Ціновий демпінг, а згодом — монополізація? Що не так з ринком газу в Україні?

13.08.2020 15:36 | Укррудпром

Бизнес Цензор, 11 августа 2020. Опубликовано 14:42 13 августа 2020 года Запуск ринкового ціноутворення на газ для населення з 1 серпня, оголило ряд проблем, від вирішення яких залежить чи відбудеться в Україні реформа ринку газу за європейським зразком. Розгляну ці питання послідовно.

Сьогодні стратегічним питанням для побудови цивілізованих правил гри на ринку є встановлення прозорого ринкового ціноутворення.

Його відсутність несе в собі декілька перекосів на ринку газу від якого потерпають всі учасники ринку. Сьогодні це призводить до нечесної конкуренції та в кінцевому результаті призведе до монополізації ринку газу.

Перший аспект цієї проблеми — наявність цінового демпінгу

Сьогодні державна компанія НАК “Нафтогаз України”, бореться за вихід на ринок побутового споживача з регіональними постачальниками (облгаззбутами).

Останні, маючи добре підготовлену інфраструктуру роботи з клієнтом, почуваються більш впевнено, ніж “Нафтогаз”.

Більш того, європейська практика нам показує, що після відкриття ринку газу для населення споживачі не “мігрують” масово від одного постачальника до іншого, споживачі — інертні, тому цей процес розтягнеться на декілька років.

Трейдер “Нафтогазу”, ГПК “Нафтогаз України” вже заявив, що з 2015 року до їх клієнтської бази перейшло всього 300 осіб. В той же час “Нафтогаз” заявив про “агресивну” політику завойовування сегментів побутового та промислового споживача.

Так в чому ж на сьогодні ця агресивна політика проявляється?

В силу відсутності механізмів, які б сприяли прозорому ринковому ціноутворенню і за пасивної позиції влади, “Нафтогаз”, маючи монопольну власність на ресурс “Укргазвидобування”, в липні місяці через філію ТОВ “ГК “Нафтогаз України” (м. Кропивницький) розповсюджував комерційні пропозиції на серпень для промислових споживачів на 5-7% нижче ринкових цін.

Більш того, в пресі було опубліковано повідомлення, що 28 травня 2020 р НАК “Нафтогаз України” прийняло рішення про укладення з “Укргазвидобування” додаткову угоду до договору купівлі-продажу природного газу від 30 квітня 2020 р № УГВ 4962/52-20 щодо продовження терміну дії договору з 1 червня 2020 р по 30 квітня 2021р. (включно).

Згідно додаткової угоди, “Укргазвидобування” у вказаний період додатково поставить для “Нафтогазу” 8,961 млрд куб м природного газу за ціною 2 841,46 грн/тис куб м (без ПДВ) на загальну суму 30,55 млрд грн (з ПДВ).

Що це означає? Ми маємо структуру яка розпоряджається близько 70% видобутку природного газу в Україні, демпінгуючи в разі необхідності.

В такому випадку виникає питання: чому компанії Групи “Нафтогаз” здійснюють поставки за цінами нижче ринкових, чи не є це спробою концентрації і монополізації ринку, як це впливає на прибутковість компанії, чи не веде це до потенційних збитків “Укргазвидобування”, адже це, в кінцевому рахунку, приводить до недоотримання коштів державним бюджетом України?

В зв’язку з численними зверненнями членів Асоціації газові трейдери України (АГТУ), ми вимушені були звернутись до Антимонопольного Комітету України та НКРЕКП щодо перевірки ТОВ “ГК “Нафтогаз України” на предмет ймовірного цінового демпінгу на ринку природного газу.

Другий аспект — монопольна власність Нафтогазу на ресурс “Укргазвидобування” (УГВ)

Для забезпечення прозорого ціноутворення та запобігання демпінгу з боку групи компаній “Нафтогаз України”, після відкриття ринку газу для населення, найбільша в Україні державна газодобувна компанія “Укргазвидобування” має частину видобутого ресурсу продавати на біржі, а доступ до цього ресурсу на рівних умовах повинні отримати всі постачальники.

Сьогодні приватні постачальники реалізуючи ресурс який вони купують в Європі, задають верхню планку ціни для ресурсу внутрішнього видобутку.

Тому для формування прозорої та справедливої ціни необхідно забезпечити правильно частину внутрішнього видобутку випускати у вільний ринок і продавати газ, виходячи з біржових цін.

Це один з обов"язкових елементів для побудови чіткого механізму ціноутворення. З відкриттям ринку газу вивільняється більше 6 млрд куб. м газу, і це той обсяг, який “Укргазвидобування” може вільно продавати на біржі.

Якщо ми говоримо про справжню конкуренцію на ринку постачання природного газу, то ситуації, за якої один з гравців контролює також і 70% видобутку газу в крані — не може бути апріорі.

У такому разі, позбувшись незалежних постачальників, все зведеться до боротьби “Нафтогазу” з облгаззбутами, але це назвати ринком неможливо.

Зовсім іншу картину можна спостерігати у сегменті постачання промисловості, де дійсно сформована справжня ринкова ціна, де постачальники ведуть боротьбу між собою за кожного споживача — саме ця шалена конкуренція між постачальниками, а на кінець липня за даними НКРЕКП, їх було більше 700, і диктує внутрішні ціни на ринку.

До цього ми йшли і в сегменті побутового споживача, але картина, яка зараз розгортається — нажаль, зовсім не така, яку всі очікували.

Тому сьогодні однією із законодавчих ініціатив, які покликані внести корегування для посилення конкуренції на ринку є зареєстрований проект закону №3958 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо мінімізації корупційних ризиків і недопущення обмеження конкуренції на ринку природного газу” від 4 серпня 2020 року.

Законопроектом, в тому числі, передбачено продаж газу “Укргазвидобування” на біржі.

Третій аспект проблеми — ПОН не може продавати газ дешевше ринкової ціни

На даний час гравці ринку газу не розуміють, як працювати в новій моделі ринку, коли ціна постачальника останньої надії (ПОН) набагато нижча ринкової.

ПОН має стати страховим механізмом для споживачів, а страховий механізм завжди повинен бути найдорожчим на ринку! Сьогодні ПОН — абсолютно непрозорий інструмент для нас.

Ми, гравці ринку, не розуміємо цього механізму: як найбільш ризикований клієнт може отримати найнижчу ціну за газ?

Це нонсенс в принципі. Це або ми щось не розуміємо, або це бажання “Нафтогазу” отримати монопольне становище та отримати клієнтів ще в такий спосіб. Це знову прояви “агресивної” політики?

Четвертий аспект проблеми (сегмент промисловості) — маржинальні ціни газу Оператора ГТС має визначатись щоденно на біржі, а не за допомогою довгострокових контрактів

На сьогодні маржинальні ціни газу Оператора ГТС, за допомогою яких здійснюється розрахунок плати за добове балансування, встановлюються на формульній основі цін біржі NCG плюс транспортування. В той же час трейдери, в основному, орієнтуються на біржові ціни ТTF.

Ще з початку року, трейдери звертались з листами до Оператора ГТС щодо вдосконалення ОГТСУ механізму розрахунку маржинальних цін, які Оператор ГТС використовує для здійснення виплат за позитивні та негативні небаланси. Що таке балансування ринку газу та чому це так важливо для споживача можна прочитати за посиланням.

Очевидно, що для фізичного балансування ГТС (технологічних потреб) найбільш раціональним буде використання середньо- та довгострокових контрактів, в той же час як для балансування ціна повинна щоденно відображати реальну ринкову ціну, а не бути відірваною від реальності. Одним з індикаторів ринкової ціни можна вважати біржові котирування українського ринку.

На сьогоднішній день проблема визначення цін для балансування Оператора ГТС вже перезріла! В разі її вирішення ми б не мали, наприклад, зимової ситуації, коли Оператор “заднім числом” (після закінчення місяця!) змінив маржинальні ціни газу на січень, отримавши у відповідь судові позови від постачальників:

http://reyestr.court.gov.ua/Review/90539490 http://reyestr.court.gov.ua/Review/90799828# http://reyestr.court.gov.ua/Review/89798217

В підтвердження коментарі керівника ОГТСУ від 14 лютого 2020р. в його публічному пості в мережі Facebook.

Клікніть для збільшення

Схожу ситуацію спостерігаємо і зараз. Тільки тепер ОГТСУ в інтерв"ю БізнесЦензор звинуватив трейдерів у тому, що вони “наживаються” на негативних небалансах.

І паралельно з’явився проект постанови НКРЕКП щодо змін у Кодекс ГТС, яким вводяться “драконівські” санкції за небаланси та збільшуються у два рази штрафи для постачальників.

На сьогодні від Асоціації надіслано в НКРЕКП відповідні пропозиції щодо вирішення цього питання з поясненнями того, що зміни, запропоновані ОГТСУ, не тільки не вирішують проблеми небалансів на ринку газу, а знищують конкуренцію і витісняють трейдерів з ринку.

Саме це, з точки зору ОГТСУ, має стати кінцевою метою усіх витрачених зусиль і досягнутих ринкових перетворень?

Ринок — це живий організм, який самостійно визначає вектор напрямку розвитку.

Андрій МИЗОВЕЦЬ, голова Асоціації “Газові трейдери України”

Додати коментар

Користувач:
email:





Saving for the future is quite wise,
With money in the bank, you'll feel quite nice.
Don't spend all your cash in just one place,
Or your bank account will soon be a disgrace.

- Fin.Org.UA

Новини

10:57 - Курс валют на 29 березня: офіційна гривня зміцнилась до євро
10:37 - Виробництво напівпровідників у Південній Кореї зросло найбільше з 2009 року
10:35 - Курс валютной пары GBP/USD зажат в широком ценовом диапазоне...
10:24 - Завершення опалювального сезону до кінця тижня заощадило б пів мільярда кубометрів газу - Чернишов
10:16 - Робота без бар’єрів: рівні умови для працевлаштування, навчання та ведення бізнесу
10:00 - Новий продукт для бізнесу від банку "Південний" – тендерна гарантія за дві години
09:55 - Судан отримав другу партію українського борошна в рамках ініціативи Grain frоm Ukraine
09:55 - У шести областях пошкоджено енергетичну інфраструктуру – Шмигаль
09:53 - 31 березня Україна переходить на літній час
09:52 - Оперативна інформація про наслідки атаки 29 березня
09:47 - В Сумах відкрили перший офіс «Зроблено в Україні» для підтримки мікро- та малого бізнесу
09:39 - ОПЕРАТИВНА ІНФОРМАЦІЯ про наслідки атаки 29 березня: ворог атакував дронами та ракетами енергетичні об’єкти у Дніпропетровській, Черкаській, Кіровоградській, Івано-Франківській областях
09:36 - московія не допускає експертів МАГАТЕ до перевірки інформації про російську техніку на ЗАЕС
09:33 - МОН: Стартує новий напрям з підтримки реформи професійної освіти в Україні у рамках Швейцарсько-українського проекту
09:26 - Понад 150 рятувальників ліквідовують наслідки ворожої атаки в 10 регіонах України, - Ігор Клименко
09:25 - Які терміни подання заяви за формою № 1-ПДВ при добровільній реєстрації платником ПДВ?
09:21 - Обіг підакцизних товарів: повнота обсягів розрахункових операцій, проведених через РРО/ПРРО, забезпечує повноту надходжень до бюджетів
09:20 - Оформляйте земельні відносини відповідно до закону: орендуєте земельну ділянку – заключіть договір!
09:18 - Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки
09:14 - Податковий календар на 01 квітня 2024 року
09:13 - До уваги платників!
09:12 - До місцевих бюджетів Дніпропетровщини від фізичних осіб надійшло майже 1,6 млн грн туристичного збору
09:11 - Транспортний податок: юридичні особи спрямували до місцевих бюджетів Дніпропетровської області понад 1,6 млн гривень
09:11 - московіяни атакували три теплоелектростанції ДТЕК
09:09 - Плата за землю – важливе джерело наповнення місцевих бюджетів Дніпропетровщини
09:08 - Податкова служба Дніпропетровщини: обговорення актуальних питань з податку на прибуток та єдиного податку
09:00 - Вночі московія атакувала енергооб’єкти: пошкоджено теплові та гідроелектростанції
08:50 - Міністр фінансів України Сергій Марченко підписав Угоду з США щодо відтермінування виплат за державним боргом
08:43 - Оперативна інформація щодо наслідків ведення бойових дій російською федерацією та щодо роботи піротехнічних підрозділів ДСНС України
08:35 - Курс валютной пары EUR/USD проторговывает область локальных min...


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.5135
Канадський долар28.8988
Юань Женьміньбі5.4258
Чеська крона1.6737
Данська крона5.6807
Гонконгівський долар5.0125
Форинт0.107262
Індійська рупія0.47027
Рупія0.0024708
Новий ізраїльський шекель10.6496
Єна0.25938
Теньге0.087503
Вона0.029136
Мексиканське песо2.3679
Молдовський лей2.2228
Новозеландський долар23.4191
Норвезька крона3.6239
московський рубль0.42382
Сінгапурський долар29.055
Ренд2.0662
Шведська крона3.6744
Швейцарський франк43.3865
Єгипетський фунт0.8279
Фунт стерлінгів49.5641
Долар США39.2214
Білоруський рубль14.2561
Азербайджанський манат23.0755
Румунський лей8.5194
Турецька ліра1.2132
СПЗ (спеціальні права запозичення)51.9734
Болгарський лев21.6657
Євро42.367
Злотий9.8289
Алжирський динар0.28321
Така0.3459
Вірменський драм0.094144
Домініканське песо0.65004
Іранський ріал0.00090593
Іракський динар0.029045
Сом0.42551
Ліванський фунт0.000425
Лівійський динар7.8762
Малайзійський ринггіт8.022
Марокканський дирхам3.7715
Пакистанська рупія0.13675
Саудівський ріял10.1456
Донг0.0015437
Бат1.05901
Дирхам ОАЕ10.3594
Туніський динар12.1956
Узбецький сум0.0030447
Новий тайванський долар1.20401
Туркменський новий манат10.8712
Сербський динар0.3516
Сомоні3.4733
Ларі14.3241
Бразильський реал7.6217
Золото86820.49
Срібло968.09
Платина35516.55
Паладій39860.32

Курси валют, встановлені НБУ на 29.03.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2041501006.631006.631006.631006.63145961.35
2262861032.451032.451032.451032.451073748.00
2288111122.611122.611122.611122.6122452.20
229025972.87972.87972.87972.872043027.00
BAVL0.240.240.240.24129600.00
CRSR061003.071003.071002.961003.07358088.07

Дані за 28.03.2024