Не Януковичем єдиним. Чому досі штормить ринок бурштину

03.03 15:48 | Укррудпром

Бизнес Цензор, 3 марта 2021. Опубликовано 14:55 03 марта 2021 года Бурштин. 2008 та 2021: що змінилося? По-факту, мало що. Хіба рівень активності медіа та суспільства в обговоренні “дерибану” земель “сонячного каменю”.

Як 13 років тому, так і зараз, СБУ продовжує затримувати зловмисників із незаконного видобутку бурштину. Майже кожного дня силовики блокують переправлення бурштину-сирцю до країн Євросоюзу, Східної Азії тощо. Але це латання дірок, бо протистояння проти легалізації ринку бурштину триває.

Легалізувати не можна дерибанити

Поставити законодавчі розділові знаки в цьому реченні різні команди низки державних установ намагаються з 2014 року. Наразі учасниками процесу є легальні надрокористувачі, Міндовкілля, Мінекономрозвитку, Мінюстиції, Держгеонадра, Держлісагентство.

Отже, 2014- 2015 роки. Після втечі Януковича і його сина, “смотрящего” за нелегальним видобуванням бурштину, Держгеонадра дозволили собі заговорити про легалізацію ринку бурштину. За шість років керівництво змінювалося, Службу штормило, передостанніх керівників навіть затримували на хабарах, оголошували підозри.

Ситуація почала вирівнюватися і за 2 дні до кінця 2019 року набуває чинності Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства про видобуток бурштину та інших корисних копалин”.

Представники легального надроринку зітхнули з полегшенням. Бо цей закон мав би подолати відверту радянщину у питанні користування надрами та, замість тривалих бюрократичних процедур, впровадити швидку, ефективну та прозору систему доступу до надр. Мова йде про спрощення процедури оформлення землі, без прав на яку законний надрокористувач не може приступити до розвідки родовища.

Після отримання спецдозволу, надрокористувач має оформити право на користування землею. Так, у левовій частині випадків у власника спецдозволу виникала проблема з оформленням права на користування земельною ділянкою. Причина у неузгодженості законодавства, зокрема в Земельному Кодексі.

Коротко суть — право на користування надрами надавали, а на землю, яка знаходиться над цими надрами — ні. У такому випадку інвестор був заблокований у своїх діях. Проблема була настільки запущеною, що не рідко проблема тягнулася роками до моменту втрати чинності спецдозволу.

Для того, щоб мінімізувати ризики бізнесу щодо неможливості оформлення землі, маючи при цьому дозвільні документи на користування надрами,

була розроблена нормативно-правова база, яка була покликана розрубити цей “гордіїв вузол” і легалізували ринок бурштину.

Надрокористувачі, які отримали спеціальні дозволи на користування надрами, на реалізацію Закону почали втілювати запропоновану процедуру оформлення земельних ділянок шляхом встановлення сервітуту, АЛЕ всі документи десятками “зависли” в Державному агентстві лісових ресурсів, з посиланням на те, що Кабінетом Міністрів не затверджено Типової Угоди про розвідувальні та видобувні роботи.

Відповідно до Закону надрокористувачам було надано дві альтернативні можливості оформлення права на землю — шляхом вставнолення сервітуту без зміни цільового призначення земель, що неодмінно є дуже важливо, та підписання Типової угоди про розвідувальні та видобувні роботи.

Ситуація не рушиться з мертвої точки з моменту прийняття Закону! Поки тривають дуже складні експертні баталії серед учасників процесу (Держгеонадрами, Держлісагентством, Міндовкіллям, Мінекономрозвитку та Мінюстиції), Державна служба геології та надр створила інтерактивний атлас, підготувала бурштиноносні ділянки надр, 14 ділянок продала на електронних торгах (40 ще на черзі), 11 у 2020 і три у 2021 році.

За цей час до бюджету надійшло понад 70 млн грн. (50 та 23.5 млн відповідно), Але натомість, дивіться, що виходить.

Жоден з надрокористувачів, почуйте, жоден, не приступив до виконання Програми робіт. Бо інший учасник процесу, Держлісагентство, всіляко блокує процес отримання права на користування землею. І триває так вже понад рік. Про що я вже двічі писав. Тоді, я все ж таки сподівався, що в Держлісагентстві схаменуться. Але я помилявся. Ба більше, судячи з риторики “лісників” на нарадах, робочих зустрічах в Кабміні тощо, я роблю висновок, що врегульовувати питання із наданням “зеленого світла” для роботи ринку бурштину можуть тільки в ручному режимі.

Маєш спецдозвіл, маєш право на видобуток бурштину?

Так, але не в нашій країні. Наразі, основним питанням для того, щоб приступити до будь-яких робіт на ділянці — є відведення землі. Так як у трьох областях з найбільшими покладами бурштину, а це Рівненська, Волинська та Житомирська області, де бурштиноносні надра знаходяться під лісовими господарствами, типова угода вкрай необхідна.

Довгоочікуваний Закон є, але на превеликий жаль він не працює. Не працює через штучні умови зацікавлених осіб. По суті, для його запуску Кабмін має прийняти кілька нормативно-правових актів.

Перший — про перелік порушених земель, другий — про типовий проєкт розробки бурштиноносних надр, третій — про типову угоду на геолого-розвідувальні та видобувні роботи. І ринок запрацює!

Невже правники вище зазначених міністерств та Держлісагентства не розуміються як запустити легалізований ринок бурштину? Тут два варіанти: або не розуміють, бо дилетанти, або не хочуть розуміти. Якщо і справді не розуміють, тоді наші фахівці готові пояснювати, в черговий раз:

Дивіться, однією з головних перепон є питання типової угоди на розвідувальні і видобувні роботи. Далі. Сервітут йде як обтяження на речові права. Речове право розуміється як право власності.

Відповідно лісові господарства не оформляють право власності на свої землі, тому що вони не хочуть їх інвентаризовувати. Бо, в першу чергу, збільшиться кількість податків, в другу чергу вони матимуть повний перелік порушень земель, а значить вся країна дізнається про масштаби нелегального копання з боку тих, хто має ці землі захищати.

Як запустити ринок бурштину?

Для того, щоб Закон України з легалізації видобутку бурштину працював, потрібно розділяти всі поняття Сервітуту і Типової Угоди. А з самого початку вийшло так, що коли було розроблено Типову Угоду Держгеонадрами разом з Міндовкілля, Сервітуту там не було передбачено.

Проблему ускладнює і висновок Мінюсту, де не має чіткого посилу на те, що потрібно це використовувати одночасно. Там і досі немає чіткої позиції, що обов’язково потрібно використовувати Сервітут разом з цією Типовою Угодою. І для того, щоб ця постанова про Затвердження Типової Угоди не була виключно декларативним нормативно-правовим актом, потрібно розмежувати ці поняття.

Згідно українських реалій, у нас не працюють інституції, у нас працюють особистості.

Ще до призначення нового заступника міністра Мінекономрозвитку Ірини Новікової (на яку надрокористувачі покладають надії щодо запуску дієвого механізму) процесом керувала Юлія Свіріденко. Ну..як керувала? За її управління документи “гуляли” міністерством по 3-4 місяці без шансу на майбутнє. Це з її так званої професійної подачі було вписано в Типову Угоду Сервітут. Що по факту заблокувало всі процеси з легалізації та розвитку ринку бурштину. Також це дало право Держлісагентству і далі грати у свою гру.

Наразі чіткого законодавчого врегулювання немає. Практично кожен орган старається обтяжити цю процедуру. Можливо через те, що в них немає зацікавленості в легалізації видобутку бурштину, можливо вони не зацікавлені, щоб до земель лісового господарства, які ймовірно були порушені, не мали доступу легальні надрокористувачі.

Рекультивація. Одна із проблем українського надрокористування — це відсутність культури користування надрами. Вирішуючи це питання Міндовкілля спільно з Держгеонадрами розробила програму рекультивації землі після видобування, щоб наші лісогосподарства були у належному стані. Але для Держлісагентства затверджена Програма з рекультивації від профільного міністерства не аргумент.

Пропозиція Держгеонадр з самого початку була викласти такий обов’язок в наступній редакції:

“У повному обсязі відшкодувати витрати, понесені Стороною 1 на лісовідновлення земельної ділянки та догляд лісових культур протягом одного року після висадження”, оскільки передбачення терміну догляду за лісовими культурами до переведення їх у “вкриті лісовою рослинністю землі” надто тривале в часі (від 8 до 15 років), та по фінансах буде значно перевищувати вартість спеціального дозволу на користування надрами (обслуговування 1 га лісу коштує 60 тис грн, ділянка площею 10 га буде обходитись надрокористувачеві 600 тис грн в рік; 10 років догляду за 10 га лісу — 6 млн грн).

Виходить парадокс: якщо надрокористувач заходить на землю, яка вже порушена нелегалами — він оплачує лісагентству компенсацію за ліс, якого по факту нема, оплачує за ліцензію на порушених землях, де вже копали бурштин і невідомо лишилось там ще щось чи ні, і потім ще рекультивовує ділянку і платить не лише за висадку лісу і його відновлення, але й за обслуговування лісу мільйони.

Замість епілогу

Закон для запуску/легалізації ринку бурштину є. Вже рік! Але він не працює. Бо нормативно-правова база не узгоджена. Це як створити кузов авто, розуміти його цілі та завдання, а двигун та колеса поставити забути.

Механізм має бути максимально дієвим, таким, що зможе дійсно запрацювати! І всі п’ять із шести учасників процесу мають почути один одного і знайти єдино правильний і працюючий механізм. Бо поки одні блокують процес (Держлісагентство), інші не розуміються на процесах (Мінюст), страждають найзацікавленіші — бюджет і надрокористувачі, які його наповнюють.

Як не дивно, в цьому випадку Держгеонадра та Міндовкілля союзники бізнесу. Можливо до їхньої кагорти примкне і Мінекономрозвитку на чолі із новою заступницею Іриною Новіковою і питання Типової Угоди та сервітут буде вирішено на рівні Кабміну у максимально стислі строки.

P.S. Цікаво, що на останньому (25 лютого) е-аукціоні з продажу спецдозволів, цього разу торгів по бурштиноносним надрам не відбулося. І ДГС повторно виставлятиме ділянку на аукціон. Є підозра, що інвестори не захотіли вкладати гроші в розробку бурштину, бо державні інституції всіляко блокують розвиток ринку. Блокують довго та штучно! Цікаво, як довго це триватиме?

Микола ТИХОНОВ, голова ГО “Геологія України”

Добавить комментарий

Автор:

Введите Код, указанный на рисунке
 




Новини

22:48 - Михайло Федоров: Зараз світ активно вивчає досвід України в цифровізації
21:54 - Завершено підготовку пре-ТЕО за проєктом концесії першого і контейнерного терміналів порту «Чорноморськ»
20:42 - Сергій Марченко обговорив інвестиції в українські проекти з Джорджиною Бейкер
20:42 - Мінветеранів поглиблюватиме співпрацю з Туреччиною щодо розвитку ветеранських проектів
19:24 - Співробітники ГУ ДФС у м. Києві проводять 85 обшуків низки суб’єктів господарювання.
19:24 - Викрито спиртзавод, що входить до концерну ДП «Укрспирт», який незаконно виготовляв спирт
19:24 - В Запоріжжі виявили незаконно виготовлених тютюнових виробів на 12 млн гривень
19:18 - В Украине готовят очередную госпрограмму льготного приобретения жилья
19:18 - Одесский припортовый завод перенес аукцион по выбору поставщика газа
19:18 - Донбасс — это не Крым
19:18 - Руководитель САП снова отменил постановление о закрытии дела “Роттердам+”
19:18 - Госшахты завершили 2020 год с убытками на 2,8 млрд гривен
18:36 - Мінрегіон: Підготовку до нового опалювального сезону розпочато
18:36 - Денис Шмигаль взяв участь у церемонії ротації військових Об’єднаної багатонаціональної групи з підготовки українських військовослужбовців
18:36 - Мінветеранів організувало професійне навчання для працівників Урядового контактного центру
18:36 - Міністр оборони України Андрій Таран провів зустріч із Надзвичайним і Повноважним Послом Великої Британії в Україні Меліндою Сіммонс
18:24 - “Укрнафта” отчиталась о прибыли
18:24 - Миллиарды в конвертах. Как власти собрались централизовать при помощи СНБО рынок обналички в Украине
18:24 - Россия пригрозила депортировать до середины июня 150 тыс украинцев
18:24 - “План — срезать 600 тысяч”. В правительстве хотят заставить три миллиона украинцев заново оформлять субсидии
18:24 - Хотят ли русские войны. Взгляд Андрея Пионтковского из Вашингтона
18:24 - Межбанк закрылся долларом по 28
18:24 - США одобрили выделение дополнительных 150 млн долларов военной помощи Украине
18:24 - Хотите инвестировать в зеленые технологии? Добро пожаловать в Европу
18:24 - Завершились работы над пре-ТЭО по концессии двух терминалов и паромного комплекса в порту “Черноморск”
18:24 - “Укрзализныця” продала за три месяца металлолома на 1 млрд гривен
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 16.04.2021
17:30 - Украинское хранилище для радиоактивных отходов из России построят до 2023 года
17:30 - После PR-провала в Мариуполе, “Метинвест” Рината Ахметова решил внедрить Кодекс делового партнерства
17:30 - Украинские предприятия сократили доналоговую прибыль на 41%


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар21.6706
Канадський долар22.3755
Юань Женьміньбі4.291
Куна4.4305
Чеська крона1.2932
Данська крона4.5082
Гонконгівський долар3.5998
Форинт0.092846
Індійська рупія0.37632
Рупія0.0019222
Новий ізраїльський шекель8.536
Єна0.25709
Теньге0.065066
Вона0.025076
Мексиканське песо1.4027
Молдовський лей1.5654
Новозеландський долар20.0269
Норвезька крона3.3448
Російський рубль0.3688
Саудівський ріял7.4595
Сінгапурський долар20.9811
Ренд1.9603
Шведська крона3.3173
Швейцарський франк30.436
Єгипетський фунт1.7842
Фунт стерлінгів38.6115
Долар США27.9783
Білоруський рубль10.7671
Румунський лей6.8054
Турецька ліра3.4652
СПЗ (спеціальні права запозичення)40.006
Болгарський лев17.1425
Євро33.525
Злотий7.3691
Алжирський динар0.20766
Така0.3281
Вірменський драм0.05238
Іранський ріал0.00066244
Іракський динар0.019057
Сом0.32812
Ліванський фунт0.018456
Лівійський динар6.1267
Малайзійський ринггіт6.7131
Марокканський дирхам3.0694
Пакистанська рупія0.18264
Донг0.0012057
Бат0.88992
Дирхам ОАЕ7.5749
Туніський динар9.9395
Узбецький сум0.0026534
Туркменський новий манат7.9493
Сербський динар0.27753
Азербайджанський манат16.3778
Сомоні2.4591
Ларі8.1066
Бразильський реал4.8463
Золото49840.82
Срібло733.29
Платина33726.44
Паладій77743.86

Курси валют, встановлені НБУ на: 19.04.2021

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
BAVL0.440.440.440.44206800.00
CEEN99.058.99.0576330.00
MHPC1601601601608000.00
UNAF22723422723146140.00

Дані за 16.04.2021