тощо. Керівник Агентства теж буде політично залежний, адже його призначатимуть і звільнятимуть за рішенням уряду. Тож відповідальність за якість, ефективність і підзвітність відбудови буде не тільки на новій інституції, як зараз запевняють урядовці, а й на Кабміні.

Важливо, щоб Агентство відновлення не було ширмою для Укравтодору з використання коштів відбудови на ремонт та утримання доріг.

Безперечно, позитивом є перспектива роботи Команди підтримки реформ та Антикорупційного офісу при Держагентстві. Проте не менш важливими є участь і контроль роботи інституції з боку міжнародників і громадських експертів, а також відкритість у діяльності (приміром, План антикорупційних заходів наразі не опублікований).

Отже, основними акцентами, на які варто звернути увагу в організації роботи нового Агентства відновлення, є такі.

Впровадження Електронної системи управління відбудовою з “вітриною проєктів”, повною публічною інформацією про перебіг їхньої реалізації та визначення підрядників через публічні закупівлі — без можливостей виведення проєктів із системи, як це було з київською кільцевою.

Фірми-улюбленці та “укрупнення тендерів” — це найчастіші випадки, через які Укравтодор потрапляв у скандали, попри те, що використовував систему публічних закупівель. Подібні “кейси” неприпустимі в практиці нового Агентства, за діяльністю якого слідкуватимуть міжнародники. Тому Мінвідновлення варто врахувати рекомендації щодо мінімізації зловживань при здійсненні закупівель і щодо відбору проєктів.

Контроль і нагляд не лише з боку Кабміну та внутрішнього Антикорупційного офісу, а й із залученням представників міжнародних інституцій і профільних громадських експертів.

Запуск антикорупційних офісів у регіонах і реформування регіональних САД.

Суб"єктність органів місцевого самоврядування — місцева влада має бути долучена до розробки планів відновлення та проєктів відбудови.

Наразі створення нової інституції, за умови врахування старих помилок, — можливість для влади продемонструвати зроблені висновки, готовність до відбудови без корупції, а покарання топ-чиновників за корупцію — необхідний крок для збереження обличчя влади, у тому числі перед міжнародними партнерами.

Наразі кейс Лозинського свідчить про те, що навіть в умовах війни окремі високопосадовці наважуються розкрадати гроші на критично важливих закупівлях. Тому варто не втрачати пильності та продовжувати здійснювати громадський контроль за діяльністю і нового Держагентства відновлення та розвитку інфраструктури.

Мартина БОГУСЛАВЕЦЬ, виконавча директорка Інституту законодавчих ідей

Додати коментар

Користувач:
email:





Earnings reports in,
Profit gains and losses shown,
Investor insight.

- Fin.Org.UA

Новини

23:31 - Оновлюються норми, що регулюють процедуру надання окремих дозволів НБУ на проведення валютних операцій за надходження клопотань від КМУ
14:32 - Українські безпілотники, які атакували московія, поцілили в енергоінфраструктуру - УП
13:58 - Понад 3,2 млрд грн зможе отримати бізнес Дніпропетровщини у межах державної політики “Зроблено в Україні”, – Юлія Свириденко
13:38 - Понад 3,2 млрд грн зможе отримати бізнес Дніпропетровщини у межах державної політики “Зроблено в Україні”, – Юлія Свириденко
13:30 - Інтерсіті+ повертається до Одеси - УЗ
12:55 - У Дніпрі представили економічну платформу "Зроблено в Україні"
12:14 - РНБО пропонує заборонити рекламу казино з використанням військової символіки
12:00 - Інтерв’ю Андрія Пишного про перебіг Весняних зборів МВФ та Світового банку у Вашингтоні
11:25 - Польські фермери зняли блокаду двох пунктів пропуску на кордоні з Україною
11:22 - Енергетична ситуація в регіонах на 20 квітня
11:18 - Цифровізація державних послуг в Україні створює потужний антикорупційний ефект, - Ольга Зикова
10:57 - ЕНЕРГЕТИЧНА СИТУАЦІЯ В РЕГІОНАХ на 20 квітня: через негоду знеструмлені 11 населених пунктів; за добу енергетики відновили електропостачання понад 26 тисячам абонентів
10:29 - Ситуація в енергосистемі на 20 квітня: дефіциту електроенергії не прогнозується
10:12 - СИТУАЦІЯ В ЕНЕРГОСИСТЕМІ на 20 квітня: дефіциту електроенергії не прогнозується; внаслідок обстрілів на Донеччині знеструмлювалася шахта – під землею залишалися понад 130 працівників
10:10 - Військовим заборонять доступ до казино: Зеленський увів в дію рішення РНБО
10:00 - єРобота: За грантові кошти письменниця випустила свою першу дитячу книжку
10:00 - московія уразила інфраструктурний об'єкт в Одесі
09:41 - У МВС відбулася робоча зустріч із представниками Європейської Комісії
09:33 - Оперативна інформація щодо наслідків ведення бойових дій російською федерацією та роботи піротехнічних підрозділів ДСНС України
09:17 - Сергій Марченко обговорив із міністрами фінансів європейських країн поглиблення співпраці на шляху інтеграції України в ЄС
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:40 - Україна отримає можливість залучати кредитні ресурси загальним обсягом до $2,1 млрд від Південної Кореї: уряди країн підписали відповідну угоду
21:08 - Мінінфраструктури: Ракетний удар зруйнував ємності з агропродукцією, яка мала йти на експорт до країн Азії та Африки
21:00 - Новини 19 квітня: удар по порту "Південний", неплатників аліментів тепер зможуть мобілізувати
20:51 - "Роттердам+": ВАКС звільнив двох фігурантів від відповідальності через строки давності
20:44 - Мінцифри розробило технічні вимоги для системи "еАкцизу"
20:26 - Компанії в московія почали платити податки в борг через проблеми з експортною виручкою
20:17 - ВАКС дозволив конфіскувати активи російської компанії, яка виготовляє військову техніку 
19:45 - ФДМУ за тиждень провів 8 успішних аукціонів з приватизації на 28,5 мільйонів
19:20 - "Під виглядом співробітників Бюро видурювали у людей гроші": ДБР викрило шахрайську схему


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.504
Канадський долар28.9062
Юань Женьміньбі5.4947
Чеська крона1.678
Данська крона5.6797
Гонконгівський долар5.0796
Форинт0.107271
Індійська рупія0.47667
Рупія0.002444
Новий ізраїльський шекель10.5315
Єна0.25735
Теньге0.089175
Вона0.028793
Мексиканське песо2.2909
Молдовський лей2.2228
Новозеландський долар23.4152
Норвезька крона3.6029
московський рубль0.42645
Сінгапурський долар29.2107
Ренд2.0712
Шведська крона3.6331
Швейцарський франк43.7663
Єгипетський фунт0.8232
Фунт стерлінгів49.4922
Долар США39.7879
Білоруський рубль14.462
Азербайджанський манат23.4019
Румунський лей8.5166
Турецька ліра1.2205
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.3493
Болгарський лев21.6698
Євро42.3821
Злотий9.7865
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото94602.1
Срібло1122.93
Платина37071.98
Паладій40053.68

Курси валют, встановлені НБУ на 22.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861041.861041.861041.861041.8652093.00
227763995.42995.42995.42995.42597252.00
2280431098.651098.651098.651098.6535156.80
229025981.67981.67981.67981.67490835.00
229470917.58917.58917.58917.58275274.00
CRSR061019.951019.951019.951019.9512239.40
USXT22464946494649464932529053.00

Дані за 19.04.2024