Як будуть продавати та купувати землю: новий законопроект

23.01.2019 16:44 | Укррудпром

Економічна правада, 23 січня 2019. Опубликовано 16:33 23 января 2019 года Поки Кабмін уже кілька років тупцює на місці із законопроектом про ринок землі, депутати аграрного комітету підготували свою версію. Які можливості і ризики містить ця ініціатива?

Минулого четверга в парламенті завершився черговий акт трагікомедії “Щорічне голосування за продовження земельного мораторію”.

Верховна Рада подолала перепону, що заважала голові парламенту підписати закон про чергове продовження мораторію.

Це означає, що депутати ще на рік відкладуть тему запровадження ринку землі, Кабмін не запропонує законопроект про обіг земель, і наступного року мораторій знову продовжать. Так було щороку, але зараз все не зовсім так, як завжди.

Є речі, які суттєво відрізняють ситуацію з продовженням мораторію від попередніх років.

По-перше, питання мораторію вийшло на “міжнародний рівень” і набуло звучання як таке, що порушує права людини. Саме так його охарактеризував у травні 2018 року Європейський суд з прав людини. Україні дали час на врегулювання питання обігу землі, але цей час обмежений і зворотний відлік уже почався.

Якщо цей закон не буде ухвалений до літа, тобто за рік після набуття чинності рішенням у справі “Зеленчук та Цицюра проти України”, то можуть початися масові звернення до ЄСПЛ та позитивні рішення щодо відшкодування збитків.

По-друге, ще жодного разу продовження мораторію не було таким проблемним.

Відповідні законопроекти включили до порядку денного лише з третього разу, а саме голосування відбувалося в останню годину останнього дня роботи парламенту у 2018 році, що означало значні ризики для його ухвалення. Крім того, половина промовців була категорично проти продовження мораторію.

По-третє, докорінно змінився “ландшафт” уявлень українців про земельну реформу. Якщо раніше єдиним джерелом інформації щодо суспільної думки були дослідження Центру Разумкова та агенції “Рейтинг”, за якими 70% громадян були проти скасування мораторію, то грудневе дослідження КМІС показало інші дані.

Як виявилося, 66,3% громадян вважають, що власники паїв повинні мати право вільно продавати землю, якщо їм це потрібно.

Інше дослідження, проведене в листопаді компанією “GfK Україна”, засвідчило, що у трьох регіонах з п"яти (схід, південь, центр) та у Києві опоненти земельної реформи — у меншості, а більшість або не має позиції, або підтримує реформу.

По-четверте, за ініціативи в. о. голови аграрного комітету парламенту Олександра Бакуменка аграрний комітет, не дочекавшись від Кабміну подання до Верховної Ради законопроекту “Про обіг земель”, розробив власний. 

Це значно підвищує його шанси на підтримку комітетом, що відкриває акту шлях до сесійної зали. Документ є у розпорядженні ЕП. 

 

Передумовою скасування мораторію є ухвалення проекту закону про обіг аграрних земель. Цей документ повинен визначити формат земельного ринку в Україні.

 

Як стало відомо ЕП, в грудні 2018 року проект був презентований на засіданні робочої групи аграрного комітету. Його обговорення відбулося 16 січня, а упродовж 2019 року його планують обговорити в широкому колі на рівні місцевих громад.

Яким бачить можливий дизайн ринку сільськогосподарської землі депутати? Які обмеження на придбання та володіння землею пропонується встановити? Які ризики містить така законодавча ініціатива?

Що пропонує законопроект

1. Іноземці та іноземні компанії не зможуть скористатися правом володіння українською землею. До повноцінного запуску ринку землі діятиме перехідний період. Автори ініціативи пропонують, щоби протягом 2019-2024 років право купувати землю отримали лише фізичні особи — громадяни України.

2. До 2021 року пропонується дозволити купувати державну і комунальну землю громадянам України та фермерським господарствам для створення або розширення сімейного фермерського господарства: без статусу юридичної особи — до 20 га, із статусом юридичної особи — до 200 га.

Громадянин України може бути засновником або членом лише одного фермерського господарства.

3. Після 2024 року право купувати землю пропонується надати українським аграрним компаніям, які останні три роки є сільськогосподарськими виробниками, тобто доходи яких від реалізації вирощеної ними аграрної продукції за останні три роки становили понад 75%.

4. У документі передбачені обмеження на придбання земель фізичними та юридичними особами. Так, фізична особа, яка не займалася сільським господарством, зможе придбати до 200 га землі. Якщо фізична особа була фермером п"ять років, їй дозволять купити до 500 га, якщо десять років — 2 тис га.

Ці розміри ділянок можуть бути збільшені у разі їх успадкування за законом.

5. Українські компанії зможуть сконцентрувати 30% аграрних земель району, 15% земель області, 0,5% земель України. За рішенням обласної ради, загальний розмір ділянок компаній на території області може бути зменшений.

6. У проекті закону визначено, що контролювати концентрацію земель буде орган, який веде державний земельний кадастр. Крім того, він буде здійснювати моніторинг стану земельних відносин. Зараз таким органом є Держгеокадастр.

7. Автори проекту вважають, що ціна на землю мусить дорівнювати експертній грошовій оцінці, встановленій на час продажу ділянки, крім тих, що виставлені на земельні торги. Ціна не може бути нижчою за нормативно-грошову оцінку.

8. Першими купувати землю матимуть право члени сім"ї власника ділянки, її орендарі, власники та користувачі суміжних ділянок, місцеві фермерські господарства.

9. Власники матимуть право продавати землю через електронні аукціони. Державну та комунальну землю пропонується реалізовувати лише через електронні аукціони.

10. Проект закону також передбачає умови обміну сільськогосподарськими земельними ділянками та умови зміни цільового призначення таких ділянок.

Індикатор оцінки

“Економічна правда” має власний індикатор оцінки законопроектів про обіг сільськогосподарських земель — меморандум за скасування мораторію, який видання разом з кількома десятками організацій підписало у червні 2018 року.

Цей документ визначає вісім ключових принципів ринку землі, які повинні захистити права всіх його учасників і сам ринок від спекуляцій. ЕП порівняла норми законопроекту Бакуменка з пропозиціями, які містяться в меморандумі.

Загальний висновок: акт відповідає частині принципів, які підтримує коаліція за скасування мораторію, але диявол криється у перехідних положеннях проекту. У нинішньому варіанті вони нівелюють позитивні сторони майбутнього закону.

Як результат, може повторитися ситуація 2012 року. Тоді проект закону “Про ринок землі” був настільки неприйнятним, що всі сторони вирішили: продовження мораторію є меншим злом. Нижче — порівняння тез меморандуму щодо дизайну ринку землі та положень законопроекту Бакуменка.

П"ять ризиків

Перехідні положення законопроекту пропонують встановити низку обмежень, що може призвести до створення потужного лобі проти проекту у суспільстві та парламенті. Ось чотири ключові ризики, що містяться в перехідних положеннях.

Перший — значне обмеження прав компаній. Перехідні положення пропонують продовжити мораторій до 2024 року для більшості аграрних виробників.

Другий — значні обмеження для продажу державних та комунальних земель, тоді як саме ці землі є джерелом найбільшої корупції.

Третій — відсутність передумов для пожвавлення банківського фінансування агросектору.

Це означає, що фермери не зможуть залучати кредити для купівлі землі та розвитку бізнесу, а землю купуватимуть лише заможні фізичні особи.

Четвертий — створення передумов для нових видів обходу запропонованих у законопроекті обмежень.

Оскільки право на придбання землі на початковому етапі матимуть лише фермерські господарства, учасники ринку, які не матимуть такого права, почнуть створювати фіктивні фермерські господарства.

П"ятий — оскільки перехідні положення пропонують обмежити платоспроможний попит з боку сільгоспвиробників, від такого обмеження програють, перш за все, селяни — власники землі, бо обмеження конкуренції призведе до зменшення цін на землю і доходів від продажу нинішніми власниками.

Водночас те, що Верховна Рада, перша серед трьох гілок влади, розробила законопроект “Про ринок землі”, є важливим позитивним кроком напередодні виборів. Наявність такого законопроекту відкриває назрілу предметну дискусію щодо формату ринку землі та пошуку компромісу.

Це та сміливість, якої в земельному питанні постійно бракує уряду. Кабмін був зобов"язаний внести свій законопроект до 1 липня 2017 року — ця дата фігурувала в законі, яким депутати продовжили мораторій на 2017 рік.

Закон щодо продовження мораторію до 1 січня 2020 року зобов"язує уряд подати законопроект “Про обіг земель” до 1 березня 2019 року. Проте упевненості, що Кабінет міністрів “дозріє” до цього, не має ніхто.

Президент, ще одна гілка влади з правом законодавчої ініціативи, протягом останніх місяців кілька разів висловлював підтримку запровадженню ринку землі, однак власного законопроекту жодного разу не подавав.

Отже, ініціатива аграрного комітету — єдине реальне свідчення реалізації владою земельної реформи. Якщо робоча група хоче розробити акт, який збалансує інтереси всіх зацікавлених сторін, їй варто повернутися до змісту перехідних положень, залучивши до обговорення найширше коло стейкхолдерів.

Оксана ПИРОЖОК

 

Додати коментар

Користувач:
email:





Secondary market
Trades existing securities
Provides liquidity

- Fin.Org.UA

Новини

17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 25.04.2024
17:27 - До обговорення пропонується порядок підготовки та оновлення планів безперервної діяльності, відновлення, фінансування страховика
17:23 - Мінветеранів залучатиме нотаріусів до удосконалення законодавства у сфері ветеранської політики
17:15 - Мінветеранів разом з великим бізнесом розвиватимуть можливості працевлаштування ветеранів й ветеранок, – Олександр Порхун
17:11 - Парламент прийняв у першому читанні закон, що започатковує створення системи обліку осіб, життя та здоров’я яких зазнало шкоди внаслідок збройної агресії рф
17:01 - Україна передала Європейській Комісії перший Звіт у межах Пакета розширення ЄС 2024 року
17:00 - Nasdaq100 может откатиться до 15800
16:35 - Минулого року було краще: серед компаній України значно підвищився дефіцит кадрів
16:27 - Рішення про накладення штрафу на ТОВ "ФК "ХАНТЕР" за порушення у сфері фінмоніторингу залишається в силі
16:06 - UniCredit попередив про обмеження на перекази для росіян
15:59 - Мін’юст: Презентовано програму PACE.UA щодо реформування пенітенціарної системи України
15:57 - Потрібно використати всі інструменти для оздоровлення дітей із вразливих категорій, - Мінреінтеграції
15:56 - НБУ розглядає зняття обмежень на виведення валюти для обслуговування старих боргів - Пишний
15:50 - Активи колишніх “дочок” росбанків вже продано на 5 млрд гривень на державних онлайн-аукціонах Прозорро.Продажі
15:43 - У Києві відбулося офіційне відкриття та перше засідання Керівного комітету проекту Ради Європи DECOPRIS
15:37 - Ситуація в енергосистемі стабільна, – Руслан Слободян
15:35 - Meta втратила 200 мільярдів доларів капіталізації після квартального звіту
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 26.04.2024
15:30 - В Брюсселі розпочалися роз’яснювальні зустрічі Єврокомісії та України по темі сільського господарства
15:16 - Морський експорт бензину з московії впав до піврічного мінімуму: яка причина
15:07 - Микола Колісник: Поглиблення українсько-болгарської співпраці посилить енергетичну безпеку регіону
15:04 - Як змінилися терміни бюджетного відшкодування ПДВ у зв’язку з прийняттям Закону України № 3603?
15:03 - Як заповнюється податкова декларація платника єдиного податку – ФОПа у разі виправлення самостійно виявлених помилок з податкового зобов’язання?
15:01 - Юридичні особи поповнили місцеві скарбниці Дніпропетровщини транспортним податком майже на 2 млн гривень
15:00 - Щодо вимог законодавства до суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції
15:00 - Активи колишніх «дочок» росбанків вже продано на 5 млрд гривень на державних онлайн-аукціонах Прозорро.Продажі
14:58 - Листування з контролюючими органами через Електронний кабінет
14:57 - До уваги ФОПів – платнків єдиного податку першої – третьої груп!
14:56 - До уваги платників, які мають можливість своєчасно виконувати свої податкові обов’язки!
14:54 - Дніпропетровщина: від фізичних осіб місцеві бюджети отримали понад 2 млн грн туристичного збору


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.9066
Канадський долар29.0135
Юань Женьміньбі5.4745
Чеська крона1.6915
Данська крона5.7007
Гонконгівський долар5.0675
Форинт0.108258
Індійська рупія0.4761
Рупія0.0024507
Новий ізраїльський шекель10.4698
Єна0.25503
Теньге0.089231
Вона0.028856
Мексиканське песо2.3263
Молдовський лей2.2218
Новозеландський долар23.6434
Норвезька крона3.6249
московський рубль0.43016
Сінгапурський долар29.1693
Ренд2.0917
Шведська крона3.6517
Швейцарський франк43.4266
Єгипетський фунт0.8282
Фунт стерлінгів49.6274
Долар США39.6702
Білоруський рубль14.4192
Азербайджанський манат23.3327
Румунський лей8.5448
Турецька ліра1.2201
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.2905
Болгарський лев21.7407
Євро42.5205
Злотий9.8591
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото92395.86
Срібло1087.83
Платина35955.09
Паладій39903.06

Курси валют, встановлені НБУ на 26.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861044.281044.281044.281044.282331877.24
2276561078.061078.061078.061078.06324496.06
227763997.7997.7997.7997.7997.70
2289101070.431070.431070.431070.4364225.80
229025983.97983.97983.97983.97983970.00
229470919.69919.69919.69919.69962915.43
2302621056.261056.261056.261056.26637981.04
AZRF011041.421049.861041.421049.8612547.68
CRSR061024.551024.551024.551024.5517417.35
FSTF021014.051021.481014.051021.4861968.50
IFZEMA110011001100110022000.00
TATM4.54.54.54.5450.00
XS47781550015500155001550062000.00

Дані за 25.04.2024