Інтерв’ю Голови Державної служби якості освіти України Руслана Гурака Порталу освітян України "Педрада", 18.09.2018 р.

25.09.2018 13:16 | Fin.Org.UA за інформацією КМУ

Інституційний аудит закладу освіти Які заклади освіти першими підпадуть під інституційний аудит? Який порядок інституційного аудиту та його етапи? Що «страшніше» — інституційний аудит чи громадська акредитація закладу освіти? На ці та інші запитання відповів Руслан Гурак, Голова Державної служби якості освіти. Які заклади першими підпадуть під інституційний аудит Плановий інституційний аудит відбуватиметься кожні 10 років.
Яким Державна служба якості освіти бачить свій перший план? Які заклади освіти першими підпадуть під аудит у найближчі роки? Головна ціль, яку ми поставили під час розроблення нормативно-правового поля для проведення інституційного аудиту — це домогтися, щоб усі школи — комунальні, державні, приватні, незалежно від їх розташування, чи то в місті, чи в селі, — надавали якісну освіту. Переконаний, що саме інституційний аудит має стати основним з інструментів зовнішнього оцінювання, який допомагатиме закладам освіти постійно вдосконалювати свою діяльність, а також забезпечуватиме реалізацію єдиної державної освітньої політики в умовах децентралізації. Наразі вже розроблено та винесено на громадське обговорення проект Порядку проведення інституційного аудиту.
Маємо надію, що в жовтні буде виданий та юстований відповідний наказ Міністерства освіти і науки. Плановим аудитам передуватимуть так звані пілотні, які передбачаємо провести орієнтовно в 12 школах із шести областей.
Напевне, вже можна стверджувати, що ці перші пілотні інституційні аудити здійснюватимуться в синергії Державної служби якості освіти та закладів загальної середньої освіти, адже є велике спільне бажання.
До нас звертається чимало шкіл з проханням провести у них інституційний аудит.
А ми в свою чергу зацікавлені апробувати цю процедуру там, де хочуть співпрацювати і розвиватися, з тими, хто прагне змін і шукає шляхи для досягнення високих результатів. Тобто пілотні аудити відбуватимуться за бажанням закладів освіти.
Хоча ми зробимо вибірку по їхніх типах, щоб побачити, як працює цей механізм у початкових школах, гімназіях, ліцеях, у так званих малокомплектних школах.
Не виключаю, що після пілотних аудитів виникне необхідність доопрацювати згаданий Порядок та інші документи. Водночас Державна служба якості освіти та її територіальні органи до початку наступного навчального року мають сформувати перспективний план проведення інституційних аудитів у кожному регіоні. Звісно, хотілося, щоб експерти (саме вони проводитимуть оцінювання, не «інспектори») прийшли в заклади освіти, що потребують допомоги перш за все або чиєю діяльністю не задоволені учні та їхні батьки.
Та, на жаль, поки що практично не маємо досліджень і процедур, за результатами яких можна було б стверджувати про низьку якість освіти чи освітньої діяльності у конкретних школах.
Тому, мабуть, до формування перспективного плану, що визначатиме черговість проходження закладами освіти інституційного аудиту, ми підійдемо досить демократично за порядком: - врахуємо побажання самих шкіл; - проведемо «жеребкування» за допомогою комп’ютерної програми. Інституційний аудит обов’язковий раз на 10 років, і мені здається, що директори шкіл мають бути зацікавлені у його проведенні якнайшвидше, адже це допоможе ефективно налаштувати освітній і управлінський процеси. Як забезпечити дієвість інституційного аудиту Під час інституційного аудиту здійснюватимуть оцінювання діяльності педагогів, досягнень учнів, управлінської діяльності керівників закладів.
Які гарантії, що на місцях такі завдання інституційного аудиту не зведуть до формальності? Дійсно, це дуже серйозний виклик.
Ми усі добре пам’ятаємо державну атестацію закладів освіти і в що вона перетворилася — у формальну процедуру, нерідко з певною корупційною складовою, результат якої зводився до проставлення «галочки» — атестований, тобто відповідає вимогам.
Практично без варіантів і подальших кроків. Інституційний аудит — це зовсім інша парадигма, зовсім інша логіка.
Основний принцип тут — принцип довіри. Ми хочемо навчитися довіряти закладу освіти і хочемо, щоб він довіряв нам, демонструючи неспинне бажання вдосконалювати свою діяльність з метою підвищення якості освіти.
Саме динаміка розвитку, прогрес — або, іншими словами, «додана освітня вартість» — буде вирішальним показником під час оцінювання освітньої діяльності. Однак заклад освіти не повинен чекати, поки в ньому проведуть інституційний аудит.
Уже зараз усі школи мають працювати над створенням власних внутрішніх систем забезпечення якості освіти, щоб постійно забезпечувати таку «додану освітню вартість».
А «Стандарти та рекомендації», про які я згадував, сприятимуть формуванню спільного розуміння цього процесу — тобто розуміння змісту якості освітньої діяльності — і допоможуть закладам освіти налагодити також процедуру самооцінювання. Саме систематичне самооцінювання закладами освіти своєї діяльності, разом із чіткою, обґрунтованою процедурою і методикою зовнішнього оцінювання, його автоматизацією й відкритістю, стануть запобіжниками формальності та необ’єктивності інституційного аудиту. Але, насамперед, довіра до інституційного аудиту, його ефективність залежить від експертів — тих людей, які прийдуть у заклади освіти та проводитимуть оцінювання освітніх та управлінських процесів, надаватимуть рекомендації. Хочу зазначити, що інституційний аудит буде проводитись групою експертів.
Очолюватиме цю групу працівник Державної служби якості освіти (територіального органу), а до її складу входитимуть педагоги-практики, управлінці, психологи, які працюють за основним місцем роботи в інших закладах освіти чи органах управління освітою, методичних службах.
Плануємо залучати кращих — високопрофесійних, добропорядних, чесних, які реально зможуть допомогти закладу освіти.
Перед нами постає складне завдання — підібрати таких людей, організувати для них відповідне навчання, підтримати їхню мотивацію до виконання цієї важливої місії. Який порядок інституційного аудиту Яким чином буде проводитись інституційний аудит закладу освіти? Нагадаю, що згідно із Законом України «Про освіту» інституційний аудит — це комплексна зовнішня перевірка та оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти, які забезпечують його ефективну роботу та сталий розвиток. По суті, інституційний аудит міститиме дві складові: - перевірку дотримання вимог законодавства; - оцінювання внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Таке оцінювання практикується у багатьох країнах Європи та світу. Закон визначив вісім основних напрямів, за якими заклад освіти може будувати власну внутрішню систему забезпечення якості освіти.
Наше першочергове завдання — допомогти у цьому. Ми згрупували вісім напрямів, визначених статтею 41 закону про освіту, в чотири «сфери», які і пропонуємо оцінювати: - освітнє середовище; - результати навчання або оцінювання здобувачів освіти; - педагогічна діяльність; - управління закладом освіти. Наразі у співпраці з керівниками шкіл, усіма зацікавленими сторонами напрацьовуємо відповідні методичні рекомендації, які назвали, враховуючи європейський досвід, — «Стандарти і рекомендації щодо внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладах загальної середньої освіти».
Це будуть певні орієнтири для шкіл щодо цілей та можливих дій з питань забезпечення якості освітньої діяльності, однак у жодному разі не обмежуватимуть їхню автономію.
А ще за допомогою «стандартів і рекомендацій» школа зможе проводити самоаналіз і самооцінювання. Отже, буде сформовано спільну основу для внутрішнього оцінювання та зовнішнього інституційного аудиту. Щодо самого порядку проведення аудиту, то він розроблявся таким чином, щоб не бути надто обтяжливим для закладу освіти.
Передбачаємо поділ на три етапи. Три етапи інституційного аудиту підготовчий формування експертної групи підготовка  необхідних організаційно-розпорядчих документів аналізування інформації з різних джерел про діяльність закладу освіти основний власне робота експертів безпосередньо у закладі освіти, під час якої застосовуватимуть різні форми дослідження щодо питань: спілкування з учасниками освітнього процесу анкетування відвідування уроків огляду приміщень і території опрацювання самоаналізу закладу освіти ведення ділової документації тощо заключний складання документів за результатами інституційного аудиту, узгодження їх із закладом освіти надання рекомендацій Крім того, плануємо розробити та з часом впровадити спеціальну автоматизовану систему — програмний продукт, що оптимізує і полегшить процедуру зовнішнього оцінювання, зробить її більш прозорою та відкритою.
Для роботи не будуть потрібні величезні стоси паперів з печатками на кожній сторінці, які заклад освіти має возити в Київ або в міста, де розміщуватимуться територіальні органи Державної служби якості освіти.
Основні організаційні та змістові питання вирішуватимуться через онлайн-спілкування. Найважливіше, що за результатами інституційного аудиту заклади освіти отримуватимуть висновки й рекомендації, які оприлюднюватимуть на сайті Держслужби якості освіти, на сайтах школи, засновника. Рекомендації стосуватимуться передовсім питань: - підвищення якості освітньої діяльності закладу освіти та вдосконалення внутрішньої системи забезпечення якості освіти; - приведення освітнього й управлінського процесів у відповідність із вимогами законодавства та ліцензійними умовами. За необхідності школа зможе отримати фахові консультації, наприклад, з питань реалізації: - антибулінгових програм, - забезпечення академічної доброчесності; - підвищення кваліфікації вчителів; - аналізу методики викладання навчальних предметів тощо. Громадська акредитація VS.
Інституційний аудит Заклад освіти, який пройде громадську акредитацію, не підпадатиме під інституційний аудит.
Які ще мотиви в закладу освіти ініціювати громадську акредитацію? І що «страшніше», якщо можна так сказати — громадська акредитація чи інституційний аудит? Закладу освіти не потрібно боятися цих процедур.
Державна служба якості освіти не має каральних функцій.
Ми хочемо побудувати відкриту систему, щоб: а) довіряти один одному; б) постійно спілкуватися задля поліпшення освіти; в) покращувати якість освіти. Наша мета — покращення якості освіти за реалізації можливостей кожного учня. Поняття «боятися» потрібно відкинути назавжди.
Ми будуємо довірливі стосунки між Державною службою якості освіти, закладом освіти, батьками, громадськими організаціями. Відкритість потрібна, щоб мати постійне вдосконалення процесів забезпечення якості освіти.
І тут громадські організації інколи більш динамічні, прогресивніші, вони можуть рекомендувати закладам освіти свої стандарти, своє бачення, конкретні думки — і якщо заклад освіти їх виконує, то така громадська організація очевидно ж його акредитує.
Натомість Державна служба якості освіти буде постійно моніторити цей процес, щоб не звести його до якихось формальних речей.
Тому громадські організації, які здійснюватимуть оцінювання закладу освіти, проходитимуть акредитацію в Державній службі якості освіти і періодично підтверджуватимуть її. Відповідаючи на ваше запитання, ми вважаємо що ці два процеси — інституційний аудит і громадська акредитація — є ідентичними, взаємозалежними.
І найкращі практики закладів освіти, виявлені після інституційного аудиту чи громадської акредитації, плануємо оприлюднювати, щоб показувати, до чого можна прагнути. Які органи можуть здійснювати перевірки закладів освіти До повноважень місцевих органів управління освітою вже не належать функції державного контролю (перевірок) закладів освіти.
Це здійснює Державна служба якості освіти.
А хто ще, які органи контролю, можуть перевіряти заклади освіти? У нас є чітке розуміння, що державний нагляд (контроль) у сфері освіти здійснюється виключно Державною службою якості освіти та її територіальними підрозділами.
Ні місцеві органи управління освітою, ні відділи освіти райдержадміністрацій, ні департаменти освіти не можуть здійснювати функції з державного нагляду (контролю). До кінця року ми плануємо утворити в усіх областях територіальні підрозділи Державної служби якості освіти, які здійснюватимуть планові й позапланові заходи державного нагляду (контролю) не лише у сфері загальної середньої освіти.
Адже інституційний аудит поки передбачений тільки для сфери загальної середньої освіти і поки що не передбачений для дошкільної та позашкільної, професійної освіти.
Тут ми ще готуємо ґрунт для проведення інституційного аудиту. Що стосується перевірок, наприклад, з питань безпеки життєдіяльності, то органи, уповноважені державою на їх здійснення, проводитимуть такі перевірки відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду контролю у сфері господарської діяльності». Як добиратимуть кадри для Державної служби якості освіти Державна служба якості освіти планує відкрити перші територіальні органи у найбільших містах.
Як відбуватиметься добір кадрів, звідки їх братимуть — з місцевих відділів освіти чи зі шкіл абощо? Територіальні органи Державної служби якості освіти будуть утворені в кожному обласному центрі та м.
Києві.
Оскільки більшість працівників центрального апарату та територіальних органів за статусом є державними службовцями, то прийом їх на роботу здійснюватиметься відповідно до Закону України «Про державну службу» за результатами конкурсу, що передбачає: - комп’ютерне тестування на знання законодавства; - розв’язання ситуаційних завдань (для претендентів на керівні посади); - співбесіду. Вимоги до претендентів такі, які передбачені Законом для відповідних категорій посад державної служби («А», «Б», «В») — освіта, стаж роботи. ДСЯО прагне забезпечити процес добору кадрів так, щоб участь у конкурсах брали насамперед люди з педагогічною освітою, які працюють учителями, заступниками директорів, директорами шкіл, в органах управління освітою, які добре знають, що таке освітній процес, педагогічна діяльність, управління закладом освіти.
А ще ті, які постійно працюють над підвищенням своєї кваліфікації, освоюють нові методики і технології, відповідальні, позитивно налаштовані і мають велике бажання працювати.
Таким фахівцям надаватимуть перевагу.
А чи будуть це працівники нинішніх відділів чи департаментів освіти — покаже конкурс.
Він відкритий для всіх. Як відбуватиметься затвердження нетипових освітніх програм Навесні Державна служба затвердила кілька нетипових освітніх програм.
Як це відбувалося і як відбуватиметься надалі? Державна служба якості освіти не затверджувала нетипові освітні програми.
У нас виник правовий вакуум з приводу типових і нетипових освітніх програм, тому що законодавство змінилося — і функції затвердження нетипових освітніх програм перейшли до Державної служби якості освіти.
Оскільки цей вакуум виник, а закладам освіти необхідно було продовжувати працювати, то Державна служба здійснила для всіх охочих експертизу тільки нетипових освітніх програм на предмет відповідності державному стандарту. До нас подали заявки на експертизу восьми нетипових освітніх програм.
Ми їх вивчали за участі експертів, представників громадськості, закладів освіти, НАПН України. Після усунення неузгодженостей Служба надала перелік нетипових освітніх програм, які відповідають державному стандарту і можуть бути використані в організації навчального процесу.
Це був перший етап. Другий етап важливіший, тому що надалі нетипову освітню програму розроблятимуть безпосередньо в закладі освіти, її погоджуватиме громадська рада, засновник, — і після цього вже Державна служба якості освіти проведе експертизу та, можливо, затвердить її.
Для реалізації цього другого етапу вже готується Порядок затвердження нетипових освітніх програм.
Щойно він буде прийнятий, заклади освіти зможуть офіційно подавати необхідні документи.

Додати коментар

Користувач:
email:





Витоки знаходяться в бізнесі,
Але змога змінити світ -
Лише на фінансовій сцені,
Інвестори рухають все вперед.

- Fin.Org.UA

Новини

16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 24.04.2024
15:40 - ОГТСУ анонсує закупівлі газу нерезидентів через нову секцію УЕБ «Закупівлі: імпорт, митний склад»
14:53 - МОН: Верховна Рада ухвалила в другому читанні Закон про розвиток індивідуальних освітніх траєкторій
14:45 - Сильная фиксация прибыли в золоте или начало разворота?
14:29 - Чи можна подавати звіт про КІК без річної декларації про майновий стан і доходи, якщо така декларація не обов’язкова до подання?
14:28 - Мінекономіки: 30 млрд грн доступних кредитів отримав бізнес від початку 2024 року
14:23 - Яка відповідальність передбачена за несвоєчасне подання податкової декларації про майновий стан і доходи фізичною особою?
14:20 - Чи може юридична особа – платник єдиного податку 3 групи застосовувати спрощену систему оподаткування при наданні фінансової допомоги?
14:19 - Хто сплачує МПЗ у разі, якщо у звітному році орендар – ФОП, який користувався земельною ділянкою на підставі договору оренди, з середини року передав її у суборенду іншій ФОП – суборендарю?
14:18 - Понад 7,9 млрд грн єдиного внеску спрямували платники Дніпропетровщини до державних цільових фондів
14:17 - Мінекономіки презентувало проект НПЕК Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування
14:16 - За якими кодами бюджетної класифікації сплачується акцизний податок?
14:15 - До уваги сільськогосподарських товаровиробників – юридичних осіб, які планують обрати четверту групу платників єдиного податку!
14:14 - До уваги платників податків, які здійснюють розрахункові операції
14:12 - Акцизний податок з ввезених товарів: платники Дніпропетровщини поповнили загальний фонд держбюджету на понад 50,4 млн гривень
14:10 - БЕБ заявляє про ухилення відомого онлайн казино від сплати податків на понад мільярд
13:45 - Атака на харківську телевежу не вплине на доступ до ЗМІ у місті - Терехов
13:44 - "Метінвест" з травня підвищить зарплати працівникам підприємств: на скільки зросте оклад
13:22 - Європейські компанії шукають лазівки для продовження роботи в московія після скасування винятків із санкцій
13:05 - "Держоператор тилу" за невиконання контракту відсторонив постачальника продуктів для армії
12:54 - СБУ повідомила про підозру гауляйтерам ЗАЕС, які від’єднували її від енергосистеми України
12:30 - Мінекономіки спільно з KSE запускає проект підтримки розробників роботизованих косарок для потреб гумрозмінування, — Юлія Свириденко
12:25 - "Укрнафта" збільшила запаси на 3 мільйони тонн нафти та 600 мільйонів кубометрів газу
12:21 - Українські університети стають основою для євроінтеграції та підвищення спроможності громад
12:14 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - СОБОРНИЙ ТА ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОНИ М. ДНІПРА) ІНФОРМУЄ!
12:08 - Україна та Бразилія планують розширити торговельні відносини 
12:07 - Банки очікують зростання обсягу коштів населення та бізнесу – результати Опитування про банківське фондування
12:05 - Опитування про банківське фондування, ІІ квартал 2024 року
12:02 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - СОБОРНИЙ ТА ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОНИ М. ДНІПРА) ІНФОРМУЄ!
12:00 - Брак грошей, людей і розуміння, що "відбудова – це не розкіш". Про що говорили на заході "Відбудова України"


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.5508
Канадський долар28.8843
Юань Женьміньбі5.4625
Чеська крона1.6736
Данська крона5.6645
Гонконгівський долар5.0519
Форинт0.107419
Індійська рупія0.47496
Рупія0.0024406
Новий ізраїльський шекель10.4725
Єна0.25572
Теньге0.089218
Вона0.028726
Мексиканське песо2.3137
Молдовський лей2.2177
Новозеландський долар23.4072
Норвезька крона3.6031
московський рубль0.42478
Сінгапурський долар29.0539
Ренд2.0586
Шведська крона3.642
Швейцарський франк43.4438
Єгипетський фунт0.8239
Фунт стерлінгів49.0668
Долар США39.586
Білоруський рубль14.3886
Азербайджанський манат23.2831
Румунський лей8.4927
Турецька ліра1.2149
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.0959
Болгарський лев21.6045
Євро42.262
Злотий9.7956
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото91151.91
Срібло1067.34
Платина35958.34
Паладій39599.46

Курси валют, встановлені НБУ на 24.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861043.071043.071043.071043.071063931.40
227763996.56996.56996.56996.56298968.00
229025982.82982.82982.82982.82982820.00
229470918.63918.63918.63918.63459315.00
2302621054.881054.881054.881054.88210976.00
CRSR061022.251022.251021.451022.2544976.60
USGK78457645764576457622880000.00

Дані за 22.04.2024