Ціновий демпінг, а згодом — монополізація? Що не так з ринком газу в Україні?

13.08.2020 15:36 | Укррудпром

Бизнес Цензор, 11 августа 2020. Опубликовано 14:42 13 августа 2020 года Запуск ринкового ціноутворення на газ для населення з 1 серпня, оголило ряд проблем, від вирішення яких залежить чи відбудеться в Україні реформа ринку газу за європейським зразком. Розгляну ці питання послідовно.

Сьогодні стратегічним питанням для побудови цивілізованих правил гри на ринку є встановлення прозорого ринкового ціноутворення.

Його відсутність несе в собі декілька перекосів на ринку газу від якого потерпають всі учасники ринку. Сьогодні це призводить до нечесної конкуренції та в кінцевому результаті призведе до монополізації ринку газу.

Перший аспект цієї проблеми — наявність цінового демпінгу

Сьогодні державна компанія НАК “Нафтогаз України”, бореться за вихід на ринок побутового споживача з регіональними постачальниками (облгаззбутами).

Останні, маючи добре підготовлену інфраструктуру роботи з клієнтом, почуваються більш впевнено, ніж “Нафтогаз”.

Більш того, європейська практика нам показує, що після відкриття ринку газу для населення споживачі не “мігрують” масово від одного постачальника до іншого, споживачі — інертні, тому цей процес розтягнеться на декілька років.

Трейдер “Нафтогазу”, ГПК “Нафтогаз України” вже заявив, що з 2015 року до їх клієнтської бази перейшло всього 300 осіб. В той же час “Нафтогаз” заявив про “агресивну” політику завойовування сегментів побутового та промислового споживача.

Так в чому ж на сьогодні ця агресивна політика проявляється?

В силу відсутності механізмів, які б сприяли прозорому ринковому ціноутворенню і за пасивної позиції влади, “Нафтогаз”, маючи монопольну власність на ресурс “Укргазвидобування”, в липні місяці через філію ТОВ “ГК “Нафтогаз України” (м. Кропивницький) розповсюджував комерційні пропозиції на серпень для промислових споживачів на 5-7% нижче ринкових цін.

Більш того, в пресі було опубліковано повідомлення, що 28 травня 2020 р НАК “Нафтогаз України” прийняло рішення про укладення з “Укргазвидобування” додаткову угоду до договору купівлі-продажу природного газу від 30 квітня 2020 р № УГВ 4962/52-20 щодо продовження терміну дії договору з 1 червня 2020 р по 30 квітня 2021р. (включно).

Згідно додаткової угоди, “Укргазвидобування” у вказаний період додатково поставить для “Нафтогазу” 8,961 млрд куб м природного газу за ціною 2 841,46 грн/тис куб м (без ПДВ) на загальну суму 30,55 млрд грн (з ПДВ).

Що це означає? Ми маємо структуру яка розпоряджається близько 70% видобутку природного газу в Україні, демпінгуючи в разі необхідності.

В такому випадку виникає питання: чому компанії Групи “Нафтогаз” здійснюють поставки за цінами нижче ринкових, чи не є це спробою концентрації і монополізації ринку, як це впливає на прибутковість компанії, чи не веде це до потенційних збитків “Укргазвидобування”, адже це, в кінцевому рахунку, приводить до недоотримання коштів державним бюджетом України?

В зв’язку з численними зверненнями членів Асоціації газові трейдери України (АГТУ), ми вимушені були звернутись до Антимонопольного Комітету України та НКРЕКП щодо перевірки ТОВ “ГК “Нафтогаз України” на предмет ймовірного цінового демпінгу на ринку природного газу.

Другий аспект — монопольна власність Нафтогазу на ресурс “Укргазвидобування” (УГВ)

Для забезпечення прозорого ціноутворення та запобігання демпінгу з боку групи компаній “Нафтогаз України”, після відкриття ринку газу для населення, найбільша в Україні державна газодобувна компанія “Укргазвидобування” має частину видобутого ресурсу продавати на біржі, а доступ до цього ресурсу на рівних умовах повинні отримати всі постачальники.

Сьогодні приватні постачальники реалізуючи ресурс який вони купують в Європі, задають верхню планку ціни для ресурсу внутрішнього видобутку.

Тому для формування прозорої та справедливої ціни необхідно забезпечити правильно частину внутрішнього видобутку випускати у вільний ринок і продавати газ, виходячи з біржових цін.

Це один з обов"язкових елементів для побудови чіткого механізму ціноутворення. З відкриттям ринку газу вивільняється більше 6 млрд куб. м газу, і це той обсяг, який “Укргазвидобування” може вільно продавати на біржі.

Якщо ми говоримо про справжню конкуренцію на ринку постачання природного газу, то ситуації, за якої один з гравців контролює також і 70% видобутку газу в крані — не може бути апріорі.

У такому разі, позбувшись незалежних постачальників, все зведеться до боротьби “Нафтогазу” з облгаззбутами, але це назвати ринком неможливо.

Зовсім іншу картину можна спостерігати у сегменті постачання промисловості, де дійсно сформована справжня ринкова ціна, де постачальники ведуть боротьбу між собою за кожного споживача — саме ця шалена конкуренція між постачальниками, а на кінець липня за даними НКРЕКП, їх було більше 700, і диктує внутрішні ціни на ринку.

До цього ми йшли і в сегменті побутового споживача, але картина, яка зараз розгортається — нажаль, зовсім не така, яку всі очікували.

Тому сьогодні однією із законодавчих ініціатив, які покликані внести корегування для посилення конкуренції на ринку є зареєстрований проект закону №3958 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо мінімізації корупційних ризиків і недопущення обмеження конкуренції на ринку природного газу” від 4 серпня 2020 року.

Законопроектом, в тому числі, передбачено продаж газу “Укргазвидобування” на біржі.

Третій аспект проблеми — ПОН не може продавати газ дешевше ринкової ціни

На даний час гравці ринку газу не розуміють, як працювати в новій моделі ринку, коли ціна постачальника останньої надії (ПОН) набагато нижча ринкової.

ПОН має стати страховим механізмом для споживачів, а страховий механізм завжди повинен бути найдорожчим на ринку! Сьогодні ПОН — абсолютно непрозорий інструмент для нас.

Ми, гравці ринку, не розуміємо цього механізму: як найбільш ризикований клієнт може отримати найнижчу ціну за газ?

Це нонсенс в принципі. Це або ми щось не розуміємо, або це бажання “Нафтогазу” отримати монопольне становище та отримати клієнтів ще в такий спосіб. Це знову прояви “агресивної” політики?

Четвертий аспект проблеми (сегмент промисловості) — маржинальні ціни газу Оператора ГТС має визначатись щоденно на біржі, а не за допомогою довгострокових контрактів

На сьогодні маржинальні ціни газу Оператора ГТС, за допомогою яких здійснюється розрахунок плати за добове балансування, встановлюються на формульній основі цін біржі NCG плюс транспортування. В той же час трейдери, в основному, орієнтуються на біржові ціни ТTF.

Ще з початку року, трейдери звертались з листами до Оператора ГТС щодо вдосконалення ОГТСУ механізму розрахунку маржинальних цін, які Оператор ГТС використовує для здійснення виплат за позитивні та негативні небаланси. Що таке балансування ринку газу та чому це так важливо для споживача можна прочитати за посиланням.

Очевидно, що для фізичного балансування ГТС (технологічних потреб) найбільш раціональним буде використання середньо- та довгострокових контрактів, в той же час як для балансування ціна повинна щоденно відображати реальну ринкову ціну, а не бути відірваною від реальності. Одним з індикаторів ринкової ціни можна вважати біржові котирування українського ринку.

На сьогоднішній день проблема визначення цін для балансування Оператора ГТС вже перезріла! В разі її вирішення ми б не мали, наприклад, зимової ситуації, коли Оператор “заднім числом” (після закінчення місяця!) змінив маржинальні ціни газу на січень, отримавши у відповідь судові позови від постачальників:

http://reyestr.court.gov.ua/Review/90539490 http://reyestr.court.gov.ua/Review/90799828# http://reyestr.court.gov.ua/Review/89798217

В підтвердження коментарі керівника ОГТСУ від 14 лютого 2020р. в його публічному пості в мережі Facebook.

Клікніть для збільшення

Схожу ситуацію спостерігаємо і зараз. Тільки тепер ОГТСУ в інтерв"ю БізнесЦензор звинуватив трейдерів у тому, що вони “наживаються” на негативних небалансах.

І паралельно з’явився проект постанови НКРЕКП щодо змін у Кодекс ГТС, яким вводяться “драконівські” санкції за небаланси та збільшуються у два рази штрафи для постачальників.

На сьогодні від Асоціації надіслано в НКРЕКП відповідні пропозиції щодо вирішення цього питання з поясненнями того, що зміни, запропоновані ОГТСУ, не тільки не вирішують проблеми небалансів на ринку газу, а знищують конкуренцію і витісняють трейдерів з ринку.

Саме це, з точки зору ОГТСУ, має стати кінцевою метою усіх витрачених зусиль і досягнутих ринкових перетворень?

Ринок — це живий організм, який самостійно визначає вектор напрямку розвитку.

Андрій МИЗОВЕЦЬ, голова Асоціації “Газові трейдери України”

Додати коментар

Користувач:
email:





Cryptocurrency
Unpredictable markets
Risk and reward high

- Fin.Org.UA

Новини

21:50 - Новини 18 березня: Кабмін виділив додаткові 5 мільярдів на дрони, ЄС дасть кошти на військову підтримку України
21:41 - Родичів екс-глави метро Брагінського знайшли в тендерах на сотні мільйонів: Кличко відреагував
21:08 - Офіцерське звання за 40 днів: Міноборони запроваджує нову систему навчання для мобілізованих медиків
20:47 - З початку року банки видали іпотек "єОселя" на 3 мільярди
20:29 - Українське транзитне зерно заповнює лише 10% потужностей польських портів — аналітик
20:13 - Звіт про повторне відстеження результативності наказу Міністерства економіки України від 28.07.2022 № 2362 "Про внесення змін до визначень та позначень основних одиниць SI", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.08.2022 за № 915/38251
20:08 - Наказ Мінекономіки від 14.03.2024 № 6757 «Про затвердження плану розроблення технічних регламентів на 2024 рік»
20:07 - Через доступ ігроманів до азартних ігор КРАІЛ оштрафувала 4 онлайн-казино на 14 мільйонів
19:57 - ОГТСУ та оператор ГТС Молдови розроблятимуть спільні послуги для замовників з ЄС
19:46 - STICKER_CMYK
19:44 - Коментар МЗС України щодо доповіді Незалежної міжнародної комісії ООН з розслідування порушень в Україні
19:41 - STICKER_RGB
19:35 - Міноборони пояснило, що таке реєстр «Оберіг» і для чого він потрібен
19:33 - Sony призупиняє виробництво PlayStation VR2 через слабкий попит
19:01 - Світові ціни на какао досягли рекорду, також дорожчають кава та цукор
19:00 - За тиждень мережі АЗС збільшили ціни на бензин та дизпальне на понад гривню
18:41 - Одній небанківській фінансовій установі анульовано ліцензію, двом – змінено обсяг ліцензій
18:40 - Міністри країн ЄС погодили 5 мільярдів євро для допомоги Україні зброєю на 2024 рік
18:20 - Клієнти ПриватБанку зможуть отримувати SWIFT-перекази в польських злотих та євро без комісії
17:57 - SkyUp отримала реєстрацію у світовій системи оцінки безпеки IOSA
17:57 - Укрзалізниця запускає новий міжнародний маршрут Прага – Чоп
17:55 - Делегація ОГТСУ обговорила створення спільного продукту з представниками Vestmoldtransgaz та Міненерго Молдови
17:50 - "Укрзалізниця" запускає новий маршрут до Праги
17:48 - Мінінфраструктури: 170 фахівців пройшли навчання, як виявляти та запобігати ризикам корупції
17:48 - До 11 небанківських фінансових установ застосовано заходи впливу
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 18.03.2024
17:20 - Власник брендів Reserved і Sinsay відкидає обвинувачення у фіктивному виході з московія
16:59 - Національний банк оскаржить судові рішення стосовно застосування заходу впливу до ТОВ "ФК ЛЕО"
16:55 - Аукціони на Prozorro цьогоріч поповнили бюджети на майже 700 мільйонів
16:50 - Затримки швидкопсувних товарів на кордоні сягнули 7 діб - ЕВА


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.5984
Канадський долар28.7921
Юань Женьміньбі5.4145
Чеська крона1.6852
Данська крона5.6921
Гонконгівський долар4.9844
Форинт0.107456
Індійська рупія0.47006
Рупія0.0024831
Новий ізраїльський шекель10.6735
Єна0.26126
Теньге0.086648
Вона0.029222
Мексиканське песо2.3308
Молдовський лей2.203
Новозеландський долар23.7354
Норвезька крона3.6727
московський рубль0.42352
Сінгапурський долар29.1267
Ренд2.0618
Шведська крона3.7515
Швейцарський франк44.0987
Єгипетський фунт0.8261
Фунт стерлінгів49.63
Долар США38.9744
Білоруський рубль14.1663
Азербайджанський манат22.9356
Румунський лей8.5382
Турецька ліра1.2065
СПЗ (спеціальні права запозичення)51.8788
Болгарський лев21.7043
Євро42.447
Злотий9.8443
Алжирський динар0.28321
Така0.3459
Вірменський драм0.094144
Домініканське песо0.65004
Іранський ріал0.00090593
Іракський динар0.029045
Сом0.42551
Ліванський фунт0.000425
Лівійський динар7.8762
Малайзійський ринггіт8.022
Марокканський дирхам3.7715
Пакистанська рупія0.13675
Саудівський ріял10.1456
Донг0.0015437
Бат1.05901
Дирхам ОАЕ10.3594
Туніський динар12.1956
Узбецький сум0.0030447
Новий тайванський долар1.20401
Туркменський новий манат10.8712
Сербський динар0.3516
Сомоні3.4733
Ларі14.3241
Бразильський реал7.6217
Золото84151.19
Срібло983.4
Платина36071.2
Паладій41305.07

Курси валют, встановлені НБУ на 19.03.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
227763982.82982.82982.82982.82529739.98
CRSR061041.421041.421041.421041.4244781.06

Дані за 18.03.2024