Що українська ГТС може запропонувати для зменшення викидів вуглецю

12.04.2021 20:18 | Оператор ГТС України

Три найбільших економічних пласти світу визначилися з «дедлайном» на скорочення викидів вуглецю до нуля: Євросоюз – до 2050 р; Китай – до 2060 р; президент США Джо Байден хоче виключити викиди СО2 в енергетиці США до 2035 р.

Крім того, для прискорення процесу ЄС стимулюватиме до зменшення викидів запровадженням вуглецевого податку на товари з країн, що не зменшують викиди. Для України з огляду на обсяги експорту товарів до ЄС це може стати значним економічним викликом. Але чи є в України те, що наша держава могла б запропонувати своїм громадянам і міжнародним партнерам у контексті Зеленого переходу? На мою думку, одну із ключових ролей має відіграти існуюча українська газова інфраструктура.

Українська газотранспортна система – не «вчорашній день», а нові можливості та перспективи. Їх втілення у життя потребує часу, але вже зараз ми рухаємося в одному фарватері з усіма іншими операторами ГТС: досліджуємо ринок і готуємо нашу систему до змін.

Кінець епохи природного газу – коли він наступить

Газ не зникне в одну мить. Навпаки, він сприятиме переходу до безвуглецевої енергетики (bridge fuel) та ще довго буде одним з ключових енергоджерел.

Сьогодні транзит природного газу до ЄС шляхом використання потужностей Оператора ГТС України допомагає знизити рівень шкідливих викидів у повітря в європейських країнах. Зокрема, це відбувається шляхом заміщення газом вугілля в електроенергетиці. Згідно з оцінкою IEA (Міжнародне енергетичне агентство) перехід від вугілля до газу забезпечить скорочення викидів СО2 від базового рівня у розмірі до 33% у теплопостачанні і 50% в електроенергетиці.

Крім того, передбачається перехід на транспортування «нейтральних» газів – зеленого водню, синтетичного метану, сумішей з воднем та біометану. А використання технологій Power-to-gas дозволить зберігати та транспортувати надлишки електричної енергії.

Збалансований підхід

Газ також необхідний для балансу енергосистеми. Наприклад, в Україні збільшується кількість вітрових та сонячних електростанцій. Але їх генерація є непрогнозованою та волатильною. Що це означає? Коли дме вітер або світить сонце, вони виробляють електроенергію. Цей графік може не співпадати з графіком споживання електроенергії. І тоді виникають небаланси, які є дуже небезпечними. Тому для балансування енергосистеми необхідні маневрові електростанції, які можуть швидко забезпечити систему енергією. І такими «балансувальними» можуть бути електростанції на газі, включно з парогазовими та газотурбінними CCGT.

Газ задля безпеки енергосистеми

Сьогодні в Україні існує так званий «вугільно-зелений парадокс», коли для балансування генерації з чистих джерел використовуються енергоблокивугільних електростанцій. Такий підхід не призводить до скорочення викидів. Більш екологічна генерація на газі вирішує дві проблеми – дефіцит балансуючих потужностей та скорочення викидів. НЕК «Укренерго» у своєму Звіті з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей повідомив про дефіцит генеруючих потужностей зі швидким стартом у розмірі 2000 МВт (еквівалент двом атомним енергоблокам). Тобто незалежно від того, як працює вугільна генерація, дефіцит балансуючих потужностей вже є. І це стає реальної загрозою для енергетичної безпеки держави.

Українська ГТС здатна запропонувати послуги по транспортуванню природного газу майбутнім виробникам електроенергії з газу. Тож газотранспортна система є і залишається важливою ланкою у ланцюжку, що забезпечує стабільність і надійність функціонування енергосистеми України.

Воднева стратегія

8 липня 2020 року Європейська Комісія ухвалила т.зв. Водневу стратегію ЄС, яка передбачає скорочення викидів вуглецю упродовж наступних 30 років шляхом збільшення використання електроенергії і водню та зменшення відпрацьованої енергії. Тоді ж ЄК представила Європейський альянс чистого водню, членом якого є Оператор ГТС України.

Транспортування відновлюваних газів, зокрема водню, – ще один перспективний напрямок використання української ГТС після 2024 року. Сьогодні багато хто заявляє про свою участь у створенні водневих екосистем, ця тема стає популярною через привабливі перспективи. Але ці перспективи є певною мірою невизначеними з точки зору регуляторного, економічного та технічного аспектів. Ми це розуміємо, і тому діємо зважено. Як державна компанія ми не можемо собі дозволити витрачати кошти без детального прорахованого плану. Наші інвестиції – це кошти держави, тому зайвий авантюризм тут не доречний. ОГТСУ вже зараз починає вивчати аспекти транспортування відновлюваних газів (водню, біометану та синтетичного метану) магістральними газогонами. Для цього ми створили робочу групу з декарбонізації, куди увійшли представники різних підрозділів компанії, які оцінюють можливість та перспективність впровадження нових технологій, зокрема, вивчають використання ГТС України для транспортування біометану та водню.

Перспектива однозначно є, і ми досліджуємо її в одному темпі з іншими операторами ГТС в Європі.

Біометан

Також значну роль в майбутньому енергобалансі України може зіграти біометан, який за своїми властивостями не відрізняється від природного газу, тож не потребує значних інвестицій в трансформацію енергетичної інфраструктури. Україна має значний потенціал у виробництві біометану в агропромисловому комплексі. Станом на сьогодні в Європі працює більше 20 тисяч біогазових станцій та 700 біометанових комплексів. В Україні ж збудовано лише 20 біогазових комплексів, але жоден з них не виробляє біометан для подачі до газових мереж. За оцінками Біоенергетичної асоціації України (UABIO), загальний обсяг виробництва біометану в Україні може складати 7,8 млрд куб. м або 25% від поточного споживання природного газу. Український біометан має значний експортний потенціал, адже попит на біометан в ЄС вже існує.

Крім того, серед переваг біометану – його екологічність, що робить його чистою альтернативою у якості газомоторного палива, зокрема, для комунального транспорту та сільськогосподарської техніки.

Альтернативне пальне

Ще один виклик для Європи на шляху до Зеленого переходу та можливість для української ГТС – стиснений природний газ (CNG – СПГ), а в майбутньому й біометан, як альтернативний вид моторного палива.

Цей вид палива екологічніший за бензин, дизель чи популярний серед українських автовласників скраплений пропан-бутан (LNP). Європейські міста вже давно почали відмовлятись від використання дизельного пального та переходити на використання CNG.

В Україні таких заправок майже чотириста. Якщо попит на стиснений газ швидко зростатиме, цього буде замало. Та розширити мережу нескладно: вітчизняна інфраструктура дозволяє збільшити кількість газових заправок у рази. Українська ГТС готова до зростання попиту на стиснений газ. Наша система дуже потужна і має дуже великий рівень проникнення в регіони. Необхідна інфраструктура заправних станцій на метані може бути створена в будь-якому містечку або біля важливих автострад.

Слід зазначити, що використання метану у якості пального важливе і з точки зору енергетичної безпеки. Адже 80% дизелю імпортується до України переважно з Росії та Білорусі. У той же час, 70% метану видобувається в Україні. Такий транспорт у майбутньому зможе легко перейти на використання чистого відновлюваного біометану.

Екологічну «революцію» вже не спинити. Щоб знайти своє місце у низьковуглецевому майбутньому, важливо вчасно «еволюціонувати» і в межах Зеленого курсу обрати ті напрямки, які вже сьогодні, окрім позитивного впливу на екологію, забезпечать економічну підтримку бюджету України. Оператор ГТС є суттєвим донором бюджету, тож варто пам’ятати, що використання його потужностей є запорукою фінансової спроможності країни. Українська ГТС має реальні перспективи та потенціал не лише після завершення строку контрактів з «Газпромом», а й коли цивілізований світ відмовиться викопних джерел енергії.

Гендиректор Оператора ГТС України Сергій Макогон для “Економічної правди”

Запис Що українська ГТС може запропонувати для зменшення викидів вуглецю спершу з"явиться на Оператор ГТС України.

Додати коментар

Користувач:
email:





Акції впали,
Спад хоче зіпсувати всіх
Але не зупинить.

- Fin.Org.UA

Новини

11:34 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - СОБОРНИЙ ТА ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОНИ М. ДНІПРА) ІНФОРМУЄ!
11:12 - Енергетична ситуація в регіонах станом на 16 квітня
11:07 - До уваги платників туристичного збору: чи заповнюється рядок 8.1 уточнюючої податкової декларації?
11:05 - Випадки, за яких не справляється авансовий внесок при виплаті дивідендів
11:04 - Формування та поповнення діапазону номерів для ПРРО
11:03 - Витрати, що мають право врахувати арбітражні керуючі, які здійснюють незалежну професійну діяльність, при визначенні сукупного чистого доходу
11:01 - Протягом звітного року об’єкт іпотеки був відчужений: право фізичної особи – резидента на отримання податкової знижки у частині суми процентів за користування іпотечним житловим кредитом
11:00 - Єдиний внесок – джерело соціальної захищеності громадян
10:58 - Дніпропетровщина: платники екологічного податку за три місяці поточного року сплатили до місцевих бюджетів понад 55,6 млн гривень
10:57 - Команда Мінінфраструктури представила пріоритети відновлення України делегатам Європейської ради з міжнародних відносин
10:57 - У першому кварталі 2024 року до місцевих бюджетів платники Дніпропетровщини спрямували майже 468 млн грн рентних платежів
10:53 - Комунікаційна податкова платформа – взаємодія з бізнесом та громадськістю в ефективному форматі
10:50 - Працюємо разом – підтримуємо бізнес Дніпропетровщини
10:48 - В полі зору – майбутні абітурієнти
10:47 - За результатами перевірки мережевого магазину з продажу алкогольних напоїв зафіксовано порушення законодавства
10:46 - Представники Мінфіну та ДПС у рамках програми Світового Банку взяли участь у навчально-практичному семінарі з питань міжнародного оподаткування
10:44 - Дайджест публікацій з роз’ясненнями податкового законодавства за тиждень
10:27 - Ситуація в енергосистемі на 16 квітня
10:11 - У Бучі запрацював Центр життєстійкості: хто і як може отримати там підтримку?
10:01 - Мінекономіки: Європейська Комісія схвалила План для Ukraine Facility
09:44 - Україна зацікавлена у поглибленні співпраці між українськими та данськими виробниками у сфері гумрозмінування, — Юлія Свириденко
09:16 - Уряд спростив отримання статусів особи з інвалідністю внаслідок війни та члена сім’ї загиблого Захисника і Захисниці
09:10 - Оперативна інформація щодо наслідків ведення бойових дій російською федерацією та роботи піротехнічних підрозділів ДСНС України
08:30 - Чиновники пообіцяли солдатам на фронті по 70 тисяч, але грошей на це ще нема. Що робити?
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 16.04.2024
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:43 - Українське Мінінфраструктури: Дунайське пароплавство завершило 2023 рік з рекордним прибутком в 719 млн грн
21:25 - Герман Галущенко – міністрам енергетики ЄС: маємо консолідуватися, щоб пройти наступну зиму
21:09 - Європейська Комісія схвалила План України, що відкриває шлях до залучення коштів у межах Інструменту ЄС Ukraine Facility
21:02 - Герман Галущенко – міністрам енергетики ЄС: маємо консолідуватися, щоб пройти наступну зиму


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.6497
Канадський долар28.7934
Юань Женьміньбі5.467
Чеська крона1.6651
Данська крона5.6512
Гонконгівський долар5.0549
Форинт0.106941
Індійська рупія0.47421
Рупія0.0024938
Новий ізраїльський шекель10.6435
Єна0.25713
Теньге0.088192
Вона0.028598
Мексиканське песо2.39
Молдовський лей2.2264
Новозеландський долар23.5068
Норвезька крона3.6273
московський рубль0.42344
Сінгапурський долар29.0833
Ренд2.0903
Шведська крона3.647
Швейцарський франк43.3589
Єгипетський фунт0.8183
Фунт стерлінгів49.3761
Долар США39.5737
Білоруський рубль14.3842
Азербайджанський манат23.2759
Румунський лей8.4758
Турецька ліра1.2213
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.1003
Болгарський лев21.5578
Євро42.1618
Злотий9.8205
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото93289.06
Срібло1128.08
Платина38584.75
Паладій41398.05

Курси валют, встановлені НБУ на 16.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861040.251040.251040.251040.25613747.50
227763993.9993.9993.9993.91113168.00
229025980.14980.14980.14980.14196028.00
229470916.17916.17916.17916.17458085.00
AZRF011036.251042.191036.251042.194150.94
BAVL0.24670.24670.24670.24679868.00
CRSR061016.881016.881016.271016.8882365.45
FSTF021005.921005.921005.921005.923017.76
XS121416000160001600016000416000.00

Дані за 15.04.2024